text_structure.xml
18.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Otwieram wspólne posiedzenie czterech komisji sejmowych. Porządek obrad został państwu doręczony. Czy są do niego uwagi? Nie słyszę. Stwierdzam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Witam przedstawicieli resortu obrony narodowej i innych instytucji, którzy przybyli na nasze spotkanie.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Sprawozdawcą Komisji podczas II czytania projektu ustawy o dyscyplinie wojskowej był pan poseł Włodzimierz Nieporęt.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proponuję następującą procedurę. Po odczytaniu kolejnej poprawki poproszę posła sprawozdawcę o przedstawienie rekomendacji przyjęcia lub odrzucenia propozycji. Jeżeli nie będzie głosów odmiennych, przyjmiemy, że Komisje podzielają opinię sprawozdawcy. Jeśli ktoś będzie miał odmienne zdanie, proszę je sygnalizować. W takim przypadku przeprowadzimy dyskusję i podejmiemy decyzję.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są uwagi do sposobu procedowania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę pana posła sprawozdawcę o stanowisko wobec poprawki 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Biorąc pod uwagę zdanie wyrażone przez żołnierzy, proponuję przeredagować poprawkę 1 w następujący sposób: w art. 5 ust. 1 pkt 3 proponuję nie dokonywać zmian, zaś dodać pkt 3a w brzmieniu „żołnierz, który jest oficerem, zajmujący stanowisko służbowe dowódcy plutonu - w stosunku do podporządkowanych mu żołnierzy”.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Konsekwencją tak zredagowanej poprawki byłoby dodanie w art. 54 ustępu 2a w brzmieniu „Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do szeregowego może wszcząć dowódca plutonu, który jest oficerem, o ile postępowanie wyjaśniające - w tym postępowaniu dyscyplinarnym - można ograniczyć do wyjaśnień żołnierza albo można go nie przeprowadzać”.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Poprawki zostały uzgodnione z wnioskodawcą. Dają one uprawnienia dyscyplinarne dowódcy plutonu. Upoważniają go do rozstrzygania w sprawach mniej skomplikowanych. Dotyczyłoby to ok. 80% zgłaszanych spraw.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełStanisławDzienisiewicz">Mam uwagę do propozycji poprawki w art. 54. Chciałbym poddać pod ocenę inne brzmienie ust. 2a: „Postępowanie dyscyplinarne w stosunku do szeregowego może wszcząć dowódca plutonu, który jest żołnierzem zawodowym...”.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PosełStanisławDzienisiewicz">Większość dowódców plutonów to chorążowie, oficerowie w znacznie mniejszym stopniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę o reakcję na propozycję posła Dzienisiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">W pracy nad ustawą przyjęliśmy zasadę, iż prawo do karania będzie przysługiwało oficerowi. Pan poseł proponuje rozszerzenie zgodne z praktyką obsadzania stanowisk dowódców plutonów, ale jest sprzeczne zasadą powagi, wiedzy i doświadczenia potrzebnego oficerowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławDzienisiewicz">Zgadzam się z panem, ale tworzymy w ten sposób przepis w połowie martwy. Połowa dowódców plutonu to faktycznie oficerowie, ale gros to chorążowie. Prosiłbym więc o zmodyfikowanie tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Nie jesteśmy teraz w fazie kształtowania treści. Pan poseł Brachmański skorzystał z możliwości złożenia autopoprawki. Jeśli poseł Brachmański będzie chciał zmodyfikować swoją poprawkę zgodnie z pana propozycją, jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PosełStanisławDzienisiewicz">Proszę o opinię rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekCzułnowski">Jest to rozwiązanie merytoryczne. Rozstrzygnięcia wymaga prymat zasady nieróżnicowania uprawnień dowódców plutonu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekCzułnowski">W art. 54 ust. 2 wymienia się uprawnienia do wszczęcia postępowania dyscyplinarnego; w stosunku do dowódcy drużyny ma to czynić dowódca kompanii, zaś nie ma tu zastrzeżenia, że dowódcą kompanii musi być oficer. Faktycznie dowódcą kompanii będzie chorąży i będzie on mieć uprawnienia szersze niż dowódca plutonu będący oficerem.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MarekCzułnowski">Wszystkie te wątpliwości usunie przyjęcie propozycji pana posła Dzienisiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziwię się, że w posiedzeniu nie bierze udziału nikt upoważniony do reprezentowania rządu.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę i posła Brachmańskiego o wyrażenie opinii wobec poparcia MON dla propozycji posła Dzienisiewicza.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Podkreślam, że z punktu widzenia praktyki zasadne jest zdanie pana posła Dzienisiewicza. Łamie to jednak fundamentalną zasadę, na której została zbudowana ustawa, iż prawo do karania jest szczególnym rodzajem uprawnienia i nie można go dawać każdemu żołnierzowi.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Uważam, że w poprawce powinno pozostać ograniczenie do oficerów.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dzisiaj mają prawo karać wszyscy, bez względu na stopień, również poniżej dowódcy plutonu. Proszę o inne opinie w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Wprowadziłem autopoprawkę, ponieważ w pierwszym moim zapisie prawo do karania mógłby mieć dowódca, który byłby żołnierzem służby zasadniczej. Nie o to mi chodziło, stąd autopoprawka.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PosełAndrzejBrachmański">Podtrzymuję moją autopoprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Niestety, nie mogę dopuścić do dyskusji nad propozycją pana posła Dzienisiewicza. Pan poseł Brachmański nie przekonał się do pana propozycji, nie zmienił swojej poprawki. Dlatego przyjmujemy poprawkę 1 w brzmieniu autopoprawki posła Brachmańskiego. Czy ktoś z państwa jest przeciwny? Nie słyszę. Poprawka 1 będzie rekomendowana w brzmieniu zaproponowanym przez pana posła Brachmańskiego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 2. Jaka jest rekomendacja posła sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Proponuję przyjąć poprawkę 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwnego zdania? Nie słyszę. Poprawka 2 będzie rekomendowana przez Komisje.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko sprawozdawcy do poprawki 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Proponujemy odrzucić tę poprawkę. Łamie ona zasadę równości wobec prawa. Stopień wojskowy jest tytułem dożywotnim żołnierza i nie ma powodów, aby stosować karę obniżenia stopnia wojskowego poza sądem.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Mamy rekomendację negatywną. Czy są głosy przeciwne? Nie słyszę. Poprawka 3 będzie rekomendowana negatywnie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 4. Proszę o opinię sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Proponujemy odrzucenie tej poprawki. Przy karze aresztu izolacyjnego żołnierz jest zobowiązany przez 6 godzin do wykonywania zadań wynikających z przygotowania do służby, a więc uczestniczenia w szkoleniu. Jest to nakaz dodatkowej pracy, która może być nałożona na ukaranego aresztem izolacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny rekomendacji negatywnej? Nie słyszę. Poprawka 4 będzie rekomendowana Sejmowi negatywnie.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o stosunek sprawozdawcy do poprawki 5.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Muszę odnieść się do poprawki 8. Przez skreślenie słów „i odbywania” poprawka ta powoduje skreślenie jednego artykułu, a w art. 92 opisana jest sytuacja, która była przedmiotem art. 27.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Dlatego poprawki 5 i 8 należy głosować łącznie. Proponuję przyjąć obie poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawek 5 i 8? Nie słyszę. Poprawki 5 i 8 uzyskały pozytywną rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 6. Proszę o rekomendację sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Poprawka 6 jest niezgodna z Kodeksem karnym, który wyklucza sędziego z postępowania karnego w przypadku, gdy jest świadkiem zdarzenia. Taką samą zasadę przyjęliśmy w stosunku do przełożonego dyscyplinarnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PosełAndrzejBrachmański">Jest to ustawa o dyscyplinie wojskowej, a nie Kodeks. Przy takim wyłączeniu mamy do czynienia z wieloma wypadkami, kiedy przełożony wyższy rangą jest świadkiem jakiegoś zdarzenia. Przy obecnym zapisie przełożony, np. dowódca pułku, który jest świadkiem wykroczenia dyscyplinarnego, nie może uczestniczyć w postępowaniu. Dowódca jednostki wojskowej, będąc świadkiem zdarzenia na poligonie, nie może uczestniczyć w postępowaniu, a w drobnej sprawie wydarzenie byłoby rozpatrywane na szczeblu dywizji, co wydaje się nieuzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o stanowisko Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekCzułnowski">Mamy znowu do czynienia z konfliktem formalnoprawnym. W czasie posiedzeń podkomisji widoczna była różnica stanowisk w tej kwestii.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarekCzułnowski">Ministerstwo popiera obecny zapis art. 48 ust. 1 pkt 4.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś z członków Komisji popiera poprawkę 6?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PosełAleksandraMałachowska">Obecny zapis pkt. 4 jest to sztuczny zapis. Jeżeli wyklucza się dowódcę z postępowania tylko dlatego, że widzi zdarzenie, jest to nienaturalne. Jestem za przyjęciem poprawki pana posła Brachmańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Z art. 2 ustawy o dyscyplinie wojskowej wynika, że dowódca powinien reagować. Ma on też obowiązek zgłoszenia swojemu przełożonemu fakt naruszenia dyscypliny.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Wyłączamy taką osobę i uniemożliwiamy mu prawo karania, ponieważ może być stronniczy.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Pani poseł Małachowska podtrzymuje swoje poparcie. Poddaję więc pod głosowanie poprawkę 6. Kto z państwa jest za odrzuceniem poprawki 6?</u>
<u xml:id="u-30.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W głosowaniu za odrzuceniem było 5 posłów, 9 posłów opowiedziało się przeciwko odrzuceniu, 2 posłów wstrzymało się od głosu.</u>
<u xml:id="u-30.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 6 uzyskała poparcie Komisji.</u>
<u xml:id="u-30.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 7. Proszę o rekomendację sprawozdawcy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Proponuję przyjąć poprawkę 7.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny przyjęciu poprawki 7? Nie słyszę. Poprawka 7 uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 8 została już rozpatrzona.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 9.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Popieramy poprawkę 9 i proponuję jej przyjęcie.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwko przyjęciu poprawki 9? Nie słyszę. Poprawka 9 uzyskała rekomendację Komisji.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Przechodzimy do poprawki 10.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Wycofujemy poprawkę 10 w związku z przyjęciem odpowiednich zapisów w Kodeksie karnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 10 została wycofana.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">W poprawce 11 znalazł się pewien postulat. Jaka jest opinia sprawozdawcy?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Nie sądzę, aby na tym etapie prac było możliwe rozpatrzenie takiego postulatu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 11 nie ma brzmienia zapisu ustawowego.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Jaka jest opinia Biura Legislacyjnego?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#PrzedstawicielBiuraLegislacyjnegoKS">Zapisy poprawek 11, 12 i 13 mają charakter postulatywny. Nie można rozpatrywać ich jako poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę o zabranie głosu przez wnioskodawców.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PosełZbigniewMączka">Nie nalegamy na wprowadzenie naszych propozycji do ustawy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PosełZbigniewMączka">Wycofuję poprawkę 11. Proszę o opinię posła sprawozdawcy do poprawek 12 i 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 11 została wycofana. Jaka jest opinia sprawozdawcy o poprawce 12?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Podczas II czytania odpowiadałem na pytania dotyczące tej tematyki. Uważam, że proces wychowawczy w wojsku nie kumuluje się w ostatnim tygodniu, trwa przez całą służbę. Regulamin dyscyplinarny odnosi się tylko do czasu pełnienia służby. Pogląd o możliwości popełnienia wykroczeń i przestępstw nie jest przedmiotem tej ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PosełZbigniewMączka">Wycofuję poprawkę 12.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Poprawka 12 została wycofana.</u>
<u xml:id="u-45.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę posła sprawozdawcę komentarz do poprawki 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">W poprawce 13 zawarty jest jeden z fundamentalnych problemów, który przewijał się w trakcie prac nad ustawą.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Przyjęliśmy założenie, iż w Polsce skutki kary dyscyplinarnej opisane są tylko w ustawie. W trakcie pracy podkomisji uznaliśmy za niedopuszczalną praktykę skutków kar dyscyplinarnych opisywanych wytycznymi.</u>
<u xml:id="u-46.2" who="#PosełWłodzimierzNieporęt">Skutki kary dyscyplinarnej są zapisane tylko w ustawie i nie mogą być określane w innych dokumentach. Uznaliśmy to za oczywisty fakt i nie zapisywaliśmy go w ustawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#PosełZbigniewMączka">Zależało nam, aby zostało to publicznie powiedziane w obecności przedstawicieli MON.</u>
<u xml:id="u-47.1" who="#PosełZbigniewMączka">Wycofuję poprawkę 13.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#PosełJerzyJaskiernia">Proszę, aby w przyszłości Biuro Legislacyjne pozostawało w kontakcie z wnioskodawcami i informowało ich o możliwym kształcie poprawki.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#PosełJerzyJaskiernia">Rozpatrzyliśmy wszystkie poprawki do ustawy.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#PosełJerzyJaskiernia">Komisje proponują pana posła Nieporęta na sprawozdawcę Komisji. Czy są inne kandydatury? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-48.3" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy ktoś jest przeciwny wyborowi pana posła Nieporęta na sprawozdawcę? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-48.4" who="#PosełJerzyJaskiernia">Czy są inne sprawy do omówienia na dzisiejszym posiedzeniu? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-48.5" who="#PosełJerzyJaskiernia">Dziękuję. Zamykam posiedzenie połączonych Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>