text_structure.xml
15 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług, Komisji Obrony Narodowej i Komisji Ustawodawczej. W dzisiejszym porządku obrad mamy rozpatrzenie sprawozdania podkomisji o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Proponuję, aby przewodnictwo połączonych Komisji powierzyć posłowi Janowi Szczepaniakowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy mają państwo jakieś uwagi co do porządku obrad? Jeśli nie ma, uznajemy go za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Proponuję, abyśmy nie prowadzili ogólnej dyskusji o ideach zmian proponowanej nowelizacji, ponieważ odbyła się ona na poprzednim posiedzeniu połączonych Komisji. Po wstępnym omówieniu problemu zmian przez przewodniczącą podkomisji, powołanej do pracy nad tymi zmianami, przejdziemy do głosowania poprawek do poszczególnych artykułów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Proponowana zmiana spotkała się z aprobatą zarówno Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej, jak i Ministerstwa Obrony Narodowej. Zmiany te są w pełni zgodne z wnioskami przedstawionymi w poselskim projekcie zmiany ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Generalnie zmiana polega na uchyleniu ustawy z 1991 r. wprowadzającej państwową morską służbę hydrograficzną i oznakowania nawigacyjnego i na uwzględnieniu konsekwencji wypływających z tego posunięcia.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Ponadto wprowadzono w tej zmianie nadzór legislacyjny ministra transportu i gospodarki morskiej nad wydawanymi przez urzędy morskie przepisami porządkowymi.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Uzupełniono też kilka luk prawnych w tej ustawie oraz dokonano zmian tzw. „historycznych”, wynikających ze zmian nazw państw.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Na tym zakończę ogólne wprowadzenie.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Przystąpmy zatem do omawiania poszczególnych poprawek.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Zmiana pierwsza dotycząca art. 4:</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełJanSzczepaniak">„a) w pkt. 1 wyraz „Niemcami” zastępuje się wyrazami „Republiką Federalną Niemiec”,</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełJanSzczepaniak">b) w pkt. 3 wyrazy „Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich” zastępuje się wyrazami „Federacją Rosyjską”.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PosełJanSzczepaniak">Nie ma uwag co do tej zmiany, nie widzę również sprzeciwów co do jej przyjęcia. Zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#PosełJanSzczepaniak">Zmiana druga dotycząca art. 25:</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PosełJanSzczepaniak">„w art. 25 wyrazy wyrazy „Biura Hydrograficznego Rzeczypospolitej Polskiej” i w „Ostrzeżeniach Nawigacyjnych” zastępuje się wyrazami „Biura Hydrograficznego Marynarki Wojennej”.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi? Nie ma. Zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PosełJanSzczepaniak">Zmiana trzecia dotycząca art. 29:</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PosełJanSzczepaniak">„w ust. 1 wyrazy „sześć miesięcy” zastępuje się wyrazami „trzy miesiące”.</u>
<u xml:id="u-4.10" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">W państwach nadbałtyckich Szwecji, Finlandii, Danii obowiązuje trzymiesięczny termin wniesienia wniosku o prowadzenie prac badawczych. Dlatego proponujemy, aby nasze ustawodawstwo było analogiczne do unormowań państw nadbałtyckich.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełKrzysztofLuks">Jeszcze w sprawie zmiany drugiej. Zamiast „Biuro Hydrologiczne” powinno być „Biuro Hydrograficzne”.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Posłowie mają różne wersje tekstu. Musiał tu nastąpić błąd maszynowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałbym to wyjaśnić. Oczywisty błąd maszynowy znajduje się w art. 3 projektu ustawy. Zamiast „Biuro Hydrologiczne” powinno być „Biuro Hydrograficzne”. Ta pomyłka dotyczy jednak art. 3 projektu ustawy, a nie art. 1 w zmianie drugiej. Mam nadzieję, że to wyjaśnienie wystarczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie widzę. Zmiana trzecia zostaje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Przechodzimy do art. 1 zmiany czwartej dotyczącej art. 42 w ust. 2:</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanSzczepaniak">a) pkt 9 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełJanSzczepaniak">„9) nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich oraz morskich portach i przystaniach”,</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełJanSzczepaniak">b) dodaje się do pkt. 12 i 13 w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PosełJanSzczepaniak">„12) wyznaczania dróg morskich, kotwicowisk i badania warunków ich żeglowności,</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PosełJanSzczepaniak">13) oznakowania nawigacyjnego dróg morskich i kotwicowisk w portach i przystaniach morskich oraz na Wybrzeżu”.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Jest to właśnie wypełnienie luki prawnej, gdyż w dotychczasowym ustawodawstwie nie było możliwości nadzoru przeciwpożarowego w polskich obszarach morskich. Taka zmiana jest konieczna ze względu na rozwój transportu morskiego na Bałtyku, szczególnie jeśli chodzi o tankowce.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Nie ma więcej uwag? Wobec braku głosów przeciwnych art. 1 zmiany czwartej zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 1 zmiana piąta dotycząca art. 46: po wyrazach: „w zakresie wymienionym w art. 42” dodaje się wyrazy: „oraz w zakresie hydrografii i kartografii morskiej”.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi lub sprzeciwy? Nie ma. Zmiana jest przyjęta.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 1 zmiana szósta dotycząca art. 48:</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełJanSzczepaniak">a) ust. 1 otrzymuje brzmienie:</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełJanSzczepaniak">„1. W zakresie nie unormowanym w przepisach, jeżeli jest to niezbędne do ochrony życia, zdrowia lub mienia albo ochrony środowiska morskiego na morzu, w porcie, przystani oraz w pasie technicznym - dyrektor urzędu morskiego może ustanawiać w zakresie określonym w art. 42 ust. 2 przepisy porządkowe zawierające zakazy lub nakazy określonego zachowania się”,</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełJanSzczepaniak">b) ust. 3 skreśla się.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi lub sprzeciwy? Nie ma. Zmianę przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 1 zmiana siódma dodająca art. 48a po art. 48 w brzmieniu następującym:</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PosełJanSzczepaniak">„Art. 48a 1. Nadzór nad wydawaniem przepisów przez terenowe organy administracji morskiej sprawuje minister transportu i gospodarki morskiej.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PosełJanSzczepaniak">2. W ramach nadzoru, o którym mowa w ust. 1 minister transportu i gospodarki morskiej uchyla przepisy wydawane przez dyrektorów urzędów morskich niezgodne z ustawami oraz aktami wydanymi w celu ich wykonania”.</u>
<u xml:id="u-11.11" who="#PosełJanSzczepaniak">Wobec braku uwag i głosów przeciwnych zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-11.12" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 1 zmiana ósma dotycząca art. 49:</u>
<u xml:id="u-11.13" who="#PosełJanSzczepaniak">„Art. 49. Nadzór nad przestrzeganiem przepisów ustawy sprawują na obszarze swego działania dyrektorzy urzędów morskich”.</u>
<u xml:id="u-11.14" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Zmiana ta jest konsekwencją ujednolicenia nazewnictwa, kto jest terenowym organem urzędu morskiego. Jest nim dyrektor.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są dalsze uwagi? Nie ma. Wobec braku głosów przeciwnych zmiana zostaje przyjęta.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 1 zmiana dziewiąta dotycząca art. 50: w ust. 1 po wyrazach „w art. 42” dodaje się wyrazy „ust. 2 pkt. 1–6 i pkt 9”.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełJanSzczepaniak">Nie ma uwag ani głosów przeciwnych, zmiana jest przyjęta.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 1 zmiana dziesiąta dotycząca art. 56:</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełJanSzczepaniak">- wyraz „dziesięciokrotnego” zastępuje się wyrazem „dwudziestokrotnego”.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Wyjaśnię, że chodzi tu o ujednolicenie wymiaru kar. W Kodeksie morskim przyjęto dwudziestokrotność wynagrodzenia i Komisja uznała, że należy ujednolicić system karania we wszystkich przepisach dotyczących gospodarki morskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Ponieważ nie ma więcej uwag, zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Przechodzimy do art. 2 projektu ustawy, którego ust. 1 brzmi:</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełJanSzczepaniak">„1. Środki osobowe, rzeczowe i finansowe Biura Hydrograficznego Rzeczypospolitej Polskiej podlegają przekazaniu urzędom morskim w terminie 3 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełJanSzczepaniak">2. Minister transportu i gospodarki morskiej określi, w drodze rozporządzenia, zakres i tryb przekazania środków, o których mowa w ust. 1”.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Art. 2 mówi o sposobie i terminie przekazania środków osobowych, rzeczowych i finansowych Biura Hydrograficznego. Jest to następstwem likwidacji Biura Hydrograficznego Rzeczypospolitej Polskiej i przekazania kompetencji tego biura urzędom morskim oraz Biuru Hydrograficznemu Marynarki Wojennej.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Nie ma uwag ani głosów przeciwnych. Art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 3 projektu ustawy brzmi:</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#PosełJanSzczepaniak">„Zadania państwowej morskiej służby hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego w zakresie hydrografii i kartografii morskiej wykonuje Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej”.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Wyżej zacytowany art. 3 mówi o zadaniach państwowej morskiej służby hydrograficznej i o tym, że wykonuje je Biuro Hydrograficzne Marynarki Wojennej.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełElżbietaPielaMielczarek">Należy poprawić zauważony przez pana posła Krzysztofa Luksa błąd w zapisie tego artykułu: Biuro Hydrograficzne, a nie Hydrologiczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Nie ma więcej uwag ani głosów przeciwnych. Art. 3 zostaje przyjęty.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 4 projektu ustawy:</u>
<u xml:id="u-19.2" who="#PosełJanSzczepaniak">„Traci moc ustawa z dnia 21 marca 1991 r. o państwowej służbie hydrograficznej i oznakowania nawigacyjnego (Dz.U. Nr 32, poz. 132)”.</u>
<u xml:id="u-19.3" who="#PosełJanSzczepaniak">Nikt nie zgłasza uwag i nie ma głosów sprzeciwu. Przyjmujemy art. 4.</u>
<u xml:id="u-19.4" who="#PosełJanSzczepaniak">Art. 5 projektu ustawy:</u>
<u xml:id="u-19.5" who="#PosełJanSzczepaniak">„Ustawa wchodzi w życie po upływie 30 dni od dnia ogłoszenia”.</u>
<u xml:id="u-19.6" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są uwagi? Nie ma. Artykuł przyjęto.</u>
<u xml:id="u-19.7" who="#PosełJanSzczepaniak">Zakończyliśmy omawianie poszczególnych artykułów projektu ustawy i teraz będziemy głosować całość tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-19.8" who="#PosełJanSzczepaniak">Kto jest za rekomendowaniem tego projektu izbie?</u>
<u xml:id="u-19.9" who="#PosełJanSzczepaniak">Za rekomendowaniem projektu izbie głosowało 26 posłów, nikt nie głosował przeciw i nikt nie wstrzymał się od głosu.</u>
<u xml:id="u-19.10" who="#PosełJanSzczepaniak">Komisje przedstawią przyjęty projekt ustawy o zmianie ustawy o obszarach morskich Rzeczypospolitej Polskiej i administracji morskiej.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełAndrzejSzarawarski">Pozostało nam wybranie posła sprawozdawcy. Proponowałbym powierzenie tej funkcji poseł Elżbiecie Pieli-Mielczarek, przewodniczącej podkomisji opracowującej projekt.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanSzczepaniak">Czy są inne propozycje? Nie ma. Czy ktoś jest przeciwny proponowanej kandydaturze? Jeśli nie, to pani poseł została wybrana na sprawozdawcę.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełJanSzczepaniak">Na tym kończymy posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>