text_structure.xml 39 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji. Witam przybyłych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Porządek obrad został państwu dostarczony. Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przypominam, że w porządku dziennym jest pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy Prawo łowieckie, druk nr 2046.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę pana ministra Szujeckiego o krótką prezentację projektu. Prosilibyśmy pana ministra o kilka słów w związku z pisemnym uzasadnieniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">Nowelizacja ustawy Prawo łowieckie została zainicjowana 5 lipca br. uchwałą rządu, który postanowił poddać nowelizacji dwa zagadnienia - treść rozdziału 7 dotyczącego powołania Państwowej Straży Łowieckiej oraz art. 45, tak by mógł być stosowany odłów żywych zajęcy w sieci w celach hodowlanych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">W trakcie uzgodnień międzyresortowych wprowadzono dodatkowo cztery inne propozycje noweli w ustawie Prawo łowieckie.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">Na wniosek ministra rolnictwa i gospodarki żywnościowej, w art. 16 zaproponowano korektę zapisu w taki sposób, by rolnicy i hodowcy mogli kontynuować hodowlę niektórych zwierząt futerkowych, a mianowicie lisów i tchórzy, które są zwierzętami gospodarskimi i łowczymi.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">W art. 16 utrzymano możliwość hodowli fermowej bażantów, co było zapisane w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">W art. 28 uwzględniliśmy postulat Ministerstwa Obrony Narodowej, żeby koła łowieckie, które dzierżawią obwody łowieckie na obszarach wykorzystywanych dla celów wojskowych, uzyskiwały zgodę władz wojskowych na tę dzierżawę.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">W art. 32, z inicjatywy ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa, wprowadzone zostały propozycje mechanizmów nadzoru ministra, ponieważ w dotychczasowej ustawie był tylko zapis, że minister sprawuje nadzór nad Polskim Związkiem Łowieckim, jednakże parlament nie wyposażył ministra w mechanizmy nadzoru. Mechanizmy te są niezbędne w momencie, gdy opracowuje się, a następnie stosuje się statut Polskiego Związku Łowieckiego. Minister sam sobie nie może wprowadzić takich narzędzi nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">Zdaniem Departamentu Prawnego Urzędu Rady Ministrów, opinia została przekazana do Sejmu. Nie należy odczytywać odpowiednich artykułów ustawy o stowarzyszeniach w ten sposób, że jeśli Polski Związek Łowiecki działa opierając się na odrębnej ustawie, to w sprawach nieregulowanych obowiązują przepisy ustawy o stowarzyszeniach. Wynika to m.in. stąd, że ustawodawca wyraźnie określił, które przepisy ustawy o stowarzyszeniach mają zastosowanie do ustawy Prawo łowieckie - są to wyłącznie kwestie finansowe. Natomiast w sprawie nadzoru ustawa o stowarzyszeniach - zdaniem Biura Prawnego Urzędu Rady Ministrów - nie ma zastosowania.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">Art. 33, w uzgodnieniu z Polskim Związkiem Łowieckim, został skreślony po to, by obecna jego treść nie blokowała kompetencji zarządów wojewódzkich w stosunku do kół łowieckich. Wpisanie, że zarządy wojewódzkie sprawują nadzór nad kołami łowieckimi zamiast koordynują - jak jest w chwili obecnej - budziło wątpliwości prawnicze z tego względu, że koła łowieckie mają osobowość prawną, natomiast zarząd wojewódzki nie ma osobowości prawnej. Wobec tego skreślenie pozostawia tę sprawę zapisom statutowym. Zapisy te w projekcie statutu są sformułowane tak, żeby zarząd wojewódzki mógł nie tylko koordynować, ale również w zdecydowany sposób określać swoją politykę i zadania wobec kół łowieckich.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieOchronyŚrodowiskaZasobówNaturalnychiLeśnictwaAndrzejSzujecki">Byłyby to wszystkie propozycje zmiany ustawy Prawo łowieckie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jak zapewne państwo pamiętacie, na poprzednim posiedzeniu powołaliśmy podkomisję, której dalsze prace uzależniliśmy od tego, czy rząd zgłosi projekt do końca grudnia - jak to było wcześniej zapowiadane. Ponieważ projekt wpłynął - zgodnie z wcześniejszymi ustaleniami - jest intencja, żeby skierować go do podkomisji w celu wypracowania łącznego sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy w stosunku do tak określonej propozycji byłyby odmienne głosy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Myślę, że warto byłoby wymienić poglądy przed rozpoczęciem pracy w podkomisji. Zmiany nie dotyczą bowiem tylko tego, o czym mówił pan minister. Mam przed sobą jeden z artykułów, które Sejm rozstrzygnął inaczej, a rząd z uporem do nich powraca - warto byłoby to wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pan przewodniczący Komornicki sugeruje, żeby dołączyć panią poseł do składu podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Podkomisja została powołana i nie widzę powodu, żebym miała dołączać do jej składu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy pani poseł zamierza zabrać głos? Jeżeli tak, to proszę o syntetyczną wypowiedź. Ponieważ podkomisja i tak musi wszystko dokładnie przeanalizować chodzi tylko o zasygnalizowanie ewentualnych problemów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Jeżeli chodzi o obecnie obowiązującą ustawę, to Sejm w czasie głosowań zmienił decyzję i poparł wniosek mniejszości do art. 36 ust. 2, w którym zobowiązano dzierżawców do zatrudniania strażników łowieckich. Natomiast rząd wraca do poprzedniej wersji, że: do ochrony i hodowli zwierzyny dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich utrzymują w obwodzie łowieckim co najmniej jednego strażnika łowieckiego. Nie wspomina się nic o pieniądzach na straż łowiecką. Zatem to, co dzieje się w obwodach łowieckich będzie poza jakąkolwiek kontrolą.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PosełMariaZajączkowska">Nie jest więc prawdą, że porządkujemy ustawę, bowiem rząd z uporem powraca do poprzedniej wersji. Nie będzie straży łowieckiej a strażnicy, jeżeli będą chcieli, będą działali społecznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełMariaStolzman">Muszę powiedzieć, że nie rozumiem pewnych spraw. Otóż, Prawo łowieckie zostało opublikowane w październiku 1995 r. Nie minął rok od tej pory, gdy resort „obudził się”, że nie ma pieniędzy na straż łowiecką, wobec czego serwuje nam nowelizację w trybie pilnym. Ponieważ od nowego roku nie byłoby tych pieniędzy i etatów, trzeba więc to pilnie zmienić. Myślę, że nie jest to dobry system, tym bardziej że rozwiązania proponowane przez resort - moim zdaniem - nie mogą wpłynąć na ograniczenie kłusownictwa, które - jak wiadomo - przyjmuje obecnie monstrualne rozmiary. Głośno o tym we wszelkich publikatorach, że teraz kłusuje każdy, kto tylko ma na to ochotę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełMariaStolzman">Kolejną sprawą, której nie rozumiem, jest odłów zajęcy. Muszę przyznać, że żal mi tych polskich zajęcy, które miałyby marnie kończyć na Zachodzie po wypuszczeniu z klatek wprost pod nogi myśliwych, jeżeli dopuścilibyśmy do ich odłowu na eksport. Wydaje mi się nadmierną troska o eksport zajęcy, podczas gdy nie ma środków na to, by pilnować kłusowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełKrzysztofWolfram">Mam pytanie do rządu. Czym kierował się rząd, że wprowadza ustawę w trybie pilnym?</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PosełKrzysztofWolfram">Chciałbym powiedzieć, że ustawy w trybie pilnym mają w Sejmie bardzo złą opinię. Wspomnę ustawę o autostradach płatnych, która jest niezwykle ostro krytykowana nie tylko przez ekologów i osoby związane z planowaniem przestrzennym. Tryb pilny spowodował wiele niedokładności i zamieszania.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PosełKrzysztofWolfram">Jeżeli wprowadzamy ustawę w trybie pilnym, to albo sprawa wymaga natychmiastowych działań, albo chce się skrócić procedurę, by ukryć swoje intencje.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#PosełKrzysztofWolfram">Pytam zatem, po co został wprowadzony tryb pilny dla tej ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Panie pośle, uzasadnienie trybu pilnego otrzymał pan w druku 2046. Nie jest to obszar kompetencji prezydium. Przyjmujemy pańskie stanowisko jako protest przeciw trybowi pilnemu. Nie jest to przedmiot procedowania naszych Komisji, bo nawet, jeżeli zgadzalibyśmy się z panem, to nie mamy w tym względzie żadnych możliwości, a rząd przedstawił w formie pisemnej motywację dlaczego tak zrobił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełKrzysztofWolfram">Panie przewodniczący, przeczytałem to uzasadnienie. Proszę, żeby pan minister wyjaśnił, czym kierował się, że wprowadza ustawę w trybie pilnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy pan minister ma coś więcej do powiedzenia niż to, co napisał rząd w uzasadnieniu, czy podtrzymuje wyjaśnienie rządu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Podtrzymuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Musimy rozstrzygnąć, czy podejmujemy dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Projekt ten wzbudza różne zastrzeżenia i dlatego powołaliśmy podkomisję, do której mamy zaufanie i która to wszystko wyjaśni. Jeżeli państwo zaczniecie teraz sygnalizować swoje wątpliwości, rząd będzie polemizować i wywiąże się dyskusja, która zabierze co najmniej 1,5 godziny.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli ktoś z państwa wyrazi taką chęć, może wejść w skład podkomisji by wyjaśnić swoje wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełRyszardBondyra">Nie chciałbym prowadzić dyskusji merytorycznej, natomiast chciałbym zapytać, czy jest to zgodne z techniką legislacyjną, że pierwsze czytanie projektu, dotyczącego skutków budżetowych - czytamy to w uzasadnieniu - jest możliwe podczas posiedzenia Komisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o wyjaśnienie przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Zgodnie z art. 31 kompetencje w tej mierze ma Prezydium Sejmu. Nie mogę w tej chwili wyrazić swojej opinii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę jednak powiedzieć, czy jest taka norma, że pierwsze czytanie projektu dotyczącego skutków budżetowych musi odbyć się w Sejmie? Z tego co wiem, nie ma takiej normy, nie znam takiej podstawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełRyszardBondyra">Jest nią regulamin Sejmu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę zatem zacytować regulamin, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PosełRyszardBondyra">Nie mam w tej chwili regulaminu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Kto z państwa potrafi potwierdzić tezę pana posła? Musimy to wyjaśnić. Z tego co wiem, nie ma takiej przesłanki o pierwszym czytaniu na forum Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli przedstawiciel Biura Legislacyjnego znajdzie taki zapis w regulaminie Sejmu, to proszę go zacytować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Jest o tym mowa w art. 34 regulaminu Sejmu: pierwsze czytanie przeprowadza się podczas posiedzenia Komisji, z wyjątkiem projektów ustaw pociągających za sobą istotne skutki finansowe dla budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że Prezydium Sejmu kierując projekt do pierwszego czytania w Komisji uznało, że nie są to istotne skutki.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jeżeli państwo życzycie sobie otwarcia dyskusji, jest to możliwe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełMariaStolzman">Myślę, że jako posłowie mamy prawo odbyć pierwsze czytanie projektu, po to się zebraliśmy, a nie odsyłać projekt do kilkuosobowej podkomisji, by potem się kłócić. Zaznaczam, że w przypadku trybu pilnego nie ma możliwości zgłaszania poprawek na sali sejmowej. Nie jest to obojętne, zatem proszę nie kazać nam przesądzać o sprawach istotnych bez możliwości zasygnalizowania wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pani poseł, przecież nikt pani do niczego nie zmusza. Prezydium Komisji przedstawiło swoją propozycję. Ponieważ posłowie życzą sobie dyskusji rozumiem, że nie przyjmujecie państwo wyjściowej propozycji.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieramy pierwsze czytanie projektu ustawy, proszę o zadawanie pytań przedstawicielowi rządu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PosełLeszekBugaj">Ja w sprawie formalnej. Może umówilibyśmy się czy o tym, że przesyłamy projekt do podkomisji będzie decydowało głosowanie, czy osobiste stanowisko pana przewodniczącego...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proponowałem skierowanie projektu do podkomisji. Wydawało mi się, że taka jest wola Komisji, ale okazuje się, że jest inaczej. Będziemy zatem głosować...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Panie przewodniczący, zadałam pytanie przedstawicielowi rządu. Chciałabym usłyszeć odpowiedź na to pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy oprócz pani poseł Zajączkowskiej oczekującej na odpowiedź ze strony rządu, ktoś z państwa zamierza zadać pytania i wziąć udział w dyskusji? Zgłosiły się 4 osoby.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy w tej sytuacji uważacie państwo, że należy głosować w sprawie wniosku o prze-kazanie projektu do podkomisji, czy ze względu na szacunek dla posłów rozpoczniemy dyskusję?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że teraz wysłuchamy odpowiedzi przedstawiciela rządu, następnie zabiorą głos posłowie, po czym podejmiemy decyzję czy kierujemy projekt do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ponieważ równocześnie odbywają się komisje nadzwyczajne, proszę pana przewodniczącego Komornickiego o przejęcie prowadzenia obrad.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełJanKomornicki">Oddaję głos pani poseł Stolzman.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełMariaStolzman">Chciałabym usłyszeć wypowiedź przedstawicieli związku łowieckiego, jak widzą sprawę nadzoru. Ustawa, którą uchwaliliśmy rok temu, wprowadzała nadzór łowiecki. Obecnie proponuje się skreślenie tego z ustawy. Rozumiem, że jest to oszczędność dla budżetu. Chciałabym jednak dowiedzieć się, jak przedstawiciele związku łowieckiego widzą taki nadzór. Są propozycje, żeby robili to leśniczowie, gajowi, żeby kółka łowieckie utrzymywały strażników na własny koszt. O ile wiem, koła łowieckie nie są na tyle zamożnymi instytucjami, by tylko one się tym zajmowały. Dlatego proszę ekspertów o wyjaśnienie w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełAndrzejAumiller">Pracowałem w podkomisji nad tą ustawą. Kieruję pytanie do rządu - jak rząd wyobraża sobie ochronę zwierząt przez kilku myśliwych w parkach narodowych, gdzie również istnieje kłusownictwo? Czy stracimy wszelki umiar i rozsądek wobec tego, co Sejm uchwalił? Czy chcemy do nogi wybić wszystką zwierzynę i zniszczyć dorobek ostatniego 50-lecia tylko dlatego, że w budżecie brakuje trochę pieniędzy na ten cel? Możemy wskazać, gdzie lekką ręką wydaje się te pieniądze. Jeżeli chodzi o ochronę zwierzyny i stanu naturalnego, to w naszym państwie nie ma pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełAndrzejAumiller">Ostro protestuję przeciwko wprowadzeniu trybu pilnego. Wiadomo, o co w tym chodzi. Chodzi o to, żeby większością głosów przegłosować to, co okaże się szkodliwe dla naszej gospodarki łowieckiej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełKrzysztofWolfram">W dalszym ciągu podtrzymuję pytanie dotyczące trybu pilnego, ale skoro pan minister nie zamierza szerzej odpowiedzieć na to pytanie, to pozostawiam je otwarte.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PosełKrzysztofWolfram">Mam poza tym pytania merytoryczne.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PosełKrzysztofWolfram">W związku z art. 16 chciałbym przypomnieć burzliwą dyskusję, która miała miejsce podczas ustalania zapisu tego artykułu. Spieraliśmy się wówczas o pojęcia chów i hodowla zwierząt łownych nie będących zwierzętami gospodarskimi. Myślimy tu oczywiście nie tylko o lisie, tchórzu i bażancie. Przypominam, że były propozycje rozciągnięcia tego pojęcia również na zwierzęta kopytne.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PosełKrzysztofWolfram">Chciałbym zapytać, po co to wszystko, skoro ówczesna dyskusja wykazała, że jesteśmy temu przeciwni. Jest to ponowne wprowadzanie sprawy o znacznie szerszym zakresie, niż to jest ujęte w uzasadnieniu. Prosiłbym o rozwinięcie tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-35.4" who="#PosełKrzysztofWolfram">Kolejne pytanie dotyczy art. 32a. Jest tajemnicą poliszynela, że nastąpił „zgrzyt” pomiędzy Zarządem Głównym Polskiego Związku Łowieckiego a ministrem ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa i nie można było doprowadzić do normalnego zjazdu Polskiego Związku Łowieckiego.</u>
          <u xml:id="u-35.5" who="#PosełKrzysztofWolfram">Chciałbym się zapytać, czy istnieje jakakolwiek inna organizacja społeczna, która miałaby uregulowany nadzór w sześciopunktowym zapisie ustawy tak precyzującym właściwość organu nadzorującego tę organizację społeczną. Jestem oczywiście za tym, żeby minister ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa był ciałem właściwym, ale po co rozbudowywać instrumentację i zapis ustawowy tylko w przypadku tej jednej organizacji. Czy nie można powołać się na inne przepisy prawa o stowarzyszeniach, czy inne?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJanKomornicki">Czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zadać pytanie lub wygłosić swoje zdanie w tej sprawie, ponieważ chciałbym poprosić pana ministra Szujeckiego, żeby spróbował zwięźle odpowiedzieć na te pytania.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełJanKomornicki">Proszę, żeby pan minister nie podejmował się już próby uzasadnienia trybu pilnego. Mam przed sobą, panie pośle, skierowanie do naszych trzech Komisji podpisane przez marszałka Sejmu, w którym Prezydium Sejmu ustala termin złożenia sprawozdania na dzień 3 stycznia 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PosełJanKomornicki">My możemy złożyć protest, przekazać swoje stanowisko, natomiast nie jesteśmy władni zmienić tej decyzji, zatem dyskusja na ten temat byłaby po prostu stratą czasu.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#PosełJanKomornicki">Proszę pana ministra o odpowiedź na zadane pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Pani poseł Zajączkowska wyraża wątpliwość, czy obecnie proponowane regulacje będą skuteczne wobec kłusownictwa, które niewątpliwie...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Ja nie o to pytałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Czy mogłaby pani powtórzyć pytanie, bo ja tak je zapisałem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Pytałam o to, dlaczego rząd nie przyjął już uchwalonej wersji sposobu działania strażników w Polskim Związku Łowieckim. Sejm w uchwalonej ustawie zmienił propozycję rządową na taką, że dzierżawcy i zarządcy obwodów łowieckich mają obowiązek zatrudnić strażników, a nie ich utrzymywać. Co z prawnego punktu widzenia znaczy utrzymywać? Nic to nie znaczy. Chodzi o to, by strażnicy byli zatrudniani.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Teraz sprawa jest jasna.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Chodzi o to, że można powierzyć obowiązki strażników łowieckich bez wynagrodzenia tym członkom Polskiego Związku Łowieckiego, będącym członkami kół łowieckich, którzy podejmą się takich funkcji społecznie. Nie wyklucza to możliwości zatrudniania strażnika łowieckiego przez koło. Jest to więc rozszerzenie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Panie przewodniczący, mam w związku z tym pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełJanKomornicki">Pani poseł, propozycja rządu jest całkowicie nową redakcją rozdziału 7. Jak sądzę, pani wątpliwości odnotowuje przewodniczący podkomisji, bo przecież trzeba je będzie rozstrzygnąć i na pewno będą one przedmiotem obrad.</u>
          <u xml:id="u-43.1" who="#PosełJanKomornicki">Doskonale pamiętam, że w polemice z panią poseł jako sprawozdawca przegrałem - wówczas wprowadzono przepis jednoznacznie stwierdzający konieczność zatrudniania strażników.</u>
          <u xml:id="u-43.2" who="#PosełJanKomornicki">Odnotowujemy tę wątpliwość. Myślę, że rząd uproszczając zapis rozdziału 7 i likwidując Państwową Straż Łowiecką wrócił do tego zapisu. Podzielam pani wątpliwość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Pani poseł Stolzman przypomina, że 17 października 1995 r. została uchwalona ustawa Prawo łowieckie.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Dlaczego w tej chwili likwiduje się Państwową Straż Łowiecką?</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Intencja rządu, który wystąpił z tą propozycją wynika z niemożliwości realizacji w związku z ograniczonym budżetem, w którym nie ma środków na wiele innych, niezwykle istotnych społecznie celów.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">W obecnej nowelizacji, projektanci tej ustawy chcą wzmocnić istnienie i funkcjonowanie strażników łowieckich zatrudnionych lub umocowanych w kołach łowieckich powierzeniem obowiązków strażników łowieckich strażnikom leśnym i niektórym innym przedstawicielom służb leśnych, a więc pracownikom mundurowym. Jest to pewne wyjście z trudnej sytuacji na terenach lasów, gdyż rzeczywiście kłusownictwo jest bardzo rozwinięte.</u>
          <u xml:id="u-44.4" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Następne pytanie dotyczyło odłowu zajęcy.</u>
          <u xml:id="u-44.5" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Odłów zajęcy pozostaje w decyzji kół łowieckich. Koła łowieckie, które mają niski stan zajęcy nie będą korzystać z tego przepisu, bo działałyby na swoją niekorzyść. Jednakże, jeśli organizują polowania, to dla stanu pogłowia jest obojętne, czy zając jest odłowiony, czy ustrzelony w polowaniu. Zasięgałem opinii specjalistów, czy wobec niskiego stanu pogłowia zajęcy nie należy wstrzymać polowań i odłowu zajęcy w skali całego kraju. Nie. Nikt ze specjalistów nie wypowiedział się za wstrzymaniem, np. w przyszłym sezonie łowieckim polowań i odłowu zajęcy, gdyż praktyka wskazuje, że nie ma to większego znaczenia dla populacji zajęcy w dłuższym okresie.</u>
          <u xml:id="u-44.6" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Wobec tego, to nie jest tak, że będziemy odławiać zające i zubożać nasz kraj a będziemy starać się, by zające biegały po polach we Francji. Pozostaje to w gestii kół łowieckich, które gospodarzą i mają uprawnienia do tego typu działalności.</u>
          <u xml:id="u-44.7" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Trzeba też powiedzieć, że w chwili, gdy taki projekt powstał nie mieliśmy jeszcze informacji o stanie populacji zająca w tym roku. Otrzymaliśmy ją dopiero w miesiącach jesiennych i w tej chwili została potwierdzona.</u>
          <u xml:id="u-44.8" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Spadek liczebności populacji zająca spowodowany jest przede wszystkim fatalnymi dla zająca warunkami w okresie wczesnej wiosny tego roku, kiedy tzw. marcowy pokot zajęczy nie wychował się. Na odbudowę stanu pogłowia zajęcy musimy przewidywać 2–3 lata, o ile nie nastąpią dalsze zakłócenia.</u>
          <u xml:id="u-44.9" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Jeżeli chodzi o następne pytania pani poseł Stolzman, pomijam pytanie dotyczące trybu pilnego oraz pytanie skierowane do Polskiego Związku Łowieckiego.</u>
          <u xml:id="u-44.10" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Pan poseł Aumiller wyraża obawę, że w parkach narodowych będą kłopoty z kłusownictwem, w związku z nie powołaniem Państwowej Straży Łowieckiej.</u>
          <u xml:id="u-44.11" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Państwowa Straż Łowiecka w rzeczywistości funkcjonowałaby jedynie na terenie obwodów łowieckich. W parkach narodowych nie ma obwodów łowieckich, nie byłyby więc one objęte działalnością Państwowej Straży Łowieckiej. Natomiast ustawa o ochronie przyrody w art. 18 ust. 8 mówi, że: „Funkcjonariuszowi straży parku wykonującemu obowiązki służbowe w granicach parku narodowego, przysługują uprawnienia określone odrębnymi przepisami odnoszącymi się do strażników łowieckich w zakresie zwalczania kłusownictwa i Państwowej Straży w zakresie kontroli legalności dokonywania połowów”. Zatem funkcjonariusze straży parków pełnią funkcje strażników łowieckich w parkach.</u>
          <u xml:id="u-44.12" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Pan poseł Wolfram poruszył sprawę chowu i hodowli zwierząt - hodowli zwierząt kopytnych.</u>
          <u xml:id="u-44.13" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">W poprzednim zapisie i przy przygotowaniu tej ustawy największe wątpliwości budziła sprawa zamkniętej, fermowej hodowli zwierząt kopytnych. Nie było na to zgody i nie ma jej dotychczas. Nie dajemy zgody na hodowlę zwierząt kopytnych w hodowli fermowej. Jest natomiast zapis, który umożliwia odłowy i hodowlę zwierząt kopytnych w celach naukowych czy edukacyjnych, np. w tzw. safari. Safari są już organizowane i ich właściciele utrzymują w hodowli zamkniętej pewne gatunki zwierząt dla celów dydaktycznych. Nie prowadzi to do możliwości hodowli fermowej.</u>
          <u xml:id="u-44.14" who="#PodsekretarzstanuAndrzejSzujecki">Przechodzę do sprawy nadzoru. We wstępie starałem się powiedzieć o tym, że dysponuję opinią Departamentu Prawnego Urzędu Rady Ministrów, który wskazuje, że do spraw nadzoru nad Polskim Związkiem Łowieckim nie można stosować przepisów ustawy o stowarzyszeniach, ponieważ ustawa ta została tylko raz wymieniona w Prawie łowieckim jako mająca zastosowanie w rozwiązaniach finansowych. Jeśli tak określił to ustawodawca, to nie ma możliwości zastosowania do innych artykułów, ponieważ - jak wynika to z logiki - podlegają one wyłącznie ustawie Prawo łowieckie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełJanKomornicki">Zarejestrowałem, że na wszystkie pytania pan minister udzielił odpowiedzi. Chciałbym zapytać, czy w tej sytuacji mogę poddać pod głosowanie wniosek formalny pana posła Bugaja o przekazanie rządowego projektu nowelizacji ustawy Prawo łowieckie do podkomisji, która została specjalnie powołana na wspólnym posiedzeniu do rozpatrzenia jednego poselskiego projektu nowelizacji?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PosełJanKomornicki">Czy ktoś z państwa miałby coś istotnego do dodania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełMariaStolzman">Prosiłam o opinię przedstawiciela Polskiego Związku Łowieckiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełJanKomornicki">Ma pani poseł rację. Czy pan prezes Hałasa mógłby odpowiedzieć na pytanie poseł Stolzman?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PrezesNaczelnejRadyŁowieckiejAlfredHałasa">Wiadomo, że Polski Związek Łowiecki na sprawę nowelizacji nie ma wielkiego wpływu, to państwo zdecydujecie, jak to będzie wyglądało.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#PrezesNaczelnejRadyŁowieckiejAlfredHałasa">Jeżeli chodzi o opinię w sprawie nadzoru ministra nad Polskim Związkiem Łowieckim, to chciałbym państwa przekonać, że Polski Związek Łowiecki jest nadzorowany z tytułu ustawy przez ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa. Zatem ustawowo jesteśmy w pewien sposób uzależnieni od tego resortu.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#PrezesNaczelnejRadyŁowieckiejAlfredHałasa">Zgadzamy się z zakresem, w jakim nadzór został określony w ustawie. Nasi pracownicy nie widzą, w związku z tym większego zagrożenia, aczkolwiek gdy wczoraj rozmawiałem z panem ministrem Żelichowskim twierdził on, że jeżeli chodzi o nadzór komisaryczny, mogą nastąpić dalsze ustępstwa z jego strony. Może więc jeszcze złagodzić ten zapis w ustawie.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#PrezesNaczelnejRadyŁowieckiejAlfredHałasa">Nikt nie lubi nadzoru. My nie lubimy go również, ale nie mamy wpływu na ministra, by od tego nadzoru uchronić się. Musimy się z tym zgodzić, gdyż ustawowo jemu podlegamy.</u>
          <u xml:id="u-48.4" who="#PrezesNaczelnejRadyŁowieckiejAlfredHałasa">Chciałbym państwa prosić o to, żebyśmy my jako związek nie mieli konfliktu z resortem, który nas nadzoruje a państwo zdecydujecie, czy będzie Państwowa Straż Łowiecka. Chcielibyśmy, żeby była. Czy znajdą się jednak na to środki? To państwo o tym zdecydujecie, nie my. Państwo również zdecydujecie, jaki będzie nadzór nad tym związkiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełJanKomornicki">Wszyscy jesteśmy świadomi tego, że rozstrzygnięcie zapadnie w drodze stosownej decyzji Sejmu. Są praktycznie dwie możliwości - albo ustawa określi szczegółowe instrumenty nadzoru, albo ustawa wskaże szczegółowe instrumenty nadzoru w innej ustawie. Innej możliwości nie ma. Propozycja rządu jest taka, jaka jest zapisana.</u>
          <u xml:id="u-49.1" who="#PosełJanKomornicki">Wszyscy pamiętamy, że 12 listopada br. powołaliśmy 11-osobową podkomisję w składzie: poseł Ryszard Bugaj - Komisja Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, poseł Stanisław Cyranka - Komisja Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, poseł Stanisław Ciesielski - Komisja Ustawodawcza, Grzegorz Figura - Komisja Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, poseł Jan Komornicki - Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, poseł Mieczysław Piecka - Komisja Ustawodawcza, poseł Katarzyna Piekarska - Komisja Ustawodawcza, posłowie Władysław Szkop i Władysław Tomaszewski - Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa, poseł Kazimierz Wilk - Komisja Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej oraz poseł Krzysztof Wolfram - Komisja Ochrony Środowiska i Zasobów Naturalnych.</u>
          <u xml:id="u-49.2" who="#PosełJanKomornicki">Jest to skład podkomisji, która oczekiwała na projekt, ale jego przesłanie jest zależne od woli posłów.</u>
          <u xml:id="u-49.3" who="#PosełJanKomornicki">Chciałbym wszystkim uświadomić, że Prezydium Sejmu kierując projekt do pierwszego czytania wyznaczyło nam również termin złożenia sprawozdania do 3 stycznia 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-49.4" who="#PosełJanKomornicki">W związku z tym, gdy skierujemy projekt do podkomisji, w imieniu pana posła Jaskierni przedstawię propozycję procedowania nad projektami ustaw.</u>
          <u xml:id="u-49.5" who="#PosełJanKomornicki">Chciałbym zapytać, czy jest zgoda na poddanie pod głosowanie wniosku formalnego o przekazaniu projektu do podkomisji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełRyszardBondyra">Otrzymaliśmy zawiadomienie, że w dniu 20 grudnia odbędzie się posiedzenie połączonych Komisji w sprawie ustawy Prawo łowieckie. Jak zatem rozumieć datę 3 stycznia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełJanKomornicki">Panie pośle, może skierujmy projekt do podkomisji, a potem wyjaśnimy sobie sprawę trybu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#PosełAndrzejAumiller">Chciałbym powiększyć skład podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełJanKomornicki">Zgłasza pan swoją kandydaturę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#PosełAndrzejAumiller">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełJanKomornicki">Proszę bardzo. Pan poseł Aumiller zgłasza swój akces z Komisji Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej. Jest propozycja powiększenia składu podkomisji. Czy ktoś z państwa jest temu przeciwny? Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#PosełJanKomornicki">Kto z państwa jest za tym, żeby pilny rządowy projekt nowelizacji ustawy Prawo łowieckie skierować do podkomisji, której skład przeczytałem i do której dołączył pan poseł Aumiller?</u>
          <u xml:id="u-55.2" who="#PosełJanKomornicki">Przy 4 głosach wstrzymujących się, podjęliśmy decyzję o skierowaniu projektu do podkomisji.</u>
          <u xml:id="u-55.3" who="#PosełJanKomornicki">Ponieważ Prezydium Sejmu z pilnego projektu zrobiło dla nas super pilny projekt, a tryb i plan pracy Sejmu wszyscy państwo znacie, chciałbym w imieniu pana posła Szkopa - przewodniczącego podkomisji i pana przewodniczącego Jaskierni powiedzieć, że jedynym rozsądnym sposobem procedowania dla naszego składu jest następujący tryb: w dniu jutrzejszym za zgodą marszałka Sejmu odbyłoby się posiedzenie podkomisji, które trwałoby tak długo, jak będzie trzeba. Początek przewidujemy na godzinę 12 w pokoju 206 w starym Domu Poselskim.</u>
          <u xml:id="u-55.4" who="#PosełJanKomornicki">Do piątku - 20 grudnia br. - podkomisja przygotowuje sprawozdanie. Pan poseł Szkop zlecił już wykonanie pewnych ekspertyz. Wiem, że w trybie pilnym zamierza zwrócić się do prezydium Państwowej Rady Ochrony Przyrody o wyrażenie opinii w sprawie likwidacji Państwowej Straży Łowieckiej.</u>
          <u xml:id="u-55.5" who="#PosełJanKomornicki">Jeżeli to się uda, to pan przewodniczący Jaskiernia proponuje w piątek - po głosowaniach spotkanie o godz. 10.30. Gdyby głosowania przeciągnęły się spotkalibyśmy się później.</u>
          <u xml:id="u-55.6" who="#PosełJanKomornicki">Dnia 20 grudnia br. o godz. 10.30 odbyłoby się posiedzenie połączonych Komisji w celu przyjęcia sprawozdania. Jeżeli udałoby się nam przyjąć sprawozdanie tego dnia, nie byłoby potrzeby spotykania się przed 3 stycznia. Gdybyśmy sprawozdania nie przyjęli, to powinniśmy się spotkać jeszcze przed 3 stycznia 1997 r., ale decyzję tę będziemy mogli podjąć dopiero 20 grudnia br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Mam pytanie do pana przewodniczącego, czy w związku z tym, że jest wcześniejszy druk nr 1952, to Komisje kierują te dwa projekty do opracowania wspólnego sprawozdania, czy oddzielnie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełJanKomornicki">Tamten już został skierowany. Ten druk został dołączony do tamtego skierowania. Ta sama podkomisja przygotowuje jednolite sprawozdanie z obu projektów, bo oba dotyczą nowelizacji tej samej ustawy.</u>
          <u xml:id="u-57.1" who="#PosełJanKomornicki">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>