text_structure.xml 74.6 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozpoczynamy posiedzenie połączonych Komisji: Transportu, Łączności Handlu i Usług; Sprawiedliwości i Praw Człowieka oraz Ustawodawczej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do porządku obrad? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że porządek obrad został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przypominam państwu, że na porządku obrad mamy dzisiaj rozpatrzenie uchwały Senatu RP o stanowisku w sprawie ustawy Prawo o ruchu drogowym druk nr 2378. Senat przedstawił nam 53 propozycje, które będą przedmiotem naszych rozważań.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy przedstawiciel Senatu obecny jest na sali? Przedstawicielem Senatu, który będzie rekomendował poprawki jest pan senator Adam Daraż.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Witam wszystkich przybyłych gości z panem ministrem Rybakiem na czele.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli chodzi o samo procedowane, to będę odczytywał numer poprawki i prosił posła sprawozdawcę A. Szarawarskiego o przedstawienie rekomendacji. W przypadku, jeśli rekomendacja nie będzie wzbudzała wątpliwości będziemy ją przyjmowali metodą konsensusu. Ilekroć pan senator Daraż będzie chciał zabrać głos w obronie propozycji Senatu, kiedy będzie rozbieżność stanowisk, proszę o stosowną argumentację i rozstrzygać będziemy metodą głosowania.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę również przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o zgłaszanie wszelkich zastrzeżeń, na przykład o dopuszczalności poprawki czy spójności z tekstem, proszę o zabranie głosu i wówczas stosowną procedurę będziemy przyjmowali.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 1, proszę pana posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jest to do rozstrzygnięcia językowego, czy wpisujemy wyraz „dla”, czy „do”. Naszym zdaniem, trafniejszy był termin „dla uniknięcia”, a nie „do uniknięcia”. Można zapisać i tak i tak, ale osobiście rekomenduję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeśli sprawa jest dyskusyjna, poproszę Biuro Legislacyjne o rozstrzygnięcie tego problemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegokancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne również jest za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa jest odmiennego zdania? Nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 2. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawka nr 2 dotyczy podobnego problemu jak poprawka nr 1, a mianowicie: czy w obszarze, czy na obszarze. Uznaliśmy, że poprawniejszy jest zapis proponowany przez Senat, a więc proponujemy przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest propozycja przyjęcia tej poprawki. Czy są inne propozycje? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 3. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">W poprawce nr 3, wydaje nam się, że zapis zaproponowany przez Senat: „z przepisów ustawy wynika inny sposób zachowania niż nakazany przez te osoby, sygnały świetlne lub znaki drogowe”. Jest to zapis precyzyjniejszy, proponujemy więc przyjąć go.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są głosy przeciwne? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 4. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 4 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są głosy przeciwne? Sprzeciwu nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 4.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 5. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawka nr 5 budzi małe wątpliwości, ale z punktu widzenia bezpieczeństwa lepiej ją przyjąć niż nie przyjąć. Są co prawda takie głosy, które twierdzą, że trochę przesadzamy w oznaczaniu wszystkich osób poza terenem zabudowanym. Chodzi tu o osoby, wobec których stosuje się wymóg łatwej rozpoznawalności.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest propozycja przyjęcia tej poprawki. Czy są inne uwagi? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 5.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 6. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 6 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest rekomendacja przyjęcia. Czy są inne uwagi do tej poprawki? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 6.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 7. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 7 proponujemy odrzucić. Poprawka ta dotyczy art. 25 ust. 4 pkt 2 i chodzi tam o rozdzielanie kolumny pieszych. Poprawka Senatu proponuje również dopisanie „lub rowerów jednośladowych”. Z uwagi na to, że jest dość istotna różnica pomiędzy kolumną pieszych przecinającą kierunek ruchu a kolumną rowerów, chociażby z uwagi na długość tej kolumny lub miejsce, jakie kolumna pieszych zajmuje na drodze, uważamy, że jest to zapis nie do końca uzasadniony. Stąd propozycja odrzucenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#SenatorAdamDaraż">Senat wychodził z założenia, że jednak rowerzyści w zorganizowanych kolumnach, poruszający się po naszych drogach, a moda na jazdę rowerową jest coraz większa, powinny się one znajdować w nieco uprzywilejowanych warunkach. Stąd ta propozycja o nierozdzielaniu kolumny rowerzystów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ponieważ zaistniał pierwszy spór, może poprosimy pana ministra Rybaka o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejStanisławRybak">Jeśli chodzi o stanowisko rządu, to jesteśmy za odrzuceniem tej poprawki. Sądzę, że zaistniało pewne nieporozumienie w Senacie, polegające na tym, że sądzono, że chodzi o rozdzielanie jadącej kolumny rowerzystów. W przepisie tym nie chodzi o rozdzielanie jadącej kolumny rowerzystów, a tylko kolumny, która przecina kierunek ruchu. Jeśli chodzi o kolumnę pieszych przecinających kierunek ruchu, to nie mamy nic przeciw temu, aby nie rozdzielać takiej kolumny. Natomiast kolumna rowerzystów, po pierwsze jest dużo dłuższa, a po drugie przepuszczanie jej naruszałoby zasady pierwszeństwa. Wtedy musielibyśmy na przykład wpisać jeszcze kolumny pojazdów zaprzęgowych itp.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejStanisławRybak">Reasumując jesteśmy za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję, a więc połączone Komisje zmierzają w kierunku odrzucenia tej poprawki. Czy ktoś z posłów chciałby jeszcze zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Przypomnę, że myśmy tę kwestię na posiedzeniu połączonych Komisji bardzo szeroko omawiali, odwołując się do tego, że w kontekście wszystkich przepisów projektu ustawy kolumna rowerów jednośladowych nie jest aż tak uprzywilejowana. Chodzi o to - tak ja mówił pan senator Daraż - aby sprzyjać i tej formie poruszania się po drogach.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#PosełKrzysztofBudnik">Osobiście nie podzielam tych wszystkich uwag, że miejsce, w którym ten zapis się znalazł jest niestosowne. W pełni popieram poprawkę wniesioną przez Senat.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ponieważ zarysowała się tu wyraźna różnica zdań, prosiłbym jeszcze inspektora Karasia o wypowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DyrektorBiuraRuchuDrogowegoKomendyGłównejPolicjiinspektorWiesławKaraś">Zdaniem Policji, zapis ten powinien pozostać w tej formie jaka jest obecnie, tzn. proponujemy odrzucenie poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle Budnik, czy po tych wszystkich wyjaśnieniach podtrzymuje pan swoje zdanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Tak, podtrzymuję. Popieram poprawkę Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wobec zarysowanej różnicy zdań na temat poprawki nr 7, będziemy musieli ją głosować.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto jest przeciwko rekomendacji pozytywnej dla poprawki nr 7?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przeciwko rekomendacji pozytywnej opowiedziało się 18 posłów, 2 było przeciwnych, 3 posłów wstrzymało się od głosu. Komisje będą rekomendowały odrzucenie tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 8. Proszę o rekomendację posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 8 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Chciałem zwrócić uwagę, że poprawkę nr 8 i nr 10 trzeba rozpatrywać łącznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest rekomendacja pozytywna dla poprawek 8 i 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Rekomendacja jest pozytywna, z tym że idea polega na tym, że rozdzielamy obecny art. 26 na dwa artykuły 26 i 27.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Art. 26 dotyczy rowerzystów, natomiast art. 27 dotyczy pojazdów. Jest to więc jakieś uporządkowanie tych przepisów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś ma odmienne zdanie, co do pozytywnej rekomendacji poprawek 8 i 10? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawek 8 i 10.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 9. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję odrzucić poprawkę nr 9 z tego względu, że dopuszczałaby ona ruch rowerów po chodnikach, a jest to nieporozumienie, bo zgodnie z ustawą ruch rowerów dopuszczony jest po drogach i ścieżkach rowerowych. Na chodnikach ruch rowerów jest zabroniony. Tak więc poprawka ta łamałaby pewną zasadę przyjętą w tej ustawie, że chodnik jest miejscem tylko i wyłącznie dla pieszych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jest propozycja rekomendacji negatywnej. Czy ktoś z posłów ma odmienne zdanie? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 9.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 11. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 11 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki nr 11? Uwag nie słyszę. Komisja rekomendują przyjęcie poprawki nr 11.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 12. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 12 także proponujemy przyjąć, jest to ściślejsza redakcja. W przepisie tym zamiast wyliczania Senat zastosował określenie „pozostałych pojazdów”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne poprawki do poprawki nr 12? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 12.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 13. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawka Senatu jest lepszą redakcją tego artykułu, a więc poprawkę proponuję przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne zdania na ten temat? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 13.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 14. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendacje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 14 w zasadzie można przyjąć pozytywnie, chociaż są głosy, że zwiększenie liczby pojazdów zaprzęgowych w kolumnie utrudni ruch z uwagi na to, że pojazdy te jadą ze znacznie mniejszą szybkością i będzie je trudniej wyminąć.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Po konsultacjach ze specjalistami uznaliśmy, że można tę poprawkę przyjąć i pozostawić do ostatecznej decyzji Sejmowi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ponieważ słyszę niezdecydowanie w głosie posła sprawozdawcy, poproszę ministra Rybaka o zajęcie stanowiska w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Rząd zajął podobne stanowisko do stanowiska posła sprawozdawcy, to znaczy też mamy wątpliwości, po prostu jeśli zwiększymy liczbę pojazdów zaprzęgowych w kolumnie, będzie ona trudniejsza do wyminięcia. Sejm przyjął 3 pojazdy, Senat zwiększa tę liczbę do kilku pojazdów zaprzęgowych.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Z punktu widzenia jak gdyby zapisu ustawowego, a zwłaszcza artykułu 32, gdzie się mówi o liczbie pojazdów jadących w zorganizowanej kolumnie i wymienia się ich 5, ta poprawka jest kompatybilna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki nr 14? Uwag nie słyszę. Stwierdzam - z pewnymi wątpliwościami - że Komisje rekomendują przyjęcie poprawki 14.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 15. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponujemy odrzucać tę poprawkę, gdyż idzie za daleko. Mówiąc o jeździe wierzchem, jeździe zamierzonej, to oczywiście ona wymaga siodła, natomiast bardzo często spotykamy się z praktyką - szczególnie w rejonach wiejskich - że kiedy prowadzi się konie na pastwisko, jedzie się na oklep, bez siodła, ponieważ jest to krótka odległość.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Wprowadzając obowiązek jazdy w siodle, bardzo byśmy uprzykrzyli życie rolnikom, bo musieliby chodzić pieszo z końmi na pastwisko, zamiast jechać wierzchem.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Uważamy, że ponieważ do tej pory nie było żadnych z tego tytułu wypadków, sam fakt, że jest nakaz jazdy z uzdą, zabezpiecza - mówiąc brzydko - sterowalność koniem. Siodło byłoby elementem przesadnym. Gdybyśmy wymóg siodła zawarli w tym przepisie odpadłaby możliwość jazdy na oklep przy użyciu tylko uzdy na pastwisko.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponujemy odrzucić poprawkę nr 15.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę jeszcze pana ministra o wypowiedzenie się, jakie jest stanowisko rządu w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Sądzę, że poprawka Senatu jest za daleko idącym zapisem. Byłby to zapis mało realny i utrudniający życie ludziom w obszarze wiejskim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi do tej poprawki? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 15.</u>
          <u xml:id="u-47.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przchodzimy do poprawki nr 16. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Można by uznać argumenty, że funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu muszą być dyspozycyjni i mieć możliwość szybkiego wsiadania i wysiadania z samochodu. Nie ma wątpliwości, że te interwencyjne sprawy są rzadkością, natomiast z reguły kolumny pojazdów pilotowane przez funkcjonariuszy Biura Ochrony Rządu jeżdżą bardzo szybko i według nas zezwolenie na jazdę bez pasów powoduje zagrożenie życia tych funkcjonariuszy.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Zdania są podzielone, jako że z jednej strony chodzi o pełną dyspozycyjność funkcjonariuszy, a z drugiej strony oczywiście jazda w pasach jest bezpieczniejsza.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Rekomendujemy przyjęcie tej poprawki, ale - jak już mówiłem - z pewnym znakiem zapytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">My też mamy wątpliwości - bo jak mówił pan poseł sprawozdawca - są tu dwie racje do wyważenia. Z jednej strony jest szybka jazda tych pojazdów, co zagraża funkcjonariuszom jadącym bez pasów, z drugiej strony funkcjonariusze ci muszą zapewnić ochronę, a więc muszą posiadać możliwość szybkiego wsiadania i wysiadania z samochodu.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Jest to poprawka zgłoszona w toku prac komisji senackiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jak rozumiem tę argumentację, panie ministrze, chodzi o to, że funkcjonariusze Biura Ochrony Rządu wykonując swoje zadania muszą mieć możliwość szybkiego wsiadania i wysiadania, a jazda w pasach byłaby czynnikiem opóźniającym podjęcie akcji.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki 16? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 16.</u>
          <u xml:id="u-50.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 17. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jeśli chodzi o poprawkę 17, to uważamy, że idzie ona trochę za daleko, ponieważ my w art. 43 chcemy chronić najmłodszych uczestników ruchu. Natomiast takie poszerzenie tego przepisu na wszystkich pieszych uczestników ruchu jest nieżyciowe.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Nie stawiajmy takiego wymagania, co do którego wiadomo, że jest nie do wyegzekwowania. Stąd proponujemy odrzucić poprawkę nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">My też uważamy, że jest to poprawka za daleko idąca, zwłaszcza w pierwszym okresie stosowania tego przepisu. Wraz z wprowadzeniem nowego Kodeksu drogowego przewidujemy światła odblaskowe dla dzieci. Z końcem tego roku szkolnego podjęliśmy pewne działania, aby wszystkie dzieci od września zostały wyposażone w takie światła odblaskowe, celem bezpieczeństwa w ruchu ulicznym, a zwłaszcza na drogach poza terenem zabudowanym.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Wyposażanie i obowiązek noszenia przez dorosłych takich świateł odblaskowych jest chyba w tej chwili jeszcze obowiązkiem przedwczesnym. Sądzę, że z czasem będzie to można wprowadzić poprzez nowelizację tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi do tego przepisu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełTadeuszMoszyński">Wszyscy wiemy, jak trudno jest zobaczyć osobę po zmierzchu, która porusza się skrajem jezdni poza obszarem zabudowanym. Zgadzam się z panem ministrem, że można wprowadzić jakieś vacatio legis dla tego przepisu w stosunku do dorosłych, ale kiedyś musimy zacząć to wprowadzać.</u>
          <u xml:id="u-54.1" who="#PosełTadeuszMoszyński">Jeżeli teraz zaczynamy wprowadzanie tego przepisu od dzieci, to sądzę, że z czasem spokojnie możemy wprowadzić go również dla dorosłych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle Moszyński, my w tej fazie legislacyjnej nie możemy stosować żadnego vacatio legis. Rozpatrujemy poprawki Senatu i możemy je przyjąć bądź odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PosełTadeuszMoszyński">Jestem za pozytywną rekomendacją poprawki nr 17.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Bylibyśmy chyba pierwszym państwem na świecie, gdzie wprowadzono by taki obowiązek. Nie ma takiego państwa, w którym oznaczałoby się pieszych uczestników ruchu poza terenem zabudowanym, znaczkami odblaskowymi. Chociażby dlatego byłyby opory przy wprowadzeniu tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle Moszyński, czy po tych wyjaśnieniach podtrzymuje pan swoje zdanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#PosełTadeuszMoszyński">Tak, jestem za pozytywną rekomendacją tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę państwa, wobec różnicy zdań co do przyjęcia tej poprawki, będziemy musieli ją głosować. Kto z posłów jest za odrzuceniem poprawki nr 17?</u>
          <u xml:id="u-60.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Za odrzuceniem poprawki głosowało 16 posłów, 8 było przeciwnych, 1 poseł wstrzymał się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-60.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że Komisje postanowiły rekomendować odrzucenie poprawki nr 17.</u>
          <u xml:id="u-60.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 18. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawka 18 jest błędnie sformułowana, ponieważ urządzenie nagłaśniające jest to takie urządzenie, które wzmacnia głos i nie wymaga słuchawek. Natomiast „urządzenie nagłaśniające wyposażone w słuchawki” jest błędną definicją urządzenia. Można odsłuchiwać w słuchawkach, ale wtedy nie będzie to urządzenie nagłaśniające. Proponujemy odrzucić tę poprawkę, mimo że idea tego przepisu była taka, że nie wolno stosować słuchawek, bo ograniczają możliwość rozpoznawania innych dźwięków. Nie wolno stosować telefonu, bo on rozprasza uwagę i zajmuje co najmniej jedną rękę. Natomiast urządzenie głośno mówiące, nie rozprasza uwagi kierowcy i nie angażuje jego rąk. Proponuję to odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Może pan senator nam wyjaśni, co oznacza „urządzenie nagłaśniające wyposażone w słuchawki”? Co Senat miał na myśli?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#SenatorAdamDaraż">Przyznaję, że sformułowanie jest nie najzręczniejsze, ale to jest nieistotne. Chodzi przecież o słuchanie wszelkiego rodzaju walkmanów, w zasadzie odtwarzających, ale z głosem idącym na słuchawki. Rzeczywiście w czasie prac Komisji senackiej nikt nie wychwycił błędu w tym sformułowaniu.</u>
          <u xml:id="u-63.1" who="#SenatorAdamDaraż">Jednak pamiętajmy o tym, że jest bardzo niebezpiecznym, jeżeli kierowca samochodu, roweru czy innego urządzenia poruszającego się słucha głośnej muzyki w słuchawkach. Jest on praktycznie tylko i wyłącznie „gapą” na drodze. On widzi tylko do przodu i nie słyszy żadnych innych sygnałów dochodzących do niego.</u>
          <u xml:id="u-63.2" who="#SenatorAdamDaraż">Jak nie protestowaliśmy, jeśli chodzi o korzystanie z telefonu komórkowego, tak tu nasz protest jest bardzo głęboki. Sądzę, że panowie z Biura Ruchu Drogowego poprą naszą poprawkę, a my sami wiemy jakim zagrożeniem na drogach są ludzie słuchający muzyki przez słuchawki. Przecież taki człowiek nie będzie słyszał nawet sygnałów pojazdu uprzywilejowanego, który będzie z tyłu.</u>
          <u xml:id="u-63.3" who="#SenatorAdamDaraż">Tak więc Senat wniósł z tych powodów tę poprawkę - jeszcze raz powtarzam - może niezbyt zręcznie sformułowaną, ale za to z jasną ideą, która jej przyświecała. Trudno również wpisać do Kodeksu drogowego przepisy dla dzieci jeżdżących na deskorolkach czy rollerach, które słuchają muzyki przez słuchawki.</u>
          <u xml:id="u-63.4" who="#SenatorAdamDaraż">W naszym przekonaniu, jest to jedna z najistotniejszych poprawek zawartych przez Senat do ustawy Prawo o ruchu drogowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Generalnie jesteśmy za tym, aby nie korzystać ze słuchawek podczas jazdy. Natomiast zapis poprawki senackiej jest fatalny. Jeśli chodzi o urządzenie nagłaśniające, to przede wszystkim takie urządzenie nie jest nagłaśniające tylko odtwarzające. Można by tę poprawkę przyjąć na zasadach interpretacji tego, o co chodziło senatorem czy posłom.</u>
          <u xml:id="u-64.1" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Jest jeszcze jeden problem przy takim sformułowaniu „urządzenie nagłaśniające”, ponieważ można pod to również podciągnąć urządzenie nagłaśniające dla głuchych. Tak więc jest tylko ten problem. Generalnie opowiadamy się za zakazem używania walkmanów w czasie jazdy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ten przepis jest w ogóle błędnie skonstruowany, bo punkt ciężkości jest przesunięty na to, że jest urządzeniem nagłaśniające wyposażone w słuchawki, a przecież chodzi o zakaz korzystania ze słuchawek w czasie jazdy. Przecież można mieć urządzenie wyposażone w słuchawki w samochodzie i można z niego nie korzystać.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że pan senator Daraż nie ma możliwości wprowadzenia autopoprawki, bo ten przepis kwalifikowałby się do tego. Jest problem, który dostrzegamy, ale w tym kształcie poprawki jest źle wyartykułowany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Biuro Legislacyjne proponuje odrzucenie tej poprawki ze względu na jej niezrozumiałość. Nie wiadomo o co tu chodzi, co to jest urządzenie nagłaśniające i co jest ważniejsze, czy posiadanie, czy słuchanie itd.</u>
          <u xml:id="u-66.1" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Przepis musi być czytelny dla normalnych ludzi, bo ich ma dotyczyć i nie można od razu przy jego wprowadzaniu zakładać, że będzie on propagowany w drodze interpretacji i pouczania uczestników ruchu drogowego co on oznacza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie senatorze, jesteśmy w sytuacji takiej, że poprawka jest nieprawidłowo sformułowana, a my nie jesteśmy w stanie jej zmodyfikować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#SenatorAdamaDaraż">Padło tu takie zdanie, że jest to przepis niezrozumiały, ale jeżeli czytać go razem z zapisem ust. 2: kierującemu pojazdem zabrania się korzystania, to należy rozumieć, że chodzi tu o korzystanie w czasie jazdy i wtedy ten nieszczęśliwy zapis jest czytelny. Przecież trzeba czytać cały przepis, a nie tylko jeden punkt wyrwany z kontekstu.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#SenatorAdamaDaraż">Sądzę, że mimo niezręczności sformułowania można ten przepis przyjąć, bo jest on czytelny i dać możliwość interpretowania go ludziom, którzy będą zajmowali się egzekwowaniem tego przepisu. Natomiast skutki niewprowadzenia tego przepisu mogą być przerażające.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Jeżeli sam autor i poseł rekomendujący twierdzą, że trzeba by zastosować interpretację contra lege, bo do tego się to sprowadza, to nic nie stoi na przeszkodzie temu, aby Senat wystąpił z inicjatywą sprawozdawczą w stosunku do tego zapisu, jeśli został błędnie sformułowany. Błędna poprawka natomiast nie może przejść, bo doprowadzi do chaosu prawnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#PosełTadeuszGawin">Sądzę, że tego zapisu przyjąć nie można, bo wielu głuchoniemych wyposażonych w słuchawki, bo to jest im pomocne, kieruje pojazdami.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#PosełTadeuszGawin">Natomiast przepis ten przede wszystkim powinien dotyczyć pieszych, którzy słuchają muzyki w słuchawkach, potrafią ni stąd ni zowąd wejść na jezdnię. Natomiast w samochodach są radia, odtwarzacze i mało kto słucha walkmanów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie senatorze, pomimo dobrych chęci Komisje nie mogą przyjąć tak skonstruowanego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#PosełKrzysztofBudnik">Jestem za pozytywną rekomendacją tego przepisu, podzielając wszystkie wątpliwości i stwierdzenia jakie tu padły co do niezręczności sformułowania.</u>
          <u xml:id="u-72.1" who="#PosełKrzysztofBudnik">Pragnę zwrócić uwagę państwa, że wszyscy, jak tu jesteśmy, dokładnie zrozumieliśmy o co chodzi w tym przepisie. To uzasadnienie, jakie przedstawił pan senator, jakie są praktyczne konsekwencje dopuszczenia do używania przez kierowców pojazdów słuchawek, powinny przeważać nad niezręcznością sformułowania tej poprawki.</u>
          <u xml:id="u-72.2" who="#PosełKrzysztofBudnik">Uważam, że nie zachodzi tu potrzeba interpretacji contra lege, bo przy istnieniu słowa „korzystania” da to się tak zinterpretować, że nie ma żadnej wątpliwości o co chodzi.</u>
          <u xml:id="u-72.3" who="#PosełKrzysztofBudnik">Przepraszam, ale chciałem jednocześnie zwrócić uwagę, że w dziesiątkach innych ustaw decydowaliśmy się na niezręczność sformułowania i dane akty prawne jakoś funkcjonują, a czasami były modyfikowane przy kolejnych nowelizacjach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#PosełMarekMazurkiewicz">Czy równocześnie przy tak szerokiej interpretacji tego przepisu nie będzie on dostatecznym upoważnieniem do tego, żeby za urządzenie nagłaśniające uznać radio w samochodzie na zasadzie rozszerzającej interpretacji tego przepisu wprowadzić zakaz korzystania z radia w samochodzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#SenatorAdamDaraż">Proszę państwa, mówimy o urządzeniu, które można słuchać nakładając tylko słuchawki na uszy, pomijam tu już nietrafność tego sformułowania.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#SenatorAdamDaraż">Dla mnie natomiast argument niektórych z państwa, że aparat słuchowy dla głuchych jest urządzeniem nagłaśniającym, jest nieporozumieniem. My mówimy o czymś, co przeszkadza słyszeć, a aparat słuchowy akurat pomaga słyszeć. Tak więc nie o to chodzi i nie było to zamysłem przy tworzeniu tego przepisu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#PosełTadeuszGawin">Jeśli chodzi o słuchanie w słuchawkach, to radia samochodowego też można słuchać przez słuchawki, ponieważ ma wyjście na słuchawki. Jeżeli będziemy w ten sposób interpretowali, to na pewno do tego dojdziemy.</u>
          <u xml:id="u-75.1" who="#PosełTadeuszGawin">Problem jest w tym, co policja będzie oceniała, czy ma ktoś słuchawki na uszach, czy będzie badała jaka urządzenie ma podłączone do tych słuchawek. Jeżeli policjant będzie sprawdzał tylko posiadanie słuchawek na uszach, to niektórzy głuchoniemi posiadają takie słuchawki i wtedy się wpędzamy w bardzo zawiłe procedury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy stanowisko rządu nie zmieniło się pod wpływem tej dyskusji, jaka się tu odbyła? Chodzi mi tu w szczególności o wypowiedzi pana senatora Daraża i posła Budnika.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Sprawdzałem wczoraj w 6-tomowej encyklopedii PWN, co to jest walkman. W niej wyraźnie jest napisane, że jest to urządzenie odtwarzające.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">My możemy zastosować taką wykładnię, która może być wykładnią contra lege. Czy wolno nam więc potem wyjaśniać ten przepis, że dotyczy tylko walkmanów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie senatorze, skąd się wzięło pojęcie urządzenia nagłaśniającego, co Senat myślał używając takiego określenia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#SenatorAdamDaraż">Braliśmy pod uwagę każde urządzenie, które da się odsłuchać przez słuchawki - nawet i radio, o którym wspominał tu pan poseł. Chodziło o to, że jeżeli się słucha czegokolwiek przez słuchawki, które nie dopuszczają dźwięków z zewnątrz, to staje się to niebezpieczne. Wydawało nam się, iż ta interpretacja jest słuszna. Była też mowa i o urządzeniach odtwarzających zwanych popularnie walkmanami, ale chodziło generalnie o wszystkie urządzenia, które przekazują muzykę, słowo itp. przez słuchawki i dany kierowca pojazdu słyszy tylko to, co w danym momencie ma w słuchawkach, a odcięty jest od dźwięków zewnętrznych. Jeżeli słuchamy radia przez głośniki samochodowe, to pozwala słyszeć to co się dzieje na zewnątrz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#PosełTadeuszMoszyński">Panie senatorze, we współczesnych wyciszonych samochodach, jeżeli pan włączy odbiornik radiowy o mocy 100 W, to i tak pan nie słyszy tego, co się dzieje na zewnątrz dobrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do głosowania wobec powstałej rozbieżności co do rekomendacji tego przepisu.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto jest za odrzuceniem poprawki nr 18?</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Za odrzuceniem poprawki opowiedziało się 16 posłów, 2 było przeciwnych, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
          <u xml:id="u-81.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Komisje postanowiły rekomendować odrzucenie poprawki nr 18, z braku precyzji redakcyjnej.</u>
          <u xml:id="u-81.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 19. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Panie przewodniczący, proponuję głosować poprawkę nr 19 razem z poprawką 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Obie poprawki dotyczą tego „słynnego” palenia papierosów przez kierowcę w samochodzie. O ile uznamy poprawkę 19 za zasadną, to musimy wprowadzić to również w poprawce nr 25. Jeśli odrzucimy poprawkę 19, to i w poprawce 25 nie będzie zmian.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Po fali krytyki, jaka się przelała w związku z wprowadzeniem tego zapisu, a przypomnę, że ust. 2 w art. 49 mówi: „kierującemu pojazdem zabrania się palenia tytoniu podczas jazdy na obszarze zabudowanym”. Ustawodawcy nie przewidzieli również i tego, że kierowców wykonujących przewozy pasażerskie ten zakaz będzie zwalniał z zakazu palenia w ogóle. W tej chwili nie wolno im palić ani w mieście, ani poza miastem, a wprowadzając tę normę zwolniliśmy ich z zakazu palenia poza miastem.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jeżeli przyjmiemy poprawkę 19 Senatu, to oczywiście automatycznie przywrócimy zakaz palenia dla kierowców obsługujących przewozy pasażerskie i to zarówno poza miastem, jak i w mieście. Mówiąc krótko, powrócimy do przepisów dziś obowiązujących.</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję więc poprawkę 19 przyjąć wraz z konsekwencją w poprawce 25.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś ma jeszcze uwagi do poprawek 19 i 25? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawek 19 i 25.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 20. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję poprawkę 20 odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi do poprawki 20? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki 20.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 21. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Również proponujemy odrzucenie poprawki nr 21, ponieważ dotyczy ona pojazdów uprzywilejowanych. Mocą zapisu art. 53 ograniczyliśmy ilość pojazdów uprzywilejowanych i jednocześnie ilość decydentów, którzy mają prawo decydować jaki pojazd będzie pojazdem uprzywilejowanym. W ustawie jest powiedziane, że tylko żandarmeria wojskowa i pojazdy służby informacyjnych mogą być pojazdami uprzywilejowanymi. Senat natomiast proponuje, aby minister obrony narodowej rozporządzeniem określił, jakie wojskowe pojazdy mają być pojazdami uprzywilejowanymi. Otwieramy tym bardzo szerokie możliwości dla ministra obrony narodowej, bo w ten sposób wszystkie pojazdy sił zbrojnych mogą być teoretycznie pojazdami uprzywilejowanymi.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jako Sejm byliśmy przeciwni rozszerzaniu katalogu pojazdów uprzywilejowanych, z uwagi na natężenie ruchu zwłaszcza w wielkich miastach. Proponuję odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#SenatorAdamDaraż">Senat przyjął tę poprawkę na prośbę departamentu prawnego Ministerstwa Obrony Narodowej. Nie można pojazdów uprzywilejowanych zawężać tylko do żandarmerii wojskowej i wojskowych służb informacyjnych, ze względu na to, że i tam są inne pojazdy, które nie muszą być pojazdami uprzywilejowanymi. Weźmy np. pod uwagę inne jednostki wojskowe, które mają swoje służby i które muszą mieć pojazdy, które będą mogły wprowadzić do ruchu jako pojazdy uprzywilejowane. Natomiast dodatkiem do tego artykułu jest nowy ust. 5, w którym się mówi, że minister obrony narodowej bierze pełną odpowiedzialność za pojazdy, które uzna za pojazdy uprzywilejowane. Tak więc to nie szefowie poszczególnych formacji sił zbrojnych będą decydowali, a minister obrony narodowej. Tak więc będzie to bardzo precyzyjne określenie jakie pojazdy mogą mieć prawo do poruszania się po drogach jako pojazdy uprzywilejowane.</u>
          <u xml:id="u-89.1" who="#SenatorAdamDaraż">Jeszcze raz proszę w imieniu Senatu i Ministerstwa Obrony Narodowej, aby tę poprawkę przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę pana ministra o przedstawienie stanowiska rządu w tej sprawie, bo rozumiem, że ustawa ta podlegała koordynacji międzyresortowej.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jaki jest stosunek rządu do poprawki nr 21?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Jeśli chodzi o projekt rządowy, to zawiera on szerszy katalog podmiotów uprawnionych do poruszania się po drogach jako pojazdy uprzywilejowane. W toku prac sejmowych nastąpiło duże ograniczenie katalogów uprawnionych i proszę zauważyć, że nie ma takich pojazdów, jak pojazdy pogotowia gazowego, pogotowia energetycznego itd. Dysponentem tego jest minister spraw wewnętrznych i administracji.</u>
          <u xml:id="u-91.1" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Uważam, że poprawka nr 21 jest poprawką za daleko idącą wbrew intencjom Sejmu, który kierował się ograniczeniem ilości dysponentów i pojazdów uprzywilejowanych. Jak już mówiłem, w świetle tego projektu, minister spraw wewnętrznych i administracji decyduje o innych jednostkach uprzywilejowanych. Natomiast jeśli chodzi o inne pojazdy wojskowe, to mogą się poruszać w kolumnach, w eskorcie żandarmerii wojskowej lub policji i nie powinno to stwarzać problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Widzę, że jest negatywna opinia rządu w tej sprawie. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos jeszcze w tej sprawie? Nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 21.</u>
          <u xml:id="u-92.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 22. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę 22 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos w sprawie poprawki nr 22? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 22.</u>
          <u xml:id="u-94.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 23. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę 23 proponujemy odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś chciałby zabrać głos w tej sprawie? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 23.</u>
          <u xml:id="u-96.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 24. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 24 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 24? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki 24.</u>
          <u xml:id="u-98.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 26. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 26 proponujemy przyjąć, jest to lepsza redakcja tego artykułu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 26? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 26.</u>
          <u xml:id="u-100.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 27. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 27 zdecydowanie proponujemy odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do poprawki nr 27? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 27.</u>
          <u xml:id="u-102.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 28. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 28 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do poprawki nr 28? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 28.</u>
          <u xml:id="u-104.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 29. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 29 również proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 29? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 29.</u>
          <u xml:id="u-106.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 30. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 30 proponujemy odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś chciał zabrać głos w obronie poprawki nr 30? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 30.</u>
          <u xml:id="u-108.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 31. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Również proponujemy odrzucić poprawkę nr 31 dotyczącą artykułu 89.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki 31? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 31.</u>
          <u xml:id="u-110.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 32. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Poprawkę nr 32 należy rozpatrywać łącznie z poprawką 37, bo jest tam upoważnienie do wydania aktu wykonawczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 32 i 37 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do tych dwóch poprawek? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawek 32 i 37.</u>
          <u xml:id="u-113.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 33. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję przyjąć poprawkę nr 33.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 33?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję poprawkę nr 33 rozpatrywać łącznie z poprawką 53.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle sprawozdawco, czy jest rekomendacja dla poprawki nr 53?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Oczywiście proponujemy przyjąć poprawkę nr 53.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Komisje rekomendują przyjęcie poprawek 33 i 53.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 34. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponujemy przyjąć poprawkę nr 34.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 34?</u>
          <u xml:id="u-121.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 34.</u>
          <u xml:id="u-121.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 35.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję głosować łącznie poprawki 35 i 38.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Co do tych dwóch poprawek jest negatywna opinia, a więc proponujemy poprawki 35 i 38 odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawek 35 i 38? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawek nr 35 i nr 38.</u>
          <u xml:id="u-124.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 36. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 36 proponujemy odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki 36? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 36.</u>
          <u xml:id="u-126.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 39. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 39 proponujemy odrzucić. Poprawka nr 39 wprowadza „zawód kierowca”. My wszędzie mówimy o uprawnieniach do prowadzenia pojazdów, a nie o zawodzie kierowcy. W związku z tym proponujemy odrzucić tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 39? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 39.</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 40. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję poprawkę nr 40 odrzucić, ponieważ jest to rozluźnienie rygoru, który nałożyliśmy na młodych kierowców.</u>
          <u xml:id="u-129.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Chodzi o spowodowanie takiej sytuacji, aby były obowiązkowe badania dla tych, którzy po raz pierwszy się ubiegają się o prawo jazdy. Natomiast gdybyśmy skreślili wyrazy „po raz pierwszy”, to w zasadzie przy każdym badaniu trzeba byłoby przeprowadzać badania psychologiczne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jesteśmy przy poprawce 40. Proszę o dokładne prze-analizowanie tej poprawki, abyśmy nie popełnili błędu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Może ja przeczytam, jak brzmi ten artykuł w całości. Art. 124 ust. 1 pkt 1 mówi: „Badaniu psychologicznemu przeprowadzonemu w celu orzeczenia o predyspozycjach psychicznych do kierowania pojazdem podlega osoba: 1) o której mowa w art. 122 ust. 2, przy ubieganiu się po raz pierwszy o wydanie świadectwa kwalifikacji”. Natomiast art. 122 ust. 2 mówi: „Kierowca pojazdu silnikowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 tony, pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne, pojazdu uprzywilejowanego, autobusu lub kierowca zarobkowo przewożący osoby na własny lub cudzy rachunek podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim przeprowadzanym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem w następujących okresach”, i tu następuje wymienienie okresów, kiedy te badania występują.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle, co pan ostatecznie rekomenduje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Rekomendujemy odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#PosełTadeuszMoszyński">Zaczynam mieć wątpliwości, bo czytając ten tekst wynika z niego, że jeżeli ktoś starając się po raz pierwszy nie uzyska świadectwa kwalifikacji, to jak się stara po raz drugi nie musi przechodzić badań psychologicznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wysłuchajmy pana senatora Daraża, może wyjaśni nam, co Senat miał na myśli wprowadzając tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#SenatorAdamDaraż">Nasza poprawka nie była przedmiotem refleksji, tylko pewnego stwierdzenia. Znane są przypadki, kiedy osoby, którym odebrano prawa jazdy, na skutek wypadku czy jazdy w stanie nietrzeźwym i osoby te występując o przywrócenie prawa jazdy nie muszą przechodzić badań psychologicznych, a takie osoby należałoby sprawdzić w pierwszej kolejności. To był jeden z argumentów przyjęcia tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#PosełUrszulaPająk">Panie przewodniczący, prosiłabym o szersze uzasadnienie przyjęcia tej poprawki przedstawicieli Stowarzyszenia Psychologów Transportu, gdyż są obecni na sali.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#PosełGrzegorzGruszka">Chciałem się zapytać, co to znaczy „po raz pierwszy”? Czy to znaczy, że jeżeli osoby te raz otrzymały negatywną opinię, to drugi raz nie muszą już występować - bo ja to tak rozumiem. To chyba literalnie czytając ten przepis taka właśnie powinna być jego interpretacja i taka interpretacja była najprawdopodobniej intencją Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#CzłonekZarząduStowarzyszeniaPsychologówTransportuTadeuszBratos">Ten zapis powoduje występowanie przeciwko zainteresowanemu, a mianowicie przeciwko kierowcy. Jeżeli kierowca, mający 18 lat ubiega się o świadectwo kwalifikacji, bo pragnie być kierowcą zawodowym i otrzymuje wynik pozytywny - najpierw rozważmy tę alternatywę - wówczas może mieć 40 lat przerwy, z różnych przyczyn: pobytu w więzieniu, wypadku, patologii społecznych itp. i po 40 latach może znowu przystąpić do wykonywania zawodu kierowcy, nie sprawdzając swoich predyspozycji psychicznych. Przepraszam za wyrażenie, ale jest to co najmniej paranoiczne.</u>
          <u xml:id="u-139.1" who="#CzłonekZarząduStowarzyszeniaPsychologówTransportuTadeuszBratos">Druga możliwość: kierowca mający 18 lat przystępuje do badań kwalifikacyjnych, bo chce być kierowcą zawodowym, otrzymuje wynik negatywny. W majestacie tego zapisu negatywny wynik otrzymuje na całe życie. Jest to łamanie wolności człowieka, dlatego że statystycznie rzecz biorąc około 25 roku życia człowiek uzyskuje dojrzałość psychiczną i społeczną. Może za 7 lat ten niedoszły kierowca zawodowy osiągnie już dojrzałość psychiczną, mógłby się ubiegać o to, aby stać się kierowcą zawodowym.</u>
          <u xml:id="u-139.2" who="#CzłonekZarząduStowarzyszeniaPsychologówTransportuTadeuszBratos">Proszę państwa, to jest nieprzestrzeganie praw człowieka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy mógłby pan przedstawić konkluzję, jaki jest pański stosunek do poprawki nr 40 Senatu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#CzłonekZarząduStowarzyszeniaPsychologówTransportuTadeuszBratos">Mój stosunek jest jasny. Te trzy słowa „po raz pierwszy” powinny być wykreślone z art. 124 ust. 1 pkt 1. Może to być określone w przepisach wykonawczych, ale nie w ustawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że pan jest za przyjęciem poprawki Senatu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Nie wprowadzajmy w błąd posłów. Przeczytałem państwu art. 122 ust. 2, gdzie się mówi wyraźnie o badaniach kontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-143.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">W art. 122 pkt 2 mówi się: „Kierowca pojazdu silnikowego o dopuszczalnej masie całkowitej przekraczającej 7,5 tony pojazdu przewożącego materiały niebezpieczne... podlega ponadto kontrolnym badaniom lekarskim przeprowadzanym w celu stwierdzenia istnienia lub braku przeciwwskazań zdrowotnych do kierowania pojazdem w następujących okresach:...”. Określone są tutaj przedziały wiekowe i powiedziane jest co ile lat, dla którego przedziału trzeba przeprowadzać takie badania. W art. 124 ust. 1 pkt 1 mówimy o kierowcach, którzy po raz pierwszy występują o zawodowe prawo jazdy.</u>
          <u xml:id="u-143.2" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Przyjęliśmy w tej ustawie jednoznaczne przełożenie odpowiedzialności na lekarza, który wykonuje badania kontrolne. To, co pan powiedział o 40 latach przerwy, jest nieprawdą, bo lekarz przeprowadzający badania kontrolne może za każdym razem przeprowadzać badania psychologiczne kierowcy zawodowego. Ten lekarz odpowiada za to, czy dany kierowca ma predyspozycje do wykonywania zawodu. Jeszcze raz powtarzam, w konstrukcji całej ustawy występuje element, że lekarz jest odpowiedzialny za badania kontrolne kierowców. Badania psychologiczne są badaniami dodatkowymi badań okresowych dla kierowców zawodowych i w każdej chwili lekarz przeprowadzający badania może odesłać kierowcę ma badania specjalistyczne psychologiczne.</u>
          <u xml:id="u-143.3" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Tę zasadę opisuje art. 122 ust. 2 i w art. 124 ust. 1 pkt. 1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#PosełGrzegorzGruszka">Panowie ze Stowarzyszenia Psychologów Transportu trochę się zagubili. Mnie chodzi o coś zupełnie innego, mianowicie, jeżeli po raz pierwszy osoba ubiegająca się o zezwolenie na zawodowe prawo jazdy otrzymała negatywną opinię, to że nie będzie mogła wystąpić po raz drugi. I o to właśnie mi chodziło. Stwierdzenie „po raz pierwszy”, zamyka im drogę do dalszego ubiegania się po raz drugi.</u>
          <u xml:id="u-144.1" who="#PosełGrzegorzGruszka">Wszystkie zasady, o których mówił pan poseł Szarawarski są słuszne, tylko one dotyczą już kierowców zawodowych, a mnie chodziło o kandydata.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jeżeli ktoś występował i nie otrzymał uprawnień, to za każdym razem jak będzie o to występował, będzie występował po raz pierwszy. Ten przepis nie dotyczy tej kategorii osób, które już mają uprawnienia kierowcy zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-145.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Pamiętajmy, że ktoś, kto się stara o uprawnienia kierowcy zawodowego, bez względu na ilość podejść zawsze się stara po raz pierwszy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#PosełGrzegorzGruszka">Dziękuję za wyjaśnienie, teraz już rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ogłaszam 5-minutową przerwę, aby strona rządowa mogła się porozumieć z przedstawicielami Stowarzyszenia Psychologów Transportu i ustalić ostateczne stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-147.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Bardzo proszę przedstawiciela Stowarzyszenia Psychologów Transportu jeszcze raz o opinię.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Nie otrzymałem żadnych informacji na temat tego, aby rząd zmienił stanowisko. Jeszcze raz podkreślam, że proponujemy tę poprawkę odrzucić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#PsychologTadeuszBratos">Chodzi o to, że dysponujemy informacjami, jak ta sprawa wygląda w innych krajach. Proszę sobie wyobrazić, że w roku 1985 w Hiszpanii dekretem królewskim zaproponowano badanie sprawności psychicznej kierowców, i to wszystkich, i tych, którzy się ubiegają o prawo jazdy. Natomiast jeśli chodzi o badania kierowców zawodowych, to bada się ich cyklicznie już od 1935 r. W Niemczech jest podobnie.</u>
          <u xml:id="u-149.1" who="#PsychologTadeuszBratos">Dysponujemy materiałami, które mówią w jakich momentach kieruje się kierowców na badania psychologiczne i co jakiś czas wykonuje się badania sprawdzające.</u>
          <u xml:id="u-149.2" who="#PsychologTadeuszBratos">Pan przewodniczący Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług A. Szarawarski powiedział, że to lekarz będzie odpowiedzialny za badania kierowców, i to on będzie kierował na badania psychologiczne. Otóż ustawa rozdziela badania lekarskie od badań psychologicznych. Lekarz odpowiada za stan zdrowia, natomiast psycholog odpowiada za predyspozycje psychiczne kierowców. Nie można więc cedować odpowiedzialności za predyspozycje psychiczne na lekarza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję, pańskie argumenty są czytelne, natomiast poprosimy jeszcze stron rządową o wypowiedź, czy coś się zmieniło po przerwie w jej stanowisku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#GłównyspecjalistawMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejMaciejWroński">Nie mogę zabierać głosu w imieniu rządu, bo ten głos należy do pana ministra Rybaka, natomiast jeśli chodzi o fakty, które podał pan psycholog, to muszę część z nich wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-151.1" who="#GłównyspecjalistawMinisterstwieTransportuiGospodarkiMorskiejMaciejWroński">Proszę państwa, w żadnym kraju europejskim nie ma obligatoryjnych badań psychologicznych, a tym bardziej nie ma badań okresowych. Nawet badania lekarskie w większości krajów Unii Europejskiej nie występują. Na przykład w Anglii całe badanie lekarskie przeprowadzane jest przez egzaminatora i ogranicza się do tego, że przyszły kandydat na kierowcę ma przeczytać numery rejestracyjne samochodu oddalonego o ileś tam metrów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#SekretarzstanuStanisławRybak">Nie, strona rządowa nie zmieniła swojego stanowiska, jesteśmy za odrzuceniem tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z posłów jest za odrzuceniem tej poprawki? Jest jedna osoba, a więc musimy głosować.</u>
          <u xml:id="u-153.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z posłów jest za odrzuceniem poprawki nr 40?</u>
          <u xml:id="u-153.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka została odrzucona większością głosów. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki.</u>
          <u xml:id="u-153.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 41. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-154">
          <u xml:id="u-154.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 41 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-155">
          <u xml:id="u-155.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jakieś uwagi do poprawki nr 41? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 41.</u>
          <u xml:id="u-155.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 42. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-156">
          <u xml:id="u-156.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawka nr 42 nadaje nowe brzmienie artykułowi 129 ust. pkt 8 lit. d). Proponujemy odrzucenie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-157">
          <u xml:id="u-157.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z posłów chciałby przemówić w obronie tej poprawki? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują odrzucenie poprawki nr 42.</u>
          <u xml:id="u-157.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 43. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-158">
          <u xml:id="u-158.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Proponuję łączne głosowanie nad poprawkami 43, 47, 49 i 50. Poprawki te stanowią jeden blok tematyczny, związany z przekazaniem określonych kompetencji kontrolnych organom sił zbrojnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-159">
          <u xml:id="u-159.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Po długich dyskusjach i zastanawianiu się uważamy, że nic nie stoi na przeszkodzie, aby te kompetencje ministrowi obrony narodowej przyznać. Proponujemy pozytywną rekomendację wszystkich tych poprawek.</u>
          <u xml:id="u-159.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Oczywiście zawsze zachodzi wątpliwość czy nie tworzymy tą regulacją państwa w państwie, jeśli chodzi o wojsko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-160">
          <u xml:id="u-160.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z posłów ma odmienne zdanie, co do przyjęcia tego bloku poprawek? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawek 43, 47, 49 i 50.</u>
          <u xml:id="u-160.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 44. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-161">
          <u xml:id="u-161.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę 44 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-162">
          <u xml:id="u-162.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 44? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 44.</u>
          <u xml:id="u-162.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 45. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-163">
          <u xml:id="u-163.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję poprawkę nr 45 przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-164">
          <u xml:id="u-164.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 45? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 45.</u>
          <u xml:id="u-164.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 46. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-165">
          <u xml:id="u-165.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 46 proponujemy przyjąć. Jest to dodanie nowego zdania w art. 130 ust. 3: „Nie dotyczy to kierowcy w okresie 1 roku od dnia wydania po raz pierwszy prawa jazdy”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-166">
          <u xml:id="u-166.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 46? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 46.</u>
          <u xml:id="u-166.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 48. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-167">
          <u xml:id="u-167.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Jest to uściślenie art. 132 ust. 1 pkt 4 i proponujemy przyjąć tę poprawkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-168">
          <u xml:id="u-168.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 48? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 48.</u>
          <u xml:id="u-168.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 51. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-169">
          <u xml:id="u-169.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawkę nr 51 proponujemy przyjąć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-170">
          <u xml:id="u-170.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do poprawki nr 51? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 51.</u>
          <u xml:id="u-170.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 52. Proszę posła sprawozdawcę o rekomendację.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-171">
          <u xml:id="u-171.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Poprawka nr 52 dotyczy rozszerzenia art. 143. Proponujemy przyjęcie tej poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-172">
          <u xml:id="u-172.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do poprawki nr 52? Uwag nie słyszę. Komisje rekomendują przyjęcie poprawki nr 52.</u>
          <u xml:id="u-172.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki nr 53. Przepraszam, poprawka 53 została już wcześniej rozpatrzona. Zapytuję więc Biuro Legislacyjne czy wszystkie poprawki zgłoszone przez Senat RP zostały rozpatrzone przez połączone Komisje?</u>
          <u xml:id="u-172.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Wszystkie poprawki zostały rozpatrzone, w związku z tym porządek dzisiejszego posiedzenia został wyczerpany.</u>
          <u xml:id="u-172.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z państwa chciałby przemówić w sprawach różnych?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-173">
          <u xml:id="u-173.0" who="#PosełUrszulaPająk">Mam pytanie do przedstawiciela Senatu. Podczas prac Senatu nad tą ustawą bardzo głośna była sprawa zmniejszenia szybkości w terenie zabudowanym do 50 km na godzinę. Co się stało z tą poprawką, bo nie została tutaj zgłoszona?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-174">
          <u xml:id="u-174.0" who="#SenatorAdamDaraż">Komisje, które rozpatrywały ten wątek, nie podjęły próby zmniejszenia szybkości w terenie zabudowanym. Wniosek o ograniczenie szybkości do 50 km na godzinę w terenie zabudowanym był wnioskiem Komisji Gospodarki Narodowej, ale nie uzyskała akceptacji.</u>
          <u xml:id="u-174.1" who="#SenatorAdamDaraż">Senat wychodził z założenia, że ponieważ jest zapis mówiący o tym, że można ograniczyć prędkość w szczególnych miejscach i że należy na razie konsekwentnie egzekwować to, co jest zawarte obecnie w przepisach a dotyczy obowiązujących prędkości. Na tym etapie będzie to i tak duże osiągnięcie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-175">
          <u xml:id="u-175.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Jest propozycja posła Andrzeja Szarawarskiego na posła sprawozdawcę. Czy są inne kandydatury? Stwierdzam, że poseł Szarawarski został jednomyślnie wybrany na posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-176">
          <u xml:id="u-176.0" who="#PosełGrzegorzGruszka">Wnoszę, aby na najbliższym posiedzeniu Sejmu poprawki Senatu były przegłosowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-177">
          <u xml:id="u-177.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są jeszcze jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-177.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zgodnie z tą sugestią, zwrócimy się ze stosownym wnioskiem do Prezydium Sejmu o włączenie do porządku obrad najbliższego posiedzenia Sejmu rozpatrzenie poprawek senackich.</u>
          <u xml:id="u-177.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję wszystkim za sprawną i owocną pracę w dniu dzisiejszym.</u>
          <u xml:id="u-177.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>