text_structure.xml
39.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#MichałJach">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Obrony Narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#MichałJach">W porządku dzisiejszego posiedzenia Komisji mamy dwa punkty – rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2016 r. oraz rozpatrzenie wniosku w sprawie powołania i wyboru składu podkomisji stałych. I trzeci punkt – sprawy bieżące.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#MichałJach">Proszę państwa, witam wszystkich posłów. Witam pana pułkownika z Ministerstwa Obrony Narodowej. Przystępujemy do obrad.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#MichałJach">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#MichałJach">Jeżeli nie ma uwag do protokołu z 5. posiedzenia Komisji, przyjmuję, że protokół jest przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#MichałJach">Stwierdzam kworum. Przystępujemy do pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#MichałJach">Pragnę państwa poinformować, że marszałek Sejmu, zgodnie z art. 150 ust. 1 pkt 1 regulaminu Sejmu, zwrócił się z wnioskiem o sporządzenie planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2016 r. Projekt planu racy został opracowany przez prezydium Komisji, które brało pod uwagę wnioski poszczególnych posłów oraz klubów poselskich. Proszę państwa, wszyscy otrzymali projekt planu pracy. Chciałem zapytać, czy są jakieś uwagi do planu pracy? Proszę bardzo, pan poseł Andrzej Smirnow.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#AndrzejSmirnow">Dziękuję bardzo. W planie pracy w maju przewidziana jest informacja ministra obrony na temat funkcjonowania szkolnictwa wyższego. Jednocześnie przewidziane są wizyty, czy wizytacje w Wyższej Szkole Oficerskiej Sił Powietrznych w Dęblinie i w Wyższej Szkole Oficerskiej Wojsk Lądowych we Wrocławiu. Proponowałbym, żeby przed posiedzeniem Komisji zwizytować wszystkie uczelnie. Są jeszcze dwie uczelnie w Warszawie – Wojskowa Akademia Techniczna i Akademia Obrony Narodowej. Dodatkowo potrzebna byłaby jeszcze jedna wyjazdowa wizytacja, w Gdyni, w Akademii Marynarki Wojennej. Wtedy rozmowa na temat tych uczelni będzie bardziej konkretna. Kiedy posłowie poznają te uczelnie, będzie można bardziej konkretnie rozmawiać na posiedzeniu dotyczącym wyższego szkolnictwa wojskowego.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#MichałJach">W takim razie proponuję, żeby wpisać to do planowanych wizytacji i zrealizować te wizytacje jako Komisja, albo ewentualnie jako podkomisja. Jak pan poseł uważa?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#AndrzejSmirnow">Tak. Może to być nawet zespół poselski, czy grupa posłów, którzy po prostu zechcą nad tym tematem pracować.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MichałJach">Czyli rozumiem, że pan poseł życzy sobie, żeby wpisać to do planu wizytacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#AndrzejSmirnow">Tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#MichałJach">Proszę sekretariat o takie uzupełnienie. Pan poseł Krzysztof Zaremba.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#KrzysztofZaremba">Dziękuję. Panie przewodniczący, z przyczyn technicznych moja propozycja dopiero dzisiaj dotarła do Komisji, chociaż była wysłana wcześniej. W punkcie dotyczącym planowanych wizytacji mamy Wyższą Szkołę Oficerską Sił Powietrznych w Dęblinie i bardzo dobrze. Proponowałbym w tym punkcie dodać Wojskowy Instytut Medycyny Lotniczej – zwłaszcza, że pozostaje we wspólnej strukturze z Dęblinem – i Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych. Te dwie instytucje chciałem zgłosić do wizytacji tym bardziej, że niewątpliwie, jako jednostki badawczo-rozwojowe, będą się one wpisywały w politykę resortu obrony, która zakłada maksymalny udział polskich jednostek badawczo rozwojowych w programach modernizacji armii, a w tym przypadku sił powietrznych. Obydwie instytucje są w Warszawie, więc nie ma problemu z logistyką. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MichałJach">Oczywiście, nie widzę przeszkód, żebyśmy to dodali. Chcę tylko państwa poinformować, że w tej chwili mamy już w planie 17 wizytacji. To wymaga czasu. Mam propozycję. Możemy to wpisać. Zobaczymy, ile wyjdzie. Na pewno technicznie nie jesteśmy w stanie zrealizować wszystkich. Pół roku szybko minie. Będzie kolejny plan pracy. W takim razie te, których nie zrealizujemy, ujmiemy w następnym planie. Jeżeli państwo sobie tego życzą, wpiszemy to. Proszę bardzo, pan przewodniczący Czesław Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, szanowni państwo, z punktu widzenia pewnej techniki pracy niektóre tematy powinny być po prostu przejęte przez podkomisje, a nawet zespoły poselskie, jak powiedział przed chwilą pan poseł Smirnow. Cała Komisja nie musi dokonywać wizytacji, np. w instytutach technicznych, czy w szkołach wyższych. To zależy od decyzji. Wydaje się, że – jeżeli chodzi o pierwsze półrocze – tych zapisanych już tematów po prostu nie jesteśmy w stanie wykonać.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#CzesławMroczek">Natomiast, odnosząc się do tego planu, nie zgłaszam żadnej dodatkowej propozycji. Chcę tylko powiedzieć, że są tutaj trzy ważne, niezwykle ważne zagadnienia. Pierwsze, to modernizacja techniczna i rozwój sił zbrojnych. To jest tutaj zapisane. Później jest to kwestia funkcjonowania polskiego przemysłu obronnego. I wreszcie, nasze relacje z NATO i nasze, polskie, stanowisko na szczyt NATO, który w tym roku odbędzie się w Warszawie. To jest niezwykle ważna kwestia. W moim przekonaniu, są to najważniejsze zadania, które – być może – powinny być nawet wcześniej rozpatrzone niż tu zapisano, tj. w marcu i kwietniu. O modernizacji technicznej powinniśmy porozmawiać bardzo szybko. Komisja powinna aktywnie uczestniczyć w przygotowaniu naszego, polskiego, stanowiska na szczyt NATO, więc poddaję jeszcze tylko pod rozwagę to, czy nie przyspieszyć terminów rozpatrzenia tych trzech zagadnień. One są kluczowe w pierwszym półroczu.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#MichałJach">Momencik, może na bieżąco. W marcu zaplanowana jest informacja ministra obrony narodowej, ministra sprawa zagranicznych oraz szefa Biura Bezpieczeństwa Narodowego na temat stanu przygotowań do szczytu NATO. Czyli jest to jak gdyby zrealizowane. Proszę, pan poseł Marek Opioła.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#MarekOpioła">Dziękuję. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo, mam następującą propozycję dotyczącą planu pracy. W lipcu jest zaplanowane wyjazdowe posiedzenie Komisji w sprawie rozwoju Wojsk Specjalnych i kierunków głównych wyzwań. Zauważyłem, że w planie pracy są też wizytacje poszczególnych jednostek. Jest wizytacja jednostek „FORMOZA” i „AGAT”. W związku z tym jednak zgłosiłbym jeszcze wniosek o to, żebyśmy odwiedzili jeszcze jednostkę wojskową w Lublińcu. To można byłoby też dołączyć do proponowanych wizytacji.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#MarekOpioła">Wiem, że ten plan jest napięty. Jak powiedział pan przewodniczący, jest dużo tych wyjazdowych posiedzeń, czy wizytacji, ale wydaje się, że byłoby dobrze, żebyśmy porozmawiali z żołnierzami, zanim odbędzie się posiedzenie Komisji w lipcu. Jednostka wojskowa w Lublińcu jest obecnie jedyną jednostką, która jest poza granicami kraju. Jest w Kandaharze. W związku z tym możemy z nimi porozmawiać na temat tego, co się dzieje na misjach, a także o kwestiach związanych z rozwojem Wojsk Specjalnych, o ich spostrzeżeniach związanych z misjami i z uczestnictwem w szkoleniach, w tym w szkoleniu innych wojsk specjalnych. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#MichałJach">Dziękuję. To kolejny temat. Oczywiście, zgodnie z zasadą, przyjmujemy. Ale proponuję, żeby później, w trakcie pracy do lipca, ci panowie – bo na razie zgłaszali to tylko panowie – którzy to zgłaszali, podejmowali się zorganizowania takich wyjazdów. Może zebrać się kilku posłów, dla których oficjalnie, poprzez Komisję, możemy zorganizować wyjazd za zgodą Sejmu. Będzie to oficjalny wyjazd, czy wizytacja. Nie musi to być cała Komisja, bo – jak mówię – wtedy nie moglibyśmy zajmować się niczym innym, tylko wyjazdami. Oczywiście, może to być również kilku posłów. Takie wnioski na pewno będą dobrze widziane. Proszę bardzo, pan poseł Michał Wojtkiewicz.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#MichałWojtkiewicz">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. Jestem dziesięć lat w Komisji Obrony narodowej i proszę nie mówić – „no i chwatit”. Chciałem zaprosić do Tarnowa dlatego, że są tam Zakłady Mechaniczne Tarnów, które produkują specjalistyczną broń. Chciałbym wszystkich państwa zaprosić, żeby zapoznali się państwo z tą produkcją. To jest zakład o wielkiej tradycji i proszę tego nie opuszczać i wziąć to pod uwagę. Bardzo serdecznie zapraszam. Dziękuję bardzo. Proszę o zapisanie tego.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#MichałJach">Sekretarze to notują. Pani poseł Anna Siarkowska.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, prosiłabym o rozważenie włączenia do planu pracy Komisji Obrony Narodowej na I półrocze tematu związanego z przedstawieniem informacji przez ministra obrony narodowej na temat stanu operacyjnego przygotowania terytorium Polski do obrony. Dziękuję bardzo.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#AnnaMariaSiarkowska">Proszę zapisać ten temat. Za chwilę zastanowimy się, gdzie możemy to wprowadzić. Dziękuję. Pan poseł Wojciech Buczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#WojciechBuczak">Dziękuję za uwzględnienie w planowanych wizytacjach wizyty w Dolinie Lotniczej. Deklaruję, że razem z władzami samorządu województwa podkarpackiego i szefostwem firm związanych z Doliną Lotniczą przygotujemy taką wizytację. Zapewniam, że będzie to bardzo interesujące. Technicznie jest też to proste do przeprowadzenia, bo można przylecieć samolotem do Rzeszowa i zwiedzić Mielec, Rzeszów i firmy związane z produkcją na rzecz obronności, też w tej dziedzinie. Myślę, warto byłoby to zrobić w marcu, jeszcze przed formalnym posiedzeniem Komisji, na którym będziemy omawiać program śmigłowcowy. Myślę, że jeśli chodzi o wizytacje, to powinniśmy przynajmniej wstępnie zaplanować terminy, kiedy mogłyby się odbyć, żeby się nie okazało, że w jednym miesiącu skumuluje się cztery czy pięć wizytacji, bo wtedy będzie problem, jak to technicznie zrobić. Proponuję, żeby sprawa Doliny Lotniczej w Mielcu była rozstrzygnięta.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Chciałbym jeszcze odpowiedzieć pani poseł Siarkowskiej, że w 2014 r, albo w 2015 r. – mniej więcej rok temu – mieliśmy taką informację na temat stanu przygotowania Polski do połączonej operacji obronnej. Oczywiście, tę propozycję zapisujemy, ale proponuję, żeby w kancelarii niejawnej zapoznać się ze stenogramem. Być może te informacje panią usatysfakcjonują. Ale nie widzę problemu, żebyśmy dopisali to do planu pracy. Czy są jeszcze jakieś uwagi? Proszę, pan poseł Piotr Kaleta.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PiotrKaleta">Bardzo dziękuję, panie przewodniczący. Rzeczywiście, tempo jest imponujące. To znaczy, ten plan jest imponujący. Nie wiem, czy jest sens wpisywania tego teraz, ale myślę, że też trzeba poddać pod rozwagę kwestię medycyny wojskowej. Chodzi mi przede wszystkim o szpital w Łodzi, ponieważ przypominam sobie moją kadencję, kiedy byłem senatorem. To jest też ważna sprawa, żeby zobaczyć, jak te wszystkie ośrodki funkcjonują, a przede wszystkim ten ośrodek. Myślę, że jest to kwestia może niekoniecznie dotycząca wyjazdu, czy jakiejś wizytacji. Być może jest to temat, który warto byłoby uwzględnić może już po półroczu, ale jednak chciałbym, żebyśmy mieli go w pamięci. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#MichałJach">Panie pośle, w pkt 8 w kwietniu planowana jest informacja ministra obrony narodowej na temat systemu opieki zdrowotnej w resorcie obrony narodowej. Myślę, że można uznać, że ta propozycja wchodzi w zakres tego tematu. Jeśli pan się zgadza, to nie będziemy dodawać nowego punktu. Czy są jeszcze jakieś pytania?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#MichałJach">W związku z powyższym proponuję, żeby temat zgłoszony przez panią poseł Siarkowską ująć w planie w maju, bo tu może się jeszcze zmieścić. Pani poseł, proszę, jakby była pani tak uprzejma, żeby zechciała pani skorzystać z mojej propozycji. Gdyby ewentualnie stwierdziła pani, że ta informacja jest wyczerpująca, to będziemy decydować, czy podejmiemy ten temat. Jeśli nie, to go podejmiemy. Dobrze?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Jak najbardziej, skorzystam. Nie zwykłam odrzucać takich możliwości. Natomiast sądzę, że i tak będzie konieczność uzupełnienia tego tematu. Chciałabym, żeby mimo wszystko ten temat jako strategiczny dla bezpieczeństwa państwa był elementem prac Komisji. Natomiast, oczywiście, z informacjami się zapoznam. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#MichałJach">Dziękuję. W takim razie wpisujemy jeszcze w maju ten temat. To będzie pkt 12. Temat – Informacja ministra obrony narodowej na temat przygotowania do prowadzenia operacji obronnej. Czy tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#AnnaMariaSiarkowska">Na temat operacyjnego przygotowania terytorium kraju do obrony.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#AnnaMariaSiarkowska">Dobrze. Tak to wpiszemy. Proszę państwa, czy są jeszcze jakieś uwagi do planu pracy na okres od 1 stycznia do 31 lipca 2016 r.? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-23.2" who="#AnnaMariaSiarkowska">Jeżeli nie ma uwag, rozumiem, że przyjęliśmy plan pracy Komisji Obrony Narodowej na ten okres w wersji rozszerzonej o pkt 12 oraz o te wizytacje, które państwo posłowie zgłosili w trakcie obrad. Wobec powyższego, uważam, że plan pracy jest przyjęty.</u>
<u xml:id="u-23.3" who="#AnnaMariaSiarkowska">Proszę państwa, przechodzimy do pkt 2, czyli do rozpatrzenia wniosku w sprawie powołania i wyboru składu podkomisji stałych. Proszę państwa, pragnę państwa poinformować, że Prezydium Sejmu wyraziło zgodę na powołanie przez Komisję Obrony Narodowej czterech podkomisji stałych. Posłowie zainteresowani pracą w poszczególnych podkomisjach złożyli w sekretariacie Komisji deklaracje co do swojego udziału w poszczególnych podkomisjach. Przedstawię państwu proponowane składy osobowe poszczególnych podkomisji.</u>
<u xml:id="u-23.4" who="#AnnaMariaSiarkowska">W skład podkomisji stałej Komisji Obrony Narodowej – do spraw polskiego przemysłu obronnego oraz modernizacji technicznej Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – wejdą panie i panowie posłowie – przeczytam już tylko imiona i nazwiska: Andzel Waldemar, Buczak Wojciech, Cyrański Adam, Czarnecki Przemysław, Dobrzyński Leszek, Grabarczyk Cezary, Jach Michał, Jakubiak Marek, Kamińska Bożena, Mroczek Czesław, Pyzik Piotr, Siarkowska Anna Maria, Skurkiewicz Wojciech, Sobol Artur, Szramka Paweł, Weber Rafał, Zaremba Krzysztof, Smirnow Andrzej i Suski Paweł.</u>
<u xml:id="u-23.5" who="#AnnaMariaSiarkowska">W skład podkomisji stałej Komisji Obrony Narodowej – do spraw społecznych w wojsku – wejdą państwo posłowie: Andzel Waldemar, Dobrzyński Leszek, Jach Michał, Kamińska Bożena, Pyzik Piotr, Siarkowska Anna Maria, Skurkiewicz Wojciech, Smirnow Andrzej, Szramka Paweł, Buczak Wojciech, Weber Rafał, Suski Paweł, Sobol Artur.</u>
<u xml:id="u-23.6" who="#AnnaMariaSiarkowska">W skład podkomisji stałej Komisji Obrony Narodowej – do spraw współpracy z zagranicą i NATO – wejdą państwo posłowie: Andzel Waldemar, Bejda Paweł, Czarnecki Przemysław, Dobrzyński Leszek Grabarczyk Cezary, Jach Michał, Kamińska Bożena, Mroczek Czesław, Opioła Marek, Pyzik Piotr, Siarkowska Anna Maria, Skurkiewicz Wojciech, Sobol Artur, Buczak Wojciech i Weber Rafał.</u>
<u xml:id="u-23.7" who="#AnnaMariaSiarkowska">W skład podkomisji stałej Komisji Obrony Narodowej – do spraw budżetu, finansów oraz struktury Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej – wejdą państwo posłowie: Cyrański Adam, Dobrzyński Leszek, Jach Michał, Kamińska Bożena, Siarkowska Anna Maria, Skurkiewicz Wojciech, Szramka Paweł, Weber Rafał, Buczak Wojciech, Sobol Artur i Pyzik Piotr.</u>
<u xml:id="u-23.8" who="#AnnaMariaSiarkowska">Proponuję, żeby Komisja Obrony Narodowej przyjęła uchwałę w sprawie powołania podkomisji stałych. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że podkomisje stałe zostały powołane w takim składzie, jaki zaproponowałem.</u>
<u xml:id="u-23.9" who="#AnnaMariaSiarkowska">Proszę państwa, proszę członków poszczególnych podkomisji o pozostanie na sali po zamknięciu posiedzenia Komisji w celu ukonstytuowania poszczególnych podkomisji.</u>
<u xml:id="u-23.10" who="#AnnaMariaSiarkowska">A teraz przechodzimy do pkt III. – sprawy bieżące. Szanowni państwo, w dniu 16 grudnia 2015 r. do sekretariatu Komisji wpłynął wniosek grupy posłów o zwołanie na podstawie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu zamkniętego posiedzenia Komisji Obrony Narodowej. Przedmiotem posiedzenia miała być informacja ministra spraw zagranicznych oraz ministra obrony narodowej o przyczynach odwołania szefów służb specjalnych – w tym Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, Agencji Wywiadu, Służby Wywiadu Wojskowego, Służby Kontrwywiadu Wojskowego – a w szczególności o rzekomym zagrożeniu dla bezpieczeństwa Polski, które stwarzali swoim działaniem.</u>
<u xml:id="u-23.11" who="#AnnaMariaSiarkowska">Mając na uwadze wątpliwości co do zasadności wniosku, zwróciłem się do Biura Analiz Sejmowych o opinię w tym zakresie. Opinia Biura Analiz Sejmowych potwierdziła wątpliwości, argumentując to w następujący sposób: „Zagadnienia związane z przyczynami odwołania szefów poszczególnych służb specjalnych należą do obszaru wyłącznych kompetencji Komisji do Spraw Służb Specjalnych. W związku z powyższym, wniosek grupy posłów nie spełnia wymogów formalnych i nie dotyczy materii, którą objęta jest Komisja Obrony Narodowej.”. W tej sytuacji podjąłem decyzję o niezwoływaniu posiedzenia Komisji na powyższy temat w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu. Proszę państwa, w sekretariacie Komisji można otrzymać wspomnianą opinię Biura Analiz Sejmowych. Tutaj też ją mamy. Jeżeli państwo zechcecie, to ją odczytam.</u>
<u xml:id="u-23.12" who="#AnnaMariaSiarkowska">Proszę bardzo, najpierw zgłosił się pan przewodniczący Czesław Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, szanowni państwo, bardzo dziękuję. Jako jeden z wnioskodawców chcę powiedzieć, że – oczywiście – zapoznamy się z tą ekspertyzą i wtedy będziemy się do tego szczegółowo odnosić, ale ta opinia wydaje się bardzo kontrowersyjna, bo redukuje kompetencje Komisji Obrony Narodowej w sposób po prostu niesłychany. Gdyby nawet zgodzić się z tym, że sama formalna kwestia powołania i odwołania nie wchodzi w zakres działania Komisji Obrony Narodowej, to jednak stwierdzenie, że kwestia zagrożenia dla funkcjonowania bezpieczeństwa państwa nie jest przedmiotem działania Komisji Obrony Narodowej jest co najmniej kuriozalne. To w takim razie, czym ma się zajmować Komisja Obrony Narodowej, jeżeli nie zagrożeniami dla bezpieczeństwa państwa?</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#CzesławMroczek">Ale – jak powiadam – zapoznamy się szczegółowo z tą opinią. To nie jest kwestia tego, czy ten temat będzie przedmiotem obrad. To jest kwestia kompetencji Komisji Obrony Narodowej. Sądzę, że wszyscy – jak tu siedzimy – powinniśmy być zainteresowani tym, jako członkowie tej Komisji, żeby Komisji Obrony Narodowej nie pozostawiać fikcyjnych kompetencji, np. do tego, na jaki kolor malowane są ściany w jednostkach wojskowych. Jeżeli Komisja Obrony Narodowej nie będzie zajmować się kwestiami zagrożeń dla bezpieczeństwa państwa, to czym się będzie zajmować? Wyjazdami?</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Pan poseł Stefan Niesiołowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#StefanNiesiołowski">Szanowny panie przewodniczący, od strony merytorycznej nie będę już tego powtarzał, bo już to uzasadnił pan przewodniczący Mroczek. Chciałem jeszcze tylko panu przewodniczącemu – który był przecież aktywnym posłem w poprzedniej kadencji – przypomnieć, że w podobnej sytuacji sam pan przewodniczący i panowie z PiS, którzy byli w Komisji, twierdzili, że, zgodnie z regulaminem, kiedy 1/3 posłów składa wniosek, to nie ma wyjścia – przewodniczący musi takie zebranie zwołać. Wielokrotnie panowie powoływali się na ten punkt regulaminu, więc bardzo prosiłbym o wzajemny szacunek. Wypełniałem te wszystkie wnioski. Nie było ani jednego przypadku, żeby 1/3 posłów prosiła o zwołanie posiedzenia Komisji, a posiedzenie nie zostało zwołane. Zawsze było zwołane. Prosiłbym, żeby tej zasady przestrzegać.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#StefanNiesiołowski">Tu nie ma nic do rzeczy opinia, a przynajmniej tak sądzę, bo zawsze można zdobyć jakąś opinię, tylko twardy punkt regulaminu – 1/3 posłów prosi pana przewodniczącego o zwołanie posiedzenia. Bardzo mi przykro, ale szanujmy się wzajemnie. W podobnej sytuacji zawsze do tej pory posiedzenie Komisji było zwoływane.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Proszę, jeszcze pani poseł Sobecka. Za chwilę odpowiem, cytując Biuro Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#AnnaElżbietaSobecka">Dziękuję, panie przewodniczący. W tej sprawie chciałam powiedzieć taką rzecz. Jeśli rzeczywiście opozycja będzie się upierała przy art. 152 regulaminu, to zdaje się – z tego, co pamiętam – że mówi on o tym, że przewodniczący komisji ma obowiązek zwołać nadzwyczajne posiedzenie w ciągu 30 dni, ale równie dobrze może być ono zwołane za 5 minut i też będzie się mieściło w tym punkcie regulaminu. To jest jak gdyby jedna rzecz.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#AnnaElżbietaSobecka">Druga jest taka, że mamy już opinię, która mówi o tym, że to nie do kompetencji Komisji Obrony Narodowej należy rozstrzyganie o odwołaniu szefów służb specjalnych. Państwo z opozycji, chcę wam przypomnieć jedną rzecz. Rozpuścili państwo służby specjalne jak dziadowski bicz. W służbach specjalnych panowała wolnoamerykanka. Jedne służby podsłuchiwały drugie. I panowie mają w ogóle odwagę proponować nam, żebyśmy musieli się nad tym pochylać? No, panowie, trochę honoru, trochę ambicji. Dobrze by to wam zrobiło. Taka refleksja. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Proszę państwa, jeśli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#CzesławMroczek">Czy można, panie przewodniczący?</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#CzesławMroczek">Proszę państwa, wszystkim, którzy będą się w tej sprawie wypowiadać – z punktu widzenia rzetelności i żeby nie popełnić niepotrzebnej czy pochopnej wypowiedzi w tej sprawie – polecałbym lekturę naszego wniosku, bo ten wniosek miał dwa elementy. Pierwsza była kwestia odwołania, a drugie, to kwestia rozpatrzenia wypowiedzi, czy zapoznania się z niezwykle ważnym niebezpieczeństwem, które stwierdził urzędujący minister spraw zagranicznych. Czy państwo naprawdę nie chcecie się zapoznać z tym kluczowym, niezwykle ważnym zagrożeniem dla bezpieczeństwa państwa? Czy – jako członkowie Komisji Obrony Narodowej – nie chcecie wiedzieć, na czym polega to niezwykłe zagrożenie, o którym mówił minister spraw zagranicznych po posiedzeniu Kolegium do Spraw Służb Specjalnych na temat funkcjonowania czterech służb specjalnych, w tym dwóch wojskowych? Czy naprawdę nie chcecie wiedzieć, jako członkowie Komisji Obrony Narodowej, co zagraża naszemu krajowi, co zagraża Polsce? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#MichałJach">Szanowni państwo, jeśli można, to może zapoznam państwa z pismem oraz opinią prawną Biura Analiza Sejmowych. Potem będziemy mogli dalej prowadzić dyskusję. Jest to pismo do przewodniczącego sejmowej Komisji Obrony Narodowej. Jest to dokument, który spełnia wymogi formalne. Cytuję: »Na podstawie art. 152 ust. 2 Regulaminu Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej wnosimy o zwołanie posiedzenia zamkniętego sejmowej Komisji Obrony Narodowej z następującym porządkiem obrad:</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#MichałJach">– informacja ministra spraw zagranicznych i ministra obrony narodowej o przyczynach odwołania szefów służb specjalnych – tu są nazwiska – generała Dariusza Łuczaka, szefa Agencji Bezpieczeństwa Wewnętrznego, generała Macieja Huni, szefa Agencji Wywiadu, generała Radosława Kujawy, szefa Służby Wywiadu Wojskowego, generała Piotra Pytla, szefa Służby Kontrwywiadu Wojskowego – a w szczególności o rzekomym zagrożeniu dla bezpieczeństwa Polski, które stwarzali swoim działaniem.</u>
<u xml:id="u-33.2" who="#MichałJach">Uzasadnienie: Wymienieni wyżej szefowie służb zostali odwołani na wniosek premier Beaty Szydło po zasięgnięciu w nocy z 18 na 19 listopada br. opinii Kolegium do Spraw Służb Specjalnych oraz sejmowej Komisji do Spraw Służb Specjalnych. W dniu 19 listopada 2015 r. minister Witold Waszczykowski, członek Kolegium do Spraw Służb Specjalnych, w wypowiedzi dla mediów stwierdził: „Każda minuta funkcjonowania tych osób na tym stanowisku była większym zagrożeniem niż to zagrożenie, które płynie w tej chwili spoza Polski”. Pilne wyjaśnienie sprawy wskazanego przez szefa MSZ zagrożenia jest konieczne z punktu widzenia bezpieczeństwa państwa i prawidłowego funkcjonowania sił zbrojnych«. I tu są podpisy wymaganej liczby posłów.</u>
<u xml:id="u-33.3" who="#MichałJach">Ponieważ miałem wątpliwości, czy to jest w zakresie kompetencji, przekazałem ten wniosek do Biura Analiz Sejmowych, żeby Biuro miało pełną informację. Otrzymałem opinię z dnia 29 grudnia 2015 r.: „Opinia prawna na temat wniosku grupy posłów z 15 grudnia 2015 r. o zwołanie posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w trybie art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu”. Proszę państwa, ta opinia ma 6 stron. Zacytuję tylko te najbardziej istotne fragmenty. Oczywiście, każdy z państwa – ponieważ wzbudza to wątpliwości – otrzyma dzisiaj skany zarówno wniosku, jak i opinii prawnej Biura Analiz Sejmowych. Pozwolę sobie zacytować: „I. Tezy opinii:</u>
<u xml:id="u-33.4" who="#MichałJach">1) Wynikające z art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu warunki formalne odnoszące się do wniosku o zwołanie posiedzenia Komisji obejmują:</u>
<u xml:id="u-33.5" who="#MichałJach">– wymóg pisemności,</u>
<u xml:id="u-33.6" who="#MichałJach">– poparcie co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków,</u>
<u xml:id="u-33.7" who="#MichałJach">– obowiązek wyraźnego określenia sprawy mającej być przedmiotem prac Komisji,</u>
<u xml:id="u-33.8" who="#MichałJach">– wymóg, by wniosek dotyczył materii, która objęta jest właściwością Komisji.</u>
<u xml:id="u-33.9" who="#MichałJach">2) Zagadnienia związane z odwołaniem szefów poszczególnych służb specjalnych należą do wyłącznej kompetencji Komisji do Spraw Służb Specjalnych. Organ ten, zgodnie z pkt 2 załącznika do regulaminu Sejmu, jest właściwym i wyłącznym forum, na którym może być rozpatrywana sprawa odwołania szefów służb. Wniosek grupy posłów z 15 grudnia 2015 r. o zwołanie posiedzenia Komisji Obrony Narodowej w trybie art. 152 ust. 2 nie odpowiada wymogom wynikającym z tego przepisu. Sprawa objęta wnioskiem nie mieści się w zakresie działania Komisji, a w konsekwencji złożenie wniosku nie aktualizuje obowiązków przewodniczącego Komisji, o których mowa w tym przepisie”.</u>
<u xml:id="u-33.10" who="#MichałJach">I dalej jest tak: „Analiza ostatniego z wymienionych przepisów” – czyli art. 152 ust. 2 – „wskazuje, że warunki formalne odnoszące się do wniosku o zwołanie posiedzenia obejmują” – i tu są te cztery warunki, które przed chwilą wymieniłem. „Zasada, zgodnie z którą każda stała Komisja związana jest z przysługującym jej zakresem działania prowadzi do ujawnienia jeszcze jednego warunku. Prawidłowo sformułowany wniosek o zwołanie posiedzenia Komisji w celu rozpatrzenia określonej sprawy dotyczyć powinien materii, która jest objęta właściwością Komisji. Wniosek, który dotyczy zagadnienia niemieszczącego się w przedmiotowym zakresie działania Komisji, mimo spełnienia pozostałych warunków nie jest prawidłowym wnioskiem w rozumieniu art. 152 ust. 2 regulaminu Sejmu. Niespełnienie przez wnioskodawców któregokolwiek z wymienionych wyżej czterech warunków prowadzi do wadliwości formalnej wniosku, a tym samym nie aktualizuje obowiązku przewodniczącego do zwołania Komisji. Zgodnie z art. 7 konstytucji, wszystkie organy władzy publicznej, w tym Sejm i jego organy wewnętrzne, mają obowiązek działania w na podstawie i w granicach prawa”.</u>
<u xml:id="u-33.11" who="#MichałJach">Proszę państwa, możecie się zapoznać ze wszystkimi sprawami. Ja tylko stwierdzam, że mając wątpliwości nie podejmowałem automatycznie decyzji. Zwróciłem się do najbardziej miarodajnego dla nas organu, jakim jest Biuro Analiz Sejmowych. Z opinii wynika jednoznacznie, że podjęcie tego tematu na posiedzeniu nadzwyczajnym byłoby złamaniem regulaminu Sejmu, mówiąc matematycznie – c.b.d.o.</u>
<u xml:id="u-33.12" who="#MichałJach">Proszę państwa, czy jeszcze ktoś z państwa chciałby zabrać głos?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#CzesławMroczek">Jeśli można.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#CzesławMroczek">Poinformuję tylko pana przewodniczącego, że w tej sprawie zlecę dodatkowe ekspertyzy konstytucjonalisty. W takim razie pozostawiam to główne zagadnienie. Jeżeli przyjmiemy taką interpretację, to czym w ogóle ta Komisja będzie się zajmować?</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#MichałJach">Panie przewodniczący, oczywiście, popieram. Jeżeli będzie podstawa prawna, to zapewniam pana, że się sprawą zajmiemy.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#MichałJach">Chcę państwu powiedzieć, że do Komisji wpłynął jeszcze jeden wniosek. Dotyczy on kwestii Centrum Eksperckiego Kontrwywiadu NATO. Także ten wniosek budzi moje poważne wątpliwości. Także do tego wniosku poprosiłem o opinię prawną Biura Analiz Sejmowych. Do następnego posiedzenia Komisji mam otrzymać odpowiedź. W zależności od tego, jaka to będzie odpowiedź, poinformuję o podjętej decyzji. Proszę bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#CzesławMroczek">Panie przewodniczący, w świetle tego proponowałbym, żeby świeżo przyjęty plan pracy też skierować do opinii, bo być może wypadnie z niego 2/3 propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#WojciechSkurkiewicz">To niepotrzebne złośliwości.</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#MichałJach">Każdy może mówić. Na szczęście żyjemy w kraju, w którym każdy może mówić to, co uważa za stosowne. Proszę bardzo, najpierw pan poseł Suski.</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#PawełSuski">Panie przewodniczący, ja też pozwolę sobie zacytować art. 152 ust. 2: „Na pisemny wniosek co najmniej 1/3 ogólnej liczby członków Komisji, przewodniczący Komisji obowiązany jest zwołać posiedzenie Komisji w celu rozpatrzenia określonej sprawy. Zwołując posiedzenie w tym trybie, przewodniczący Komisji wyznacza termin posiedzenia tak, aby posiedzenie odbyło się terminie 30 dni od dnia złożenia wniosku, o którym mowa w zdaniu pierwszym”. Nie ma w tym ustępie mowy o kompetencjach, o tym, czy Komisja może się zajmować danym tematem, czy nie. Jest to do właściwości Komisji. W związku z tym Komisja powinna wypowiedzieć się na tym posiedzeniu, czy może ewentualnie omawiać ten temat, czy nie. Posiedzenie powinno być zwołane.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#MichałJach">Proszę bardzo, pan poseł Opioła.</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#MarekOpioła">Dziękuję, panie przewodniczący, bo już długo się zgłaszam. Cieszę się, że udzielił mi pan głosu. Chciałbym powiedzieć jedną rzecz. Chciałbym poinformować Wysoką Komisję, czy osoby, które tego nie wiedzą, że w ostatniej sprawie, o której pan przewodniczący powiedział, czyli w sprawie Centrum Eksperckiego NATO, w dniu jutrzejszym o godz. 10:00 tą sprawą będzie się zajmowała Komisja do Spraw Służb Specjalnych, bo taki jest przedmiotowy zakres działania tej Komisji. To jest miejsce, w którym rozpatruje się tego rodzaju sprawy dotyczące funkcjonowania służb specjalnych, czy porozumień pomiędzy poszczególnymi krajami członkowskimi i służbami specjalnymi. To informacyjnie.</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#MarekOpioła">Odnosząc się do pierwszego wniosku grupy posłów chciałbym jednak panu posłowi Suskiemu i wnioskodawcom zacytować zakres przedmiotowy Komisji Obrony Narodowej. Do tego zakresu należą sprawy obrony państwa, dotyczące zwłaszcza działalności sił zbrojnych, systemu oraz funkcjonowania obrony terytorialnej kraju i obrony cywilnej, wykonywania obowiązków w dziedzinie umacniania obronności przez organy państwowe i przedsiębiorstwa państwowe, organizacje spółdzielcze i społeczne oraz przez obywateli, a także sprawy zakładów przemysłu obronnego. Nie ma tutaj, w zakresie przedmiotowego funkcjonowania Komisji Obrony Narodowej, żadnej informacji, która jest w kontekście funkcjonowania Komisji do Spraw Służb Specjalnych. W zakresie przedmiotowym funkcjonowania Komisji do Spraw Służb Specjalnych jest opiniowanie wniosków w sprawie powoływania i odwoływania poszczególnych osób w służbach specjalnych. To jest zakres przedmiotowy działania Komisji. Rozumiem, że chcecie państwo zlikwidować Komisję do Spraw Służb Specjalnych. Może w ogóle zlikwidujmy załącznik do uchwały Sejmu, mówiący właśnie o tym zakresie przedmiotowym funkcjonowania komisji sejmowych w ogóle.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#MarekOpioła">Wszystkie tego rodzaju wnioski, które będzie mogła złożyć grupa posłów w myśl art. 152, według was, będą bardzo szerokie, więc może w ogóle zlikwidujmy Komisje sejmowe? Pójdźmy dalej, bo po co są w ogóle Komisje sejmowe i zakres przedmiotowy tych Komisji? Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#MichałJach">Dziękuję. Jeszcze pan poseł Andrzej Smirnow.</u>
</div>
<div xml:id="div-45">
<u xml:id="u-45.0" who="#AndrzejSmirnow">To wszystko można było wyczytać. Natomiast chciałem powiedzieć tak. Posiedzenie Komisji zwołane w trybie art. 152 nie może wykraczać poza temat, który został zgłoszony. To nie jest normalne posiedzenie, na którym Komisja może decydować o porządku obrad. W trybie z art. 152 Komisja może rozpatrywać tylko i wyłącznie te rzeczy, które zostały ujęte we wniosku. W tym przypadku Komisja do Spraw Służb Specjalnych jest rzeczywiście Komisją specjalną. Wszystkie sprawy związane z tymi służbami są kierowane do tej Komisji. To jest zupełnie oczywiste.</u>
</div>
<div xml:id="div-46">
<u xml:id="u-46.0" who="#MichałJach">Rozumiem. Proszę państwa, czy są jeszcze jakieś inne sprawy? A może nie, czy są jeszcze inne uwagi dotyczące tego tematu? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-46.1" who="#MichałJach">Czy są jeszcze jakieś inne sprawy bieżące? Proszę bardzo, pan przewodniczący Czesław Mroczek.</u>
</div>
<div xml:id="div-47">
<u xml:id="u-47.0" who="#CzesławMroczek">Dziękuję, panie przewodniczący. W świetle tych nowych praktyk, które wynikają z przewodniczenia Komisji przez pana posła Jacha z PiS, chciałbym spytać, czy w zakresie kierowania podkomisjami też coś się zmieniło? Rozumiem, że już nie będzie posiedzeń w trybie art. 152 regulaminu Sejmu. Czy w podkomisjach będzie obowiązywał parytet z punktu widzenia kierowania? Do tej pory była dobra praktyka, że opozycja nie była wykluczona z punktu widzenia kierowania podkomisjami. Czy tu też już coś się zmieniło?</u>
</div>
<div xml:id="div-48">
<u xml:id="u-48.0" who="#MichałJach">Nie, nic się nie zmieniło. Jeśli chodzi o podkomisje, to nie podlegają one parytetom zarówno jeśli chodzi o liczbę członków, jak i liczbę podkomisji, którymi kierują przedstawiciele poszczególnych klubów. To jest kwestia wyboru przez członków podkomisji.</u>
<u xml:id="u-48.1" who="#MichałJach">Proszę państwa, zgłosił się jeszcze pan poseł Piotr Kaleta, który zadeklarował akces do czterech podkomisji. Pan poseł Kaleta zgłosił się wcześniej, tylko o tym zapomnieliśmy. Natomiast lista jest już dzisiaj zamknięta. Można jeszcze zgłaszać się do podkomisji. Wtedy Komisja podejmie uchwałę, w której rozszerzy skład członków poszczególnych podkomisji.</u>
<u xml:id="u-48.2" who="#MichałJach">Proszę państwa, jeżeli nie ma więcej uwag, zamykam posiedzenie Komisji. Proszę o pozostanie członków podkomisji. Będziemy wybierać przewodniczących podkomisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>