text_structure.xml
13.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 5 lutego 1975 r. Komisja Przemysłu Lekkiego, obradująca pod przewodnictwem posła Bronisławy Sokołowskiej (PZPR), rozpatrywała stan realizacji planu inwestycyjnego w przemyśle lekkim z uwzględnieniem zadań związanych z ochroną środowiska oraz rozpatrzyła odpowiedzi na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Lekkiego z wiceministrem Władysławem Jabłońskim, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z wiceministrem — Ludwikiem Ochockim, Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej z wiceministrem Ryszardem Brzozowskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych, Ministerstwa Finansów, Urzędu miasta Łodzi oraz dyrektor Zespołu NIK — Jerzy Mężyński.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne i analityczne opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Lekkiego, Ministerstwo Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska oraz przez Najwyższą Izbę Kontroli.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">W toku przygotowań do posiedzenia trzy zespoły poselskie przeprowadziły wizytację zakładów w Łodzi oraz województwach: katowickim, łódzkim i wrocławskim.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą była poseł Zofia Łęgowik (bezp.): W myśl założeń planu 5-letniego nakłady inwestycyjne na rozwój przemysłu lekkiego wynieść miały 47 mld złotych, aktualne szacunki wskazują, że do końca 1975 r. wyniosą one około 70 mld zł. Tak znaczne zwiększenie nakładów związane było z szybkim wzrostem zapotrzebowania na wyroby przemysłu lekkiego na rynku wewnętrznym, jak i z potrzebą zwiększenia eksportu. Na zwiększenie nakładów wpłynął również wzrost kosztów inwestycji, spowodowany przede wszystkim wzrostem cen maszyn importowanych z krajów kapitalistycznych.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Resort poświęcił wiele uwagi usprawnianiu procesów inwestycyjnych. Doskonalono pracę resortowych biur projektowych, staranniej opracowywano założenia techniczne, zwiększono potencjał przerobowy własnych przedsiębiorstw budowlano-montażowych. Zacieśniano też współpracę z innymi partnerami procesu inwestycyjnego.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Efektem inwestycji zrealizowanych w obecnym planie 5-letnim jest wyższy niż planowano wzrost zdolności produkcyjnych. Wiele branż osiągnęło dzięki rozbudowie i modernizacji wysoki poziom techniki i technologii wytwarzania, co pozwala na produkcję wielu nowych wyrobów o standardzie światowym.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">W toku realizacji tak szeroko zakrojonego planu inwestycyjnego nie uniknięto różnych trudności i komplikacji.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Przy budowle nowych obiektów, dążąc do jak najszybszego rozpoczynania produkcji uruchamiano niekiedy zakłady, w których nie wszystkie oddziały produkcyjne były w pełni gotowe do podjęcia zadań. Modernizacja starych zakładów polegająca głównie na wymianie maszyn dokonywana była bez przerywania produkcji. Powodowało to zakłócenia i okresowe pogarszanie warunków pracy załóg.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Koncentracja sił i środków na budowie dużych, priorytetowych obiektów, powodowała wydłużanie cyklu inwestycyjnego w innych zakładach.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Nieprawidłowości założeń projektowych niektórych inwestycji powodowały konieczność wprowadzania zmian w toku budowy, co było przyczyną wzrostu kosztów i przedłużania czasu realizacji inwestycji.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Poważne są opóźnienia w realizacji inwestycji socjalnych oraz mieszkaniowych. W 1974 r. zbudowano tylko 40 proc. zaplanowanej ilości żłobków i 70 proc. — przedszkoli.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">W bieżącym 5-leciu wzrosły również środki przeznaczone na ochronę środowiska przed szkodliwym oddziaływaniem zakładów przemysłu lekkiego. Na zabezpieczenie czystości wód przeznaczono w planie inwestycyjnym przemysłu lekkiego na lata 1971–1975 wynoszą 952 mln zł. Środki te przeznaczane są na budowę własnych zakładowych oczyszczalni ścieków, obejmują także udział resortu w budowie dużych komunalnych urządzeń tego typu. Przewiduje się, że zakres rzeczowy inwestycji związanych z oczyszczaniem ścieków nie będzie w pełni wykonany; wynika to głównie z niedostatku urządzeń mechanicznych i kontrolno-pomiarowych niezbędnych do wyposażenia oczyszczalni, jak też z braku mocy wykonawczych. Te same przyczyny hamują postęp prac przy budowie komunalnych oczyszczalni w dużych ośrodkach przemysłowych.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Na ochronę powietrza atmosferycznego przeznaczono 22 mln zł. Przewiduje się, że plan budowy urządzeń odpylających i eliminujących zanieczyszczania gazowe zostanie zrealizowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMężyński">Przeprowadzone przez NIK kontrole pozwoliły na stwierdzenie widocznej poprawy w realizacji inwestycji przemysłu lekkiego; wyraziła się ona m.in. skróceniem cykli inwestycyjnych, jak również okresów dochodzenia do projektowanych zdolności produkcyjnych. Bardziej rygorystycznie przestrzegana była zasada wprowadzenia do planów tytułów inwestycyjnych po przygotowaniu pełnej ich dokumentacji i zabezpieczeniu wykonawstwa robót, zwiększono odpowiedzialność projektantów za efekty techniczno-produkcyjne osiągane w budowanych i modernizowanych zakładach, szerzej stosowano praktykę kompleksowego przyjmowania i rozliczania inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#JerzyMężyński">Nie zdołano jednak uniknąć pewnych uchybień. Zdarzają się jeszcze przypadki zmian zakresu rzeczowego realizowanych inwestycji, Nie zawsze są należycie zsynchronizowane terminy wykonawstwa robót budowlano-montażowych z terminami dostawy maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#JerzyMężyński">Zanotowano wypadki nieprzestrzegania warunków kompleksowości odbioru inwestycji; odbieram inwestycje bez należytego sprawdzenia jakości i sprawności maszyn.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#JerzyMężyński">Kontrole wykazały duże dysproporcje w realizacji inwestycji produkcyjnych i inwestycji służących ochronie środowiska. Nakłady na inwestycje związane z ochroną środowiska w stosunku do założeń planu 5-letniego wzrosły o 4 proc., podczas gdy nakłady na inwestycje ogółem o około 36 proc. Inwestycje służące ochronie środowiska traktowane są przez niektórych inwestorów jako drugorzędne. Zanotowano przypadki oddawania do eksploatacji nowych zakładów, w których budowa oczyszczalni ścieków nie była zakończona, niekiedy nawet budowy takich oczyszczalni nie uwzględniono w projektach inwestycji.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#JerzyMężyński">W dyskusji udział wzięli posłowie: Hieronim Jańczyk (PZPR), Zenon Męczykowski (PZPR), Edward Głodowski (ZSL), Zdzisław Kwieciński (PZPR), Bronisław Cieniewski (PZPR), Stanisława Świderska (PZPR), Maria Grzelka (PZPR), Czesław Wilczyński (PZPR), Maria Arciszewska (bezp.), Bronisława Sokołowska (PZPR) i przedstawiciel Urzędu miasta Łodzi Jan Diehl; dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister przemysłu lekkiego Władysław Jabłoński, wiceminister gospodarki terenowej i ochrony środowiska — Ludwik Ochocki oraz wicedyrektor departamentu w Ministerstwie Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych — Witold Skarżyński.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#JerzyMężyński">W dyskusji podkreślano, że przy znacznym wzroście nakładów na rozwój przemysłu lekkiego, zdołano poważnie usprawnić w bieżącym 5-leciu proces inwestowania. Nie uniknięto jednak błędów i uchybień. Przeprowadzone przez posłów wizytacje w pełni potwierdzają słuszność ocen zawartych w referacie i w uwagach Najwyższej Izby Kontroli.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#JerzyMężyński">Nadal poważne trudności stwarza zapewnienie mocy wykonawczej dla realizacji inwestycji przemysłu lekkiego. Bywają one niekiedy traktowane jako drugoplanowe, zwłaszcza tam, gdzie powstają nowe wielkie obiekty przemysłowe górnictwa, energetyki, przemysłu ciężkiego i maszynowego.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#JerzyMężyński">Podkreślano konieczność lepszego zharmonizowania planów inwestycyjnych z planami dostaw maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#JerzyMężyński">Poseł Maria Grzelka wskazywała na konieczność zaostrzenia kontroli odbioru inwestycji, zwłaszcza odtworzeniowych, które oddawane są etapami; niejednokrotnie usterki ujawniane są dopiero w toku produkcji.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#JerzyMężyński">Nadal duże trudności występują przy realizacji inwestycji towarzyszących, nakłady na ten cel nie zostały wykorzystane. Przedsiębiorstwa budownictwa przemysłowego wznoszące obiekty produkcyjne uchylają się od realizacji inwestycji towarzyszących. Posłowie Zdzisław Kwieciński, Bronisław Cieniewski i Czesław Wilczyński postulowali zobowiązanie wykonawców do kompleksowego realizowania inwestycji. Rozbudowa zaplecza socjalnego w zakładach produkcyjnych, zwłaszcza w przemyśle lekkim jest jednym z decydujących warunków rozwiązywania trudności kadrowych.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#JerzyMężyński">Wiele do życzenia — zdaniem posłów — pozostawia realizacja inwestycji związanych z ochroną środowiska naturalnego. Plany urządzeń oczyszczających powinny być ściśle skoordynowane z budową zakładów produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#JerzyMężyński">Jak stwierdził poseł Edward Głodowski w roku 1973 przemysł lekki zapłacił ponad 11 mln zł kar za niesprawne działanie urządzeń oczyszczających, w 1974 r. kary te były jeszcze wyższe. Posłowie Bronisław Cieniewski i Maria Grzelka mówili o toczącej się od dłuższego czasu dyskusji, kto ma na terenie miasta Łodzi budować zbiorową oczyszczalnię ścieków.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#JerzyMężyński">Programy działania w zakresie ochrony środowiska są opracowane, przewiduje się również odpowiednie nakłady na ten cel. Niezbędne jest zapewnienie pełnej realizacji tych zamierzeń. Należałoby, zdaniem posłów, powołać wyspecjalizowane przedsiębiorstwa dla wykonawstwa inwestycji związanych z ochroną środowiska.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#JerzyMężyński">Ochrona środowiska powinna być przedmiotem wspólnej troski kierownictw zakładów pracy i służb administracyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BronisławaSokołowska">W przeciągu pierwszym 4 lat bieżącej 5-latki resort przemysłu lekkiego zrealizował zadania inwestycyjne przewidziane dla całego 5-lecia. Efekty tego wysiłku są już w pełni wymierne. Oddano do użytku szereg bardzo ważnych inwestycji, uruchomiono produkcję nowych artykułów, wprowadzono wiele nowoczesnych technologii produkcji. Pozwoliło to na zwiększenie podaży na rynek wewnętrzny i na eksport wielu poszukiwanych wyrobów, wpłynęło na poprawę warunków bytowych i socjalnych załóg, zakładów tego przemysłu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#BronisławaSokołowska">Osiągnięcia te nie powinny przesłaniać niedomagań jakie nadal notuje się w procesie inwestycyjnym.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#BronisławaSokołowska">Usuwanie wskazanych w toku dyskusji uchybień powinno być przedmiotem szczególnej troski resortu. Więcej uwagi przywiązywać należy do likwidacji opóźnień w realizacji inwestycji towarzyszących, zwłaszcza socjalnych. W przemyśle lekkim ma to tym większe znaczenie, że ogromną większość jego pracowników stanowią kobiety.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#BronisławaSokołowska">Więcej uwagi poświęcić trzeba ochronie środowiska. Rzecz nie tylko w budowie nowych urządzeń, lecz również w prawidłowym i pełnym wykorzystaniu już istniejących. Fakt, że wiele zakładów przemysłu lekkiego zlokalizowanych jest wewnątrz miast, zwłaszcza dużych zaostrza wymagania w dziedzinie ochrony środowiska, a równocześnie utrudnia znalezienie odpowiednich rozwiązań. Stąd potrzeba poszukiwania nowych bardziej wydajnych urządzeń i technologii służących oczyszczaniu ścieków oraz neutralizujących emisję pyłów i gazów.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#BronisławaSokołowska">Wypływające z przebiegu obrad uwagi i wnioski dotyczące stanu realizacji inwestycji przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, która pełni funkcje wiodące w kompleksowym rozpatrywaniu tego tematu przez komisje sejmowe.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#BronisławaSokołowska">Uwagi i wnioski dotyczące ochrony środowiska przekazane zostaną Komisjom: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, Prac Ustawodawczych oraz Zdrowia i Kultury Fizycznej, które pełnią funkcje wiodące w tym temacie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>