text_structure.xml
32.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJuliuszBraun">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu. Porządek obrad przewiduje rozpatrzenie i ewentualne przygotowanie opinii na temat założeń polityki społeczno-gospodarczej rządu na rok 1995.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJuliuszBraun">Projekt taki wpłynął do Sejmu i wkrótce będzie przedmiotem obrad plenarnych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJuliuszBraun">Proszę, aby na początku posiedzenia przedstawiciele rządu oraz przedstawiciele Centralnego Urzędu Planowania zaprezentowali posłom ten dokument, w zakresie interesującym sejmową Komisję Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJuliuszBraun">Po tej prezentacji przejdziemy do pytań i dyskusji.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJuliuszBraun">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi?</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełJuliuszBraun">Skoro nikt się nie zgłasza proszę o zabranie głosu przedstawiciela Centralnego Urzędu Planowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Na wstępie chciałabym przeprosić za nieobecność wiceministra Wasilewskiej, która miała przedstawić omawiane zagajenie, ale jest w tej chwili na posiedzeniu Sejmowej Komisji Systemu Gospodarczego i Przemysłu.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Reprezentuję Departament Strategii Gospodarczej Centralnego Urzędu Planowania.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Przy opracowywaniu założeń planu społeczno-gospodarczego na rok 1995 wyjściową ideą była ocena sytuacji gospodarczej naszego kraju na tle naszych stosunków z zagranicą.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Z drugiej strony braliśmy pod uwagę również możliwości budżetowe, jakie są przewidziane na rok następny w projekcie opracowywanym przez Ministerstwo Finansów.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Uwarunkowania z lat 1992–1993 oraz dane bieżące wskazują na to, że sytuacja gospodarcza jest nieco lepsza.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Zatem można żywić nadzieję, że w naszym kraju znajdą się możliwości wyeksportowania większej ilości towarów, niż to miało miejsce w latach poprzednich. Rysuje się także możliwość zmiany struktury importu, polegająca na tym, że importować będziemy w większym niż dotychczas stopniu nie dobra konsumpcyjne, a inwestycyjne. W szczególności będą to maszyny i urządzenia, które by podniosły jakość a więc i atrakcyjność naszych towarów, zarówno dla konsumenta krajowego jak i zagranicznego.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Natomiast niezwykle skomplikowana i złożona jest sytuacja wewnętrzna kraju.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Mimo znacznej tendencji wzrostu, jaką obserwuje się w ciągu dziewięciu miesięcy tego roku, stan finansowy budżetu państwa jest dramatyczny. Bardzo wzrasta bowiem obsługa długu krajowego i zewnętrznego.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Wzrastają tak zwane sztywne wydatki budżetowe, które bardzo ograniczają możliwości inwestowania a co za tym idzie pośrednio wpływają na ograniczone możliwości absorpcji siły roboczej. Ograniczają także znacznie możliwo.ci finansowania całej sfery budżetowej, co dotkliwie jest odczuwane przez edukację, ochroną zdrowia i kulturą.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Założenia na rok 1995 są warunkowane przedstawioną sytuacją gospodarczą kraju, ale jednocześnie uwzględniają, założone w „Strategii dla Polski” pewne przyszłościowe rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">W „Strategii dla Polski” założono jako docelową, wyraźnie odczuwalną poprawę życia obywateli i możliwość rozwoju kulturalnego społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Powiedzieć trzeba jednak, że środki jakimi będziemy dysponować w roku 1995 są bardzo ograniczone. Nie będzie wobec tego można sfinansować radykalnych zmian w stosunku do roku obecnego.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Konstruując założenia polityki społeczno-gospodarczej kierowaliśmy się dwoma blokami. Pierwszym z nich są warunki w jakich funkcjonują podmioty gospodarcze. Wyszliśmy z założenia, że rozwój gospodarczy, wzrost inwestycji, wzrost produkcji, będą wymuszały tworzenie nowych miejsc pracy, a tym samym będą powodowały większą absorpcję bezrobotnych.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Skutki tego procesu będą dwojakie. Ludzie, poprzednio bezrobotni, odejdą z utrzymywania ich przez budżet państwa a jednocześnie będą mogli godziwie egzystować i w przyszłości tworzyć jakąś część dochodu narodowego.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Drugi blok jest poświęcony warunkom działania gospodarstw domowych i temu, co jest możliwe do załatwienia w tym zakresie w roku przyszłym.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Wiadomo, że bardzo trudna sytuacja budżetu państwa uniemożliwia w znacznym stopniu finansowanie wielu dziedzin, że wiele systemowych rozwiązań nie doczekało się do tej pory załatwienia.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Mam tu choćby na myśli reformę systemu ubezpieczeń społecznych, o której się mówi od wielu lat, a która do tej pory nie znalazła finalnego rozstrzygnięcia.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Przewidujemy, że w tej dziedzinie, pewne ramy prawne będą mogły zostać skonstruowane już w przyszłym roku. Trwa to tak długo, gdyż zarówno przygotowanie instytucjonalne jak i etapy wdrożenia w życie wymagają 10–15 lat. Dopiero bowiem po takim czasie nowy system ubezpieczeniowy może zacząć przynosić pozytywne efekty.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Z drugiej strony zaś wiadomo, że za owe 10–15 lat nastąpi zwielokrotniony odpływ na emerytury powojennego wyżu, który obecnie jest w pełni sił produkcyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełJuliuszBraun">Przepraszam, ale rozumiem, że przedstawiciel Centralnego Urzędu Planowania prezentuje nam założenia całego dokumentu. Na razie jesteśmy przy emeryturach.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełJuliuszBraun">Prosiłbym jednak o ograniczenie omawiania ogólnych spraw, wynikających z założeń polityki społeczno-gospodarczej, do problemów dotyczących naszej komisji, czyli do problemów kultury.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaKrystynaMendlewska">Może wobec tego głos zabierze przedstawiciel Ministerstwa Kultury i Sztuki?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">W założeniach polityki społeczno-gospodarczej rządu na rok 1995 nie została wyodrębniona kultura, co wynika z samej konstrukcji materiału.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">Problemy kultury nie zostały jednak pominięte w tym dokumencie. Wszelkie wskaźniki zamieszczone w tychże założeniach posłużyły do konstrukcji strategii założeń polityki kulturalnej państwa na rok 1995 a także wydatków budżetowych na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">Wiadomo, że realizacja polityki kulturalnej, podobnie jak i każdej innej dziedziny uzależniona jest przede wszystkim od posiadanych środków budżetowych.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">W tej chwili trudno jest określić jaka będzie wielkość środków budżetowych przeznaczonych na realizację polityki kulturalnej, dlatego, że w chwili obecnej budżet państwa jest na etapie konstrukcji.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">Dopiero w niedługim czasie, gdy projekt budżetu zostanie skierowany do Sejmu, będzie można określić jakimi środkami budżetowymi będą dysponowały poszczególne dziedziny.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">Niezależnie od tego, przy konstruowaniu budżetu państwa, uwzględnione zostały pewne założenia polityki kulturalnej, prowadzonej przez Ministerstwo Kultury i Sztuki.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">W chwili obecnej można wyodrębnić dwie zasadnicze dziedziny. Pierwsza z nich to ochrona dziedzictwa narodowego, ochrona zabytków. Wynika to z pilnej konieczności, gdyż stan naszych zabytków jest tragiczny. Wobec tego niezbędne są olbrzymie środki, gdyż tylko znaczne kwoty mogą zahamować postępujący proces degradacji cennych obiektów.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">Drugą dziedziną jest czytelnictwo i książka z uwagi na rolę czytelnictwa i słowa drukowanego w kształtowaniu społeczeństwa myślącego.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">Przyjęcie tych priorytetów nakłada na Ministerstwo Kultury i Sztuki obowiązek zarezerwowania w swojej części budżetowej odpowiednich środków finansowych w takiej wysokości, aby dawały one gwarancję, że założenia te w przyszłym roku zostaną zrealizowane.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#DyrektorwMinisterstwieKulturyiSztukiRyszardKołodziejak">Wszystkie materiały niezbędne do przedstawienia Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu, będą dołączone w części opisowej do części budżetowej Ministerstwa Kultury i Sztuki. Tam właśnie wyeksponowane zostaną te dziedziny, które dla Ministerstwa Kultury i Sztuki są zadaniami pierwszoplanowymi w polityce kulturalnej w roku 1995.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełJuliuszBraun">Odnoszę wrażenie jakoby nastąpiło pewne nieporozumienie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PosełJuliuszBraun">Tematem naszych obrad miał być dokument przedłożony przez Radę Ministrów „Założenia polityki społeczno-gospodarczej na rok 1995”.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PosełJuliuszBraun">Wobec tego, w związku z tym dokumentem, chciałbym zadać kilka pytań.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PosełJuliuszBraun">We wprowadzeniu do tych założeń czytamy, że wybór działań, które te założenia przewidują, był dokonywany na podstawie zespołu kryteriów. Do najważniejszych kryteriów (str. 4) należy zaliczyć rozwijanie potencjału zdolności twórczych i intelektualnych społeczeństwa.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#PosełJuliuszBraun">Nieco dalej zamieszczone zostało sformułowanie brzmiące: „stworzenie możliwości pełnej samorealizacji”.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#PosełJuliuszBraun">Przejdźmy teraz do tego miejsca w założeniach, w którym zaprezentowane są cele polityki społeczno-gospodarczej. Na str. 16, w punkcie pierwszym, podpunkt 1, mamy konkretne stwierdzenie, które mnie bardzo zaniepokoiło. Czytamy tam: „Rząd będzie realizować politykę pozwalającą osiągnąć następujące cele...” i dalej.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#PosełJuliuszBraun">W podpunkcie 4 czytamy także: „zahamowanie tendencji spadkowej nakładów na sferę budżetową, szczególnie na naukę, edukację i ochroną zdrowia”.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#PosełJuliuszBraun">Wobec tego chciałem zapytać, czy pominięcie kultury w tym wykazie jest przeoczeniem, czego się nie spodziewam po dokumencie rządowym, czy też jest jednoznacznym określeniem, że w tym roku, jeszcze nie możemy oczekiwać, zapowiadanego przez rząd w roku ubiegłym zahamowania tendencji spadkowej, w przypadku nakładów na kulturę, nie mówiąc już o wzroście.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#PosełJuliuszBraun">Z tego dokumentu wynika, że tendencja spadkowa w zakresie wydatków na kulturę, mimo tych pięknych deklaracji, nadal się będzie utrzymywać.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#PosełJuliuszBraun">Chciałbym teraz przejść do szczegółów. Na str. 29 znalazłem pewien konkret dotyczący kultury. Czytamy tam mianowicie: „wykorzystując politykę podatkową rząd będzie zachęcał podmioty gospodarcze oraz osoby indywidualne do zwiększania oszczędności oraz wydatków na ochronę zdrowia, ochronę środowiska, edukację, naukę i kulturę”.</u>
<u xml:id="u-6.10" who="#PosełJuliuszBraun">Jako jedyny instrument wymienione jest tu podwyższenie limitu odliczeń od dochodów, darowizn na cele kultury.</u>
<u xml:id="u-6.11" who="#PosełJuliuszBraun">To samo jest w projekcie ustawy, który wpłynął do Sejmu. Chodzi tam o podniesienie limitu z 10 do 15 proc.</u>
<u xml:id="u-6.12" who="#PosełJuliuszBraun">Wedle mojego rozeznania, a starałem się zbierać na ten temat dane od poszczególnych instytucji, podniesienie to nie ma się nijak do rzeczywistej skali problemu.</u>
<u xml:id="u-6.13" who="#PosełJuliuszBraun">Nawet w przypadkach bogatych instytucji, których świadczenia na rzecz kultury sięgają setek milionów, czy nawet miliarda złotych, mechanizm ten nie spowoduje zwiększenia wydatków. Są instytucje deklarujące na rzecz kultury 9/10000 proc. dochodu, a najwyższy odsetek, z jakim się zetknąłem, wynosił 3/10 proc.</u>
<u xml:id="u-6.14" who="#PosełJuliuszBraun">Tak sądzę i proszę o opinię posłów w tej sprawie. Uważam natomiast, że skuteczniejsze mogłoby być zachęcanie do inwestowania tam, gdzie wydatki na cele szeroko pojmowanej kultury, jak choćby ochrona zabytków, o czym mówiłem w Sejmie przy ustawach o podatku dochodowym, mogłoby być odpisywane od podstawy opodatkowania, nie przez darczyńcę a przez tego kto inwestuje.</u>
<u xml:id="u-6.15" who="#PosełJuliuszBraun">Chciałbym wobec tego zapytać, czy w tym dokumencie lub w związku z tym dokumentem, rząd ma nam do zaproponowania coś, co w sposób istotny dotyczyłoby kultury.</u>
<u xml:id="u-6.16" who="#PosełJuliuszBraun">Może to pytanie należy skierować do Centralnego Urzędu Planowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Mam nadzieję, że Ministerstwo Kultury i Sztuki uzupełni moją wypowiedź. Zabieram teraz głos, gdyż CUP redagował prezentowany dzisiaj dokument.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">W zapisie dotyczącym spadku realnego poziomu wydatków na sferę usług społecznych rzeczywiście kultura nie została wyszczególniona.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Omawiane dzisiaj założenia polityki społeczno-gospodarczej traktuję jako dokument przyjęty przez rząd, w którym jednak odzwierciedlają się pewne preferencje.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Tłem dla takiego postawienia sprawy, przy szczupłości środków budżetowych, jest wybór pewnych zagadnień o charakterze priorytetowym, na które należy zwrócić szczególną uwagę. Stąd, być może, odnotowujemy pominięcie kultury w tej sferze.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Poruszona została przez posła J. Brauna kwestia instrumentów podatkowych. Chciałbym zwrócić uwagę, że wchodzą w grę dwa instrumenty.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Darowizny na rzecz kultury występować będą zarówno w przypadku podatków od osób prawnych jak i osób fizycznych.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Wobec tego filantropia, związana z podatkiem od osób fizycznych nabiera nieco innego kontekstu, ponieważ również osoby prawne takim zwolnieniem zostaną objęte.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Jest to za mało, z takim stwierdzeniem trzeba się zgodzić.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Poseł J. Braun przedstawił propozycje dotyczące rozwiązań, które miałyby funkcjonować w ramach polityki inwestycyjnej.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">W istocie, po krótkiej wymianie poglądów, nie możemy się doszukać pewnych instrumentów, które by preferowały inwestowanie w kulturę. Stwierdzam, że tak jest w rzeczywistości.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełJuliuszBraun">Do prezentowanego dzisiaj materiału mamy załącznik nr 1, będący wykazem podstawowych programów społeczno-gospodarczych przeznaczonych do realizacji w roku 1995.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PosełJuliuszBraun">Mamy tu wszystko, od polityki socjalnej, poprzez obronę, mleczarstwo, hodowlę zwierząt, aż po „Partnerstwo dla Pokoju”. Razem jest 36 programów.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PosełJuliuszBraun">Natomiast nie ma tu żadnego programu, który by chociaż zahaczał o zadania z zakresu polityki kulturalnej.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzedstawicielCentralnegoUrzęduPlanowaniaStefanRojewski">Wysłaliśmy ten dokument do rządu w momencie, gdy minister kultury przysłał uzupełnienia do programu. Wobec tego, w formie autopoprawki, chciałbym dołożyć program „Założenia polityki kulturalnej państwa” zaproponowany przez ministra kultury jako uzupełnienie do tego wykazu programów o których mówi poseł J. Braun. Jest to tylko niedopatrzenie techniczne.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">Zaznaczyć muszę, że występuję tylko w imieniu ministra kultury i sztuki.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">Chciałem powiedzieć o sprawach, o których będziemy dyskutować na posiedzeniu Sejmowej Komisji Kultury i Środków Przekazu wówczas, gdy omawiany będzie budżet państwa na rok 1995.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">Dziś mogę tylko zasygnalizować, że to, co rysuje się w projekcie budżetu w zakresie wydatków na kulturę w roku 1995, znacznie przewyższa prognozowany stopień inflacji.</u>
<u xml:id="u-10.3" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">Nie chciałbym w chwili obecnej podawać szczegółowych liczb, ale zapewniam posła J. Brauna i wszystkich posłów, że jest to dużo więcej niż przewidywany stopień inflacji.</u>
<u xml:id="u-10.4" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">Poza tym w założeniach polityki społeczno-gospodarczej rządu, oprócz podnoszenia z 10 na 15 proc. podstawy opodatkowania, jest jeszcze przewidziane odliczenie od dochodów tych wydatków, które są dokonywane na wydawnictwa służące podnoszeniu kwalifikacji kulturalnych.</u>
<u xml:id="u-10.5" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">To z naszego punktu widzenia, może w sposób poważny ożywić handel książką i w jakimś sensie również polski przemysł poligraficzny.</u>
<u xml:id="u-10.6" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">Chciałbym też powiedzieć o czymś, o czym się nie pamięta. Otóż z tytułu wprowadzenia w życie prawa autorskiego, według skromnych obliczeń, środowiska twórcze zostaną zasilone bardzo poważną kwotą, która nie będzie pochodziła z budżetu państwa, co powinno mieć spore znaczenie dla kondycji finansowej tych środowisk.</u>
<u xml:id="u-10.7" who="#WiceministerkulturyisztukiWacławJanas">Załącznik, o którym mówił poseł J. Braun, a który jeszcze nie wszedł do programu, jest odbiciem tych preferencji dla krajowej polityki kulturalnej, które widzi minister kultury i sztuki.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanBudkiewicz">Odnoszę wrażenie, co mówię z wielką przykrością, że w materiałach, które otrzymaliśmy trudno znaleźć cokolwiek, co dotyczy kultury.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełJanBudkiewicz">Odnoszę też wrażenie, że nasze spotkanie, co prawda toczące się w szacownym gronie, jest zbyteczne.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PosełJanBudkiewicz">Mówię tak dlatego gdyż po prostu nie wiem o czym mamy rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PosełJanBudkiewicz">Nie mamy bowiem tych danych, które nas interesują. Dokument, o którym wspomniał przedstawiciel Centralnego Urządu Planowania, sygnowany przez ministra kultury, jeszcze do nas nie doszedł. Proponuję zatem, abyśmy rozmawiali wówczas, gdy go otrzymamy.</u>
<u xml:id="u-11.4" who="#PosełJanBudkiewicz">Słyszę dzisiaj wypowiedzi, które zawierają ogólniki, mówi się o ograniczeniach dla oświaty, służby zdrowia.</u>
<u xml:id="u-11.5" who="#PosełJanBudkiewicz">Są to choć bardzo bolesne, ale tylko ogólniki.</u>
<u xml:id="u-11.6" who="#PosełJanBudkiewicz">Wobec tego, skoro nie ma szans na wprowadzenie zasadniczych, radykalnych zmian i skoro nie można liczyć na poprawę sytuacji, o czym powiedziała przedstawicielka Centralnego Urzędu Planowania, to rodzi pytanie, czy da się dokonać czegoś w stopniu podstawowym.</u>
<u xml:id="u-11.7" who="#PosełJanBudkiewicz">Optymistyczne jest to co powiedział wiceminister W. Janas, że środki przewidywane w ustawie budżetowej na rok przyszły, na potrzeby kultury, przekroczą inflację.</u>
<u xml:id="u-11.8" who="#PosełJanBudkiewicz">Ale wiemy doskonale jak wielkie potrzeby w dziedzinie kultury narosły w latach poprzednich i obecnym, kończącym się roku 1994.</u>
<u xml:id="u-11.9" who="#PosełJanBudkiewicz">Jeżeli nawet środki finansowe dla kultury o jeden lub dwa punkty przewyższą przewidywaną inflację, w żadnej mierze nie załatwi to sprawy, ponieważ borykamy się z zadłużeniem pozostałym po latach ubiegłych. Wiemy doskonale jaka jest sytuacja poszczególnych placówek oraz instytucji, w jakiej kondycji są muzea, biblioteki, domy kultury, instytucje artystyczne. Mówiliśmy też na dzisiejszym, przedpołudniowym spotkaniu, o sytuacji polskiej kinematografii.</u>
<u xml:id="u-11.10" who="#PosełJanBudkiewicz">Wnioski, jakie wynikają z tego pozwalają stwierdzić, że albo spotkaliśmy się zbyt wcześnie, aby tylko zaliczyć posiedzenie na określony temat, albo nasze dzisiejsze spotkanie, jest wręcz niepotrzebne.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJuliuszBraun">Mogę udzielić wyjaśnień tylko dotyczących kwestii formalnej.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PosełJuliuszBraun">Dokument, który wszyscy posłowie otrzymali na dzisiejsze posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, ma być przedmiotem zatwierdzenia na najbliższym posiedzeniu plenarnym Sejmu.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#PosełJuliuszBraun">Opinie na jego temat mamy przedstawić Komisji Polityki Gospodarczej, Budżetu i Finansów, w dwudniowym terminie.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#PosełJuliuszBraun">Jeżeli zatem do tego dokumentu, a w nim, co zauważyli posłowie, rysują się preferencje rządu, chcemy wnieść jakieś uwagi, jest to już ostatni termin, aby to uczynić.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Również sądzę, że szkoda naszego czasu. Zapoznaliśmy się z założeniami polityki społeczno-gospodarczej rządu i stwierdzamy, że jest to dokument bardzo ogólny.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Wszyscy się zgadzamy, że nie znalazło się w nim miejsce dla kultury, poza dość znanymi nam już rozwiązaniami.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Wobec tego proponuję, abyśmy upoważnili Prezydium Komisji Kultury i Środków Przekazu do sformułowania opinii.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Moim zdaniem może to być jednoznaczna opinia, iż bardzo prosimy rząd, aby w założeniach polityki społeczno-gospodarczej na rok 1995 dostrzeżono problemy kultury.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#PosełIwonaŚledzińskaKatarasińska">Ten materiał, z poselskiego punktu widzenia, wart jest akurat takiego zadania, jak to przedstawiłam.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełStanisławWiśniewski">W pełni podzielam zdanie posła I. Śledzińskiej-Katarasińskiej oraz posła J. Budkiewicza.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełStanisławWiśniewski">Chcę również wyrazić swoje rozczarowanie sposobem rekomendowania tego dokumentu przez przedstawicieli Centralnego Urzędu Planowania.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PosełStanisławWiśniewski">Ministerstwo kultury wykazało pewną kulturę desygnując na nasze dzisiejsze posiedzenie wiceministra W. Janasa.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#PosełStanisławWiśniewski">Dokument założenia polityki społeczno-gospodarczej otrzymaliśmy i każdy się z nim zapoznał. Stwierdzić muszę, że jest to zbiór pewnych haseł. Liczyłem na więcej a mianowicie na to, że dzisiaj usłyszę o pewnych mechanizmach, zagrożeniach lub perspektywie pozytywnych rozstrzygnięć w odniesieniu do tych problemów, które w obecnej chwili warunkują niewydolność całego obszaru kultury.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#PosełStanisławWiśniewski">Ponieważ tego nie znalazłem, nie widzę sensu dalszego prowadzenia dyskusji.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#PosełStanisławWiśniewski">Wiceminister W. Janas zasygnalizował dwa rysujące sią priorytety, na których będzie się koncentrowało Ministerstwo Kultury i Sztuki, to znaczy na ochronie dziedzictwa narodowego i na ochronie książki.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#PosełStanisławWiśniewski">Wobec tego mam pytanie do wiceministra W. Janasa. W umowie koalicyjnej, podpisanej przez PSL i SLD, jest punkt nr 9, mówiący o tym, że dla przemysłu poligraficznego zostaną stworzone pewne mechanizmy systemowe w postaci ceł, podatków i innych działań, które stworzą możliwość konkurencyjności tego przemysłu wobec zagranicy.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#PosełStanisławWiśniewski">Wobec tego chciałbym się dowiedzieć jak kwestia ta przedstawia się w perspektywie roku 1995. Jest to kwestia utrzymania w roku przyszłym takiego podatku VAT, jakim obłożone są obecnie książki.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanByra">Wiceminister W. Janas zasygnalizował dwa priorytety, jakie przyświecają pracom resortu kultury nad budżetem na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#PosełJanByra">Dlatego też chciałbym wiedzieć, czy w pracach tych zachował się finansowy ślad dwóch faktów z życia kulturalnego kraju. Mam na myśli posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu, jakie odbywało się w Zamościu i przyjęty tam dezyderat, oraz decyzję prezydenta o ustanowieniu listy miast historycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJuliuszBraun">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WiceministerWacławJanas">Komisja Kultury i Środków Przekazu dostarczyła nam dezyderat o utworzeniu w budżecie państwa, oprócz części 34, dotyczącej kultury, odrębnej części dotyczącej ochrony zabytków.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#WiceministerWacławJanas">W tej sprawie musimy jednak porozumieć się z Ministerstwem Finansów i przedstawić propozycję rządowi. W chwili obecnej nie jestem w stanie w tej sprawie zająć stanowiska.</u>
<u xml:id="u-17.2" who="#WiceministerWacławJanas">To nie zależy tylko od nas. Na dezyderat ten zobowiązany jest odpowiedzieć minister Kazimierz Dejmek, na polecenie premiera W. Pawlaka. Termin udzielenia odpowiedzi w tej sprawie zostanie dotrzymany.</u>
<u xml:id="u-17.3" who="#WiceministerWacławJanas">Pozostała jeszcze do wyjaśnienia kwestia poruszana przez posła S. Wiśniewskiego. W tej mierze rysuje się sprzeczność interesów między wydawcami a podmiotem gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-17.4" who="#WiceministerWacławJanas">Sprzeczność ta dotyczy bezpośrednio również klientów. Nasze zdanie jest następujące: kraje ościenne i niektóre położone dalej od naszych granic stosują wobec Polski ceny dumpingowe na druki, co zmierza do zmniejszenia potencjalnych mocy polskiego przemysłu poligraficznego.</u>
<u xml:id="u-17.5" who="#WiceministerWacławJanas">W roku ubiegłym zostało wprowadzonych wiele ulg preferujących polski przemysł poligraficzny. Mam na myśli zerową stawkę na książki i zwolnienie z VAT na niektóre gatunki papieru.</u>
<u xml:id="u-17.6" who="#WiceministerWacławJanas">Jak posłom wiadomo, zmiana taryfy celnej następuje raz do roku. Liczymy, że przy ustalaniu taryfy celnej na rok 1995 zostaną w tej mierze podjęte dalsze decyzje, które sprawią, że wydawcom bardziej będzie sią opłacało drukowanie książek w Polsce.</u>
<u xml:id="u-17.7" who="#WiceministerWacławJanas">Zaznaczyć jednak muszę, że rząd, ani minister kultury nie zamierzają podjąć żadnych decyzji administracyjnych, które by preferowały polski przemysł poligraficzny.</u>
<u xml:id="u-17.8" who="#WiceministerWacławJanas">Potwierdzam, że jesteśmy za zachowaniem nadal zerowej stawki VAT na książki i dalszych preferencji celnych dla przemysłu poligraficznego.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJuliuszBraun">Rozumiem, że z aprobatą spotkała się propozycja, aby Prezydium Komisji Kultury i Środków Przekazu sformułowało krótką opinię na temat założeń polityki społeczno-gospodarczej rządu na rok 1995.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJuliuszBraun">Przy czym pamiętać należy, iż jest ważne nie tylko to, co znajdzie się w dokumencie sporządzonym przez Ministerstwo Kultury i Sztuki, ale to aby w ogólnym dokumencie mówiącym o założeniach polityki całego państwa, nie zostały pominięte sprawy kultury. Jeżeli zostaną pominięte znaczyłoby to, że plany przygotowane przez resort kultury mogą być realizowane w drugiej kolejności, gdy starczy pieniędzy.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#PosełJuliuszBraun">Zgodnie z jednoznacznym tonem dzisiejszej dyskusji przygotujemy taką opinię.</u>
<u xml:id="u-18.3" who="#PosełJuliuszBraun">Jeżeli nie ma innych uwag kończymy posiedzenie. Dziękuję za przybycie i udział.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>