text_structure.xml
17.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanKomornicki">Tematem dzisiejszego posiedzenia jest przyjęcie projektu uchwały Sejmu w sprawie polityki zrównoważonego rozwoju. Z treścią uchwały zapoznaliśmy się już na poprzednim posiedzeniu Komisji. Dotychczas nie wniesiono żadnych dodatkowych propozycji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJanKomornicki">Chciałbym poinformować, że prawdopodobnie w dniu 18 lub 19 stycznia 1995 r. odbędzie się sesja ekologiczna Sejmu RP, której tematem będzie ok. 7 punktów związanych z ekologią. Wszystkie tematy poprzedzą wprowadzenia. Natomiast łączna debata nad punktami będzie debatą długą.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJanKomornicki">Uchwała, której projekt został posłom przedstawiony, byłaby ogólnym podsumowaniem wielu opinii szczegółowych. W naszej Komisji znajduje się dużo różnych interesujących materiałów nadesłanych przez instytucje centralne, np. Główny Urząd Statystyczny, dotyczące ekologii. Zachęcam do zapoznania się z tymi pracami i ewentualnego wykorzystania ich do wystąpień indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJanKomornicki">Projekt uchwały w sprawie zrównoważonego rozwoju jest ogólnym odniesieniem się do problemów zasadniczych. Odpowiadamy w nim na pytanie, czy polityka ekologiczna idzie w dobrym kierunku, czy w złym i czy ciągle będziemy mówili o polityce ekologicznej w układzie resortowym. Przypomnę, że pojęcie „zrównoważony rozwój” przejęliśmy z Agendy 21, czyli dokumentu z Rio de Janeiro z 1992 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJanKomornicki">Czy w sprawie zasadniczej, dotyczącej pomysłu wniesienia uchwały, są jakieś uwagi? W drugiej części zastanowimy się nad zmianami redakcyjnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełKrzysztofWolfram">Przepraszam, że wystąpię w roli burzyciela porządku dzisiejszych obrad. W imieniu swoim i posła Gawlika chciałbym wnieść propozycję nowego tekstu zbliżonego do istniejącego, ale z pewnymi poprawkami, a raczej dodatkowymi zapisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanKomornicki">Proszę o przedstawienie zasadniczych różnic między projektami uchwał.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrzysztofWolfram">Są dwie zasadnicze różnice. Po pierwsze, chcieliśmy zwrócić uwagę na fakt istnienia Komisji do spraw Ekorozwoju powołanej przez rząd, która jest organem śledzącym procesy wprowadzania zasad ekorozwoju w Polsce. Do tego faktu Sejm powinien odnieść się z wielką aprobatą. Myślę, że w naszym projekcie to działanie powinno być zauważone.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełKrzysztofWolfram">Natomiast druga kwestia dotyczy działań rodzących się na forum Sejmu. Proponujemy powołanie poselskiego zespołu parlamentarnego do spraw ekorozwoju. Mam przed sobą listę 30 posłów ze wszystkich klubów parlamentarnych chętnych do pracy w takim zespole. Oczywiście lista jest otwarta. Ten fakt powinien w naszej uchwale zostać odnotowany. Dążymy do powołania zespołu, który miałby być uzupełnieniem działań organizacyjnych parlamentu w sprawie ekologii. Dlatego przedostatni akapit naszej propozycji brzmi: „Jednocześnie Sejm wspiera inicjatywę poselską powołującą międzyklubowy Zespół Parlamentarny do spraw Ekorozwoju - „Agenda 21”, jako wyraz włączenia się Sejmu do realizacji polityki zrównoważonego rozwoju kraju”.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełKrzysztofWolfram">To są dwie najważniejsze zmiany.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PosełKrzysztofWolfram">Jest jeszcze jedna dyskusyjna sprawa. W pierwszym zdaniu proponowanym przez prezydium Komisji projektu uchwały jest stwierdzenie faktu, że pewne elementy pracy mamy już za sobą. Natomiast chcielibyśmy zapisać, że to, co się dzieje wokół spraw ekorozwoju i wokół przyjęcia polityki ekologicznej państwa jest jeszcze procesem nie skończonym, będącym w trakcie realizacji. Oczywiście, stwierdzamy, że jest wola polityczna rządu, ale oczekujemy zwiększenia działań w przyjętym kierunku.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#SenatorJózefFrączek">Myślę, że idea ekorozwoju jest piękną ideą. Również wspaniała jest inicjatywa posłów. Natomiast należy zadać pytanie, jak przełożyć te piękne słowa z uchwały na język operacyjnych działań rządu. W czasie debaty senackiej związanej z ochroną środowiska zadałem pytania pod adresem ministra przemysłu i ministra ochrony środowiska. Uważam, że obecna polityka energetyczna burzy tę piękną ideę ekorozwoju. Na dzisiejsze posiedzenie przybyłem właśnie po to, aby podtrzymać moje pytania złożone z trybuny senackiej i uczulić panów posłów na obecnie stosowaną i projektowaną politykę energetyczną, która jest głównym trucicielem naszego środowiska (niska emisja, kwaśne deszcze itd.).</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKomornicki">Chciałbym poinformować pana senatora, że nasza Komisja od siedmiu miesięcy pracuje nad szczegółowymi dokumentami przekazywanymi nam przez rząd. Projekt uchwały ma charakter bardzo ogólny w stosunku do wielu szczegółowych opinii, dezyderatów i stanowisk, jakie Komisja przyjęła. Zgodnie z regulaminem Sejmu nie możemy zawrzeć w uchwale recept dla rządu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanKomornicki">Każde działanie Sejmu czy rządu oznacza wolę polityczną, a także fakt polityczny. Do tej pory ocenialiśmy działania konkretne w formie sprawozdań z gospodarki leśnej, z realizacji ustawy o ochronie przyrody itd. To nie była ocena woli politycznej rządu, ale była to ocena jego konkretnych działań.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJanKomornicki">Ponieważ mamy do czynienia z nowym tekstem, obowiązkiem prezydium jest dokonanie pewnej kompilacji projektów. Myślę, że jeszcze jedno spotkanie na ten temat jest nieuchronne.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Chciałabym się odnieść do jednego fragmentu tekstu przedstawionego przez posła Wolframa. Uważam, że uchwała Sejmu jest - po pierwsze - uchwałą dla rządu, a po drugie - intencją Sejmu w stosunku do społeczeństwa. Jeżeli w uchwale ma się znaleźć zapis o zespole poselskim, to tak jakby Sejm sam do siebie apelował o działanie. W związku z tym ze względu na logikę w uchwale Sejmu kierowanej do rządu i społeczeństwa nie możemy mówić, że wspieramy powołanie własnego zespołu. Jest to nasza wewnętrzna sejmowa sprawa.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełMariaZajączkowska">Natomiast co do istoty powołania zespołu, to myślę, że jest to temat na osobną dyskusję. Zastanawiam się, czy nie jest to przypadkiem wniosek o rozwiązanie Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa. Albo jest to wotum nieufności w stosunku do naszych działań i do obecnego kształtu Komisji.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełMariaZajączkowska">Jestem za tym, aby uchwała w wersji ogólnej została uchwalona.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławMaliszewski">Chciałem zadać podobne pytanie: czy propozycja powołania nowego zespołu jest wotum nieufności dla obecnej Komisji? Przecież my stanowimy zespół posłów i senatorów reprezentujących wszystkie opcje w Sejmie. Wobec tego - po co nowe ciało?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanPieniądz">Również jestem za ogólną formułą uchwały, jako że jest ona kwintesencją tego, co w szczegółowych materiałach przedstawił resort ochrony środowiska i rząd. Natomiast wychwalanie rządu za powołanie Komisji do spraw ekologii lub posłów za utworzenie zespołu nie powinno mieć miejsca w uchwale. Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa nie powinna być zastępowana przez inne ciała pomocnicze. Nie widziałbym sensu wprowadzania podobnego zapisu do treści uchwały.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJanPieniądz">Podzielam niepokój moich przedmówców, że jest to wotum nieufności albo zastrzeżenie do prawidłowości funkcjonowania Komisji jako ciała parlamentarnego.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PosełJanPieniądz">Chciałbym podjąć temat edukacji szkolnej i pozaszkolnej. Cieszę się, że zostało to uwzględnione w uchwale. Uważam jednak, że zbyt słabo uwypuklony jest temat kontynuowania i realizowania ochrony środowiska przez inne resorty. Zapis w uchwale jest zbyt enigmatyczny. Powinna być wyraźna zasada jednoznacznego przestrzegania praw ekologii we wszystkich resortach.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PosełJanPieniądz">Popieram projekt przedłożonej przez prezydium uchwały, natomiast odrzuciłbym poprawki zaproponowane przez posła Wolframa.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PosełJanPieniądz">Chciałbym, aby jednoznacznie zapisać o obowiązku przestrzegania zasad ochrony środowiska przez pozostałe resorty.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJanKomornicki">Przypomnę, że w stanowisku uchwalonym przez Komisję i przekazanym rządowi w sprawie sprawozdania rządu z realizacji ustawy o ochronie i kształtowaniu środowiska, odnieśliśmy się krytycznie do tej sprawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełStanisławKracik">Nie widzę powodu, aby w uchwale wystawiać laurki komukolwiek z rządem włącznie. Rozumiem, że chodzi o to, iż wzywamy do poprawy tego, co zmierza w prawidłowym kierunku, ale nie musimy mówić wprost, że chodzi o prawidłowy kierunek działań, ponieważ postulujemy zmiany związane z procesem edukacyjnym. W związku z tym, te działania nie są jeszcze do końca prawidłowe.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełStanisławKracik">Sprawa druga to kwestia pewnego wyboru. Chodzi mi o ostatni akapit uchwały. Jeżeli mówi się, że Sejm uznaje za zadanie szczególnej wagi podjęcie i realizowanie przez państwo zadań edukacyjnych, to automatycznie godzi się na to, że nikt realizować tego nie będzie. Jest to postulat nieadresowany. Proponuję, aby ten tekst brzmiał tak: „Za szczególnie ważne zadanie do podjęcia i realizowania przez państwo Sejm uznaje zadania edukacyjne we wszystkich typach szkół, MEN-u i innych resortów...”.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełStanisławKracik">Postanowiłbym zrezygnować z wszystkich grup wiekowych i zawodowych. Bądźmy realistami - nie uruchomimy wielkiego procesu edukacji, natomiast inwestujemy w przyszłość. To znaczy, jeżeli ze szkoły będą wychodzić świadomi ludzie, to przynajmniej będzie to skutkowało na przyszłość. Natomiast, jeśli zapiszemy same życzenia, to nigdy nie będą one zrealizowane do końca. Takich apeli było już bardzo dużo.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełStanisławKracik">Popieram głosy, aby w dokumencie najwyższej rangi znajdowały się informacje o czysto operacyjnych działaniach rządu lub Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełMariaZajączkowska">Nie chciałabym, aby z naszego pola zainteresowań w dziedzinie edukacji, zniknęły osoby dorosłe. Pewne zamierzenia ekologiczne, np. w gospodarce odpadami, w gospodarce ściekowej itd. bez edukacji dorosłej części społeczeństwa, edukacji pozwalającej prowadzić prawidłową gospodarkę komunalną, są niemożliwe. Edukacja dorosłego społeczeństwa to jest również edukacja pracowników w różnych zakładach pracy. Pracownik przychodzący do zakładu musi posiąść dokładną wiedzę na temat skutków jego działania w ekologii, prawidłowego zachowania się itd. Nie możemy z tego rezygnować. W przypadku zakładów pracy i producentów jest to obowiązek pracodawcy, a przypadku mieszkańców miast mogą to robić gminy. Na ten cel są środki i jest plan działania ministra ochrony środowiska, zasobów naturalnych i leśnictwa. Nie skreślajmy ponad połowy społeczeństwa z edukacji ekologicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełKlemensŚcierski">Chciałbym podziękować pani poseł Zajączkowskiej i senatorowi Frączkowi za wywołanie tu bardzo ważnych tematów. Myślę, że jeżeli będziemy szkolić, uczyć i wyczulać tylko dzieci, to efekt przyjdzie dopiero za ok. 20 lat. A my trujemy się na co dzień i głównie robią to dorośli, a nie dzieci. Z własnego doświadczenia mogę wiele powiedzieć, jakie są efekty szkolenia. Jeżeli uczuli się ludzi na zagadnienia ekologii, to szczególnie będą myśleli o swoim zdrowiu.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełKlemensŚcierski">Jestem zaszokowany wypowiedzią senatora Frączka. Jako energetyk muszę powiedzieć, że to, co się dzieje w energetyce w zakresie ochrony środowiska przez ostatnie 2 lata, to jest więcej niż w czasie poprzednich 40 lat. Energetyka ma siedem wynalazków, zdobyła złote i srebrne medale w Brukseli. W tej dziedzinie dzieje się naprawdę coś wielkiego i wspaniałego. Potrzebne są duże pieniądze, ale i trochę czasu oraz cierpliwości. Całkowicie został rozwiązany problem zagospodarowania popiołów, jest wyraźny postęp w zakresie odpylania itd.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełKlemensŚcierski">Dużym problemem nadal jest niska emisja. Wymaga on odpowiednich zabiegów.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełKlemensŚcierski">Myślę, że to naród musi zrobić porządek, ale nie można mu w tym przeszkadzać. Ze swej strony powinniśmy stworzyć odpowiedni system prawny, ekonomiczny, finansowy itd.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełKlemensŚcierski">Co byśmy nie postanowili w Sejmie, nie uchwalili, nie życzyli sobie, to jak nie będzie pieniędzy, jak system będzie sprzeczny, jak będzie przy każdej inwestycji milion biurokratów, to po prostu nic się nie da zrobić.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJanKomornicki">Myślę, że to, co poruszył poseł Ścierski, senator Frączek, a także pani poseł Zajączkowska może być przedmiotem naszej rozmowy przed posiedzeniem Sejmu. Wszystkie problemy musimy wypunktować i przedstawić je w stanowisku Komisji lub w poszczególnych wystąpieniach indywidualnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełJanKomornicki">Chcę powiedzieć, że to Komisja Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa wywołuje problem i tworzy klimat w Sejmie wokół określonych spraw dotyczących zrównoważonego rozwoju. Rzeczywiście niezręcznością jest zapisanie, że powstanie zespołu świadczy o „wyrazie włączenia się Sejmu do realizacji polityki zrównoważonego rozwoju”. A co znaczą nasze 53 posiedzenia w ostatniej kadencji Sejmu?</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełJanKomornicki">Myślę, że ze względów czysto proceduralnych ten akapit powinien zniknąć.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełJanKomornicki">Moja propozycja jest taka: prezydium Komisji spróbuje przedstawić projekt kompilacji tych dwóch tekstów.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełKrzysztofWolfram">Nie chciałbym „ad hoc” redagować tekstu uchwały i zgadzam się z propozycją pana przewodniczącego.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełKrzysztofWolfram">Muszę jednak rozwiać przekonanie niektórych członków Komisji, że jakoby próbuję robić zamach stanu na Komisję. Sprawa nie dotyczy Sejmu, lecz całego parlamentu.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#PosełKrzysztofWolfram">Na naszą debatę chcemy zaprosić także kolegów senatorów. Chodziło mi o utworzenie zespołu, który podobnie jak rząd wydzieliłby specjalną grupę do spraw ekologii z wszystkich resortów, skupiałby w swoich szeregach reprezentację całego parlamentu.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#PosełKrzysztofWolfram">Z pewnością nie byłaby to komisja, ale zespół parlamentarny, który może powołać każda grupa osób. Jesteśmy w trakcie zbierania podpisów i akceptacji posłów. Myślę, że należy do tego podchodzić bez emocji. Jeśli ktoś chciałby się włączyć do tej inicjatywy, to dysponuję listą i można się podpisywać.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJanKomornicki">Nie będziemy dalej prowadzić polemiki na ten temat.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJanKomornicki">W części „Wolne wnioski” chciałbym poinformować, że jako poseł sprawozdawca złożyłem wczoraj wniosek do prezydium Sejmu o skreślenie z dzisiejszego porządku obrad szóstego punktu, który jest sprawozdaniem naszej Komisji oraz Komisji Transportu, Łączności, Handlu i Usług: poselskiego projektu uchwały w sprawie harmonizacji polityki transportowej i ekologicznej. Uzasadniłem, że podjęliśmy inicjatywę zastąpienia tego dokumentu innym dokumentem, którego projektodawcą są nasze komisje. Nie wiem jeszcze, jaka zapadnie decyzja prezydium Sejmu. Na tym zamykam posiedzenie Komisji. Dziękuję wszystkim za przybycie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>