text_structure.xml 27.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">W dniu 30 stycznia 1975 r. Komisja Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, obradująca pod przewodnictwem posła Franciszka Gesinga (ZSL), rozpatrzyła problematykę ochrony środowiska przyrodniczego w drodze zagospodarowania leśnych terenów rekultywowanych oraz oceniła stan realizacji społecznego programu zadrzewienia kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele sejmowych Komisji: Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego oraz Zdrowia i Kultury Fizycznej;</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele: Ministerstwa Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego z wiceministrem Józefem Kardysiem, Ministerstwa Gospodarki Terenowej i Ochrony środowiska z wiceministrem Ludwikiem Ochockim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, wojewódzkiej Rady Narodowej i Urzędu Wojewódzkiego w Katowicach i wicedyrektor Zespołu NIK — Henryk Wronecki;</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">— przedstawiciele Ogólnopolskiego Komitetu Frontu Jedności Narodu.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji były doręczone uprzednio posłom materiały informacyjne opracowane przez Ministerstwo Leśnictwa i Przemysłu Drzewnego, uwagi Najwyższej Izby Kontroli, oraz wyniki wizytacji przeprowadzonej przez podkomisję w woj. katowickim.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego Józef Kardyś zapewnił, że resort przyznając priorytet działalności wynikającej z uznania lasów za ważne źródło surowca dla gospodarki narodowej, nie traci z oczu zagadnień wynikających z roli jaką odgrywają lasy w ochronie środowiska naturalnego.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Sprawozdawcą podkomisji był poseł Jan Jankowski (PZPR).</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Rozwój przemysłu i cywilizacji technicznej, jaki dokonał się w Polsce Ludowej w ostatnich latach, nakazuje gospodarce narodowej i nauce, a w szczególności powołanym do tego celu instytucjom spojrzeć ostrzej na problem zachowania równowagi między dynamiczne rozwijającym się przemysłem, a gospodarką leśną.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">W okresie 30-lecia Polski Ludowej powierzchnia lasów zwiększyła się kosztem zalesienia nie tylko nieużytków, lecz również słabszych gruntów rolnych, wyeksploatowanych kopalni odkrywkowych, hałd i zwałowisk.</u>
          <u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Zalesienie kraju, które obejmuje obecnie 27 proc. jego obszaru jest niższe od średniej europejskiej o 4 proc.</u>
          <u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Ochrona przyrody ma w historii naszego kraju bogate tradycje, a wydane w tym zakreśla akty prawne mają na świecie dobrą opinię, jednakże realizacja przepisów zawartych w ustawach i rozporządzeniach nie jest należycie przestrzegana.</u>
          <u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Areał gruntów leśnych przekazywanych na inne cele nie zmniejszył się w porównaniu z okresem poprzedzającym uchwalenie, ustawy z 1971 roku o ochronie gruntów rolnych i leśnych oraz ich rekultywacją. W dalszym ciągu na cele przemysłowe przekazuje się wiele najlepszych gruntów leśnych. Niejednokrotnie bywają to grunty znajdujące się w regionach intensywnej gospodarki leśnej, a także o szczególnym znaczeniu klimatycznym i z tego względu ustawowo objęte ochroną.</u>
          <u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Rekultywacja gruntów poprzemysłowych należy do obowiązków jednostek, które grunty dewastują. Troska jednostek organizacyjnych lasów państwowych powinna się koncentrować na przyjmowaniu gruntów należycie zrekultywowanych. Tymczasem bardzo często lasy państwowe przejmują grunty źle zrekultywowane, w następstwie czego mają kłopoty z ich zagospodarowaniem.</u>
          <u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Pewne obawy budzą metody zalesienia powierzchni nadal narażonych na silne skażenie. Czynności takie powinny być dokonywane przy zapewnieniu zmniejszenia emisji toksycznych. Istnieje pilna potrzeba wyselekcjonowania drzew bardziej odpornych na te skażenia. Przebudowa drzewostanów i zalesienie gruntów porekultywacyjnych wymagają skoordynowanego działania zakładów naukowych i ich lepszego współdziałania z administracją leśną.</u>
          <u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Rekultywacja gruntów przeciąga się w związku z brakiem sprzętu mechanicznego, który odczuwa się tym dotkliwiej, że deficyt siły roboczej jest coraz ostrzejszy. Nie jest w pełni realizowany opracowany przez resort program zapewnienia dostaw sprzętu na te cele.</u>
          <u xml:id="u-1.16" who="#Sprawozdawca">W zakresie rekultywacji ważna jest współpraca z zakładami przemysłowymi. Nie ze wszystkimi zakładami współpraca ta układa się dobrze. Dobrze byłoby, aby leśnicy wiedzieli odpowiednio wcześniej, gdzie i jakie mogą wystąpić szkody przemysłowe, aby mogli podjąć działania zabezpieczające.</u>
          <u xml:id="u-1.17" who="#Sprawozdawca">Sposób gromadzenia i wydatkowania funduszu na potrzeby rekultywacji jest nadmiernie sformalizowany. Nie jest łatwa pogodzenie ochrony środowiska z zadaniami gospodarczymi, ale możliwości takie istnieją.</u>
          <u xml:id="u-1.18" who="#Sprawozdawca">Województwo katowickie stanowić powinno poligon doświadczalny dla gospodarki leśnej prowadzonej w warunkach intensywnego rozwoju przemysłu. Doświadczenia tego województwa powinny być przenoszone na inne tereny kraju.</u>
          <u xml:id="u-1.19" who="#Sprawozdawca">Ochrona środowiska wymaga udziału licznej rzeszy specjalistów. Należałoby zastanowić się nad utworzeniem technikum specjalistycznego, a nawet odpowiednich wydziałów w szkołach wyższych kształcących specjalistów w tej dziedzinie.</u>
          <u xml:id="u-1.20" who="#Sprawozdawca">Utrzymanie lasów i budowa leśnych pasów ochronnych wokół skoncentrowanych ośrodków i regionów przemysłowych i aglomeracji miejskich ma dla ochrony zdrowia mieszkańców naszego kraju zasadnicze znaczenie. Nie należy jednak zapominać, że drzewa mają ograniczoną tylko odporność na skażenia atmosfery związkami toksycznymi i z tej przyczyny ani leśnictwo, ani wszystkie nauki przyrodnicze nie rozwiążą problemu zabezpieczenia lasów, o ile równocześnie technika nie wypracuje i nie wprowadzi do powszechnego użytku takich technologii, przy których emisje szkodliwych pyłów i gazów ograniczone zostaną do minimum.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZenonŁabędzki">Ochrona środowiska została kompleksowo rozpatrzona na wspólnym posiedzeniu Komisji Zdrowia i Kultury Fizycznej, oraz Komisji Prąc Ustawodawczych w dniu 20 lutego 1973 r.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#ZenonŁabędzki">W czasie posiedzenia wyrażono pogląd, że w obliczu przemian gospodarczych i technicznych - ochrona środowiska naturalnego, w którym żyje człowiek, musi być traktowana jako problem o niezwykle doniosłym znaczeniu.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#ZenonŁabędzki">W skali międzynarodowej rangę problemu podniosła „Deklaracja o ochronie środowiska” przyjęta na sztokholmskiej konferencji ONZ w 1972 r. oraz szereg rezolucji i konferencji międzyparlamentarnych.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#ZenonŁabędzki">W trakcie obrad komisji poruszone również sprawy ochrony lasów, problemy rekultywacji oraz ochrony krajobrazu, wskazano na niepokojący stan zagrożenia Ojcowskiego Parku Narodowego, Puszczy Niepołomieckiej i Narodowego Parku Tatrzańskiego. Dodać należy, że podobne zagrożenie istnieje na terenie Karkonoskiego Parku Narodowego. Puszczy Zgorzeleckiej i innych obszarów znajdujących się pod ochroną, szczególnie w rejonach dużej koncentracji przemysłu.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#ZenonŁabędzki">Jak wynikło z obrad, w wielu dziedzinach podjęto, względnie zaplanowano podjęcie szeregu prac, na rzecz ochrony środowiska, tak w zakresie stanowienia niezbędnych przepisów prawnych, jak i czynności wykonawczych. O doniosłości problemu świadczy m.in. utworzenie Ministerstwa, którego kompetencje w tym zakresie uwidocznione zostały w jego nazwie, powołanie Polskiego Komitetu Ochrony Środowiska oraz zapowiedziane opracowanie przez rząd kompleksowego programu ochrony środowiska na lata 1973–1990. Mimo to komisje uznały ogólną sytuację w zakresie ochrony środowiska za niepokojącą. Stwierdzono, że w niektórych dziedzinach gospodarki narodowej, stan tych spraw nie uległ w ostatnich latach oczekiwanej poprawie, w niektórych — nastąpiło wręcz pogorszenie. W wielu ogniwach zarządzania gospodarką narodową nie docenia się jeszcze znaczenia ochrony środowiska, nie dostrzega się powiązania między produkcją a ochroną środowiska. Niedocenianie tych spraw występuje w wielu zakładach pracy, zarówno małych, jak i wielkich. Istotnym jest więc zadaniem popularyzowanie — za pośrednictwem środków masowego przekazu idei ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#ZenonŁabędzki">Uchybienia w dziedzinie ochrony środowiska spowodowane są nie tyle brakiem odpowiednich przepisów prawnych, ile ich nieprzestrzeganiem. Wynika to z niedociągnięć organizacyjnych oraz z braku niezbędnych urządzeń technicznych. Wiele zakładów przekracza wielokrotnie dopuszczalne normy emisji pyłów i gazów oraz nie wykonuje, zadań inwestycyjnych w zakresie ochrony środowisku pomimo płacenia olbrzymich kar. Zdarzają się nierzetelne informacje o wielkości emisji pyłów i gazów.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#ZenonŁabędzki">Rozwiązania prawne oraz zabezpieczone na ich realizację środki finansowe zapewniają możliwość prowadzania planowej, realnej polityki gospodarczej oraz skutecznej akcji profilaktycznej w zakresie przebudowy drzewostanu, nawożenia mineralnego zagrożonych siedlisk leśnych i drzewostanów oraz wykonywanie zabiegów melioracyjnych w rejonach uprzemysłowionych. Jednakże realizacja programu ochrony środowiska zależy w dużej mierze od właściwego działania zakładów przemysłowych na rzecz ochrony środowiska.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#ZenonŁabędzki">Niezbędne jest instalowanie wysokowydajnych urządzeń oczyszczających, prowadzenie zaległych i bieżących prac rekultywacyjnych oraz tworzenie pasów ochronnych.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#ZenonŁabędzki">W latach 1973–1974 pomimo wydatnego zwiększenia nakładów na ochronę środowiska, nie osiągnięto poprawy w tym zakresie; zanotowano nawet niewielki przyrost ilości emitowanych pyłów, przy minimalnej redukcji ilości emitowanych gazów. Nie osiągnięto większych postępów w dziedzinie tworzenia leśnych pasów ochronnych; w szeregu przypadków prace z tego zakresu od kilku, a nawet od kilkunastu lat pozostają w sferze planowania i projektowania.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#ZenonŁabędzki">Z podjętych ostatnio działań na rzecz ochrony środowiska na uwagę zasługują poświęcone tej tematyce sesje rad narodowych wszystkich szczebli, powołanie szeregu regionalnych towarzystw ochrony środowiska, sympozja krajowe i międzynarodowe, konferencje naukowe. W styczniu 1974 roku powołany został Instytut Ochrony Środowiska. Można liczyć na efekty jakie przyniesie szeroki rozwój współpracy krajów socjalistycznych w tej dziedzinie w ramach RWPG.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#ZenonŁabędzki">Prowadzone są intensywne prace naukowo-badawcze, które pozwolić powinny na podjęcie prawidłowych kierunków działania na rzesz ochrony środowiska. Ważne jest, aby rozwiązania te zostały jak najszybciej wdrażane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#JanKlecha">Realizacja ustawy o zagospodarowaniu i rekultywacji gruntów jest w wielu wypadkach utrudniona ze względu na brak jasno regulujących niektóre zagadnienia przepisów wykonawczych. Nie precyzują one np. dostatecznie obowiązku zabezpieczenia wierzchniej warstwy gruntów przy przejmowaniu gruntów na cele pozarolnicze. Ta wierzchnia [nieczytelne] wartościowa jest niezwykle przydatna przy rekultywacji i zagospodarowaniu gruntów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#JanKlecha">Działania w zakresie rekultywacji i zagospodarowania gruntów wymagają współdziałania wszystkich szczebli administracji terenowej. Obecnie obowiązki poszczególnych organów administracji terenowej w tym zakresie nie są dostatecznie jasno sformułowane, a spory kompetencyjne w tej dziedzinie prowadzą niekiedy do zaniechania jakichkolwiek działań. Przepisy ustawy 1971 r. nie są dostosowane do nowej struktury administracyjnej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#StanisławCzudowski">Zagospodarowanie i rekultywacja gruntów leśnych ma ogromne znaczenie dla utrzymania równowagi biologicznej środowiska, odgrywa podstawową rolę w ochronie środowiska człowieka. Działania zmierzające do rekultywacji gruntów leśnych, ze względu na wysokie koszty rozłożone są na wiele lat. W chwili obecnej zadaniem podstawowym jest niedopuszczenie do zwiększania się obszarów leśnych zagrożonych bezpośrednio zanieczyszczeniem, jak i niedopuszczenie do zmniejszenia się powierzchni obszarów zalesionych.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#StanisławCzudowski">Rozwiązanie najbardziej pilnych problemów ochrony środowiska wymaga nie tylko poważnych nakładów finansowych, lecz również, a może przede wszystkim, rygorystycznego przestrzeganie obowiązujących przepisów prawnych ze strony zakładów przemysłowych, zwłaszcza dotyczących obowiązku zakładania wokół zakładów stref ochronnych. Zaległości w tej dziedzinie są bardzo duże. Sytuacja taka jest tylko częściowo wynikiem zaniedbań do jakich dopuszczono w okresach zbiegłych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#StanisławCzudowski">W dziedzinie zagospodarowania i rekultywacji gruntów leśnych notuje się znaczny postęp w porównaniu do lat ubiegłych; tempo rekultywacji i zagospodarowania gruntów nadal nie jest jednak dostateczne. Wynika to m.in. z nie dość jeszcze rozbudowanego zaplecza naukowego. Wąskim gardłem uniemożliwiającym szybsze wprowadzanie rozwiązań technicznych w tym zakresie jest również powolne tempo opracowywania dokumentacji technicznej przez przemysł. W wielu regionach odczuwa się ponadto poważne braki ciężkiego sprzętu do prac terenowych (środków transportowych maszyn i urządzeń).</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#StanisławCzudowski">Przykładem właściwego podejścia władz terenowych jak i całego społeczeństwa do rozwiązania problemów ochrony środowiska jego region katowicki. Imponujące są osiągnięcia tego regionu w dziedzinie zagospodarowania terenów zdewastowanych przez przemysł, o czym świadczą dobitnie pokryte zielenią hałdy. Trzeba stwierdzać, że rozwiązania wprowadzone w województwie katowickim mają charakter pionierski i służyć mogą jako dobry przykład dla innych regionów kraju.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#StanisławCzudowski">Jednym z czynników wpływających na rekultywację i zagospodarowanie gruntów jest odwodnienie terenów. Zadania w tej dziedzinie spadają obecnie niemal w całości na służbę leśną. Wydaje się, że słusznym rozwiązaniem byłaby koordynacja działań leśników i służby rolnej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#StanisławCzudowski">Należy szczególnie pozytywnie ocenić utworzenie przez resort rolnictwa funduszu na finansowanie zadań w dziedzinie zagospodarowania gruntów. Istnienie tego funduszu w znacznym stopniu zabezpiecza rzeczywistą realizację rozwiązań prawnych wprowadzonych przez ustawę z 1971 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#FranciszekGesing">W związku z burzliwym rozwojem przemysłu, zwiększyło się zagrożenie środowiska naturalnego. Toteż wzrastające wskaźniki zalesień i produktywności lasów uznać należy za duże osiągnięcie. Dążyć należy do tego, ażeby postanowienia ustawy o ochronie środowiska naturalnego były w pełni realizowana, ażeby resorty wykorzystywały przewidziane na ten cel nakłady.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#FranciszekGesing">Planujemy szybki rozwój turystyki krajowej, co na swoje palne uzasadnienie zarówno w poprawie warunków życia, jak i w zwiększaniu ilości czasu wolnego od pracy. Dążyć trzeba jednak, ażeby turystyka ta nie stała się dalszym zagrożeniem dla lasów. Rozwijać trzeba szeroką akcję wychowawczą i propagandową w dziedzinie ochrony lasów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#IgnacyDziadek">Osiągnięcia resortu leśnictwa w zakresie zagospodarowania leśnego terenów są poważne, natomiast resorty przemysłowe nie zawsze w pełni wywiązują się ze swoich ustawowych obowiązków w zakresie rekultywacji gruntów oraz ochrony środowiska naturalnego. Rekultywacja eksploatowanych terenów dokonywana jest z dużym opóźnieniem.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#IgnacyDziadek">Resort leśnictwa stale odczuwa niedobór ludzi do pracy w lesie, zwłaszcza do prac pielęgnacyjnych i ochronnych. Należałoby korzystać szerzej z możliwości zatrudniania emerytów. Ograniczyć trzeba by było jednak obowiązujące limity zarobków, które warunkują zawieszanie renty.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#IgnacyDziadek">Akcja zadrzewiania kraju prowadzona jest przez wiele organizacji młodzieżowych i społecznych; znajduje ona pełne poparcie społeczeństwa. Zbyt duża jednak ilość młodych nasadzeń ulega niszczeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#WładysławTrybus">Mimo pewnych zaostrzeń, w dalszym ciągu stosunkowo duża ilość gruntów leśnych użytkowana jest na cele nieleśne.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#WładysławTrybus">Środki przeznaczone na zagospodarowanie gruntów rolnych i leśnych powinny być lepiej wykorzystywane. Plany zagospodarowania tych gruntów nie przewidują wielu inwestycji towarzyszących np. budowy dróg dojazdowych, melioracji gruntów. Wpływa to na zmniejszenie efektywności wykorzystania zagospodarowanych gruntów.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#WładysławTrybus">Zadrzewianie prowadzone jest w sposób akcyjny, co wpływa na zwiększenie strat w nowych drzewostanach.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#WładysławTrybus">Nie byłoby słuszne postulowanie ograniczenia dostępu do lasów; prowadzić trzeba jednak szeroki akcję uświadamiającą w dziedzinie kultury użytkowania lasów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanKwakszyc">Stosunkowo najpoważniejsze zagrożenie dla środowiska stwarza przemysł chemiczny.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanKwakszyc">Zagrożenia te wynikają m.in. z niedostatecznej sprawności urządzeń filtracyjnych i oczyszczających oraz z niedostatecznych działań na rzecz likwidacji odpadów. Sprawom tym powinny poświęcić więcej uwagi instytuty naukowe.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanKwakszyc">Nie są przestrzegane przepisy zobowiązujące podejmujących inwestycje do zdejmowania wierzchniej warstwy grantów.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanKwakszyc">Należałoby lepiej wykorzystywać zainteresowanie społeczeństwa akcją zadrzewienia kraju.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WładysławJanik">Emisja pyłów i gazów przemysłowych jest nadal zacznie większa niż przewidują to dopuszczalne normy. W wielu zakładach nie działają zainstalowane urządzenia filtracyjne i ochronne, a lasy wokół tych zakładów, mające stanowić strefę ochronną, zamierają.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WładysławJanik">Nieprawnie przeprowadzana jest rekultywacja gruntów po wydobyciu piasku na podsadzkę. Powoduje to odwodnienie niektórych terenów.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WładysławJanik">W swoim czasie uznano za słuszny pomysł odprowadzania ścieków przemysłowych na Pustynię Błędowską. Po dwu latach ścieki te zaczęły zatruwać okoliczne studnie.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WładysławJanik">Decyzje o wyrębie lasu podejmować trzeba w sposób bardziej rozważny. Eksploatacja drewna na niektórych terenach spowodowała poważne zmniejszenie i przerzedzenie obszarów leśnych.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#WładysławJanik">Nie byłoby słuszne ograniczanie dostępu do lasu, wyznaczać trzeba tereny dla wycieczek, wychowywać i uczyć kultury użytkowania tego lasu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#StanisławTomaszewski">O ochronie środowiska decydują trzy czynniki: precyzyjne i skuteczne przepisy prawne, nakłady inwestycyjne na ten cel oraz szeroka akcja wychowawcza.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#StanisławTomaszewski">Taką akcję wychowawczą prowadzą komitety Frontu Jedności Narodu. Już w 1958 r. powołane została Centralna Komisja Zadrzewienia Kraju, analogiczne komisje działają w terenie. Rozwijają one szeroką akcję propagandową.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#StanisławTomaszewski">W okresie 14 lat nasadzono 166 mln drzew i 220 mln krzewów. Jeżeli nawet przyjmiemy, że udatność tych nasadzeń jest 70-procentowa, to mimo to dorobek należy uznać za poważny.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#StanisławTomaszewski">Komitety Frontu Jednostki Narodu starają się we wszystkich środowiskach popularyzować działalność mającą na celu dalsze zadrzewianie kraju. Szczególną uwagę zwraca się na zadrzewianie terenów ochronnych i bezleśnych.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#StanisławTomaszewski">Służby, które zajmują się dokonywaniem pomiarów zanieczyszczeń powietrza powinny działać bardziej systematycznie; obecnie pomiary te dokonywane są tylko wyrywkowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#FeliksNowak">Rozwiązanie zagadnień ochrony środowiska wymaga opracowania kompleksowego programu uwzględniającego współdziałanie wszystkich zainteresowanych instytucji oraz zapewniającego wykorzystanie w szerokim zakresie wyników badań naukowych. Na terenie województwa katowickiego w stosunkowo szerokim zakresie podstawą działań, zmierzających do ochrony środowiska przed zanieczyszczeniami, są właśnie badania naukowe. Stwierdzić jednak trzeba, że działające na terenie województwa placówki naukowe nie są w stanie zaspokoić rosnącego stale zapotrzebowania na nowe rozwiązania naukowo-techniczne. Równocześnie odczuwa się tu brak mocy wykonawczych, które zapewniałyby wdrażanie w życie opracowanej już dokumentacji naukowo-technicznej.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#FeliksNowak">Przykładem prawidłowych rozwiązań w zakresie ochrony środowiska jest tzw. rejon wschodni GOPRU (powiat będziński). Podjęte w tym rejonie działania są wynikiem wspólnej, skoordynowanej akcji placówek naukowych zrzeszających specjalistów z różnych dziedzin, organów administracji i instytucji społecznych. Osiągnięte wyniki świadczą o skuteczności poczynań tego typu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#StefanBełdycki">Nie bez znaczenia dla ochrony środowiska naturalnego jest zadrzewianie dróg. Obecnie żywotność wielu nowo posadzonych wzdłuż dróg drzew nie przekracza 4 miesięcy. Należałoby nałożyć obowiązki ochrony tego drzewostanu na posiadaczy grantów przydrożnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#FranciszekGesing">Drzewa rosnące w pasie przydrożnym często ujemnie odbijają się na uprawach znajdujących się na gruntach przydrożnych. Stąd niechęć rolników i brak zainteresowania z ich strony ochroną przydrożnego drzewostanu. Problem ten wymaga więc rozwiązania uwzględniającego również interesy posiadaczy gruntów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławCzudowski">W wielu przypadkach krótka żywotność drzew przydrożnych związana jest z nieodpowiednim przystosowaniem gatunku drzew do klasy gruntu. Należałoby w Ministerstwie Komunikacji powołać specjalistów do spraw zadrzewienia dróg.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#StefanMatlęga">Istotne znaczenie dla walki z zanieczyszczeniami przemysłowymi ma wprowadzanie na szeroką skalę w zakładach przemysłowych urządzeń ochronnych. Stwierdzić można, że produkcja tych urządzeń, zarówno pod względem ilości, jak i jakości - zwłaszcza jeśli chodzi o elektrofiltry - nie jest wystarczająca.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#StefanMatlęga">Dodatkowych wyjaśnień udzielili: wiceminister Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska — Ludwik Ochocki oraz wiceminister leśnictwa i przemysłu drzewnego — Józef Kardyś.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#FranciszekGesing">W myśl decyzji Prezydium Sejmu, problemy ochrony środowiska stały się przedmiotem kompleksowych badań komisji sejmowych; rolę wiodącą pełni tu Komisja Budownictwa i Gospodarki Komunalnej.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#FranciszekGesing">Wyrazić trzeba uznanie resortowi leśnictwa i przemysłu drzewnego za prawidłową gospodarkę w lasach, o czym świadczy stały wzrost zalesień oraz zdolności produkcyjnej lasów. Tę działalność uznać należy za istotny wkład w ochronę środowiska naturalnego człowieka.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#FranciszekGesing">Środki przeznaczone na zadrzewienie terenów zrekultywowanych nie zostały w pełni wykorzystane. Przyczyną tego był brak odpowiedniego sprzętu oraz niedobory w zakresie zatrudnienia.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#FranciszekGesing">Dzięki działalności Komitetów Frontu Jedności Narodu do akcji zadrzewienia kraju włączono szerokie rzesze społeczeństwa. W dalszym etapie tej działalności dążyć trzeba do tego, aby przyzwyczajać ludzi nie tylko do udziału w akcjach zadrzewiania, ale również do pielęgnacji i ochrony drzew i lasów.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#FranciszekGesing">Postęp w zakresie instalowania urządzeń ochrony powietrza, zmniejszających emisję gazów i pyłów przemysłowych nie przebiega jeszcze zadowalająco. Sytuacja w tej dziedzinie bywa niekiedy alarmująca. Toteż dołożyć należy wysiłków, aby podjęte w tym zakresie postanowienia były bezwzględnie i konsekwentnie egzekwowane.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#FranciszekGesing">Wzmóc trzeba działalność kontrolną.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#FranciszekGesing">Z. uznaniem powitać należy koncepcję opracowania programu turystycznego zagospodarowania lasów.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#FranciszekGesing">Wnioski i uwagi wypływające z przebiegu obrad przekazane zostaną Komisji Budownictwa i Gospodarki Komunalnej, która pełni funkcje wiodącą w kompleksowym rozpatrywaniu przez komisjo sejmowe tematu „Kształtowanie i odnowa środowiska naturalnego”.</u>
          <u xml:id="u-16.8" who="#FranciszekGesing">Komisja przyjęła odpowiedź przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów w sprawie rozwoju zaplecza remontowo-budowlanego w resorcie leśnictwa i przemysłu drzewnego oraz poprawy zaopatrzenia tego zaplecza w materiały budowlane i sprzęt.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>