text_structure.xml
80.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
299
300
301
302
303
304
305
306
307
308
309
310
311
312
313
314
315
316
317
318
319
320
321
322
323
324
325
326
327
328
329
330
331
332
333
334
335
336
337
338
339
340
341
342
343
344
345
346
347
348
349
350
351
352
353
354
355
356
357
358
359
360
361
362
363
364
365
366
367
368
369
370
371
372
373
374
375
376
377
378
379
380
381
382
383
384
385
386
387
388
389
390
391
392
393
394
395
396
397
398
399
400
401
402
403
404
405
406
407
408
409
410
411
412
413
414
415
416
417
418
419
420
421
422
423
424
425
426
427
428
429
430
431
432
433
434
435
436
437
438
439
440
441
442
443
444
445
446
447
448
449
450
451
452
453
454
455
456
457
458
459
460
461
462
463
464
465
466
467
468
469
470
471
472
473
474
475
476
477
478
479
480
481
482
483
484
485
486
487
488
489
490
491
492
493
494
495
496
497
498
499
500
501
502
503
504
505
506
507
508
509
510
511
512
513
514
515
516
517
518
519
520
521
522
523
524
525
526
527
528
529
530
531
532
533
534
535
536
537
538
539
540
541
542
543
544
545
546
547
548
549
550
551
552
553
554
555
556
557
558
559
560
561
562
563
564
565
566
567
568
569
570
571
572
573
574
575
576
577
578
579
580
581
582
583
584
585
586
587
588
589
590
591
592
593
594
595
596
597
598
599
600
601
602
603
604
605
606
607
608
609
610
611
612
613
614
615
616
617
618
619
620
621
622
623
624
625
626
627
628
629
630
631
632
633
634
635
636
637
638
639
640
641
642
643
644
645
646
647
648
649
650
651
652
653
654
655
656
657
658
659
660
661
662
663
664
665
666
667
668
669
670
671
672
673
674
675
676
677
678
679
680
681
682
683
684
685
686
687
688
689
690
691
692
693
694
695
696
697
698
699
700
701
702
703
704
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałJach">Witam zaproszonych gości, a przede wszystkim pana Bartłomieja Grabskiego – podsekretarza stanu w Ministerstwie Obrony Narodowej. Witam pana Mateusza Mroza – prezesa Agencji Mienia Wojskowego, pana Dawida Stachurskiego – zastępcę dyrektora Departamentu Prawnego MON, a także pana kapitana Piotra Laskowskiego – specjalistę w Zespole Ustawodawstwa Wojskowego Departamentu Prawnego. Witam przedstawicieli Biura Legislacyjnego. Stwierdzam kworum.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałJach">Proszę państwa, tematem dzisiejszego posiedzenia jest ustawa o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. W związku z powyższym, przystępujemy do procedowania, jeśli nie usłyszę uwag. Proszę bardzo, głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PawełSuski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym złożyć wniosek formalny o powołanie podkomisji do procedowania tego projektu.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, głos ma pan przewodniczący Skurkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Zgłaszam wniosek przeciwny. Nie ma potrzeby, aby w tej sprawie zwoływać podkomisję. To nie jest tak duża nowelizacja, jak ustawa, którą przyjmowaliśmy w 2015 roku o Agencji Mienia Wojskowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałJach">Okej. Głos ma pan przewodniczący Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, za chwilę złożę wniosek w tej sprawie, który może rozstrzygnie dylematy dotyczące głosowania. Będę wnioskował o odrzucenie tej ustawy w całości. Jeśli ten wniosek byłby przyjęty, nie będzie potrzeby zwoływania podkomisji. Odnosząc się do pomysłu powołania podkomisji, apeluję do większości sejmowej – do posłów Prawa i Sprawiedliwości – aby nie utrwalali praktyki odmawiania szczegółowej pracy nad projektami ustaw, niedopuszczania do zwoływania podkomisji. Ustawy te z tego powodu przeprowadzane są w tempie ekspresowym, bez poświęcenia im należytego czasu na rozpatrzenie. To jest zła praktyka. Macie większość, więc i tak przeprowadzicie tę ustawę przez podkomisję. W podkomisji jednak zawsze jest szansa, poprzez szczegółową analizę jednostek redakcyjnych tekstu, na poprawienie jej treści, a przede wszystkim na zapoznanie się z materią ustawową przez posłów. Apeluję, nie bardzo wierząc w skuteczność tego apelu, o dobre praktyki również w Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałJach">Czy są jeszcze jakieś wnioski formalne? Wobec powyższego przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o powołanie podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#MichałJach">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o powołanie podkomisji nadzwyczajnej? (9) Kto jest przeciw? (9) Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#MichałJach">Wobec tego, że wniosek nie uzyskał większości, został odrzucony. Przyjmujemy, że nie powołujemy podkomisji nadzwyczajnej.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#MichałJach">Proszę bardzo, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, panie ministrze, szanowni państwo, teraz już formalnie składam wniosek o odrzucenie projektu ustawy w całości. Na temat tej ustawy wiele już powiedzieliśmy w pierwszym czytaniu, podobnie podczas debaty na posiedzeniu plenarnym. Przy tych wszystkich złych rzeczach, które się dzieją, w szczególności przy wyznaczaniu osób na ważne stanowiska w naszym państwie – każde słowo, którego tu użyję nie będzie miało już swojego znaczenia – nie sposób milczeć rozpatrując ten projekt ustawy. Trzeba wyraźnie powiedzieć, że to rzecz niesłychana. To patologiczny projekt. Prywata ubrana jest w szaty ustawy rządowej. To niesłychane, aby z takim projektem przychodzić do parlamentu. Proszę państwa, głównym celem tej ustawy jest zniesienie otwartych, konkurencyjnych naborów na wszystkie kierownicze stanowiska w tej agencji. To jest zniesienie wszystkich zasad dotyczących funkcjonowania administracji w państwie polskim, które budowaliśmy poprzez lata wolnej, demokratycznej Rzeczpospolitej. W tej ustawie są też inne rozstrzygnięcia, jak chociażby rozszerzenie zakresu uprawnień agencji w obrocie sprzętem wojskowym i uzbrojeniem – zupełnie kuriozalne i niepotrzebne rozstrzygnięcie – jakaś konkurencja dla Polskiej Grupy Zbrojeniowej. To ustawa niezwykle szkodliwa.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#CzesławMroczek">Coś niedobrego się w partii rządzącej wydarzyło. Gdy trzeba neutralizować fatalne wrażenie związane z wysłaniem setek ludzi do rad nadzorczych, zarządów, znajomych bez kwalifikacji, gdy próbujecie przekonać opinię publiczną, że będziecie robili audyty, wysyłacie CBA, tą ustawą uruchamiacie drugą falę obsadzania stanowisk znajomymi. Nie wierzę już w dobrą wolę państwa w żadnym zakresie. Widzę upór i konsekwencje w dążeniu do złego. Składamy więc wniosek o odrzucenie ustawy w całości.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dziękuję panie przewodniczący. To rzeczywiście bardzo interesujący wniosek. Jako część parlamentu, która ma większość, musimy się nad nim bardzo mocno zastanowić. Dlatego też, panie ministrze, panie przewodniczący, proszę o 10 minut przerwy.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#MichałJach">Ogłaszam 10 minut przerwy.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#komentarz">(Po przerwie)</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#MichałJach">Okej. W takim razie wznawiamy obrady. Wobec bardzo poważnego wniosku, proszę pana ministra o odpowiedź na uzasadnienie wniosku o odrzucenie ustawy. Proszę o przedstawienie zasadności tej ustawy. Może to zrobić pan minister lub ktoś z Ministerstwa Obrony Narodowej. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, panie i panowie posłowie, przedkładany projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego jest w znacznym stopniu próbą naprawienia tego, co zostało uchwalone w zeszłym roku, lipcowym projektem ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego. Szereg błędów, które teraz muszą być skorygowane, umknęło uwadze lub nie zostało właściwie zidentyfikowanych. Między innymi chodzi o art. 53 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego, z którego wynika, że agencja może świadczyć usługi wyłącznie na rzecz ministra obrony narodowej. Tym samym, obecnie nie może świadczyć usług na rzecz jednostek wojskowych. Agencja i jej podmioty zależne mogłyby świadczyć specjalistyczne usługi związane z przykładowo infrastrukturą krytyczną. Ze względów bezpieczeństwa lepszym rozwiązaniem jest zdecydowanie, aby te usługi – takie jak budowa składów amunicji, czy też innych elementów infrastruktury wojskowej – wykonywał podmiot, nad którym pełną kontrolę sprawuje minister obrony narodowej.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#BartłomiejGrabski">Podkreślenia wymaga również, że zgodnie z art. 14 ust. 2 ustawy o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej, który utracił moc 1 października 2015 roku na mocy art. 107 ustawy o AMW, minister obrony narodowej mógł zawierać z Wojskową Agencją Mieszkaniową umowy o świadczenie usług nie tylko na rzecz ministra obrony narodowej, ale również jednostek organizacyjnych podległych ministrowi obrony narodowej lub przez niego nadzorowanych.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MichałJach">Panie ministrze, jeśli można, proszę mówić bliżej mikrofonu, bo nie słychać pana.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#BartłomiejGrabski">Pozostałe przepisy w nowelizacji ustawy o Agencji Mienia Wojskowego dają np. możliwość na podstawie decyzji ministra obrony narodowej lub ministra właściwego do spraw wewnętrznych do nieodpłatnego przekazywania lub zbywania sprzętu wojskowego lub produktów podwójnego zastosowania i uzbrojenia. Wbrew temu, co mówią panowie posłowie z opozycji, nie jest to w żadnym stopniu niekontrolowany handel bronią. Te przepisy są ściśle skorelowane z innymi, które określają w jaki sposób dokonywany jest obrót bronią i jak szczegółowo jest to ewidencjonowane.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#BartłomiejGrabski">Podnoszone przez państwa zarzuty względem tego projektu ustawy, że powoduje ona likwidację konkursów są niesłuszne. Pragnąłbym przypomnieć art. 123 ustawy o Agencji Mienia Wojskowego z 2015 roku, który pozwalał ministrowi obrony narodowej – to ustawa, która weszła w życie 1 października 2015 roku – bez konkursu powoływać prezesa i wiceprezesów Agencji Mienia Wojskowego. Pozostałe projektowane ustawy odnoszące się do zwolnienia z konkursów są stosowane w innych agencjach rządowych, m.in. w Agencji Nieruchomości Rolnych, Agencji Rynku Rolnego. Wymogi, które muszą być spełnione przez osoby powołane na stanowisko prezesa lub wiceprezesa oraz dyrektorów oddziałów regionalnych są określone w ustawie i będą musiały być spełnione. Jeśli chodzi materię, która jest w Agencji Mienia Wojskowego, jest ona na tyle wrażliwa, to tak olbrzymi majątek, że osoby prezesa i wiceprezesów AMW muszą być właściwe. Za osoby powołane – m.in. pana prezesa Mateusza Mroza – daje rękojmię minister obrony narodowej. To on dba o to, że będą to właściwe osoby i prawidłowo będą wypełniały swoje obowiązki. To wszystko, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałJach">Dziękuję panie ministrze. Wobec powyższego, przystępujemy do głosowania nad wnioskiem o odrzuceniu ustawy w całości. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie ustawy w całości? (12) Kto jest przeciw? (13) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#MichałJach">Wniosek nie uzyskał większości, w związku z czym, został odrzucony.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#MichałJach">Przystępujemy do procedowania ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego – druk nr 841. Proszę państwa, kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem tytułu ustawy? Czy są uwagi odnośnie do tytułu ustawy? Jeśli nie ma uwag oznacza to, że przyjęliśmy tytuł ustawy.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#MichałJach">Przystępujemy do art. 1 – zmiany pierwszej. Czy są uwagi do zmiany pierwszej? Proszę bardzo, pan poseł Paweł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PawełSuski">Dziękuję panie przewodniczący. W tej zmianie określa się zasady i tryb gospodarowania mieniem Skarbu Państwa. Dodano w niej, oprócz umowy użyczenia, możliwość decyzji właściwego ministra. Mam pytanie do pana ministra, po co wprowadza się takie rozszerzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#MichałJach">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#BartłomiejGrabski">Chodzi o to panie pośle, aby przekazywać mienie np. jednostek wojskowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PawełSuski">Jeśli można, panie przewodniczący, dotychczas to mienie również mogło być przekazywane. Mam obawy, że tego typu umocowanie będzie rozszerzało zakres jednoosobowych decyzji ministra obrony narodowej, jeśli chodzi o przekazywanie mienia poza nadzorem agencji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BartłomiejGrabski">Nie ma takiego zagrożenia, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałJach">Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofKarkowski">Nie mamy uwag.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałJach">Możemy przyjąć zmianę, czy potrzebne jest głosowanie?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PawełSuski">Proszę o głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#MichałJach">Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem pierwszej zmiany w formie uwzględnionej w przedłożeniu? (13) Kto jest przeciw? (4) Kto się wstrzymał? (1)</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#MichałJach">Zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#MichałJach">Przystępujemy do rozpatrzenia zmiany drugiej. Czy są uwagi? Proszę bardzo, głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PawełSuski">W tym przypadku jest podobnie. Wykreślono z pierwotnego przepisu cały akapit dotyczący wprowadzenia w drodze rozporządzenia statutu i wykreślenia ze statutu, nadrzędnego aktu prawnego, określającego organizację agencji. Wyrzucono przepis dotyczący audytu i kontroli wewnętrznej. Pragnę zapytać pana ministra, jaki był cel wykreślenia tego zakresu z tak istotnego aktu prawnego, jakim jest statut agencji?</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#MichałJach">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#BartłomiejGrabski">Minister obrony narodowej może określić tego rodzaju przepisy w statucie. Nie ma konieczności, aby proponowany art. 5 był tożsamy z poprzednim brzmieniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Biuro Legislacyjne proponuje poprawkę o charakterze legislacyjnym. Proponujemy wyrazy „stanowiska kierownicze” zastąpić wyrazami „wykaz stanowisk kierowniczych”, aby przepis upoważniający był jednolity pod względem stosowanej terminologii.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#MichałJach">Stanowisko rządu?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#BartłomiejGrabski">Przyjmujemy tę propozycję, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#MichałJach">Jeśli nie usłyszę uwag, stwierdzę, że zmiana druga została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany trzeciej. Czy są uwagi? Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Biuro Legislacyjne proponuje, aby skreślić zmianę trzecią. Dodawane jest sformułowanie dotyczące określenia właściwości dyrektorów regionalnych agencji. Wydaje się, iż w tym miejscu nie powinno to być dookreślane, gdyż jest to doskonale zrobione w kolejnych artykułach projektu – w zmianie ósmej w art. 17 w ust. 1–3. Generalnie przyjmuje się, że art. 10 ma charakter sygnalizacyjny, wymienia jakie są rodzaje organów w agencji. Nie ma potrzeby określania konkretnych zakresów właściwości. Proponujemy zmianę o charakterze legislacyjnym, polegającą na skreśleniu pkt 3.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#MichałJach">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#BartłomiejGrabski">Chyba części pkt. 3, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#MichałJach">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#BartłomiejGrabski">To zgadzamy się z tą zmianą.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#MichałJach">Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#KrzysztofKarkowski">Proponujemy skreślenie całego pkt 3. W obecnym brzmieniu, w jakim znajduje się w projekcie, jedyną zmianą w porównaniu z obecnym stanem prawnym jest dodanie w pkt 3 „w zakresie określonym w niniejszej ustawie oraz ustawie z dnia 22 czerwca 2005 roku o zakwaterowaniu Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej”. Nasza propozycja zmierza do skreślenia tych ostatnich wyrazów. Jeśli jednak skreślimy te wyrazy, brzmienie będzie takie samo, jak w obecnym stanie prawnym. W związku z tym konieczne jest skreślenie całej zmiany trzeciej i niedokonywanie zmian w art. 10. To poprawka o charakterze legislacyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MichałJach">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#BartłomiejGrabski">Przyjmujemy tę poprawkę legislacyjną, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MichałJach">Rozumiem. Jeśli nie usłyszę uwag, stwierdzę że przyjmujemy, iż zmiana trzecia zostaje skreślona z projektu ustawy.</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany czwartej. Czy są uwagi? Proszę bardzo, pan minister Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Chciałbym zgłosić poprawkę odnoszącą się m.in. do zmiany czwartej, ale również piątej, szóstej, dziewiątej i dziesiątej. To zmiany, które odnoszą się do kwestii zniesienia otwartych, konkurencyjnych naborów i do ustalania wynagrodzeń dla osób zajmujących stanowiska kierownicze w radzie nadzorczej. Jeśli byłoby tak, jak mówił pan minister Grabski, że celem ustawy jest usunięcie ewidentnych wad ustawy z ubiegłego roku, zgodzicie się z tą poprawką i zrezygnujecie z tych szokujących, patologicznych zmian w zakresie zniesienia otwartych, konkurencyjnych naborów. Przecież szanujecie zasady, czy nie? Jeśli tak, to zgodzicie się z tą poprawką. Tak naprawdę, wszystko jest dodatkiem do tych zmian odnoszących się do zatrudniania bez konkursów kolegów Piesiewiczów. Stoicie przed zasadniczym…</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#PiotrKaleta">Pomyliłeś się, Misiewiczów.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#CzesławMroczek">Nie jesteśmy na ty, proszę pana. W związku z tym, stoicie przed potężnym testem. Składam poprawkę odnoszącą się do tego, czy jesteście za otwartymi, konkurencyjnymi naborami, czy przeciw, za kolesiostwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Głos ma pan przewodniczący Skurkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, jestem zupełnie odmiennego zdania. Przy okazji chciałbym zapytać o ten fakt pana ministra, bo jak rozumiem był osobą, która pracowała nad ustawą, jaka weszła w życie w 2015 roku i wie w jaki sposób ta procedura konkursowa się odbywa. Przygotowali państwo akt prawny, w którym zrobiliście coś takiego – to bardzo mnie interesowało – że organizujecie otwarty konkurs, a w wyniku postępowania konkursowego trzech kandydatów, którzy uczestniczą w tym konkursie przedstawiacie ministrowi obrony narodowej, a on z tych trzech wybiera jedną osobę wedle uznania. Panie pośle, z całym szacunkiem, gdyby to było otwarte, transparentne, dobre i słuszne, w ustawie byłoby zapisane tak – jako orędownik konkursów, by pan tak chciał – ogłaszamy procedurę konkursową, wyłaniamy najlepszego zdaniem komisji konkursowej, jednego kandydata, którego musi zaakceptować minister. Stworzyli państwo coś tak kuriozalnego, że komisja konkursowa spośród kandydatów wyłania trzech, z których minister może wybrać jednego. Proponujemy, aby prezesa agencji powoływał premier rządu na wniosek ministra i koniec. Premier, a w szczególności minister ponoszą pełną odpowiedzialność za działania podejmowane przez prezesa. Z tego będzie można ich rozliczać.</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, głos ma pan minister Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-49">
<u xml:id="u-49.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, czym są otwarte, konkurencyjne nabory wie każdy, w szczególności wiecie wy, bo chcecie je znieść. W otwartych konkursach mogą uczestniczyć wszyscy i wygrywają ci, którzy mają najlepsze kompetencje. Jeśli nie podoba się wam przepis o otwartym, konkurencyjnym naborze, stwierdzający, że komisja konkursowa – chyba tylko w przypadku prezesa – rekomenduje ministrowi trzy osoby, które wyłania w drodze konkursu, to, to zmieńcie. Jeśli zmienicie, że komisja przedstawia jedną osobę, która wygrała konkurs, jestem za. Chcecie zmienić formułę otwartego, konkurencyjnego naboru? Bardzo proszę. Wy chcecie znieść otwarte, konkurencyjne nabory. To działanie w pierwszej fali zatrudniania Pisiewiczów zostało przez was poddane krytyce. Teraz będziecie robili audyty, wysyłacie do działania CBA. Pierwszą rzeczą, którą powinna zająć się teraz CBA jest projekt tej ustawy. Służby powinny porozmawiać z jej autorami. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-50">
<u xml:id="u-50.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-51">
<u xml:id="u-51.0" who="#PawełSuski">Nie zapominajmy o tym, że w pierwotnej wersji art. 11 uwzględniona jest formuła, iż minister obrony narodowej robi to w porozumieniu z ministrem Skarbu Państwa. Dlaczego marginalizujemy, czy w ogóle eliminujemy z tego procesu ministra Skarbu Państwa?</u>
</div>
<div xml:id="div-52">
<u xml:id="u-52.0" who="#PiotrKaleta">Ministra Skarbu Państwa z końcem roku nie będzie.</u>
</div>
<div xml:id="div-53">
<u xml:id="u-53.0" who="#PawełSuski">Zdarzenie przyszłe i niepewne.</u>
</div>
<div xml:id="div-54">
<u xml:id="u-54.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, głos ma pan przewodniczący Skurkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-55">
<u xml:id="u-55.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Szanowni państwo – pierwsza kwestia – Ministerstwo Skarbu Państwa przestaje istnieć z dniem 1 stycznia 2017 roku. Druga kwestia – panie ministrze Mroczek, znamy się nie od dziś, przez szereg lat współpracowaliśmy i ta współpraca układała się dobrze. Z całym szacunkiem, ale pod osłoną tych pseudokonkursów i tak robiliście swoje. Mogę panu podać setki przykładów z całej Polski, gdzie określaliście konkursy na różne stanowiska, a jeszcze przed rozstrzygnięciem, a nawet rozpoczęciem procedury konkursowej, już całe środowisko wiedziało, kto ma zostać prezesem, szefem agencji, na określonym stanowisku. Skończcie z tą fikcją i faryzejskim podejściem do tych kwestii. Jeszcze raz podkreślam, chcemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-56">
<u xml:id="u-56.0" who="#PawełSuski">Jednego Misiewicza proszę podać.</u>
</div>
<div xml:id="div-57">
<u xml:id="u-57.0" who="#PiotrKaleta">Radosław Kołaciński z Kalisza – przewodniczący rady – mówić dalej?</u>
</div>
<div xml:id="div-58">
<u xml:id="u-58.0" who="#PawełSuski">I co, był szefem gabinetu ministra obrony?</u>
</div>
<div xml:id="div-59">
<u xml:id="u-59.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Ja panu tych Pisiewiczów w platformie mogę podać wielu. Proszę bardzo – szef struktur Platformy Obywatelskiej w Radomiu Zbigniew Banaszkiewicz, bliski przyjaciel Ewy Kopacz.</u>
</div>
<div xml:id="div-60">
<u xml:id="u-60.0" who="#PiotrKaleta">Radosław Kołaciński z Kalisza – przewodniczący rady – mówić dalej?</u>
</div>
<div xml:id="div-61">
<u xml:id="u-61.0" who="#PawełSuski">I co, był szefem gabinetu ministra obrony? Nie obsadzaliśmy stanowisk miernotami.</u>
</div>
<div xml:id="div-62">
<u xml:id="u-62.0" who="#WojciechSkurkiewicz">Odsyłam pana do Ewy Kopacz, pewnie pan się z nią dobrze zna i opowie ona panu, jak działa w Radomiu. Jeszcze raz podkreślam, że to minister obrony narodowej bierze pełną odpowiedzialność i będzie ponosił konsekwencje tego, czy powoła prezesa, który sobie radzi na tym stanowisku, czy też nie. Szanowni państwo, uderzcie się we własne piersi, a potem możemy rozpocząć dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-63">
<u xml:id="u-63.0" who="#PiotrKaleta">Aleksander Grad.</u>
</div>
<div xml:id="div-64">
<u xml:id="u-64.0" who="#PawełSuski">Szef gabinetu ministra obrony narodowej? Bez wyższego wykształcenia?</u>
</div>
<div xml:id="div-65">
<u xml:id="u-65.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę, głos ma pan minister Mroczek. Proszę państwa, powstrzymajmy emocje.</u>
</div>
<div xml:id="div-66">
<u xml:id="u-66.0" who="#PiotrKaleta">Kwaśniewskiego mieliśmy i miał średnie wykształcenie – był dobry?</u>
</div>
<div xml:id="div-67">
<u xml:id="u-67.0" who="#CzesławMroczek">Bardzo dziękuję. Proszę państwa, pan przewodniczący Jach udziela głosu i nic się w tej sprawie nie zmieniło. Mam udzielony głos i chcę odnieść się do wypowiedzi pana przewodniczącego Skurkiewicza, z którym współpracę z poprzedniej kadencji oceniam również bardzo pozytywnie. Jeżeli zna pan te kilkaset przykładów, ma pan ustawowy obowiązek złożenia zawiadomienia do prokuratury. Mówi pan o patologiach naruszających prawo. Musi pan te kilkaset przypadków zgłosić do prokuratury, bo to nie jest obowiązek społeczny, a nakaz wynikający z ustawy – Kodeks postępowania karnego. To nie jest kwestia do opowiadania, ale nakaz działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-68">
<u xml:id="u-68.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, pan dyrektor ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-69">
<u xml:id="u-69.0" who="#DawidStachurski">Panie i panowie posłowie, szanowni państwo, jeśli chodzi o mechanizm powoływania prezesa agencji, tak jak już wspomniano, robienie tego bez konkursu nie jest nieznane polskiemu ustawodawstwu. Ten mechanizm występuje przy powoływaniu prezesa Agencji Rynku Rolnego, Agencji Nieruchomości Rolnych, a także Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa. Ten ostatni przykład jest dość dobry o tyle, że ta ustawa została w całości uchwalona w dniu 9 maja 2008 roku. Mechanizm jest dokładnie taki sam. W tych wszystkich trzech agencjach prezesa powołuje Prezes Rady Ministrów na wniosek odpowiedniego ministra, np. rolnictwa, lub dwóch, w porozumieniu. W przypadku Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa mechanizm w zakresie dyrektorów oddziałów regionalnych jest taki sam, jak w przedmiotowym projekcie – powołuje ich prezes agencji. Ten mechanizm, który dziś państwu przedstawiamy nie jest obcy obecnemu obrotowi prawnemu. Wcześniej takie przepisy były uchwalane w Sejmie. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-70">
<u xml:id="u-70.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Proszę państwa, grupa posłów złożyła poprawkę do projektu. Zawiera ona skreślenie zmian: czwartej, piątej, szóstej, dziewiątej i dziesiątej. Są wymagane podpisy. Myślę, że tę poprawkę przegłosujemy w całości. Nie będziemy głosowali kolejnych zmian.</u>
<u xml:id="u-70.1" who="#MichałJach">Proszę państwa, kto jest za przyjęciem poprawki do projektu ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego skreślającej zmiany: czwartą, piątą, szóstą, dziewiątą i dziesiątą? (4) Kto jest przeciw? (12) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-70.2" who="#MichałJach">Poprawka nie uzyskała większości. Stwierdzam, że została odrzucona.</u>
<u xml:id="u-70.3" who="#MichałJach">Wobec powyższego, jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że zmiana czwarta została przyjęta. Zmiana czwarta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-70.4" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany piątej. Czy są uwagi odnośnie do zmiany piątej? Jeśli nie usłyszę uwag, stwierdzę, że zmiana piąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-70.5" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany szóstej. Czy są uwagi odnośnie do zmiany szóstej? Jeśli nie usłyszę uwag, stwierdzę, że zmiana szósta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-70.6" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany siódmej. Czy są uwagi? Proszę bardzo, głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-71">
<u xml:id="u-71.0" who="#PawełSuski">Poprzednie zmiany związane były z tą poprawką, która określała – co pan minister Mroczek uzasadnił – to, czego zmiana siódma również dotyczy. Chodzi o uchylenie otwartych naborów konkursowych na stanowiska zastępców. Pragnę tylko podkreślić – przegłosują państwo, co chcą – że ten przepis jest kuriozalnym sposobem na obsadzenie stanowisk przez osoby podległe, bierne, mierne, ale wierne – nie będę marki samochodu reklamował. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-72">
<u xml:id="u-72.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Czy pan minister chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-73">
<u xml:id="u-73.0" who="#BartłomiejGrabski">Podtrzymam naszą opinię, że z uwagi na zakres działania Agencji Mienia Wojskowego utrzymywanie konkursów nie jest najlepszym rozwiązaniem. Za dobre wypełnianie obowiązków przez prezesa i wiceprezesów i tak odpowiada minister obrony narodowej. W tym przypadku zdecydowanie lepszym rozwiązaniem naszym zdaniem jest powoływanie tych osób przez ministra obrony narodowej, a w przypadku prezesa agencji, przez Prezesa Rady Ministrów na wniosek tego ministra. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-74">
<u xml:id="u-74.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Rozumiem, że mamy głosować, panie pośle Suski?</u>
</div>
<div xml:id="div-75">
<u xml:id="u-75.0" who="#PawełSuski">Nie, bo wynik głosowania jest przesądzony.</u>
</div>
<div xml:id="div-76">
<u xml:id="u-76.0" who="#MichałJach">Dobrze. Wobec powyższego zmiana siódma została przyjęta przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-76.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany ósmej. Czy są do niej jakieś uwagi? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-77">
<u xml:id="u-77.0" who="#KrzysztofKarkowski">Panie przewodniczący, Biuro Legislacyjne ma uwagi o charakterze interpunkcyjnym. Trzeba wstawić lub skreślić kilka przecinków. Jeśli jest potrzeba, mogę powiedzieć gdzie. Biuro Legislacyjne przedstawiło tę poprawkę na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-78">
<u xml:id="u-78.0" who="#MichałJach">Oczywiście, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-79">
<u xml:id="u-79.0" who="#KrzysztofKarkowski">Kolejną uwagą jest wydzielenie z ust. 1 ust. 1a – jeżeli chodzi o zmianę ósmą w ust. 1 proponujemy przecinek dodać po wyrazie „oraz”, a także po wyrazach „Rzeczpospolitej Polskiej”. Później w ust. 1 zdanie drugie wyodrębnić tworząc ust. 1a i po wyrazie „agencji” trzykrotnie dodać przecinek. W ust. 2, podobnie jak w ust. 1 przecinek dodać po wyrazie „oraz” i po wyrazach „Rzeczpospolitej Polskiej”. W ust. 3 analogicznie po wyrazie „oraz” i po wyrazach „Rzeczpospolitej Polskiej”. Przecinek skreślamy po wyrazie „agencji”, a następny po wyrazach „Rzeczpospolitej Polskiej”.</u>
</div>
<div xml:id="div-80">
<u xml:id="u-80.0" who="#MichałJach">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-81">
<u xml:id="u-81.0" who="#BartłomiejGrabski">Przyjmujemy uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-82">
<u xml:id="u-82.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Jeśli nie, uznaję że Komisja przyjęła zmianę ósmą.</u>
<u xml:id="u-82.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany dziewiątej. Czy są uwagi? Proszę, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-83">
<u xml:id="u-83.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Biuro Legislacyjne ma uwagi dwojakiego rodzaju. W pierwszej kolejności chcielibyśmy zaproponować nowe brzmienie art. 18 ust. 2 proponowanego w projekcie. Ust. 2 miałby brzmienie: „Minister obrony narodowej ustala wysokość miesięcznego wynagrodzenia przysługującego prezesowi agencji i zastępcom prezesa agencji mając na względzie pełnioną funkcję i zakres obowiązków prezesa agencji i jego zastępców. To brzmienie byłoby kompatybilne z kolejną proponowaną w art. 19 ust. 9 zmianą. Druga kwestia to raczej pytanie do strony rządowej. Zarówno w pkt 9 i 10 projektu, które dotyczą ustalania wysokości miesięcznych wynagrodzeń, w dotychczas obowiązującym stanie prawnym ustalane były w drodze aktu…</u>
</div>
<div xml:id="div-84">
<u xml:id="u-84.0" who="#MichałJach">Panie mecenasie, proszę przybliżyć mikrofon, bo tu pana nie słyszymy.</u>
</div>
<div xml:id="div-85">
<u xml:id="u-85.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Dotychczas te wynagrodzenia ustalane były w drodze aktu podustawowego, w drodze rozporządzenia. Proponowane brzmienie naszego projektu spowoduje, że będzie to akt wewnętrzny. Minister obrony narodowej prawdopodobnie wyda zarządzenie. Z dniem wejścia w życie naszej nowelizacji przepisy upoważniające, a w konsekwencji obowiązujące akty wykonawcze utracą moc. W związku z tym, z dniem wejścia w życie tej ustawy nie będzie podstawy do ustalenia tej wysokości wynagrodzeń. Innymi słowy, nowy minister będzie musiał w dniu wejścia w życie ustawy wydać te akty stosowania prawa. Pytanie, czy strona rządowa ma tego świadomość i czy nie trzeba byłoby ewentualnie zastanowić się w tym aspekcie nad przepisami przejściowymi.</u>
</div>
<div xml:id="div-86">
<u xml:id="u-86.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-87">
<u xml:id="u-87.0" who="#BartłomiejGrabski">Nie. Mamy tę świadomość. Minister wyda odpowiednie akty.</u>
</div>
<div xml:id="div-88">
<u xml:id="u-88.0" who="#MichałJach">A kwestia tych zmian?</u>
</div>
<div xml:id="div-89">
<u xml:id="u-89.0" who="#BartłomiejGrabski">Przychylamy się do zmian legislacyjnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-90">
<u xml:id="u-90.0" who="#MichałJach">Głos ma pan przewodniczący Jakubiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-91">
<u xml:id="u-91.0" who="#MarekJakubiak">Panie ministrze, pragnę zapytać, czy jest pełna dowolność w ustalaniu uposażenia pana szefa agencji?</u>
</div>
<div xml:id="div-92">
<u xml:id="u-92.0" who="#BartłomiejGrabski">Nie. Ustawa kominowa to ogranicza. Pragnę też zapewnić, że wysokości wynagrodzeń dla prezesa i wiceprezesów nie ulegną zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-93">
<u xml:id="u-93.0" who="#MarekJakubiak">Czy w tym punkcie nie można zrobić odniesienia do stanowiska już istniejącego, że uposażenie wynosi np. równowartość uposażenia dla jakiejś funkcji?</u>
</div>
<div xml:id="div-94">
<u xml:id="u-94.0" who="#BartłomiejGrabski">Może oddam głos panu dyrektorowi Stachurskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-95">
<u xml:id="u-95.0" who="#DawidStachurski">Panie pośle, moglibyśmy nawet wykreślić ten przepis i wtedy też nie byłoby dowolności w wysokości wynagrodzenia, bo wracamy na grunt ustawy kominowej – nie zacytuję teraz panu z pamięci – która różnicuje wysokość wynagrodzenia prezesa. W niektórych agencjach rządowych wynagrodzenie nie jest określone odrębnie w stosunku do ustawy kominowej, w związku z tym stosuje się tę ustawę wprost. Czasami, w niektórych agencjach jest tak, że minister właściwy – nadzorujący, albo Prezes Rady Ministrów, nie ma jednego schematu – określa wysokość tego wynagrodzenia w formie aktu wewnętrznego. Niekoniecznie musi to być zarządzenie. To akt wewnętrzny ministra nadzorującego lub Prezesa Rady Ministrów. Nawet jeżeli robi to Prezes Rady Ministrów czy minister nadzorujący, musi brać pod uwagę ograniczenia wynikające z ustawy kominowej. Nie ma żadnej dowolności, widełki określone są w ustawie kominowej i w tych granicach może się poruszać minister obrony narodowej w tym przypadku, a jeśli chodzi o inne agencje, pozostali ministrowie lub Prezes Rady Ministrów.</u>
</div>
<div xml:id="div-96">
<u xml:id="u-96.0" who="#MarekJakubiak">Nie chcę zadawać zbyt szczegółowych pytań, ale pragnę zapytać, czy likwidacja ustawy kominowej spowoduje, że minister będzie miał dowolność ustalania uposażenia w oparciu o ten przepis??</u>
</div>
<div xml:id="div-97">
<u xml:id="u-97.0" who="#DawidStachurski">Ale my nie likwidujemy…</u>
</div>
<div xml:id="div-98">
<u xml:id="u-98.0" who="#MarekJakubiak">Już ja wiem, co ja mówię. Jeśli ustawa kominowa padnie, czy ten przepis robiony jest po to, aby minister miał dowolność w tworzeniu siatki płac?</u>
</div>
<div xml:id="div-99">
<u xml:id="u-99.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, na pewno ten przepis i jego formuła nie ma na celu dowolności w kształtowaniu wynagrodzeń prezesa lub wiceprezesów.</u>
</div>
<div xml:id="div-100">
<u xml:id="u-100.0" who="#MichałJach">Głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-101">
<u xml:id="u-101.0" who="#PawełSuski">Kontynuując niejako wypowiedź pana przewodniczącego, po co wykreślono akt nadrzędny, istotny, czyli rozporządzenie, w którym określa się wynagrodzenie? To ucieczka od transparentności, powszechnego wglądu w te informacje. Można domyślać się, że w przypadku likwidacji ustawy kominowej taka dowolność będzie mogła być stosowana. Panie ministrze, dlaczego usunięto z pierwotnego przepisu art. 18 ust. 2, który stwierdzał, że w drodze rozporządzenia ustala się wynagrodzenie?</u>
</div>
<div xml:id="div-102">
<u xml:id="u-102.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-103">
<u xml:id="u-103.0" who="#BartłomiejGrabski">Oddam głos panu dyrektorowi Stachurskiemu.</u>
</div>
<div xml:id="div-104">
<u xml:id="u-104.0" who="#DawidStachurski">Szanowny panie pośle, jeśli chodzi o rozporządzenie, bo wcześniej ustalano stawki z jego wykorzystaniem, zakres rozporządzenia i tak ograniczony był ustawą kominową i tylko w tym zakresie można było kształtować wynagrodzenie. Tak jak powiedziałem, praktyka poszczególnych agencji jest różna, jeśli chodzi o wynagrodzenia prezesów. W niektórych przypadkach Prezes Rady Ministrów określa wynagrodzenie, w innych minister nadzorujący, a w pozostałych, ustawy tworzące agencję milczą, co oznacza, że odsyłają wprost do ustawy kominowej. Tylko w tej ustawie było to rozwiązane na drodze rozporządzenia. Ten przepis ma na celu stosowanie prawnie jednolitej praktyki – nigdzie nie będzie to określane w drodze rozporządzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-105">
<u xml:id="u-105.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Głos jeszcze zabierze pan przewodniczący Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-106">
<u xml:id="u-106.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję. Nie można zgodzić się z panem dyrektorem, że istniejący przepis mówiący o tym, że wysokość wynagrodzeń podlega publikacji – jest ustalana poprzez rozporządzenie – i przekazywana opinii publicznej nie ma żadnego znaczenia. Właśnie jawność, dostęp opinii publicznej do tej informacji jest wielką wartością tego przepisu. Dlatego zgłaszaliśmy wniosek o skreślenie tej zmiany, polegającej na tym, aby minister poprzez akt wewnętrzny, niepodlegający publikacji, ustalał wysokość wynagrodzenia. Uznajemy, że jest to działanie ze szkodą dla interesu publicznego i żądamy wykreślenia tej ustawy. Niech pan nas nie przekonuje, że ten przepis nie miał żadnej wartości, bo była bardzo duża.</u>
</div>
<div xml:id="div-107">
<u xml:id="u-107.0" who="#MichałJach">Jeśli mogę, przedstawię swoją uwagę. Nie mówię tego jako prawnik. Nie chodzi o to, że koalicja, której jestem członkiem to likwiduje. Przykład tego aktu prawnego, czyli rozporządzenia, które reguluje wynagrodzenie kilku osób w państwie to nadmierna legislacja. Wynagrodzeń osób, nawet na stanowiskach publicznych praktycznie nie da się ukryć. Jeśli dziennikarze będą dociekliwi, na pewno do tego dojdą. Tworzymy tyle dokumentów, aktów prawnych różnego szczebla. Trzeba zastanowić się, co zrobić, aby tworzyć niezbędną liczbę tych aktów, a nie zbędą. Apelowałbym do posłów, abyśmy się częściej zastanawiali, czy poszczególne przepisy rzeczywiście muszą znaleźć się w akcie prawnym. Być może jest on potrzebny, ale nie jest konieczny do tego, aby wszystko prawidłowo funkcjonowało.</u>
<u xml:id="u-107.1" who="#MichałJach">Wobec powyższego, przy takiej różnicy zdań, przegłosujmy to. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zmiany dziewiątej? (11) Kto jest przeciw? (3) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-107.2" who="#MichałJach">Komisja przyjęła zmianę dziewiątą.</u>
<u xml:id="u-107.3" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany dziesiątej. Czy są uwagi?</u>
<u xml:id="u-107.4" who="#MichałJach">Przepraszam, chodzi o przepis wraz ze zmianą Biura Legislacyjnego. Teraz mam problem. Komisja przyjęła zmianę dziewiątą, wraz z proponowanymi przez Biuro Legislacyjne poprawkami.</u>
<u xml:id="u-107.5" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany dziesiątej. Proszę bardzo, głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-108">
<u xml:id="u-108.0" who="#PawełSuski">W zmianie 10 w art. 19 ust. 9 jest analogiczna sytuacja, jak przed chwilą. Z pierwotnego przepisu zniknęła forma nadania ustalenia wysokości miesięcznego wynagrodzenia, z tym że przysługującego członkom rady nadzorczej. Również wykreślono robienie tego w formie rozporządzenia. Myślę, że nadmiernie nie musimy rozwijać dyskusji, gdyż przed chwilą odbyła się wystarczająco rzeczowa. Faktycznie również znika przejrzystość ustaleń członków rady nadzorczej. Dodać mogę jedynie, że prezesi składają oświadczenia majątkowe, a członkowie rady nadzorczej nie, więc dojdzie do utajnienia tych gratyfikacji. Jestem absolutnie przeciwny tej zmianie.</u>
</div>
<div xml:id="div-109">
<u xml:id="u-109.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-110">
<u xml:id="u-110.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, informacja o określeniu wynagrodzenia prezesa, wiceprezesów, przewodniczącego i członków rady nadzorczej jest informacją publiczną i będzie ogólnie znana. Nie widzę powodu, aby podkreślać, że to zniknie z rozporządzenia. To ma na celu, tak jak powiedział pan przewodniczący, uproszczenie pewnych przepisów i usprawnienie ich, a nie działania innego rodzaju.</u>
</div>
<div xml:id="div-111">
<u xml:id="u-111.0" who="#MichałJach">Jeśli nie usłyszę uwag… Proszę bardzo, pan przewodniczący Jakubiak.</u>
</div>
<div xml:id="div-112">
<u xml:id="u-112.0" who="#MarekJakubiak">Panie ministrze, mówimy o publicznych pieniądzach i to sprawa bardzo wrażliwa, dla nas i dla was. W sytuacji, gdy transparentność zamienia się na uproszczenia, akurat w tym przypadku, ani to ładnie nie brzmi, ani nie wygląda. Jeśli ten przepis jest w ogóle niepotrzebny, warto go z ustawy całkiem wykreślić i przejść na normalną umowę o pracę z panem prezesem bądź radami nadzorczymi. Rady nadzorcze zazwyczaj powoływane są w drodze rozporządzenia na jakiś okres czasu, w płatnościach ryczałtowych albo za posiedzenie. Od miesięcy mówimy już, że wszystkie rady nadzorcze w Polsce powinny mieć jedną stawkę płaconą i opublikowaną, a liczba ich członków nie powinna przekraczać 5 osób.</u>
</div>
<div xml:id="div-113">
<u xml:id="u-113.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, wydaje mi się, że biorąc pod uwagę zakres działalności spółek Skarbu Państwa, są takie, o ważnym interesie dla bezpieczeństwa kraju. Wysokość wynagrodzenia jest w nich określana w innym stopniu. Tak samo jest w spółkach, gdzie nie ma 100% udziału kapitału Skarbu Państwa. Te rozwiązania są różne. Pragnę zapewnić, że wynagrodzenia, jeśli chodzi o prezesa, wiceprezesów czy też członków rady nadzorczej nie ulegną zmianom.</u>
</div>
<div xml:id="div-114">
<u xml:id="u-114.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, stwierdzę, że Komisja przyjęła zmianę dziesiątą.</u>
</div>
<div xml:id="div-115">
<u xml:id="u-115.0" who="#PawełSuski">Głos przeciw – proszę o głosowanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-116">
<u xml:id="u-116.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem zmiany dziesiątej? (11) Kto jest przeciw? (3) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-116.1" who="#MichałJach">Komisja przyjęła zmianę dziesiątą.</u>
<u xml:id="u-116.2" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany jedenastej. Czy są uwagi? Proszę bardzo, głos ma Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-117">
<u xml:id="u-117.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Szanowni państwo, w zmianie jedenastej w lit. a projekt dotyka kompetencji rady nadzorczej. W aktualnym stanie prawnym pkt 4 dotyczy opinii w sprawie udzielania absolutorium. Aktualnie jest to robione w drodze uchwały. W związku z tą zmianą, konieczne jest w naszej ocenie zmienienie ust. 4, który dotyczy upoważnienia rady nadzorczej, a właściwie nałożenia na nią obowiązku przedstawiania opinii ministrowi obrony narodowej. W związku z tym, że teraz pkt 4 będzie dotyczył nie opinii, a uchwały w przedmiocie absolutorium, ust. 4, który nie jest naszą ustawą nowelizowany, ale należałoby to zrobić, powinien brzmieć: „Rada nadzorcza przedstawia opinie, o których mowa w ust. 2 oraz uchwałę, o której mowa w ust. 2 pkt 4 ministrowi obrony narodowej”. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-118">
<u xml:id="u-118.0" who="#MichałJach">Opinia strony rządowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-119">
<u xml:id="u-119.0" who="#BartłomiejGrabski">Przyjmujemy uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-120">
<u xml:id="u-120.0" who="#MichałJach">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że zmiana jedenasta w formule zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne została przyjęta przez Komisję. Nie słyszę, zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-120.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany dwunastej. Głos ma Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-121">
<u xml:id="u-121.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Drobna korekta również dotycząca lit. a, głównie ust. 2, aby było to kompatybilne ze zmianą przyjętą przed chwilą. Chodzi o to, aby minister obrony narodowej podejmował decyzję w terminie 30 dni od dnia przedstawienia mu uchwały o nieudzieleniu absolutorium. Czyli nie od zawiadomienia, a od przedstawienia mu uchwały. To drobna korekta językowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-122">
<u xml:id="u-122.0" who="#MichałJach">Opinia strony rządowej?</u>
</div>
<div xml:id="div-123">
<u xml:id="u-123.0" who="#BartłomiejGrabski">Przyjmujemy, bo to konsekwencja poprzedniego przepisu.</u>
</div>
<div xml:id="div-124">
<u xml:id="u-124.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że zmiana dwunasta została przyjęta. Nie słyszę sprzeciwu, zmiana została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-124.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany trzynastej. Czy są do niej uwagi? Nie ma. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że zmiana przystała została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-124.2" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany czternastej. Czy są uwagi do zmiany czternastej? Głos ma pan poseł Leszek Dobrzyński.</u>
</div>
<div xml:id="div-125">
<u xml:id="u-125.0" who="#LeszekDobrzyński">Zasygnalizuję, że będzie poprawka wnosząca zmianę 14a, ale to po punkcie czternastym.</u>
</div>
<div xml:id="div-126">
<u xml:id="u-126.0" who="#MichałJach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że poprawka czternasta została przyjęta. Proszę bardzo, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-127">
<u xml:id="u-127.0" who="#LeszekDobrzyński">Poprawka dotyczy zmiany w art. 1 – po zmianie czternastej dodajemy punkt 14a o brzmieniu: „W art. 33 w pkt 2 lit. b otrzymuje brzmienie: »Inne fundusze w tym fundusz marketingowy w wysokości 3%«”. Byłby to fundusz finansowany oczywiście z zysków i służyłby promocji wszystkich działań związanych z obronnością, upowszechnianiem wiedzy historycznej, kultywowaniem różnych tradycji. Agencja mogłaby uczestniczyć w rozmaitych przedsięwzięciach, imprezach organizowanych przez różne stowarzyszenia, grupy, w spotkaniach z żołnierzami wyklętymi, rajdach, tego typu przedsięwzięciach.</u>
</div>
<div xml:id="div-128">
<u xml:id="u-128.0" who="#MichałJach">Strona rządowa?</u>
</div>
<div xml:id="div-129">
<u xml:id="u-129.0" who="#BartłomiejGrabski">Przychylamy się do tej propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-130">
<u xml:id="u-130.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, pan przewodniczący Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-131">
<u xml:id="u-131.0" who="#CzesławMroczek">To przedziwna, zadziwiająca poprawka. Po raz pierwszy zdarza się, aby poprawką poselską przeznaczać fundusze państwowe na cele marketingowe jakiejś firmy. Nie mieliście odwagi – kieruję te słowa do autorów – aby wpisać sobie ten fundusz? Korzystacie z poprawek poselskich? Dwa dni temu usłyszeliśmy, że minister obrony narodowej zniósł limit na wydatki reprezentacyjne dla siebie. Teraz dowiadujemy się, że chcecie stworzyć fundusz marketingowy w instytucji podległej ministrowi. Po to powołaliśmy agencję, aby środki uzyskiwane z zagospodarowania mienia państwowego były wydatkowane na cele marketingowe? To jest wasz kierunek działania? Te pieniądze mają trafić do budżetu państwa i posłowie oraz rząd mają decydować o wydatkowaniu funduszy na ważne cele społeczne, a nie marketingowe.</u>
</div>
<div xml:id="div-132">
<u xml:id="u-132.0" who="#MichałJach">Pan minister może odpowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-133">
<u xml:id="u-133.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, chciałbym przypomnieć, że w poprzednim brzmieniu ustawy ten fundusz wynosił 5% – taki był odpis na wspomniane cele. Dopiero w tej ustawie, która została uchwalona w lipcu 2015 roku, ten przepis usunięto.</u>
</div>
<div xml:id="div-134">
<u xml:id="u-134.0" who="#CzesławMroczek">Panie ministrze, niech pan będzie precyzyjny i nazwie rzeczy po imieniu. Nie ma funduszu, a pan go tworzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-135">
<u xml:id="u-135.0" who="#BartłomiejGrabski">Może oddam głos panu prezesowi Mrozowi, w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-136">
<u xml:id="u-136.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę, panie prezesie.</u>
</div>
<div xml:id="div-137">
<u xml:id="u-137.0" who="#MateuszMroz">Faktem jest, że w poprzedniej, zeszłorocznej ustawie, zostało to zlikwidowane. Przed jej zmianą istniał taki fundusz, w wysokości 5%. Jest to prawda.</u>
</div>
<div xml:id="div-138">
<u xml:id="u-138.0" who="#MichałJach">Dobrze. Pan poseł jeszcze chce zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-139">
<u xml:id="u-139.0" who="#LeszekDobrzyński">Tak. Głos pana przewodniczącego może budzić jedynie zdumienie. Agencja Mienia Wojskowego w naszym rozumieniu ma być aktywnym uczestnikiem całej polskiej polityki obronnej. W tej polityce mieści się również kontakt z młodym pokoleniem i starszym, budowanie pewnych tradycji. Wojsko i armia to nie tylko czołgi, żołnierze, dowódcy i jednostki, ale też budowanie pewnego morale, tradycji. Każda osoba, która nie chce tego zrozumieć, chce bojkotować to zjawisko, może budzić tylko nasze zdumienie. Moim zdaniem to bardzo dobry pomysł, że przywraca się ten fundusz. Takich inicjatyw obecnie jest bardzo wiele. Dobrze, że będą mogły liczyć na wsparcie m.in. z AMW.</u>
</div>
<div xml:id="div-140">
<u xml:id="u-140.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, głos ma Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-141">
<u xml:id="u-141.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Biuro Legislacyjne ma następującą uwagę – ta poprawka trafiła do nas przed chwilą. Po przeczytaniu uzasadnienia na piśmie należy stwierdzić, iż powstaje wątpliwość – abstrahując od wartości merytorycznej poprawki, o której nie ma mowy w uzasadnieniu – natury proceduralnej, na tle zgodności z konstytucją. Z uzasadnienia nie wynika związek tej poprawki z treścią projektu ustawy. Może się pojawić zarzut, że procedowanie nad tą poprawką pominęło konstytucyjny wymóg pierwszego czytania na posiedzeniu Sejmu, które przeszła ta ustawa. Co prawda do tej pory nie było takiego orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego, które mówiłoby, że poprawki zgłoszone w trakcie posiedzeń Komisji są niezgodne z konstytucją, jeśli wykraczają poza zakres przedmiotowy projektu, ale w zakresie orzecznictwa dotyczącego drugiego czytania wynika, że powinno to być stosowane również do wcześniejszych etapów. Oczywiście abstrahując od wartości merytorycznej poprawki, ten zarzut może być podniesiony na późniejszych etapach legislacyjnych lub w Trybunale Konstytucyjnym, iż ta poprawka wykracza poza zakres przedmiotowy niniejszej ustawy, przedstawiony w uzasadnieniu stworzonym przez Radę Ministrów. W związku z tym może zostać uznana za niezgodną z konstytucją. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-142">
<u xml:id="u-142.0" who="#MichałJach">Pan poseł Suski ma głos.</u>
</div>
<div xml:id="div-143">
<u xml:id="u-143.0" who="#PawełSuski">Właśnie taki zarzut wykroczenia poza zakres przedłożenia i niekonstytucyjności tej poprawki chcę wyartykułować dosadnie. Ponadto, panie pośle, Agencja Mienia Wojskowego nie ma w zadaniach kształtowania postaw patriotycznych, edukacyjnych. Czy departament wychowania też będzie sprawował nadzór nad AMW? Do tego są powołane inne jednostki. Jestem absolutnie przeciwny takiej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-144">
<u xml:id="u-144.0" who="#MichałJach">Strona rządowa – czy pan minister chce zabrać głos w kwestii poruszonej przez Biuro Legislacyjne?</u>
</div>
<div xml:id="div-145">
<u xml:id="u-145.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, uznajemy że jest potrzeba tego rodzaju odpisu w wysokości 3%. Czy będziemy to nazywali odpisem na fundusze marketingowe, czy inaczej, nie zmienia tego, że jest to uzasadnione.</u>
</div>
<div xml:id="div-146">
<u xml:id="u-146.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo. Ma pani głos, proszę się przedstawić.</u>
</div>
<div xml:id="div-147">
<u xml:id="u-147.0" who="#JolantaBogdanowicz">Jolanta Bogdanowicz – Ministerstwo Finansów. Chciałam powiedzieć, że zaproponowana poprawka jest niezgodna z ustaleniami Rady Ministrów w przedłożonym projekcie. Jesteśmy przeciwni wprowadzaniu funduszu marketingowego, ponieważ nie przewiduje go również ustawa o finansach publicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-148">
<u xml:id="u-148.0" who="#MichałJach">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-149">
<u xml:id="u-149.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, ciężko mi odnieść się do tego, czy tryb procedowania nad tą ustawą pozwala na tego rodzaju poprawkę. Biuro Legislacyjne powinno się odnieść do uwagi przedstawicielki Ministerstwa Finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-150">
<u xml:id="u-150.0" who="#MichałJach">Czy mogłaby pani jeszcze raz powtórzyć wypowiedź, bo słabo było ją słychać?</u>
</div>
<div xml:id="div-151">
<u xml:id="u-151.0" who="#JolantaBogdanowicz">Mam powtórzyć jeszcze raz swoją uwagę? Procedowana teraz poprawka nie była rozpatrywana podczas posiedzenia Rady Ministrów, więc jest niezgodna z ustaleniami. Ponadto funduszu marketingowego nie przewiduje ustawa o finansach publicznych. W związku z tym jesteśmy przeciwni wprowadzeniu tej poprawki.</u>
</div>
<div xml:id="div-152">
<u xml:id="u-152.0" who="#MichałJach">Głos ma przewodniczący Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-153">
<u xml:id="u-153.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję. Panie przewodniczący, myślę że usłyszeliśmy dość argumentów, aby w ogóle nie rozpatrywać tej poprawki. Najzręczniej byłoby, aby wnioskodawca ją wycofał. Stanowisko rządu jest sprzeczne, choć tak naprawdę niekoniecznie, bo projekt skierowany przez rząd nie przewiduje tej instytucji. Mamy tu do czynienia raczej z prywatną opinią pana ministra Grabskiego, który mówi, że popiera ten projekt. W przedłożeniu rządowym tego nie ma i nie może się pan w tej sprawie wypowiadać w imieniu rządu, bo musiałby się najpierw rząd zebrać i odnieść do tej poprawki. To jest pana prywatne zdanie. Stanowisko rządowe wypowiedział przedstawiciel ministra finansów. Wskazuje ono, że przedłożenie rządowe nie zawierało takiego rozstrzygnięcia. Co więcej, jak mówi pani – przepraszam, że nie zapamiętałem nazwiska – ustawa o finansach publicznych nie przewiduje instytucji funduszu marketingowego. Nie prowadźcie dalej tej sprawy, bo jest nieprzygotowana i nie zasługuje na to, aby zajmować się nią na poważnie.</u>
</div>
<div xml:id="div-154">
<u xml:id="u-154.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, to jest propozycja pana posła, nie procedowalibyśmy tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-155">
<u xml:id="u-155.0" who="#LeszekDobrzyński">Szanowni państwo, wycofuję poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-156">
<u xml:id="u-156.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Przechodzimy do zmiany piętnastej. Czy są uwagi do tej zmiany? Biuro Legislacyjne, proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-157">
<u xml:id="u-157.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Ze strony Biura Legislacyjnego jest poprawka o charakterze redakcyjnym. Chodzi nam o sformułowanie: „ustalono składniki majątkowe, które ustały”. Wiadomo o co chodzi, ale jest to skrót myślowy. Dlatego proponujemy bardziej prawnicze sformułowanie: „składniki majątkowe do których prawo ustało”.</u>
</div>
<div xml:id="div-158">
<u xml:id="u-158.0" who="#BartłomiejGrabski">Zgadzamy się na tę poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-159">
<u xml:id="u-159.0" who="#MichałJach">Jeśli nie usłyszę…</u>
</div>
<div xml:id="div-160">
<u xml:id="u-160.0" who="#KrzysztofKarkowski">Jest jeszcze kolejna poprawka do lit. b. Opowie o niej kolega.</u>
</div>
<div xml:id="div-161">
<u xml:id="u-161.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Szanowni państwo, w lit. b projekt proponuje, aby umorzenie w całości lub w części należności następowało na podstawie umowy – to jest w zdaniu pierwszym. Zdanie drugie mówi o umorzeniu na podstawie jednostronnego oświadczenia woli z pozostawieniem w aktach sprawy oświadczenia agencji.</u>
<u xml:id="u-161.1" who="#ŁukaszGrabarczyk">Formuła zdania pierwszego sugerowałaby, że forma umowna będzie zasadą. W zdaniu drugim wnioskodawcy odsyłają do ust. 1 pkt 1 i pkt 3 w każdym przypadku oraz do ust. 1 pkt 2 i pkt 4–6 w przypadku, gdy miejsce pobytu dłużnika nie jest znane, jeśli chodzi o zastosowanie drugiej przesłanki, czyli umorzenia należności na podstawie jednostronnego oświadczenia woli.</u>
<u xml:id="u-161.2" who="#ŁukaszGrabarczyk">W naszej ocenie, taki sposób zapisu normy w zdaniu drugim będzie powodował, że zasadą będzie jednostronne oświadczenie woli, a umowa, o której mowa w zdaniu pierwszym, będzie mogła być zastosowana tylko w przypadku o którym mowa w ust. 1 pkt 2 i pkt 4–6, tylko wtedy, gdy miejsce pobytu dłużnika będzie znane. Pytanie do strony rządowej – czy nasze rozumowanie jest poprawne? Jeśli tak, proponowalibyśmy zmianę brzmienia ust. 11, aby nie wprowadzać semantycznego zamieszania. Najpierw jednak prosimy o odpowiedź, jeśli chodzi o intencję przepisu. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-162">
<u xml:id="u-162.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, głos ma strona rządowa.</u>
</div>
<div xml:id="div-163">
<u xml:id="u-163.0" who="#DawidStachurski">Panie przewodniczący, wcześniej dyskutowaliśmy na temat tej poprawki z Biurem Legislacyjnym. Jeśli chodzi o sens, przepis proponowany przez Biuro Legislacyjne daje ten sam efekt. Jest to kwestia rozstrzygnięcia, który przepis jest bardziej poprawny. Co do zasady, efekt tego przepisu będzie ten sam. W związku z tym, pan minister...</u>
</div>
<div xml:id="div-164">
<u xml:id="u-164.0" who="#BartłomiejGrabski">Obstajemy przy tym, aby ust. 3 art. 50…</u>
</div>
<div xml:id="div-165">
<u xml:id="u-165.0" who="#DawidStachurski">Nie, to jeszcze nie to. Stoimy na stanowisku, aby uwzględnić poprawkę zgłoszoną przez Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-166">
<u xml:id="u-166.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Proszę bardzo, jeszcze głos zabierze Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-167">
<u xml:id="u-167.0" who="#ŁukaszGrabarczyk">Pozwolę sobie odczytać treść tej poprawki. Ust. 11 brzmiałby: „Umorzenie w całości lub w części należności następuje w formie jednostronnego oświadczenia woli, z pozostawieniem w aktach sprawy oświadczenia agencji. W przypadkach, o których mowa w ust. 1 pkt 2 oraz pkt 4–6, gdy miejsce pobytu dłużnika jest znane, umorzenie należności następuje na podstawie umowy”. Jak rozumiem, jest zgoda przedstawicieli Rady Ministrów i jest to zgodne z intencją projektu. Będzie to również zgodne z naszą intencją, aby ust. 11 nie wprowadzał językowego zamieszania. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-168">
<u xml:id="u-168.0" who="#MichałJach">Zgoda?</u>
</div>
<div xml:id="div-169">
<u xml:id="u-169.0" who="#BartłomiejGrabski">Tak, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-170">
<u xml:id="u-170.0" who="#MichałJach">W takim razie, jeśli nie usłyszę uwag, stwierdzę że Komisja przyjęła zmianę piętnastą, wraz z poprawkami zaproponowanymi przez Biuro Legislacyjne.</u>
<u xml:id="u-170.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany szesnastej. Czy są odnośnie do niej uwagi? Jeśli nie usłyszę uwag, uznam, że zmiana szesnasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-170.2" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany siedemnastej. Proszę bardzo, głos ma pan poseł Paweł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-171">
<u xml:id="u-171.0" who="#PawełSuski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest to druga zmiana budząca wiele kontrowersji. Nie do końca zgodzę się z intencją projektodawcy przedstawioną i omówioną w uzasadnieniu, że pozwoli to na zwiększenie poziomu handlu bronią, czy też materiałami wybuchowymi. Oczywiście do tego również agencja jest powołana. Uważam, że obwarowanie obrotu artykułami wrażliwymi powinno być realizowane na rzecz Sił Zbrojnych oraz państw będących stronami takich umów w związku z umowami międzynarodowymi. Wykreślenie tego przepisu – bo zniknął on z art. 57 – nie jest właściwe. Artykuł ten przeredagowano i podzielono na formę nieodpłatnego przekazania oraz odpłatnego zbywania tego rodzaju sprzętu bądź uzbrojenia. Dopuszczono tą zmianą do swobodnego handlu, czy też nieodpłatnego przekazywania tego rodzaju towarów na rynku w zakresie podmiotów dysponujących odpowiednimi koncesjami czy zezwoleniami, w ramach mającej długą nazwę ustawy z 29 listopada 2000 r. o obrocie z zagranicą towarami, technologiami i usługami o znaczeniu strategicznym dla bezpieczeństwa państwa, także dla utrzymania międzynarodowego pokoju i bezpieczeństwa. Nazywam ją ustawą techniczną i określa ona warunki obrotu. Wykreślenie tego przepisu w moim przekonaniu jest fundamentalnym błędem, gdyż powinno to dotyczyć realizacji umów zawieranych pomiędzy państwami, a nie jakimiś podmiotami, pośrednikami. Potem nikt nad tym nie zapanuje i nie będziemy wiedzieli, czy podmiot handlujący z agencją nie odsprzeda później tego uzbrojenia organizacjom terrorystycznym. Mam wrażenie, że takie zagrożenie istnieje.</u>
</div>
<div xml:id="div-172">
<u xml:id="u-172.0" who="#BartłomiejGrabski">Czy można, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-173">
<u xml:id="u-173.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-174">
<u xml:id="u-174.0" who="#BartłomiejGrabski">Chciałbym panu przypomnieć treść tego przepisu. Mówi on o możliwości zbycia sprzętu wojskowego na podstawie decyzji ministra obrony narodowej. Tu nie ma dowolności i takich zagrożeń, o jakich pan mówi. Odpowiedzialność polega na tym, że minister obrony narodowej wydając taką decyzję dokładnie sprawdzi, komu udziela zezwolenia na sprzedaż. Jeśli chodzi o kwestie związane z poprzednim brzmieniem, powodowało ono tego rodzaju patologiczne sytuacje, że firmy kupowały od agencji mienia wojskowego zbędny sprzęt i potem go sprzedawały. Chodzi m.in. o czeskie firmy. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-175">
<u xml:id="u-175.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-176">
<u xml:id="u-176.0" who="#LeszekDobrzyński">Jeszcze jedna poprawka – chodzi o pkt 3 omawianej zmiany. Jest to nowe brzmienie: „Minister obrony narodowej wyraża zgodę na zmianę planu finansowego w przypadkach, o których mowa w ust. 1. Minister obrony narodowej o dokonanych zmianach niezwłocznie informuje ministra właściwego do spraw finansów publicznych. Chodzi tu o projekty specjalne, usprawnienie procedury i szybkość działania. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-177">
<u xml:id="u-177.0" who="#MichałJach">Czy są uwagi odnośnie do tej propozycji? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-178">
<u xml:id="u-178.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Oczywiście nie ma uwagi, że ta poprawka wykracza poza zakres, ale jest o charakterze redakcyjnym. Proponujemy w tej poprawce, tak jak w ust. 3, użyć sformułowania, które występuje w ustawie – „rocznego planu finansowego agencji”. Chodzi o podanie pełnej nazwy, tak jak w art. 12 i 30.</u>
</div>
<div xml:id="div-179">
<u xml:id="u-179.0" who="#LeszekDobrzyński">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-180">
<u xml:id="u-180.0" who="#KrzysztofKarkowski">Ponadto, jeśli już jestem przy głosie, Biuro Legislacyjne proponuje w ust. 1 w pkt 2 korektę językową. Zamiast wyrazów „które nie jest wykorzystywane” napisać „które nie są wykorzystywane” – czyli uwzględnić liczbę mnogą, a nie pojedynczą.</u>
</div>
<div xml:id="div-181">
<u xml:id="u-181.0" who="#BartłomiejGrabski">Przyjmujemy te uwagi, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-182">
<u xml:id="u-182.0" who="#MichałJach">Głos ma pani, proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-183">
<u xml:id="u-183.0" who="#JolantaBogdanowicz">Jolanta Bogdanowicz – Ministerstwo Finansów. Zaproponowana poprawka jest niezgodna z ustaleniami Rady Ministrów. Rozwiązanie, które jest w ustawie, gdzie minister obrony narodowej uzgadnia z ministrem finansów tę decyzję zostało ustalone podczas posiedzenia Rady Ministrów i przez nią przyjęte. Jesteśmy przeciwni tej poprawce.</u>
</div>
<div xml:id="div-184">
<u xml:id="u-184.0" who="#MichałJach">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-185">
<u xml:id="u-185.0" who="#BartłomiejGrabski">Zdecydowanie popieramy tę poprawkę. Uprości ona procedurę i przyczyni się do sprawniejszego funkcjonowania. Poinformowanie naszym zdaniem jest wystarczające. Jesteśmy za zgłoszoną poprawką.</u>
</div>
<div xml:id="div-186">
<u xml:id="u-186.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Czy chce pani jeszcze zabrać głos? Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-187">
<u xml:id="u-187.0" who="#JolantaBogdanowicz">Tak. W opinii Ministerstwa Finansów samo poinformowanie nie jest wystarczające. Powinno dojść do uzgodnienia z ministrem finansów.</u>
</div>
<div xml:id="div-188">
<u xml:id="u-188.0" who="#BartłomiejGrabski">Pragnę zapytać, czy pani ma upoważnienie ministra finansów do wyrażania tak radykalnych opinii?</u>
</div>
<div xml:id="div-189">
<u xml:id="u-189.0" who="#JolantaBogdanowicz">Zostałam upoważniona przez moich przełożonych do przedstawienia tego stanowiska.</u>
</div>
<div xml:id="div-190">
<u xml:id="u-190.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Ministerstwo obrony narodowej podtrzymuje swoje stanowisko?</u>
</div>
<div xml:id="div-191">
<u xml:id="u-191.0" who="#BartłomiejGrabski">Oczywiście.</u>
</div>
<div xml:id="div-192">
<u xml:id="u-192.0" who="#MichałJach">Wobec powyższego, czy są jeszcze jakieś uwagi odnośnie do tego punktu? Nie słyszę. Proszę państwa, przystępujemy do głosowania. Kto z państwa posłów jest za przyjęciem zmiany siedemnastej wraz z proponowaną zmianą? (10) Kto jest przeciwny? (2) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-192.1" who="#MichałJach">Komisja przyjęła poprawkę siedemnastą.</u>
<u xml:id="u-192.2" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany osiemnastej.</u>
</div>
<div xml:id="div-193">
<u xml:id="u-193.0" who="#KrzysztofKarkowski">Panie przewodniczący, chciałbym upewnić się, czy przyjęto zmianę wraz z poprawkami Biura Legislacyjnego.</u>
</div>
<div xml:id="div-194">
<u xml:id="u-194.0" who="#MichałJach">Tak. Komisja przyjęła zmianę siedemnastą wraz z zaproponowanymi poprawkami.</u>
<u xml:id="u-194.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do zmiany osiemnastej. Głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-195">
<u xml:id="u-195.0" who="#PawełSuski">To jest kolejna zmiana wprowadzana „chyłkiem” w tej ustawie. Dodaje się w art. 63 ust. 1a i określa się poziom pewnych czynności, a one właściwie dotyczą zarządzania nieruchomościami przez agencję, jak również wykonywania inwestycji, planowania i przygotowania, realizacji, rozliczania, w tym remontów oraz wszystkich kwestii związanych z organizacją wypoczynku, konferencjami i szkoleniami. W tym procesie, jeśli jest to wykonywane przez spółkę ze 100% udziału Skarbu Państwa, jeśli ponad 80% działalności takiej spółki świadczone jest na rzecz agencji, wyłącza się działanie Prawa zamówień publicznych. Pytam – dlaczego? Intencje są pewnie bardzo przyziemne. Jeśli zatrudnimy swoich kolegów na stanowiskach funkcyjnych, to może też będziemy współpracować z kolegami z pominięciem Prawa zamówień publicznych. Wydaje mi się, że mój niepokój jest uzasadniony z jednego powodu. Nie sądzę, aby można było w sposób łatwy ustalić poziom 80% świadczenia na rzecz jakiegoś innego podmiotu.</u>
</div>
<div xml:id="div-196">
<u xml:id="u-196.0" who="#MichałJach">Tu chodzi chyba o Agencję Mienia Wojskowego? Pan minister chce odpowiedzieć?</u>
</div>
<div xml:id="div-197">
<u xml:id="u-197.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie przewodniczący, może oddam głos panu dyrektorowi.</u>
</div>
<div xml:id="div-198">
<u xml:id="u-198.0" who="#MichałJach">Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-199">
<u xml:id="u-199.0" who="#DawidStachurski">Szanowni państwo, panie pośle, ten przepis jest rozwiązaniem zgodnym z dyrektywą 2014/24/UE Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 26 lutego 2014 roku w sprawie zamówień publicznych. Ta dyrektywa nie do końca została transponowana do polskiego systemu prawnego w zakresie ustawy o zamówieniach publicznych. Nowelizacja ta była procedowana, ale z różnych względów prace nad nią nie były kontynuowane. W odniesieniu do agencji chcemy ten przepis wprowadzić w brzmieniu zgodnym z treścią dyrektywy. W tym zakresie przepis konsultowany był z Ministerstwem Spraw Zagranicznych i specjalistami z zakresu prawa Unii Europejskiej. Można ten przepis w ten sposób transponować. Później te przepisy zostaną uzupełnione. Wiemy, że przy kolejnej nowelizacji to się stanie, jeśli chodzi o Prawo zamówień publicznych. Dyrektywa dopuszcza możliwość, aby spółka prawie wyłącznie zależna – świadcząca 80% usług na rzecz właściciela lub spółki nadrzędnej – korzystała z takiego wyłączenia zamówień publicznych. Jest to zgodne z przepisami unijnymi w tym zakresie.</u>
</div>
<div xml:id="div-200">
<u xml:id="u-200.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-201">
<u xml:id="u-201.0" who="#KrzysztofKarkowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Ze strony Biura Legislacyjnego proponujemy zastąpienie wyrazów „spółka ze 100% udziałem Skarbu Państwa” sformułowaniem „jednoosobową spółkę Skarbu Państwa”. To sformułowanie używane jest w większości ustaw.</u>
</div>
<div xml:id="div-202">
<u xml:id="u-202.0" who="#MichałJach">Rozumiem. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-203">
<u xml:id="u-203.0" who="#BartłomiejGrabski">Przychylamy się do tej korekty, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-204">
<u xml:id="u-204.0" who="#MichałJach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam że Komisja przyjęła zmianę osiemnastą.</u>
<u xml:id="u-204.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do art. 2. Czy są jakieś uwagi? Proszę bardzo, głos ma pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-205">
<u xml:id="u-205.0" who="#PawełSuski">W przepisach przejściowych i odnosząc się do tych dwóch ustępów, pragnę zapytać pana ministra czy złoży pełną gwarancję, że żaden z pracowników, osób sprawujących funkcje kierownicze i osoby, które stracą pracę w związku z wejściem w życie tej ustawy, nie będzie poszkodowany.</u>
</div>
<div xml:id="div-206">
<u xml:id="u-206.0" who="#MichałJach">Panie ministrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-207">
<u xml:id="u-207.0" who="#BartłomiejGrabski">Nie bardzo rozumiem panie pośle, co to znaczy „nie będzie poszkodowany”.</u>
</div>
<div xml:id="div-208">
<u xml:id="u-208.0" who="#PawełSuski">Z mocy ustawy, w związku z przepisami przedstawianymi przez państwa w tym artykule, może dojść do sytuacji, że będziecie zwalniać w taki sposób, że pracownicy nie będą mogli skorzystać w pełni z uprawnień przysługujących z Kodeksu pracy.</u>
</div>
<div xml:id="div-209">
<u xml:id="u-209.0" who="#BartłomiejGrabski">Panie pośle, próbuję zwrócić uwagę na fakt, że Kodeks pracy będzie stosowany. Nie ma żadnych wyjątków od jego stosowania w przypadku stosunków pracy z pracownikami Agencji Mienia Wojskowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-210">
<u xml:id="u-210.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Proszę bardzo, Biuro Legislacyjne.</u>
</div>
<div xml:id="div-211">
<u xml:id="u-211.0" who="#KrzysztofKarkowski">Drobiazgi legislacyjne. W ust. 1 proponujemy wyrazy „w dniu” zastąpić słowami „z dniem” oraz po sformułowaniu „w życie” dodać „niniejszej”, a w ust. 2 myślnik zastąpić przecinkiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-212">
<u xml:id="u-212.0" who="#BartłomiejGrabski">Przyjmujemy uwagi.</u>
</div>
<div xml:id="div-213">
<u xml:id="u-213.0" who="#MichałJach">Oczywiście. Czy są uwagi? Jeśli nie usłyszę uwag odnośnie do art. 2, stwierdzę że Komisja go przyjęła.</u>
<u xml:id="u-213.1" who="#MichałJach">Przechodzimy do art. 3. Czy są jakieś uwagi? Nie słyszę. Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 3.</u>
<u xml:id="u-213.2" who="#MichałJach">Przechodzimy do art. 4. Czy są jakieś uwagi do art. 4? Nie słyszę. Wobec braku uwag uznaję, że Komisja przyjęła art. 4.</u>
<u xml:id="u-213.3" who="#MichałJach">Przystępujemy do głosowania nad przyjęciem całości ustawy. Jeżeli nie ma uwag, uznam, że Komisja przyjęła ustawę.</u>
</div>
<div xml:id="div-214">
<u xml:id="u-214.0" who="#PawełSuski">Absolutny sprzeciw, panie przewodniczący.</u>
</div>
<div xml:id="div-215">
<u xml:id="u-215.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem ustawy o Agencji Mienia Wojskowego wraz z przyjętymi dziś poprawkami? (9) Kto jest przeciw? (3) Kto się wstrzymał? (0)</u>
<u xml:id="u-215.1" who="#MichałJach">Stwierdzam, że większością głosów Komisja Obrony Narodowej przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o Agencji Mienia Wojskowego.</u>
<u xml:id="u-215.2" who="#MichałJach">Wyznaczymy jeszcze sprawozdawcę Komisji. Proponuję pana posła Wojciecha Buczaka. Czy są inne propozycje? Jeśli nie ma, uznaję że Komisja wyznaczyła pana posła Wojciecha Buczaka na sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-215.3" who="#MichałJach">Zamykam posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>