text_structure.xml
8.09 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Jest wiele spraw do rozpatrzenia przez naszą Komisję, Na początek jednak podam kilka informacji dotyczących spotkania prezydium Komisji Sejmowych z Prezydium Sejmu. Streszczę tylko to, co dotyczy naszej Komisji. Po pierwsze Prezydium Sejmu zwróciło się z prośbą do nas, aby wszystkim posłom uświadomić potrzebę szczególnej mobilizacji w pracy do końca 1993 r. ze względu na już złożone, a jednocześnie pilne projekty ustawy. Dotrzymanie kalendarza zaplanowanych działań Sejmu jest ważne chociażby przy okazji „Prawa geologicznego” czy „górniczego”.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełCzesławŚleziak">Kolejną sprawą poruszaną na spotkaniu z Prezydium Sejmu była organizacja pracy Komisji. Zaproponowano, aby Komisje poszerzyły swe tradycyjne funkcje podejmując także rolę kontrolną. Między innymi Najwyższa Izba Kontroli wypowiadała się za tym, aby wprowadzić nadzór nad porządkiem legislacyjnym aktów wykonawczych. W poprzedniej kadencji starano się wprowadzić zwyczaj, aby wraz z projektem ustawy wpływał akt wykonawczy. Mamy już pierwsze przykłady tego działania, np. w przypadku prawa geologicznego i górniczego. Procedurę tę należy kontynuować zwracając uwagę na nie powiększanie zaległości przy wdrażaniu aktów wykonawczych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełCzesławŚleziak">Wskazywano na potrzebę poświęcenia uwagi zgodności naszych ustaw z regułami obowiązującymi w Europejskiej Wspólnocie Gospodarczej. Jak wynikało z wypowiedzi pana marszałka prawie 20% dotychczas przyjętych ustaw jest niezgodnych z prawem europejskim. Jest to kontrowersyjny dylemat dopasowania prawa polskiego do prawa międzynarodowego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełCzesławŚleziak">Wiele uwagi poświęcono problemom roli Biura Studiów i Ekspertyz. Kluby krytycznie oceniły jego dotychczasową pracę, które wykonuje nieprecyzyjne ekspertyzy i analizy. Na ten temat padły różne propozycje.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełCzesławŚleziak">Prof. Bronisław Geremek zwrócił uwagę na zaplecze funkcjonowania Komisji. Do tej pory zaplecze większości komisji stanowiły biura sekretarzy komisji, z konieczności bardziej obciążone sprawami organizacyjno-technicznymi. Natomiast wskazywano potrzebę stałej współpracy z pracownikami merytorycznymi. Ta propozycja przewijała się w wypowiedziach wielu dyskutantów.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełCzesławŚleziak">Biuro Studiów i Ekspertyz, zdaniem uczestników spotkania, powinno być organizmem sterującym, szukającym najbardziej kompetentnych doradców. Do decyzji jednak Komisji pozostaje stwierdzenie, jacy eksperci mają doradzać, jakie przeprowadzać ekspertyzy. W tej sytuacji Biuro Studiów i Ekspertyz nie byłoby ciałem wiodącym, ale doradczym. Opinie jednak na ten temat były rozbieżne.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#PosełCzesławŚleziak">Powtarzały się także inne kwestie, znane posłom poprzedniej kadencji, mianowicie zwracano uwagę ma frekwencję w czasie posiedzeń Komisji, na potrzebę usprawiedliwień. Regulamin Sejmu dokładnie określa ten problem.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#PosełCzesławŚleziak">Jeśli chodzi o wyjazdy zagraniczne. Kancelaria Sejmu finansuje tylko wyjazdy w imieniu Sejmu, a więc na wniosek Komisji. Inne wyjazdy, mimo iż związane z problematyką, którą się zajmujemy, ale nie organizowane przez komisje sejmowe, nie będą finansowane. Każdy wyjeżdżający musi mieć tego świadomość. Zaproponowano, aby ze względów oszczędnościowych powołanymi podkomisjami kierowali członkowie prezydium Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#PosełCzesławŚleziak">Ponieważ w Sejmie poprzedniej kadencji wielokrotnie padały propozycje debat problemowych, i tak np. w naszej Komisji myślano o rozpatrzeniu problemu „Ochrona środowiska a zdrowie”, Prezydium Sejmu dyskutuje z rządem nad hierarchią takich zagadnień. Myślę, że nasza Komisja jak najbardziej powinna domagać się takiej debaty.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#PosełCzesławŚleziak">Poruszano jeszcze wiele innych interesujących Komisję Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa spraw. Na przykład jeden z posłów, mówię to tytułem ciekawostki, polecił zbadać wodę, którą pijemy w restauracjach sejmowych, nie zdradzając, skąd ta woda pochodzi. Laboratorium stwierdziło, że woda jest niezdatna do picia. Szerszych informacji na ten temat dowiedzą się państwo na pewno w kuluarach Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#PosełCzesławŚleziak">Na spotkaniu dyskutowano również o statusie posła zawodowego, podnoszono problem ubezpieczenia ryczałtowców i wiele jeszcze innych spraw. Tego wszystkiego dowiedzą się państwo we własnych klubach. Przekazałem jedynie sprawy związane z profilem naszej Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełRadosławGawlik">Mam dla państwa propozycję wzięcia udziału w seminarium pt. „Czysta produkcja w Tarnowskich Górach”. Jest to polsko-norweskie spotkanie, które podsumowuje program dotyczący czystej produkcji i technologii w Tarnowskich Górach. Seminarium odbywa się 23 listopada o godz, 14. 00. Wszystkich zainteresowanych proszę o zgłoszenie się po zaproszenia.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełRadosławGawlik">Następna sprawa związana jest z ukonstytuowaniem się podkomisji do spraw prawa górniczego i geologicznego. Wprawdzie jest propozycja, aby w skład Komisji wchodziło pięć osób, prezydium Komisji postuluje, aby tę liczbę zmniejszyć do trzech. Biorąc pod uwagę, że z czterech Komisji po 5 osób otrzymujemy 20 członków, a więc zbyt liczny zespół do pracy. Natomiast uważam, że 12 osób może stanowić podkomisję dobrze pracującą. Weźmy pod uwagę także fakt, iż prawo górnicze i geologiczne było rozpatrywane już od półtora roku. Proponuję, abyśmy spośród nas, wyłonili trzy osoby. Zgłoszono kandydatury posłów: Krzysztofa Wolframa (UD), Jana Komornickiego (PSL) i Grzegorza Kaczmarczyka (KPN).</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Czeka nas jeszcze dzisiaj wieczorem wybór przewodniczącego Komisji. Nie możemy tego odkładać ze względu na ważność sprawy. W imieniu pani marszałek Olgi Krzyżanowskiej przepraszam państwa za odkładanie po raz drugi naszego spotkania.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełRadosławGawlik">Bardzo proszę, aby państwo nie bagatelizowali tej sprawy, ponieważ nieobecność, brak quorum na wieczornej Komisji uniemożliwia automatycznie ukonstytuowanie podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWładysławSzkop">Jeżeli nie dojdziemy do porozumienia na spotkaniu czterech Komisji, co do składu ilościowego podkomisji, czy wówczas będzie dokonany wybór z naszej Komisji?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJanKomornicki">Proponuję, abyśmy zgodzili się maksymalnie na czteroosobowe przedstawicielstwa. Uważam, że ponad 20 osób, to jest za dużo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJanKomornicki">Generalnie jestem za tym, aby z każdej Komisji wybrano po trzy osoby, jeżeli to nie przejdzie - negocjować propozycję czterech osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełRadosławGawlik">Osobami rezerwowymi są: poseł Wiesław Wójcik (UD) oraz poseł Jerzy Jankowski (SLD).</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełCzesławŚleziak">Wybraliśmy więc pięć osób, w tym dwie rezerwowe, Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>