text_structure.xml 39.6 KB
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PosełJanZaciura">Otwieram posiedzenie Komisji Edukacji, Nauki i Postępu Technicznego. Porządek dzienny dotyczy zaopiniowania w trybie art. 4 ust. 2 ustawy - Karta nauczyciela - projektu zarządzenia ministra edukacji narodowej zmieniającego zarządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli. Po dzisiejszych głosowaniach w Sejmie tego przepisu już nie ma, ale wymaga zaopiniowania naszej Komisji. Proszę pana dyrektora o przedstawienie proponowanej zmiany zarządzenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Zgodnie z rozstrzygnięciami Komisji Trójstronnej ds. Społeczno-Gospodarczych, a konsekwencją zapisów ustawy budżetowej i rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie podziału limitu wynagrodzeń osobowych na podwyżki płac i rozdysponowaniu rezerwy kalkulacyjnej liczby etatów na nieprzewidziane zmiany organizacyjne w 1996 r. w dziale „Oświata i wychowanie”, kalkulacyjna wysokość przeciętnej podwyżki została określona na kwotę 43,70 zł. Zachowując dotychczasowe relacje podziału środków na podwyższenie wynagrodzeń nauczycieli i nienauczycieli, wielkości te umożliwiają łączną podwyżkę we wszystkich elementach wynagrodzenia nauczycieli ok. 48,70 zł i nienauczycieli ok. 32,50 zł.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Uwzględniając zgodne stanowiska wszystkich stron uczestniczących w negocjacji, proponujemy przeznaczenie wszystkich środków na wzrost wynagrodzenia zasadniczego i tych elementów płacowych, które są od niego uzależnione, tj. stawki za godziny ponadwymiarowe, dodatki za wysługę lat, dodatki za trudne i uciążliwe warunki pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Przedstawiony projekt zarządzenia ministra edukacji narodowej, zmieniający zarządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli zawiera zmiany natury formalnoprawnej, dostosowujące nazewnictwo stosowane w ustawodawstwie, które wynika także ze zmian w zapisach ustawy o systemie oświaty tam, gdzie jest dostosowane do aktualnych ustaw. Dotyczy to zwłaszcza pkt. 2 projektu zmian, odnoszącego się do par. 14 ust. 1 pkt 1 lit. c) - ustawy Karta nauczyciela wyrazy „dzieci kalekich oraz dla osób (dzieci i dorosłych) umysłowo niedorozwiniętych, psychicznie chorych, chroników” zastępuje się wyrazami „dzieci niepełnosprawnych ruchowo oraz dla osób (dzieci i dorosłych) upośledzonych umysłowo, psychicznie chorych, przewlekle chorych”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Do tej pory obowiązuje samoistna uchwała 221 Rady Ministrów z 1978 r. wydana, bez podstawy prawnej, w której określone zostały dodatki za trudne warunki pracy dla nauczycieli i nienauczycieli w niektórych placówkach resocjalizacyjnych, prowadzonych przez ministra sprawiedliwości, a także w placówkach podlegających ministrowi edukacji narodowej. W najbliższym czasie uchwała ta, nie mająca podstawy prawnej, zostanie zapewne usunięta a rozstrzygnięcia przewidziane tą uchwałą zostały wprowadzone do aktu prawnego, który reguluje te kwestie. Zapis ten umieszczono bez merytorycznych ingerencji w par. 14 pkt 6 lit. a) - ustawy Karta nauczyciela. Należałoby konsekwentnie dokonać zmian w następnym punkcie, tj. w nazwach placówek i na stanowiskach za pracę, gdzie przysługuje dodatek określonej kategorii.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Analogicznie uporządkowane zostało nazewnictwo przy wypłacaniu dodatków z tytułu pracy uciążliwych warunków pracy w par. 15 ustawy Karta nauczyciela.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Ze względu na fakt, że 2 czerwca 1996 r. weszły w życie przepisy znowelizowanego Kodeksu pracy, przeniesiono niektóre rozstrzygnięcia prawne powszechnie stosowane, np. „za każdą godzinę pracy w porze nocnej nauczycielowi przysługuje dodatek w wysokości 20% godzinowej stawki wynagrodzenia zasadniczego, jednakże nie mniej niż w wysokości 20% stawki godzinowej, wynikającej z najniższego wynagrodzenia za pracę, określonego przez ministra pracy i polityki socjalnej”.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">W pkt. 5 projektu zarządzenia zmian wprowadzono nowe stanowisko uprawniające do dodatku funkcyjnego, tj. stanowisko dyrektora centrum kształcenia praktycznego, ponieważ minister edukacji narodowej w drodze rozporządzenia stworzył możliwość powoływania ośrodków centrum kształcenia praktycznego. Wiąże się to z reformą szkolnictwa zawodowego.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Środki finansowe na podwyżkę płac ogółem wzrastają 6,37% aktualnego przeciętnego wynagrodzenia pracowników szkół. Część z tych środków nie została skierowana na waloryzację np. dodatków funkcyjnych lub wynagrodzeń określonych w stawkach kwotowych dodatków za stopnie specjalizacji i w wyższym procencie na wzrost płacy zasadniczej.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Stawki wynagrodzeń zasadniczych od 1 lipca 1996 r. wzrastają średnio ok. 6,4% aktualnego, przeciętnego wynagrodzenia pracowników szkół w sferze budżetowej w dziale „Oświata i wychowanie”. Ograniczenie wzrostu danych elementów wynagrodzenia o 6,37% umożliwia zwiększenie wzrostu stawek wynagrodzenia zasadniczego średnio ok. 6,4%.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Utrzymana została zasada kalkulacji stawek wynagrodzenia zasadniczego przy zachowaniu kwoty w wysokości ok. 5% środków wynikających z tabeli kwoty miesięcznych stawek wynagradzania zasadniczego na motywacyjne zwiększenie płacy zasadniczej tzw. dodatki motywacyjne.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#DyrektorDepartamentuKadrwMinisterstwieEdukacjiNarodowejStanisławWalicki">Po wdrożeniu podwyżki wynagrodzeń, którą chcemy wprowadzić bez opóźnień liczymy na to, że przeciętne kalkulacyjne wynagrodzenie nauczycieli w szkołach i placówkach prowadzonych przez ministra edukacji narodowej i innych ministrów, wyniesie ok. 764 zł, nienauczycieli ok. 509 zł, a łączna płaca pracowników oświaty ogółem wyniesie 686 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PosełJanZaciura">Czy ktoś z państwa ma pytania i uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">W związku z zapowiedzią o wdrożeniu waloryzacji płac dla nauczycieli bez opóźnień, proszę o zdementowanie informacji przekazanej przez środki masowego przekazu, że jedną z przyczyn zerwania rozmów przez Związek Zawodowy NSZZ „Solidarność” jest fakt, iż zapowiadana podwyżka wynagrodzeń wejdzie od 1 września 1996 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PosełAndrzejLipski">Czy podwyżka w kwocie 437 tys. starych zł rekompensuje wskaźnik 3,7% wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych powyżej realnej inflacji? Jeżeli tak jest, to z czego wynika zapowiedź dotycząca wyrównywania wynagrodzeń w lutym 1997 r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Czy pan dyrektor mógłby porównać dynamikę płac nauczycieli z dynamiką płac w pozostałych dziedzinach gospodarki, zarówno sfery budżetowej, jak i niebudżetowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PosełJanZaciura">Czy jeszcze ktoś z państwa ma pytania i uwagi? Nie widzę. Proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi na postawione pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Chciałem przekazać następującą informację, mianowicie w dniu 18 czerwca br. zostali zaproszeni dyrektorzy kadr wydziałów oświaty i wychowania i przedstawiciele resortów prowadzących placówki szkolne na naradę do Ministerstwa Edukacji Narodowej, gdzie otrzymają podpisane przez ministrów akty prawne regulujące zasady waloryzacji wynagrodzeń, a także rozdzielniki limitów i środków na wymienione podwyżki. Przy sprawnej obsłudze pracowników, wdrażanie waloryzacji płac nastąpi bez opóźnień.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#DyrektorStanisławWalicki">Uwagę pani poseł K. Łybackiej przyjmuję i przekażę rzecznikowi prasowemu.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#DyrektorStanisławWalicki">Jeśli chodzi o skalę waloryzacji płac nauczycieli, to są dwa główne nurty. Jeden z nich to deklaracja rządu złożona na posiedzeniu Komisji Trójstronnej w czerwcu br., na którym przedstawiciele strony rządowej przedstawili propozycję nowego podejścia do wykładni zapisu o 5,5% wzrostu płac powyżej średniorocznej inflacji, który ma dotyczyć działów sfery budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#DyrektorStanisławWalicki">Drugi obszar spraw to jest realizacja zapisu o 5,5% wzrostu przeciętnej płacy w całej sferze budżetowej powyżej planowanej inflacji. Nakładają się na nią takie aspekty, jak: skala wzrostu wynagrodzeń tzw. pracowników mundurowych, pracowników wynagradzanych według systemu mnożnikowego, zastosowanych przy podwyżkach płac preferencji w szkolnictwie wyższym, a dotyczy głównie nauczycieli akademickich i pracowników naukowo-inżynieryjno-technicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#DyrektorStanisławWalicki">Według naszych danych, łączne przeciętne wynagrodzenie w dziale „Oświata i wychowanie” w 1995 r. ze środkami na podwyżkę płac od 1 lipca 1995 r., od 1 października 1995 r., jednorazowa wypłata w grudniu 1995 r., nagrody wypłacone w postaci „trzynastek” - wyniosło w skali roku 578,40 zł.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#DyrektorStanisławWalicki">Należy mieć na uwadze, że dział „Oświata i wychowanie” w obszarze państwowej sfery budżetowej w 1995 r. i w 1996 r. są działami nieporównywalnymi, ponieważ blisko 260 tys. pracowników szkół podstawowych przejętych przez samorządy terytorialne od 1 stycznia 1996 r. przestały wchodzić w grupę pracowników państwowej sfery budżetowej, a wynagradzanie ich nie jest objęte limitami wynagrodzeń osobowych, które nie są określane, a środki na wynagrodzenia znajdują się w subwencji oświatowej.</u>
          <u xml:id="u-8.6" who="#DyrektorStanisławWalicki">Aby była określona porównywalność niezbędne było obliczenie, ile wynosiła roczna przeciętna płaca w 1995 r. pracowników zatrudnionych w szkołach i placówkach, które w tym roku są prowadzone i należą nadal do państwowej sfery budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-8.7" who="#DyrektorStanisławWalicki">Z naszych danych wynika, że w 1995 r. przeciętne wynagrodzenie pracowników, którzy w tym roku są nadal pracownikami państwowej sfery budżetowej wynosiło 607,80 zł z wprowadzonymi do wymiaru miesiąca kwotami podwyżek od 1 lipca 1995 r., 1 października 1995 r., jednorazową wypłatą w grudniu 1995 r. i ZFN.</u>
          <u xml:id="u-8.8" who="#DyrektorStanisławWalicki">Omawiane przeze mnie średnioroczne wdrożenie podwyżki płac w wysokości 43,70 zł, a także miesięczna kwota wypłacona w formie nagród z ZFN, która w 1996 r. wyniosła w układzie 12 miesięcy 46 zł i aktualne przeciętne kalkulacyjne wynagrodzenie w oświacie wynoszące 686 zł, pozwoli ustalić średnioroczne wynagrodzenie w 1996 r. na pułapie 753,80 zł; w porównaniu ze średnioroczną kwotą za 1995 r., to daje wzrost o 24% i jest niższy niż planowana w ustawie budżetowej średnioroczna inflacja 19,8% i 5,5% wzrostu powyżej średniorocznej inflacji. Ta niższa wielkość wynika z wynagrodzeń mnożnikowych, preferencji w innych działach i skali podwyżek tzw. pracowników mundurowych.</u>
          <u xml:id="u-8.9" who="#DyrektorStanisławWalicki">Jeśli chodzi o porównanie dynamiki wzrostu płac pracowników innych działów sfery budżetowej, to nie dysponuję informacjami odnośnie do wynagradzania według systemu mnożnikowego, ale wyższa jest dynamika wzrostu płac pracowników szkolnictwa wyższego, ponieważ wynikająca z rozstrzygnięć Komisji Trójstronnej, tj. nauczycieli akademickich, pracowników naukowo-technicznych.</u>
          <u xml:id="u-8.10" who="#DyrektorStanisławWalicki">W innych działach sfery budżetowej odnośnie do np. ochrony zdrowia, pracowników kultury itp. zachowane zostały przedziały wzrostu płac takie same jak w dziale oświaty.</u>
          <u xml:id="u-8.11" who="#DyrektorStanisławWalicki">Według Głównego Urzędu Statystycznego, w kwietniu 1996 r. w sferze gospodarki przeciętna płaca w sektorze przedsiębiorstw wynosiła ok. 860 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PosełJanZaciura">Czy dysponuje pan danymi dotyczącymi wynagrodzeń w całej sferze budżetowej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Przeciętna płaca nauczyciela nie była niższa niż przeciętna płaca w sferze budżetowej i jest wyższa - ok. 110% przeciętnej w sferze budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PosełJanZaciura">Ile wynosi przeciętne wynagrodzenie nauczyciela?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Średnia płaca nauczycieli jest ok. 10% wyższa niż pracowników zatrudnionych w oświacie. Średnia płaca w oświacie jest trochę niższa niż w sferze budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PosełJanZaciura">To są ważne dane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Chciałem jeszcze poinformować o gminach i miastach realizujących niektóre zadania oświatowe w ramach ustawy o dużych miastach.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorStanisławWalicki">Minister edukacji narodowej, wydając polecenia kuratorom oświaty przystąpienia do wdrożenia podwyżek zwróci się z prośbą, by wszystkie przepisy regulujące zasady trybu wprowadzania podwyżek i podwyżek płac, a także treść listu będącego formą instruktażu były przedstawione i pilnie przesłane do samorządów terytorialnych prowadzących szkoły.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorStanisławWalicki">Na przełomie 1995/1996 r. informowaliśmy wszystkie gminy w Polsce, że zgodnie z rozstrzygnięciami przewidzianymi w art. 12 a ustawy o finansowaniu gmin, która przewiduje otrzymanie subwencji oświatowej w 13 równych ratach łącznie ze środkami finansowymi na planowaną od 1 lipca 1996 r. podwyżkę płac, niezbędne jest kumulowanie przez każdy miesiąc środków planowanych na wynagrodzenie pracowników o 3,2. Fakt kumulowania ich przez pół roku umożliwia wprowadzenie podwyżki płac od 1 lipca br., czyli w okresie półrocznym o 6,4% tzw. takiej wielkości, jak rosną stawki wynagrodzeń i zgodnie z zakładaną waloryzacją płac w innych obszarach oświaty. Gminy, otrzymując środki w ramach subwencji oświatowej i kumulując je, mogą wdrożyć podwyżkę dotyczącą zarówno szkolnictwa podstawowego, jak i szkół i placówek ponadpodstawowych. Realizowaniem wymienionej ustawy objęte są niektóre miasta.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PosełJanZaciura">Czy ktoś z państwa ma pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PosełDanutaPolak">Ile aktualnie wynosi minimalne wynagrodzenie ogłoszone w kraju przez ministra pracy i polityki socjalnej i kiedy Ministerstwo Edukacji Narodowej zaproponuje taką konstrukcję tabeli, że płace nauczycieli zaczną się od kwoty minimalnej podwyższać a nie od kwoty minimalnej obniżać, tak jak jest to w dwóch najniższych grupach, a osoby nie korzystające z żadnych dodatkowych naliczeń nadal pobierają tzw. zasiłki wyrównawcze do płacy minimalnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PosełAndrzejLipski">Dlaczego zdecydowana większość związków zawodowych zerwała negocjacje, a Związek Nauczycielstwa Polskiego podpisał protokół rozbieżności i uzgodnień? Były protesty NSZZ „Solidarność”, a na jutro wystąpienie ze swoim protestem zapowiedział Związek Nauczycielstwa Polskiego.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PosełAndrzejLipski">Z pana wypowiedzi wynika, że waloryzacja jest prawidłowa, wobec tego dlaczego brak uzgodnień? Ponadto sądzę, że minister edukacji narodowej powinien wystąpić publicznie i wyjaśnić zasady waloryzacji, ponieważ nauczyciele uważają, że jeżeli w ub.r. średnia płaca nauczyciela wynosiła 640 zł i dodać 20% rewaloryzacji, to podwyżka wynosi 128 zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Czy zostały już rozstrzygnięte kwestie sporne związane z naliczeniem subwencji oświatowej na 1996 r.? Pan minister K. Dera w wystąpieniach publicznych przyznał, że nieuwzględnienie zadłużenia było powodem niedoszacowania subwencji oświatowej. Czy państwo przewidują korekty subwencji oświatowej związane z uwzględnieniem tego niedoszacowania kosztów oświaty w ub.r.?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PosełZygmuntCybulski">Czy Ministerstwo Edukacji Narodowej przewiduje preferencje dla osób mających stopień doktora? Zgodnie z tabelą płac przedstawioną dzisiaj, osoby ze stopniem doktora i ze stopniem magistra z przygotowaniem pedagogicznym są w tej samej grupie zaszeregowania. Sądzę, że należałoby stworzyć bodźce zachęcające do pracy w szkole osoby ze stopniem doktora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PosełStanisławKopeć">Czy uwzględniono płace dla nauczycieli będących na urlopach zdrowotnych i związane z tym zastępstwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PosełJanZaciura">Czy jeszcze ktoś z państwa ma pytania? Jeżeli nie ma, to proszę pana dyrektora o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Rozpocznę od wyjaśnienia kwestii dotyczącej zerwania negocjacji przez związki zawodowe, a w odbiorze społecznym - na pozór bardzo korzystnie wynegocjowana - skala wzrostu o 5,5% wzbudza kontrowersje.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#DyrektorStanisławWalicki">Uważam, że do przedstawicieli związków zawodowych niewystarczająco dotarł fakt, że ustawa o kształtowaniu wynagrodzeń w państwowej sferze budżetowej w art. 3 mówi o tym, że wtedy, kiedy w Komisji Trójstronnej podpisuje się porozumienie i jest mowa o skali wzrostu płac, ma się na myśli średnioroczny wzrost płac wtedy, kiedy mowa o wskaźniku inflacji ma się na myśli średnioroczny wskaźnik inflacji. Wobec tego ustawodawca nakazał, by porozumienia zawierane na forum Komisji Trójstronnej operowały tymi wskaźnikami i czynnikami.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#DyrektorStanisławWalicki">Porozumienia te zawierane są na podstawie prawnej, są ściśle zdeterminowane i określone, natomiast nie zostało to w sposób wystarczający przetransponowane do świadomości opinii społecznej. Oczekiwano, że wzrosną płace aktualne, a nie średnioroczne, a ponieważ były dwie podwyżki, jedna wypłata i średnioroczne wynagrodzenie było znacznie niższe niż to, którym wychodzono z całego roku. Wynik tej arytmetyki jest taki, że zapis o 50% wzrostu średniorocznych płac z uwzględnieniem ZFM i nauczycieli akademickich przekłada się na możliwość 50% wzrostu aktualnych stawek nauczycieli akademickich. Taka arytmetyka powoduje, że 30% wzrost średniorocznych płac pracowników naukowo-technicznych w szkołach wyższych przekłada się na 14,8% wzrostu płac stawek aktualnych, ale jednocześnie w stosunku do pozostałej grupy pracowników szkolnictwa wyższego ta arytmetyka działa tak, że wzrost płac także dyrektorów administracyjnych, którzy wchodzą do tej grupy, to naliczenia te będą stanowiły 4,1% wzrostu, czyli mniej niż w oświacie. Taki jest wynik przełożenia tych wielkości średniorocznych i skali wzrostu średniorocznej na wielkości aktualne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PosełJanZaciura">Panie dyrektorze, nie można obwiniać środowiska, które źle rozumie zamiary rządu. Przedstawiciele rządu bardzo często posługują się wskaźnikiem inflacji końcoworocznym. Natomiast do świadomości społeczeństwa nie wprowadza się pojęcia średniorocznego wskaźnika inflacji. Przepraszam, że przerwałem, bo nie chciałem, żeby powstało wrażenie, że cała wina w propagandzie polega na niedostatecznym rozumieniu mechanizmów zapisanych przez Komisję Trójstronną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Odnośnie do kwestii możliwości rozpoczęcia od najniższej stawki wynagrodzenia zasadniczego, to zgodnie z wysokością stawki minimalnej płacy w kraju, to istnieje taka możliwość, by rozpoczynać tę stawkę wynagradzania w tabeli od najniższego wynagrodzenia w kraju, ale na zmianę struktury i relacji pomiędzy poszczególnymi stawkami nie wyrażają zgody przedstawiciele związków zawodowych i dopóki nie wyrażą zgody na zmianę tej struktury relacji stawek wynagrodzenia zasadniczego, nie będzie możliwa realizacja postulatu. Nie jest to problem środków finansowych, ponieważ na te cele muszą być skalkulowane dodatki do najniższego wynagrodzenia i mogłyby być włączone do stawki wynagrodzenia zasadniczego. Ewentualne dodatkowe skutki byłyby tylko w godzinach ponadwymiarowych nauczycieli najniżej przygotowanych i najczęściej bez kwalifikacji do prowadzenia zajęć w szkołach.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#DyrektorStanisławWalicki">Jeśli chodzi o kwestię dotyczącą pytania pana posła W. Puzyny, to z subwencji oświatowej nie zostało rozdysponowane 890 mld starych zł. W najbliższym czasie odbędzie się kolejne posiedzenie zespołu z udziałem strony samorządowej komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego w sprawie propozycji rozdysponowania tych kwot. Nie wszystkie środki subwencji oświatowej nie zostały rozdysponowane. Rola ministra edukacji narodowej i tego zespołu jest opiniodawcza. Decyzje o rozdysponowaniu rezerw z subwencji oświatowej podejmuje minister finansów po zasięgnięciu opinii ministra edukacji narodowej i strony samorządowej, komisji wspólnej rządu i samorządu terytorialnego.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#DyrektorStanisławWalicki">Jeśli chodzi o wysokość preferencji dla nauczycieli ze stopniem naukowym doktora, to przed kilkoma laty w tabeli wynagrodzeń dla nauczycieli była osobna rubryka dla osób ze stopniem naukowym doktora. Przy okazji jednej z waloryzacji zdecydowano, aby wypłacać dodatek kwoty do wynagrodzenia dla tych osób, a stawka wynagrodzenia zasadniczego byłaby taka sama jak nauczyciela z wykształceniem wyższym magisterskim i z przygotowaniem pedagogicznym.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#DyrektorStanisławWalicki">W związku z niewielkimi środkami na podwyżki płac, zdecydowano wstrzymać podwyżkę dodatków funkcyjnych, za wychowawstwo dla nauczycieli uczących języka polskiego, praktycznej nauki zawodu, a także nie zwaloryzowano dodatków dla osób ze stopniem naukowym doktora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PosełStanisławKopeć">Ale dodatek istnieje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Tak, dodatek istnieje.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#DyrektorStanisławWalicki">Jeśli chodzi o to, czy są kalkulowane zastępstwa szczególnie za urlopy zdrowotne. Kalkulacja stawek wynagrodzenia zasadniczego została dokonana na podstawie stanu, struktury zatrudnienia i warunków, w których funkcjonują nasze szkoły i placówki oświatowo-wychowawcze. Już po zmianach organizacyjnych przyjęte zostały stany zatrudnienia z 31 marca 1996 r., w tym także liczba godzin ponadwymiarowych i zastępstw, a ponieważ w tych godzinach i zastępstwach uwzględniono zastępstwa za nauczycieli przebywających na urlopach zdrowotnych, skutki tych zastępstw zostały ujęte.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PosełJanZaciura">Jakie byłyby skutki dla tabeli przy podziale tej samej kwoty?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Skutki finansowej tej operacji byłyby bardzo niewielkie, ponieważ osobom mającym najniższe wynagrodzenie zasadnicze wypłacane są dodatki wyrównawcze. Jeśliby podwyższyć tę stawkę to, wydatkowane środki finansowe byłyby takie same. Niewielki wzrost nakładów związany byłby z wyższymi stawkami za godziny ponadwymiarowe, ponieważ one są ustalone w oparciu o wysokość płacy zasadniczej. Zmieniłaby się tylko struktura stawek płacy zasadniczej, a na taką zmianę związki zawodowe nie wyrażają zgody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PosełJanZaciura">Jeżeli nie ma pytań, proponuję przystąpić do wyrażenia opinii na temat zmiany zarządzenia w sprawie wynagradzania nauczycieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PosełMarianMichalski">Minister finansów G. Kołodko bardzo często odpowiadając na pytania dotyczące wskaźników stwierdza, że o nich Sejm decyduje. Na temat tabeli płac nauczycieli dyskutujemy już czwarty raz. Dynamika wzrostu wynagradzania w tabeli nie zmienia się. Proszę przeliczyć, że trzeba pracować 20 lat, aby otrzymać 45 zł więcej. A po 20 latach można otrzymać 100 zł. Nie dziwi mnie zdenerwowanie nauczycieli i mogą mieć o to pretensje do Komisji i Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PosełMarianMichalski">Uważam, że dzisiaj powinniśmy zobowiązać Ministerstwo Edukacji Narodowej, które w porozumieniu z Ministerstwem Finansów lub Ministerstwem Pracy i Polityki Socjalnej przedłoży najpóźniej do pierwszego powakacyjnego spotkania projekt tabeli płac nauczycieli na 1997 r. w związku z pracami nad projektem nowego budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PosełStanisławRusznica">Uważam, że sprawa przestawiona przez pana posła Michalskiego nie jest domeną naszej Komisji, zwłaszcza że w świetle znowelizowanej ustawy Karta nauczyciela, którą dzisiaj zatwierdził Sejm, wszelkie zarządzenia będą uzgadniane ze związkami zawodowymi.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PosełStanisławRusznica">Jeżeli wczoraj dyskutowano nad tą tabelą płac ze związkami zawodowymi i pula środków finansowych została uzgodniona proponuję, aby Komisja przyjęła przedłożony projekt do wiadomości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PosełLeszekSmykowski">W związku z negatywną opinią środowiska nauczycielskiego dotyczącą propozycji rządu w kwestii wynagrodzeń, składam wniosek o wydanie negatywnej opinii projektu zarządzenia ministra edukacji narodowej zmieniającego zarządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli. Będzie ona zgodna z oczekiwaniami środowiska nauczycielskiego i ma odzwierciedlenie w dużej bulwersacji środowiska. Poza tym argumentem popierającym taki wniosek jest wypowiedź pana posła Michalskiego wskazującego na zgłaszanie przez nas kilkakrotnie propozycji do projektów rządowych, które nie zostały przyjęte.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#PosełLeszekSmykowski">Sądzę, że w tej kwestii należy zająć zdecydowane stanowisko.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PosełJanZaciura">Jeżeli znowelizowaliśmy ustawę Karta nauczyciela i zrezygnowaliśmy z 15 przedziałów, przekazując w tej kwestii upoważnienie ministrowi edukacji narodowej, to możemy uzgodnić, aby ten wniosek wyegzekwować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Przyznaję rację panu posłowi Michalskiemu w części wypowiedzi dotyczącej skutków finansowych i komentarza pana ministra Kołodki. Tabela wynagrodzeń nauczycieli uzgadniana jest ze związkami zawodowymi.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PosełKrystynaŁybacka">Rolą Sejmu jest przydzielić wystarczające środki finansowe. Wobec tego proponuję, aby w opinii do przedłożonego dzisiaj materiału zapisać uwagę o konieczności szybkiej nowelizacji ustawy o płacach w państwowej sferze budżetowej, celem wyprowadzenia z tej ustawy tzw. mnożnikowców i mundurowych, ponieważ oni zawsze będą pochłaniali dużą część środków finansowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#WiceprezesZarząduGłównegoZwiązkuNauczycielstwaPolskiegoBożenaDunajska">Chciałabym podzielić opinię pani poseł Łybackiej, ponieważ w ub.r. zastanawialiśmy się nad relacjami wynagrodzeń i chętnie zrezygnowalibyśmy z 75% wynagrodzenia dla nauczyciela rozpoczynającego pracę i przyjęliśmy, że 100% stanowi wynagrodzenie dla nauczycieli z zerowym stażem pracy z wykształceniem wyższym zawodowym bez przygotowania pedagogicznego.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#WiceprezesZarząduGłównegoZwiązkuNauczycielstwaPolskiegoBożenaDunajska">Jeżeli będą pieniądze, to relacje w tabeli zostaną przesunięte. Chciałam się odnieść do wypowiedzi pana posła Smykowskiego, mianowicie nauczyciele oczekują waloryzacji od 1 lipca br. w proponowanej wysokości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PosełJerzyZdrada">Bez względu na naszą opinię odnośnie do przedłożonej tabeli wynagrodzeń od 1 lipca br., to pieniądze zostaną wypłacone. Natomiast wydanie negatywnej opinii Komisji może odnieść skutek w postaci zmiany konstrukcji przedziałów tabeli wynagrodzeń. W świetle moich wyliczeń na podstawie tabeli, w ciągu 30 lat pracy nauczycielom najwyżej uposażonym wynagrodzenie podstawowe wzrasta o 135 zł, z wykształceniem niższym wzrasta o 140 zł, z wykształceniem wyższym bez przygotowania pedagogicznego wzrasta o 145 zł, z wykształceniem średnim pedagogicznym wzrasta o 129 zł i z wykształceniem średnim bez przygotowania pedagogicznego 82 zł.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PosełJerzyZdrada">Zasady konstruowania tabeli wynagrodzeń powinny być zupełnie inne i jeżeli chcemy wprowadzać preferencje dla nauczycieli z przygotowaniem pedagogicznym, musimy zmienić filozofię myślenia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#PosełLeszekSmykowski">Chciałbym jeszcze potwierdzić, że jeżeli negatywnie zaopiniujemy przedłożony materiał, to nie pociągnie konsekwencji wstrzymania wypłat waloryzacji wynagrodzeń od 1 lipca br.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PosełJanZaciura">Rozumiem, że w sprawie konstrukcji tabeli powinniśmy wydać negatywną opinię. Nasze dotychczas zgłaszane krytyczne uwagi odnośnie do tabeli wynagrodzeń nie zostały zrealizowane. Należy przedstawić kilka wariantów wynagradzania nauczycieli w świetle zmiany przepisów o płacach w państwowej sferze budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PosełJanZaciura">Proponuję przyspieszenie prac nad zmianą ustawy o płacach, tak aby była ustawą okołobudżetową na 1997 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#PosełKrystynaŁybacka">Ta propozycja powinna być przedstawiona przed ustawami okołobudżetowymi, w przeciwnym razie będzie za późno na zmiany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PosełJanZaciura">Musimy przyspieszyć prace nad zmianą ustawy o wynagradzaniu nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PosełJanZaciura">Obecnie toczą się spory, czy z podobną inicjatywą ustawy wyjdzie rząd, czy Komisja Trójstronna zaapeluje, aby ustawę tę przeprowadzić jako inicjatywę poselską i wtedy możemy włączyć się do tej inicjatywy.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PosełJanZaciura">Zostały przedstawione zastrzeżenia do tabeli wynagradzania nauczycieli jako dokumentu, proszę o przybliżenie kształtowania tej tabeli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#DyrektorStanisławWalicki">Przedstawione zarządzenie wydawane jest w dotychczasowym brzmieniu art. art. 30 i 31 ustawy Karta nauczyciela, który nakłada na nas obowiązek awansu co 2 lata i determinuje kształt tabeli wynagrodzeń. Poza tym jest wielkość środków finansowych i konieczność uzgodnienia ze związkami zawodowymi. Uważamy, że można stworzyć lepszy system płacowy dla nauczycieli, ponieważ obecna tabela wynagrodzeń dla nauczycieli jest anachronizmem. Dzisiaj w Sejmie został zmieniony art. 30 ustawy Karta nauczyciela, w świetle którego nie ma przedziału 2 lat i otwiera to drogę do negocjacji ze związkami zawodowymi, ponieważ został utrzymany obowiązek uzgadniania aktów wykonawczych do ustawy Karta nauczyciela. Jeśli związki zawodowe wyrażą zgodę na wprowadzenie stanowisk dla nauczycieli lub uznają, że będzie 10 kategorii, a nie jak dotychczas 96 kategorii wynagrodzenia zasadniczego, to jesteśmy gotowi do wprowadzenia zmian. W przypadku uzyskania takiej zgody ze strony przedstawicieli związków zawodowych, przedłożoną dzisiaj tabelę wynagrodzeń usuniemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PosełJanZaciura">Przeszkoda w usunięciu tabeli w postaci art. art. 30 i 31 ustawy Karta nauczyciela została zlikwidowana i nastąpiło otwarcie drogi do zmian w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PosełLeszekSmykowski">Przyjmuję do wiadomości zgłoszone propozycje, które są słuszne i zgadzam się z nimi. Przyjmuję opinię pana dyrektora Walickiego w kwestii zmian dotyczących wynagrodzeń nauczycieli. Uważam, że inicjatywa zmian należy do strony rządowej. Prowadzona dzisiaj dyskusja odbywała się wiele razy, a nasze wnioski nie zostały uwzględnione. Wnoszę, aby w postaci negatywnej opinii zasygnalizować, że nasze stanowisko jest konsekwentne i zmierzające we właściwym kierunku. Dlatego podtrzymuję swój wniosek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#PosełJanZaciura">Czy są jeszcze inne wnioski? Nie widzę. Uważam, że Komisja powinna odnieść się krytycznie do przedstawionych dokumentów dotyczących tabeli wynagrodzeń nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#PosełJanZaciura">Opierając się na przedłożonych opiniach zwracamy się do Ministerstwa Edukacji Narodowej o podjęcie rozmów z upoważnionymi podmiotami i przedstawienie różnych wariantów konstrukcji nowoczesnego systemu wynagradzania nauczycieli.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#PosełJanZaciura">Powinniśmy zwrócić uwagę na konieczność przyspieszenia prac nad nowelizacją ustawy o wynagrodzeniach w państwowej sferze budżetowej w kierunku dążenia do ustawy o publicznej sferze budżetowej, aby usunąć dodatki wynikające ze wskaźników na podstawie ustaw branżowych, powodujące skrzywienie mechanizmu systemu wynagrodzeń.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#PosełJanZaciura">Rozumiem, że treść opinii będzie następująca: przyjmujemy do wiadomości przedstawione materiały, krytycznie wypowiadamy się w sprawie tabeli wynagrodzeń, formułujemy postulat o podjęciu pilnych prac nad przedstawieniem określonych koncepcji, dotychczasowego systemu płac nauczycieli nie można zreformować bez zmiany ustawy o wynagradzaniu w państwowej sferze budżetowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PosełLeszekSmykowski">Uważam, że nasze stanowisko wyrażone jest głosowaniem a nie wydaniem opinii, które od kilku lat są ignorowane przez stronę rządową. Podtrzymuję swój wniosek i proszę o przystąpienie do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PosełJanZaciura">Proszę, aby pan poseł Leszek Smykowski sformułował treść swego wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PosełLeszekSmykowski">Wnoszę o negatywne wydanie opinii przedłożonych materiałów, a wniosek umotywowałem we wcześniejszym wystąpieniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#PosełWłodzimierzPuzyna">Czy nie można by zastosować wariantu kompromisowego, który uwzględniałby postulaty złożone wcześniej, tzn. wniosek pana posła Smykowskiego był konkluzją tekstu zaproponowanego przez pana przewodniczącego Zaciurę, mianowicie przedstawione dokumenty Komisja opiniuje negatywnie. Wtedy w jednym tekście możemy zawrzeć argumentację przedstawioną przez pana przewodniczącego Zaciurę i połączyć z wnioskiem pana posła Smykowskiego, a konkluzja byłaby negatywną opinią jako zamknięcie naszego dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PosełJanZaciura">Jeżeli sformułujemy negatywną opinię, to musimy uzasadnić ją. Proszę Pana posła Smykowskiego o powtórne sformułowanie wniosku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PosełLeszekSmykowski">Argumentacja przedstawiona przez pana posła Puzynę jest zasadna, ponieważ dzisiaj wszystkie wypowiedzi były negatywne. Proponuję uznać sformułowanie przedstawione przez pana posła W. Puzynę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PosełJanZaciura">Przypominam, że został zgłoszony przez pana posła Rusznicę wniosek przeciwny. Proponuję, aby rozstrzygnąć wnioski.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#PosełJanZaciura">Kto z państwa jest za wnioskiem zgłoszonym przez pana posła Leszka Smykowskiego dotyczącego wykonania negatywnej opinii przedłożonych materiałów?</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#PosełJanZaciura">W głosowaniu za wnioskiem opowiedziało się 2 posłów, przeciwnych było 7 posłów, wstrzymało się od głosu 5 posłów.</u>
          <u xml:id="u-51.3" who="#PosełJanZaciura">Zgłoszony wniosek nie został przez Komisję przyjęty. Wobec tego przyjmujemy pro-pozycję opinii, którą wcześniej przedstawiłem.</u>
          <u xml:id="u-51.4" who="#PosełJanZaciura">Czy ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-51.5" who="#PosełJanZaciura">Rozumiem, że projekt zarządzenia ministra edukacji narodowej zmieniającego zarządzenie w sprawie wynagradzania nauczycieli został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.6" who="#PosełJanZaciura">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>