text_structure.xml 12.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#Sprawozdawca">Dnia 20 marca 1975 r. Komisja Kultury i Sztuki, obradująca pod kolejnym przewodnictwem posłów Witolda Lassoty (SD) i Stanisława Mojkowskiego (PZPR), rozpatrzyła stan realizacji programu inwestycji w resorcie kultury i sztuki w układzie terenowym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#Sprawozdawca">W posiedzeniu udział wzięli: przedstawiciele Ministerstwa Kultury i Sztuki z wiceministrem Tadeuszem Kaczmarkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów, przedstawiciele komisji kultury wojewódzkich rad narodowych i urzędów wojewódzkich oraz wicedyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztejnert.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#Sprawozdawca">Podstawą dyskusji była informacja, którą przedstawił wiceminister kultury i sztuki Tadeusz Kaczmarek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#Sprawozdawca">Wskazał on, że zarówno planowane, jak i realizacja inwestycji kulturalnych pozostaje w gestii władz terenowych. Resort stara się wspierać zwłaszcza te ich inicjatywy, które służą wyrównywaniu ostrych jeszcze dysproporcji w rozwoju bazy dla działalności kulturalnej. Podejmowane są również starania o stypizowanie obiektów kultury; przygotowano projekty zestawów typowego ich wyposażenia.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#Sprawozdawca">Realizacja planów inwestycji kulturalnych nie przebiega zadowalająco; duże są zaległości w tej dziedzinie. Zadania planowe przekroczyły tylko województwa: gdańskie, opolskie i szczecińskie oraz m. Kraków. Jak wynika z ocen przedstawionych przez urzędy wojewódzkie — główne przyczyny opóźnień to niewystarczająca moc przerobowa przedsiębiorstw budownictwa ogólnego, braki w zatrudnieniu i zaopatrzeniu materiałowym oraz transporcie. Partyjno-rządowa komisja do spraw inwestycji stwierdziła niedostateczne przygotowanie inwestycji oraz nadmierne rozszerzanie frontu robót budowlanych.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">(Dyskusja)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#ZygmuntSurowiec">Zachodzi obawa, czy w roku bieżącym zaistniałe zaległości zostaną wyrównane, czy nie będzie to kolejny rok niepełnej realizacji budowy obiektów kultury. W województwach, gdzie stan wykonania tych inwestycji jest szczególnie niezadowalający, należałoby zbadać czy podobne zaległości powstają w innych działach terenowych planów inwestycyjnych. Upowszechniać trzeba doświadczenia tych województw, które plany te realizują w pełni i terminowo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AnnaKochanowska">Realizacja inwestycji kulturalnych decyduje o rozwoju działalności kulturalno-oświatowej. Mecenat władz terenowych jest często kapryśny i nie zawsze obejmuje opieką budowę i rozwój tych obiektów, które są najważniejsze z punktu widzenia interesu społecznego. Jak dotąd obiekty kulturalne pozostają prawie zawsze na dalekim planie.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AnnaKochanowska">Więcej uwagi poświęcić trzeba budowie niewielkich obiektów i placówek kulturalnych składających się na tzw. małą infrastrukturę kulturalną osiedli, dzielnic i miast; w tej dziedzinie zaistniały i narastają znaczne niedobory. Na uwagę zasługuje także stan realizacji planów inwestycyjnych szkolnictwa artystycznego.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#AnnaKochanowska">Należałoby przyspieszyć pracę nad typowymi projektami placówek kulturalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EdmundMęclewski">Należałoby ustalić przyczyny, dla których w 5 województwach możliwe było wykonanie planów inwestycji kultury, chociaż warunki w zakresie zaopatrzenia materiałowego i sprawności przedsiębiorstw budowlanych są, jak się wydaje, jednakowe dla wszystkich. Rodzi się obawa, czy nie wynika to po prostu ze złego planowania i niedostatecznego nadzoru nad realizacją. Duże są zaległości, jeśli nie podejmie się odpowiednich działań w roku bieżącym ulegną one dalszemu zwiększeniu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#MonikaKąkol">Konieczne jest przyspieszenie budowy gminnych ośrodków kultury. Przemysłowe zakłady pracy należałoby zobowiązać do udziału w budowie wielofunkcyjnych obiektów kultury, zarówno przyzakładowych, jak i obsługujących środowiska, z których rekrutują się załogi tych zakładów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Za aktualny stan w dziedzinie inwestycji kulturalnych odpowiedzialni są przede wszystkim wojewodowie, a także Ministerstwo Kultury i Sztuki. Przygotowanie typowych projektów placówek kulturalnych oraz typowych zestawów ich wyposażenia decyduje w dużym stopniu o postępie w inwestycjach.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Należałoby jeszcze raz przeanalizować koncepcję programu inwestycyjnego w resorcie i zdecydować jakiego typu placówki powinny powstawać w poszczególnych ośrodkach miejskich i wiejskich, ile i gdzie budować. Równomierny rozwój kraju musi następować nie tylko w sferze ekonomicznej, lecz także w sferze kultury i oświaty.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#KrystynaMarszałekMłyńczyk">Dysponując typowymi projektami placówek kulturalnych należałoby wydzielić zakłady, które podjęłyby produkcję sprzętu i wyposażenia dla tych placówek. Należałoby rozważyć możliwość wyodrębnienia brygad budowlano-remontowych dla potrzeb wykonawstwa inwestycyjnego w dziedzinie kultury.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#TadeuszMyślik">Dysproporcje między nakładami na inwestycje przewidywanymi w planach terenowych a zdolnościami wykonawczymi przedsiębiorstw budowlano-montażowych wynikają z nieprawidłowo sporządzanych bilansów. Trzeba albo doinwestować przedsiębiorstwa wykonawcze i wyposażyć je w odpowiednią ilość sprzętu i maszyn, albo ograniczyć plan inwestycyjny. Przedłużanie się realizacji inwestycji powoduje wzrost ich kosztów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#HalinaZielińska">Koncepcja tworzenia gminnych ośrodków kultury jest bardzo słuszna, ale nie można jej zrealizować, ponieważ nie ma odpowiednich warunków lokalowych i etatów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#WłodzimierzSokorski">Napór potrzeb inwestycyjnych w budownictwie mieszkaniowym i przemyśle odsuwa inwestycje kulturalne na plan dalszy. Tylko dzięki ambicjom kulturalnym poszczególnych województw zanotować można pewne zmiany na lepsze w tworzeniu bazy kulturalnej.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#WłodzimierzSokorski">A baza ta znajduje się w nie najlepszym stanie. Wiele placówek kulturalnych kwalifikuje się w zasadzie do zamknięcia. Dotyczy to niektórych teatrów m.in. w Krakowie, Bytomiu, przede wszystkim jednak zagrożenie dotyka sieć kin. Mamy powiaty, w których brak już kin, bądź pozostało zaledwie jedno.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#WłodzimierzSokorski">To zagrożenie stanu posiadania budynków i miejsc w placówkach służących kulturze stawia pod znakiem zapytania nasz wysiłek kulturalno-wychowawczy. Jak można mówić o wychowawczym oddziaływaniu poprzez krzewienie kultury w licznych małych miejscowościach, w których nie dysponujemy ani kinem, ani domem kultury, ani inną placówką kulturalną?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#WłodzimierzSokorski">Trudno obecnie znaleźć wykonawców dla budowy małych obiektów kulturalnych. Pewną drogą przezwyciężenia tego impasu byłoby rozszerzenie profilu działania przedsiębiorstw konserwacji zabytków na wykonawstwo drobnych inwestycji kulturalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#WojciechŻukrowski">W pracowniach konserwacji zabytków odczuwa się brak wykwalifikowanych rzemieślników. Brak ich także w przedsiębiorstwach prowadzących budowę kin, teatrów i innych podobnych obiektów. Wielu rencistów i emerytów mogłoby podjąć się przyuczenia do Zawodu młodych kadr kamieniarzy, stolarzy, kowali, dekarzy, czego nie zapewniają szkoły zawodowe, ale stają temu na przeszkodzie obowiązujące przepisy. Komisja powinna wystąpić z wnioskiem o nowelizację przepisów dotyczących zatrudniania rencistów i emerytów - rzemieślników o rzadkich specjalnościach w pracowniach konserwacji zabytków.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#WitoldLassota">Lepiej zaplanować mniej, ale wykonać zamierzenia w całości, niż zakładać duże wykonawstwo bez pokrycia. Musimy stać na straży wykonywania uchwalonego planu i przestrzegania realizacji ustawy budżetowej. W sferze kultury nie następuje rozwój ani harmonijny, ani dynamiczny.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#WitoldLassota">Wiele zakładów produkcyjnych staje się ośrodkami miastotwórczymi i kulturotwórczymi, ale niektóre z nich nie przywiązują żadnej wagi do tej misji.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#WitoldLassota">W toku dyskusji głos zabrali również: wicewojewoda bydgoski - Bohdan Dymarek, wicewojewoda rzeszowski - Edward Bobek, wicedyrektor Gdyńskiego Przedsiębiorstwa Miejskiego - Jerzy Wójcik, dyrektor Wydziału Kultury Urzędu wojewódzkiego w Kielcach - Andrzej Pierzchała oraz wicewojewoda gdański - Adam Langer; przedstawili oni sytuację w dziedzinie budownictwa kulturalnego na terenie ich działalności.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#WitoldLassota">Dodatkowych wyjaśnień udzielił wiceminister kultury i sztuki - Tadeusz Kaczmarek.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#WitoldLassota">Przewodniczący obradom poseł Stanisław Mojkowski (PZPR) wskazał na ścisły związek, jaki istnieje między podnoszeniem poziomu kultury, a rozwojem społeczno-gospodarczym kraju; wynika stąd konieczność większej niż dotychczas troski wszystkich odpowiedzialnych za to czynników o pełną realizację planów inwestycyjnych w dziedzinie kultury. Trzeba przełamywać złą tradycję traktowania tych inwestycji jako drugorzędnych.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#WitoldLassota">Komisja zleciła zespołowi poselskiemu opracowanie projektu wniosków wynikających z przebiegu obrad.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#WitoldLassota">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja uchwaliła dezyderaty w sprawie działalności wydawnictw książkowych oraz rozwoju bazy poligraficznej w resorcie kultury i sztuki. Sprawy te rozpatrywała Komisja na posiedzeniu w dniu 18 lutego br. (patrz BPS Nr 678/VI kad.).</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#WitoldLassota">Poseł Maria Łopatkowa (ZSL) przedstawiła uwagi podkomisji na temat zburzenia na polecenia prezydenta m. Wrocławia starego piastowskiego zabytku w tym mieści tzw. Młynów Św. Klary.</u>
          <u xml:id="u-11.8" who="#WitoldLassota">W dyskusji udział wzięli posłowie: Tadeusz Myślik (bezp. „Znak”), Wojciech Żukrowski (bezp.), Krystyna Marszałek-Młyńczyk (SD), Stanisław Mojkowski (PZPR), wicedyrektor Zespołu NIK — Tadeusz Sztejnert, minister kultury i sztuki — Tadeusz Kaczmarek.</u>
          <u xml:id="u-11.9" who="#WitoldLassota">Nie do przyjęcia - zdaniem posłów - są argumenty, które przytoczone są na uzasadnienie tej decyzji. Zniszczenie tego zabytku to niepowetowana strata wyrządzona polskiej kulturze.</u>
          <u xml:id="u-11.10" who="#WitoldLassota">W dyskusji dano również wyraz zaniepokojeniu z powodu braku szybkiej reakcji że strony resortu kultury, który był o decyzji prezydenta miasta Wrocławia poinformowany przez konserwatora wojewódzkiego. Wyrażono zaniepokojenie stanem ochrony zabytków.</u>
          <u xml:id="u-11.11" who="#WitoldLassota">Komisja postanowiła przekazać opinię w tej sprawie Marszałkowi Sejmu.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>