text_structure.xml 20.4 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełKazimierzModzelewski">Witam państwa na posiedzeniu Komisji Stosunków Gospodarczych z Zagranicą, witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełKazimierzModzelewski">Czy są uwagi do przedstawionego państwu porządku dziennego? Nie widzę, rozumiem więc, że możemy przyjąć porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełKazimierzModzelewski">W pierwszym punkcie mamy informację ministra współpracy gospodarczej z zagranicą o stanie zaawansowania prywatyzacji przedsiębiorstw podległych ministrowi. Bardzo proszę pana ministra Leśnego o przedstawienie nam tego materiału.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WiceministerwspółpracygospodarczejzzagranicąMaciejLeśny">Jeżeli państwo pozwolą, oddałbym głos panu dyr. Krzysztofowi Zielińskiemu, który jest w pełni kompetentny w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Przedstawiony państwu materiał, zawiera niemal wszystkie niezbędne informacje. Postaram się więc jedynie, w sposób niezwykle skondensowany, przedstawić to, co dzieje się w resorcie współpracy w dziedzinie prywatyzacji jednostek podległych ministrowi współpracy gospodarczej z zagranicą.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Chciałbym zwrócić uwagę państwa, że proces prywatyzacji odbywa się w naszym ministerstwie w dwóch obszarach. Pierwszy z nich to jest prywatyzacja przedsiębiorstw państwowych, natomiast drugi obszar - jest to prywatyzacja spółek prawa handlowego, w których skarb państwa posiada swoje akcje bądź udziały.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Jeśli chodzi o prywatyzację przedsiębiorstw państwowych, to na ogólną liczbę 26 przedsiębiorstw, dla których minister współpracy gospodarczej z zagranicą jest organem założycielskim, na koniec roku 1995 mamy już sprywatyzowanych 11 przedsiębiorstw, co daje nam ogólnie liczbę 42% całości przedsiębiorstw.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">W trakcie procesów prywatyzacyjnych mamy 5 przedsiębiorstw, z których większość zakończy ten proces w roku 1996. Jest też cała grupa przedsiębiorstw objętych postępowaniem naprawczym bądź jest już wykreślona z rejestru przedsiębiorstw państwowych wskutek likwidacji w trybie art. 19 ustawy o przedsiębiorstwie państwowym, a więc z przyczyn natury ekonomicznej.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Jeśli chodzi o spółki prawa handlowego, to problem ten jest oczywiście o wiele bardziej złożony. Trzeba tu bowiem pamiętać, że oprócz skarbu państwa, w tych spółkach są również inni akcjonariusze bądź udziałowcy. Decyzje prywatyzacyjne są podejmowane przez walne zgromadzenia tych spółek. Często dzieje się to poprzez podwyżkę kapitału, a często też skarb państwa sprzedaje swoje akcje bądź udziały inwestorom zewnętrznym.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">W tym ostatnim przypadku, sytuacja na koniec 1995 r. wygląda w sposób następujący. Na ogólną liczbę 51 spółek, sprywatyzowano 13, czyli 25%, natomiast liczba podmiotów objętych przekształceniami własnościowymi wynosi 34, co razem stanowi 67%. W tej grupie spółek, mamy również pewną grupę, która jest w tej chwili przedmiotem analiz stosunków własności skarbu państwa do praw z tytułu akcji, czy też udziałów. Jest to dokładnie 7 podmiotów, czyli 14% ogółu przedsiębiorstw, gdzie, aby rozpocząć proces prywatyzacji musimy ustalić czy skarb państwa w istocie jest właścicielem tych spółek.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Te skomplikowane stany prawne biorą się stąd, iż część tych spółek powstała w latach przedwojennych. Mamy tam grupę potencjalnych spadkobierców - właścicieli. W niektórych przypadkach, wskutek błędów popełnianych jeszcze w latach 40., 50., istnieje wątpliwość, kto obecnie jest właścicielem danej spółki. W tej chwili kończymy prace nad całą grupą analiz prawnych w tym przedmiocie.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Ogólnie rzecz biorąc, łącząc obie grupy, a więc przedsiębiorstwa państwowe i spółki prawa handlowego, możemy powiedzieć, że na łączną liczbę 77 jednostek handlu zagranicznego, sprywatyzowano do tej pory 24 spółki, co nam daje 34% ogółu.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Postępowaniami naprawczymi i likwidacyjno-upadłościowymi objętych jest 10 firm, co daje nam 13% ogółu. 4 firmy, czyli 5% zostało już wykreślone z rejestrów. W toku realizacji znajduje się już 17 podmiotów, czyli 22%. Liczba podmiotów, w których nie wszczęto jeszcze procesów przekształceniowych, stanowi ok. 15%, co w sumie daje nam 19% ogółu podmiotów, dla których minister współpracy gospodarczej z zagranicą jest organem założycielskim, bądź też reprezentuje skarb państwa w spółkach.</u>
          <u xml:id="u-3.9" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Jeśli chodzi o wykonanie wpływów do budżetu z tytułu prywatyzacji to w 1995 r. nasze założenia budżetowe stanowiły kwotę 55 mln zł. Wykonanie nastąpiło w 107% i była to kwota 53 mln 439 tys. zł. Nie wykonaliśmy planu natomiast w prywatyzacji bezpośredniej, z uwagi na przesunięcie się prywatyzacji Universalu na rok 1996. Tak więc plan został w tej dziedzinie wykonany w 11%.</u>
          <u xml:id="u-3.10" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">W prywatyzacji kapitałowej plany zostały przekroczone o 7%, łącznie więc plany zostały przekroczone o 3%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKazimierzModzelewski">Mam pytanie, kiedy państwo przewidujecie całkowitą prywatyzację? Jakie to będą lata?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Niestety, panie przewodniczący, takiej daty nie da się określić, ponieważ jest mnóstwo podmiotów, odnośnie których decyzje nie leżą tylko po naszej stronie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Pierwszym z tego typu przykładów są podmioty zajmujące się obrotem sprzętem specjalnym. Ten temat zresztą Komisja będzie jeszcze dziś omawiała. Są to dokładnie trzy firmy: Cenzin, Cenrex i Bumar.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">W zależności od kształtu ustawy o obrocie sprzętem specjalnym, my będziemy podejmowali decyzje prywatyzacyjne, to znaczy, czy będziemy te firmy prywatyzować, czy też nie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Na razie też nie zakładamy prywatyzacji Polskiego Funduszu Gwarancyjnego. Jest to spółka, która kiedyś nazywała się Agencja Rozwoju Gospodarczego. Uznaliśmy, że funkcje tej spółki mają być zupełnie inne. Do końca więc, dziś nie możemy powiedzieć, że prywatyzacja jednostek handlu zagranicznego zakończy się w tym roku. Na pewno jednak liczba przedsiębiorstw pozostających do prywatyzacji będzie się zmniejszała. Sądzę, że rok 1996 będzie momentem dosyć znacznego przyspieszenia prywatyzacji, bowiem kilkanaście projektów mamy w fazie realizacji końcowej i w pierwszym kwartale kilka przedsiębiorstw zostanie sprzedanych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełKazimierzPańtak">Jakie wnioski wyciągnęło Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą z wyników ostatnio przeprowadzonego referendum w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWładysławŚwięs">Jestem wyrazicielem woli grupy posłów. Na jednym z poprzednich posiedzeń Komisji, była dyskusja, że ten temat będzie dyskutowany jak będą wyniki kontroli NIK. Przyznam się, że materiał przedstawiony przez resort współpracy gospodarczej z zagranicą niewiele mi daje i brakuje mi smaku, jaki nadadzą mu wyniki kontroli NIK. Mamy pewne cyfry obrazujące aktualny stan rzeczy, jednak niewiele z tego wynika. Uważam, że właściwej ocenie będzie można poddać prywatyzację jednostek handlu zagranicznego dopiero, gdy otrzymamy materiał pokontrolny NIK.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełKazimierzNycz">Podzielam po części pogląd, który przedstawił przed chwilą pan poseł Święs, niemniej mam dwa pytania do tego materiału.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełKazimierzNycz">Mówi się w nim, że prywatyzacja przedsiębiorstw Marko-Exim i Polexpo uzależniona jest od pozytywnych rezultatów przeprowadzanego w nich programu naprawczego. Gdyby pan dyrektor był uprzejmy przybliżyć nam, jak dziś wygląda ta sytuacja. Wiąże się to oczywiście z założeniami wykonania budżetu również w 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PosełKazimierzNycz">Spółka Navimor, na skutek zalecenia Najwyższej Izby Kontroli ma przed sobą proces utworzenia struktury holdingowej. Poddany on będzie „ocenie niezależnych prawników pod kątem możliwości przywrócenia stanu sprzed 1992 roku”. Co to znaczy „niezależnych prawników” i dlaczego akurat sprzed 1992 roku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WiceministerMaciejLeśny">Jeżeli chodzi o referendum, Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą zachowa się tak, jak zachowa się rząd. Po prostu nie prowadzimy samodzielnej polityki, tylko prowadzimy politykę w ramach rządu. W zależności od tego, jakie rząd podejmie decyzje, tak i my będziemy się zachowywali.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WiceministerMaciejLeśny">Jak pan poseł Pańtak wie, liczba osób, które wzięły udział w referendum, nie upoważnia do stwierdzenia, że jest to wymóg działania rządu. Ta liczba również nie powoduje, że rząd musi wziąć pod uwagę wyniki tego referendum.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WiceministerMaciejLeśny">Jeżeli chodzi o pytanie dotyczące smaczków kontroli NIK. Otóż raport NIK jest jedną z nielicznych informacji, do których nie ma zastrzeżeń, że przepraszam, użyję słów pana wicepremiera Kołodki, że nie ma jakiegoś „przekrętu”. Może dlatego brakuje tutaj tego smaczku. Jest to po prostu rzetelny materiał dotyczący tego, jak naprawdę pracuje Ministerstwo Współpracy Gospodarczej z Zagranicą w zakresie prywatyzacji jednostek handlu zagranicznego.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WiceministerMaciejLeśny">Można by postawić sobie to pytanie, czy to nie odbywa się za wolno? Oczywiście, gdyby miała to być prywatyzacja tylko dla samej prywatyzacji, to można to zrobić w ciągu jednego tygodnia. Ale przecież nie takie są założenia państwa, aby sprzedawać dla samego sprzedawania, ale dlatego, aby te przedsiębiorstwa mogły pracować później i jednocześnie, aby budżet odzyskał należne sobie kwoty.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#WiceministerMaciejLeśny">W tej materii, jak mi się wydaje, wyniki - 107% planu założonego na 1995 rok, mówią same za siebie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Jeśli chodzi o Marko-Exim i Polexpo, w obu przedsiębiorstwach trwają obecnie postępowania naprawcze. Firma Marko-Exim kiedyś zajmowała się zaopatrywaniem Armii Radzieckiej. Po wyjściu tej armii z Polski, podstawowy odbiorca tego przedsiębiorstwa przestał istnieć. Firma ta musiała znaleźć nową niszę w rynku, natomiast kwestie zadłużeń i zaszłości, zmusiła nas do działań nadzwyczajnych.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Przewidujemy, że proces sanacji przedsiębiorstwa Marko-Exim ma szanse zakończyć się jeszcze w roku 1996, a końcem tego procesu ma być prywatyzacja.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Jeśli chodzi o firmę Polexpo, to była to firma, która zajmowała się przede wszystkim świadczeniem usług wystawienniczych. Dziś straciła bardzo mocną pozycję na rynku, bo podobnie jak znikł cały monopol w handlu, Polexpo również przestało być monopolistą.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Natomiast firma nieco przeorientowała swoją działalność, również w ramach programu naprawczego i po pozbyciu się pewnego majątku nieruchomego i po regulacji zaległych zobowiązań, przedsiębiorstwo również w tym roku prawdopodobnie będzie mogło śmiało wkroczyć na ścieżkę prywatyzacyjną.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Wyniki obu postępowań nie będą miały znaczącego wpływu na dochody budżetu z tytułu prywatyzacji, bowiem nie zakładaliśmy, aby w 1996 r. były wpływy z tytułu prywatyzacji tych dwóch firm.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Jeśli chodzi o Navimor, analizujemy lata 1990–1992, ponieważ w tamtym czasie Navimor, z potężnej organizacji, która zajmowała się eksportem usług remontowo-budowlanych w przemyśle stoczniowym, powstała struktura holdingowa, której autorem był sam Navimor i jego pracownicy.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Polegało to na tym, że Navimor tworzył grupę kilkudziesięciu spółek prawa handlowego, w której sam był mniejszościowym udziałowcem. Pracownicy, bądź osoby z zewnątrz, byli w przewadze kapitałowej. Najwyższa Izba Kontroli po kontroli w naszym resorcie w roku 1994 zaleciła ministrowi współpracy gospodarczej z zagranicą, aby podjął próbę po pierwsze przeanalizowania legalności tamtych działań z uchwałami walnych zgromadzeń spółki Navimor, jak również dokonał oceny możliwości przywrócenia stanu sprzed roku 1992.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">W przyszłym tygodniu mamy mieć już pierwszy raport firmy prawniczej, która zajęła się analizą tych wszystkich dokumentów. Stosowne decyzje minister współpracy gospodarczej z zagranicą podejmie prawdopodobnie w pierwszej dekadzie marca.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#DyrektorKrzysztofZieliński">Padło pytanie, dlaczego firma niezależna. Otóż była to firma wybrana w drodze przetargu, w sposób, który obowiązuje w Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą od wielu lat. Z uwagi na konieczność dobrej znajomości kodeksu handlowego, musieliśmy skorzystać z usług firmy zewnętrznej. Uznaliśmy, że stopień wiedzy naszych prawników nie jest w tym przypadku wystarczający.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełKazimierzModzelewski">Muszę państwu wytłumaczyć, dlaczego zabrakło dziś opinii NIK w tej sprawie. Otóż uzgodniłem z tą instytucją, że będzie materiał na dzisiejsze posiedzenie i taki materiał jest. Jednak dyr. Dziubek, z którym przecież stale współpracujemy, poinformował, że dotyczy on wyłącznie jednostek prywatyzowanych, a jednocześnie jest prowadzona czynność kontrolna w Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą. W związku z tym, nie ma jeszcze wyników kompleksowych. Uznaliśmy, że dostarczy tylko ten pierwszy materiał. Niestety, rozchorował się i w ostatniej chwili zawiadomił nas, że nie będzie mógł przyjść, a także, nie nie będzie mógł dostarczyć tego materiału. Było już za późno, aby odwoływać posiedzenie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PosełKazimierzModzelewski">Pismo w tej sprawie dostałem z datą 26 lutego, a więc naprawdę nie mogliśmy już nic zrobić. Nie mogłem też zmienić porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PosełKazimierzModzelewski">Sądzę, że omówimy jeszcze tę sprawę na którymś z następnych posiedzeń.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PrzedstawicielNajwyższejIzbyKontroliAndrzejSzmigrodzki">Reprezentuję Departament Handlu Zagranicznego Najwyższej Izby Kontroli i jestem w jakimś stopniu przygotowany do udzielenia odpowiedzi i zajęcia stanowiska w odniesieniu do tego materiału, jak też przedstawienia wstępnych wyników kontroli. Ta kontrola, w tej chwili, w jednostkach handlu zagranicznego została już zakończona. Trwa ona jeszcze w Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą, chociaż również jest już na ukończeniu. Za kilka dni zostanie zakończona i wtedy przystąpimy do pisania informacji zbiorczej. Myślę, że ta informacja zostanie państwu doręczona w marcu. Wtedy też będzie można mówić o wszystkim konkretnie.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#PrzedstawicielNajwyższejIzbyKontroliAndrzejSzmigrodzki">Dziś natomiast mogę przedstawić ogólną ocenę Najwyższej Izby Kontroli dotyczącą przebiegu prywatyzacji w tym ministerstwie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełKazimierzModzelewski">Osobiście uważam, że powinniśmy omawiać to zagadnienie kompleksowo i mieć taką opinię, która obejmie wszelkie aspekty tego problemu. Nie tylko będzie dotyczyła jednostek handlu zagranicznego, ale także działań Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą w tej mierze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PosełKazimierzModzelewski">Jeżeli państwo dojdą do wniosku, że chcemy wysłuchać tej cząstkowej informacji, to oczywiście to zrobimy, a jeżeli nie, odłożymy ten temat do czasu otrzymania zbiorczej informacji NIK.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PosełKazimierzModzelewski">Czy jest zgoda na to, aby odłożyć omawianie tego problemu na jedno z najbliższych posiedzeń Komisji, po otrzymaniu opinii NIK? Sądzę, że wtedy byłaby szersza dyskusja na ten temat. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu będę uważał, że jest zgoda na przełożenie tego tematu na następne posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PosełKazimierzModzelewski">Nie słyszę sprzeciwu, uznaję, że Komisja przyjęła moją propozycję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PosełMałgorzataWiniarczykKossakowska">Pan przewodniczący był uprzejmy przełożyć dyskusję, ale prosiłabym o ewentualne uściślenie tematyki tej dyskusji. Czy ma ona dotyczyć kompleksowej kontroli wszystkich kwestii prywatyzacji, czy też całościowej kontroli w Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą?</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PosełMałgorzataWiniarczykKossakowska">Prosiłabym o to uściślenie, ponieważ pamiętam ostatnie posiedzenie, kiedy nie zdążyliśmy podjąć tych tematów. Pamiętam, że umówiliśmy się wtedy, że wyniki kontroli NIK będą rozpatrywane w kwestii prywatyzacyjnej i innych problemów dotyczących Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą po kompleksowej kontroli Najwyższej Izby Kontroli. Stąd u niektórych posłów dziś zaskoczenie, że rozpatrujemy to dziś, mimo że nie mamy tych wyników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełKazimierzModzelewski">Sądzę, że Komisja wyraziła swoje jednoznaczne stanowisko. Sądzę też, że państwo zrozumieli mogą sytuację, kiedy otrzymałem 26 lutego informację, że niestety, z powodu ciężkiej choroby pana dyr. Dziubka, materiał nie zostanie nam doręczony. I tylko dlatego nie mogliśmy dziś tych wyników przedstawić, niezależnie od tego, że kompleksowa kontrola Ministerstwa Współpracy Gospodarczej z Zagranicą jeszcze trwa.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełKazimierzModzelewski">Myśląc o dyskusji i kontroli kompleksowej, myślę o wszystkim, to znaczy i o prywatyzowanych przedsiębiorstwach i o Ministerstwie Współpracy Gospodarczej z Zagranicą. To zresztą wynika z naszego planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełKazimierzModzelewski">Czy są jeszcze jakieś uwagi? Nie ma, rozumiem, że ten temat NIK przygotuje nam już teraz szybko i będziemy mogli do niego powrócić.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełKazimierzModzelewski">Zamykam ten punkt i przechodzimy do następnego punktu - obrotu sprzętem specjalnym.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>