text_structure.xml
29.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 7 maja 1974 r. Komisja Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego rozpatrzyła:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">— stan realizacji uchwał VIII Plenum KC PZPN w sprawie usprawniania gospodarki materiałowo-surowcowej przez resorty: przemysłu ciężkiego i przemysłu maszynowego;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— zaopatrzenie rynku wewnętrznego w wyroby przemysłu ciężkiego i maszynowego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— informację Zespołu Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego NIK o działalności w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Obradom przewodniczyli kolejno posłowie: Eugeniusz Pacia (ZSL) i Kazimierz Kuraś (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowej Komisji Handlu Wewnętrznego,</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Ciężkiego z wiceministrem Franciszkiem Adamkiewiczem, Ministerstwa Przemysłu Maszynowego z wiceministrem Nikodemem Szczęśniakiem, Ministerstwa Handlu Wewnętrznego i Usług z wiceministrem Tadeuszem Miciakiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Państwowej Rady Gospodarki Materiałowej — dyrektor Zespołu NIK — Stanisław Grodzki.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Gospodarka materiałowa i surowcowa w przemyśle ciężkim i maszynowym.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Zgodnie z wytycznymi Prezydium Sejmu temat „Gospodarka materiałowa i surowcowa” podejmuje 11 komisji sejmowych, przy czym rolę wiodącą w kompleksowym jego rozpatrzeniu pełni Komisja Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Podstawę do dyskusji stanowiły materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego i Ministerstwo Przemysłu Maszynowego.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przemysłu ciężkiego przedstawił poseł Jan Mendalka (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Uchwała VIII Plenum KC PZPR oraz Uchwała Rady Ministrów z marca ub. r. postawiły przed gospodarką narodową poważne zadania w zakresie efektywniejszego wykorzystywania zasobów surowcowych i materiałowych. Resort przemysłu ciężkiego opracował kompleksowy program usprawnienia gospodarki materiałowej na lata 1973–1975. Koordynacja podjętych w tym zakresie działali oraz bieżąca kontrola ich realizacji pozwoliły na zwiększenie uzysków, obniżenie strat z tytułu braków, poważną oszczędność stali, staliwa i żelaza, metali nieżelaznych, drewna oraz paliw stałych i energii elektrycznej.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Możliwości usprawnienia gospodarki surowcowo-materiałowej nie zostały jednak wyczerpane, nadal notuje się pewne nieprawidłowości w tej dziedzinie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Jakkolwiek w ubiegłym roku w hutnictwie żelaza i stali ilość braków zmalała, wciąż jednak straty z tego tytułu były dość duże. Nie zawsze można to usprawiedliwić warunkami technicznymi czy też układem asortymentowym produkcji; sytuacja ta jest też częściowo wynikiem niedociągnięć organizacyjnych i technologicznych. Nie w pełni wykorzystuje się możliwości produkcji wyrobów mogących znacznie obniżyć zużycie stali w konstrukcjach i urządzeniach.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Biorący pod uwagę konieczność złagodzenia odczuwanego przez naszą gospodarkę deficytu stali i wyrobów hutniczych, szczególnie wiele uwagi poświęcić trzeba usprawnieniu procesów wytapiania stali i jej przerobu, bardziej dynamicznemu rozwojowi produkcji wyrobów o wyższej jakości, doskonaleniu konstrukcji maszyn i urządzeń.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Nadal nie stosuje się skutecznych bodźców skłaniających do obniżania wagi gdyż od tonażu odlewów, blach, kształtowników itp. zależy w dużej mierze wykonanie planu i wysokość płac. Konieczne jest w tej dziedzinie szybkie uruchomienie nowych mechanizmów ekonomicznych, które stworzyłyby zachętę, bardziej racjonalnego gospodarowania materiałami.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Ze wzrostem zapotrzebowania na wyroby hutnicze nie nadąża rozbudowa powierzchni składowej i wyposażenie techniczne rejonowych oddziałów „Centrostalu”. Brak dostatecznej powierzchni składowej w powiązaniu z niedociągnięciami organizacyjnymi powodował zakłócenia w pracy magazynów oraz opóźnienia w dostawach wyrobów hutniczych do odbiorców. Stwierdzono także nieprawidłowości w składowaniu i gospodarowaniu wyrobami. M.in. w oddziałach rejonowych w Katowicach i Warszawie wyroby hutnicze magazynowane na powierzchniach nieutwardzonych, w wysokich stosach, utrudniających ich właściwą rotację, przez co zalegały one składowiska przez kilka lat i ulegały korozji.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Nie dość sprawnie działają jeszcze służby zaopatrzenia materiałowego zakładów przemysłowych, nie dość wnikliwie analizowane są stany zapasów.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przemysłu maszynowego przedstawił poseł Adam Parol (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">W wyniku dotychczasowej realizacji programu zwiększenia efektywności wykorzystania materiałów poważnie obniżono w przemyśle maszynowym koszty materiałowe oraz zahamowano tempo przyrostu zapasów. Osiągnięcia te wynikają, głównie ze stosowania nowych konstrukcji i technologii, a więc z wprowadzania postępu technicznego; jest to prawidłowym kierunkiem działania.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">W dalszym ciągu istnieją w tym przemyśle duże możliwości zmniejszenia strat i poprawy wskaźników efektywności wykorzystania surowców. Instrumentem w tej dziedzinie powinna być analiza wartości, ale jest ona obecnie prowadzona tylko w około 40 proc. przedsiębiorstw.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Aktualna sytuacja w krajowym obrocie materiałowym nie sprzyja zmniejszaniu zapasów. Często brak pewności, czy odpowiednie dostawy nadejdą we właściwym czasie, występują również perturbacje w dostawach, materiałów importowanych. Uzasadnia to w dużej mierze postawę służb zaopatrzeniowych przedsiębiorstw, które w gromadzeniu surowców i materiałów, często w ponadnormatywnych ilościach, widzą możliwość uchronienia zakładów przed przestojami. Wydaje się konieczne przyspieszenie zmian w krajowym obrocie środkami produkcji. Stosowana powinna być zasada gromadzenia zapasów w magazynach dostawcy, a nie jak obecnie — u odbiorcy.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Dla osiągnięcia dalszego postępu w zakresie gospodarowania i wykorzystania surowców i materiałów szczególnie ważne jest:</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">— dalsze wdrażanie nowoczesnych technologii i wytwarzania,</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">— upowszechnienie stosowania metody analizy wartości,</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#Sprawozdawca">— przyspieszenie zmian w krajowym obrocie środkami produkcji.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli i pytania pod adresem przedstawicieli resortów skierowali posłowie: Ignacy Strzyszcz (bezp.), Zenon Dychtowicz (PZPR), Jan Mendel (PZPR), Jerzy Kubalewski (PZPR), Henryk Pawłowski (PZPR) i Zdzisław Pawlik (PZPR).</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#Sprawozdawca">Poseł Ignacy Strzyszcz stwierdził m.in., że szczególne trudności magazynowania wyrobów mają stare zakłady hutnicze. Program ich modernizacji powinien uwzględniać wygospodarowanie powierzchni magazynowych i składowisk oraz wyposażenie ich w odpowiedni sprzęt. Jak najszybciej powstać powinny, wyposażone w nowoczesną technikę obliczeniową, centralne resortowe magazyny zaopatrujące zakłady w części do maszyn i agregatów.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#Sprawozdawca">Od rozwoju produkcji kabli, którą zajmują się przedsiębiorstwa podległe resortowi przemysłu. maszynowego, zależy modernizacja, a zwłaszcza elektryfikacja transportu kolejowego, a także postęp i nowoczesność w zakresie telekomunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZenonDychtowicz">W ubiegłym roku zapasy złomu w składnicach i zakładach przemysłowych były bardzo duże. Część złomu wyeksportowaliśmy. Nasuwa się pytanie, czy jest to prawidłowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#JanMendel">W niektórych zakładach zażywa się zbyt dużo surowca do produkcji wyrobów rynkowych. Nie rzadko zdarza się, że wyroby przeznaczone na eksport są lżejsze niż produkowane na potrzeby kraju. Dzieje się tak niekiedy dlatego, że krajowe normy nie zezwalają na obniżenie materiałochłonności, a tym samym obniżenie kosztów wytwarzania.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#JanMendel">W wielu zakładach nie ma krytych magazynów, w związku z czym surowce przechowuje się pod gołym niebem, co naraża je na zniszczenie.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#JanMendel">Dotkliwie odczuwa się brak m.in. części zamiennych do wózków akumulatorowych i spalinowych, materiałów ściernych - taśm i tarcz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JerzyKubalewski">Nie w pełni wykorzystane są do produkcji rezerwy złomu, w odlewniach nie ma warunków do magazynowania złomu, brak również maszyn do jego przerobu m.in. zmiataczy, nożyc, paczkarek itp.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#HenrykPawłowskim">Z przedstawionych Komisji materiałów wynika, że podjęte szereg przedsięwzięć dla poprawy surowcami i materiałami. Możliwości w tym zakresie nie zostały jeszcze w pełni wykorzystane. I tak np. grubość blachy kształtuje się raczej w górnych aniżeli w dolnych granicach tolerancji technicznej, Wynika to stąd, że nadal tonaż wyrobów jest podstawą rozliczania zakładów z realizacji planu.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#HenrykPawłowskim">Wiele do życzenia pozostania jeszcze gospodarka odpadami.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZdzisławPawlik">Zarówno w toku ubiegłym, jak i w pierwszym kwartale br. notowano przestoje w zakładach, produkcyjnych, spowodowane nierytmicznością dostaw surowców i materiałów.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#ZdzisławPawlik">Zużycie materiałów wzrasta często m.in. z tego powodu, że dostarczane zakładom produkcyjnym odlewy, odkuwki i inne wyroby hutnicze mają rozmiary większe niż zapotrzebowano; dopasowywanie ich do potrzeb w toku produkcji zwiększa ilość odpadów.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#ZdzisławPawlik">Dodatkowych wyjaśnień dzielili: wiceminister przemysłu maszynowego Nikodem Szcześniak i wiceminister przemysłu ciężkiego Franciszek Adamkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#EugeniuszPacia">Zarówno w resorcie przemysłu ciężkiego, jak i maszynowego działania na rzecz poprawy gospodarowania materiałami i surowcami przynoszą już widoczne rezultaty. Podjęte przedsięwzięcia stanowią pierwszy etap realizacji długofalowego procesu poprawy gospodarki surowcowo-materiałowej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#EugeniuszPacia">W dalszym działaniu szczególną uwagę zwrócić trzeba na usprawnienie organizacji zaopatrzenia, na szybsze unowocześnianie procesów produkcyjnych i technologicznych, na szersze wykorzystywanie surowców zastępczych i surowców tańszych. Istotne znaczenie ma eliminowanie napięć powodowanych nierytmicznością dostaw materiałów i surowców.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#EugeniuszPacia">Zaopatrzenie rynku w wyroby przemysłu ciężkiego i maszynowego.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#EugeniuszPacia">Zgodnie z decyzją Prezydium Sejmu temat „Zaopatrzenie rynku” podejmuje 7 komisji sejmowych, przy czym funkcję wiodącą w kompleksowym jego rozpatrzeniu pełni Komisja Handlu wewnętrznego Sprawozdawcą podkomisji przemysłu ciężkiego był poseł Adam Granica (PZPR).</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#EugeniuszPacia">Przemysł ciężki skupia znaczny potencjał produkcji dóbr konsumpcyjnych. W skali tego resortu głównymi wytwórcami wyrobów rynkowych są zakłady wytwarzające kuchnie gazowe i węglowe, piece, sprzęt instalacyjno-sanitarny, naczynia emaliowane i aluminiowe, lodówki, pralki i nakrycia stołowe.</u>
<u xml:id="u-7.5" who="#EugeniuszPacia">Jeśli w 1970 r. wartość wytworzonych przez podległe resortowi zakłady towarów rynkowych wynosiła około 10 mld zł, to w 1973 r. — 15 mld zł; oznacza to przekroczenie przewidzianych na ten rok w planie 5-letnim zadań o 2,6 mld zł. Przewiduje się, że w 1974 r. wartość dostaw rynkowych wyniesie 15,4 mld zł, a w 1975 — 17,3 mld zł.</u>
<u xml:id="u-7.6" who="#EugeniuszPacia">Zaspokojone zostały w zasadzie zapotrzebowanie na takie wyroby jak: kuchnie gazowe, piece grzewcze, nakrycia stołowe srebrne i posrebrzane, naczynia ocynkowane, łańcuchy gospodarskie, łopaty i druty nie produkuje się jeszcze w dostatecznej ilości naczyń emaliowanych i aluminiowych, nakryć stołowych nierdzewnych i pralek; za mało jest Również sprzętu instalacyjno-sanitarnego.</u>
<u xml:id="u-7.7" who="#EugeniuszPacia">Ostatnio notuje się zwiększone zapotrzebowanie na niektóre wyroby, między in. na kuchnie gazowe, lodówki „Silesia”, a także nakrycia stołowe ze stali nierdzewnej, co jest w dużym stopniu wynikiem wzrastającej siły nabywczej ludności. Dążąc do zaspokojenia zapotrzebowania w tej dziedzinie, Zjednoczenie Przemysłu Wyrobów Metalowych przystąpiło do realizacji przyspieszonego programu rozbudowy swoich zakładów.</u>
<u xml:id="u-7.8" who="#EugeniuszPacia">Podkomisja wizytowała cztery zakłady tego Zjednoczenia: Rybnickie Zakłady wyrobów Metalowych „Huta Silesia”, Myszkowską Fabrykę Naczyń Emaliowanych, Fabrykę Wyrobów Nożowniczych „Gerlach” w Drzewicy i warszawską Fabrykę Platerów. Wizytowane zakłady mają znacznie zróżnicowany poziom techniczny zabudowań. fabrycznych oraz parku maszynowego. Obok nowych hal fabrycznych i nowoczesnych maszyn i urządzeń, znajdują się tam stare zabudowania wyposażone w maszyny i urządzenia o niskiej wydajności. Niektóre z wizytowanych zakładów odczuwają również niedobory w zatrudnieniu.</u>
<u xml:id="u-7.9" who="#EugeniuszPacia">Analizując współpracę przemysłu ciężkiego z handlem, podkomisja stwierdziła znaczne wahania popytu na poszczególne rodzaje wyrobów, przy czym handel nie ma pełnego rozeznania potrzeb rynku. Utrudnia to prawidłowe planowanie produkcji oraz szybkie dostosowywanie się przemysłu do tych potrzeb.</u>
<u xml:id="u-7.10" who="#EugeniuszPacia">Przemysł wyrobów metalowych zorganizował 3 sklepy patronackie oraz stoiska branżowe w domach towarowych. Celowe wydaje się upowszechnianie tej formy penetracji terenu.</u>
<u xml:id="u-7.11" who="#EugeniuszPacia">Sprawozdawcą podkomisji przemysłu maszynowego był poseł Mirosław Martin (PZPR).</u>
<u xml:id="u-7.12" who="#EugeniuszPacia">Produkcja wyrobów rynkowych przemysłu maszynowego przeznaczonych na rynek ulegnie w bieżącej 5-latce podwojeniu. Dostawy wytwarzanych przez przemysł maszynowy artykułów rynkowych w 1973 r. osiągnęły wartość 47,8 mld zł, i znacznie wyprzedziły zadania 5-latki. Dzięki temu zrównoważony został popyt na takie artykuły jaki sokowirówki, miksery, małe roboty kuchenne i kuchenny sprzęt klimatyzacyjno-wentylacyjny, nie zaspokojona jednak w pełni zapotrzebowania rynku na niektóre rodzaje lodówek, pralek automatycznych, telewizorów, motorowerów i rowerów.</u>
<u xml:id="u-7.13" who="#EugeniuszPacia">W ubiegłym roku osiągnięto dalszy postęp w dziedzinie jakości produkcji, wartość wyrobów finalnych i zespołów kooperacyjnych oznaczonych znakami jakości „Q” i „1” oraz znakami kontrolnymi wzrosła z 14,2 mld zł. w 1970 r. do 28,2 mld zł. w 1973 r.</u>
<u xml:id="u-7.14" who="#EugeniuszPacia">Planowane na bieżący rok dostawy rynkowe osiągną wartość 59 mld zł., to jest o 10 mld zł. więcej niż w 1973 r. Jak wynika z informacji resortu, zadania pierwszego kwartału br. były prawidłowo realizowane.</u>
<u xml:id="u-7.15" who="#EugeniuszPacia">Podkomisja wizytowała 6 zakładów przemysłowych: Zakłady „Unitra — Fonica” w Łodzi, „Wizamet” w Łodzi, „Diora” w Dzierżoniowie, „Eltra” w Bydgoszczy, Zakłady Rowerowe w Bydgoszczy i warszawskie Zakłady Telewizyjne.</u>
<u xml:id="u-7.16" who="#EugeniuszPacia">W wizytowanych nakładach - mimo tak znacznej dynamiki produkcji towarów rynkowych - istnieją dalsze potencjalne możliwości jej zwiększenia. Obserwuje się jednak dysproporcje między chęciami i ambicjami zakładów zmierzającymi do przyspieszania rozwoju a możliwościami technicznymi, organizacyjnymi i zaopatrzeniowymi.</u>
<u xml:id="u-7.17" who="#EugeniuszPacia">W niektórych zakładach nowoczesność produkcji wyraźnie kontrastuje z warunkami, w jakich ma się ona odbyć. Np. w Zakładach „Wizamet” w Łodzi nowoczesne automatyczne linie do produkcji żyletek zainstalowane są w XIX-wiecznych budynkach. Budowa nowego zakładu przewidziana jest dopiero w 1976 r. Nie we wszystkich jeszcze zakładach osiągnięto należyty poziom techniki i technologii wytwarzania. Potrzeby dynamiczne rozwijających się zakładów produkcji finalnej znacznie wyprzedziły rozwój produkcji zakładów kooperujących. Co można uzyskać dzięki usprawnieniu i unowocześnieniu produkcji, świadczy przykład warszawskich Zakładów Telewizyjnych, gdzie praca przy montażu i transporcie telewizorów jest w wysokim stopniu zmechanizowana. Szerzej stosować też trzeba tzw. małą mechanizację.</u>
<u xml:id="u-7.18" who="#EugeniuszPacia">Niektóre zakłady („Fonica” i „Wizamet”) sygnalizują zjawisko względnego nasycenia rynku i ograniczenia popytu na niektóre ich wyroby, np. na gramofony i aparaty do golenia. Handel zmniejsza wówczas zapotrzebowanie a zakład-produkcję. Nie stosuje się natomiast w praktyce handlowej i przemysłowej metod reagowania na zmiany popytu przy pomocy cen. Przemysł nie zawsze może elastycznie reagować na wzrost popytu. Przykładem tego jest odbiornik tranzystorowy „Jowita”, który cieszy się wielki zainteresowaniem, ale możliwości jego wytwarzania są ograniczone do 40–50 tys. sztuk rocznie.</u>
<u xml:id="u-7.19" who="#EugeniuszPacia">Specyficzna jest sytuacja Zakładów Rowerowych „Romet” w Bydgoszczy. Zakład ten do 1972 r. zaliczany był do grupy zakładów nie rozwojowych. Odbiło się to niekorzystnie na poziomie technologii produkcji i nowoczesności maszyn. W tych warunkach wyczerpują się możliwości dalszego wzrostu produkcji. Zakład nie ma również odpowiedniego zaplecza socjalno-bytowego. Obecnie, gdy Zakłady otrzymały duże środki inwestycyjne, nie umieją ich wykorzystać i tak ułożyć współpracy z wykonawcami, aby zapewnić terminowe wykonanie zamierzeń inwestycyjnych.</u>
<u xml:id="u-7.20" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#HieronimBurek">Resort przemysłu maszynowego poczynił znaczny postęp w rozwijaniu produkcji rynkowej. Dalszych usprawnień wymaga współpraca między producentami a handlem; handel powinien precyzyjniej określać zapotrzebowanie na poszczególne wyroby, co ułatwi producentom dostosowanie się do wymogów rynku.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#HieronimBurek">Przemysł produkuje coraz nowocześniejsze wyroby wymagające coraz bardziej fachowej obsługi. Tymczasem placówki usługowe, np. ZURIT i inne nie mają dostatecznej ilości wykwalifikowanych fachowców.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#HieronimBurek">Niezbędne jest zapewnienie wyrobom przemysłu maszynowego opakowań, które lepiej chroniłyby je przed uszkodzeniami w czasie transportu.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BronisławBury">Przemysł maszynowy może się poszczycić znacznymi osiągnięciami w produkcji rynkowej, jednak nadal nie jest w stanie w pełni zaspokoić potrzeb wsi. Konieczne wydaje się wzmożenie wysiłku tych producentów, którzy wytwarzają maszyny i sprzęt rolniczy. Zbyt wolno postępuje proces unowocześniania maszyn rolniczych. Zastrzeżenia budzi koordynacja produkcji poszczególnych rodzajów maszyn i sprzętu rolniczego.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałCygan">Zarówno Ministerstwo Przemysłu Ciężkiego, jak i Ministerstwo Przemysłu Maszynowego opracowały programy rozwoju produkcji rynkowej; wizytacje terenowe posłów wskazują, że program ten jest konsekwentnie realizowany.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#MichałCygan">Wciąż jeszcze klienci napotykają na trudności przy zlecaniu remont i konserwacji rowerów, motorowerów, sprzętu radiowego i telewizyjnego. Duże możliwości rozbudowywania sieci tego rodzaju usług ma spółdzielczość pracy i rzemiosło.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MichałCygan">Przyspieszenie produkcji wielu wyrobów rynkowych uzależnione jest, zwłaszcza w przemyśle maszynowym, od usprawnienia kooperacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#ZdzisławPawlik">Słusznie zwracano uwagę na konieczność usprawnienia kooperacji. Np. w przemyśle radiowo-telewizyjnym dostawy tego samego zespołu realizowane bywają przez kilka a nawet kilkanaście zakładów kooperujących. Niezbędna jest szybsza integracja i specjalizacja bazy kooperacyjnej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#ZdzisławPawlik">Prowadzone w terenie wizytacje wskazują na duży skok jaki poczyniono w dziedzinie rozwoju bazy produkcyjnej zakładów wytwarzających wyroby rynkowe; podniósł się ich poziom techniczny. Obok nowoczesnych zakładów, na potrzeby rynku pracuje jeszcze wiele prymitywnie wyposażonych przedsiębiorstw; dążyć należy do szybszego wyrównywania poziomu technicznego zakładowy.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#ZdzisławPawlik">Więcej uwagi poświęcać trzeba również rozbudowie zaplecza socjalnego i reakcyjnego dla pracowników zakładów przemysłu ciężkiego i maszynowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanMendalka">W okresie ostatnich 5 lat produkcja wyrobów rynkowych w przemyśle ciężkim wzrosła o blisko 50 proc. Wzrost ten osiągnięto dzięki poprawie uzbrojenia technicznego zakładów, usprawnieniu organizacji pracy, ale przede wszystkim dzięki dużemu wysiłkowi załóg zatrudnionych w tych zakładach, wiele zakładów pracuje jeszcze w stosunkowo prymitywnych warunkach; tam właśnie szczególnie szybko rozbudowywać trzeba pomieszczenia produkcyjne i socjalne.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanMendalka">Usprawniać trzeba współpracę między resortami produkującymi dla potrzeb rynku wewnętrznego, a resortem handlu wewnętrznego, wydaje się, że zarówno przemysł jak i handel nie mają jeszcze dostatecznego rozeznania potrzeb rynku, zwłaszcza wiejskiego. Jest to tym ważniejsze, że dochody ludności wiejskiej poważnie wzrosły, a wraz z nimi - jej zapotrzebowanie na nowe, lepszej jakości wyroby.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#JanMendel">Podkreślić trzeba dobrą atmosferę oraz poprawę warunków technicznych i socjalnych w wizytowanych zakładach przemysłu ciężkiego i maszynowego. Znacznie wzrosła powierzchnia produkcyjna, poprawiło się uzbrojenie techniczne. Mimo tego postępu jeszcze wiele stanowisk pracy wymaga szybkiej modernizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#EugeniuszPacia">W ostatnich latach obserwuje się duże zaangażowanie zarówno administracji, jak i załóg w zwiększenie produkcji przeznaczonej na zaopatrzenie rynku wewnętrznego. Poważne znaczenie ma tu realizacja zobowiązań produkcyjnych.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#EugeniuszPacia">Dążyć trzeba do zapewnienia szybszego unowocześniania niektórych branż przemysłowych oraz do dalszej poprawy warunków socjalno-bytowych. Niezbędne jest również zlikwidowanie napięć, jakie obserwuje się w poszczególnych ogniwach kooperujących.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#EugeniuszPacia">Rozszerzać i pogłębiać należy badania chłonności rynku wewnętrznego. Obserwuje się jeszcze przypadki niechęci do podejmowania produkcji pracochłonnych wyrobów. Stworzyć trzeba warunki lepszego wykorzystywania cen jako instrumentu kształtowania popytu. Obok cen nowości, trzeba stosować również obniżki cen na niektóre wyroby o przestarzałej technologii.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#EugeniuszPacia">W wizytowanych zakładach produkcyjnych zwracano uwagę na konieczność usprawnienia organizacji żywienia zbiorowego załóg. Czy nie byłoby sławniejsze, ażeby zajmowały się tym określone przedsiębiorstwa gastronomiczne?</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#EugeniuszPacia">Dodatkowych wyjaśnień udzielili wiceministrowie: przemysłu maszynowego — Nikodem Szczęśniak, przemysłu ciężkiego — Franciszek Adamkiewicz oraz handlu wewnętrznego i usług — Tadeusz Miciak.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#EugeniuszPacia">Z wyjaśnień tych wynika, że zmiany w strukturze popytu stawiają coraz wyższe wymagania przed resortami produkującymi na rynek. Stale rośnie popyt na wyroby przemysłu elektromaszynowego. W końcu ubiegłego roku niemal całkowicie wyczerpały się w handlu zapasy tych towarów, a bieżące dostawy nie w pełni pokrywają zapotrzebowanie. Praktycznie rzecz biorąc, niemal wszystko co dostarcza przemysł elektromaszynowy, z wyjątkiem maszynek do golenia i niektórych typów gramofonów, natychmiast znajduje nabywców. W bieżącym roku sytuację rynkową w tej dziedzinie znacznie ułatwia spory import telewizorów, lodówek i rowerów z ZSRR.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#EugeniuszPacia">Przemysł elektromaszynowy odgrywa kluczową rolę w zmianie modelu konsumpcji. Tym bardziej więc należy dążyć do tego, by dostarczał on na rynek coraz więcej nowoczesnych, poszukiwanych towarów. Handel zaś z reguły nie ma trudności z ich sprzedaniem, zmuszony jest nawet do stosowania systemu przedpłat na pralki automatyczne.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#EugeniuszPacia">Na podstawie porozumienia pomiędzy resortem przemysłu maszynowego i resortem handlu wewnętrznego i usług opracowano program rozwoju zaplecza naprawczego dla wyrobów przemysłu ciężkiego i maszynowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#KazimierzKuraś">W wyniku konsekwentnej realizacji wytyczonych przez VI Zjazd PZPR założeń rozwoju społeczno-gospodarczego kraju, rośnie siła nabywcza ludności. Wzrost ten jest znacznie wyższy, niż początkowo zakładano i stanowi odzwierciedlenie zasadniczego kierunku polityki ludowego państwa. Wraz ze wzrostem siły nabywczej społeczeństwa rośnie zapotrzebowanie na nowe, coraz nowocześniejsze towary. Przed resortami przemysłu ciężkiego i przemysłu maszynowego stoi więc ważne i odpowiedzialne zadanie zaspokojenia tego popytu.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#KazimierzKuraś">Materiały informacyjne, koreferaty poselskie oparte o wizytacje w terenie oraz dyskusja na posiedzeniu wykazały, że resorty starają się jak najlepiej wywiązać z nałożonych na nie zadań. Trwają zapoczątkowane przed 3 laty korzystne zmiany w tej dziedzinie, produkcja na rynek znalazła się w centrum uwagi kierownictw resortów, zjednoczeń i zakładów pracy, w centrum uwagi załóg robotniczych realizujących nie rządzą w trudnych warunkach dodatkowe zadania.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#KazimierzKuraś">Dyskusja wykazała również, że wciąż jeszcze istnieją w tej dziedzinie braki i niedomagania, których usunięcie winno stać się jednym z naczelnych zadań kierownictw obydwu resortów. Wymaga to m.in. modernizacji zakładów pracy, wprowadzania nowoczesnych konstrukcji i technologii, zarówno z uwagi na potrzeby rynku, jak i dla polepszenia warunków pracy załóg.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#KazimierzKuraś">Komisja postanowiła przekazać opinie wynikające z przebiegu obrad komisjom wiodącym w rozpatrywanych tematach.</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#KazimierzKuraś">W kolejnym punkcie porządku dziennego Komisja rozpatrzyła sprawozdanie Zespołu Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego NIK z działalności w 1973 r. Przedstawił je dyrektor Zespołu — Stanisław Grodzki.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#KazimierzKuraś">Uwagi Komisji przedstawił poseł Zdzisław Pawlik (PZPR). W dyskusji wzięli posłowie: Jan Mendalka (PZPR), Zenon Dychtowicz (PZPR), Jan Mendel (PZPR) i Kazimierz Kuraś (PZPR). Dodatkowych wyjaśnień udzielił dyrektor Zespołu Przemysłu Ciężkiego i Maszynowego NIK — Stanisław Grodzki.</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#KazimierzKuraś">Wyrażono uznanie dla trafności podejmowanych przez Zespół tematów kontroli, dla kompleksowości i wnikliwości przeprowadzanych kontroli. Stwierdzono, że opracowania NIK stanowią poważną pomoc w pracy Komisji i posłów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>