text_structure.xml
28.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
<?xml version="1.0" encoding="UTF-8"?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 3 maja 1977 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bolesława Koperskiego (PZPR), rozpatrzyła problemy efektywności działania resortowego i branżowego zaplecza naukowo-badawczego w przemyśle lekkim.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawienie: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Władysławem Jabłońskim, Ministerstwa Finansów, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Nauki, Szkolnictwa Wyższego i Techniki oraz Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Podstawą dyskusji był referat poseł Dobromiły Kulińskiej (PZPR), oceniający efektywność pracy zaplecza naukowo-technicznego przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Dynamiczny rozwój przemysłu lekkiego w zakresie sprowadzania nowych technik, technologii, zmian w strukturze zużywanych surowców oraz prowadzonej na dużą skalę odnowy asortymentowej wyrobów, postawił przed zapleczem naukowym szczególnie trudne i odpowiedzialne zadania. Placówki naukowe są odpowiedzialne za całokształt poczynań związanych z wprowadzaniem do przemysłu nowoczesnej techniki, organizacji produkcji oraz za wybór najbardziej racjonalnych form i metod wprowadzania postępu naukowo-technicznego do działalności przemysłowej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Potencjał resortowego zaplecza naukowego stanowią 2 instytuty resortowe, Ośrodek Ekonomiki i Organizacji „Ekorno” oraz 11 jednostek branżowych zaplecza badawczo-rozwojowego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W celu przeprowadzenia analizy problematyki będącej tematem posiedzenia Komisji, grupa posłów w składzie: Stanisława Świderska (PZPR), Bronisław Cieniewski (PZPR), Zdzisław Kwieciński (PZPR), Kazimierz Fortuna (ZSL) i Dobromiła Kulińska (PZPR) przeprowadziła wizytację 6-ciu placówek naukowo-badawczych: Instytutu Włókiennictwa, Instytutu Przemysłu Skórzanego, Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Dziewiarstwa, Centralnego Ośrodka Badawczo-Rozwojowego Przemysłu Odzieżowego; Centralnego Laboratorium Przemysłu Bawełnianego oraz Centralnego Laboratorium Przemysłu Wełnianego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wiodącą jednostką resortową jest Instytut Włókiennictwa, nad którym bezpośredni nadzór sprawuje minister przemysłu lekkiego. Pozostałe placówki reprezentują branżowe zaplecze naukowo-badawcze podporządkowane dyrektorom zjednoczeń. W zakresie merytorycznej działalności, placówkom naukowym służą swoją pomocą i opinią rady naukowe, w których uczestniczą wybitni specjaliści oraz kierownicy jednostek gospodarczych i dyspozycyjnych branży, wyjątkiem w zakresie struktury organizacyjnej jest Instytut Przemysłu Skórzanego podporządkowany Zjednoczeniu Przemysłu Skórzanego.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Zaplecze naukowe zatrudnia 6.719 osób, w tym 640 pracowników naukowo-badawczych, co stanowi 9,52 proc. Na przestrzeni ostatnich lat następuje systematyczne zmniejszenie zatrudnienia w takich grupach, jak: pracownicy inż.-techniczni, administracyjno-biurowi, obsługa itp., natomiast wzrasta stan liczebny pracowników naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Analiza kwalifikacji specjalizacyjnych pracowników wykazuje niedobór specjalistów z zakresu technologii odzieży i obuwia. Na wydziale włókienniczym Politechniki Łódzkiej istnieje specjalizacja odzieżowa, ale liczba studentów kształcących się w tej dziedzinie jest niewystarczająca. Na uznanie zasługuje podjęta przez kierownictwo Ośrodka Przemysłu Odzieżowego intensyfikacja szkolenia zawodowego w tej branży.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Pilnego załatwienia przez resort wymaga sprawa kształcenia technologów obuwia na wydziale chemii Politechniki Świętokrzyskiej.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Analiza przyczyn fluktuacji kadr występującej w niektórych placówkach (np. w branży dziewiarskiej) wskazuje, że istotną jej przyczyną jest przesuwanie fachowców do przedsiębiorstw przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Stan posiadania aparatury naukowo-badawczej wg wartości zwiększył się w stosunku do 1970 r. o 130 proc. Zakupionych zostano wiele nowoczesnych maszyn i urządzeń, jak również rozszerzona została baza elektronicznej techniki obliczeniowej. Jednakże wyposażenie techniczne poszczególnych placówek naukowo-badawczych, jak również warunki pracy są zróżnicowane, niektóre placówki odczuwają braki podstawowej aparatury i urządzeń oraz pomieszczeń niezbędnych do przeprowadzania eksperymentów w skali technicznej. Dotyczy to m.in. Instytutu Włókiennictwa, Instytutu Przemysłu Skórzanego, Laboratorium Przemysłu Wełnianego.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Podejmowane przez placówki naukowo-badawcze problemy, dotyczyły rozległych dziedzin stosowania nowych technik, technologii, ekonomiki i organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Struktura zaangażowania potencjału placówek naukowo-badawczych polega na działalności podstawowej, naukowo-badawczej, utylitarnej wobec przemysłu oraz ogólnotechnicznej (np.: normalizacja, orzecznictwo, informacja naukowo-techniczna i technologiczna). Pozytywnym zjawiskiem jest zmniejszenie udziału prac wykonawczych na cele samej placówki, tzw. prac własnych i skoncentrowanie działalności na pracach nowatorskich. Pozytywnie również należy ocenić efektywność działania resortowego zaplecza naukowego od strony wskaźników ekonomicznych; zarówno wskaźnik efektywności nakładów finansowych, jak i wskaźnik zwrotności nakładów finansowych kształtują się na wyższym poziomie aniżeli średnia krajowa.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Udział prac wdrożonych w odniesieniu do liczby przekazanych do zastosowania wynosi 66,1 i kształtuje się wyżej od średniej krajowej (40,6). Z porównania danych wynika jednak, że faza wdrożeniowa w całym cyklu tworzenia jest najtrudniejsza. Występują w niej określone opory i trudności, które należy eliminować z praktyki przemysłowej, dążąc do maksymalnego skracania cykli wdrożeniowych, gdyż kryją się tutaj poważne rezerwy.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">W czasie wizytacji poselskiej stwierdzono, że wszystkie jednostki badawcze mogą poszczycić się opracowaniami naukowymi o wysokim poziomie. Należą do nich, m.in.:</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- technika bezwrzecionowego przędzenia pneumatycznego (IW, COR-B Maszyn Włókien.);</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- technologia wytwarzania włókien technicznych;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- wytwarzanie przędz teksturowanych (CO Dziewiarstwa),</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- technologia barwienia i wykończenia dzianin tkaninopodobnych, (Inst. Włókiennictwa).,</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- nowe rodzaje przędz i włókien chemicznych,</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- nowe techniki i technologie wykończalnictwa,</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- opracowanie technologii wytwarzania przędz zgrzebnych z wysokim udziałem włókien odpadowych (CLPW);</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- nowoczesne technologie wyprawy skór bydlęcych (I. Przem. Skórzanego);</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">- nowoczesna organizacja zarządzania przedsiębiorstwem wielozakładowym (CORM-Przem. Odzieżowego).</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Także w dziedzinie wzornictwa współpraca placówek naukowo-badawczych z przemysłem przyniosła pożądane efekty w postaci wielu wyrobów o ciekawym wzornictwie, wysokim stopniu odnawialności struktury asortymentowej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Prawidłowa jest dotychczas linia rozwoju zakładowego zaplecza naukowego w ośrodkach produkcyjnych o złożonej strukturze asortymentu. Doświadczenia praktyczne uczą, że proces wdrażania nowych rozwiązań technicznych i technologicznych jest znacznie łatwiejszy w tych zakładach, gdzie istnieją własne zespoły badawcze.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Rozwój przemysłu lekkiego uzależniony jest w dużym stopniu od kooperacji z innymi resortami, przede wszystkim zaś z przemysłem maszynowym i chemicznym. Do tej pory jednak, współpraca ta nie układa się prawidłowo.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Reasumując poseł D. Kulińska przedstawiła następujące wnioski:</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">- działalność resortowego zaplecza naukowo-badawczego koncentrowała się na rozwiązywaniu głównych zadań postawionych przed przemysłem lekkim, wprowadzaniu nowych technik i technologii pozwalających intensyfikować produkcję, rozwoju nowych asortymentów wyrobów w oparciu o krajową bazę surowcową, stosowaniu w praktyce wysokiego stopnia odnawialności asortymentowej, poprawie jakości i nowoczesności wyrobów;</u>
<u xml:id="u-1.30" who="#komentarz">- koniecznym jest wzmocnienie ze strony kierownictwa resortu i zjednoczeń branżowych działania inspirującego zaplecze naukowo-badawcze do podejmowania w szerszym zakresie prac nowatorskich wynikających z perspektywicznego rozwoju poszczególnych branż;</u>
<u xml:id="u-1.31" who="#komentarz">- usprawnienia wymaga współpraca z innymi resortami, zwłaszcza przemysłu maszynowego w zakresie rozwoju konstrukcji maszyn włókienniczych oraz przemysłu chemicznego w zakresie zabezpieczenia potrzeb przemysłu lekkiego w surowce i środki chemiczne;</u>
<u xml:id="u-1.32" who="#komentarz">- należy z całą konsekwencją realizować program rozbudowy kadr naukowo-badawczych zaplecza naukowego, a zwłaszcza zwiększyć i przyspieszyć przygotowanie specjalistów dla branży odzieżowej i obuwniczej;</u>
<u xml:id="u-1.33" who="#komentarz">- dalszego zacieśnienia wymaga współpraca Instytutu Włókiennictwa z wyższymi uczelniami, szczególnie w zakresie podejmowania tematów prac dyplomowych z możliwością wykorzystania ich w większym stopniu w praktyce przemysłowej;</u>
<u xml:id="u-1.34" who="#komentarz">- rozwijanie współpracy z Polską Akademią Nauk w kierunku pogłębiania badań antropometrycznych przyczyni się do poprawy walorów użytkowych odzieży i obuwia;</u>
<u xml:id="u-1.35" who="#komentarz">- w przemyśle powinno się powoływać zespoły dla wdrażania wyników prac badawczych z udziałem pracowników naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-1.36" who="#komentarz">Zjednoczenia powinny przeprowadzać bardziej skuteczne kontrole prac wdrożeniowych w zakładach przemysłowych;</u>
<u xml:id="u-1.37" who="#komentarz">- pożądane jest zwiększenie funkcji kontrolnych placówek naukowo-badawczych w zakresie oceny jakości i nowoczesności produkowanych przez przemysł wyrobów oraz wdrażania metod kompleksowego sterowania jakością;</u>
<u xml:id="u-1.38" who="#komentarz">- w dalszym ciągu należy intensywnie działać na rzecz rozwoju zakładowego zaplecza naukowo-badawczego;</u>
<u xml:id="u-1.39" who="#komentarz">- udoskonalona i ujednolicona powinna być metodologia oceny efektywności działania placówek naukowo-badawczych;</u>
<u xml:id="u-1.40" who="#komentarz">- w planach pracy Instytutu Włókiennictwa w większym stopniu winny być uwzględniane zagadnienia z zakresu automatyzacji procesów wytwarzania.</u>
<u xml:id="u-1.41" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Z satysfakcją należy podkreślić, że zarówno warunki pracy, jak i efekty działalności placówek naukowo-badawczych podległych resortowi przemysłu lekkiego uległy zdecydowanej poprawie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Poszczególne instytuty i centralne laboratoria badawcze mogą wylegitymować się konkretnymi wynikami, znaczącymi w rozwoju całych gałęzi przemysłu lekkiego. Opracowano m.in. technologię pozwalającą na wykorzystanie nowoczesnych maszyn bezwrzecionowych do produkcji poszukiwanych na rynku tkanin. W Centralnym Ośrodku Przemysłu bawełnianego przygotowano program pozwalający na podjęcie przez zakłady Teofilów produkcji tkanin syntetycznych z domieszką surowców naturalnych. Stosunkowo Największe sukcesy osiągnęły jednak niedoinwestowane w ostatniej 5-latce branże: bawełniarska i lniarska.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Resort przemysłu lekkiego krytykowany jest często za niedostateczne informacje o zastosowaniu i konserwacji swoich wyrobów. Krytyka ta nie zawsze jest uzasadniona. Handel nie wykorzystuje bowiem materiałów informacyjnych, których jakość, szata graficzna i zakres merytoryczny uległy w ostatnich latach zdecydowanej poprawie.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PosełStanisławaŚwiderska">Efekty uzyskiwane przez przedsiębiorstwa przemyska lekkiego uzależnione są w dużym stopniu od prawidłowo zorganizowanej kooperacji z przemysłem maszynowym oraz chemicznym. Oceniając jakość wyrobów przemysłu lekkiego należy więc uwzględniać, że resort ten nie może mieć wpływu na jakość szeregu surowców dostarczanych przez chemię - np. barwniki, kleje.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PosełZdzisławKwieciński">Wyraźnej poprawie uległy warunki pracy zaplecza naukowo-badawczego przemysłu lekkiego, tak pod względem poziomu kadr naukowych, jak i wyposażenia technicznego. Można stwierdzić, że placówki naukowo-badawcze podległe resortowi stanowią podstawowe źródło postępu technicznego...</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#komentarz">(Nieczytelne)</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#PosełZdzisławKwieciński">... 5-latce przemysł lekki zakupił jedynie 2 licencje zagraniczne. Jedna z nich, dotyczy produkcji obuwia wysokiej jakości i zakupiona została w Stanach Zjednoczonych. Pewien niepokój jednak budzi fakt, że umowa licencyjna przewiduje znaczne zakupy surowców w USA. Wyjaśnienia również wymagają warunki sprzedaży Stanom Zjednoczonym tego licencyjnego obuwia.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#PosełZdzisławKwieciński">W latach 1971–1975 nastąpił pewien wzrost eksportu myśli technicznej z zakresu techniki i technologii produkcji przemysłu lekkiego. Wydaje się jednak, iż osiągnięty poziom zaplecza naukowo-badawczego pozwala zdobywać nowe rynki zbytu dla opracowywanych w kraju rozwiązań technicznych i technologicznych.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#PosełZdzisławKwieciński">W zakresie organizacji pracy naukowo-badawczej należy konsekwentniej przestrzegać zasady koncentracji sił i środków, w szczególności nie można dopuszczać do angażowania wysoko kwalifikowanej kadry w rozwiązywanie zagadnień, które mogłyby być z powodzeniem opracowane w zakładowych placówkach badawczych.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PosełBronisławCieniewski">Największe trudności w wykorzystaniu rozwiązań z zakresu nowych technik i technologii powstają w fazie wdrożenia. Kadra przemysłowa, zwłaszcza średnia kadra techniczna, nie jest przygotowana do pracy w nowych warunkach, na nowoczesnych maszynach. Niezbędnym będzie intensywniejsze szkolenie kadry przemysłowej oraz wzmocnienie nadzoru autorów nowych technik i technologii w fazie wdrożenia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PosełBronisławCieniewski">Wiele uwagi poświęciły resortowe placówki naukowo-badawcze problemom ochrony środowiska. Nowatorskie rozwiązania z zakresu oczyszczania ścieków oraz wyciszania pracy maszyn i urządzeń nie mogą być jednak wykorzystywane na szeroką skalę ze względu na brak mocy wytwórczych zakładów przemysłu maszynowego. Na poważne trudności napotyka również z tych samych względów upowszechnienie opracowanego przez Centralne Laboratorium Przemysłu Odzieżowego nowoczesnego systemu wewnątrzzakładowego transportu ubrań.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PosełBronisławCieniewski">Nie najlepiej układa się współpraca resortu przemysłu lekkiego z przemysłem chemicznym. Poważne zastrzeżenia budzi jakość dostarczanych przez chemię barwników i kleju.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PosełEdwardJaremek">Należałoby zweryfikować system płac w placówkach badawczo-naukowych. Celowym wydaje się ściślejsze powiązanie wynagrodzeń, z efektami pracy poszczególnych pracowników Obecne taryfikatory nie przewidują możliwości różnicowania płac.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PosełStanisławWróbel">Brak zainteresowania ze strony przemysłu maszynowego problemami przemysłu lekkiego powoduje wydłużanie cykli wdrażania opracowywanych w placówkach naukowo-badawczych nowych technik i technologii. I tak np. okres wdrożenia do produkcji karatu lniarskiego (maszyna do przekładania i rozrzucania lnu) trwał dwa lata, pomimo, iż to niezwykle pożyteczne urządzenie nie jest zbyt skomplikowane od strony technicznej, wyjaśnić należy problem jakości nici syntetycznych produkowanych w zakładach Odra w Nowej Soli. Jest ogólnie znanym faktem, że zakłady, produkcyjne nie chcą stosować tych nici, z drugiej strony kierownictwo zakładu Odra udowadnia, że jakość nici odpowiada ustalonym parametrom, oraz że odbiorcy nie zgłaszają żadnych reklamacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W ciągu ostatnich 5 lat nastąpił wyraźny postęp w dziedzinie rozwoju zaplecza naukowo-badawczego podległego resortowi przemysłu lekkiego. Należy jednak zastanowić się, czy poprawa warunków pracy odpowiednich placówek przynosi proporcjonalne efekty ekonomiczne. Kierownictwo resortu powinno zwiększyć wymagania w stosunku do swego zaplecza naukowo-badawczego ze względu na radykalną zmianę warunków, w których placówki funkcjonują.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W ciągu ostatnich 5 lat wzrósł poziom kwalifikacji kadry naukowej, unowocześniono aparaturę oraz udoskonalono organizację pracy.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Jedną z przyczyn nieprawidłowo układającej się współpracy z przemysłem maszynowym i chemicznym jest zbyt pasywna postawa resortu przemysłu lekkiego. Kierownictwo resortu powinno podejmować energiczniejsze działania mające na celu włączenie przemysłu chemicznego i maszynowego do realizacji zadań przemysłu lekkiego, których ostatecznym efektem jest wzrost podaży produkcji rynkowej i eksportowej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Zdarza się, iż zespoły badawcze w zakładach produkcyjnych opracowywują podobne lub nawet analogiczne zagadnienia. Należy zastanowić się nad udoskonaleniem form współdziałania tych rozproszonych placówek pod ogólnym kierownictwem odpowiedniego, centralnego laboratorium branżowego.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Wiele miejsca w pracach placówek naukowo-badawczych poświęcono problemom ochrony środowiska. Opracowano szereg rozwiązań, które jednak ze względu na znane trudności nie są wdrażane do praktyki. Wydaje się, iż przed upowszechnieniem tych rozwiązań należy dokonać wszechstronnej analitycznej oceny ich efektywności.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W okresie wdrażania nowych technik i technologii wiele uwagi należy poświęcić podnoszeniu kwalifikacji kadry przemysłowej. Jednocześnie należy wzmocnić nadzór nad realizacją wdrażania ze strony odpowiedzialnych pracowników naukowo-badawczych. Przez cały czas wdrożenia pracownicy ci powinni być oddelegowani do zakładów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W ciągu najbliższych lat należy podjąć energiczne działania zmierzające do zapewnienia odpowiedniej ilości kwalifikowanej kadry dla branż słabszych (obuwnicza) oraz dynamicznie rozwijających się (przemysł odzieżowy). W tym celu należy podjąć współpracę z wyższymi uczelniami, w wyniku której nastąpiłoby dostosowanie zakresu i kierunków kształcenia do potrzeb przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Poseł B. Koperski zapytał, czy brak efektów pracy placówek naukowo-badawczych powodował jakiekolwiek konsekwencje finansowe i dyscyplinarne w stosunku do zatrudnionych pracowników?</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W imieniu Komisji Nauki i Postępu Technicznego zabrał głos poseł Jerzy Bukowski (bezp.): W ostatnim czasie dokonano przeglądu wyposażenia technicznego w placówkach naukowych przemysłu maszynowego, hutniczego i górniczego. Wnioski, które można wysnuć na podstawie tego przeglądu pokrywają się w pewnej mierze z uwagami zgłaszanymi w toku dzisiejszej dyskusji. Na pozytywną ocenę zasługuje dokonująca się w skali krajowej koncentracja środków rzeczowych oraz wysokokwalifikowanej kadry w wiodących placówkach resortowych.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Placówki te podejmują z reguły prace badawcze w pełnych cyklach rozwojowych. Niektóre zespoły badawcze przy większych przedsiębiorstwach przemysłowych dążą do usamodzielnienia się od macierzystego zakładu. Zjawisko to prowadzi do dekoncentracji sił i środków, co może negatywnie odbić się na potencjale badawczym wiodących instytutów resortowych.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W sprawozdaniu resortu znalazło się twierdzenie, iż zadania realizowane przez zaplecze naukowo-badawcze przemysłu lekkiego dostosowane są do aktualnych potrzeb resortu. Zasada ta godna jest aprobaty w odniesieniu do placówek, które z założenia pełnią funkcje utylitarne wobec zakładów przemysłowych (ośrodki branżowe, własne zespoły badawcze). Instytuty resortowe wypełniające funkcje wiodące w skali całego resortu, powinny jednak podejmować, na zasadzie równouprawnienia, zadania perspektywiczne, których wykorzystanie w praktyce wydaje się w chwili obecnej, bardzo odległe. Jednym z takich zadań perspektywicznych w skali całego kraju jest wykorzystanie odpadów przemysłowych i wyrobów zużytych, jako surowca wtórnego. Do niedawna odpady przemysłu lekkiego i zużytą odzież wykorzystano w przemyśle papierniczym. Obecnie coraz większy udział w produkcji przemysłu odzieżowego mają włókno syntetyczne, które nie nadaje się do tego rodzaju przerobu. Utylizacja odpadów z tych włókien jest poważnym zadaniem dla zaplecza naukowo-badawczego.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Zakłócenia w zakresie kooperacji przemysłu lekkiego z przemysłem maszynowym i chemicznym wynikają z uproszczonego traktowania priorytetów eksportowych i rynkowych. Przemysł maszynowy realizuje ogromne zadania eksportowe. Nie bierze się jednak pod uwagę, że podjęcie produkcji maszyn i urządzeń na potrzeby przemysłu lekkiego wpłynęłoby na wzrost podaży finalnych produktów tego przemysłu na rynek i na eksport.</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Dodatkowych wyjaśnień i odpowiedzi udzielił wiceminister Władysław Jabłoński: Przemysł lekki odmiennie aniżeli wiele innych resortów przemysłowych oparł swój rozwój na własnym zapleczu naukowo-technicznym. W ostatnich latach przeznaczono wiele środków rzeczowych i finansowych na rozwój tego zaplecza. Poziom pracy placówek naukowo-badawczych uległ wyraźnej poprawie, Jednakże, wg opinii resortu, nie osiągnięto jeszcze optymalnych i proporcjonalnych do nakładów efektów.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W latach 1971–1975 zakupiono jedynie dwie licencje na potrzeby przemysłu lekkiego. Jedną z nich jest licencja amerykańska dotycząca produkcji obuwia o podwyższonym standardzie. Zawarte w USA porozumienie ma charakter kooperacji handlowej. Przewidziany w kontrakcie import kooperacyjny oraz koszty licencji będą spłacane produkowanym w kraju obuwiem. Cena minimalna za parę butów ustalona została na 7–8 dolarów, przy średniej cenie osiąganej w eksporcie 3–4 dolarów za pracę.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Niekorzystne proporcje pomiędzy eksportem myśli technicznej w zakresie techniki i technologii przemysłu lekkiego a importem wynikają nie z braku własnych oryginalnych i efektywnych rozwiązań, lecz z niedoskonałego systemu akwizycji.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Resort dostrzega potrzebę perspektywicznych opracowań w zakresie kierunków rozwoju przemysłu lekkiego, przyszłościowych technologii, nowatorskich rozwiązań z zakresu organizacji pracy i produkcji. Dostrzeżono również problem zagospodarowania surowców wtórnych. Opracowano technologię wykorzystania odpadów materiałów syntetycznych do produkcji wykładziny podłogowej i in.; jako ostateczność traktuje się wykorzystanie tych odpadów do płyt izolacyjnych dla budownictwa.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Ocena efektywności wdrożeń wymyka się z prostych ujęć statystycznych. W zależności od skali i rodzaju wdrażanego opracowania technicznego lub technologicznego można już mówić o optymalnym wykorzystaniu projektu przy jego jednostkowym zastosowaniu. Nierzadko jednak kompletne wdrożenie nowej technologii w jednym zakładzie przemysłowym nie oznacza rzeczywistego wykorzystania projektu.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Obowiązujący u nas system wdrożeń zapewnia odpowiednie wynagrodzenie wyróżniającym się pracownikom. Systemu płac nie należy więc utożsamiać z taryfikatorami płac obowiązującymi w placówkach naukowo-badawczych.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Resort zdaje sobie sprawę z konieczności wykształcenia specjalistycznej kadry dla przemysłu obuwniczego. Nawiązano już odpowiednie kontakty z Politechniką Świętokrzyską. Planuje się nawet zatrudnienie fachowców zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Produkowane w zakładach Odra w Nowej Soli nici syntetyczne odpowiadają wszystkim normom i parametrom. Nici te nie nadają się jednak do wieloczynnościowych automatów zakupionych dla przemysłu odzieżowego. Nie oznacza to jednak, że nici syntetyczne produkowane w Nowej Soli nie znajdują nabywców.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Wypowiadane w toku dyskusji opinie o zbyt pasywnej postawie resortu wobec kooperujących przemysłów chemicznego i maszynowego są tylko częściowo uzasadnione. W stosunku do przemysłu maszynowego resort podejmował wielokrotnie inicjatywy mające na celu intensyfikację współpracy. Niemniej jednak obserwuje się systematyczny spadek udziału krajowych maszyn włókienniczych w ogólnym zaopatrzeniu przemysłu lekkiego.</u>
<u xml:id="u-7.21" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">W stosunku do placówek naukowo-badawczych, które nie osiągały dostatecznych wyników, resort niejednokrotnie wyciągał różnego rodzaju konsekwencje. Ograniczano fundusz premiowy, w skrajnych przypadkach odwoływano kierowników placówek, kierowano również sprawy poszczególnych pracowników do komisji dyscyplinarnych.</u>
<u xml:id="u-7.22" who="#PrzewodniczącyKomisjiposełBolesławKoperski">Kończąc obrady komisja ustaliła temat następnego posiedzenia, które poświęcone będzie ocenie osiągania projektowanych mocy produkcyjnych w nowych i modernizowanych zakładach przemysłu lekkiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>