text_structure.xml
33.3 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#UrszulaAugustyn">Uprzejmie państwa proszę o zajmowanie miejsc. Chcemy zacząć kolejne posiedzenie Komisji.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#UrszulaAugustyn">Witam państwa bardzo serdecznie, wszystkich tych którzy dołączyli do nas w tej chwili. To 195 posiedzenie Komisji do Spraw Petycji.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#UrszulaAugustyn">Porządek dzienny te go posiedzenia przewiduje: W punkcie I – rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na dezyderat nr 147 w sprawie nowelizacji ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych; w punkcie II – rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 153 w sprawie zasadności podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu uwzględnienie obowiązujących przepisów w odniesieniu do dekretu o umarzaniu utraconych dokumentów; w punkcie III – rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2018 r., poz. 2204 ze zm.) poprzez umożliwienie dokonania wywłaszczenia na rzecz podmiotów uprawnionych do realizacji celu publicznego na podstawie umowy ze Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego albo na podstawie koncesji (BKSP-145-538/2019); w punkcie IV – tu poproszę państwa o zmianę kolejności na prośbę ministra infrastruktury – rozpatrzylibyśmy projekty dezyderatów w sprawie rozliczania ponadnormatywnego czasu służby policjantów uprawnionych do dodatku funkcyjnego oraz w sprawie sprzeciwu od postanowień kasacyjnych wydanych w postępowaniu administracyjnym; kiedy dotrą do nas przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury, w punkcie V – rozpatrzenie petycji w sprawie podjęcia przez Sejm uchwały wzywającej Ministra Infrastruktury do nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy (BKSP-145-543/19).</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#UrszulaAugustyn">Czy do takiego porządku ktoś z państwa wnosi zastrzeżenia? Nie widzę. Porządek dzienny przyjmujemy.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#UrszulaAugustyn">Przystępujemy w takim razie do rozpatrzenia odpowiedzi Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej na dezyderat nr 147 w sprawie nowelizacji ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Bardzo proszę o przedstawienie tej odpowiedzi.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AgataOklińska">W dezyderacie nr 147 Komisji do Spraw Petycji, postulowana zmiana polega na modyfikacji art.16 ust. 2 ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, poprzez zastąpienie wyrazu „wojewódzkim” wyrazem „okręgowym”, co zapewni zbieżność zapisów ustawy z aktualną strukturą sądów powszechnych, gdyż nie ma już sądów wojewódzkich, tylko okręgowe.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#AgataOklińska">W odpowiedzi na ten dezyderat wskazaliśmy, że w obecnej wersji jednolitej ustawy przepis ten jest opatrzony przypisem porządkującym, który określa właściwy sąd, przed którym toczą się postępowania przed kolegium arbitrażu społecznego. Ten przypis brzmi: „Obecnie w sądzie okręgowym, na podstawie art. 4 ustawy z dnia 18 grudnia 1998 r. o zmianie ustawy – Prawo o ustroju sądów powszechnych, która weszła w życie 1 stycznia 1999 roku.”. Niemniej z uwagi na fakt, że ta postulowana zmiana ma służyć poprawie przejrzystości prawa, zostanie ona wprowadzona przy najbliższej nowelizacji ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#AgataOklińska">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#UrszulaAugustyn">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos? Nie widzę. W takim razie bardzo proszę posła, który referował tą petycję – pan poseł Robert Warwas.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#RobertWarwas">Dziękuję bardzo. Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, rzeczywiście Ministerstwo odniosło się pozytywnie do przedstawionego dezyderatu i informuje, że przy najbliższej nowelizacji ustawy o rozwiązywaniu sporów zbiorowych, uwzględni ten postulat. Rekomenduję więc przyjęcie odpowiedzi na dezyderat.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#RobertWarwas">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#UrszulaAugustyn">Czy wobec takiej rekomendacji ktoś z państwa zgłasza sprzeciw? Nie słyszę. Komisja także potwierdza taką rekomendację. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#UrszulaAugustyn">Przystępujemy do punktu II – rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Sprawiedliwości na dezyderat nr 153 w sprawie zasadności podjęcia inicjatywy ustawodawczej mającej na celu uwzględnienie obowiązujących przepisów w odniesieniu do dekretu o umarzaniu utraconych dokumentów. Proszę o zabranie głosu przedstawiciela ministra sprawiedliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AnnaKampa">Dzień dobry. Sędzia Anna Kampa. Jestem głównym specjalistą w Departamencie Legislacyjnym Prawa Cywilnego.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#AnnaKampa">W dezyderacie podniesiono kwestię potrzeby zmiany przepisu dekretu z dnia 10 grudnia 1946 r. o umarzaniu utraconych dokumentów, z uwagi na posługiwanie się przez przepisy dekretu częściowo nieaktualną terminologią. Dodatkowo Komisja do Spraw Petycji zwróciła również uwagę na potrzebę rozważenia kompleksowej zmiany przepisów art. 7 i 8 dekretu, odwołujących się do przepisów o ogłoszeniach sądowych. W ocenie Ministerstwa treść zakwestionowanych przepisów nie budzi wątpliwości w praktyce stosowania prawa, z uwagi na przyjętą technikę legislacyjną. Mianowicie przepisy, wprowadzające tak zwany przepis intertemporalny, wprowadzający przepisy Kodeksu cywilnego oraz Kodeksu postępowania cywilnego, wprowadzają generalną zasadę stosowania nowych przepisów, również w praktyce Ministerstwa. Mogę też odwołać się do swojej. Nie było nigdy problemów ze stosowaniem tych przepisów z uwagi na przepisy intertemporalne. Jeżeli chodzi o ogłoszenia sądowe, to jest to kwestia generalnie uregulowana w ustawie z dnia 22 grudnia 1995 r. o wydawaniu monitora sądowego i gospodarczego. Również nie ma wątpliwości w praktyce, że należy tę ustawę stosować w przypadku potrzeby ogłoszeń. W przypadku jakiejś generalnej nowelizacji nie wykluczamy możliwości zaktualizowania. Ale wszczynanie procesu legislacyjnego jedynie w tym celu, byłoby w naszej ocenie zbędnym angażowaniem środków i sił Sejmu do tej nowelizacji. To tyle.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#UrszulaAugustyn">Rozumiem, że przy nowelizacji ustaw, państwo jesteście absolutnie zgodni co do tego, że należy…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#AnnaKampa">Tak. Zawsze tak robimy. Zawsze aktualizujemy, jak jest jakaś generalna zmiana. Natomiast sama tylko terminologia, która nie budzi w praktyce żadnych wątpliwości – każdy prawnik, już na drugim roku prawa wie, że trzeba stosować przepisy intertemporalne.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#UrszulaAugustyn">Czyli rozumiem, że tutaj jakichś szczególnych ustawodawczych inicjatyw nie będzie, natomiast przy generalnym porządkowaniu prawa Ministerstwo się do tego włączy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#AnnaKampa">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Na razie nie widzę głosów, więc wzywamy do głosu posła Roberta Warwasa.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#RobertWarwas">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, oczywiście to uzupełnienie w jakiś sposób wyjaśnia tą sprawę. W odpowiedzi nie było tej informacji. Ideą dezyderatu było zwrócenie uwagi na dopasowanie przepisów prawa, żeby zwiększyć ich jasność i spójność, oczywiście przy najbliższej nowelizacji ustawy. Nie od razu, tylko zwrócenie uwagi na potrzebę. Jeśli to zostało uzupełnione, to wnioskuję o przyjęcie odpowiedzi.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#RobertWarwas">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. To jest jednocześnie apel i jakby podtrzymanie słów pani sędzi, że faktycznie Ministerstwo Sprawiedliwości będzie się włączało do takiego porządkowania prawa przy następnych nowelizacjach. Dziękuję bardzo. Uznajemy tę odpowiedź za wystarczającą i przyjmujemy ją jako Komisja.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#UrszulaAugustyn">Przechodzimy do punktu III – rozpatrzenie petycji w sprawie zmiany ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami poprzez umożliwienie dokonania wywłaszczenia na rzecz podmiotów uprawnionych do realizacji celu publicznego na podstawie umowy ze Skarbem Państwa lub jednostką samorządu terytorialnego albo na podstawie koncesji. Tą petycję przedstawi poseł Marcin Duszek. Bardzo proszę o zabranie głosu.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MarcinDuszek">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, petycja została wniesiona w interesie publicznym. Postuluje się w niej zmianę ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w ten sposób, aby dopuszczalne było wywłaszczenie nieruchomości nie tylko na rzecz Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, ale także na rzecz podmiotów uprawnionych do realizacji celu publicznego, na podstawie umowy zawartej z podmiotem publiczno-prywatnym lub na podstawie posiadanej koncesji. Ponadto jak wynika z uzasadnienia petycji, jej autor proponuje też zmianę art. 37 ust. 2 ustawy o gospodarce nieruchomościami, która umożliwiałaby bezprzetargowe zbywanie albo oddawanie w użytkowanie wieczyste nieruchomości Skarbu Państwa lub jednostki samorządu terytorialnego, na rzecz inwestora realizującego inwestycje w zakresie celu publicznego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MarcinDuszek">Petycja spełnia wymogi formalne i mieści się w zakresie zadań i kompetencji Sejmu. W świetle obowiązującego ustawodawstwa, wywłaszczenie nie jest dopuszczalne na rzecz jakiegokolwiek innego podmiotu niż wskazane podmioty publiczno-prawne. Niemniej jednak, jak wyjaśnia się w piśmiennictwie prawniczym, nie oznacza to, aby cel inwestycyjny, dla którego realizacji dokonywane jest wywłaszczenie, mógł być realizowany jedynie przez podmioty publiczno-prawne. Obowiązujące ustawodawstwo przewiduje instrumenty pozwalające Skarbowi Państwa lub jednostce samorządu terytorialnego przekazać wywłaszczoną nieruchomość innemu podmiotowi realizującemu cel publiczny. Niemniej jednak na tle postulatu przedstawionego w petycji, warto również rozważyć czy w świetle Konstytucji ustawodawca może wprowadzić takie rozwiązania, które prowadziłyby do wywłaszczenia nieruchomości bezpośrednio na rzecz podmiotów innych, niż podmioty publiczno-prawne.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MarcinDuszek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Otwieram dyskusję. Kto z państwa zechce zabrać głos w tej sprawie? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#GrzegorzKubaszewski">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, Grzegorz Kubaszewski, naczelnik wydziału w Departamencie Gospodarki Nieruchomościami Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#GrzegorzKubaszewski">Do Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju wpłynęła tożsama petycja i rozpatrujemy ją. Natomiast odnosząc się do stanowiska Biura Analiz Sejmowych i wniosków końcowych – my w resorcie uznajemy, iż obowiązujące regulacje, które pozwalają udostępnić nieruchomość podmiotowi niebędącemu jednostką samorządu terytorialnego, czy Skarbu Państwa, w drodze innych umów – obligacyjnych, użytkowania, użyczenia, są wystarczające dla realizacji celu publicznego. Niemniej wystąpiliśmy z zapytaniem do innych resortów, które także mają w swoich kompetencjach realizację określonych celów publicznych, o stanowisko w tym zakresie – czy w ich ocenie, rozszerzanie w kierunku zaproponowanym w petycji jest uzasadnione. My podchodzimy z dużą ostrożnością, bowiem dokonywanie jakichkolwiek zmian w tej materii, dotyczącej wywłaszczenia, ma zagwarantować konstytucyjność tych regulacji, wynikającą z art. 21. Jednocześnie, co było wspominane w opinii BAS, gwarantować podmiotom, które zostały dotknięte tym wywłaszczeniem, prawo do ewentualnego zwrotu tej nieruchomości w przypadku braku zrealizowanego celu publicznego. W sytuacji gdybyśmy wywłaszczali bezpośrednio na podmiot prywatny istnieje pewne ryzyko co do sytuacji, kiedy cel publiczny nie zostałby zrealizowany, żebyśmy uniemożliwili tym podmiotom uzyskanie tego prawa. Więc podchodzimy z dużą ostrożnością i analizujemy. Możemy udostępnić Wysokiej Komisji kopię odpowiedzi, którą skierujemy bezpośrednio do samego zainteresowanego, po tym jak wpłyną do nas stanowiska poszczególnych resortów odnośnie tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#GrzegorzKubaszewski">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Absolutnie się zgadzam, że nie chcemy psuć prawa, tylko raczej je naprawiać. A więc tutaj, jeśli wchodzi w rachubę stworzenie jakichś możliwości nadużyć, poprzez zmianę pojęcia celu publicznego, to absolutnie nie mielibyśmy takiej intencji.</u>
<u xml:id="u-17.1" who="#UrszulaAugustyn">Pan poseł Marcin Duszek – czy mogę prosić pana o rekomendację?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MarcinDuszek">Wnoszę, pani przewodnicząca, o nieuwzględnianie żądania, będącego przedmiotem petycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Czy wobec takiego stanowiska są jakieś uwagi? Nie widzę. Komisja potwierdza więc pańską rekomendację i podejmuje taką decyzję. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-19.1" who="#UrszulaAugustyn">Teraz przed nami kolejny punkt, a więc rozpatrzenie projektów dezyderatów. Pierwszy dezyderat w sprawie rozliczania ponadnormatywnego czasu służby policjantów uprawnionych do dodatku funkcyjnego. Tą petycję referował pan poseł Warwas. Bardzo proszę o pańską opinię.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#RobertWarwas">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, tutaj obecni są też goście na sali. Ja w tym kształcie rekomenduję przyjęcie dezyderatu. Jeśli jeszcze są jakieś opinie to bardzo proszę ewentualnie o jakieś uzupełnienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#UrszulaAugustyn">Przepraszam, pan chciał zabrać głos? Tak? Bardzo proszę. Teraz bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MarcinKolasa">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca i przepraszam bardzo za wystąpienie przed szereg.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#MarcinKolasa">Pani przewodnicząca, Szanowna Komisjo, ta petycja, która jest zgłoszona przez kolegów policjantów, dotyczy też w pewnym sensie funkcjonariuszy straży granicznej. Na ostatnim posiedzeniu Komisji, na której się spotkaliśmy, rozmawialiśmy o tym. Wykazaliśmy, że te same problemy dotyczą funkcjonariuszy straży granicznej. Ja wiem, że ze względu na czas, żeby ten dezyderat mógł być przyjęty i był dalej procedowany, nie można zmieniać jego treści w tym momencie – ale żeby pamiętać, że też to dotyczy funkcjonariuszy straży granicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#UrszulaAugustyn">Bardzo panu dziękuję. Pan poseł Warwas.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#RobertWarwas">Rekomenduję przyjęcie tego dezyderatu.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#RobertWarwas">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#UrszulaAugustyn">Pan przewodniczący Raniewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#GrzegorzRaniewicz">A może by pan poseł się zgodził, abyśmy uzupełnili dezyderat o straż graniczną?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#RobertWarwas">Jeśli jest taka możliwość, technicznie, żeby go już tu nie blokować, …</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#GrzegorzRaniewicz">Tak, dopiszemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#RobertWarwas">… to jak najbardziej tak. Jeśli byłaby możliwość, żeby to na tym posiedzeniu to przyjąć ze zmianą.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#UrszulaAugustyn">Zdecydowanie łatwiej będzie pamiętać o funkcjonariuszach straży granicznej, jeśli zostaną dopisani do dezyderatu niż jeśli zostawimy sobie to w pamięci. Rekomendujemy, że uzupełniamy dezyderat jeszcze o tych funkcjonariuszy. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#RobertWarwas">Dokładanie tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Rozumiem, że w tej treści dezyderat przyjmujemy?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MałgorzataNowak">Musimy literalnie widzieć jakie sformułowanie ma być dodane do dezyderatu, żeby go uchwalić w określonej treści.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#UrszulaAugustyn">Jesteśmy w stanie to zrobić w tej chwili? To bardzo proszę. Odczytamy treść dezyderatu i sprawdzimy, w którym miejscu i jaki tekst powinien się jeszcze znaleźć. Czy pan poseł Warwas zechce to zrobić, czy spróbujemy wspólnie?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#RobertWarwas">W związku z tym, że tu chodzi o pewien fragment, to chciałbym żebyśmy może zaproponowali go precyzyjnie. Wszyscy mamy przed sobą treść tego dezyderatu. W którym momencie wpisać treść o straży granicznej, żeby to zatwierdzić na dzisiejszym posiedzeniu Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#UrszulaAugustyn">Pan przewodniczący Raniewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#GrzegorzRaniewicz">W akapicie trzecim „Komisja zwraca się z prośbą o znalezienie odpowiedniego rozwiązania i dodanie korekty w obowiązujących przepisach, dotyczących wynagrodzenia funkcjonariuszy policji i straży granicznej, która pozwoli na wypłacanie dodatkowej gratyfikacji finansowej za nadgodziny osobom posiadającym dodatek funkcyjny…”.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#UrszulaAugustyn">Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#RobertWarwas">Tak, w tym miejscu będzie to właściwe i uwzględni postulat dotyczący straży granicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#UrszulaAugustyn">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#MarcinKolasa">Pani przewodnicząca, Szanowna Komisjo, jeżeli mógłbym zaproponować coś, to w ostatnim akapicie: „Komisja zwraca się również z prośbą o udzielenie informacji, czy w związku z zapowiedzią, że od 1 lipca funkcjonariusze policji i straży granicznej, którzy są uprawnieni do dodatku służbowego.”. To będzie wtedy łączne i zbieżne, ponieważ w tej chwili jest procedowany projekt zmiany ustaw o policji i straży granicznej i innych ustaw, gdzie jest propozycja między innymi wprowadzenia w 100% płatnych nadgodzin, ale nieobejmujących wszystkich funkcjonariuszy, pomimo tego, że Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji podpisując z nami porozumienie, to w swoim komunikacie zawarło.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Czy pan poseł potwierdza te dwie poprawki, które wpisalibyśmy do treści dezyderatu?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#RobertWarwas">Tak potwierdzam.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#UrszulaAugustyn">Jeszcze pan Marek Wójcik. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#MarekWójcik">Wydaje mi się, że te propozycje są racjonalne. Jeśli państwo pozwolą, ja zaproponuję uzupełnienie w pierwszym, wprowadzającym zdaniu, uzupełnienie o funkcjonariuszy straży granicznej. „…przyznanie policjantom i funkcjonariuszom straży granicznej uprawnionym do dodatku funkcyjnego i czasu wolnego…”, potem bez zmian. To zdanie ma charakter wprowadzający. Nawet to, że później nie odnosicie się państwo, tak jak w przypadku policji, do regulacji dotyczących straży granicznej. Ale to zdanie wprowadzające pozwalałoby na to, aby objąć również przedmiotem dezyderatu funkcjonariuszy straży granicznej. Postuluję, aby po wyrazie „policjantom”, dopisać „i funkcjonariuszom straży granicznej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#UrszulaAugustyn">Niestety ten fragment odnosi się do tytułu wniesionej petycji. Tytułu petycji zmienić nie możemy. Petycja wpłynęła do Komisji i jest dokumentem, który został przez nas rozpatrywany. Tytułu petycji nie zmieniamy, nie jesteśmy w stanie. Tej uwagi nie możemy uwzględnić. Dziękuję bardzo. Pan poseł Warwas ma ostanie zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#RobertWarwas">Tak potwierdzam, że tej ostatniej uwagi nie możemy przyjąć, bo nie możemy ingerować w tytuł petycji. Natomiast pozostałe dwie uwagi rekomenduję przyjąć.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Mamy więc przyjęty projekt dezyderatu. Czy musimy nad nim raz jeszcze procedować? Czy ten z tymi dwoma poprawkami możemy przyjąć? Przyjmujemy, wobec tego, projekt dezyderatu z dwiema uwagami wniesionymi podczas dyskusji.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#UrszulaAugustyn">Jeszcze jeden dezyderat – w sprawie sprzeciwu od postanowień kasacyjnych wydanych w postępowaniu administracyjnym. Dzisiaj wyjątkowo prosimy o aktywność pana posła Warwasa, po raz kolejny, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#RobertWarwas">Szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, w tym projekcie dezyderatu nie wnoszę uwag.</u>
<u xml:id="u-49.1" who="#RobertWarwas">Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Mamy więc projekt drugiego dezyderatu bez zastrzeżeń, przyjmujemy go i nadajemy mu bieg. Na tym rozpatrywanie projektów dezyderatów zakończyliśmy.</u>
<u xml:id="u-50.1" who="#UrszulaAugustyn">Nie widzę, żeby dotarł do nas przedstawiciel Ministerstwa Infrastruktury. Postaramy się sprawdzić, czy dociera, natomiast myślę, że nie ma przeszkód, abyśmy zaczęli procedowanie tej petycji – w sprawie podjęcia przez Sejm uchwały wzywającej Ministra Infrastruktury do nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy. Bardzo proszę o zabranie głosu pana posła Marcina Duszka.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#MarcinDuszek">Szanowna pani przewodnicząca, Szanowna Komisjo, przedmiotem petycji z dnia 10 kwietnia 2019 r. jest żądanie podjęcia przez Sejm inicjatywy wzywającej Ministra Infrastruktury do podjęcia działań mających na celu zmianę rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 25 marca 2002 r. w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów niebędących własnością pracodawcy.</u>
<u xml:id="u-51.1" who="#MarcinDuszek">Petycja mieści się w zakresie zadań i kompetencji Sejmu. Do petycji został dołączony projekt uchwały, zawierający dwa przepisy merytoryczne oraz przepis dotyczący wejścia w życie aktu. Projektowany art. 1 zawiera wezwanie adresowane do Ministra Infrastruktury do podjęcia działań zmierzających do zmiany przywołanego w tytule uchwały rozporządzenia, w zakresie urealnienia stawek za 1 km przebiegu pojazdu, według których pracodawca pokrywa koszty użytkowania prywatnego pojazdu pracownika do celów służbowych. Art. 2 projektu uchwały zawiera natomiast następującą deklarację: „Parlamentarzyści polscy, świadomi zmian makroekonomicznych, jakie nastąpiły przez ostatnie 12 lat, zaniepokojeni są brakiem wzrostu od 2007 roku stawek za 1 km przebiegu pojazdu, skutkujących niepełnym zwrotem przez pracodawców rzeczywistych kosztów ponoszonych przez pracowników, wykorzystujących prywatne pojazdy do celów służbowych.”.</u>
<u xml:id="u-51.2" who="#MarcinDuszek">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie, otwieram dyskusję. Kto z państwa zechce zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#RobertCzyż">Robert Czyż, przedstawiciel Związku Zawodowego Pracowników Poczty Polskiej. To jest największa organizacja związkowa działająca w Poczcie Polskiej. Wiele tysięcy listonoszy, ale też kolegów leśników, z którymi często w Sejmie bywaliśmy.</u>
<u xml:id="u-53.1" who="#RobertCzyż">Szanowni państwo, szanowna pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, z tym tematem kilometrówki ta kadencja Sejmu jest związana. Ja już występowałem w 2016 roku przed Komisją do Spraw Petycji w tej samej sprawie. Państwo zajmowaliście się projektem obywatelskim ustawy, również projektem poselskim. W roku poprzednim złożyliśmy ponad 4200 petycji do Ministerstwa Infrastruktury w sprawie tegoż rozporządzenia.</u>
<u xml:id="u-53.2" who="#RobertCzyż">Mnie nie dziwi tutaj brak obecności ministra infrastruktury, bo cały czas tak się nas traktuje niestety. Odpowiedź jest jedna – analizy trwają. Ja w dosyć krótkim uzasadnieniu pokazałem, że jeżeli w 2007 roku były określane stawki kilometrówki na podstawie średnich kosztów eksploatacyjnych, to dziś na stacji paliw litr ropy kosztuje 5,10 zł, ubezpieczenia wzrosły o kilkaset procent, tak samo eksploatacja. Mechanik już nie mówi, ile kosztuje w tym momencie. Stawka kilometrówki nadal jest taka sama. Ja sobie tylko pozwolę przytoczyć jedno zdanie, które padło – pana kierownika Zakładu Badań Ekonomicznych Instytutu Transportu Samochodowego, Jerzego Waszkiewicza. 1 października 2018 r. na posiedzeniu Komisji Infrastruktury, która odrzuciła projekt poselski w sprawie kilometrówek, analizował to co ja wyliczyłem, czyli te 1zł/km – że to jest 20% przez te 12 lat, czyli generalnie wskaźnik inflacyjny i tylko określił moje wyliczenia: „Wstępnie mogę jedynie określić, iż niektóre proponowane stawki są zaniżone”. Ja się co do tego zgodzę. To co się zmieniło od 2018 roku, więc może 1,05 zł lub 1,10 zł.</u>
<u xml:id="u-53.3" who="#RobertCzyż">W związku z tym, jeżeli mogę prosić – my już próbowaliśmy wszelkimi drogami i pismami. Też mam wiele pism organizacji związkowych, nie tylko mojej, ale też każdej innej, która działa w środowisku pocztowców, leśników, czy też pozostałych. Każdy się pod tym podpisze – te stawki powinny ulec zmianie. Próbowaliśmy w Ministerstwie Infrastruktury. Tam nie wiem na jakim to jest etapie, nie potrafią nam odpowiedzieć. Proponowaliśmy uczestnictwo w analizach. Wysyłałem tam wiele różnych informacji jak te stawki się zmieniły. Proszę więc o przyjęcie tej petycji. Może pod tym naciskiem minister infrastruktury, po prawie całej kadencji Sejmu, może pochyli się i jakoś te rozporządzenie oraz stawki urealni.</u>
<u xml:id="u-53.4" who="#RobertCzyż">Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję uprzejmie. Czy ktoś z państwa jeszcze chciałby zabrać głos w tym punkcie? 12 lat to naprawdę jest szmat czasu. Bardzo wiele czynników w tym czasie się zmieniło, to prawda. Pan poseł Marcin Duszek – jaka jest pana rekomendacja?</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#MarcinDuszek">Szanowni państwo, pani przewodnicząca, rzeczywiście 12 lat to szmat czasu. Można było w tym czasie zrobić bardzo wiele dobrego. Niemniej jednak brak jest na chwilę obecną przeszkód prawnych, by Sejm podejmując działania kontrolne względem Ministerstwa, wystosował pod jego adresem rezolucję wzywającą do nowelizacji rozporządzenia w sprawie warunków ustalania oraz sposobu dokonywania zwrotu kosztów używania do celów służbowych prywatnych pojazdów. Zatem rekomenduję uwzględnienie żądania będącego przedmiotem petycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Panie pośle, nasza Komisja nie ma wpływu na to jaką uchwałę podejmie Sejm. Biorąc pod uwagę kalendarz, nie sądzę by nam się udało na Pana Marszałka wpłynąć. Natomiast Komisja ma taki instrument, jak dezyderat. I to bezpośrednio do ministra infrastruktury, na który minister musi zareagować. Więc może lepszą rekomendacją byłoby wystosowanie przez Komisję dezyderatu bezpośrednio do ministra infrastruktury. Wtedy po pierwsze jest to inicjatywa obywatelska i w związku z tym zakończenie kadencji jej nie przeszkadza. Po drugie, minister będzie musiał zareagować. Miejmy nadzieję, że do zakończenia tej kadencji, na dezyderat nam odpowie. Sprawa nie ulegnie więc przedawnieniu. Czy taką rekomendację, żeby dezyderat skierować do ministra infrastruktury, pan byłby w stanie zaakceptować?</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#MarcinDuszek">Tak, oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#UrszulaAugustyn">Bardzo się cieszę. Czy Komisja w związku z tym ma jakąś inną propozycję?</u>
<u xml:id="u-58.1" who="#UrszulaAugustyn">Proszę pana uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#RobertCzyż">Żebym mógł to potem wyjaśnić moim koleżankom i kolegom – rozumiem, że jak będzie teraz dezyderat i jeśli odpowiedź na niego nie będzie zadowalać Szanownej Komisji, to wtedy możemy dalej procedować podjęcie uchwały, czyli kolejny krok nacisku. Jeśli minister dalej nie będzie reagował na państwa posłów, to rozumiem, że petycja będzie dalej procedowana i wtedy uchwałą 460 posłów możemy to… Ja mam nadzieję, że wszyscy posłowie będą za tym.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#UrszulaAugustyn">Jakie będą efekty tego nie wiemy, ale jedno jest pewne, że dzięki temu, że państwo napisaliście petycję, to zakończenie kadencji Sejmu nie kończy jej działania. Nie wygasa razem z zakończeniem kadencji Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#RobertCzyż">Ja całą kadencję tutaj dreptam.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję panu uprzejmie za głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#RobertCzyż">Również dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#UrszulaAugustyn">Informuję państwa, że Komisja bez sprzeciwu przyjęła rekomendację, iż wystosujemy dezyderat do ministra infrastruktury w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-64.1" who="#UrszulaAugustyn">Dziękuję bardzo. Na tym wyczerpaliśmy punkty, i posłów też. Dziękuję uprzejmie, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>