text_structure.xml
12.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 25 czerwca 1975 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod przewodnictwem posła Witolda Lassoty (SD), rozpatrywała realizację zadań w zakresie popierania twórczości artystycznej (mecenat państwa).</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W obradach udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrami — Józefem Gajkowskim i Aleksandrem Syczewskim, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz wicedyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztajnert.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Komisja uczciła chwilą ciszy pamięć zmarłego dyrektora Zespołu Oświaty, Nauki i Kultury Najwyższej Izby Kontroli — Jana Domaniewskiego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Działalność resortu kultury w zakresie popierania twórczości artystycznej omówił wiceminister kultury i sztuki — Aleksander Syczewski. Ostatnie lata charakteryzuje sprzyjający klimat dla twórczości artystycznej. Aktywna jest działalność ogniw i instytucji odpowiedzialnych za realizację polityki kulturalnej w kraju. Wysiłkom twórczym sprzyja utrwalona w praktyce zasada swobody warsztatowych poszukiwań w dziedzinie literatury, plastyki, muzyki i innych rodzajów twórczości artystycznej.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Pozytywnie przyjęte zostały również przez środowiska twórcze nowe zasady honorowania twórczości artystycznej. Należy tu wspomnieć o zmianach konwencji honorowania twórczości literackiej i muzycznej oraz twórczości plastycznej, gdzie dobiegają końca prace nad nowym cennikiem.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#Sprawozdawca">Trwa doskonalenie systemu stypendialnego. M.in. zwiększono fundusze na popieranie twórczości plastycznej i muzycznej. Wiele uwagi poświęca się doskonaleniu warsztatu twórców — literatów, muzyków i plastyków. Znacznie lepiej zaspokojone jest ich zapotrzebowanie na materiały i narzędzia (np. artykuły niezbędne do uprawiania twórczości plastycznej, instrumenty muzyczne itp.), wiele uczyniono również dla polepszenia sytuacji mieszkaniowej ludzi sztuki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#Sprawozdawca">Resort podejmuje działania na rzecz rozwoju domów pracy twórczej — miejsca, w którym ludzie sztuki mogliby nie tylko spokojnie pracować, ale i wypoczywać.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#Sprawozdawca">Sporo uczyniono również dla poprawy sytuacji ludzi zasłużonych dla kultury.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#Sprawozdawca">Zwiększyło się uczestnictwo naszych twórców w rozwoju sztuki światowej. Znajduje to m.in. wyraz w rosnącym prestiżu takich imprez, jak np. „Warszawska Jesień”, wystawy plastyczne, a ostatnio w zorganizowaniu w Polsce występów Teatru Narodów.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#Sprawozdawca">Uwagi podkomisji przedstawiła poseł Anna Kochanowska (SD): Związki twórcze, z którymi konsultowała się podkomisja, jednoznacznie pozytywnie oceniły wysiłki resortu zmierzające do stworzenia jak najlepszych warunków pracy twórcom kultury i sztuki. Zdaniem przedstawicieli Związku Literatów, szczególnie cenną inicjatywą jest organizowanie wyjazdów literatów w teren, dzięki czemu ludzie pióra mają okazję zapoznania się z przebiegiem prac na wielkich budowach, z panującą tam atmosferą i warunkami w jakich realizuje się fundamentalne inwestycje. Literaci uważają jednak, że wyjazdy te i odbywające się z tej okazji spotkania powinny mieć mniej oficjalny niż dotychczas charakter.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#Sprawozdawca">Bardzo pożyteczny z twórczego punktu widzenia jest związek pisarza z zakładem pracy. Wartościowy jest także mecenat zakładu pracy nad twórczością literacką pisarza. Należy jednak zapobiegać takim zjawiskom, jak ujawniające się niekiedy tendencje do tego, by pisarze rewanżowali się swym patronom, pisząc laurkowe utwory na ich cześć.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#Sprawozdawca">Najbardziej cenioną przez literatów formą mecenatu są stypendia resortu kultury. Ostatnio resort zastosował nową formę tych stypendiów przeznaczoną dla młodych twórców. Są to tzw. stypendia na drugą książkę, zachęcające najzdolniejszych debiutantów do kontynuowania, pracy literackiej.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#Sprawozdawca">Z krytyką ze strony pisarzy spotkała się organizacja wieczorów autorskich. Godny rozważenia wydaje się postulat, aby organizatorami spotkań autorów z czytelnikami stały się wydawnictwa.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#Sprawozdawca">Należy otoczyć większą opieką kompozytorów muzyki współczesnej. Ta dziedzina sztuki przynosi nam chlubę za granicą, ale nie należy zapominać o tym, że ze 170 kompozytorów zrzeszonych w ich stowarzyszeniu twórczym tylko 20 proc. utrzymuje się z komponowania. 70 proc. członków Związku nie ma ani jednego nagrania płytowego. Przedsiębiorstwa „Polskie Nagrania” w minimalnym stopniu interesuje się współczesną muzyką poważną. Nie zachęcają go do tego również bodźce finansowe. Z uznaniem kompozytorów spotyka się działalność Państwowego Wydawnictwa Muzycznego. Jednak nie jest ono w stanie podołać wszystkim potrzebom muzycznego ruchu wydawniczego.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#Sprawozdawca">Dużą renomą w całym świecie cieszy się „Warszawska Jesień”; pogłębia ona zainteresowanie naszą muzyką współczesną. Aby wykorzystać koniunkturę, należałoby stworzyć specjalną agencję, której zadaniem byłoby popularyzowanie naszej muzyki w świecie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#Sprawozdawca">Wymaga zbadania problem zatrudnienia absolwentów szkół muzycznych. Wiadomo np., że tylko 10 proc. absolutów z teorii muzyki znajduje zatrudnienie zgodnie ze swoimi kwalifikacjami. Reszta podejmuje pracę w innych zawodach, najczęściej niemających nic wspólnego z muzyką. Trzeba również większą opieką otoczyć twórców ludowych i najzdolniejszych amatorów.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#WojciechŻukrowski">Na podkreślenie zasługuje ogromna wartość i znaczenie wyjazdów pisarzy w teren. Umożliwiają one pisarzowi nawiązywanie bezpośrednich kontaktów z ludźmi, wzbogacają wiedzę o ich pracy i życiu, zapoznają z problemami wielkich placów budowy. W terenie zdobyć może pisarz bogaty materiał dokumentacyjny, niezbędny dla jego warsztatu twórczego.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#WojciechŻukrowski">Więcej niż dotąd uwagi poświęcić trzeba popularyzacji za granicą dzieł twórców polskich, zwłaszcza dzieł literackich. Poważną rolę ma tu do spełnienia agencja autorska.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Zarówno władzę terenowe, jak i organizacje społeczne powinny więcej niż dotychczas uwagi poświęcić warunkom pracy i życia twórców. Szczególną opieką otaczać trzeba młodych twórców.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#MonikaKąkol">Towarzystwo Wiedzy Powszechnej, domy kultury i pracownie plastyczne powinny szerzej propagować dorobek kulturalny swego regionu. Należy przygotować Kazimierz do roli bazy artystycznej. W rozwiązywaniu problemów mieszkaniowych środowiska twórczego współpracować powinny resort kultury i spółdzielczość mieszkaniowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MariaŁopatkowa">Resort popiera twórczość artystyczną przede wszystkim poprzez świadczenia finansowe i socjalne. W tym duchu opracowany jest szeroki program działania. Uwzględniać trzeba szerzej pewne społeczne problemy, które mają niejednokrotnie bardzo istotny wpływ na atmosferę w środowisku twórczym. Niemała w tym rola krytyki.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MariaŁopatkowa">Wielu twórców uważa, że głęboką myśl wyrazić można tylko w trudnej formie. Krąg odbiorców takich dzieł jest siłą rzeczy ograniczony. Doświadczenie uczy, że można tworzyć dzieła wielkiej wartości w formach prostych, komunikatywnych, co nie obniża ich rangi artystycznej. Ta obawa przed utraceniem autorytetu w środowisku powstrzymuje niektórych artystów przed podejmowaniem twórczości przeznaczonej dla masowego odbiorcy. Uważa się tam, że publikowanie dzieła np. w „Miesięczniku Literackim” stwarza pozycję, natomiast zamieszczenie go w „Przyjaciółce”, która ma trzymilionowy nakład zaszczytu nie przynosi. Czy do programu działania resortu nie warto by więc włączyć działań na rzecz zmiany takich kryteriów oceny.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszMyślik">Nie rozwiązuje się problemu popularyzacji literatury polskiej zagranicą poprzez kształcenie tłumaczy; po to, by zostać tłumaczem nie wystarczą kwalifikacje zawodowe, trzeba mieć talent i powołanie. Jeśli zdołamy wzbudzić zainteresowanie literaturą polską zagranicą - tłumacze się znajdą. Dążyć trzeba do tego, ażeby nasi radcy kulturalni przy placówkach zagranicznych spełniali w dziedzinie popularyzacji naszego dorobku kulturalnego taką rolę jaką odgrywają radcy handlowi w propagowaniu eksportu polskich towarów. Podejmować trzeba coraz to doskonalsze formy sygnalizowania nowych pozycji wydawniczych, uwzględniając przy tym wszystkie wymogi reklamy handlowej.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#TadeuszMyślik">Słyszy się postulaty na temat szerszego włączenia do programów filharmonii muzyki nowoczesnej. Działania w tym zakresie powinny być bardzo przemyślane. Zachować trzeba właściwe proporcje pomiędzy muzyką nowoczesną i klasyczną, ażebyśmy nie utracili stałych bywalców filharmonii - miłośników muzyki tradycyjnej.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#TadeuszMyślik">Duże osiągnięcia ma Cepelia w dziedzinie popularyzowania twórczości artystów ludowych. Koncentruje się ona jednak przede wszystkim na skupywaniu i popieraniu rozwoju produkcji. Więcej uwagi poświęcić trzeba kształceniu młodych talentów. Obecne przepisy finansowe stają się niekiedy antybodźcem do przyjmowania przez twórcę ludowego uczniów, którym mógłby przekazać wiedzę i umiejętności artystyczne; musi on wówczas, tak jak warsztat rzemieślniczy, płacić podwyższone podatki.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#TadeuszMyślik">Nie wydaje się słuszne usytuowanie Cepelii poza resortem kultury i sztuki. „Dom Książki”, który jest w dużym stopniu instytucją handlową, słusznie podporządkowany jest temu resortowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#WładysławBrodzki">Państwo przeznacza coraz większe środki na popieranie twórczości artystycznej. Istnieje problem jak najhardziej prawidłowego gospodarowania tymi środkami i kierowania ich na popieranie najbardziej ambitnej i wartościowej twórczości artystycznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZygmuntSurowiec">Przedstawione kierunki działania resortu w realizacji programu popierania twórczości artystycznej uznać należy za słuszne. Stosuje się wiele form popierania twórczości i pomocy socjalnej. Dążyć trzeba do dalszego ich doskonalenia i lepszego dostosowywania do specyfiki poszczególnych kierunków działalności artystycznej.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ZygmuntSurowiec">Popieranie rozwoju ludowej twórczości artystycznej, nie może ograniczać się do skupywania wyrobów. Stworzyć trzeba możliwości rozwijania talentów i szkolenia twórców ludowych.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ZygmuntSurowiec">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister kultury i sztuki - Aleksander Syczewski.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ZygmuntSurowiec">Wnioski wynikające z przebiegu obrad Komisji znajdą wyraz w opinii przekazanej rządowi.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>