text_structure.xml 4.06 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 10 kwietnia 1974 r. Komisje: Pracy i Spraw Socjalnych oraz Zdrowia i Kultury Fizycznej, obradujące na wspólnym posiedzeniu pod przewodnictwem posła Ireny Sroczyńskiej (PZPR), uchwaliły dezyderaty w sprawie walki z alkoholizmem.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W oparciu o przeprowadzoną na wspólnym posiedzeniu w dniu 27 lutego 1974 r. (por. BPS Nr 464/VI kad.) ocenę realizacji ustawy z dnia 10 grudnia 1959 r. o zwalczaniu alkoholizmu oraz uchwały nr 117 Rady Ministrów z dnia 5.V.1972 r. w sprawie zaostrzenia walki z alkoholizmem i pijaństwem komisje uważają za niezbędne:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— rozszerzenie uprawnień Stałej Komisji Rady Ministrów ds. Walki z Alkoholizmem, zwłaszcza w zakresie kontrolno-wykonawczym; wszelkie podejmowane przez Stałą Komisję decyzje powinny mieć w stosunku do poszczególnych resortów charakter wiążący, z których realizacji powinny się rozliczać; analogiczne komisje należałoby powołać przy urzędach wojewódzkich i przy urzędach prezydentów miast wydzielonych;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— konsekwentne realizowanie programu uświadamiania młodzieży o skutkach nadużywania alkoholu; organizacje młodzieżowe powinny do programu swej działalności włączać walkę o trzeźwość; przodować powinno harcerstwo;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— podjęcie szerokiego programu walki z alkoholizmem i pijaństwem przez organizacje sportowe i turystyczno-krajoznawcze;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">— ścisłe przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych dotyczących ilości i lokalizacji punktów sprzedaży alkoholu;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— wzmożenie propagandy przeciwalkoholowej przez środki masowego przekazu;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— przyspieszenie pełnej realizacji programu budowy izb wytrzeźwień; pracownicy izb wytrzeźwień powinni być zaszeregowani do pierwszej kategorii zatrudnienia;</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">— zabezpieczeniem odpowiedniej ilości miejsc w zakładach odwykowego leczenia alkoholików.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Szczególną troską należy otoczyć instytucję komisji społeczno-lekarskich ds. walki z alkoholizmem. Komisje uważają również za niezbędne dokonywanie przez Centralną Radę Związków Zawodowych stałej kontroli realizacji zaleceń wydanych w sprawie aktywnego zwalczania alkoholizmu w zakładach pracy. Zdaniem Komisji, rady zakładowe winny wzmóc pieczę nad konsekwentnym egzekwowaniem obowiązujących przepisów w zakresie zwalczania alkoholizmu. Dyrekcje i instancje związkowe — niezależnie od stałej kontroli — winny dokonywać okresowej globalnej oceny stanu walki z alkoholizmem i pijaństwem wśród załóg, zwłaszcza wśród pracowników transportu drogowego i komunikacji.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Związki zawodowe poprzez swoje ogniwa, a zwłaszcza rady zakładowe, powinny wykazywać należytą troskę o przymusowe leczenie nałogowych alkoholików, a ich rodziny otaczać opieką.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Niezbędne jest także przywiązywanie przez związki zawodowe większej uwagi do sprawy kultury spędzania wolnego czasu przez pracowników. Szczególnej opiece rad zakładowych należy polecić młodzież robotniczą rozpoczynającą pracę.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Do zadań rad zakładowych na odcinku zwalczania alkoholizmu powinna również należeć troska, by na terenie zakładów pracy ani w ich pobliżu nie lokalizowano sklepów z napojami alkoholowymi.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>