text_structure.xml 45.5 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Przystępujemy do rozpatrzenia poszczególnych uzupełnień do części projektu ustawy budżetowej. Zaczynamy od budżetu Kancelarii Prezydenta RP. Przypominam, że poprosiliśmy o informacje dotyczące płac, zatrudnienia, a także ośrodków, które są finansowane przez gospodarstwo pomocnicze. Jak państwo pamiętacie, zgłosiłam propozycje obniżenia o minimum 10% środków na gospodarstwo pomocnicze.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Wyjaśnienia, jakie otrzymaliśmy, dotyczą - niestety - tylko etatów Kancelarii, a nie ma mowy o etatach w gospodarstwie pomocniczym, gdy tymczasem nasze główne zastrzeżenia dotyczą właśnie płac i etatów w gospodarstwie pomocniczym. Chodzi o 220 etatów w gospodarstwie pomocniczym i dwa razy większa płaca niż przeciętna w każdym innym gospodarstwie pomocniczym.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Prosiliśmy również o podanie danych o rentowności poszczególnych ośrodków oraz o informację o działaniach, jakie państwo zamierzacie podjąć, żeby poprawić tę rentowność. Na razie otrzymaliśmy informację, że państwo wydaliście na zakup świadczeń przez te ośrodki 35 mld zł w ciągu 10 miesięcy, a przez następne dwa miesiące chcecie państwo kupić tych świadczeń za dalsze 10 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PosełWiesławaZiółkowska">W roku przyszłym kwota ta miałaby wynosić o 10 mld zł więcej aniżeli przewidywane wykonanie roku 1994, a o 20 mld zł więcej aniżeli wykonanie za 10 miesięcy tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwKancelariiPrezydentaTadeuszKociszewski">Chciałem przeprosić, że szef Kancelarii ze względu na swoje zajęcia nie mógł wziąć udziału w posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Jeżeli państwo odpowiecie nam na wszystkie pytania, to wystarczy nam pańska obecność.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Odnośnie rentowności w gospodarstwie pomocniczym i w jego ośrodkach, to koszty gospodarstwa pomocniczego wynikają ze stanu wykorzystania środków w danym okresie. Jeżeli chodzi o usługi kupowane w tym gospodarstwie przez jednostkę urzędową, to kształtują się one w ten sposób, że w ramach dopłaty w ośrodkach utrzymywanych w tym pionie działalności socjalnej, pokrywane są tzw. koszty proste. Wszystkie koszty remontów, doposażenia itd. pokrywane są z budżetu państwa.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Największą pozycją wydatków gospodarstwa pomocniczego są koszty obsługi gospodarczo-technicznej, a więc utrzymywanie czystości i sprawności urządzeń. Te wydatki stanowią w zatrudnieniu i w płacach około 30%. Następną pozycją są wydatki na transport; wynoszą one około 15 mld zł za okres 10 miesięcy. Utrzymanie takich obiektów jak Otwock obejmuje rozliczenie w gospodarstwie pomocniczym takich pozycji jak koszty części wyposażenia i utrzymania obiektu oraz gospodarki ogrodniczej, która nie jest w pełni rentowna. Koszty utrzymania w innych ośrodkach jak np. w Krynicy są mniejsze. Dochody z tych usług będą do końca roku wykonane w 98%,</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Jeżeli chodzi o zatrudnienie w gospodarstwie pomocniczym, to wynosi ono 22 etatów i średnia płaca w 1994 r. wyniesie 9,295 mln zł. W roku przyszłym wyniesie około 11,6 mln zł. Zatrudnienie mamy zamiar utrzymać na poziomie roku 1994, ponieważ w ciągu minionego roku dokonane zostały duże zmiany w gospodarstwie pomocniczym. Zmniejszona została liczba etatów o około 40. W związku z przejściem w użytkowanie Pałacu Prezydenckiego nie zwiększamy zatrudnienia, a więc następuje przesunięcie w ramach etatów, które posiadamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Chciałabym podtrzymać swój wniosek i jeszcze go doprecyzować. Jeżeli państwo spojrzycie na materiał wyjaśniający, dotyczący gospodarstwa pomocniczego, to muszę powiedzieć, że moje stanowisko w sprawie zmniejszenia środków na jego utrzymanie i zakup usług wydaje się być bardzo ostrożne. Otóż hotel „Klonowa” kosztował nas za 10 miesięcy 2,444 mld zł. Jeżeli podzielę to przez 10, to na jeden miesiąc wypada 244 mln zł. Gdybym założyła tylko 20% wzrost tych kosztów, to powinnam dołożyć nie więcej niż 1 mld zł na te dwa miesiące. Tymczasem państwo proponujecie, żeby przyjąć, iż przewidywane wykonanie bieżącego roku będzie wynosiło o 1,5 mld więcej, co oznacza duży wzrost w stosunku do wykonania za 10 miesięcy. Podobnie wygląda sytuacja z kosztami obsługi technicznej. Gdy podzielę koszty tej obsługi, wyliczone na okres 10 miesięcy w wysokości 13,615 mld zł, to wypada na miesiąc 1,3 mld zł. Jeżeli podwyższę to o 20%, to mam 1,460 mld zł na miesiąc, czyli gdy dołożę te koszty do dwóch miesięcy, mam co najwyżej 15,5 mld zł. Państwo podają tu przewidywane wykonanie w wysokości 17,2 mld zł. Czy to oznacza, że w ciągu tych dwóch miesięcy będzie się dwa razy szybciej i częściej sprzątać? To mówię już oczywiście w ramach złośliwości.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Tak samo koszty utrzymania rezydencji w Otwocku, zapisane w pozycji „wykonanie”, są dużo wyższe od tego, co wydano w ciągu 10 miesięcy. Te kwoty wykonania za rok 1994 budzą wątpliwości. Nie bardzo rozumiem, dlaczego kupuje się usługi w miesiącach zimowych w tych ośrodkach i np. do rezydencji „Prądnik” trzeba będzie dopłacić za dwa ostatnie miesiące tego roku 1 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Płace w gospodarce pomocniczym są bardzo wysokie: dwukrotnie wyższe w gospodarstwie prezydenckim niż w gospodarstwach innych resortów. W związku z tym podtrzymuję swój wniosek i uważam, że ograniczenie o 10% środków na gospodarstwo pomocnicze to i tak za mało w stosunku do środków, które państwo na to wydajecie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy państwo chcieliby bronić swego punktu widzenia i zgłoszonych propozycji powiększenia kosztów?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Usprawiedliwieniem wzrostu tych kosztów w ostatnich miesiącach roku są rozliczenia między jednostkami, bo nie wszystkie faktury zostały w ciągu l0 miesięcy rozliczone. Wzrost wydatków obsługi w przyszłym roku związany jest z przejęciem dodatkowego obiektu. Następuje wzrost godzin nadliczbowych pracowników i usług, które dotychczas były wykonywane w jednym miejscu, a teraz Belweder zostaje w dalszym ciągu utrzymany, gdy równocześnie potrzeby porządkowania i utrzymywania eksploatacji Pałacu są znacznie większe. Stąd ta propozycja powiększenia wydatków w 1995 r. Trzeba też uwzględnić koszty wynikające ze wzrostu inflacji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">A rentowność tych ośrodków? Czy państwo zamierzacie tak, jak firma, która przeprowadza akwizycję, sprzedawać skierowania czy też trzeba będzie to cały czas dofinansowywać z budżetu? To jest trochę przesada, aby z budżetu dopłacać do ośrodków wypoczynkowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">Ośrodki te były bardzo zaniedbane w ostatnich latach i wymagały modernizacji i bieżących większych nakładów. W przyszłym roku założona jest wyższa rentowność. Do bieżącego utrzymania tych ośrodków nie będzie dopłat z budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy ktoś w tej sprawie chce zabrać głos? Wszystko jasne?</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Podtrzymuję swój wniosek, przyjmując pana argumentację, że wzrost kosztów w ostatnich miesiącach roku podyktowany jest przejęciem nowego zadania. Mimo to moja propozycja zmniejszania tych nakładów o 10% jest minimalna w stosunku do ich ogólnej wielkości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PosełStanisławStec">Proszę o wyjaśnienie dotyczące kwoty 224 mld zł w pozycji „Wydatków pozostałych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">W ramach pozycji - pozostała działalność utrzymywane są jednostki obsługiwane przez Kancelarię z mocy ustaw czy przepisów szczególnych. Mieszczą się tu wydatki związane z utrzymaniem Biura Bezpieczeństwa Narodowego, obsługą Krajowej Rady Sądownictwa, obsługą Narodowego Funduszu Ochrony Zabytków Krakowa. Wydatki te wzrastają o 21% w stosunku do przewidywanego wykonania roku bieżącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy pan poseł czuje się usatysfakcjonowany uzyskaną informacją?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełStanisławStec">Jest to kwota ogólna i brak szczegółowego jej rozdysponowania. Stawiam wniosek o zmniejszenie jej o 5 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#WiceministerTadeuszKociszewski">W ramach tej ogólnej kwoty „Wydatków pozostałych” 224 mld zł - kwota 183 mld zł przeznaczona jest na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków Krakowa. Pozostałe kwoty przeznaczone są nas pokrycie kosztów obsługi jednostek, o których mówiłem. Na utrzymanie Biura Bezpieczeństwa Narodowego przeznacza się kwotę 27,3 mld zł; zatrudnienie w tym pionie zmniejszone jest o 8 etatów w stosunku do stanu zatrudnienia w roku bieżącym i w 1995 r. będą tam 62 etaty. Wydatki związane z działalnością Krajowej Rady Sądownictwa wynoszą 6 mld zł wraz z funduszem płac 7 etatów w wysokości 1,8 mld zł. Obsługę wydatków na Narodowy Fundusz Ochrony Zabytków Krakowa wykonuje biuro złożone z 6 osób i są to koszty w wysokości 2,1 mld zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy pan poseł podtrzymuje swój wniosek?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełStanisławStec">Tak, podtrzymuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Wniosek dotyczy części 01 pozycji 9995 - „Pozostała działalność”. Proszę Biuro Legislacyjne o zapisanie tego wniosku.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Przystępujemy do rozpatrzenia dodatkowej informacji Naczelnego Sądu Administracyjnego. Proszę, panie prezesie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoRomanHauser">Przepraszam, że dopiero dzisiaj odbywa się ta dyskusja. Informuję, że nie byłem zawiadomiony o piątkowym posiedzeniu Komisji. Nie będę mówił o potrzebach i kłopotach związanych z funkcjonowaniem Naczelnego Sądu Administracyjnego. Dwa tygodnie temu przedstawiałem szerszą informację na ten temat Wysokiej Komisji. Jeżeli chodzi o budżet Naczelnego Sądu Administracyjnego, zgadzam się ze stanowiskiem Wysokiej Komisji, że w nowej sytuacji finansowej, po uchwaleniu ustawy o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej, proponowane w połowie roku, bo wówczas sporządzany był budżet NSA - środki na wynagrodzenia osobowe są wysokie i stąd to zgłoszone przez nas zmniejszenie środków na wynagrodzenia o kwotę 13,1 mld zł. To nie jest oczywiście kwestionowane.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PrezesNaczelnegoSąduAdministracyjnegoRomanHauser">Zwracam się natomiast z uprzejmą prośbą do Wysokiej Komisji, aby z tej kwoty, o jaką zmniejszono środki na wynagrodzenia, pozostawić w budżecie Naczelnego Sądu Administracyjnego kwotę 5 mld zł. Z tej kwoty zamierzamy przeznaczyć 1 mld zł na zagospodarowanie i wyposażenie nowego ośrodka zamiejscowego NSA w Rzeszowie, 1 mld zł - na nowy ośrodek zamiejscowy NSA w Białymstoku i 3 mld zł - na nowy ośrodek w Szczecinie. Dlaczego nie było tych kwot w pierwszym projekcie budżetu NSA? Środki na ich uruchomienie były i są w budżecie Naczelnego Sądu Administracyjnego na 1994 r., ale powołanie nowych ośrodków NSA nie należy do kompetencji prezesa NSA, a następuje na rozporządzenia ministra sprawiedliwości. Rozporządzenie takie wydane zostało w końcu sierpnia. Przedłużająca się działalność, związana z pozyskaniem budynków dla nowych ośrodków, spowodowała, że tej kwoty, którą mamy w tegorocznym budżecie, nie jesteśmy w stanie wydatkować. Pewne działania związane z wyposażeniem i uruchomieniem ośrodka w Szczecinie od dnia 1 stycznia 1995 r. można podejmować dopiero po tym terminie. Dlatego proszę o uwzględnienie naszego wniosku przez Wysoką Komisję, a jednocześnie zwracam się z gorącym apelem do pani minister E. Chojny-Duch o poparcie tego wniosku. Rozumiem, że rolą Ministerstwa Finansów jest poszukiwanie oszczędności, ale sądzę, że brak tych 5 mld zł i opóźnienie w rozpoczęciu działań trzech nowych ośrodków NSA spowoduje w praktyce, że w tych ośrodkach nie będą przez długi czas rozpatrywane sprawy celne i sprawy podatkowe, które na skutek rozstrzygnięć, jakie zapadają w NSA, przynoszą określone wpływy do budżetu państwa. Ten wydatek w szybkim czasie zwróci więc budżetowi państwa te pieniądze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Rozumiem, że propozycja pana prezesa jest taka, ażeby zgodnie z naszymi wcześniejszymi ustaleniami zmniejszyć po stronie wydatków kwotę na wynagrodzenia o 13,1 mld zł oraz dodać 5 mld zł na trzy nowe ośrodki NSA. Czy są inne propozycje? Czy ktoś chce zabrać głos w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławStec">Proponuję, aby decyzję podjąć dopiero przy ostatecznych głosowaniach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy są jakieś pytania do pana prezesa? Nie ma. Przechodzimy do kolejnej sprawy dotyczącej budżetu Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej. Prosiliśmy o dodatkowe wyjaśnienia. Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejJacekBuchacz">Realizując ustalenia podjęte podczas posiedzenia w dniu 8 grudnia br., przedstawiliśmy trzy szczegółowe informacje odnoszące się do powstałych wątpliwości, w tym dotyczące rozliczeń środków finansowych w rozdziale 8595, stanu zatrudnienia i średniorocznych wynagrodzeń oraz realizacji zapisów zawartych w ustawie o ochronie zdrowia psychicznego. Dane dotyczące zatrudnienia i wynagrodzeń przedstawiamy w uzgodnieniu z Ministerstwem Finansów i sądzę, że w tej sytuacji nie powinno być żadnych wątpliwości, jak one się kształtują. Jesteśmy do dyspozycji, gdyby były pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy są jakieś pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PosełMarekBalicki">Dziękuję za wyjaśnienia dotyczące wdrażania ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Chciałbym jednak powiedzieć, że punkt c), gdzie mowa jest o kwocie 69 mld zł na realizację regionalnych środków psychiatrii sądowej, nie ma nic wspólnego z wdrażaniem tej ustawy. Jest to słuszne przedsięwzięcie i dobrze, że ta pozycja znalazła się w budżecie. W zasadzie przeznacza się tylko 6 mld zł na proces wdrażania ustawy i jego monitorowanie, a wygląda na to, że w 1995 r. - poza tym monitorowaniem i przygotowaniem aktów wykonawczych - nie ma żadnego szerszego programu związanego z realizacją tej ustawy. Chciałbym tu zasygnalizować swój niepokój.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełWiesławaZiółkowskaUP">Kto z państwa chce zabrać głos w sprawie uzupełniających wyjaśnień resortu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PosełHelenaGóralska">Chciałam wyrazić zadowolenie, że otrzymaliśmy taki materiał wyjaśniający, i że to, co było zapisane w rozdziale „Działalność różna”, wyrażone w kwocie ponad 2 bln zł, dało się jednak rozpisać na poszczególne pozycje. Trudno mówić teraz o szczegółach, bo takim materiałem powinna zająć się przede wszystkim Komisja Zdrowia i nad tym się zastanawiać. Tutaj w różnych pozycjach wskaźniki wzrostu są bardzo różne. W skrajnym wypadku wzrost wynosi ponad 2000%, a są takie pozycje, w których są duże spadki. Wyrażam w związku z tym ubolewanie, że takiego materiału nie dostała Komisja Zdrowia, bo mogłaby się zająć tym szczegółowo.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PosełHelenaGóralska">Mam jednak kilka pytań. W informacji o przewidywanym wykonaniu budżetu w 1994 r. w rozdziale „Pozostała działalność” mieści się kwota 20 mld zł na remont szpitala wojewódzkiego w Płocku. Sądzę, że środki na remonty szpitali wojewódzkich powinny być w budżetach wojewodów, w tym przypadku wojewody płockiego, a nie finansowane z części 35. Przy okazji chcę zapytać, bo raz w telewizji pokazywali marszałka Struzika na tle szpitala w Płocku, czy to o ten szpital chodzi?</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PosełHelenaGóralska">I sprawa inwestycji uzdrowiskowych w 1995 r. Problem leczenia sanatoryjnego i uzdrowisk jest ciągle nie rozwiązany. Mówiło się o ich prywatyzacji i nawet podejmowano jakieś działania. I w tej nie całkiem jasnej sytuacji proponuje się 111 mld zł na inwestycje uzdrowiskowe. Chciałabym się dowiedzieć, choćby pokrótce, jaką Ministerstwo Zdrowia ma koncepcję w tej sprawie.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PosełHelenaGóralska">I prosiłabym o wyjaśnienie dotyczące biura zamówień publicznych, bo mamy tu wzrost wydatków o prawie 60%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">W załączniku nr 2 „Zbiorczy budżet wojewodów”, część 85 - podano, że planowane zatrudnienie w 1994 r. wyniesie 571 001, a na 1995 r. planuje się zatrudnienie na poziomie 593 970. Ten wzrost w jednostkach poza pilotażem wydaje się większy i pytam: czy inaczej są traktowane jednostki pilotażowe, a inaczej jednostki pozostałe? Jest tu wykazany wzrost etatów kalkulacyjnych. Przeglądam te tabele i nic nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorgeneralnywMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejWojciechGuglas">Na inwestycje uzdrowiskowe przewiduje się kwotę 111 mld zł. W całym resorcie zdrowia jest to najniższy poziom wzrostu nakładów na inwestycje, bo 11,5%, podczas gdy średni wzrost wydatków na inwestycje wynosi 40%. Również mogę powiedzieć, że nie jestem z tego zadowolony, ponieważ programy przekształcenia lecznictwa uzdrowiskowego i obiektów dysponujących 8 tysiącami łóżek w zakłady wczesnej rehabilitacji przedrentowej wymagają znacznie większych nakładów. Resort zdrowia opracował program lecznictwa uzdrowiskowego i wspólnie z ZUS program przekształcenia części obiektów tego lecznictwa w zakłady rehabilitacji przedrentowej. Nie mogę mówić, jakie wynikają z tego tytułu skutki dla budżetu państwa i dla funduszu ubezpieczeń zdrowotnych. Ten wzrost nakładów - moim zdaniem - jest zbyt mały, jeżeli chodzi o inwestycje uzdrowiskowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli chodzi o zakład zamówień publicznych, sprawa jest prosta. Jest to nowa jednostka, powołana w celu realizacji ustawy o zamówieniach publicznych, która wchodzi w życie od 1 stycznia 1995 r. W związku z tym wzrost wydatków o 60% jest oczywiście minimalny z możliwych.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli chodzi o szpital w Płocku, w uzgodnieniu z wojewodą i ministrem finansów postanowiliśmy rozwiązać kompleksowo problem, który narastał tam od wielu lat. Korespondencja w tej sprawie sięga wczesnych lat 80, łącznie z opinią o zagrożeniu bezpieczeństwa pacjentów, którzy są tam hospitalizowani. W związku z tym postanowiliśmy przeznaczyć na ten cel w tym roku kwotę 20 mld zł, a w roku 1995 kwota ta zaplanowana jest w budżecie wojewody.</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#WiceministerJacekBuchacz">Sprawy pilotażu i związane z tym sprawy etatowe. Nie widzę tu specjalnych problemów czy nierównego traktowania. Minimalny wzrost zatrudnienia ma miejsce i jest to dosłownie kilkanaście etatów. Potrzeby, które zostały zgłoszone, zaspokojono w minimalnym stopniu. W całym dziale 85 następuje minimalny wzrost zatrudnienia - w sumie o 24 tysiące nowych etatów w 1995 r. W większości mieści się to w budżetach wojewodów. W 1994 r. zaszła konieczność przejęcia zakładów opieki zdrowotnej prezydentów Łodzi i Katowic do budżetu wojewodów i zdecydowana większość tych nowych etatów wynika z powrotu tych jednostek, zarządzanych przez prezydentów, do budżetu wojewodów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy jeżeli zatrudnienie na 1994 r. wynosi według planu 39 108, wykonanie 28 285, to oznacza, że tyle ludzi zwolniono, czy coś innego to znaczy ekonomicznie? Jest tam 1/3 więcej etatów kalkulacyjnych niż rzeczywiste wykonanie. Jaka jest tego treść ekonomiczna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Mamy w I półroczu wykonanie planu zatrudnienia w ramach pilotażu 28 285, co oznacza, że nie wykorzystano w tym czasie 10 823 etatów. Środki przyznane na ten cel użytkowane są przez gminy w inny sposób.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełHalinaGóralska">Muszę jednak wrócić do swoich pytań. Jeżeli chodzi o sprawę szpitala w Płocku, to te 20 mld zł, które przeznaczono w części 35 w 1994 r, na remont tego szpitala i - jak to zostało eufemistycznie powiedziane - kompleksowe rozwiązanie problemu, jest to ewidentne złamanie ustawy budżetowej. I na tym stwierdzeniu poprzestanę.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełHalinaGóralska">Jeżeli chodzi o ten zakład zamówień publicznych, chciałabym się dowiedzieć od ministra finansów, czy każde ministerstwo po uchwaleniu ustawy o zamówieniach publicznych, będzie miało taki swój zakład zamówień publicznych. Rozpatrywaliśmy budżet Urzędu do Spraw Zamówień Publicznych. Nie był on taki duży, bo wynosił tylko 43 mld zł, ale teraz wynika z tych nowych danych, że na samą realizację ustawy o zamówieniach publicznych trzeba dodawać pieniądze z różnych części. Czy każdy resort będzie miał taki zakład czy biuro zamówień publicznych?</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#PosełHalinaGóralska">I trzecia sprawa - inwestycje uzdrowiskowe. O tym, że wzrost nakładów inwestycyjnych w resorcie wynosi 40%, już mówiliśmy, czego skutki przy jednoczesnym spadku realnych nakładów bieżących pozapłacowych - będą jakie będą, czyli wzrost zadłużeń.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#PosełHalinaGóralska">Tu jest ten styk między resortem a ZUS, o czym pan minister wspomniał. Mnie się wydaje, że Komisja Polityki Społecznej zmniejszyła środki na tę rehabilitację przedrentową, dlatego że były one w minimalnych stopniu wykorzystywane. To jest do sprawdzenia, bo nie może tak być, że w jednym resorcie zmniejszamy środki, a w innej części budżetowej powiększamy, bo chodzi o ten sam cel. Jestem za prowadzeniem rehabilitacji przedrentowej, tylko że ona się bardzo powoli rozwija.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudżetowejwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Ten zakład zamówień publicznych będzie finansowany ze środków działu 85 „ochrona zdrowia”. Minister zdrowia ma dużo etatów w jednostkach sobie podległych.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#DyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudżetowejwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Z tego, co wiem, przewiduje się zatrudnienie 11 osób i środki na to pochodzą z oszczędności budżetowych. Nie ma to związku z przyrostem etatów kalkulacyjnych. Jest to wewnętrzna decyzja ministra zdrowia, która nie musiała być uzgadniania z Ministerstwem Finansów i minister finansów nie ma na to wpływu. Ustawa o zamówieniach publicznych przewiduje, że generalnie zajmować się będzie tymi sprawami specjalny urząd. Jednak z tego powodu, że część zakupów w Ministerstwie Zdrowia jest dokonywana centralnie, minister chciał mieć jednostkę, która będzie się tym zajmowała i nazwał ją zakładem zamówień publicznych, chociaż to bezpośrednio z ustawą o zamówieniach publicznych nie jest związane.</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#DyrektorDepartamentuFinansowaniaSferyBudżetowejwMinisterstwieFinansówWaldemarDługołęcki">Jeżeli chodzi o szpital w Płocku i zarzut o naruszenie ustawy budżetowej czy prawa budżetowego, to sprawa - naszym zdaniem - wygląda następująco. Oczywiście minister finansów jest zawsze przeciwny tworzeniu rezerw celowych w poszczególnych częściach i dajemy temu wyraz zarówno przy konstrukcji budżetu, jak i później, w toku jego wykonania. Skoro minister zdrowia i opieki społecznej w przypadku szpitala w Płocku doszedł do wniosku, że jest w stanie znaleźć 20 mld zł w ramach działu „Pozostała działalność”, to minister finansów na wniosek ministra zdrowia i opieki społecznej i na wniosek wojewody płockiego, za zgodą szefa Urzędu Rady Ministrów, dokonał przeniesienia środków pomiędzy częściami w ramach tego samego działu, do czego, zgodnie z prawem budżetowym, jest upoważniony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Pani poseł stwierdziła, że komisja sejmowa ograniczyła środki, jeżeli chodzi o nakłady inwestycyjne w ZUS na rehabilitację przedrentową. Komisja uczyniła słusznie, ponieważ ZUS nie jest powołany do tego, aby zajmować się rehabilitacją przedrentową w zakresie np. budowy ośrodka w Świdrze. Do prowadzenia tych działań upoważniony jest minister zdrowia. Powstał problem międzyresortowy, w którego rozwiązaniu uczestniczy zarówno fundusz rehabilitacji osób niepełnosprawnych, jak i Ministerstwo Zdrowia. Koordynatorem programu jest resort zdrowia. Podkreślam jeszcze raz, że w ramach małych stosunkowo środków realizujemy ogromny program wdrożenia systemu rehabilitacji przedrentowej. Realizacja rozpoczyna się z dniem 1 stycznia i przewidywane nakłady na ten cel są niezbędne. Do tej pory na wymagających rehabilitacji 30 tysięcy osób rehabilitowanych było tylko 600 osób. Program przyszłoroczny zakłada objęcie nim wszystkich osób tego wymagających. Zyski wynikające z realizacji tego programu wyniosą w pierwszym roku około 1 bln zł, a w ciągu 3 lat wyniosą ponad 5 bln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PosełMarekBalicki">Nie dostałem żadnego wyjaśnienia na temat wdrażania ustawy o ochronie zdrowia psychicznego. Dlaczego przeznaczono tylko 6 mld zł na ten cel, kiedy np. tylko na ten szpital płocki wydano w tym roku 20 mld zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Jeżeli chodzi o realizację ustawy o ochronie zdrowia psychicznego, to środki na ten cel, zgodnie z art. 6 tej ustawy. powinny być w budżetach wojewodów. I są one tam planowane. Resort zdrowia uważa, że środki te są tam zabezpieczone.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Mam przed sobą objaśnienie do załącznika nr 1, w którym pkt 6 mówi, że wydatki na stałe akcje międzynarodowe z zakresu ochrony zdrowia zostały zaplanowane na poziomie 1994 r. z wyjątkiem zakupów dla banków leczniczych środków technicznych, na które zaplanowano kwotę o 31% wyższą z uwagi na przewidywane zmiany kursu złotego na dolara. Po pierwsze - kurs złotego przecież spada, a nie rośnie, a po drugie - skąd państwo wzięli te 31%? Jaki to ma związek z kursem dolara?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DyrektordepartamentuwMinisterstwieZdrowiaiOpiekiSpołecznejWiesławaKłos">W ramach możliwości zwiększania środków budżetu w części 35 na banki środków leczniczych dokonuje się powiększenia tych kwot. Finansujemy kilka takich banków, jak bank endoprotez ortopedycznych, wewnątrzgałkowych, bank endoprotez neurochirurgicznych, szczękowo-twarzowych, piersiowych itp. Mamy też takie banki jak bank zastawek i inne. W zależności od potrzeb zgłoszonych przez specjalistów, wojewodów, dyrektorów szpitali, w miarę możliwości finansowych przeznaczamy na te cele określone kwoty. Musimy doprowadzać to do porównywalnych kwot, biorąc za podstawę kurs dolara.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Jakie jest uzasadnienie tego wzrostu, bo wszystkie inne pozycje wydatków są utrzymywane na stałym poziomie, a w tej części następuje gwałtowny wzrost?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DyrektorWiesławaKłos">Głównie wynika to ze zwiększonego zapotrzebowania zgłoszonego przez specjalistów, np. w zakresie stymulatorów, elektrozastawek i cewników. Sprowadza się to z zagranicy i ceny musimy przeliczać każdorazowo na dolary.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">O co chodzi z tym przeliczaniem, bo tego nie rozumiem?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Wiąże się to generalnie z możliwościami, jakie stworzyliśmy dla rozwoju nowoczesnej medycyny. jeżeli np. pan prof. Dziatkowiak w tym roku ma możliwości operowania dzieci z zaburzeniami układu krążenia, to składa nam zapotrzebowanie odpowiadające licznie dzieci, które zostaną poddane tym operacjom. Do tego przygotowuje się odpowiednią liczbę miejsc i łóżek szpitalnych, a jedno takie łóżko u prof. Dziatkowiaka kosztuje nas 1,5 mln zł, podczas gdy w ośrodku rehabilitacyjnym dla dzieci w Rabce kosztuje nas 350 mln zł. W związku z tym będziemy mogli przeprowadzać więcej zabiegów, pod warunkiem zakupu niezbędnych urządzeń dla banków, aby można było operować. Do tej pory nie prowadzono na taką skalę tych zabiegów, a obecnie będziemy je wykonywać i dlatego zaplanowano tak duży wzrost nakładów na zaopatrzenie banków.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#DyrektorWojciechGuglas">Mieści się to w ramach szerokiego programu kardiologicznego. Do niedawna takich możliwości nie było.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">To jednak wiąże się także ze wzrostem innych nakładów, a takiego wzrostu gdzie indziej się nie przewiduje.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#DyrektorWiesławaKłos">W bankach środków technicznych, jak i w ramach tzw. centralnych zakupów, które realizuje resort, od lat notuje się olbrzymie zapotrzebowanie zgłaszane z terenu, ponieważ środki budżetowe nie pozwalają poszczególnym jednostkom na to, aby mogły kupić np. endoprotezy. Gromadzenie tych urządzeń w bankach po dokonaniu centralnych zakupów i następnie rozdzielenie do jednostek, które są przez nas bezpośrednio finansowane, przynosi wymierne oszczędności. Ponieważ są takie możliwości dokonywania zakupów, minister zdrowia postanowił przeznaczyć na to więcej środków niż na inne działy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Dlaczego jest aż taki wzrost? W ramach programu kardiologii przyznano na ten rok 322 mld zł. Gdybyśmy chcieli zrealizować wszystkie to, co jest niezbędne i do czego jesteśmy przygotowani, brakuje nam na realizację tego programu w pełnym zakresie 144 mld zł. Oznacza to, że ten wzrost nie jest jeszcze na tyle wysoki i nie odpowiada jeszcze naszym dużym możliwościom realizacyjnym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Jak pan mówi o kardiologii, to ja wiem, o czym rozmawiamy, ale jak mówimy o banku technicznych środków leczniczych, to nie wiem, na co te pieniądze są przeznaczone, na jakiego typu leczenie. I chciałbym się tego dowiedzieć. O tym w informacji nie ma ani słowa, tylko jest bezsensowny fragment o dolarach.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#DyrektorWiesławaKłos">W Instytucie Kardiologii funkcjonuje bank kardiologiczny. W Akademii Medycznej w Warszawie są cztery banki...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Czy mógłbym dostać tabelę, ile pieniędzy przeznacza się, na który bank i gdzie ten wzrost jest największy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#DyrektorWiesławaKłos">Oczywiście, panie pośle, tylko nie w tej chwili.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełHelenaGóralska">Te wyjaśnienia dotyczące rehabilitacji przedrentowej mnie nie zadowalają, ale to sobie wyjaśnię w Komisji Zdrowia i Komisji Polityki Społecznej. Opowieść ZUS jest zupełnie inna od opowieści Ministerstwa Zdrowia. Do tego jeszcze wrócę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Dlaczego na realizację pożyczki Banku Światowego przeznacza się ponad 212 mld zł?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Łączy się to z tzw. polską częścią partycypacji w kosztach uruchamiania całego programu ochrony zdrowia i stanowi to procent adekwatny do zaangażowania środków pochodzących z tej pożyczki w jej części dewizowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Z informacji wynika, że samo utrzymanie biura do spraw zagranicznych programów pomocowych kosztuje około 30 mld zł rocznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Są to wydatki biura w Warszawie i trzech konsorcjów: pomorskiego, wielkopolskiego i ciechanowskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Ile przeznacza się na biuro, a ile na te konsorcja i co one robią?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Możemy, oczywiście. nadal wchodzić w szczegóły. Myśmy chcieli państwu udostępnić maksymalną ilość informacji i zrobiliśmy to na etapie, kiedy na dobrą sprawę nie byliśmy do tego zobowiązani. Są to wstępne projekty podziału środków, nie omawiane jeszcze przez kierownictwo resortu. Jeżeli jest potrzeba szczegółowej dyskusji dotyczącej działalności ministra zdrowia i programów resortowych, to może poświęćmy temu specjalne posiedzenie. Jesteśmy do państwa dyspozycji, ale załatwmy sprawę budżetu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Mam tu w informacji zapisane środki na biuro do spraw zagranicznych programów pomocowych, a pan mówi, że pieniądze idą na konsorcja. Ja tego nie rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Pan nam nie może zalecać, czym mamy się zajmować. My sobie sami wybierzemy tematy. Jest konkretne pytanie, są konkretne pieniądze wydawane na różne cele i proszę nam powiedzieć, czy udziela nam pan odpowiedzi, czy dostarczy nam na piśmie jutro - i sprawa załatwiona.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Pani przewodnicząca, gdyby się do tych naszych wyjaśnień ustosunkowywać, to każdy punkt wymagałby dalszego rozszerzenia i dalszych informacji. Nie jestem dzisiaj w stanie powiedzieć, ile planujemy i ile wydamy środków w ramach poszczególnych konsorcjów, bo w tej chwili dokonywana jest ocena ich funkcjonowania. Mamy wyciągnąć z tych ocen wnioski; robi to komisja międzyresortowa, powołana w tym celu przez ministra zdrowia. Na podstawie tego, co działo się do tej pory, planujemy tyle a tyle i nie mamy tego podzielonego pomiędzy konsorcja.</u>
          <u xml:id="u-59.1" who="#WiceministerJacekBuchacz">Konsorcja te zostały utworzone w 1992 r. w celu lepszego planowania i dystrybucji środków z pożyczki Banku Światowego. Po dokonaniu oceny ich działalności wprowadzimy stosowne zmiany, aby lepiej dostosować je do sytuacji w 1995 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Pan pisze w informacji, że koszty biura i trzech konsorcjów wzrosły o 5%, a na realizację pożyczki z Banku Światowego przeznacza się prawie 912 mld zł. W tym roku też pan realizował tę pożyczkę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Panie pośle, tak się złożyło, że realizowane były dotychczas głównie usługi konsultingowe, ale w przyszłym roku zaczynamy tę pożyczkę autentycznie realizować i polski udział rośnie. Musimy więc mieć zabezpieczone określone minimum środków, abyśmy uzyskali odpowiednie relacje nakładów, stosownie do podpisanej umowy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#PosełWojciechArkuszewski">Jeżeli pan nie realizował w tym roku tej pożyczki i od kosztów utrzymania biura odejmie 5%, pozostanie 70 mld zł. Na co przeznacza się te pieniądze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Nie mówiłem, że nie realizowałem pożyczki; były wykonywane prace planistyczne, przygotowawcze, do województw skierowano w ramach polskiej partycypacji ponad 70 mld zł. Zaangażowanie środków dewizowych wynosi około 7 mld dolarów. Rozstrzygnięte zostały cztery przetargi na dostawy sprzętu, komputerów, oprogramowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Do przewodniczącego naszej Komisji wpłynęły dwa protesty: Krajowej Rady Osób Niepełnosprawnych i Stowarzyszenia Pomocy Dzieciom Niepełnosprawnym, zawierające bardzo alarmujące informacje. Formułuje się następujące stanowiska w sprawie środków przyznanych organizacjom pozarządowym na realizację zadań zleconych. W jednym i drugim stanowisku stwierdza się, że środki te na rok 1995 pozostają na poziomie roku 1994, co oznaczać będzie ograniczenie dotacji na wykonywanie zadań realizowanych przez organizacje pozarządowe. Spowoduje to nawet zawieszenie działalności niektórych organizacji. Zwraca się w tych pismach uwagę na doświadczenia innych krajów i możliwości korzystania ze środków pomocowych Unii Europejskiej. Chciałam zadać pytanie: czy ta sytuacja jest znana rządowi i czy resort finansów i zdrowia rozpatrywały tę sytuację?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Analizowaliśmy sytuację tych stowarzyszeń. Do tego roku pieniądze dla stowarzyszeń były liczone bez posługiwania się żadną metodologią podziału. Stowarzyszenie otrzymywało tyle, o ile w zasadzie występowało. Świadczą o tym umowy zawierane z tymi stowarzyszeniami.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#DyrektorWojciechGuglas">Kontrola NIK wykazała, że są poważne nieprawidłowości, jeżeli chodzi o wydatkowanie środków przez stowarzyszenia. Wykazano, że w niektórych stowarzyszeniach przyznawane środki nie są wykorzystywane na cele wynikające ze zlecanych zadań, ale na inne potrzeby. Z początkiem bieżącego roku wprowadziliśmy nowe zasady kontraktacji usług wykonywanych w ramach umów zawieranych przez Ministerstwo Zdrowia. z tymi stowarzyszeniami. W związku z tym część stowarzyszeń wycofała się z dotychczasowych umów, ponieważ nie chciała przyjąć nowych rygorów. Nam chodziło o realizację konkretnych zadań, a nie wypieranie stowarzyszeń. Uważam, że tych środków jest wystarczająca ilość, ponieważ część programów realizowana jest w ramach polityki i działań resortu, i resort nie potrzebuje zlecać niektórych zadań. Na rok 1995 przeznaczono kwotę 469,9 mld zł, a więc tyle samo, co w roku bieżącym, i mamy świadomość, że część z tych stowarzyszeń będzie się odwoływać. Chciałem powiedzieć, że jesteśmy otwarci na szeroko prowadzoną działalność w tym zakresie, ale w ramach programów i zadań zleconych przez ministra zdrowia, a nie w ramach innej działalności, którą chcą prowadzić stowarzyszenia.</u>
          <u xml:id="u-65.2" who="#DyrektorWojciechGuglas">Wszystko to jest korygowane zgodnie z programami Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej i uważam, że środków na działalność tych stowarzyszeń jest dostateczna ilość.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy opinia pana dotyczy także Stowarzyszenia Opieki nad Niepełnosprawnymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DyrektorWojciechGuglas">Dotyczy wszystkich stowarzyszeń, a jeżeli chodzi o to pismo, mogę się do niego ustosunkować również na piśmie, gdy zapoznam się, czego dotyczy ten protest i w jakim zakresie. Być może trzeba coś dokładniej wyjaśnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Przekazuję w takim razie panu oba te protesty.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Czy są jeszcze uwagi w sprawie Ministerstwa Zdrowia?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#PosełJoannaSzafrugaSypniewska">Jest taka pozycja, jak Centrum Monitorowania Jakości w Ochronie Zdrowia i przewiduje się tu wzrost nakładów o 77%. Czemu ma to służyć i czy rzeczywiście chodzi o poprawę jakości świadczonych usług? Jakie tu są przewidywane działania? Przewidywane środki nie są bowiem takie małe.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#PosełJoannaSzafrugaSypniewska">I skoro była mowa o kompleksowym programie dotyczącym Płocka, czy moglibyśmy otrzymać jakiś dokument na ten temat, abyśmy wiedzieli, jakie kwoty będą przeznaczane w późniejszych latach na realizację tego programu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli chodzi o Centrum Monitorowania Jakości Usług Medycznych, nie było do tej pory w Polsce takiej instytucji. Została utworzona w bieżącym roku, a w zasadzie całkiem niedawno, i stąd tak duży stosunkowo wzrost o 77% nakładów. Tego typu problemy nie były w ogóle dotychczas u nas nadzorowane, a jest to niezbędne i funkcjonuje na całym świecie. Obecnie trwa intensywne szkolenie kadry, która będzie współpracowała ze szpitalami i określała prawidłowość świadczenia poszczególnych usług medycznych. Uważamy, że taki wysoki stosunkowo wzrost nakładów jest skutkiem tego, że centrum to zostało dopiero niedawno powołane.</u>
          <u xml:id="u-70.1" who="#WiceministerJacekBuchacz">Środki na to zostały wygospodarowane w ramach ogólnego budżetu i resortu i nie mają one związku z ograniczaniem jakichś świadczeń czy zadań medycznych.</u>
          <u xml:id="u-70.2" who="#WiceministerJacekBuchacz">Jeżeli chodzi o kompleksowe rozwiązywanie sprawy Płocka, nie jest to sprawa ministra zdrowia. Minister zdrowia uruchomił interwencyjne środki, a minister finansów przyznał na rok przyszły 30 mld zł.</u>
          <u xml:id="u-70.3" who="#WiceministerJacekBuchacz">Dysponujemy odpowiednią dokumentacją, ale nie jest to sprawa resortu zdrowia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Na tym zakończylibyśmy rozpatrywanie tej części budżetu i wyjaśnień.</u>
          <u xml:id="u-71.1" who="#PosełWiesławaZiółkowska">Mamy jeszcze dalsze punkty, ale - jak sądzę - rozpatrzymy je na jutrzejszym posiedzeniu przed południem. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>