text_structure.xml
16.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Początek posiedzenia o godzinie 17 minut 19)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#komentarz">(Posiedzeniu przewodniczy zastępca przewodniczącego Komisji Kultury i Środków Przekazu Czesław Ryszka)</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#CzesławRyszka">Dobry wieczór państwu.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#CzesławRyszka">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury i Środków Przekazu oraz Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności.</u>
<u xml:id="u-3.2" who="#CzesławRyszka">A w porządku obrad jest rozpatrzenie ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej – druk senacki nr 960.</u>
<u xml:id="u-3.3" who="#CzesławRyszka">Czy są jakieś pytania dotyczące porządku obrad? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.4" who="#CzesławRyszka">Lobbystów też nie widzę.</u>
<u xml:id="u-3.5" who="#CzesławRyszka">Bardzo serdecznie witam państwa senatorów; witam ministra Pawła Lewandowskiego, podsekretarza stanu w Ministerstwie Kultury i Dziedzictwa Narodowego; witam Rafała Kozakiewicza z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, radcę prawnego; witam członka zarządu PAP Łukasza Świerżewskiego.</u>
<u xml:id="u-3.6" who="#Gloszsali">I Wojciecha Surmacza.</u>
<u xml:id="u-3.7" who="#CzesławRyszka">Nie, nie, Surmacza nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.8" who="#Gloszsali">Nie ma.</u>
<u xml:id="u-3.9" who="#CzesławRyszka">I witam naszego legislatora, pana Jakuba Zabielskiego.</u>
<u xml:id="u-3.10" who="#CzesławRyszka">Proszę państwa, przechodzimy od razu do rozpatrzenia tego punktu obrad.</u>
<u xml:id="u-3.11" who="#CzesławRyszka">Myślę, że od razu udzielę głosu przedstawicielowi rządu, panu ministrowi, który nam przedstawi cel i przedmiot ustawy.</u>
<u xml:id="u-3.12" who="#CzesławRyszka">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PawełLewandowski">Panie Przewodniczący! Wysoka Komisjo!</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#PawełLewandowski">Celem ustawy o zmianie ustawy o Polskiej Agencji Prasowej jest umożliwienie zgodnego z prawem i zgodnego z dyscypliną finansów publicznych połączenia 2 spółek: Polskiej Agencji Prasowej i PWR. Spółka Polska Agencja Prasowa posiada swoją własną ustawę, została powołana osobną ustawą na początku lat dziewięćdziesiątych. Z kolei spółka PWR powstała w wyniku przekształcenia, na podstawie ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych. W związku z tym osoby, które były zatrudnione w PWR w momencie przekształcenia, nabyły prawo do akcji spółki w razie jej przekształcenia, likwidacji lub np. połączenia z inną spółką. Ponieważ ustawa o Polskiej Agencji Prasowej w art. 7 mówi wyraźnie, że 100% akcji należy do Skarbu Państwa, połączenie PWR z Polską Agencją Prasową spowodowałoby, że osoby uprawnione do nabycia akcji, które nabyły to uprawnienie na podstawie ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw, nie mogłyby tego uprawnienia zrealizować, co naraziłoby Skarb Państwa na konieczność wypłaty odszkodowania, a osobę, która by podjęła taką decyzją, na odpowiedzialność z tytułu dyscypliny finansów publicznych.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#PawełLewandowski">W związku z tym proponujemy zmianę ustawy o Polskiej Agencji Prasowej, która to zmiana zagwarantuje oczywiście Skarbowi Państwa 100% akcji, ale z jednym wyjątkiem. Otóż w momencie połączenia ze spółką, która powstała w wyniku komercjalizacji, w ramach ustawy o komercjalizacji przedsiębiorstw państwowych, nie uniemożliwia się realizacji prawa do nabycia akcji przez pracowników łączonej spółki, która powstała na podstawie tamtej ustawy. I to jest cały cel tej niewielkiej zmiany ustawy o Polskiej Agencji Prasowej.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#PawełLewandowski">Sprawa dotyczy zaledwie około 150 osób. Tak wynika z tego, co udało nam się zewidencjonować. To są osoby, które były zatrudnione w momencie przekształcenia przedsiębiorstwa na podstawie ustawy o komercjalizacji lub trochę wcześniej. W tej ustawie są dokładne kryteria. Zdaje się, że w dziale VI…</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#Gloszsali">W dziale IV.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#PawełLewandowski">W dziale IV, przepraszam. Te osoby nabyły te uprawnienia i chcemy po prostu im je pozostawić.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#PawełLewandowski">W związku ze zmianą statutu spółki Polska Agencja Prasowa jedyną możliwością odsprzedaży tych akcji będzie sprzedanie ich Skarbowi Państwa albo Polskiej Agencji Prasowej. I tak 95% akcji spółki będzie w posiadaniu Skarbu Państwa. Te 5% akcji spółki PAP będzie tak jakby zarezerwowane, tak aby zagwarantować wykonanie prawa do poboru tych akcji przez osoby z PWR, oczywiście w momencie, kiedy się po to zgłoszą. I zgodnie z kodeksem spółek handlowych… No, ponieważ jesteśmy udziałowcem większościowym, i tak moglibyśmy skupić te 5% akcji, jeżeli ich zakup zostałby zrealizowany, ale jeszcze dodatkowo zabezpieczamy się w ten sposób, że w statucie spółki wyraźnie wskazujemy, że możliwość odkupienia ich będzie mieć Skarb Państwa lub Polska Agencja Prasowa. Tak więc nie ma tutaj żadnego zagrożenia zmiany statusu właścicielskiego spółki, czyli np. obrotu tymi akcjami na wolnym rynku.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#PawełLewandowski">Chciałbym jeszcze zwrócić uwagę, że w momencie, kiedy te osoby uzyskają prawo do tych akcji, i tak przez 2 lata zasadniczo nie będą mogły z nimi nic zrobić, nie będą mogły ich sprzedać. A więc generalnie tutaj żadnego niebezpieczeństwa utraty kontroli nad spółką nie ma, mimo że pojawiały się takie głosy jeszcze przed posiedzeniem komisji.</u>
<u xml:id="u-4.9" who="#PawełLewandowski">Dlatego proszę Wysoką Komisję o przyjęcie ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#CzesławRyszka">Dziękuję, Panie Ministrze.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#CzesławRyszka">Z tych słów wynika, że ustawa jest bardzo czysta, precyzyjna, ale nie wiem, jak pan legislator się na to zapatruje.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#CzesławRyszka">Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#JakubZabielski">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#JakubZabielski">Panowie Przewodniczący! Wysokie Komisje! Panie Ministrze! Szanowni Państwo!</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#JakubZabielski">Sprawa wydaje się oczywista, ale nawet oczywistą sprawę trzeba prawidłowo implementować do systemu prawnego. Biuro Legislacyjne ma wątpliwości co do treści ust. 8 dodawanego do art. 7 ustawy o Polskiej Agencji Prasowej. Przepis ten został sformułowany w taki sposób, że do osób, które będą mogły skorzystać z prawa do nieodpłatnego nabycia akcji objętych przez Skarb Państwa w wyniku przejęcia, stosowane będą wprost pewne przepisy ustawy o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników. I tu pojawiają się 3 wątpliwości.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#JakubZabielski">Pierwsza wątpliwość odnosi się do tego, czy do analogicznego, ale nie takiego samego prawa rzeczywiście możemy zastosować wprost przepisy ustawy o komercjalizacji. Zdaniem Biura Legislacyjnego nie jest to możliwe. Trzeba by odpowiednio zmodyfikować normy prawne wynikające z ustawy o komercjalizacji, żeby można było je zastosować do prawa do nieodpłatnego nabycia akcji objętych przez Skarb Państwa w wyniku przejęcia.</u>
<u xml:id="u-6.4" who="#JakubZabielski">Druga kwestia dotyczy tego, że przepis odnosi się wyłącznie do osób. Pominięto całkowicie kwestię procedury zarówno nabywania, jak i wykonywania prawa do nieodpłatnego nabycia akcji.</u>
<u xml:id="u-6.5" who="#JakubZabielski">A trzeci problem jest czysto legislacyjny. Otóż ust. 8 odsyła do art. 7 ust. 1 ustawy o Polskiej Agencji Prasowej zamiast do ust. 7 dodawanego do art. 7. Jest to oczywisty błąd i ten błąd tak czy siak trzeba by było poprawić.</u>
<u xml:id="u-6.6" who="#JakubZabielski">Mając na względzie precyzję języka i potrzebę wyrażenia intencji prawodawcy w sposób niebudzący wątpliwości, przygotowałem w swojej opinii stosowną poprawkę. Niemniej opinię tę skonsultowałem z radcą prawnym, panem Rafałem Kozakiewiczem z Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego, celem ustalenia, jaka rzeczywiście była intencja ustawodawcy, który uchwalił przepisy dodawane do ustawy o Polskiej Agencji Prasowej, no i okazało się, że ja to przeczytałem troszeczkę inaczej, niż rzeczywiście powinno to być przeczytane. A więc wola ustawodawcy nie została wyrażona na tyle precyzyjnie, żebym ja jako legislator był w stanie to należycie zrozumieć. W drodze rozmowy, w drodze pewnych konsultacji, zaproponowałem modyfikację poprawki, którą zawarłem w swojej opinii. Ta propozycja została złożona na ręce pana przewodniczącego. Będzie się ona sprowadzała do tego, żeby nadać nowe brzmienie ust. 8 i jednocześnie dodać do art. 7 ustawy o Polskiej Agencji Prasowej nowy ust. 9.</u>
<u xml:id="u-6.7" who="#JakubZabielski">Zacytuję, jak powinien brzmieć ust. 8: „Do nieodpłatnego nabycia akcji, o którym mowa w ust. 7, stosuje się odpowiednio przepisy działu IV ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników”… I tutaj jest jeszcze dzienniczek promulgacyjny.</u>
<u xml:id="u-6.8" who="#JakubZabielski">I ust. 9, którego tutaj nie ma, a który ja proponuję dodać: „Osobą uprawnioną do nieodpłatnego nabycia akcji, o którym mowa w ust. 7, jest pracownik spółki przejmowanej, który spełnia warunki określone w art. 2 pkt 5 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i niektórych uprawnieniach pracowników i złożył oświadczenie o zamiarze nabycia akcji na podstawie art. 38 ust. 1 tej ustawy, albo jego spadkobierca, który złożył oświadczenie na podstawie art. 38c ust. 2 albo 3 tej ustawy”.</u>
<u xml:id="u-6.9" who="#JakubZabielski">Ust. 9 przesądzi w sposób niebudzący żadnych wątpliwości, kto może być beneficjentem rozwiązania proponowanego w rozpatrywanej przez Wysokie Komisje ustawie. Brzmienie uchwalone przez Sejm budziło wątpliwości. Nie było wiadomo, kto tak naprawdę z tego prawa może skorzystać. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#CzesławRyszka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#CzesławRyszka">Panie Ministrze, proszę się odnieść do tych poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PawełLewandowski">Dziękuję, Panie Przewodniczący. Dziękuję, Panie Legislatorze.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PawełLewandowski">Oczywiście przyjmujemy tę poprawkę. Uważamy, że rzeczywiście ona lepiej oddaje intencję, jaka przyświeca tej ustawie, i rekomendujemy przyjęcie tej poprawki. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#CzesławRyszka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#CzesławRyszka">Otwieram dyskusję.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#CzesławRyszka">Czy ktoś z senatorów chciałby odnieść się do ustawy i do tych poprawek?</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#CzesławRyszka">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#RyszardBonisławski">Ja mam tylko jedno pytanie, Panie Przewodniczący. Jaka jest wartość tych akcji, które zostaną przekazane pracownikom? Chodzi o te 5%?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#CzesławRyszka">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PawełLewandowski">W zależności od tego, jaką wycenę przyjmiemy, to jest kwota 6–8 milionów zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#CzesławRyszka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#CzesławRyszka">Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#CzesławRyszka">Skoro nie ma, to przechodzimy do głosowania nad poprawką.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#Gloszsali">Pan ją przejmuje, Panie Przewodniczący?</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#CzesławRyszka">Tak, tak.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#Gloszsali">Przejmujemy razem.</u>
<u xml:id="u-13.6" who="#CzesławRyszka">Tak, tak, przejmujemy.</u>
<u xml:id="u-13.7" who="#CzesławRyszka">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem poprawki zgłoszonej przez Biuro Legislacyjne?</u>
<u xml:id="u-13.8" who="#komentarz">(13)</u>
<u xml:id="u-13.9" who="#CzesławRyszka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.10" who="#CzesławRyszka">Czy ktoś jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-13.11" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-13.12" who="#CzesławRyszka">Nie.</u>
<u xml:id="u-13.13" who="#CzesławRyszka">Ktoś się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-13.14" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-13.15" who="#CzesławRyszka">Też nie.</u>
<u xml:id="u-13.16" who="#CzesławRyszka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-13.17" who="#CzesławRyszka">W takim razie głosujemy nad całością ustawy.</u>
<u xml:id="u-13.18" who="#CzesławRyszka">Kto z państwa senatorów jest za przyjęciem ustawy w całości?</u>
<u xml:id="u-13.19" who="#komentarz">(13)</u>
<u xml:id="u-13.20" who="#CzesławRyszka">Ktoś jest przeciw?</u>
<u xml:id="u-13.21" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-13.22" who="#CzesławRyszka">Nie.</u>
<u xml:id="u-13.23" who="#CzesławRyszka">Ktoś się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-13.24" who="#komentarz">(0)</u>
<u xml:id="u-13.25" who="#CzesławRyszka">Też nie.</u>
<u xml:id="u-13.26" who="#CzesławRyszka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.27" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-13.28" who="#CzesławRyszka">Bardzo dziękuję.</u>
<u xml:id="u-13.29" who="#CzesławRyszka">Zostało nam jeszcze wyznaczenie senatora sprawozdawcy.</u>
<u xml:id="u-13.30" who="#CzesławRyszka">Proszę bardzo, senator Peczkis.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#GrzegorzPeczkis">Proponuję pana przewodniczącego na senatora sprawozdawcę.)</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#CzesławRyszka">Ja już mam 2 sprawozdania dzisiaj.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#Gloszsali">Ale on mówi o drugim przewodniczącym.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#CzesławRyszka">A tak, przepraszam bardzo. Przepraszam, nie zrozumiałem.</u>
<u xml:id="u-15.3" who="#komentarz">(Wesołość na sali)</u>
<u xml:id="u-15.4" who="#CzesławRyszka">Sorry, sorry.</u>
<u xml:id="u-15.5" who="#komentarz">(Wypowiedź poza mikrofonem)</u>
<u xml:id="u-15.6" who="#CzesławRyszka">Jak najbardziej, Komisja Gospodarki Narodowej i Innowacyjności jest w tym przypadku właściwą instytucją.</u>
<u xml:id="u-15.7" who="#AdamGawęda">Dobrze, przyjmuję to.</u>
<u xml:id="u-15.8" who="#CzesławRyszka">Senator Gawęda przyjmuje, pan przewodniczący także.</u>
<u xml:id="u-15.9" who="#CzesławRyszka">Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-15.10" who="#CzesławRyszka">Zamykam posiedzenie połączonych Komisji Gospodarki Narodowej i Innowacyjności oraz Komisji Kultury i Środków Przekazu.</u>
<u xml:id="u-15.11" who="#CzesławRyszka">Do zobaczenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#komentarz">(Koniec posiedzenia o godzinie 17 minut 32)</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>