text_structure.xml
18.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie Komisji Obrony Narodowej i Komisji Ustawodawczej. Witam serdecznie wszystkich obecnych.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Porządek obrad został przedstawiony posłom na piśmie, czy są uwagi? Uwag nie ma. Stwierdzam, że porządek obrad został zatwierdzony. Podkomisja przedstawiła materiał na piśmie, pan poseł Zemke jest przewodniczącym podkomisji i proszę pana posła o krótkie wprowadzenie do przedstawionego tekstu.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełJanuszZemke">Przypominam, że projekt ustawy, który będziemy omawiali, powstał z inicjatywy Komisji Obrony Narodowej. Na dwóch kolejnych posiedzeniach, we wrześniu 1996 r. i w styczniu 1997 r. Komisja dokonała oceny wdrażania ustawy z 22 czerwca 1995 r. o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełJanuszZemke">W wyniku tej oceny Komisja Obrony Narodowej wystąpiła z poselską inicjatywą ustawodawczą. Celem tej inicjatywy jest osiągnięcie następujących założeń.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełJanuszZemke">Po pierwsze, funkcjonowanie Wojskowej Agencji Mieszkaniowej musi brać pod uwagę zmiany, jakie nastąpiły od 1 stycznia br., kiedy nadzór zwierzchni nad Agencją przejął minister skarbu. Wynika z tego potrzeba dokonania wielu zmian o charakterze formalnym.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełJanuszZemke">Po drugie, Komisja Obrony Narodowej doszła do przekonania, że należy stworzyć korzystniejsze warunki wykupu mieszkań. Należy także spowodować korzystniejsze warunki dla młodej kadry, jeżeli chodzi o korzystanie z internatów. Wszystko po to, aby uzyskać dodatkowe środki na rozwiązanie nabrzmiałych problemów mieszkaniowych ok. 15 tys. rodzin wojskowych.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PosełJanuszZemke">Wstępny okres funkcjonowania tejże ustawy wskazał na to, że zawiera ona pewne luki. Niektóre przepisy nie do końca były jasne i precyzyjne. W sumie, zmierzając do osiągnięcia powyższych celów, Komisja Obrony Narodowej przygotowała projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PosełJanuszZemke">Przewodniczyłem powołanej specjalnie w tym celu podkomisji, która odbyła 6 posiedzeń. Informuję połączone Komisje, że wszyscy członkowie podkomisji brali aktywny udział w jej pracach.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PosełJanuszZemke">Efektem naszej pracy jest przedstawiony dziś jednolity tekst bez żadnych wniosków mniejszości. W pracach podkomisji cały czas brali udział kompetentni przedstawiciele ministra obrony narodowej i Wojskowej Agencji Mieszkaniowej, przedstawiciele ministra skarbu, ministra finansów, a także Kancelarii Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PosełJanuszZemke">O dalszych szczegółach nie będę mówił, jeśli pojawią się pytania do konkretnych propozycji zapisów, gotów jestem udzielić odpowiedzi na te pytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do prac nad projektem. Czy ktoś z posłów wnosi uwagi do tytułu ustawy? Nie ma uwag. Tytuł ustawy został uzgodniony, chociaż o głos prosi przedstawicielka Kancelarii Prezydenta RP.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraPrawnoUstrojowegowKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejDanutaKruza">Wydaje mi się, że w tytule ustawy powinno być jednak zamiast wyrazów: „innych ustaw” użyte „oraz o zmianie niektórych ustaw”.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o opinię przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Potwierdzam, że można wprowadzić taką redakcję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś sprzeciwia się takiej redakcji? Nie widzę sprzeciwu, stwierdzam, że przyjęliśmy proponowaną redakcję tytułu ustawy.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy do preambuły art. 1 są uwagi? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 1? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 2?</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Chcę dodać, że jest tu literówka w słowie „ministra”, ale rozumiem, że przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu odnotował to. Pomylił się komputer i proszę to sprostować.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne uwagi do zmiany nr 2? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do zmiany nr 4, dotyczącej art. 16. Jeśli jakieś uwagi mają posłowie, eksperci lub nasi goście proszę to sygnalizować, będziemy je rozważali.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany nr 5, dotyczącej art. 17? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 6, dotyczącej art. 18? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 7, dotyczącej art. 19 ust. 6? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 8, dotyczącej art. 20 ust. 2? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 9, dotyczącej art. 23 ust. 4? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 10, dotyczącej art. 26 ust. 7? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 11, dotyczącej art. 36 ust. 1? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 12, dotyczącej art. 37 ust. 1? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 13, rozmieszczonej na s. 3 i 4? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 14, dotyczącej art. 44? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 15, dotyczącej art. 47? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 16, dotyczącej art. 53 ust.1? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 17, dotyczącej art. 58?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">Jestem przedstawicielem Ministerstwa Gospodarki, ale nie w imieniu ministra gospodarki występuję, tylko pragnę wnieść głos doradczy z tego tytułu, że prywatnie jestem rzeczoznawcą majątkowym i widzę nieścisłość sformułowań, które proponowałbym rozważyć.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">Cytuję zapis proponowany: „Sprzedaż kwater następuje po cenie ustalonej przez biegłego rzeczoznawcę...”. Proponuję wpisać po słowie „ustalonej” wyrazy: „na podstawie wartości rynkowej wyszacowanej przez biegłego...”.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">W dotychczasowej praktyce i na podstawie dotychczas obowiązujących przepisów rzeczoznawcy nie ustalają ceny. Rzeczoznawcy wyszacowują wartość rynkową. Ceny ustala się potem na podstawie uzgodnień stron i w efekcie cena zostaje utrwalona w formie aktu notarialnego lub jakiejkolwiek innej umowy. Proponuję rozważenie mojej propozycji.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">Moje wątpliwości budzi dalsza część tego zdania, mianowicie „...biegłego rzeczoznawcę ds. szacowania nieruchomości dla lokalu zajętego...”. Nie wiem, czy to znaczy, że jest to biegły rzeczoznawca ds. szacowania nieruchomości, specjalista dla lokalu zajętego.</u>
<u xml:id="u-8.4" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">Jeśli chodzi z kolei o to, że ma być szacowane mieszkanie jako lokal zajęty, jest to też błąd, ponieważ biegły powinien ustalać, wyszacowywać wartość rynkową. Nie powinien ustalać wartości lokalu jako lokalu zajętego, ze względu na to, że powstaje pytanie przy wykonywaniu takiej wyceny.</u>
<u xml:id="u-8.5" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">Jeśli ma to traktować jako mieszkanie zajęte, pytanie brzmi, czy zwiększyć jego wartość, czy zmniejszyć? Jak ma się odnieść do sprawy lokalu zajętego?</u>
<u xml:id="u-8.6" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">Po drugie, lokal, który jest kupowany przez najemcę, w tej sytuacji nie jest on zajęty, bo jest w podobnej sytuacji jak lokal, który kupowany jest na wolnym rynku. Tam nikt nie przeszkadza najemcy w tej sytuacji wejść w posiadanie i zamieszkać.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję, sądzę, że pańska sugestia została już odczytana.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę pana ministra Grabowskiego o stanowisko rządu w sprawie tych sugestii. Rozumiem, że pan Janas występował jako ekspert, bo mamy jednolite stanowisko rządu, niemniej każda uwaga jest ważna i godna przemyślenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejTadeuszGrabowski">Wyszliśmy z takiego założenia, że wszystkie kwatery, które będą sprzedawane, są w tej chwili zajęte. Wychodziliśmy z tego praktycznego założenia, że należy przyjąć taką cenę, która nie jest ceną wolnego lokalu, według ceny rynkowej, gdyż lokal ten jest zajęty.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejTadeuszGrabowski">Jeżeli wystawimy cenę rynkową, to mamy wątpliwości, czy ktokolwiek podejmie się wykupu tego mieszkania. Kwestia ceny rynkowej może się kształtować różnie. Musimy wziąć pod uwagę również to, że większość tych lokali rozmieszczona jest w miejscowościach niezbyt atrakcyjnych, w odległych garnizonach itd.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejTadeuszGrabowski">Nawet przy takim sformułowaniu, jakie zostało zawarte w projekcie ustawy, będą trudności ze sprzedażą tych mieszkań. Z tego względu zastosowaliśmy taką zasadę, jaka jest praktykowana w wielu gminach, tzn. żeby cena dotyczyła lokalu zajętego.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieObronyNarodowejTadeuszGrabowski">Podobnie postępowano przy prywatyzacji lokali zakładowych. Jeżeli zastosujemy cenę rynkową, to w przypadku niektórych miejscowości, np. w Warszawie, trzeba by postawić cenę 2–3 tys. za 1 m2.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z członków Komisji widzi zasadność tych poprawek?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełStanisławDzienisiewicz">Zwracając szczególną uwagę na to, że gminy robią podobnie jak proponuje podkomisja, stawiam wniosek o nieuwzględnianie zmian i pozostawienie tak, jak jest zapisane w projekcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że pan poseł Dzienisiewicz wypowiedział się przeciwko tej poprawce. Czy ktoś z posłów chce zabrać jeszcze głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyCiemniewski">Uważam, że słuszna jest uwaga pierwsza dotycząca wyceny dokonywanej przez biegłego. Biegły nie ustala ceny, biegły określa wartość. Z tego względu poprawka ta zasługuje na przyjęcie. Co do innej sprawy jest to kwestia pewnej polityki, którą się prowadzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Ta wartość rynkowa pojawia się w dalszej sekwencji tego przepisu. Przy ustalaniu wartości nie ma sporu, że jest wartość rynkowa. Chodzi o to, że po cenie ustalanej na podstawie wartości rynkowej wyszacowanej. Zapytajmy jednak przedstawiciela Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu o jego stosunek od strony legislacyjnej, porównawczo z innymi przepisami.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Ma to oczywiście znaczenie i proponowałbym zamiast wyrazów: „po cenie”, użyć wyrazów: „następuje według wyceny ustalonej przez biegłego”. Będzie to zgodne z zasadami legislacyjnymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czyli proponuje pan wyrazy: „następuje według wyceny”. Czy ujęcie „według wyceny” jest właściwe w ocenie pana eksperta?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#RzeczoznawcamajątkowyAndrzejJanas">Można w tym fragmencie tak przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Skoro można tak, zamieniamy słowa: „po cenie” słowami: „według wyceny ustalonej przez biegłego”.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są dalsze inicjatywy poprawek dotyczących zmiany nr 17? Nie ma innych uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 18?</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Powtórzone w tym artykule są wyrazy: „cenę ustaloną przez biegłego rzeczoznawcę”.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Musimy zastosować tu symetrię. Rozumiem, że przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu dokona poprawki również w zmianie nr 18, ponieważ trzeba symetrycznie użyć tej samej formuły, bo pojawia się tutaj znowu „cena ustalona”.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozumiem, że upoważniamy Biuro Legislacyjne Kancelarii Sejmu, aby konsekwentnie wprowadzoną poprawkę w zmianie nr 17 wprowadzić logicznie. Nie zawsze musi to być ten sam układ słów. Chodzi o to, aby nie było sytuacji, że w tej samej ustawie używamy różnych określeń dla podobnych sytuacji. Przyjęliśmy propozycję pana posła Szmajdzińskiego.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do zmiany nr 19? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 20? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 21? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 22? Nie ma uwag. Czy są uwagi do zmiany nr 23? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do art. 2.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do art. 2 ustawy? Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 3? Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 4? Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 5? Nie ma uwag. Czy są uwagi do art. 6, który reguluje vacatio legis? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że jest to termin minimalny wynoszący 14 dni.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z członków połączonych Komisji chciałby zaproponować inny przepis niż te, które przygotowała podkomisja? Nikt się nie zgłasza.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy na tle całości projektu ustawy ktoś chciałby podnieść jakiś problem natury prawnej lub merytorycznej, powrotu do decyzji, które podjęliśmy?</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie ma takich inicjatyw, w związku z tym zapytuję, kto z członków połączonych Komisji jest za rekomendowaniem Sejmowi projektu ustawy o zmianie ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej wraz z przyjętymi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-21.9" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że połączone Komisje: Obrony Narodowej i Ustawodawcza jednogłośnie rekomendują Sejmowi przyjęcie ustawy w brzmieniu uzgodnionym.</u>
<u xml:id="u-21.10" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pozostaje wybór posła sprawozdawcy, proszę o kandydatury.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Zgłaszam kandydaturę pana posła Zemke.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy pan poseł Zemke wyraża zgodę? Pan poseł Zemke wyraził zgodę, czy są inne kandydatury? Nie ma innych kandydatur, czy ktoś z posłów jest przeciwny tej kandydaturze?</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Stwierdzam, że pan poseł Janusz Zemke jednomyślnie został wybrany na posła sprawozdawcę. Czy ktoś zgłasza się jeszcze w sprawie pierwszego punktu porządku dziennego? Nie widzę.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przystępujemy do drugiego punktu porządku dziennego. Czy Komisja Obrony Narodowej zgłasza jakieś kandydatury do podkomisji, którą mamy powołać?</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełJerzySzmajdziński">Zgłaszam kandydatury następujących posłów: Bronisław Komorowski, Włodzimierz Nieporęt i Janusz Zemke.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJanuszOnyszkiewicz">Zgłaszam kandydaturę pana posła Krzysztofa Luksa.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PosełWładysławŻabiński">Zgłaszam kandydaturę pani poseł Aleksandry Małachowskiej. Czy są inne kandydatury z Komisji Obrony Narodowej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PosełWładysławŻabiński">Kto chciałby się zgłosić do pracy w podkomisji z Komisji Ustawodawczej?</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PosełWładysławŻabiński">Proponuję kandydatury następujących posłów: Wiesława Opęchowskiego, Mieczysława Pieckę i Krzysztofa Budnika.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PosełWładysławŻabiński">Czy są dalsze kandydatury z Komisji Ustawodawczej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PosełWładysławŻabiński">Czy ktoś z posłów jest przeciwny temu składowi podkomisji?</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PosełWładysławŻabiński">Stwierdzam, że jednogłośnie został wybrany skład podkomisji. Proszę o pozostanie na sali nowo wybranych członków podkomisji celem ukonstytuowania się.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PosełWładysławŻabiński">Czy w sprawach różnych ktoś chciałby zabrać głos? Nie ma chętnych.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PosełWładysławŻabiński">Dziękuję bardzo serdecznie przybyłym na dzisiejsze obrady połączonych Komisji. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>