text_structure.xml
56.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#BartoszArłukowicz">Otwieram posiedzenie Komisji Zdrowia. Stwierdzam kworum. Porządek dzisiejszego posiedzenia przewiduje rozpatrzenie poprawek zgłoszonych w czasie drugiego czytania do projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, finansowanych ze środków publicznych, druki nr 1098 i nr 1240.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#BartoszArłukowicz">Punkt drugi – proszę o ciszę na sali – pierwsze czytanie rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1218. Uzasadnia minister zdrowia.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś wnosi uwagi do porządku obrad? Nie. Uznaję porządek za przyjęty. Przystępujemy do realizacji porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#BartoszArłukowicz">W dniu 8 lutego br., na posiedzeniu plenarnym Sejmu, odbyło się drugie czytanie projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych, druki nr 1098 i nr 1240. W czasie drugiego czytania zgłoszono trzy poprawki. Sejm skierował ustawę z poprawkami do Komisji Zdrowia, w celu przygotowania dodatkowego sprawozdania. Bardzo proszę posłów wnioskodawców o przedstawienie treści poprawek.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, chciałbym powiedzieć kilka słów o poprawce nr 1. Poprawka nr 1 dotyczy art. 1 pkt 5 lit. d). Po ust. 8 dodaje się ust. 8a i 8b w brzmieniu:</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#ZbigniewPawłowicz">„8a. Lekarz, o którym mowa w art. 55 ust. 2a, za wystawienie karty diagnostyki i leczenia onkologicznego świadczeniobiorcy, u którego po zakończeniu pełnej diagnostyki rozpoznano nowotwór złośliwy, otrzymuje dodatkowe wynagrodzenie.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#ZbigniewPawłowicz">8b. Minister właściwy do spraw zdrowia, po zasięgnięciu opinii Prezesa Funduszu, określa w drodze rozporządzenia jego wysokość oraz zasady rozliczania wynagrodzenia, o którym mowa w ust. 8a, mając na uwadze zasady i sposób wydatkowania środków publicznych oraz konieczność zapewnienia skuteczności udzielania świadczeń opieki zdrowotnej”. Szanowni państwo…</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle – bardzo przepraszam, że przeszkadzam – nie chodzi nam o to, żeby pan poseł czytał całą treść poprawki, tylko o to, żeby uzasadnił i wytłumaczył to w dwóch-trzech zdaniach. Tak będzie prościej. A państwa posłów proszę o przygotowanie kart do głosowania, abyśmy potem nie czekali.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Przejdę do uzasadnienia. Szanowni państwo, wielokrotnie w dyskusji i we wszystkich debatach, nawet w debacie nad tą ustawą w dniu wczorajszym, podnoszono sprawę wczesnego wykrywania nowotworów. Jest to problem w naszym kraju, jeśli chcemy osiągać lepsze wyniki leczenia. Generalnie, stwierdzamy chorobę nowotworową w stanie mocno zaawansowanym. Ta poprawka daje szansę na to, żeby dodatkowo wynagradzać lekarza podstawowej opieki zdrowotnej za każdy przypadek, w którym wcześnie rozpozna chorobę nowotworową, wystawi kartę DILO i w efekcie pacjent, podopieczny, dostanie świadczenie w optymalnym czasie, a więc jest jeszcze szansa uratowania jego życia.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZbigniewPawłowicz">Jednocześnie, szanowni państwo, jeśli chodzi o finansowanie, wydajemy na profilaktykę wtórną, w ramach programów profilaktycznych z Narodowego Programu Zwalczania Chorób Nowotworowych, wielokrotnie więcej pieniędzy niż proponuję w tej poprawce. Jeżeli bowiem przyjmiemy, że za każdego pacjenta w ramach profilaktyki wtórnej zapłacimy lekarzowi POZ dodatkowy bonus po zakończeniu roku obrachunkowego w wysokości 100 zł, a zakładamy, że średnio nowych zachorowań na nowotwory jest 160 tys. i że lekarze POZ wystawią 50% kart DILO, to jest 8 mln zł w skali roku. To będzie sygnał dla lekarzy POZ, żeby, mając listę średnio 2700 nazwisk osób w kraju, podjęli aktywne działania skierowane do swoich podopiecznych. To nie tylko kwestia apelowania do lekarzy POZ, ale zapłacenia im za konkretne działanie. Może to będzie również droga do tego, żebyśmy zaczęli płacić lekarzowi POZ nie ryczałtowo, tylko na zasadzie fee for service.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#ZbigniewPawłowicz">Kończąc, chciałbym powiedzieć, że tego typu rozwiązania funkcjonują w krajach Unii Europejskiej…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, panie pośle. Chciałbym poprosić rząd, żeby był cicho.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#ZbigniewPawłowicz">…z dobrym efektem. Obejmują nie tylko chorobę nowotworową, ale są rozszerzone również na inne schorzenia. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję, panie pośle. Czyli, reasumując, proponuje pan dodatkową opłatę dla lekarza, który skutecznie wykrywa nowotwór w procesie diagnostyki w pakiecie onkologicznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Tak, dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MarekTombarkiewicz">Panie przewodniczący, generalnie, odnośnie do zasady, tak, natomiast uważamy, że ta ustawa nie jest miejscem, gdzie można określać kwestie dotyczące wynagrodzenia. To jest kwestia ogólnych warunków umowy, czyli koszyka. Tam powinno się wprowadzić taką opłatę, a nie tu…</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BartoszArłukowicz">A czy w jakimkolwiek rozporządzeniu jest taki projekt, żeby wnieść opłaty dla lekarza za skuteczność?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekTombarkiewicz">Nie, bo to jest poprawka zgłoszona teraz, ale na jej podstawie możemy to przenieść do koszyka.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy pan to deklaruje, czy dopiero zaczynacie to rozważać?</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarekTombarkiewicz">Jako że jest to rzecz nowa, deklaruję, że będziemy rozmawiać. Rozmawialiśmy w międzyczasie z panem posłem i odnośnie do zasady zgadzamy się. Jesteśmy za zwiększeniem skuteczności wykrywania…</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#BartoszArłukowicz">Okej. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Pani poseł Hrynkiewicz, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#JózefaHrynkiewicz">Proszę państwa, panie przewodniczący, panie ministrze, powiedziałabym, że to jest po prostu rzecz wstrząsająca. Ja zawsze myślałam, że lekarz jest od tego, żeby systematycznie badać pacjenta, a kiedy wykryje chorobę – każdą, a nie tylko onkologiczną – leczył albo skierował do leczenia specjalistycznego. Nie widzę żadnego powodu dla wnoszenia jakiejś dodatkowej opłaty. To jest coś, co nie mieści się w głowie, że można lekarza wynagradzać za to, że odkrył chorobę. A co lekarz ma robić? Lekarz ma po prostu tak postępować z pacjentem, żeby po pierwsze nie dopuścić do rozwoju choroby i badać systematycznie po to, żeby we wczesnych stadiach tę chorobę wykrywać. Tymczasem 80% pacjentów onkologicznych zgłasza się z zaawansowanym stanem choroby onkologicznej, co bez przerwy sygnalizują onkolodzy. Co mamy jeszcze zrobić? Zapłacić za to bezrozumne postępowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł, wszyscy przyjmujemy pani uwagę, ale chciałbym zaznaczyć, że system motywacyjny występuje właściwie wszędzie. W pakiecie onkologicznym także był zbudowany system motywacyjny, a teraz jest zniesiony. Chciałbym też powiedzieć, że uczniów w szkole i studentów pani profesor także się motywuje. Jedni dostają dwójkę, drudzy piątkę, a jeszcze inni dostają stypendia naukowe, czyli, też dostają pieniądze za dobre wykonywanie swoich obowiązków. Myślałem, że pani profesor to wie. System motywacyjny jest czymś dobrym. I nawet stypendia, które pani przydziela – oczywiście, w cudzysłowie – jako jeden z profesorów najlepszym studentom, także są formą nagrody finansowej dla najlepszego studenta. Ja tak to czytam, ale przyjmuję uwagę pani profesor.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy jeszcze ktoś z państwa chce zabrać głos? Pan poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#KrzysztofOstrowski">Chciałbym jednak poprzeć panią poseł Hrynkiewicz. Oczywiście, system motywacyjny obowiązuje wszędzie, ale tutaj mamy sytuację szczególną, która dotyczy zdrowia pacjenta. Tak naprawdę, chodzi o normalne wykonywanie zawodu lekarza. Zgodnie z przysięgą Hipokratesa, lekarz zobowiązany jest do prawidłowego leczenia i diagnozowania. Wydaje mi się więc, że pod względem etycznym jest to wątpliwe. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#BartoszArłukowicz">Dobrze. Wszyscy przyjmujemy te uwagi. Chcę panu powiedzieć – z punktu widzenia byłego ministra zdrowia – że w momencie, kiedy wszystkich traktujemy równo i nie nagradzamy najlepszych zawsze, następuje obniżenie poziomu świadczonych usług. Jednak, to jest moja prywatna opinia, człowieka, który zarządzał tym systemem. Przyjmuję to i kończę dyskusję.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do opiniowania tej poprawki. Przypominam, że minister wyraził pozytywną opinię odnośnie do kierunku, wskazując inne narzędzie, czyli rozporządzenie.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#BartoszArłukowicz">Podaję wyniki głosowania. Za 8 posłów, 11 przeciw, 1 osoba się wstrzymała. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii Komisji Zdrowia.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo proszę, panie pośle. Poprawka nr 2.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, poprawka nr 2 dotyczy zapisu w art. 1 pkt 6 lit. b). Chciałbym przytoczyć zapis, który jest proponowany w ustawie, a dotyczy zespołu wielodyscyplinarnego. W propozycji rozporządzenia Ministra Zdrowia na temat zespołu wielodyscyplinarnego jest szeroko opisana jego działalność i jednocześnie wymienieni są różnego rodzaju specjaliści, którzy są niezbędni w tym zespole. Natomiast, w proponowanej zmianie w ustawie, w pkt 4 jest zapis: „dane lekarza biorącego udział w ustaleniu planu leczenia onkologicznego”, a z rozporządzenia Ministra Zdrowia wynika, że plan leczenia onkologicznego ustala zespół wielodyscyplinarny z wieloma specjalistami.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#ZbigniewPawłowicz">Pan przewodniczący Latos w debacie podnosił nawet, że on musi być rozszerzony o patomorfologa. I słusznie, zgadzam się w pełni. W związku z tym, moja poprawka zmierza do tego, żeby w pkt 4 zapis „dane lekarza biorącego udział w ustaleniu planu leczenia onkologicznego” zastąpić zapisem „dane lekarzy wielodyscyplinarnego zespołu terapeutycznego planującego i koordynującego proces leczenia onkologicznego”. To będzie odpowiadać temu, co jest proponowane w rozporządzeniu ministra zdrowia. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MarekTombarkiewicz">Panie przewodniczący, uważam, odnośnie do aktualnego zapisu „dane lekarza biorącego udział…”, że jeżeli jest kilku lekarzy, to dotyczy to danych kilku lekarzy. Zatem, aktualny zapis konsumuje tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#BartoszArłukowicz">Nie, dlatego że rozszczelniają państwo system konsylium. Z tego wynika poprawka pana posła – oczywiście, mogę się tylko domyślać – że wpisując to do ustawy, tak naprawdę, zobowiązujemy z powrotem do czegoś, co było deklarowane przez Ministerstwo Zdrowia – utrzymania konsylium.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MarekTombarkiewicz">Art. 32b ust. 4 mówi: „dane lekarza biorącego udział w ustaleniu planu leczenia onkologicznego”, więc zespół wielodyscyplinarny dotyczy konsylium. My nie widzimy przeciwwskazań, żeby te dane były, czyli nazwisko i numer prawa wykonywania zawodu, natomiast, wydaje mi się, że ten zapis jest wystarczający do tego…</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, rząd jest na nie.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MarekTombarkiewicz">Uważamy, że aktualny zapis jest wystarczający. Jeżeli wolą Komisji będzie…</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BartoszArłukowicz">Państwo posłowie. Pan poseł Pawłowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Szanowni państwo, panie ministrze, przeczytam pkt 1 lit. a) propozycji rozporządzenia: „wyodrębnienie planującego i koordynującego proces leczenia wielodyscyplinarnego zespołu terapeutycznego…” i dalej są wymienieni specjaliści. Tego nie może konsumować zapis „dane lekarza planującego leczenie”, bo choćby tu jest liczba pojedyncza „lekarza”, a tu będzie liczba mnoga „lekarzy”, ponieważ zespół wielodyscyplinarny nie składa się z jednego lekarza. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję. Panie ministrze, przy tej okazji mam do pana pytanie. Czy rząd deklaruje utrzymanie sztywnych zapisów – już wszystko jedno, czy w ustawie, czy w rozporządzeniu – dotyczących tego, że pacjent z chorobą onkologiczną, idący szybką ścieżką onkologiczną, będzie mieć zagwarantowane konsylium? Czy jest ta gwarancja?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MarekTombarkiewicz">Oczywiście, tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BartoszArłukowicz">Jest jednak zapis, który wprowadzają państwo w rozporządzeniu – dlatego dopytuję o rozporządzenie, które jest aktem wykonawczym do tej ustawy – że w szczególnych wypadkach można odstąpić i trzeba to uzasadnić na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MarekTombarkiewicz">Mówimy teraz o dwóch sprawach – o ustawie i o zapisie, a tam jest projekt zmiany koszyka, który dopiero będzie konsultowany…</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BartoszArłukowicz">Ja to wiem. Dlatego pytam o deklarację rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MarekTombarkiewicz">Uważam, że wiedza medyczna, która określa stan pacjenta, kiedy można odstąpić, czyli pewną jednoznaczność stanu, jest wystarczającym uzasadnieniem do odstąpienia. To są rzadkie przypadki. Generalnie, każdy pacjent będzie mieć prawo do konsylium.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze – okej, nie chcę uruchamiać tutaj zbędnych emocji – pan nie był przy naszej ostatniej dyskusji. Chyba inny wiceminister był w czasie dyskusji o pakiecie. Padała wtedy wstępna deklaracja ze strony rządu, że być może w części przypadków można odstąpić od konsylium – z czym ja też się zgadzam, bo są takie choroby, jak na przykład białaczki – ale, żeby nie rozszczelniać zapisów w taki sposób, że to lekarz będzie decydować, w którym przypadku można odstąpić uzasadniając to na piśmie, bo stanie się to praktyką powszechną. Doświadczenie nas tego uczy, że jeśli od czegoś można odstąpić, to będą odstępować. Chodzi o wylistowanie w koszyku grupy chorób. Piszemy, na przykład, nowotwory układu krwiotwórczego… Wiem, że panu jest ciężko, bo słucha pan mnie i pani dyrektor, ale można przywyknąć przez cztery lata.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MarekTombarkiewicz">Panie przewodniczący, słucham państwa z jednakową uwagą.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BartoszArłukowicz">Okej.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MarekTombarkiewicz">Panie przewodniczący, oczywiście można by wylistować, tylko czy listę negatywną, kiedy odstępujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#BartoszArłukowicz">Kiedy można odstąpić…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MarekTombarkiewicz">Kiedy można odstąpić. Z tym, że zawsze istnieje ryzyko takiej listy chorób, w przypadku których można odstąpić. Wydaje się więc, że lekarz prowadzący miałby prawo sam zadecydować. Boję się, że taka lista będzie jednak ograniczać to…</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#BartoszArłukowicz">Mnie dużo bardziej niepokoi to, co pan teraz mówi. Jeżeli pan minister stawia tezę, że większym bezpieczeństwem dla pacjenta będzie to, że pojedynczy lekarz będzie decydował, kiedy odstąpić od konsylium niż wylistowanie chorób, co eksperci świetnie potrafią zrobić… Jeśli porozmawia pan z panem profesorem Warzochą, szefem Instytut Hematologii, z profesorami hematologii, to oni panu świetnie tę listę wylistują, bo oni już ją tworzyli. To jest do zrobienia. Najwyżej potem w rozporządzeniu ją poszerzycie.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MarekTombarkiewicz">Mówimy o rozporządzeniu…</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#BartoszArłukowicz">Ja wiem, że rozmawiamy o rozporządzeniu.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MarekTombarkiewicz">Oczywiście, w rozporządzeniu możemy przyjąć taki punkt widzenia pana przewodniczącego.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#BartoszArłukowicz">Pan przewodniczący Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#TomaszLatos">Dziękuję bardzo. Idąc tokiem pytań i rozważań pana przewodniczącego i pana ministra, myślę, że istnieje jednak pewne niebezpieczeństwo na granicy… To znaczy, pewne procedury, pewne jednostki chorobowe czy zakres – pan przewodniczący absolutnie ma rację – rzeczywiście można by zapisać w rozporządzeniu. Jednak będą pewne sytuacje graniczne. W moim przekonaniu, być może będzie bezpieczniej, jeżeli będzie zapisane, że są to sytuacje wyjątkowe i wymagające uzasadnienia pisemnego. Rozumiejąc tę praktykę i często wygodę pana przewodniczącego, wychodzę z założenia, że czasem łatwiej komuś będzie zorganizować to konsylium niż napisać uzasadnienie, dlaczego od niego odstępuje. W związku z tym, ja bym raczej poszedł w tym kierunku – oczywiście, odnośnie do intencji, zgadzam się z panem, panie przewodniczący – żeby nie poszerzać tego za bardzo, żeby to rzeczywiście były wyjątkowe, wybrane sytuacje.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#BartoszArłukowicz">Jeszcze głos zabierze pan poseł Pawłowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Panie ministrze, jeśli pan pozwoli, chciałbym skierować do pana pytanie. W obecnie obowiązującej karcie DILO, pod rubryką FB.1 jest zapis: „dane lekarzy obowiązkowo uczestniczących w konsylium”. Czy z chwilą, gdy przyjmiemy zapis obecnie proponowany w pkt 4 ustawy: „dane lekarza planującego leczenie onkologiczne”, zmieni się zapis w karcie DILO na zapis zgodny z ustawą?</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#MarekTombarkiewicz">Tak, zmieni się ten zapis.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Czyli, nie będzie konsylium.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#BartoszArłukowicz">Właśnie na tym polega problem. Gdybyście dopisali jedno słowo do ustawy „obowiązkowo uczestniczącego w konsylium” macie problem rozwiązany, a i tak możecie rozszczelnić konsylium tym, że może go nie być, jeśli sytuacja jest wyjątkowa. Możecie to zrobić. Jeszcze wypowie się pan poseł Pawłowicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Czyli, panie ministrze, jeżeli zostanie zmieniony zapis w karcie DILO na zapis zgodny z ustawą, to wtedy to, co proponują państwo w rozporządzeniu ministra – te dwie strony o konsylium – jest do skreślenia. Nie ma racji bytu. Stąd moja poprawka i prośba.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, tu nie ma żadnej polityki. Siedzi tu grono ludzi, którzy tym się zajmują i na tym się znają. Wprowadzenie tego zapisu… Panie ministrze, może ogłoszę 5 minut przerwy. Ogłaszam 5 minut przerwy i zaraz wracamy do tematu.</u>
<u xml:id="u-57.1" who="#komentarz">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-57.2" who="#BartoszArłukowicz">Rozumiem, że dalsza dyskusja nie jest potrzebna, bo mają państwo podjętą decyzję. Jaka jest opinia rządu w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#MarekTombarkiewicz">Panie przewodniczący, podtrzymujemy swoją uwagę, że zapis proponowany w poprawce na sztywno nie dałby możliwości wyłączenia pewnych przypadków, kiedy można nie zwoływać konsylium. Dlatego uważam, że aktualny zapis jest dobry. Natomiast, oczywiście w karcie DILO, gdzie jest jedna rubryka lekarza, możemy tę kartę rozszerzyć, dopisywać dodatkowych członków konsylium. Jednak, żeby to wyjaśnić, prosiłbym Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#RobertDurlik">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, projektowany przepis stanowi, że karta diagnostyki i leczenia onkologicznego zawiera między innymi dane lekarza biorącego udział w ustaleniu planu leczenia onkologicznego. Z reguł języka prawnego wynika, że taki zapis oznacza, że jeśli w tym procesie ustalenie planu leczenia onkologicznego prowadził jeden lekarz – tak jak państwo podnieśli, jest to możliwe – to będą to dane tego jednego lekarza. A jeżeli był to proces kolegialny, decyzja kolegialna, to taki zapis absolutnie nie oznacza, że tylko jedna osoba dokonuje tej decyzji i wpisujemy dane nie jednego lekarza, tylko wszystkich biorących udział w ustaleniu planu leczenia. To oczywiście oznacza, że we właściwym formularzu powinny być takie rubryki, żeby ewentualnie wpisać dalsze nazwiska aż do maksymalnej liczby danych. Natomiast przepis proponowany w poprawce „dane lekarzy wielodyscyplinarnego zespołu terapeutycznego planującego i koordynującego proces leczenia onkologicznego” oznaczałby, niestety, sytuację odwrotną. Sytuacja, kiedy jeden lekarz dokonuje sporządzenia tego planu, tu się nie mieści. Jest to nieprzewidziane. Z tego zapisu wynikałoby, że zawsze, za każdym razem, plan sporządza wielodyscyplinarny zespół terapeutyczny…</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#BartoszArłukowicz">Dokładnie o to chodzi. Dobrze, zostawmy to. Znamy opinię rządu. przechodzimy do głosowania. Rozumiem pana mecenasa – jest prawnikiem, nie musi ogarniać tego z medycznego punktu widzenia. Jeszcze pani poseł Gelert.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#ElżbietaGelert">Chciałabym tylko zapytać, panie ministrze, czy w takim razie będzie dowolność zmiany karty diagnostycznej i leczenia onkologicznego?</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#BartoszArłukowicz">Nie rozumiem pytania, pani poseł.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#ElżbietaGelert">Jeżeli pan minister mówi tu, że będzie to można zmienić w tej karcie i rozszerzyć rubryki, to pytam…</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#BartoszArłukowicz">Mówił tylko tyle, pani poseł, że ministerstwo zmieni wzór karty DILO wpisując tam poszczególnych lekarzy biorących udział w konsylium.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#ElżbietaGelert">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#BartoszArłukowicz">Jeszcze pan poseł Latos chce zabrać głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#TomaszLatos">Żeby było jasne, mówiliśmy przed chwilą, że są wybrane sytuacje – i powinno to być gdzieś zapisane enumeratywnie – kiedy konsylium jest niepotrzebne. Odnośnie do tego jest zgoda, nawet ze strony pana przewodniczącego. Oczywiście, wybrane sytuacje, rzadkie. To jest kwestia techniki. W związku z tym, skoro to wiemy, tym zapisem nie powodujmy sytuacji, że wyłączamy coś, co przed chwilą sami stwierdziliśmy. Oczywiście, jest kwestia tego, o czym powiedział pan minister, żeby dalej było to odpowiednio zapisane w karcie DILO.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#BartoszArłukowicz">Kto w ministerstwie odpowiada za kartę DILO, bo pogubiłem się w kompetencjach? Który z ministrów to prowadzi?</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MarekTombarkiewicz">Minister Łanda.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy Łanda prowadzi też pakiet?</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MarekTombarkiewicz">Departament Analiz i Strategii, według nowego podziału…</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#BartoszArłukowicz">Chce mi pan powiedzieć, że pakiet jest w rękach Łandy? Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-73.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem poprawki? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-73.2" who="#BartoszArłukowicz">Za 8 posłów, 14 posłów przeciw, nikt się nie wstrzymał. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii. Poprawka nr 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Panie przewodniczący, panie ministrze, Wysoka Komisjo, poprawka nr 3 jest bardzo krótka i bardzo prosta. W art. 32c ust. 1, w propozycji rządowej składanie sprawozdań odnośnie do efektywności diagnostyki onkologicznej wyznaczono do końca drugiego kwartału. Proponuję, żeby to był termin do końca pierwszego kwartału z tego względu, żeby Ministerstwo Zdrowia…</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie pośle, na chwilę przeproszę. Proszę o ciszę na sali.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#ZbigniewPawłowicz">…oraz Agencja Oceny Technologii Medycznych i Taryfikacji miały czas na zapoznanie się z tymi materiałami, opracowanie wniosków i przedstawienie propozycji zmiany strategii na następny rok kalendarzowy. Natomiast, jeżeli te materiały będą do państwa wpływać w połowie roku, to ten termin jest bardzo krótki i nie sądzę, aby była na to szansa. Jak wiem z doświadczenia, AOTMiT żąda materiałów w znaczenie wcześniejszym terminie. To tylko tyle. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MarekTombarkiewicz">Panie przewodniczący, podtrzymujemy termin drugiego kwartału.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#RobertDurlik">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Przystępujemy do głosowania.</u>
<u xml:id="u-81.1" who="#BartoszArłukowicz">Kto jest za pozytywnym zaopiniowaniem tej poprawki? Kto jest za negatywnym? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-81.2" who="#BartoszArłukowicz">Wyniki. Za 8 posłów, przeciw 14, wstrzymała się 1 osoba. Poprawka nie uzyskała pozytywnej opinii.</u>
<u xml:id="u-81.3" who="#BartoszArłukowicz">Proponuję, aby sprawozdawcą w dalszym ciągu pozostał pan poseł Pawłowicz. Czy jest sprzeciw w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń. Czy pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#ZbigniewPawłowicz">Tak. Dziękuję za zaufanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękuję. Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego.</u>
<u xml:id="u-83.1" who="#BartoszArłukowicz">Marszałek Sejmu, w dniu 20 stycznia 2017 r., skierował rządowy projekt ustawy o zmianie ustawy o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta oraz niektórych innych ustaw, druk nr 1218, do Komisji Zdrowia do pierwszego czytania. Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1218. Proszę ministra zdrowia o przedstawienie krótko… Krótko, bo posłowie przeczytali ustawę, a ci, którzy nie przeczytali, muszą sobie z tym jakoś poradzić.</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MarekTombarkiewicz">Panie przewodniczący, postaram się. Mam uzasadnienie na półtorej strony, ale szybko czytam. Przedkładany projekt ustawy wprowadza regulacje prawne zapewniające należytą ochronę dokumentacji…</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#BartoszArłukowicz">Nie, panie ministrze. To jest uzasadnienie ustawy. My je czytaliśmy. Proszę nam to krótko opowiedzieć, w punktach.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MarekTombarkiewicz">To nie jest uzasadnienie. To jest skrócona wersja najważniejszych zmian, czyli ochrony dokumentacji medycznej poprzez jasne określenie postępowania z tą dokumentacją w przypadku zakończenia udzielania świadczeń. Następnie, bardzo ważne jest rozszerzenie i określenie zasad udostępniania, żeby było wiadomo, komu i kiedy dokumentacja została udostępniona, a także zwrócona, co ma szczególne znaczenie w przypadku oryginałów, ograniczenie katalogu możliwości wypożyczania dokumentacji w określonych celach.</u>
<u xml:id="u-86.1" who="#MarekTombarkiewicz">Bardzo ważne jest też rozszerzenie prawa pacjenta do leczenia bólu w sposób bardzo ogólny, czyli nie tak, jak było do tej pory, w stanach terminalnych. Każdy pacjent ma bowiem prawo do leczenia bólu według najnowszych metod, a także oceny skuteczności tego leczenia. Kolejnym elementem jest wzmocnienie uprawnień rzecznika praw pacjenta poprzez wyeliminowanie pewnych wątpliwości podnoszonych w stosunku do tego urzędu. Ostatni element, to usprawnienie toku postępowania przed komisjami orzekającymi do spraw zdarzeń medycznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#BartoszArłukowicz">Dziękujemy. Rozpoczynamy pierwsze czytanie. Panie i panowie posłowie. Pan poseł, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#KrzysztofOstrowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Chciałbym podziękować Ministerstwu Zdrowia za nowy zapis dotyczący leczenia bólu, bo nowelizujemy ustawę, która ma swój początek w listopadzie 2008 r., a był w niej – jak mogę powiedzieć – słynny wśród lekarzy art. 20 ust. 2, który mówił o tym, że pacjenta ma prawo do leczenia bólu w stanie terminalnym. To znaczy, że jeżeli były bardzo sile dolegliwości bólowe w chorobach ortopedycznych, neurologicznych i wielu innych, to tego prawa nie miał.</u>
<u xml:id="u-88.1" who="#KrzysztofOstrowski">Po wielu staraniach udało się spowodować, że mamy zapis, iż pacjent ma prawo do leczenia bólu niezależnie od jednostki chorobowej. Co więcej, ministerstwo w dodatkowym art. 20a, zamieściło zobowiązanie zakładu leczniczego do określenia stopnia natężenia bólu oraz monitorowania leczenia bólu. Jest to więc duży postęp. Środowisko lekarzy zajmujących się leczeniem bólu jest bardzo zadowolone z tego zapisu. Tak więc, panie ministrze, dziękujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł Gelert.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#ElżbietaGelert">Dziękuję bardzo. Panie ministrze, mam także pytanie. W art. 27, w ust. 4 wprowadza się zapis, że dany podmiot prowadzi wykaz zawierający dane odnośnie do udostępniania dokumentacji medycznej. Jak długo należy przechowywać ten wykaz w danym zakładzie? Pytam, ponieważ tutaj nic na ten temat nie jest napisane, a jest to istotne, ponieważ każdy zakład będzie musiał taki wykaz prowadzić.</u>
<u xml:id="u-90.1" who="#ElżbietaGelert">I drugie pytanie. Czy zapis o prawie do leczenia bólu powinien znajdować się akurat w przepisach dotyczących prawa pacjentów… Przepraszam, tego drugiego pytania nie…</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#BartoszArłukowicz">Okej. Bardzo proszę o odpowiedź.</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#MarekTombarkiewicz">My tego nie określamy. Zostawiamy tę decyzję podmiotowi, natomiast ostrożność każdego podmiotu powinna polegać na tym, żeby taki wykaz był przechowywany tak długo jak dokumentacja medyczna. Jako były dyrektor tak bym do tego podchodził.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#ElżbietaGelert">25 lat?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#BartoszArłukowicz">Jeśli zostawiamy decyzję po stronie dyrektora podmiotu, to w przypadku kontroli NFZ-u czy jakiejkolwiek innej kontroli merytorycznej, każdy będzie mieć swoją interpretację. Nie rozumiem, dlaczego tego nie wpisujecie. Jeśli tego nie wpiszecie, to będą dyskusje i procesy sądowe. Wpiszecie 20 lat – będzie to jasne i precyzyjne. Także „na czas przechowywania dokumentacji medycznej” jest precyzyjne. Nie odnoszę się do tego, jak długo to ma być, tylko mówię, żeby to zapisać, bo potem będzie kłopot.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#MarekTombarkiewicz">Ten wykaz, tak naprawdę, służy podmiotowi leczniczemu, w związku z czym dajemy autonomię podmiotom.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#BartoszArłukowicz">Państwo tworzą prawo i państwo je uchwalają. Przyjmujemy to do wiadomości.</u>
<u xml:id="u-96.1" who="#BartoszArłukowicz">Mam do pana następujące pytanie, panie ministrze. Jaka jest intencja wprowadzenia zapisu w art. 46 – to jest art. 1 zmiany ustawy, zmiana nr 15 – że odstępujecie od wymogu posiadania przez co najmniej jednego z zastępców rzecznika praw pacjenta wykształcenia medycznego? To kto ma być zastępcą, jeśli nawet nie lekarz albo pielęgniarka?</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#MarekTombarkiewicz">To jest wniosek rzecznika, który uważa, że jeden z zastępców musi być… Drugi może być prawnikiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#BartoszArłukowicz">Odstępujecie od wymogu posiadania przez co najmniej jednego z zastępców rzecznika wykształcenia medycznego. Czy dobrze to czytam?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#ElżbietaGelert">Tak jest napisane „nauk medycznych lub prawnych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#BartoszArłukowicz">Dokładnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#MarekTombarkiewicz">Dajemy alternatywę, że jeden musi być z wykształceniem medycznym, a drugi może być z wykształceniem niemedycznym.</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie ministrze, niech pan przeczyta zapis: „Jeden z zastępców Rzecznika jest obowiązany posiadać co najmniej wyższe wykształcenie…” – to rozumiem, a następnie piszecie: „…w dziedzinie nauk medycznych lub prawnych”. De facto zobowiązujecie ustawą, że jeden z nich będzie prawnikiem lub lekarzem, a inni już wszystko jedno kim. Czyli, możemy doprowadzić do sytuacji takiej, że rzecznik ma zastępców w postaci prawnika, szewca i hydraulika.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#MarekTombarkiewicz">Teoretycznie może zdarzyć się taka sytuacja, ale ta zmiana…</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#BartoszArłukowicz">Pytam właśnie o intencje…</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MarekTombarkiewicz">…była zgłoszona ze strony rzecznika praw pacjenta.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#BartoszArłukowicz">Jednak nie zawsze rzecznik ma rację, z czym wielokrotnie mieliśmy do czynienia. To ministerstwo musi mieć rację w swoim przekonaniu. Czy chcecie doprowadzić do takiej sytuacji, że rzecznik będzie mieć zastępców niebędących lekarzami?</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MarekTombarkiewicz">Nie sądzimy, żeby do takiej sytuacji doszło, choć teoretycznie tak się może zdarzyć. Wydaje się jednak, że rzecznikowi powinno zależeć na tym, żeby zawsze jego zastępcą był lekarz.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#BartoszArłukowicz">Jednak przedstawiacie zapis, który umożliwia zatrudnienie przez rzecznika praw pacjenta człowieka, który nie ma kompetencji w zakresie leczenia ludzi. W spółkach Skarbu Państwa, to rozumiem – chociaż nie rozumiem, ale widzę. Natomiast tu, nie zgadzam się.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MarekTombarkiewicz">To jest szczególna sytuacja, która może się zdarzyć. Zakładamy, że intencją rzecznika jest to, aby zawsze miał swojego zastępcę…</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#BartoszArłukowicz">Jakby to było jego intencją, to bym wam nie podkładał takiego zapisu. Intencją rzecznika jest dokładnie to, żeby jeden z zastępców nie musiał być lekarzem. Po to zrobił ten zapis, bo jakby miał inne intencje, to by nie ruszał tego przepisu.</u>
<u xml:id="u-110.1" who="#BartoszArłukowicz">Przepraszam, nie zauważyłem. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MarianZembala">Panie przewodniczący, proponuję ponad podziałami, żeby ten zapis brzmiał: „Jeden z zastępców Rzecznika jest obowiązany posiadać co najmniej wyższe wykształcenie w dziedzinach nauk medycznych” – kropka. Wtedy rozwiążemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#BartoszArłukowicz">To jest propozycja rozwiązująca ten problem. A jeśli będzie chciał mieć prawników i inne zawody, to sobie ich dobierze.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#MarekTombarkiewicz">To jest aktualna treść, ale oczywiście przyjmujemy te uwagi. Możemy przyjąć te propozycję pana profesora.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#BartoszArłukowicz">Pan profesor Zembala składał poprawkę. Proszę o jej przygotowanie na piśmie, panie ministrze. Państwo z Biura Legislacyjnego, pomóżcie panu posłowi…</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#UrszulaSęk">Nam się wydaje, że wystarczy skreślić zmianę nr 15, bo to już wynika z ustawy-matki.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#BartoszArłukowicz">Dokładnie tak. Ma pani rację, bo w ustawie-matce jest napisane, że jeden z zastępców musi być lekarzem.</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#BartoszArłukowicz">Bardzo dziękuję, panie pośle. Proszę, żeby państwo przygotowali poprawkę panu posłowi. Rozumiem, że pan ją składa. Rząd akceptuje tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#MarekTombarkiewicz">Przyjmujemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne ją akceptuje. Panie i panowie posłowie… Ja wiem, że nie ma rozpatrywania. Na razie pytam, czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-118.1" who="#BartoszArłukowicz">Kończę pierwsze czytanie. Przystępujemy do procesu legislacyjnego. Zatrzymamy się przy zmianie nr 15, żeby wprowadzić tę poprawkę, którą wspólnie wypracowaliśmy.</u>
<u xml:id="u-118.2" who="#BartoszArłukowicz">Proponuję taki tryb procedowania. Jeśli nie będzie sprzeciwu, uznam, że możemy przyjąć artykuł bez głosowania przy użyciu kart. Jeśli będzie sprzeciw, głosujemy przy pomocy kart. Czy ktoś z państwa wnosi uwagi odnośnie do takiego sposobu procedowania?</u>
<u xml:id="u-118.3" who="#BartoszArłukowicz">Tytuł ustawy. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-118.4" who="#BartoszArłukowicz">Art. 1, zmiana nr 1. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń.</u>
<u xml:id="u-118.5" who="#BartoszArłukowicz">Art. 1, zmiana nr 2. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.6" who="#BartoszArłukowicz">Art. 1, zmiana nr 3. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.7" who="#BartoszArłukowicz">Art. 1, zmiana nr 4. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.8" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 5. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.9" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 6. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.10" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 7. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.11" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 8. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.12" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 9. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.13" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 10. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-118.14" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 11. Jest sprzeciw. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#AleksandraWolnaBek">Szanowni państwo, Biuro Legislacyjne przygotowało zestawienie poprawek redakcyjno-legislacyjnych, które zostało państwu udostępnione przez sekretariat. Pierwszą z tych poprawek przedstawiamy właśnie w zmianie nr 11. Dotyczy ust. 4. Mamy propozycję, aby to doprecyzować i redakcyjnie trochę inaczej zapisać.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#BartoszArłukowicz">Przyjęliśmy to do wiadomości. Czy ktoś z państwa jest przeciwny temu, żebyśmy automatycznie przyjmowali redakcyjne poprawki Biura Legislacyjnego? Pani poseł Gelert i pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#TomaszLatos">Mam tylko jedno pytanie do Biura Legislacyjnego. Czy wszystkie te zmiany, które państwo nad dostarczyli, możemy przyjąć jedną ogólną delegacją, że wyrażamy zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#UrszulaSęk">Tak. One merytorycznie nic nie zmieniają. Po prostu redakcyjnie lepiej brzmią.</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś wnosi sprzeciw wobec propozycji posła Latosa? Czyli, przyjmujemy poprawki redakcyjne Biura Legislacyjnego. Jeszcze pani poseł Gelert.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#ElżbietaGelert">Ja jeszcze do zmiany nr 10, bo przepraszam bardzo, panie przewodniczący, ale było tak szybko, że… Zgłaszałam uwagę odnośnie do zmiany nr 10 ust. 4. Dlatego się nie zgadzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#BartoszArłukowicz">Rozumiem. Wracamy. Reasumpcja głosowania nad zmianą nr 10. Pani poseł, proszę jeszcze raz przedstawić swoją uwagę. Odniosą się do tego formalnie rząd, Biuro Legislacyjne i posłowie. Głosujemy przy użyciu kart.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#ElżbietaGelert">Proponuję, żeby jednak w ust. 4 było dookreślenie, jak długo wykaz powinien być przechowywany.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MarekTombarkiewicz">Podtrzymujemy naszą wersję.</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#UrszulaSęk">To jest kwestia merytoryczna. Trzeba przygotować poprawkę, ewentualnie odrębny ustęp. Może też pani poseł zastanowi się do drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#MarekTombarkiewicz">Przyjmujemy propozycję dotyczącą drugiego czytania.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#BartoszArłukowicz">Czyli, jest akceptacja ze strony rządu odnośnie do poprawki w drugim czytaniu, oznaczającej…</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#MarekTombarkiewicz">Dalsze rozważanie, bo teraz uważamy, że ten zapis jest niepotrzebny.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#BartoszArłukowicz">Okej. Teraz jest negat. Rozmowa, według państwa, będzie przy drugim czytaniu. Pani poseł, jaka jest propozycja. Czy składa pani formalnie poprawkę?</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#ElżbietaGelert">Tak. Składam poprawkę, aby to było przechowywane przez okres przynajmniej pięciu lat.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#BartoszArłukowicz">Proszę sformułować tę poprawkę na piśmie. Pani składa poprawkę, żeby przechowywać przez okres pięciu lat. Czyli, przechowujemy wykaz przez 5 lat.</u>
<u xml:id="u-136.1" who="#BartoszArłukowicz">Czy możemy przystąpić do głosowania nad poprawką pani poseł? Tylko musi pani w międzyczasie przygotować ją na piśmie. Międzyczas już trwa. Pani poseł, proszę usiąść, zagłosujemy. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#UrszulaSęk">Po pierwsze, wolelibyśmy widzieć, jak to jest zapisane od strony legislacyjnej i chcielibyśmy, żeby strona rządowa do tego się odniosła, bo poprawka powinna zawierać konsekwencje.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#BartoszArłukowicz">Jasne. Minuta przerwy. Pani poseł, proszę stworzyć formę pisemną poprawki. Czekamy.</u>
<u xml:id="u-138.1" who="#BartoszArłukowicz">Wniosek o poprawkę został wycofany. Przystępujemy do powtórnego głosowania nad zmianą nr 10. Pani poseł, czy pani w tym momencie ponownie wnosi sprzeciw wobec tej zmiany, czy możemy uznać ją za przyjętą. Jest przyjęta.</u>
<u xml:id="u-138.2" who="#BartoszArłukowicz">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany nr 11. Przeszliśmy przez poprawki redakcyjne Biura Legislacyjnego. Czy ktoś wnosi sprzeciw odnośnie do zmiany nr 11? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-138.3" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 12. Czy jest sprzeciw? Nie widzę zgłoszeń. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-138.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 13. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-138.5" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 14. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-138.6" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 15. Teraz musimy wprowadzić poprawkę. Pan poseł Zembala zgłasza poprawkę. Proszę o jej przeczytanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#MarianZembala">Panie przewodniczący, szanowni państwo, poprawka do druku nr 1218. W art. 1 skreślić pkt 15.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#BartoszArłukowicz">Rząd.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#MarekTombarkiewicz">Przyjmujemy. Zgadzamy się.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#BartoszArłukowicz">Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#UrszulaSęk">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#BartoszArłukowicz">Panie i panowie posłowie. Czy poprawkę muszę osobno poddać pod głosowanie, czy mogę poddać pod głosowanie zmianę razem z już przyjętą poprawką? Dobrze, z poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#UrszulaSęk">Jeśli państwo przegłosują skreślenie zmiany, to już nie ma potrzeby drugiego głosowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#BartoszArłukowicz">Czy ktoś jest przeciw wprowadzeniu poprawki pana posła Zembali? Nie widzę zgłoszeń. Poprawka została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.1" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 16. Sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-146.2" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 17. Sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-146.3" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 18. Sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-146.4" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 19. Sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-146.5" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 20. Sprzeciw? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-146.6" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 21. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.7" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 22. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.8" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 23. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.9" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 23. Brak sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.10" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 24. Brak sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.11" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 25. Brak sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.12" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 26. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.13" who="#BartoszArłukowicz">Całość art. 1. Nie słyszę sprzeciwu. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.14" who="#BartoszArłukowicz">Art. 2, zmiana nr 1. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.15" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 2. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.16" who="#BartoszArłukowicz">Całość art. 2. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.17" who="#BartoszArłukowicz">Art. 3, zmiana nr 1. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.18" who="#BartoszArłukowicz">Zmiana nr 2. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęta.</u>
<u xml:id="u-146.19" who="#BartoszArłukowicz">Art. 3 w całości. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.20" who="#BartoszArłukowicz">Art. 4. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.21" who="#BartoszArłukowicz">Art. 5. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.22" who="#BartoszArłukowicz">Art. 6. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.23" who="#BartoszArłukowicz">Art. 7. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.24" who="#BartoszArłukowicz">Art. 8. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.25" who="#BartoszArłukowicz">Art. 9. Sprzeciwu nie słyszę. Przyjęty.</u>
<u xml:id="u-146.26" who="#BartoszArłukowicz">Głosujemy nad całością ustawy przy pomocy kart. Jeszcze Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#UrszulaSęk">Prosimy jeszcze o upoważnienie do dokonania ewentualnych korekt językowych, typu przecinek czy literówki, jeśli będą.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#BartoszArłukowicz">Nie słyszę sprzeciwu wobec pani propozycji. Propozycja przyjęta.</u>
<u xml:id="u-148.1" who="#BartoszArłukowicz">Głosujemy nad całością ustawy. Kto jest za przyjęciem projektu ustawy. Kto jest przeciwny? Kto się wstrzymał?</u>
<u xml:id="u-148.2" who="#BartoszArłukowicz">Podaję wyniki głosowania. Za 22 posłów, nikt nie był przeciw, 1 osoba wstrzymała się od głosu. Ustawa została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-148.3" who="#BartoszArłukowicz">Poseł sprawozdawca – proszę o propozycje. Pan poseł Latos.</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#TomaszLatos">Proponuję panią poseł Dziuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#BartoszArłukowicz">Pani poseł się zgadza. Czy jest sprzeciw z sali? Nie widzę zgłoszeń. Pani poseł zostaje sprawozdawcą.</u>
<u xml:id="u-150.1" who="#BartoszArłukowicz">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>