text_structure.xml
37.1 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 16 minut 47)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy przewodniczący Marek Rocki)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MarekRocki">Witam państwa.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#MarekRocki">Rozpoczynamy sto pięćdziesiąte pierwsze posiedzenie Komisji Spraw Zagranicznych i Unii Europejskiej, w którego porządku mamy 2 punkty: rozpatrzenie ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Danii o zmianie i zakończeniu obowiązywania Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Danii w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji, podpisanej w Kopenhadze 1 maja 1990 r.; oraz rozpatrzenie ustawy o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#MarekRocki">Witam w tym momencie: z Ministerstwa Spraw Zagranicznych pana dyrektora Konrada Marciniaka i pana dyrektora Andrzeja Fąfarę oraz panią naczelnik Iwonę Jakuszko-Dudkę, a z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju pana ministra Piotra Woźnego i pana Wojciecha Sudoła.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#MarekRocki">Poproszę pana ministra o przedstawienie projektu ustawy o ratyfikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PiotrWoźny">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PiotrWoźny">Szanowny Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PiotrWoźny">Umowa, o której dzisiaj rozmawiamy i której dotyczy ta ustawa, należy do kategorii umów o popieraniu i chronieniu inwestycji, które obowiązywały w relacjach pomiędzy państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Te umowy były zawierane na początku lat dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku. Były to umowy bilateralne, których obecne obowiązywanie jest kwestionowane przez Komisję Europejską ze względu na niezgodność z prawem Unii Europejskiej i ze względu na taką dysharmonię pomiędzy kwestiami traktatowymi a kwestiami zapisanymi w tych bilateralnych umowach, zawieranych pomiędzy poszczególnymi państwami.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PiotrWoźny">To, co w tej chwili Polska robi, realizuje, to systematycznie rozwiązuje umowy bilateralne po to, żeby nie było wątpliwości co do tego, w jakim porządku prawnym funkcjonujemy. Ten proces dotyczy nie tylko Danii, ale też tego typu umów zawartych przez Polskę z innymi państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Rozwiązanie tej umowy nie ma żadnych konsekwencji politycznych. To Dania wystąpiła z inicjatywą rozwiązania tej umowy. Nie będzie to miało też negatywnych skutków społecznych. Polscy inwestorzy nie kierowali do międzynarodowych trybunałów arbitrażowych sporów przeciwko Danii na podstawie tej rozwiązywanej umowy, tak samo też w historii nie odnotowaliśmy przypadku zgłoszenia przez inwestorów duńskich roszczeń przeciwko Polsce na podstawie tej umowy. A jeżeli pojawią się ewentualnie jakieś kwestie odszkodowawcze, to będą one możliwe do dochodzenia na podstawie obowiązujących innych przepisów.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PiotrWoźny">W związku z tym, z uwagi na niekontrowersyjność tej regulacji i możliwość uporządkowania spraw współpracy międzynarodowej na skutek skasowania z obrotu tej umowy o popieraniu i ochronie inwestycji, zwracam się do szanownej komisji o przyjęcie tego projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MarekRocki">Nie ma legislatora, ale zwrócę uwagę, że w tej ustawie mamy wpisane 14 dni, o których mówił legislator przy poprzedniej ratyfikacji.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MarekRocki">Pan senator Ślusarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#RafałŚlusarz">Ja mam jedną kwestię związaną z podobną, analogiczną umową, którą rozwiązaliśmy z Portugalią. Otóż warunki brzegowe były takie same – też był powód, żeby ją rozwiązać, też weszliśmy do jakiegoś obiegu prawnego wyższego rzędu – tymczasem w Portugalii rozwiązanie tej umowy wywołało bardzo złe nastroje. Portugalia uważała, że wybraliśmy ten kraj i jakoś napiętnowaliśmy go tym wycofaniem. Przypominam, że Portugalia ma wiele interesów gospodarczych w Polsce. Z relacji ambasadora polskiego w Portugalii wiadomo, że to był gest nieprzemyślany i do końca nieprzeanalizowany. Czy mamy pewność, że w przypadku tej umowy coś takiego się nie wydarzy?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MarekRocki">Panie Ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PiotrWoźny">Panie Senatorze, nie znam portugalskiego przykładu, ale w tym przypadku można z całą mocą stwierdzić, że tego problemu nie będzie, ponieważ to Dania zwróciła się do Polski z prośbą o wygaszenie tej umowy, a więc, jak rozumiem, po tamtej stronie nie ma żadnej wątpliwości co do tego, że jest to zbędny i nadmiarowy akt regulujący współpracę.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MarekRocki">Senator Wach.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PiotrWach">Formalnie jest tak, jak pan minister mówi, tym bardziej że z tej informacji wynika, że Dania postępuje równolegle do tego, ale czy nie będzie roszczeń i pretensji, to nie wiadomo, bo właśnie jest procedowana w Sejmie ustawa, na mocy której prywatne karetki pogotowia nie będą dopuszczone i duńska firma Falck, która obsługuje 2 miliony czy ponad 2 miliony pacjentów w Polsce, będzie musiała zrezygnować ze swojej działalności. A lata temu był to właściwie, powiedziałbym, pewien gest pomocy w zorganizowaniu w Polsce tego ratownictwa. Inne podmioty także nie będą mogły działać na rynku, m.in. małe firmy, które dzierżawiły czy wykupiły od szpitali karetki. Tak że co prawda to się z tą ustawą tak bezpośrednio nie wiąże, bo to prawdopodobnie biegnie zupełnie innym torem, ale nie wiem, czy Dania nie będzie miała pretensji. Myślę, że będzie miała pretensje, bo chyba ambasador interweniował w sprawie dotyczącej zupełnie innej ustawy, związanej ze służbą zdrowia.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MarekRocki">Jakiś komentarz? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PiotrWoźny">Ja tylko jeszcze raz mogę powiedzieć, tak jak w prezentacji, że jeśli chodzi o okoliczności, w których dochodzi do rozwiązania tej umowy o wspieraniu i ochronie inwestycji, to z inicjatywą wystąpił rząd Danii. A to, że ta umowa jest rozwiązywana, nie oznacza, że znika, powiedziałbym, infrastruktura prawno-regulacyjna. Tak więc nie jest tak, że my generalnie pozbawiamy kogokolwiek możliwości dochodzenia swoich słusznych praw i roszczeń. Myślę, że jedną rzeczą jest to, żeby wygasić, powiedziałbym, pewnego rodzaju nadmiarową infrastrukturę regulacyjną – i tak bym traktował tę kwestię – a inną rzeczą jest, że tak powiem, możliwość dochodzenia swoich słusznych praw i roszczeń. W tym zakresie w żaden sposób nie modyfikujemy obowiązującego porządku prawnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PiotrWach">Panie Ministrze, tylko pytanie natury technicznej: ile jeszcze takich umów dwustronnych mamy?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PiotrWoźny">Mieliśmy 22 czy 23 umowy z krajami Unii Europejskiej. Polska nie zawarła takich umów z Irlandią i z Maltą. Umowa z Włochami wygasła na skutek wypowiedzenia umowy przez ten kraj i Polska wypowiedziała umowę z Portugalią. Czyli jeżeli były 22 lub 23, to wychodzi na to, że mamy jeszcze 20 lub 21 tego typu umów o popieraniu i ochronie inwestycji w relacjach z państwami członkowskimi Unii Europejskiej. Generalnie to też tyle okazji do spotkań w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#RyszardMajer">Można?</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MarekRocki">Można. Senator Majer.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RyszardMajer">Panie Ministrze, też takie techniczne pytanie. Rozumiem, że ta umowa z Danią była bezterminowa. Była zawarta w 1990 r. i nie miała terminu krańcowego. Te inne też są takie bezterminowe, czyli, jak rozumiem, musimy je jakoś skończyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechSudoł">Wszystkie umowy z krajami wewnątrzunijnymi zawarte na początku lat dziewięćdziesiątych obowiązują do momentu ich wygaszenia, czyli, można powiedzieć, są bezterminowe. Ale należy zwrócić uwagę na to, że niektóre z tych umów przewidują specyficzne, że tak się wyrażę, sloty czasowe, np. można je wypowiedzieć co 5 lat. Jeżeli ten slot minąłby, powiedzmy, dzisiaj, a jutro byśmy wypowiedzieli umowę, to termin wypowiedzenia biegnie za 5 lat. Tak jest w przypadku kilku umów. A co do zasady, jeśli umowa nie zostanie wypowiedziana, to jest bezterminowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarekRocki">Czy są inne pytania lub wystąpienia w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#MarekRocki">Spytam o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#DanutaDrypa">W opinii Biura Legislacyjnego przedmiotowa ustawa nie budzi zastrzeżeń. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MarekRocki">Wobec tego podaję pod głosowanie pozytywną opinię dotyczącą ustawy o ratyfikacji Porozumienia między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Królestwa Danii o zmianie i zakończeniu obowiązywania umowy w sprawie popierania i wzajemnej ochrony inwestycji.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#MarekRocki">Kto z państwa jest za?</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#MarekRocki">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#MarekRocki">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#komentarz">(3)</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#MarekRocki">Stwierdzam, że komisja większością głosów poparła ten projekt.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#MarekRocki">Proponuję, żeby senator Majer był sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#MarekRocki">Czy są inne propozycje w tej sprawie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#MarekRocki">Przechodzimy do punktu drugiego: rozpatrzenie ustawy o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#MarekRocki">Witam pana ministra Pawła Szrota.</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#MarekRocki">I poproszę o przedstawienie projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący! Panie i Panowie Senatorowie!</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PawełSzrot">Projekt, nad którym dzisiaj obraduje komisja, dotyczy utworzenia instytucji nowej, która ma nosić nazwę Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej im. Wacława Felczaka. Patron instytutu Wacław Felczak to postać wielce zasłużona w historii obu krajów – zarówno Polski, bo był kurierem rządu na uchodźstwie w czasie II wojny światowej, jak i Węgier, bo już później, w latach powojennych, wspierał działania węgierskiej opozycji antykomunistycznej.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o samą ideę utworzenia instytutu, to można powiedzieć, że ona jest oparta na zasadzie symetryczności, i to w dwojakim znaczeniu. Przede wszystkim powstaniu tego instytutu odpowiadać będzie utworzenie symetrycznej instytucji na Węgrzech. Ona w tym momencie powstaje. To jest wynik porozumienia obu krajów. I jeśli chodzi o tę część symetryczności, to jest to po stronie naszych partnerów węgierskich. Również organizacja instytutu jest symetryczna wobec innych instytucji, które teraz funkcjonują w zakresie współpracy z innymi krajami. Można tutaj wskazać taki instytut jak Ośrodek Studiów Wschodnich czy jak Instytut Zachodni. Oba te instytuty funkcjonują na podobnej zasadzie, jak miałby funkcjonować Instytut Współpracy Polsko-Węgierskiej, funkcjonują pod nadzorem prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o główny cel działalności Instytutu Współpracy Polsko-Węgierskiej, to będzie nim pogłębianie polsko-węgierskiej przyjaźni i współpracy. Cel ten będzie realizowany poprzez realizację następujących zaleceń: po pierwsze, przekazywanie młodym pokoleniom znaczenia tradycji polsko-węgierskiej; po drugie, wzmacnianie współpracy i nawiązywanie kontaktów pomiędzy przedstawicielami młodego pokolenia; jak również wspieranie współpracy naukowej, inicjatyw oraz projektów naukowych i oświatowych; wspieranie wzajemnej myśli innowacyjnej polsko-węgierskich organizacji kulturalnych, gospodarczych i politycznych; finansowanie lub dofinansowanie przedsięwzięć na rzecz współpracy polsko-węgierskiej oraz analizę przemian politycznych, gospodarczych i społecznych wpływających na bezpieczeństwo i rozwój Rzeczypospolitej Polskiej.</u>
<u xml:id="u-21.5" who="#PawełSzrot">Panie i Panowie Senatorowie, jeśli chodzi o ustrój wewnętrzny instytutu, o jego kierownictwo, to w jego ramach mają funkcjonować 2 ciała kolegialne, z czego jedno ciało, tzn. międzynarodowa rada instytutu ma być… Co do niej jest założenie, że w jej pracach mają uczestniczyć właśnie przedstawiciele naszych partnerów węgierskich.</u>
<u xml:id="u-21.6" who="#PawełSzrot">Co do zasad finansowania to ja tylko chciałbym przypomnieć, że tutaj limit jest 6 milionów zł rocznie w ciągu najbliższych lat. Wszystko to jest precyzyjnie opisane w projekcie.</u>
<u xml:id="u-21.7" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o poprawki do projektu, to część z nich została zgłoszona już w Sejmie i uwzględniona przez Izbę niższą. Kolejne poprawki zgłoszono na właśnie zakończonym posiedzeniu komisji kultury Senatu. To były poprawki redakcyjne, sformułowane przez prawników Kancelarii Senatu. Ja w imieniu rządu wszystkie je poparłem.</u>
<u xml:id="u-21.8" who="#PawełSzrot">Szanowni Państwo, proszę o przyjęcie procedowanego dzisiaj projektu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarekRocki">I poproszę o opinię Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#DanutaDrypa">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#DanutaDrypa">Panie Przewodniczący! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#DanutaDrypa">W opinii przygotowanej przez Biuro Legislacyjne do przedmiotowej ustawy znalazło się 6 uwag szczegółowych wraz z propozycjami poprawek.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#DanutaDrypa">Uwaga nr 1 dotyczy art. 3 ustawy, zgodnie z którym nadzór nad działalnością instytutu sprawuje prezes Rady Ministrów. Zgodnie z art. 11 ust. 2 szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów zatwierdza opracowane przez dyrektora instytutu: roczny plan działania instytutu, projekt rocznego planu finansowego instytutu, a także roczne sprawozdanie finansowe instytutu oraz roczne sprawozdanie z działalności instytutu. Ponadto w myśl art. 12 szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów będzie ustalał wynagrodzenie dyrektora instytutu. W związku z tym należy zauważyć, że we wskazanych przypadkach faktyczny nadzór nad działalnością instytutu będzie sprawowany przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, a nie przez prezesa Rady Ministrów. W związku z tym propozycja Biura Legislacyjnego zmierza do tego, aby w sposób jednoznaczny zapisać, iż czynności wynikające z nadzoru nad działalnością instytutu wykonuje w imieniu prezesa Rady Ministrów szef Kancelarii Prezesa Rady Ministrów. I to jest uwaga nr 1.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#DanutaDrypa">Uwaga nr 2 dotyczy art. 17 ust. 2, zgodnie z którym członkowie rady instytutu są powoływani spośród specjalistów z zakresu działania instytutu. Dalej są określone przesłanki, jakie to mają być osoby, ale ustawa nie precyzuje, kto powołuje członków rady instytutu. Jedynie w art. 18 ust. 4 określono, że w przypadku wygaśnięcia członkostwa w radzie instytutu albo odwołania członka rady instytutu prezes Rady Ministrów powołuje nowego członka rady instytutu na okres do końca kadencji. Poprawka zmierza do tego, aby w ustawie zostało wpisane, iż członkowie rady instytutu są powoływani przez prezesa Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#DanutaDrypa">Uwaga nr 3 ma charakter legislacyjny i dotyczy art. 24 ust. 1, który wskazuje, że instytut prowadzi samodzielną gospodarkę finansową na zasadach określonych w ustawie oraz w przepisach o finansach publicznych. Zgodnie z zasadami techniki prawodawczej, jeżeli w akcie normatywnym odsyła się do innego aktu normatywnego, to przy odesłaniu należy przytoczyć w całości aktualny tytuł tego aktu oraz oznaczenie rocznika, oraz pozycji dziennika urzędowego. Propozycja poprawki zmierza do tego, aby wypełnić zasady wynikające z zasad techniki prawodawczej. W sumie będą to 3 poprawki. Ponieważ w następnych przepisach ustawy również następuje odesłanie do ustawy o finansach publicznych, więc konsekwentnie propozycje poprawek zmierzają do zastosowania reguł wynikających z zasad techniki prawodawczej.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#DanutaDrypa">Uwaga nr 4 dotyczy art. 24 ust. 1, w którym sprecyzowano, że przychodem instytutu jest dotacja podmiotowa z budżetu państwa. W opinii Biura Legislacyjnego taka redakcja przepisu jest niejednoznaczna, ponieważ jeżeli intencją ustawodawcy było to, aby ta dotacja była przyznawana instytutowi co roku, to należy wprost zapisać, że jest to coroczna dotacja z budżetu państwa. A w konsekwencji, jeżeli państwo przyjęliby tę poprawkę, należy również uzupełnić w tym zakresie art. 26 ust. 5. Jest to przepis, który mówi o wysokości funduszu stypendialnego. Określanie tej wysokości jest odnoszone do dotacji budżetowej, więc w tym przepisie również należałoby wskazać, że jest to dotacja przyznana w ustawie budżetowej na dany rok.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#DanutaDrypa">Uwaga nr 5 dotyczy art. 25 ust. 3, zgodnie z którym podstawę gospodarki instytutu w okresie od dnia 1 stycznia do dnia wejścia w życie planu finansowego instytutu stanowi projekt tego planu. W opinii Biura Legislacyjnego użyte określenie „podstawę gospodarki instytutu do dnia wejścia w życie planu finansowego instytutu” jest niezasadne, to znaczy, jest niewłaściwe, dlatego że instytut jest państwową osobą prawną i zgodnie z ustawą o finansach publicznych plany finansowe państwowych osób prawnych są sporządzane zgodnie z ustawami o ich utworzeniu i na podstawie ustawy o finansach publicznych. Ustawa o utworzeniu instytutu – mówię tak skrótowo – mówi o tym, że dyrektor instytutu przygotowuje i po zasięgnięciu opinii rady instytutu przedstawia szefowi Kancelarii Prezesa Rady Ministrów do zatwierdzenia projekt rocznego planu finansowego instytutu. Czyli w tym momencie należałoby wpisać, że instytut działa na podstawie projektu planu do czasu zatwierdzenia planu finansowego przez szefa Kancelarii Prezesa Rady Ministrów, ponieważ trudno mówić o tym, kiedy plan finansowy wchodziłby w życie.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#DanutaDrypa">I uwaga nr 6, która jest również uwagą o charakterze legislacyjnym. Uzasadnienie jest dokładnie takie samo, jak zawarte w uwadze nr 3. Czyli w art. 25 ust. 5, zgodnie z którym instytut prowadzi rachunkowość na podstawie przepisów o rachunkowości, należy uwzględnić zasady techniki prawodawczej i przytoczyć pełen tytuł ustawy wraz z adresem publikacyjnym. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MarekRocki">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MarekRocki">Pan senator Grodzki.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#TomaszGrodzki">Panie Przewodniczący! Panie Ministrze!</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#TomaszGrodzki">Chyba wszyscy otrzymaliśmy taki ładny list od prezydenta Tarnowa, pana Ciepieli, który apeluje, żeby ten instytut znalazł swoją siedzibę w Tarnowie i przytacza liczne przykłady powiązań Tarnowa z Węgrami, jak również deklaruje daleko idącą pomoc miasta w lokalizacji, co może z punktu widzenia budżetowego nie byłoby bez znaczenia. Instytut Zachodni, przypomnę, jest w Poznaniu i świetnie działa, więc być może instytut węgierski, którego istnienia nikt nie neguje, bo bracia Węgrzy mają swoje podejście do relacji międzynarodowych… Ostatnio jak reprezentowałem Senat w parlamencie węgierskim, to nie widziałem ani jednej aktualnej mapy Węgier. Wisiały tylko mapy wielkich Węgier, co wkurzało Słowaków, Czechów, Rumunów i nie sprzyjało, że tak powiem, dobrej dyskusji. Ale to tak na marginesie.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#TomaszGrodzki">Proponuję to wziąć pod rozwagę. Było to już proponowane przez sejmową Komisję Spraw Zagranicznych i przez sejmową komisję kultury. Nie wiem, jak nasza komisja kultury się do tego odniosła, bo posiedzenia są równolegle, ale proponuję to wziąć pod rozwagę, bo widać, że jest sporo poprawek legislacyjnych. Wydaje mi się, że żeby zachować prawidłową technikę legislacyjną, potrzeba trochę pracy nad tym dokumentem. Może warto o tym Tarnowie pomyśleć, bo deklaracja prezydenta miasta jest rzeczowa i rzetelnie uargumentowana. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#MarekRocki">Senator Dobrzyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#JanDobrzyński">Białystok, Panie Senatorze, też byłby dobrym miejscem na taki instytut.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-27.2" who="#JanDobrzyński">Piękne miasto.</u>
<u xml:id="u-27.3" who="#JanDobrzyński">Ja mam 2 pytania do pana ministra.</u>
<u xml:id="u-27.4" who="#JanDobrzyński">Panie Ministrze, pan powiedział – nie wiem, czy dobrze słyszałem – że te 6 milionów to jest mit. Tak? Dobrze? A tutaj mamy wykaz – oczywiście pan o tym doskonale wie – w którym jest podział środków, i w zasadzie od roku 2018 do roku 2027 włącznie są wymienione kwoty 6 milionów. Wprawdzie napisano tutaj, że to jest maksymalny limit, ale z praktyki wynika, że jak jest maksymalny, to znaczy, że na pewno będzie 6 milionów.</u>
<u xml:id="u-27.5" who="#JanDobrzyński">I sprawa druga. Mam takie pytanie… Oczywiście ja jestem zwolennikiem powstania takiego instytutu, ale chciałbym poznać kulisy. Czyja to była inicjatywa? Czy to wynikało z jakiejś dyskusji ministrów spraw zagranicznych lub też premierów? Skąd to się wzięło?</u>
<u xml:id="u-27.6" who="#JanDobrzyński">I dodatkowe pytanie: czy tego typu instytuty węgiersko-polskie funkcjonują – może panowie wiedzą – na Węgrzech? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PawełSzrot">Oczywiście, ciągle wraca kwestia Tarnowa. Pan senator…</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PawełSzrot">Ja jestem z Białegostoku, jak pan senator Dobrzyński, i też mam wiele serca i uznania dla mniejszych ośrodków w Polsce – to tak, żeby państwo wiedzieli. Jeśli chodzi o losy kwestii tarnowskiej, tak ją nazwijmy, to posiedzenie senackiej Komisji Kultury i Środków Przekazu zakończyło się pół godziny temu. Uczestniczył w nim pan prezydent Ciepiela z Tarnowa. Komisja przyjęła poprawkę w tym zakresie, muszę powiedzieć, przy moim kategorycznym sprzeciwie. Sprzeciw ten musiałem wyrazić, mimo mojego wielkiego zrozumienia dla argumentów prezydenta Tarnowa i popierających go senatorów. Oni naprawdę przedstawili piękną i długą historię udziału Tarnowa i jego mieszkańców w przyjaźni polsko-węgierskiej. To było naprawdę imponujące. Ja zadeklarowałem, że wyobrażam sobie, że instytut, który ma powstać, na pewno wykorzysta ten potencjał i tę tradycję Tarnowa w planowaniu wydarzeń, konferencji, wystaw, wydarzeń naukowych.</u>
<u xml:id="u-28.4" who="#PawełSzrot">Muszę też powiedzieć o jednym – na co już zwrócono uwagę na posiedzeniu Komisji Kultury i Środków Przekazu – że prezes Rady Ministrów, zgodnie z art. 4 ust. 3 projektu ustawy ma prawo tworzyć, przekształcać i likwidować oddziały zamiejscowe instytutu. Nie wolno mi w tym momencie w imieniu ani kierownictwa przyszłego instytutu, ani prezesa Rady Ministrów nic deklarować, ale na pewno to, co przedstawili przedstawiciele Tarnowa, będzie istotnym argumentem przy podejmowaniu podobnych decyzji.</u>
<u xml:id="u-28.5" who="#PawełSzrot">A skąd mój sprzeciw, Panie Senatorze? Powiem tak: wymieniono tutaj Instytut Zachodni, który rzeczywiście jest specyficzny, ale zdecydowały względy zupełnie funkcjonalne. Ten instytut będzie działał w ścisłej współpracy z placówką dyplomatyczną Węgier, która rzecz jasna jest położona w Warszawie. I, Szanowni Państwo, ja bym powiedział, że Instytut Zachodni jest instytucją wyjątkową pod tym względem, że funkcjonuje w sposób prawidłowy. My mamy do czynienia z innymi przypadkami urzędów centralnych, instytucji państwowych, których siedziba jest położona poza miastem stołecznym Warszawa, i bardzo mi przykro – ja też pochodzę z mniejszego ośrodka, ciągle jestem bardzo związany z Białymstokiem, Panie Senatorze – ale to się po prostu funkcjonalnie nie sprawdza. I z wielką przykrością musiałem zgłosić kategoryczny sprzeciw wobec tej poprawki.</u>
<u xml:id="u-28.6" who="#PawełSzrot">Jeśli chodzi o pytanie pana senatora Dobrzyńskiego, to owszem, ta inicjatywa jest wynikiem wielu bilateralnych spotkań między stroną węgierską a stroną polską. Potwierdzam – ja już zresztą mówiłem o tym, uzasadniając ten projekt – że w tym momencie powstaje zupełnie symetryczna instytucja po stronie węgierskiej. Jej siedziba oczywiście będzie w Budapeszcie – to jest oczywiste. Tamta instytucja będzie współpracować z polską placówką. Tutaj obowiązuje, na zasadzie pewnej dyplomatycznej dżentelmeńskiej umowy, pełna symetryczność, wzajemność. Dziękuję bardzo, Panie Przewodniczący, Wysoka Komisjo.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#MarekRocki">Senator Wach.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PiotrWach">Chciałbym się pana ministra zapytać, czy to jest typowe rozwiązanie, że instytut podlega premierowi, a nie np. ministrowi spraw zagranicznych?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PawełSzrot">Panie Senatorze, nie wiem, na ile to jest typowe rozwiązanie, ale to jest rozwiązanie występujące w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej. Te 2 instytucje, o których mówiłem w uzasadnieniu, czyli Instytut Zachodni i Ośrodek Studiów Wschodnich, mają podobne umocowanie, czyli są bezpośrednio pod prezesem Rady Ministrów. Rzecz jasna współpracują z Ministerstwem Spraw Zagranicznych, ale tutaj linia nadzoru i kontroli jest nakreślona przez prezesa Rady Ministrów. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MarekRocki">Pani senator Czudowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#DorotaCzudowska">Dziękuję, Panie Przewodniczący.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#DorotaCzudowska">Panie Ministrze, czy w trakcie przygotowania tej ustawy były rozmowy z ambasadorem Węgier w Polsce dotyczące siedziby? Jak rozumiem, jakieś konsultacje?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PawełSzrot">Pani Senator, oczywiście te rozmowy z panią ambasador były i cały czas są kontynuowane. Nie jestem w stanie zdeklarować, czy akurat kwestia siedziby była ich przedmiotem. Nie mogę wykluczyć tego, że to akurat było tak oczywiste, że wszyscy to przyjęli za pewnik. Na pewno w tych rozmowach nikt nie prezentował wariantów przeniesienia siedziby poza Warszawę – może w ten sposób. Dziękuję, Pani Senator, Panie Przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MarekRocki">Też nie możemy wykluczyć, że pan prezydent Tarnowa udał się z wizytą do pani ambasador.</u>
<u xml:id="u-35.1" who="#MarekRocki">Czy mamy kolejne głosy w dyskusji?</u>
<u xml:id="u-35.2" who="#MarekRocki">Kto z państwa senatorów myśli o przejęciu poprawek zgłoszonych przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-35.3" who="#JanDobrzyński">Ja myślę, Panie Profesorze.</u>
<u xml:id="u-35.4" who="#DorotaCzudowska">Czy te poprawki były zgłaszane na posiedzeniu komisji kultury?</u>
<u xml:id="u-35.5" who="#DorotaCzudowska">Te same.</u>
<u xml:id="u-35.6" who="#JanDobrzyński">I są przejęte, tak? Jeżeli są przejęte, to nie ma takiej potrzeby.</u>
<u xml:id="u-35.7" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-35.8" who="#MarekRocki">Tak, ale to jest oddzielne posiedzenie. Jeśli przyjmiemy, że głosujemy bez poprawek, to jednak jest inna sytuacja legislacyjna.</u>
<u xml:id="u-35.9" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-35.10" who="#MarekRocki">Stawiamy tamtą komisję w trochę innej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-35.11" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-35.12" who="#MarekRocki">Pani senator Czudowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#DorotaCzudowska">To znaczy, chciałabym mieć pewność. Wszystkie poprawki, które przedstawiło Biuro Legislacyjne, rząd akceptuje, tak?</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#Gloszsali">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PawełSzrot">Tak, po analizie absolutnie wszystkie akceptujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarekRocki">Pan senator Dobrzyński przejmuje te poprawki, zgłasza te poprawki.</u>
<u xml:id="u-38.1" who="#MarekRocki">Czy są jeszcze głosy w dyskusji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-38.2" who="#MarekRocki">Wobec tego poddaję pod głosowanie poprawki.</u>
<u xml:id="u-38.3" who="#JanDobrzyński">A nie można blokiem, en bloc, wszystkie razem?</u>
<u xml:id="u-38.4" who="#MarekRocki">Chyba nie. Czy musimy…</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#DanutaDrypa">Ja powiem tak: Szanowni Państwo, to są różne poprawki. Ale jeżeli nie będzie sprzeciwu co do łącznego głosowania przy akceptacji rządu, to jest to możliwe.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MarekRocki">Jasne.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#MarekRocki">Czy ktoś z państwa ma uwagi do głosowania łącznego nad wszystkimi poprawkami?</u>
<u xml:id="u-40.2" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-40.3" who="#MarekRocki">Poza kwestią Tarnowa, bo ona też była głosowana na posiedzeniu komisji.</u>
<u xml:id="u-40.4" who="#JanDobrzyński">I Białymstokiem, Panie Profesorze, bo tutaj mówi się…</u>
<u xml:id="u-40.5" who="#MarekRocki">Wobec tego będziemy głosowali.</u>
<u xml:id="u-40.6" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-40.7" who="#MarekRocki">Głosujemy nad poprawkami senatora Dobrzyńskiego, które są tożsame z poprawkami zgłoszonymi przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-40.8" who="#MarekRocki">Kto z państwa jest za przyjęciem tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-40.9" who="#komentarz">(8)</u>
<u xml:id="u-40.10" who="#MarekRocki">Czy ktoś jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-40.11" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-40.12" who="#MarekRocki">Czy ktoś wstrzymał się od głosu?</u>
<u xml:id="u-40.13" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-40.14" who="#MarekRocki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-40.15" who="#MarekRocki">Stwierdzam, że komisja przyjęła te poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PawełSzrot">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#PawełSzrot">Dziękuję bardzo. Do widzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekRocki">Czy poprawka…</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#TomaszGrodzki">Ja nie zgłaszam.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#MarekRocki">Nie ma poprawki dotyczącej Tarnowa.</u>
<u xml:id="u-42.3" who="#TomaszGrodzki">Nie, to było pod rozwagę. Jeżeli to zgłosiła komisja kultury, to jestem… Tak będziemy głosowali.</u>
<u xml:id="u-42.4" who="#MarekRocki">Nie ma też poprawki dotyczącej Białegostoku.</u>
<u xml:id="u-42.5" who="#JanDobrzyński">Nie ma, Panie Profesorze.</u>
<u xml:id="u-42.6" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-42.7" who="#MarekRocki">Wobec tego głosujemy nad przyjęciem tego projektu wraz z przyjętymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-42.8" who="#MarekRocki">Kto z państwa jest za?</u>
<u xml:id="u-42.9" who="#komentarz">(6)</u>
<u xml:id="u-42.10" who="#MarekRocki">Kto jest przeciwny?</u>
<u xml:id="u-42.11" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-42.12" who="#MarekRocki">Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-42.13" who="#komentarz">(2)</u>
<u xml:id="u-42.14" who="#MarekRocki">Stwierdzam, że komisja przyjęła projekt ustawy o Instytucie Współpracy Polsko-Węgierskiej.</u>
<u xml:id="u-42.15" who="#MarekRocki">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-42.16" who="#MarekRocki">Sprawozdawcą będzie pani senator Zając…</u>
<u xml:id="u-42.17" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-42.18" who="#MarekRocki">Nie ma innych propozycji.</u>
<u xml:id="u-42.19" who="#JanDobrzyński">A pani senator wyraża zgodę?</u>
<u xml:id="u-42.20" who="#MarekRocki">Tak. Zgłosiła się już wcześniej.</u>
<u xml:id="u-42.21" who="#JanDobrzyński">Wcześniej się zgłosiła?</u>
<u xml:id="u-42.22" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-42.23" who="#JanDobrzyński">Ja myślałem, że to przypadek, Panie Profesorze.</u>
<u xml:id="u-42.24" who="#MarekRocki">Nie, przecież nie będę losował.</u>
<u xml:id="u-42.25" who="#JanDobrzyński">No tak.</u>
<u xml:id="u-42.26" who="#MarekRocki">Zamykam sto pięćdziesiąte pierwsze posiedzenie.</u>
<u xml:id="u-42.27" who="#MarekRocki">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-42.28" who="#MarekRocki">Przypominam: jutro o 8.30.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 18)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>