text_structure.xml 9.32 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 marca 1975 r. Komisja Leśnictwa i Przemyślu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyła problemy transportu leśnego i przewozu drewna na terenie kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Józefem Kardysiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, Ministerstwa Komunikacji, Najwyższej Izby Kontroli oraz wiceprzewodniczący ZG Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego — Jerzy Wroński.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były materiały informacyjne opracowane przez resort leśnictwa oraz wyniki wizytacji przeprowadzonej przez zespół poselski w składzie: Ignacy Dziadek (PZPR), Jan Kwakszyc (ZSL), Władysław Trybus (ZSL) i Stanisław Włodarczyk (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą był poseł Stanisław Włodarczyk (ZSL).</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Zadania leśnictwa rosną z roku na rok. Równocześnie odczuwa dotkliwy niedostatek sprzętu mechanicznego do zrywki i wywozu drewna. Braki w tej dziedzinie dają się coraz bardziej we znaki w związku z pogłębiającym się deficytem siły roboczej, spowodowanymi zmianami jakie zachodzą na wsi. Rolnicy są coraz mniej zainteresowani zrywką i wywozem drewna z lasów własnym sprzężajem.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">W tych warunkach w leśnictwie na coraz szerszą skalę prowadzi się zrywkę drewna przy pomocy własnego sprzężaja konnego. Twierdzenia leśników, że na trudnych terenach konie jeszcze długo będą jedyną siłą pociągową, traktować trzeba jako część usprawiedliwienia wyraźnego braku maszyn, niektóre typy importowanych ciągników świetnie pracują w bardzo trudnych warunkach terenowych.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Ilość mechanicznych środków transportowych, którymi dysponuje leśnictwo stale wzrasta, jednakże stosunkowo duża ich część nie reprezentuje zadowalającego stanu technicznego; ich sprawność robocza nie jest pełna. Wynika to m.in. z braku części zamiennych, z bardzo słabego wyposażenia warsztatów naprawczych leśnictwa. Od podejmowania remontów sprzętu mechanicznego leśnictwa uchylają się warsztaty POM, PGR i MBM. Zabezpieczenie narastających potrzeb remontowych środków mechanicznych leśnictwa ma w tych warunkach niezwykle doniosłe znaczenie.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Nie są realizowane zawarte między resortem leśnictwa i resortem przemysłu maszynowego umowy przewidujące dostawę w uzgodnionych terminach, uzgodnionych ilości sprzętu transportowego produkcji krajowej, łącznie z maszynami i urządzeniami do prac transportowo-przeładunkowych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Niedostatek sprzętu powinien stać się bodźcem do jak najlepszego, jak najbardziej efektywnego jego wykorzystania. Usprawniać trzeba organizację pracy baz transportowych i stwarzać możliwie najlepsze warunki ich pracownikom.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Trudne warunki socjalne brygad transportowych leśnictwa powodują dość znaczną fluktuację kadr. Jest jednak spora grupa ludzi od lat związanych z transportem leśnym, którzy mają ambicję samodzielnego rozwiązywania trudności, przezwyciężania prymitywnych warunków, wykonywania prac dla innych prawie niemożliwych. Są to ludzie twardzi, zahartowani w trudzie leśnym, świecący przykładem. Tym ludziom należą się nie tylko wyrazy uznania; powinniśmy im tworzyć coraz lepsze warunki pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Niezbędna jest stałe podnoszenie kwalifikacji pracowników transportu leśnego, zwłaszcza organizujących i nadzorujących transport.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Poważne znaczenie dla prawidłowej organizacji przewozu drewna ma odpowiednie przygotowanie i uzbrajanie techniczne placów do jego składowania.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Wciąż jeszcze występuje wiele nieprawidłowości w prowadzonej przez resort koordynacji przewozów drewna.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Lokalizacja tartaków w oddaleniu od baz surowcowych i nadmierna specjalizacja tartaków zwiększają zadania i tak przeciążonego transportu.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Uregulowania wymaga dokumentacja przekazywania drewna; zbyt wiele przy tym czynności biurowych, przy których zużywa się dużo czasu i jeszcze więcej papieru.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Na możliwości wywozowe duży wpływ ma stan dróg lokalnych i leśnych. Niezbędne jest zapewnienie dostaw, materiałów jak również sprzętu mechanicznego na budowę i remonty tych dróg.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">Sytuacja w dziedzinie transportu leśnego jest trudna; lepiej kształtuje się ona na nizinach, a gorzej w terenach górzystych i podmokłych. Wszędzie jednak, w wypadku długotrwałych opadów, jaki notowano na przestrzeni ostatnich kilku miesięcy. Powstają poważne zakłócenia. Mimo, że w leśnictwie pracują ludzie ambitni, rozwiązać tę trudną sytuację transportową mogą tylko dostawy większej ilości dobrego, nowoczesnego sprzętu.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">W dyskusji udział wzięli posłowie Ignacy Dziadek (PZPR), Józef Buziński (PZPR), Stefan Matlęga (PZPR), Stanisław Czudowski (PZPR), Tadeusz Kwaśniewski (SD), Jan Klecha (PZPR), Franciszek Gesing (ZSL) oraz wiceprzewodniczący ZG Związku Zawodowego Pracowników Leśnych i Przemysłu Drzewnego — Jerzy Wroński, dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Józef Kardyś.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">W dyskusji wiele uwagi poświęcono warunkom pełnego wywiązywania się przez leśnictwo z zadań transportowych.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Jak wskazał poseł Franciszek Gesing wyręb drewna realizowany jest w planowanych rozmiarach, natomiast jego wywóz z lasu i transport na terenie kraju nie osiąga wskaźników planu. Powoduje to straty zarówno w samych lasach, gdzie zalega i niszczeje niewywiezione drewno, jak i w zakładach przemysłu drzewnego, które nie mają zapewnionej rytmicznej dostawy surowca. Dużą część drewna zrywa się i wywozi z lasu sprzężajem chłopskim i nienależącymi do leśnictwa mechanicznymi środkami, przede wszystkim kółek rolniczych. Jednakże możliwości korzystania z tej formy wywozu stają się — z uwagi na sytuację na wsi — coraz bardziej ograniczone. Wskazuje to na konieczność podjęcia bardziej energicznych działań zmierzających do zwiększenia własnych środków mechanicznych dla zrywki i transportu drewna.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Coraz bardziej rozbudowujemy w kraju przemysł drzewny, rośnie również eksport drewna, co pociąga za sobą wzrost zadań przewozowych.</u>
          <u xml:id="u-1.21" who="#Sprawozdawca">Zdaniem posła Stanisława Czudowskiego przyczyną niewykonywania przez transport leśnictwa planów przewozu jest przede wszystkim niedostatek środków transportu. Dostawy nowych środków transportu nie pokrywają zapotrzebowania. Tabor znajdujący się w dyspozycji leśnictwa jest nadmiernie eksploatowany. Utrzymanie pojazdów w ruchu, przy niedostatecznie rozbudowanym zapleczu technicznym, jest zasługi pracowników transportu. Na trudną sytuację rzutuje również — podkreślił poseł Czudowski — szereg innych czynników, jak stan dróg, mała dostępność niektórych kompleksów leśnych.</u>
          <u xml:id="u-1.22" who="#Sprawozdawca">Wobec ograniczonej ilości środków transportu, tym większego znaczenia nabiera prawidłowa organizacja prac transportowych. W tej dziedzinie istnieją poważne rezerwy. Niezbędne jest m.in. zapewnienie lepszej koordynacji działań, między dostawcą i odbiorcą drewna, głównie między leśnictwem a przemysłem drzewnym. Należałoby również dokonać pewnych korekt w rozmieszczeniu zakładów przemysłu drzewnego, dzięki czemu można by w pewnym stopniu ograniczyć transport drewna.</u>
          <u xml:id="u-1.23" who="#Sprawozdawca">Zdaniem posłów Stefana Matlęgi i Stanisława Czudowskiego opracowany przez resort leśnictwa program rekonstrukcji sieci przykolejowych składnia drewna jest słuszny. Program ten powinien być szybciej realizowany, przy czym szczególną troskę poświęcić trzeba wyposażeniu składnic w sprzęt mechaniczny.</u>
          <u xml:id="u-1.24" who="#Sprawozdawca">Należałoby szerzej upowszechniać — wskazał poseł Ignacy Dziadek — dobre doświadczenia leśnictwa w Zielonej Górze dotyczące wykorzystywania dróg wodnych dla transportu drewna.</u>
          <u xml:id="u-1.25" who="#Sprawozdawca">Zlecono podkomisji opracowanie wniosków wynikających z przebiegu obrad.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>