text_structure.xml 73.5 KB
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 155 156 157 158 159 160 161 162 163 164 165 166 167 168 169 170 171 172 173 174 175 176 177 178 179 180 181 182 183 184 185 186 187 188 189 190 191 192 193 194 195 196 197 198 199 200 201 202 203 204 205 206 207 208 209 210 211 212 213 214 215 216 217 218 219 220 221 222 223 224 225 226 227 228 229 230 231 232 233 234 235 236 237 238 239 240 241 242 243 244 245 246 247 248 249 250 251 252 253 254 255 256 257 258 259 260 261 262 263 264 265 266 267 268 269 270 271 272 273 274 275 276 277 278 279 280 281 282 283 284 285 286 287 288 289 290 291 292 293 294 295 296 297 298 299 300 301 302 303 304 305 306 307 308 309 310 311 312 313 314 315 316 317 318 319 320 321 322 323 324 325 326 327 328 329 330 331 332 333 334 335 336 337 338 339 340 341 342 343 344 345 346 347 348 349 350 351 352 353 354 355 356 357 358 359 360 361 362 363 364 365 366 367 368 369 370 371 372 373 374 375 376 377 378 379 380 381 382 383 384 385 386 387 388 389 390 391 392 393 394 395 396 397 398 399 400 401 402 403 404 405 406 407 408 409 410 411 412 413 414 415 416 417 418 419 420 421 422 423 424 425 426 427 428 429 430 431 432 433 434 435 436 437 438 439 440 441 442 443 444 445 446 447 448 449 450 451 452 453 454 455 456 457 458 459 460 461 462 463 464 465 466 467 468 469 470 471 472 473 474 475 476 477 478 479 480 481 482 483 484 485 486 487 488 489 490 491 492 493 494 495 496 497 498 499 500 501 502 503 504 505 506 507 508 509 510 511 512 513 514 515 516 517 518 519 520 521 522 523 524 525 526 527 528 529 530 531 532 533 534 535 536 537 538 539 540 541 542 543 544 545 546 547 548 549 550 551 552 553 554 555 556 557 558 559 560 561 562 563 564 565 566 567 568 569 570 571 572 573 574 575 576 577 578 579 580 581 582 583 584 585 586 587 588 589 590 591 592 593 594 595 596 597 598 599 600 601 602 603 604 605 606 607 608 609 610 611 612 613 614 615 616 617 618 619 620 621 622 623 624 625 626 627 628 629 630 631 632 633 634 635 636 637 638 639 640 641 642 643 644 645 646 647 648 649 650 651 652 653 654 655 656 657 658 659 660 661 662 663 664 665 666 667 668 669 670 671 672 673 674 675 676 677 678 679 680 681 682 683 684 685 686 687 688 689 690 691 692 693 694 695 696 697 698 699 700 701 702 703 704 705 706 707 708 709 710 711 712 713 714 715 716 717 718 719 720 721 722 723 724 725 726 727 728 729 730 731 732 733 734 735 736 737 738 739 740 741 742 743 744 745 746 747 748 749 750 751 752 753 754 755 756 757 758 759 760 761 762 763 764 765 766 767 768 769 770 771 772 773 774 775 776 777 778 779 780 781 782 783 784 785 786 787 788 789 790 791 792 793 794 795 796 797 798 799 800 801 802 803 804 805 806 807 808 809 810 811 812 813 814 815 816 817 818 819 820 821 822 823 824 825 826 827 828 829 830 831 832 833 834 835
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z e-skierowaniami oraz listami oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, druk nr 3017. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie widzę zgłoszeń… Słucham. Pan poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszDziuba">Panie przewodniczący, jest problem dokończenia głosowania nad sprawozdaniem dotyczącym przestrzegania praw pacjenta. Przypomnę, że jedno głosowanie było rozstrzygające, a drugie nie, więc to zadanie jest jeszcze przed nami. Czy można byłoby rozszerzyć porządek obrad – nie wiem, jak to sformułować – o ciąg dalszy debaty nad sprawozdaniem albo przeprowadzenie głosowania nad sprawozdaniem, które przywołałem przed chwilą?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, my zrozumieliśmy, że chodzi o sprawozdanie, którego drugie czytanie mamy dzisiaj o g. 15.00, więc przepraszam za…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest przeciw rozszerzeniu porządku obrad? Nie widzę zgłoszeń. Mamy rozszerzony porządek.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BartoszArłukowicz">Szanowni państwo, organizacyjnie – ustawa jest duża, proszę więc nie być przywiązanym do zasady, że każdy musi zabrać głos w każdej sprawie. Tak delikatnie bym powiedział. Proszę też mieć z tyłu głowy, że w czasie posiedzenia Komisji będzie głosowanie na sali plenarnej, będę więc musiał przerwać posiedzenie Komisji. Będziemy musieli pójść zagłosować i wrócić. Prosiłbym, żeby to zrobić sprawnie, bo inaczej to posiedzenie Komisji rozwlecze się na bardzo długi czas. Do ministerstwa też zwracam się z prośbą o precyzyjne i krótkie informowanie, a do państwa posłów mój apel, żeby precyzyjnie i krótko wyrażać swoje przemyślenia, jeżeli takie są konieczne.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Sejm w dniu 22 listopada 2018 r. przeprowadził pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw w związku z e-skierowaniami oraz listami oczekujących na udzielenie świadczenia opieki zdrowotnej, druk nr 3017 i skierował ten projekt do Komisji Zdrowia w celu rozpatrzenia. Informuję, że do tego projektu są opinie Biura Analiz Sejmowych – prawna i merytoryczna – oraz stanowisko Naczelnej Izby Lekarskiej. Zostały one do państwa posłów wysłane i zamieszczone w iPadach. Jednocześnie informuję, że poseł Tadeusz Dziuba zgłosił poprawkę. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#TadeuszDziuba">Tak jest. Przedłożyłem ją w sekretariacie. Państwo posłowie powinni ją dostać skserowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do… To jest pierwsze czytanie, czy tak? Rozpatrzenie projektu ustawy. Oddaję głos ministerstwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JanuszCieszyński">Dzień dobry. Panie przewodniczący, szanowni państwo, postaram się bardzo szybko. To jest projekt ustawy o e-skierowaniu oraz listach oczekujących, potocznie mówiąc, kolejkach. Tutaj regulujemy, w związku ze startem pilotażu elektronicznego skierowania, pewne kluczowe aspekty funkcjonowania elektronicznych skierowań, pewne kwestie troszeczkę legislacyjnie porządkujemy. Natomiast, ponieważ te elektroniczne skierowania, jak i wszystkie inne rozwiązania z zakresu e-zdrowia służą przede wszystkim usprawnieniu funkcjonowania systemu, nasza propozycja, oprócz samych regulacji dotyczących tego „e”, dotyczy też uporządkowania pewnych spraw związanych z listami oczekujących.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#JanuszCieszyński">Po pierwsze, wprowadzamy taką możliwość, żeby Narodowy Fundusz Zdrowia przypominał o nadchodzącym terminie wizyty. To jest coś, co na pewno państwo już znają z systemu ochrony zdrowia. Takie informacje, np. wysłane sms-em, wedle badań międzynarodowych, zmniejszają liczbę odwołanych wizyt nawet o 50%, co pozwala na te terminy zaprosić innych z list oczekujących.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#JanuszCieszyński">Dajemy także możliwość bardziej elastycznego zarządzania listami oczekujących przez świadczeniodawcę poprzez umożliwienie przełożenia na takie zwolnione miejsce dowolnego pacjenta, który miał termin wizyty od 7 do 30 dni od tego terminu odwołanego. To daje dużą elastyczność dyrektorowi szpitala, ale jednocześnie to nie jest elastyczność, która mogłaby doprowadzić do jakichś niepożądanych zjawisk. Mówiąc w skrócie, chodzi o to, żeby pacjent miał realną korzyść, bo w obowiązującym stanie prawnym jest tak, że w momencie, którym mamy 10 osób w kolejce i pierwsza osoba odwołuje wizytę, to powinniśmy wszystkie osoby o jedno miejsce przesunąć. Czyli, dla każdego jest korzyść pół godziny, a jeszcze – nie wiem, czy państwo to wiedzą – każdą z tych osób powinniśmy na piśmie poinformować o tym, że taka zmiana nastąpiła. Jest to po prostu niepraktyczne. My dajemy możliwość elastycznego zarządzania tym i rozładowywania kolejek w ramach dostępnych już zasobów. Nie ma więc tu dodatkowych nakładów, a jest możliwość przyjęcia większej liczby pacjentów.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#JanuszCieszyński">Oprócz tego, otwieramy troszeczeczkę oczy NFZ na harmonogramy przyjęć. Chodzi o to, aby poprzez comiesięczne sprawozdania była możliwość monitorowania sytuacji nie tylko osób, które są na listach oczekujących, ponieważ, szanowni pastwo, na listach oczekujących są dzisiaj wyłącznie pacjenci pierwszorazowi. Czyli, jeżeli mamy poradnię, która przyjmuje np. bardzo wiele osób w ramach planu leczenia, to NFZ tego na dzisiaj nie widzi. Jednocześnie jest tak, że taki harmonogram dzisiaj już każdy podmiot de facto prowadzi, ponieważ trudno sobie wyobrazić przyjmowanie pacjentów inaczej niż na podstawie jakiegoś już prowadzonego harmonogramu przyjęć.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#JanuszCieszyński">Zwiększamy oprócz tego częstotliwość raportowania, jeżeli chodzi o następny wolny termin, z cotygodniowego, na codzienny. Przy czym tam, gdzie jest to uzasadnione kwestiami technicznymi, dajemy możliwość dyrektorowi NFZ na zwolnienie danego świadczeniodawcy z realizowania tego obowiązku, po prostu tego nie wymagać np. w przypadku poradni, która przyjmuje 2 dni w tygodniu i niewielu pacjentów, i w związku z tym nie ma możliwości technicznych, żeby to robić. Czyli, tam, gdzie można, to będziemy tych dodatkowych informacji dla pacjentów oczekiwać, a tam, gdzie to nie jest konieczne, to już nie. Poza tym, jest tam wiele przepisów o drobniejszej wadze, usprawniających zarządzanie listami oczekujących.</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#JanuszCieszyński">I trzecia część tej ustawy, czyli przepisy wprowadzające wsparcie finansowe dla farmaceutów w związku z wchodzącym od 1 stycznia obowiązkiem podłączenia się do platformy P1, z czego wynika przede wszystkim konieczność generowania elektronicznych dokumentów realizacji recepty. To powinno znacząco odbiurokratyzować funkcjonowanie aptek. Natomiast, ze względu na to, że ze strony samorządu farmaceutów i ze strony całego środowiska aptekarskiego były postulaty, żeby takiego wsparcia udzielić, przeznaczyliśmy na to odpowiednią kwotę. Szacujemy, że to będzie wsparcie o łącznej wartości ok. 15 mln zł. Warto wskazać, że… Nie słyszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Gdzie te pieniądze są?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JanuszCieszyński">Te pieniądze zostaną przekazane w postaci możliwości pomniejszenia podstawy opodatkowania o kwotę wydatków poniesionych na zakup sprzętu, oprogramowania i osprzętu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">To dotyczy tylko aptek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JanuszCieszyński">Tak, to dotyczy tylko aptek.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, bo nie powinniśmy dyskutować na tym etapie. Niech pan kontynuuje, tylko się zastanowi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JanuszCieszyński">Bardzo chętnie do tego się odniosę, ale jeżeli można, to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">W pytaniach. Tak, przepraszam. Proszę kontynuować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#JanuszCieszyński">Właściwie skończyłem. Możemy od razu przyjąć, że to jest pierwszy punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">OK. Kto z państwa posłów? Pani poseł Chybicka, bardzo proszę. Zanim pani poseł, proszę jeszcze raz doprecyzować, panie ministrze, żeby wszystko było jasne. Kiedy te zmiany staną się obowiązkowe, czyli, kiedy, de facto, wchodzą w życie jako przymus dla lekarzy i aptek? Nie pytam o termin wejścia ustawy, tylko…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o apteki i realizację elektronicznych recept oraz generowanie elektronicznego dokumentu realizacji recepty, to na mocy już obowiązujących przepisów one nie są materią tej ustawy, którą dzisiaj procedujemy. To wchodzi w życie 1 stycznia 2019 r. My jesteśmy do tego procesu gotowi. Certyfikaty dla aptek na bieżąco się generują…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">E-skierowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o e-skierowanie, to chcemy skończyć pilotaż do połowy przyszłego roku, a obowiązek realizowania skierowań wyłącznie w wersji elektronicznej wejdzie w życie 1 stycznia 2021 r.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Chybicka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#AlicjaChybicka">Panie przewodniczący, szanowni państwo, panie ministrze, oczywiście wszystko, co „e”, jest super i procedowanie tego typu ustaw mnie jako kierownikowi jednostki medycznej marzy się od dawna, żebyśmy mieli i e-historię, i e-skierowania, i wszystko, co tylko można, żeby nie trzeba było generować ton papieru. Jednak ta ustawa, cała ta cegła, jest nadzwyczaj skomplikowana. Powoduje ona zmiany w dziesięciu ustawach i summa summarum wprowadza – powiedziałabym delikatnie – dość duży bałagan. Mam więc następujące, już konkretne pytanie. Po pierwsze, jaki był klucz do brania pilotażu. Ja mówię o e-skierowaniach, bo to jest coś całkiem nowego i to jest główny przedmiot tej legislacji.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#AlicjaChybicka">Czy ten pilotaż nie jest za mały? To po pierwsze. Czy był dobrze dobrany, bo jednak bardzo ważne jest, żeby świadczeniodawcy byli z różnych miejsc – małych, dużych i takich, które są nieusprzętowione? Wiadomo, że takie są – nieusprzętowione albo nieoprogramowane.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#AlicjaChybicka">Po drugie, jaka jest ta diagnoza. Czy pan minister potrafi powiedzieć, jak to wygląda w skali ogólnopolskiej? Kto jest gotów, a kto nie jest gotów? Czy taka diagnoza była zrobiona i kto ją zrobił?</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#AlicjaChybicka">W jaki sposób – pytałam już o to pana na sali, ale dalej mam wątpliwości, bo pan odpowiedział, że nie ma problemu – pacjent będzie decydować o wyborze ośrodka? Wprowadzenie tego, że system zadecyduje np., że pacjent z Gdańska ma jechać do Wrocławia, bo tam jest miejsce, nie jest w porządku, albo nawet, że w Warszawie ma pójść do dr Iksińskiego, a on chce do dr Igrekińskiego. Jak to będzie zrobione, żeby na pewno było zabezpieczenie?</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#AlicjaChybicka">I wreszcie, nie widać w budżecie żadnych środków do momentu, gdy ma wejść e-skierowanie, na ewentualne usprzętowienie, oprogramowanie. Pieniądze są dla aptek, a ja pytam o świadczeniodawców. Z czego mają to zapłacić? Czy jak zwykle z tego, co Narodowy Fundusz Zdrowia daje na opiekę nad chorym?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze? Ja mam do pana pytanie pokrywające się trochę z pytaniem pani poseł Chybickiej. Proszę wskazać, jaką pulę pieniędzy na rok 2019 przygotowano na rzecz doposażenia informatycznego świadczeniodawców w związku z wchodzącą ustawą, jeśli takie pieniądze są zabezpieczone w budżecie ministerstwa. Proszę o wyjaśnienie, dlaczego pozwalacie odliczać CIT tylko aptekarzom, a nie świadczeniodawcom, czyli, mówiąc w skrócie, lekarzom i szpitalom. To na razie tyle. A potem przystępujemy do rozpatrzenia ustawy.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#BartoszArłukowicz">Przypominam państwu o głosowaniach. Proszę sekretariat o pilnowanie tej sprawy, żebyśmy wiedzieli, kiedy mamy pójść na salę. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#JanuszCieszyński">Bardzo dziękuję za te pytania, ponieważ one, tak naprawdę, pokrywają się idealnie z tym, o co nas pytają pacjenci i świadczeniodawcy. Tak więc, bardzo się cieszę, że mam tu okazję przed Wysoką Komisją, mam nadzieję, że wyczerpująco, na te pytania się wypowiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#JanuszCieszyński">Po kolei. Jaki był klucz doboru do pilotażu elektronicznego skierowania? Ponieważ pilotaż jest ograniczony w czasie, musieliśmy zdecydować. Rzeczywiście, dobór próby jest tutaj kluczowym wyzwaniem, ponieważ, żeby skutecznie zrealizować pilotaż, powinno się w okresie pilotażu zamknąć wystawienie skierowania, najlepiej nie jednemu, ale szerszej grupie pacjentów. Po drugie, ono powinno też być zrealizowane przez realizatora. Czyli, należało, po pierwsze, poszukać rodzaju świadczeń, przy którym czas oczekiwania jest relatywnie krótki, mając na uwadze to, że chcemy zamknąć pilotaż do połowy przyszłego roku.</u>
          <u xml:id="u-24.2" who="#JanuszCieszyński">Ponadto, szukaliśmy – tu odniosę się troszeczkę do kolejnego pytania, jak pacjent będzie decydował. Szanowna pani profesor, tak samo, jak dzisiaj. Elektroniczne skierowanie jest elektronicznym odwzorowaniem dokumentu, który dzisiaj otrzymuje pacjent i ta fundamentalna systemowa zasada, że to pacjent decyduje o wyborze realizatora, pozostaje niezmieniona. Różnica polega na tym, że odchodzimy od udawania się z papierowym dokumentem skierowania do realizatora, który to zapisuje, albo dzwonienia – też jest taka praktyka – i w ciągu 14 dni dostarczania skierowania. Wystarczy zadzwonić czy przez Internet przekazać realizatorowi albo 40-cyfrowy kod skierowania, albo pesel i 4-cyfrowy pin pacjenta, by przy pomocy tego realizator ściągnął z systemu to skierowanie i zapisał go do kolejki u siebie. Tak to działa.</u>
          <u xml:id="u-24.3" who="#JanuszCieszyński">Ze względu na to – wracając do pierwotnego pytania – musieliśmy dobrać taką grupę, żeby nie zawężać tego wyboru, bo to jest niezwykle istotne. Jeżeli dalibyśmy jakąś bardzo ogólną dziedzinę, gdzie jest wielu potencjalnych realizatorów, aby pilotaż się powiódł bez ograniczenia dostępności, musielibyśmy przygotować do pilotażu bardzo wiele jednostek. Jeżeli byłaby to jakaś bardzo popularna porada specjalistyczna. Dlatego my zaczynamy na dwa sposoby. Po pierwsze, robimy to w ramach dużej populacji, jaką jest Warszawa, ale wąskiej specjalizacji, jaką jest medycyna sportowa…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, po kolei. Mówi minister, potem poseł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#JanuszCieszyński">A drugi pilotaż, który z kolei ograniczymy terytorialnie, ale szeroki, jeśli chodzi o specjalizację, będzie dotyczył Polanicy Zdroju, gdzie jest szpital, który jest nadzorowany przez ministerstwo. Tam przeprowadzaliśmy też…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze… Szanowni państwo, ja widzę, kto rozmawia. Za chwilę będę mówił nazwiska. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JanuszCieszyński">Wracając – ograniczamy go terytorialnie, ale jest szeroki, jeżeli chodzi o różne rodzaje, czyli zarówno porady specjalistyczne, jak i leczenie szpitalne, na terenie Polanicy Zdroju. Tam mamy duży szpital, który podlega ministerstwu, więc jest łatwiej z nim współpracować. A po drugie, mamy tam doświadczenia z e-recepty i jest tam wielu lekarzy podłączonych do naszego systemu.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#JanuszCieszyński">Natomiast, podnoszę fakt, że to jest pilotaż, czyli chcemy sprawdzić, jak to rozwiązanie działa w praktyce i wyeliminować pewne problemy, które na pewno się pojawią, bo żaden system informatyczny na taką skalę, który obsługuje tak skomplikowany proces, nie zadziała w 100-procentach od pierwszego dnia. Poważnie traktując państwa i całe społeczeństwo, trzeba to jasno powiedzieć. Dlatego rozpoczynamy od pilotażu, żeby na konkretnych przypadkach, z udziałem lekarzy i troszeczkę z udziałem pacjentów, sprawdzić, jak to funkcjonuje. Dlatego chcemy to ograniczyć. Pani profesor ma rację, że medycyna sportowa to wąska dyscyplina, oczywiście, ale tam mamy relatywnie krótki czas oczekiwania, czyli w toku tego pilotażu będzie w nim mogło wziąć udział sporo pacjentów od wystawienia do realizacji. Myślę więc, że odpowiedziałem na pytanie, jaki klucz doboru.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#JanuszCieszyński">Czy nie za mały? W naszej ocenie, do pierwszej fazy pilotażu to wystarczy. W momencie, kiedy pilotaż się skończy, mamy jeszcze półtora roku na to, żeby we współpracy ze środowiskiem wyłącznie lekarzy wprowadzić to wszędzie i stopniowo, systematycznie, zgodnie z tym, czego lekarze od nas oczekują, pokazać wszystkim, jak to robić i co robić, żeby to w żadnym wypadku nie zakłócało pracy, a mam nadzieję, że wręcz wspierało.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#JanuszCieszyński">Kto jest gotów? My indywidualnie rozmawiamy z partnerami do pilotażu. Jak mówiłem, są to jednostki na terenie Warszawy w zakresie medycyny sportowej oraz jednostki w Polanicy Zdroju. Pacjent będzie decydował, tak jak dotychczas.</u>
          <u xml:id="u-28.4" who="#JanuszCieszyński">Pytanie od pani profesor i od pana przewodniczącego dotyczące środków. Otóż, szanowni państwo, mówimy tu dzisiaj o instrumencie, który jest oparty na systemie podatkowym. Warto pamiętać, że wszystkie apteki działają jako przedsiębiorstwa, natomiast podmioty lecznicze w dużej części działają jako SPZOZ-y nieprowadzące działalności gospodarczej. Dla takich podmiotów ulga podatkowa nie miałaby więc jakiegokolwiek zastosowania.</u>
          <u xml:id="u-28.5" who="#JanuszCieszyński">Natomiast, jak wspieramy podmioty w gotowości do wejścia do tego systemu? Po pierwsze, w ramach środków do dyspozycji marszałków, w ramach regionalnych programów operacyjnych, w całej Polsce realizuje się programy informatyzacji szpitali…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, konkretnie, budżet.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#JanuszCieszyński">Panie przewodniczący, budżet na programy e-zdrowia obecnie realizowane wynosi kilkaset milionów złotych, natomiast nie mam dokładnego rozkładu, jak to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, tracimy czas. To ja doprecyzuję to pytanie. Jestem lekarzem, prowadzę podmiot. Przyjmijmy założenie, że mnie nie stać. Czy mogę zwrócić się do resortu o dofinansowanie doposażenia informatycznego? Czy macie takie środki przygotowane dla lekarzy i aptekarzy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o farmaceutów, to zaproponowaliśmy tutaj ten instrument. Jeżeli chodzi o lekarzy, w tym roku, w związku z wejściem w życie obowiązku wystawiania zwolnień lekarskich w formie elektronicznej, przekazaliśmy 50 mln zł dla lekarzy rodzinnych na sfinansowanie wydatków informatycznych. Warto zauważyć, że jeżeli ktoś kupuje komputer do wystawiania elektronicznych zwolnień, to może go też wykorzystać do innych rodzajów elektronicznych usług.</u>
          <u xml:id="u-32.1" who="#JanuszCieszyński">Na przyszły rok mamy dalszą pulę 20 mln zł na dofinansowanie. Będziemy jeszcze analizować, jak poszła ta runda finansowania POZ w tym roku, natomiast mamy ok. 20 mln zł, którymi podzielił się z nami ZUS. Będzie to dystrybuować przez oddziały wojewódzkie.</u>
          <u xml:id="u-32.2" who="#JanuszCieszyński">Tak więc – odpowiadając – szpitale samorządowe mają pieniądze w RPO. Natomiast, jeśli chodzi o szpitale będące w nadzorze ministerstwa, zarówno MZ, jak i MON i MSWiA, to każdy z ministrów realizuje program informatyzacji podległych mu szpitali, co w znacznej mierze zamyka zakres, jeżeli chodzi o szpitalnictwo. POZ – tak jak mówiłem przed chwilą. Pozostaje specjalistyka.</u>
          <u xml:id="u-32.3" who="#JanuszCieszyński">Jeśli chodzi o specjalistykę, czekamy na te wyniki po POZ, ponieważ w przypadku specjalistyki jest nieco inna specyfika. Często jest tak, że są pomioty, które mają ograniczony zakres działalności i wystawiają relatywnie niewiele dokumentów, w związku z czym celowość inwestycji i wsparcia podmiotu, który przyjmuje np. 2 dni w tygodniu, w porównaniu z celowością inwestycji POZ, który przyjmuje „na okrągło” i wystawia ok. 80% wszystkich tych dokumentów, w naszej ocenie, jest mniejsza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">Zgłasza się jeszcze pani poseł Hrynkiewicz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Ja mam jedno pytanie, bardzo ważne. Chciałabym się dowiedzieć, czy te e-zwolnienia, tak jak pacjent będzie się zapisywał, będą działały także w drugą stronę, bo tym, z czym dzisiaj pacjent boryka się bardzo mocno jest to, że ktoś, kto zapisał mówi teraz – w kwietniu, a potem – proszę przyjść w czerwcu, a potem – we wrześniu, a potem – w grudniu, a potem – już nie ma miejsc. To jest sprawa, która bardzo dręczy pacjentów i na ten temat są bardzo poważne skargi.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#JózefaHrynkiewicz">Chcę natomiast powiedzieć, że e-zwolnienia poszły bardzo dobrze. Dzisiaj do g. 11.00 było już 40 tys. Wczoraj było ponad 100 tys., a 150 tys. w poniedziałek. Zatem, panie przewodniczący, rzeczywiście jest duży sukces, jeśli chodzi o e-zwolnienia. Wczoraj było tylko 500 egzemplarzy papierowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, my nie rozmawiamy o e-zwolnieniach. Rozmawiamy na inny temat.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś jeszcze z państwa? Jeśli nie, to przystępujemy do… Jeszcze pan. Bardzo proszę,. Proszę się przedstawić. Kogo pan reprezentuje?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#AndrzejCisło">Andrzej Cisło, wiceprezes Naczelnej Rady Lekarskiej. Panie przewodniczący, szanowni państwo, w związku z tym, że mają państwo niewiele czasu, króciutko. Pozwoliliśmy sobie wczoraj przesłać państwu do skrzynek mailowych krótkie resume naszego stanowiska. Ci z państwa, którzy byli uprzejmi odebrać, mogli się z nim zapoznać.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#AndrzejCisło">Powiem tak. Poza skierowaniami chcieliśmy zwrócić uwagę przede wszystkim na system kolejek. Nie jest tak pięknie, jak się to rysuje w projekcie ustawy, w ocenie skutków regulacji czy w uzasadnieniu, które w ogóle pomija, a szczególnie ocena skutków regulacji, potężny obowiązek, który zostaje wprowadzony bez właściwie żadnego wyraźnego dobra publicznego. Mówię o konieczność raportowania codziennie pierwszego wolnego terminu.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#AndrzejCisło">Proszę państwa, z grubsza rzecz biorąc, mamy dwa rodzaje świadczeń pod kątem długości oczekiwania. Albo są to świadczenia, na które termin oczekiwania nie jest odległy, albo świadczenia, na które termin oczekiwania jest odległy lub bardzo odległy. Wszystko zależy od przyjęcia kryteriów. W tych pierwszych, świadczenia są udzielane na tyle płynnie, że różnica pomiędzy przyjęciem liczonym w interwałach dziennych nie jest naprawdę duża. Promujmy tutaj sytuację taką, że pacjent udaje się do przychodni, do której po prostu ma zaufanie lub która cieszy się dobrą opinią, w której wreszcie pacjent wybiera lekarza nie z tego powodu, że będzie 3 dni różnicy w czekaniu, tylko dlatego, że chce udać się akurat do tego lekarza czy do tej poradni.</u>
          <u xml:id="u-36.3" who="#AndrzejCisło">W sytuacji, kiedy mamy oczekiwanie długoterminowe, rzeczywiście wzrasta konieczność transparentności, tzn. żeby nie było jakichś zabiegów na listach oczekujących i żeby pacjent był pewny, że jest to poddane uczciwym regułom. Natomiast wraz ze wzrostem długości oczekiwania maleje racjonalność sprawozdawania pierwszego wolnego terminu. Jeżeli ja będę miał wyznaczoną pierwszą wizytę za rok, czyli powiedzmy w listopadzie 2019 r., to czy to będzie 15 listopada czy 22 listopada, naprawdę jest bez znaczenia, proszę państwa. Tymczasem niech poczytają państwo raport z konsultacji społecznych. Tam są uwagi również świadczeniodawców dużych, którzy mówią, że jest to rzecz, która absolutnie sparaliżuje duże podmioty, jeżeli chodzi o system informatyczny. Podmioty małe też będą miały problem, dlatego, że na bardzo niedużą bazę pacjentów i bardzo niedużą rentowność i przychodowość będzie to wymagało bardzo specjalistycznego oprogramowania. Zatem, panie ministrze, jestem w stanie przyjąć zakład, że z tego ust. 4a, czyli możliwości zwrócenia się do dyrektora oddziału o zwolnienie i przejście na tygodniowy raport, skorzysta 80% podmiotów i złoży taki wniosek, bo każdy będzie miał uzasadnienie – duży podmiot z nieco innego względu, mniejszy z nieco innego, ale oba będą mocno dotknięte tą nadmiarową regulacją. Dlatego zaproponowaliśmy, żeby państwo rozważyli poprawkę, może jeszcze na etapie prac senackich, która mówi o tym, żeby jednak z tego zrezygnować, bo ten obowiązek po prostu komplikuje dokumentację, którą będziemy musieli obsłużyć własnymi systemami teleinformatycznymi.</u>
          <u xml:id="u-36.4" who="#AndrzejCisło">Z kolei poprawka nr 1, którą państwu też proponowaliśmy, jest taka, żeby zrezygnować ze statusu dokumentacji medycznej w odniesieniu do harmonogramu. To funkcjonowało oczywiście odnośnie do list oczekujących. Proszę państwa, nie mnóżmy tego, co podnosimy do godności dokumentacji medycznej. To jest dokument pomocniczy przy realizacji umowy pomiędzy płatnikiem a świadczeniodawcą. Owszem, opisany ustawą, w związku z czym to gwarantuje jego wykonywanie, natomiast niech państwo pamiętają, że dokumentację medyczną przechowuje się 20 lat, a 20 lat archiwizacji takich danych, multiplikowanych jeszcze tym pierwszym wolnym terminem, jest nieracjonalne.</u>
          <u xml:id="u-36.5" who="#AndrzejCisło">Jeżeli chodzi o ostatnią rzecz, z którą do państwa się zwracaliśmy, a mianowicie o zabezpieczenie pieniędzy, co podnosili pan przewodniczący i pani poseł Chybicka, panie ministrze, rzeczywiście tych pieniędzy będzie 20,3 mln zł. Wyliczyłem. Te 50 mln zł… Zresztą już rozmawialiśmy i jako Naczelna Rada Lekarska zwracaliśmy uwagę ministrowi, że wbrew postanowieniom ustawy z 13 września zostały one przez prezesa NFZ przeznaczone tylko dla podstawowej opieki zdrowotnej. Tymczasem ustawa nie mówiła nic o tym, że ma to być zawężone.</u>
          <u xml:id="u-36.6" who="#AndrzejCisło">Tak samo – panie przewodniczący, już kończę – pewną niesprawiedliwością jest to. Skoro system jest powszechny – a system e-zdrowia ma być powszechny i dotyczyć również prywatnej opieki zdrowotnej – to taką refundację powinni mieć prawo otrzymać wszyscy. I nie zgadzam się z panem ministrem Cieszyńskim, który mówi, że racjonalność dofinansowania poradni, która działa 2 dni w tygodniu, jest inna niż tej, która działa 5 dni w tygodniu. Otóż nie, bo podmiotem jest pacjent i to ten pacjent ma być obsłużony. My nie kupujemy tego sprzętu dla siebie, tylko kupujemy te systemy dla pacjentów…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję, panie doktorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#AndrzejCisło">Dlatego racjonalność jest taka sama.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest pani premier Kopacz na sali? Zgłaszała chęć wypowiedzi. Jeżeli nie, to ja przekażę panu to w naszym imieniu.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#BartoszArłukowicz">My będziemy popierać tę ustawę, bo jest kontynuacją tego, po pierwsze, co rozpoczęliśmy. Zmierza w dobrym kierunku, w sensie rozwiązań internetowo-elektronicznych – tak skrótem powiem. Jednak w czasie drugiego czytania złożymy poprawkę, która będzie rozszerzać możliwość odliczenia od PIT i CIT na wszystkie podmioty, które mają taką możliwość skarbową – tak to nazwijmy, mówiąc skrótem. I złożymy poprawkę o zabezpieczeniu 50 mln zł na dofinansowanie podmiotów, które będą tego wymagały, nie narzucając w ustawie sposobu wydatkowania tych pieniędzy.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#BartoszArłukowicz">Mówię to panu już w tej chwili, bo… Kiedy jest drugie czytanie? Dzisiaj. Ma pan jeszcze możliwość porozmawiania. Byłem ministrem i wiem, że jest taka możliwość, żeby pan dzisiaj te sprawy ogarnął, 50 mln zł zabezpieczenia dla podmiotów, które nie są przygotowane i rozszerzenie PIT i CIT na wszystkie podmioty, które ku temu mają możliwość. Dopytywałem panią premier Kopacz przed chwilą, więc przejąłem tę wypowiedź. Wtedy poprzemy ustawę w całości. Jeśli nie, będziemy musieli się zastanowić, jak się zachowamy przy ostatecznym głosowaniu.</u>
          <u xml:id="u-39.3" who="#BartoszArłukowicz">Rozpoczynamy procedowanie, które – przypominam – będzie przerwane głosowaniem na sali plenarnej. Proszę o sprawne procedowanie. Proponuję taki tryb głosowania… Jeszcze minister chciałby odpowiedzieć… Przepraszam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#JanuszCieszyński">Panu doktorowi Cisło. Chciałbym odnieść się do tego stanowiska, jeżeli mogę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#BartoszArłukowicz">Tak, ale naprawdę sprawnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#JanuszCieszyński">Dobrze. Konkretnie, odnośnie do tych zarzutów, które zostały podniesione. Jeżeli chodzi o kwestię codziennego raportowania, rzeczywiście w toku konsultacji zgłoszono nam różne problemy. W naszej ocenie, podmiot, który ma sprawny system informatyczny, powinien sobie z tym poradzić. Dążymy do tego, żeby taki system funkcjonował w każdym podmiocie leczniczym w kraju, ale też nie pozostajemy zamknięci na to, że ktoś może jeszcze tej gotowości nie mieć. W związku z tym, dajemy taką możliwość, żeby tego dodatkowego obowiązku nie nakładać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#BartoszArłukowicz">Sekundę, ministrze. Proszę przygotować karty do głosowania, żeby potem nie było opóźnień. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#JanuszCieszyński">…mimo że realizujemy ten postulat zgodnie z oczekiwaniami przede wszystkim organizacji pacjenckich. Jeżeli chodzi multiplikowanie danych, chciałbym tylko wskazać, że harmonogramy, zresztą, tak samo jak listy oczekujących, powinny być prowadzone w formie elektronicznej już dziś. Tak więc, w przypadku postaci elektronicznej tego typu dokumentów, trudno mówić o jakimś zasadniczym multiplikowaniu danych. Przyjmując, że harmonogramy powinny być częścią dokumentacji – tak, jak zresztą pan doktor zauważył – kierowaliśmy się tym, że obecnie są już nimi listy oczekujących, a harmonogramy są bardzo podobnym dokumentem.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o ostatnią kwestię, czyli dofinansowanie, oczywiście podmiotem jest pacjent. Właśnie ze względu na to, że niektóre podmioty tych pacjentów przyjmują po prostu więcej, decydujemy się na udzielanie wsparcia w pierwszej kolejności… W pierwszej kolejności, bo ja absolutnie nie wykluczam, że wraz z pojawieniem się dodatkowych środków rozszerzymy zakres tego wsparcia… Musimy kierować się tym, żeby tam, gdzie te potrzeby są najpilniejsze, zabezpieczyć je najpierw, a później, stopniowo, na miarę naszych możliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Szanowni państwo, proszę o skupienie. Proponuję taki sposób głosowania. Jeśli będzie sprzeciw, to oczywiście będziemy to korygowali. Przejdziemy przez ustawę pytając, czy ktoś zgłasza sprzeciw do zapisu. Jeśli będzie zgłoszony sprzeciw do zapisu, głosujemy przy pomocy kart, które teraz mamy wszyscy w automatach do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy jest ktoś, kto się sprzeciwia temu sposobowi procedowania? Czyli, rozpoczynamy procedowanie, przypominając panu ministrowi o dwóch naszych poprawkach w drugim czytaniu – 50 mln zł na dofinansowanie i rozszerzenie PIT i CIT na wszystkie podmioty.</u>
          <u xml:id="u-45.2" who="#BartoszArłukowicz">Tytuł ustawy. Czy ktoś jest przeciw? Rząd?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy zwrócić uwagę, powtarzając opinię Biura Analiz Sejmowych, że ten tytuł nie jest do końca adekwatny do treści projektu, ponieważ treść projektu jest szersza niż e-skierowania i listy oczekujących. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#BartoszArłukowicz">Chcę powiedzieć panu, że przywykliśmy już trochę do tego w tej kadencji. Czy rząd odniesie się do tego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#JanuszCieszyński">Tytuł jest zgodny z zasadami techniki prawodawczej, ponieważ jest to ustawa o zmianie niektórych ustaw w związku z e-skierowaniem i listami oczekujących. W naszej ocenie, to czyni zadość tym zasadom, które wskazują, że tytuł powinien być zwięzły. Myślę, że to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Jeśli nie, to tytuł ustawy został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 1. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-55.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 2, zmiana 1. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, odnośnie do zmiany 1 chcielibyśmy zapytać pana ministra, czy słuszne jest nasze podejrzenie, że ta zmiana pierwsza de facto nie jest ściśle związana z tematem ulg udzielanych aptekarzom. Raczej chodzi tutaj o kwestię ujednolicenia ustawy o PIT i o CIT. Jeżeli tak, to mamy pytanie, dlaczego jest to dokonywane przy tej okazji, ponieważ wydaje się nam, że nie ma to ścisłego związku z głównym tematem, jakim jest…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#BartoszArłukowicz">Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#JanuszCieszyński">Tak. Jeżeli chodzi o ten przepis dotyczący deklaracji podatkowych, to jest to związane na tyle, że jak państwo widzą w kolejnych przepisach, one też odnoszą się do zwrotów, które ewentualnie mogą być dokonane. Czyli, analogicznie i w PIT, i w CIT wydatki, o których mowa, podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały zwrócone w jakiejkolwiek formie. W związku z tym, że dotyka to materii zwrotu, ujednolicamy także te przepisy pomiędzy ustawami o PIT i CIT. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś zgłasza sprzeciw do zmiany 1? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana 2. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-65.1" who="#BartoszArłukowicz">Całość art. 2. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-68.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 3, zmiana 1. Tu zadam pytanie wyprzedzające w stronę Biura Legislacyjnego, żeby państwo się zastanowili, jak mam poddać pod głosowanie zmianę drugą i te „podzmiany”. Czy razem, czy każdą z osobna?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#RobertDurlik">Całą zmianę. Osobno pierwszą, osobną drugą. Na litery nie rozbijajmy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#BartoszArłukowicz">Ok. Art. 3, zmiana nr 1. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów. Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-74.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana druga. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, mamy pytanie odnośnie do dodawanego ust. 1a i pojęcia „fotokodów, w tym kodów QR”. Chcielibyśmy zwrócić uwagę, że pojęcie to w ustawie nie jest znane. Generalnie nie jest definiowane na poziomie ustaw. Czy państwo nie dostrzegają potrzeby zdefiniowania tego pojęcia fotokodów i kodów QR? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JanuszCieszyński">W naszej ocenie, kody QR czy fotokody to jest coś, co powszechnie jest wykorzystywane technologicznie. Tak jak nie definiujemy, czym jest np. sprzęt informatyczny, nie definiujemy też, czym są fotokody.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa ma uwagi do zmiany 2? Nie widzę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#BartoszArłukowicz">Całość art. 3. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 4, zmiana 1. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-87">
          <u xml:id="u-87.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-87.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 4, zmiana 2. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-88">
          <u xml:id="u-88.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-89">
          <u xml:id="u-89.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-90">
          <u xml:id="u-90.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chcielibyśmy zapytać o relacje między art. 19a ust. 1 a art. 20 ust. 1. Na to też zwraca się uwagę w opinii Biura Analiz Sejmowych.</u>
          <u xml:id="u-90.1" who="#RobertDurlik">Wydaje się nam, że powstanie pewien chaos, ponieważ te przepisy mają częściowo zbieżne ze sobą hipotezy, natomiast ich dyspozycje są nieco odrębne. Mówiąc krótko, nie wiadomo, jakie są zakresy tych przepisów. One nakładają się na siebie. Są częściowo podobne, częściowo różne, a ponadto wchodzą w życie w różnych momentach, co wynika z artykułu o wejściu w życie.</u>
          <u xml:id="u-90.2" who="#RobertDurlik">Mamy pytanie o przyczynę takiego zapisu. Być może należało po prostu art. 20 zredagować na nowo, w sposób spójny, uwzględniając te treści, które występują w art. 19a, w szczególności w ust. 1, który jest naprawdę nieczytelny w kontekście dalszego art. 20 ust. 1. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-91">
          <u xml:id="u-91.0" who="#BartoszArłukowicz">Minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-92">
          <u xml:id="u-92.0" who="#JanuszCieszyński">Dziękuję. Jeżeli chodzi o to…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-93">
          <u xml:id="u-93.0" who="#BartoszArłukowicz">Niech pan poczeka chwilę. Proszę o ciszę na sali. Procedujemy ustawę. Niech pan poczeka. Pani poseł Czech, jest posiedzenie Komisji Zdrowia. Proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-94">
          <u xml:id="u-94.0" who="#JanuszCieszyński">Jeżeli chodzi o różnicę pomiędzy art. 19a, a 20, dotyczy ona tego, że w art. 20 wyłączamy kolejki dotyczące opieki długoterminowej, paliatywnej i hospicyjnej. A ponieważ jest to nowy zakres podmiotów, jest inny termin wejścia w życie. W naszej ocenie, po uzgodnieniach ze specjalistami z ministerstwa, powinno to być wystarczająco czytelne. Jeżeli nie będzie, to bardzo chętnie opublikujemy jakieś wyjaśnienia, we współpracy z Narodowym Funduszem Zdrowia, żeby nikt nie miał jakichkolwiek wątpliwości.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-95">
          <u xml:id="u-95.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw do zmiany 2? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana 2 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-95.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 3. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-96">
          <u xml:id="u-96.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-97">
          <u xml:id="u-97.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-98">
          <u xml:id="u-98.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-99">
          <u xml:id="u-99.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana nr 3 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-99.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 4. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-100">
          <u xml:id="u-100.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-101">
          <u xml:id="u-101.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-102">
          <u xml:id="u-102.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-103">
          <u xml:id="u-103.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana 4 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-103.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana 5. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-104">
          <u xml:id="u-104.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-105">
          <u xml:id="u-105.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-106">
          <u xml:id="u-106.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-107">
          <u xml:id="u-107.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-107.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 6. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-108">
          <u xml:id="u-108.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-109">
          <u xml:id="u-109.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-110">
          <u xml:id="u-110.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-111">
          <u xml:id="u-111.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-111.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 7. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-112">
          <u xml:id="u-112.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-113">
          <u xml:id="u-113.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-114">
          <u xml:id="u-114.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag. To znaczy, zmiana nie jest najbardziej czytelna, ale nie wnosimy uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-115">
          <u xml:id="u-115.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Zmiana 7 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-115.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 8. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-116">
          <u xml:id="u-116.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-117">
          <u xml:id="u-117.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-118">
          <u xml:id="u-118.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-119">
          <u xml:id="u-119.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-119.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 9. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-120">
          <u xml:id="u-120.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-121">
          <u xml:id="u-121.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-122">
          <u xml:id="u-122.0" who="#RobertDurlik">Chcielibyśmy zapytać, czy państwo nie rozważali tego, aby lista świadczeń, na które skierowania mają być udzielane w formie elektronicznej, była zapisana w ustawie, a nie w przepisach rozporządzenia. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-123">
          <u xml:id="u-123.0" who="#JanuszCieszyński">W naszej ocenie, rozporządzenie, które też wymaga całego procesu związanego z opiniowaniem, konsultacjami, jednak mimo wszystko jest bardziej elastyczne z punktu widzenia dostosowania tego systemu. Pozwoli na szybsze wdrażanie kolejnych zakresów. Mamy dość dokładnie rozplanowany harmonogram. Według nas, to nie zasługuje na to, żeby być materią ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-124">
          <u xml:id="u-124.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw do zmiany 9? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-124.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 10. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-125">
          <u xml:id="u-125.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-126">
          <u xml:id="u-126.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-127">
          <u xml:id="u-127.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-128">
          <u xml:id="u-128.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana 10 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-128.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 11. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-129">
          <u xml:id="u-129.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-130">
          <u xml:id="u-130.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-131">
          <u xml:id="u-131.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-132">
          <u xml:id="u-132.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana 11 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-132.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 12. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-133">
          <u xml:id="u-133.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-134">
          <u xml:id="u-134.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-135">
          <u xml:id="u-135.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-136">
          <u xml:id="u-136.0" who="#BartoszArłukowicz">Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-136.1" who="#BartoszArłukowicz">Całość art. 4. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-137">
          <u xml:id="u-137.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-138">
          <u xml:id="u-138.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-139">
          <u xml:id="u-139.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-140">
          <u xml:id="u-140.0" who="#BartoszArłukowicz">Sprzeciwu nie słyszę. Art. 4 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-140.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 5 w całości. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-141">
          <u xml:id="u-141.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-142">
          <u xml:id="u-142.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-143">
          <u xml:id="u-143.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, naszym zdaniem, ten przepis ma stosunkowo małą wartość informacyjną, bo tak naprawdę odsyła w sposób ogólny do zasad określonych w innych przepisach. Być może należałoby rozważyć w przyszłych nowelizacjach bardziej precyzyjne uregulowanie w ustawie o prawach pacjenta tych kwestii, o których jest mowa w odesłaniach przywołanych w art. 26.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-144">
          <u xml:id="u-144.0" who="#BartoszArłukowicz">Przyjęliśmy do wiadomości. Czy ktoś z państwa posłów zgłasza sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Art. 5 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-144.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 6, zmiana 1. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-145">
          <u xml:id="u-145.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-146">
          <u xml:id="u-146.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-147">
          <u xml:id="u-147.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-148">
          <u xml:id="u-148.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana 1 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-148.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 2. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-149">
          <u xml:id="u-149.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-150">
          <u xml:id="u-150.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-151">
          <u xml:id="u-151.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-152">
          <u xml:id="u-152.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana 2 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-152.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 3. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-153">
          <u xml:id="u-153.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-154">
          <u xml:id="u-154.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-155">
          <u xml:id="u-155.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-156">
          <u xml:id="u-156.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana nr 3 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-156.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 4. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-157">
          <u xml:id="u-157.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-158">
          <u xml:id="u-158.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-159">
          <u xml:id="u-159.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-160">
          <u xml:id="u-160.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-160.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 5. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-161">
          <u xml:id="u-161.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-162">
          <u xml:id="u-162.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-163">
          <u xml:id="u-163.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-164">
          <u xml:id="u-164.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana nr 5 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-164.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 6. Rząd. Do mikrofonu, jeszcze raz.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-165">
          <u xml:id="u-165.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-166">
          <u xml:id="u-166.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-167">
          <u xml:id="u-167.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-168">
          <u xml:id="u-168.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana 6 w art. 6 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-168.1" who="#BartoszArłukowicz">Całość art. 6. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-169">
          <u xml:id="u-169.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-170">
          <u xml:id="u-170.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-171">
          <u xml:id="u-171.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-172">
          <u xml:id="u-172.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Art. 6 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-172.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 7, zmiana 1. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-173">
          <u xml:id="u-173.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-174">
          <u xml:id="u-174.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-175">
          <u xml:id="u-175.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-176">
          <u xml:id="u-176.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana 1 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-176.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 2. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-177">
          <u xml:id="u-177.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-178">
          <u xml:id="u-178.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-179">
          <u xml:id="u-179.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-180">
          <u xml:id="u-180.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Zmiana 2 przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-180.1" who="#BartoszArłukowicz">Całość art. 7. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-181">
          <u xml:id="u-181.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-182">
          <u xml:id="u-182.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-183">
          <u xml:id="u-183.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-184">
          <u xml:id="u-184.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Art. 7 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-184.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 8. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-185">
          <u xml:id="u-185.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-186">
          <u xml:id="u-186.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-187">
          <u xml:id="u-187.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-188">
          <u xml:id="u-188.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Art. 8 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-188.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 9. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-189">
          <u xml:id="u-189.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-190">
          <u xml:id="u-190.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-191">
          <u xml:id="u-191.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-192">
          <u xml:id="u-192.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Art. 9 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-192.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 10. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-193">
          <u xml:id="u-193.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-194">
          <u xml:id="u-194.0" who="#BartoszArłukowicz">Jest poprawka. Czy tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-195">
          <u xml:id="u-195.0" who="#TadeuszDziuba">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-196">
          <u xml:id="u-196.0" who="#BartoszArłukowicz">Poseł Dziuba, proszę. Do art. 10.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-197">
          <u xml:id="u-197.0" who="#TadeuszDziuba">Poprawka polega na tym, żeby dotychczasowym zmianom przewidzianym w art. 10 nadać numer pierwszy i przewidzieć drugą zmianę, która sprowadza się do tego, że termin wejścia w życie przepisów dotyczących wysyłkowej sprzedaży leków przesunięty zostanie o pół roku, z 1 stycznia 2019 r. na 1 lipca 2019 r. Jest to związane z tym, że ta kwestia musi podlegać notyfikacji, czego zdaje się do tej pory nie uwzględniono. Jest to więc proste przesunięcie terminu o pół roku, mówiąc w skrócie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-198">
          <u xml:id="u-198.0" who="#BartoszArłukowicz">Poprawka. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-199">
          <u xml:id="u-199.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-200">
          <u xml:id="u-200.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-201">
          <u xml:id="u-201.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-202">
          <u xml:id="u-202.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Poprawka przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-202.1" who="#BartoszArłukowicz">Głosujemy nad całością art. 10 z poprawką pana posła Dziuby. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-203">
          <u xml:id="u-203.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-204">
          <u xml:id="u-204.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-205">
          <u xml:id="u-205.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-206">
          <u xml:id="u-206.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-206.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 11. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-207">
          <u xml:id="u-207.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-208">
          <u xml:id="u-208.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-209">
          <u xml:id="u-209.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-210">
          <u xml:id="u-210.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-210.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 12. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-211">
          <u xml:id="u-211.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-212">
          <u xml:id="u-212.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-213">
          <u xml:id="u-213.0" who="#RobertDurlik">Bez uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-214">
          <u xml:id="u-214.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Nie widzę zgłoszeń. Art. 12 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-214.1" who="#BartoszArłukowicz">Art. 13. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-215">
          <u xml:id="u-215.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-216">
          <u xml:id="u-216.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-217">
          <u xml:id="u-217.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, zwracamy uwagę, że w pkt 1 przepis zakłada wejście w życie pewnych norm z dniem 31 grudnia tego roku, co oznacza, że nie jest zachowane minimalne vacatio legis oraz oczywiście terminy dla uczestników procesu ustawodawczego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-218">
          <u xml:id="u-218.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-219">
          <u xml:id="u-219.0" who="#JanuszCieszyński">To są dwie zmiany. One dotyczą, po pierwsze, spraw podatkowych, a to dotyczy roku podatkowego 2018, stąd ten termin. Po drugie, zleceń na wyroby medyczne. Obecna treść przepisów wymaga wprowadzenia tej zmiany z tym terminem wejścia w życie. Liczymy na to, że w toku prac parlamentarnych, a następnie po przedłożeniu tego do podpisu pana prezydenta, uda się tego terminu dotrzymać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-220">
          <u xml:id="u-220.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję za wyjaśnienia. Czy ktoś z pań i panów posłów wnosi zastrzeżenia do art. 13? Jeszcze poseł Dziuba. Proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-221">
          <u xml:id="u-221.0" who="#TadeuszDziuba">Mam pytanie do Biura Legislacyjnego, w związku ze zmianą, którą przed chwilą wniosłem. Czy w tym pkt 1, w art. 13, nie powinien być wymieniony art. 10, zmiana pierwsza? Nie jest to konieczne. Czy tak? Dobrze, już rozumiem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-222">
          <u xml:id="u-222.0" who="#RobertDurlik">Wręcz przeciwnie. Ten przepis, który pan poseł dodał poprawką, musi wejść w życie wcześniej, dlatego, że tam jest kwestia taka, że obecne brzmienie wchodziłoby 1 stycznia 2019 r. Jeśli więc przesuwamy ten termin o pół roku, musimy tego dokonać w okresie vacatio legis, czyli wcześniej, a wcześniej to będzie akurat w Sylwestra tego roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-223">
          <u xml:id="u-223.0" who="#TadeuszDziuba">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-224">
          <u xml:id="u-224.0" who="#BartoszArłukowicz">Jeszcze raz art. 13. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-225">
          <u xml:id="u-225.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-226">
          <u xml:id="u-226.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-227">
          <u xml:id="u-227.0" who="#RobertDurlik">Innych uwag nie mamy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-228">
          <u xml:id="u-228.0" who="#BartoszArłukowicz">Sprzeciwu wśród posłów nie słyszę. Art. 13 przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-228.1" who="#BartoszArłukowicz">Całość ustawy. Rząd.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-229">
          <u xml:id="u-229.0" who="#JanuszCieszyński">Popieram.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-230">
          <u xml:id="u-230.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-231">
          <u xml:id="u-231.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, przy okazji chcemy prosić o upoważnienie do dokonania zmian redakcyjnych…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-232">
          <u xml:id="u-232.0" who="#BartoszArłukowicz">Macie pełne upoważnienie do złożenia poprawek redakcyjnych. Za chwilę przystępujemy do głosowania. Ja tytułem komentarza, powtórzę to jeszcze raz – zwracam się do pana – dzisiaj jest drugie czytanie. Jeśli będzie 50 mln zł zabezpieczone dla podmiotów leczniczych i rozszerzenie PIT i CIT na wszystkie podmioty lecznicze – głosujemy za ustawą. Jeśli nie, będziemy musieli prawdopodobnie się wstrzymać, ale przedyskutujemy to po drugim czytaniu.</u>
          <u xml:id="u-232.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto z państwa wnosi sprzeciw do całości ustawy? Na tym etapie nie widzę zgłoszeń. Całość ustawy przyjęta.</u>
          <u xml:id="u-232.2" who="#BartoszArłukowicz">Poseł sprawozdawca – propozycje. Poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-233">
          <u xml:id="u-233.0" who="#TomaszLatos">Proponuję panią poseł Glenc.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-234">
          <u xml:id="u-234.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy pani poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-235">
          <u xml:id="u-235.0" who="#TeresaGlenc">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-236">
          <u xml:id="u-236.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś wnosi sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Pani poseł została sprawozdawcą. Kończę pierwszy punkt porządku obrad.</u>
          <u xml:id="u-236.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do drugiego punktu. Na posiedzeniu prezydium Komisji Zdrowia, po rozpatrzeniu „Sprawozdania dotyczącego przestrzegania praw pacjenta na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej za okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.”…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-237">
          <u xml:id="u-237.0" who="#TomaszLatos">Nie wyciągajcie kart do głosowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-238">
          <u xml:id="u-238.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, kiedy pan mówił, uciszałem salę. „…za okres od dnia 1 stycznia 2017 r. do dnia 31 grudnia 2017 r.”, druk nr 2806, Komisja nie podjęła decyzji o przyjęciu lub nie sprawozdania i nie wybrała sprawozdawcy. W związku z tym, czekam na jakieś wnioski, bo poseł rozszerzał porządek… Bardzo proszę, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-239">
          <u xml:id="u-239.0" who="#TadeuszDziuba">Stawiam wniosek o przyjęcie sprawozdania dotyczącego przestrzegania praw pacjenta w okresie, który pan przed chwilą wymienił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-240">
          <u xml:id="u-240.0" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do głosowania nad wnioskiem pana posła Dziuby. Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem sprawozdania Rzecznika Praw Pacjenta? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania… Mówiłem wyraźnie – kartami. Mówiłem to.</u>
          <u xml:id="u-240.1" who="#BartoszArłukowicz">Szanowni państwo, podaję wyniki głosowania... Szanowni państwo, szanowne panie i panowie posłowie, pracujemy ze sobą 3 lata i za każdym razem jest tak, że ktoś nie wie, że głosujemy przy użyciu kart. Do mikrofonu proszę się wypowiedzieć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-241">
          <u xml:id="u-241.0" who="#KatarzynaCzochara">Bardzo proszę w imieniu licznych koleżanek o ponowne przeprowadzenie głosowania w związku z zaistniałym nieporozumieniem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-242">
          <u xml:id="u-242.0" who="#BartoszArłukowicz">Dobrze. Za chwilę zagłosujemy jeszcze raz. Proszę o skasowanie wyniku głosowania. Ja zaś w imieniu bardziej licznej grupy koleżanek i kolegów proszę o pilnowanie tego, dlatego że karta służy do głosowania, a ta maszyna jest do tego, żeby kartę tam włożyć na początku posiedzenia Komisji. Przystępujemy do głosowania.</u>
          <u xml:id="u-242.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Podaję wyniki głosowania.</u>
          <u xml:id="u-242.2" who="#BartoszArłukowicz">16 posłów za, 9 przeciw, 2 się wstrzymało. Wniosek posła Dziuby został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-242.3" who="#BartoszArłukowicz">Musimy wybrać sprawozdawcę. Poseł Latos.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-243">
          <u xml:id="u-243.0" who="#TomaszLatos">Proponuje panią poseł Czocharę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-244">
          <u xml:id="u-244.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy pani poseł się zgadza? Do mikrofonu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-245">
          <u xml:id="u-245.0" who="#KatarzynaCzochara">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-246">
          <u xml:id="u-246.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś jest przeciw? Jeśli nie, pani poseł została sprawozdawcą.</u>
          <u xml:id="u-246.1" who="#BartoszArłukowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>