text_structure.xml 28.9 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#BogdanRzońca">Myślę, proszę państwa, że możemy przystąpić do kolejnego posiedzenia Komisji Infrastruktury zaplanowanego na godz. 17, mamy lekkie opóźnienie. A zatem, drodzy państwo, niezwłocznie przystępujemy do posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#BogdanRzońca">Niniejszym otwieram posiedzenie prezentując porządek dzienny. W porządku dziennym mamy rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy – Prawo pocztowe, tym zajmiemy się w pierwszej kolejności. Później mamy rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Inwestycji i Rozwoju oraz odpowiedzi Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, tymi sprawami zajmiemy się w drugim i trzecim punkcie.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#BogdanRzońca">Czy do porządku dziennego są jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#BogdanRzońca">Ponownie witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#BogdanRzońca">Z Ministerstwa Inwestycji i Rozwoju mamy zapowiedź, że jest z nami podsekretarz stanu, pani Magdalena Jarosińska-Jedynak wraz z zespołem, bardzo nam miło. Z Ministerstwa Infrastruktury jest obecny zastępca dyrektora Departamentu Poczty, pan Łukasz Jasiński. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentuje dyrektor Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego, pan Andrzej Świderek wraz z zespołem – bardzo nam miło. Są także strażacy. Co prawda nie widzę pana generała, ale jest pani starszy brygadier Marzena Pytlowana i pan brygadier Ernest Ziębaczewski. Dobrze odczytałem? Dobrze. Oczywiście, z Najwyższej Izby Kontroli jest pan dyrektor Tomasz Emiljan, pan wicedyrektor Adam Bandosz i pan wicedyrektor Adam Kończak. A więc poznaliśmy się.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#BogdanRzońca">Jeżeli nie ma zgłoszeń do porządku obrad, chciałbym zapytać, czy jest przedstawiciel Senatu?</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#BogdanRzońca">Nie ma.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, do ustawy o zmianie ustawy– Prawo pocztowe napłynęła jedna poprawka.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#BogdanRzońca">Senat po rozpatrzeniu uchwalonej przez Sejm na posiedzeniu w dniu 12 kwietnia 2019 roku ustawy o zmianie ustawy – Prawo pocztowe wprowadza do jej tekstu poprawkę polegającą na tym, że w art. 1 w pkt 3 w art. 34 wyrazy „stosuje się” zastępuje się wyrazami „operator pocztowy, który zawarł z nim umowę o świadczenie usługi pocztowej, stosuje”. A więc „nie stosuje się” tylko „stosuje”.</u>
          <u xml:id="u-1.9" who="#BogdanRzońca">Czy panowie mecenasi objaśnią nam zawiłość owej poprawki? Czy wszystko jest w porządku?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#WojciechPaluch">Panie przewodniczący, szanowni państwo, poprawka zgłoszona przez Senat do przedmiotowej ustawy ma charakter stricte doprecyzowujący. Wskazuje właściwy podmiot w postaci operatora pocztowego, który jest przedsiębiorcą uprawnionym do wykonywania działalności pocztowej na podstawie wpisu do rejestru operatorów pocztowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#WojciechPaluch">Wydaje się nam, że poprawka nie powinna budzić wątpliwości co do jej ewentualnego przyjęcia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#BogdanRzońca">Zapytam teraz panią minister, skoro do nas przybyła – jakie jest stanowisko ministerstwa w tej sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">To nie nasze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogdanRzońca">To nie wasze… tak, słusznie.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BogdanRzońca">W takim razie proszę Departament Poczty z Ministerstwa Infrastruktury.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BogdanRzońca">Bardzo przepraszam panią minister za narażenie na stres.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ŁukaszJasiński">Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo posłowie, Ministerstwo Infrastruktury, oczywiście, popiera wprowadzenie poprawki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#BogdanRzońca">Dobrze.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#BogdanRzońca">Kiedyś, proszę państwa, byłem nauczycielem. W planie pracy ktoś kazał mi uczyć matematyki. Poczułem się wtedy pewnie tak jak pani minister. Myślałem, że zemdleję.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#BogdanRzońca">Nie ma przeszkód, żeby przyjąć poprawkę – tak, panie dyrektorze?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ŁukaszJasiński">Nie ma żadnych przeszkód.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#BogdanRzońca">Wobec tego przyjmujemy poprawkę bez sprzeciwu. Zapytam formalnie, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia poprawki.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#BogdanRzońca">Nie ma sprzeciwu, wobec tego uznajemy, że poprawka Senatu jest odpowiednia, została przyjęta przez Wysoką Komisję. A zatem bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#BogdanRzońca">Byłem posłem sprawozdawcą, jeżeli państwo pozwolą, będę kontynuować. Jeżeli są inne zgłoszenia, proszę bardzo?</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#BogdanRzońca">Nie ma innych zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#BogdanRzońca">Podejmuję się tej roli, bardzo dziękuję. Poseł sprawozdawca został wybrany, dziękuję państwu bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#BogdanRzońca">Zamykam pierwszy punkt.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#BogdanRzońca">Za chwileczkę przejdziemy do punktów drugiego i trzeciego.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#BogdanRzońca">Został zrealizowany punkt pierwszy dotyczący Prawa pocztowego z druku nr 3426, teraz przechodzimy do rozpatrzenia odpowiedzi Ministra Inwestycji i Rozwoju na dezyderat nr 9 skierowany do Prezesa Rady Ministrów w sprawie obowiązku stosowania zasady projektowania uniwersalnego.</u>
          <u xml:id="u-9.8" who="#BogdanRzońca">Państwo posłowie macie materiał, czyli dezyderat nr 9 i odpowiedź, tak? Czy do odpowiedzi na dezyderat ktoś z państwa ma uwagi albo chciałby wypowiedzieć się na ten temat?</u>
          <u xml:id="u-9.9" who="#BogdanRzońca">Pani minister przedstawi odpowiedź, tak?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Jeżeli jest taka potrzeba to, oczywiście.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#BogdanRzońca">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Szanowni państwo, w nawiązaniu do dezyderatu chciałabym uprzejmie poinformować, że Program Dostępność Plus został przygotowany w oparciu o koncepcję uniwersalnego projektowania, czyli tworzenia takich rozwiązań, które będą dostępne dla osób w różnym wieku, mających różny stopień sprawności motorycznej i poznawczej, zróżnicowane doświadczenia życiowe i żyjących w odmiennych obszarach kulturowych.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Jedno z czterdziestu czterech kompleksowych działań, które zostały zaplanowane w Programie Dostępność Plus, zakłada ustanowienie przepisów prawnych, które zagwarantują dostępność w prowadzeniu inwestycji budowlanych, zakup odpowiednio przygotowanych środków transportu, oznaczenie tras czy przestrzeni publicznej. Jesteśmy w trakcie realizacji owego działania. Projekt ustawy o zapewnieniu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami został przedstawiony, w wykazie prac Rządowego Centrum Legislacji ma numer UA 44.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Projekt ten ma na celu realizację postanowień Konwencji Organizacji Narodów Zjednoczonych o Prawach Osób Niepełnosprawnych. Ministerstwo Inwestycji i Rozwoju w wyniku przeprowadzonych konsultacji społecznych oraz uzgodnień międzyresortowych przygotowało projekt ustawy, który – mamy nadzieję – w najbliższym czasie zostanie skierowany pod obrady Komitetu Stałego Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Szanowni państwo, chcielibyśmy, żeby zgodnie z projektem podmioty publiczne oraz instytucje inne niż publiczne, ale korzystające ze środków publicznych, jeżeli tak stanowi umowa, która przekazuje owe środki, były zobowiązane do zapewnienia minimalnych wymagań w zakresie dostępności architektonicznej, cyfrowej i informacyjno-komunikacyjnej. Projekt ustawy, który został przekazany, po raz pierwszy wprowadza do obiegu prawnego definicję uniwersalnego projektowania jako narzędzia, które będzie miało na celu zapewnienie dostępności.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Oprócz kwestii związanych z uniwersalnym projektowaniem ustawa ma za zadanie wprowadzić zmiany w obowiązujących przepisach prawa, przede wszystkim, w celu unifikacji oraz dostosowania do realnych potrzeb społeczeństwa, w którym żyją wszyscy obywatele, w tym osoby z niepełnosprawnościami czy osoby starsze. Projekt ustawy przewiduje, po pierwsze, przegląd obowiązujących przepisów prawa przez odpowiednich ministrów. Zgodnie z zapisami ustawy ma to nastąpić w terminie dwunastu miesięcy od dnia jej wejścia w życie. Pozwoli to na szersze i bardziej spójne włączenie dostępności do przepisów obowiązującego prawa, w tym z uwzględnieniem idei uniwersalnego projektowania.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Projekt ustawy wprowadza także rozwiązania prawne, które stopniowo pozwolą zmieniać szczegółowe warunki techniczne określające sposób projektowania, wykonywania i użytkowania budynków w kierunku ich adekwatności do potrzeb wszystkich obywateli.</u>
          <u xml:id="u-12.6" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Po to, żeby uzupełnić koordynację dostępności na różnych poziomach, w projekcie przewidziano również rolę koordynatora dostępności, do którego zapewnienia zostanie zobowiązany każdy organ administracji publicznej, w tym organy administracji rządowej i samorządowej, organy kontroli państwowej i ochrony prawa oraz sądy i trybunały. Do jego zakresu będzie należało wsparcie osób ze szczególnymi potrzebami w dostępie do usług danego podmiotu, jak też przygotowanie i koordynacja wdrożenia planu działania na rzecz poprawy dostępności.</u>
          <u xml:id="u-12.7" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#BogdanRzońca">Czy państwo posłowie mają jakieś uwagi?</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#BogdanRzońca">Proszę bardzo, pan przewodniczący Żmijan.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#StanisławŻmijan">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowna pani minister, jest to odpowiedź na dezyderat w bardzo ważnej sprawie. Mam przekonanie, że Komisja miała intencje uzyskania głębszej odpowiedzi. Mam poczucie, że państwo, pani minister podpisując się pod odpowiedzią na dezyderat poinformowała, że przygotowujecie się do obowiązku wdrożenia, obowiązku stosowania zasady uniwersalnego projektowania. Myślę, że to, że w najbliższym czasie będzie przygotowany projekt ustawy, to stanowczo za mało.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#StanisławŻmijan">Chciałbym dopytać, ponieważ od marca upłynęło trochę czasu. Na jakim jest etapie, kiedy rzeczywiście pojawi się projekt ustawy? Kiedy pojawi się w Komitecie Stałym Rady Ministrów? Jaka jest perspektywa ewentualnej pracy Komitetu Stałego Rady Ministrów, uzgodnień międzyresortowych? Myślę… mam przekonanie, że Wysoka Komisja podejmując temat chciała po prostu realnego działania.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#StanisławŻmijan">Zdając sobie sprawę, że jest to początkowa faza działań rządu w tym zakresie, nie wymagam, aczkolwiek trzeba by było pokazać (to także było oczekiwaniem Wysokiej Komisji), jakie będą narzędzia, jakie będą środki finansowe? Ustawa, o której pani minister mówi, że jest przygotowywana to stanowczo za mało.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#StanisławŻmijan">Nie mam wątpliwości (przede wszystkim, nie ma ich Wysoka Komisja), że problem jest na tyle ważny, iż oczekiwalibyśmy przynajmniej terminów czasowych… oczywiście, nie co do dnia czy nawet co do tygodnia, ale oczekiwalibyśmy określenia jakiejś perspektywy czasowej.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#StanisławŻmijan">Bardzo proszę o odniesienie się, o próbę doprecyzowania, kiedy możemy się spodziewać realnych efektów.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#BogdanRzońca">Czy pani minister zechciałaby odnieść się do prośby pana przewodniczącego?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Jeżeli chodzi o Komitet Stały Rady Ministrów, trudno mi powiedzieć, że tak będzie na pewno, ale planujemy, że ustawa pojawi się w dniu 23 maja. Przekazaliśmy ją w zeszłym tygodniu. Projekt ustawy został przekazany w sobotę. W ten czwartek miał być rozpatrywany przez Komitet Stały Rady Ministrów. Z powodów, które – niestety – nie są mi znane, najprawdopodobniej stanie się to w przyszłym tygodniu, w dniu 23 maja.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Jeżeli chodzi o pozostałe kwestie, czyli środki, mechanizmy i sposoby, myślę, że ustawa o zapewnieniu dostępności daje możliwości nakładania pewnych kar za to, że budynki nie są dostosowane i nie spełniają pewnych wymogów. Takie kwestie także zostały tam określone. Zasada uniwersalnego projektowania będzie miała również przełożenie na warunki techniczne, na rozporządzenie dotyczące warunków technicznych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Zgodnie z Programem Dostępność Plus podejmowanych jest także wiele działań mających na celu doszkolenie, poprawę wiedzy i informacji na ten temat po stronie architektów, planistów. Takie działania są podejmowane również wśród pracowników jednostek samorządu terytorialnego, inspektoratów nadzoru budowlanego, konserwatorów zabytków. Myślę, że kwestie związane z uniwersalnym projektowaniem powoli będą się rozchodzić po odpowiednich osobach, które mają na to wpływ.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Dzisiaj ciężko mówić o efektach związanych z Programem Dostępność Plus, ponieważ program dopiero rusza. Rozpoczęliśmy pierwsze konkursy w tym zakresie… już się odbywają. Zaczynamy dostrzegać pierwsze efekty, ale myślę, że jest to proces, na który chwilę trzeba będzie poczekać, aczkolwiek działania, które będą podejmowane na podstawie ustawy o zapewnieniu dostępności osobom o szczególnych potrzebach, będą mogły się już materializować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#StanisławŻmijan">Spodziewałem się takiej odpowiedzi. Pozwoli pani jednak, że poruszę kwestię narzędzi. Wolałbym jednak, żeby – myślę, że dla wszystkich zaangażowanych byłoby to do przyjęcia, stanowiłoby zachętę do podjęcia tematu – narzędzia polegały na nagradzaniu. Przecież mówimy nie tylko o jednostkach publicznych, ale także o jednostkach prywatnych. Wolałbym, żeby narzędzia polegały na tym, żeby jednostki prywatne zachęcać poprzez ich wspieranie. W ten sposób rozwiązujemy poważny problem społeczny.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#StanisławŻmijan">W związku z tym, zamiast karania, czyli opresji, spróbujmy pomyśleć w drugą stronę zachęcając a wręcz, mówiąc otwarcie, nagradzając, z tym, że nie chodzi tutaj o nagrody, ale o zwykłe wsparcie. Wspólnie chcemy rozwiązywać bardzo poważny problem społeczny.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#StanisławŻmijan">Bardzo dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#BogdanRzońca">Czy są jeszcze jakieś inne głosy?</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#BogdanRzońca">Pani minister, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#MagdalenaJarosińskaJedynak">Jak najbardziej nagrody także zostały przewidziane w ustawie. Jest nagroda przewidziana dla podmiotów publicznych, które zapewnią dostęp do swoich obiektów zgodnie z przepisami ustawy o dostępności. Na dzień dzisiejszy, zgodnie z przepisami ustawy, jest to obniżenie składki na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych o 5%. Taka nagroda dla podmiotów publicznych… przepraszam – dla podmiotów prywatnych, także jest.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#BogdanRzońca">Widzę, że zgłasza się pan minister Grabarczyk.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#CezaryGrabarczyk">Będę oszczędzał rząd…. chciałbym natomiast zwrócić się z pytaniem do przedstawicieli Państwowej Straży Pożarnej, jak oceniają ryzyka, zagrożenia, które legły u podstaw sformułowania dezyderatu. Czy rzeczywiście możemy spokojnie czekać na rozpęd strony rządowej?</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#CezaryGrabarczyk">Sytuacja już na pierwszy rzut oka wygląda...</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#BogdanRzońca">Przepraszam, panie ministrze, jesteśmy przy punkcie drugim.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#CezaryGrabarczyk">Tak, chodzi o dezyderat…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#BogdanRzońca">Proszę zwrócić uwagę, że jeżeli chodzi o dezyderat nr 9, mamy odpowiedź Ministra Inwestycji i Rozwoju w sprawie obowiązku stosowania zasady projektowania uniwersalnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#CezaryGrabarczyk">Ok, dobrze… chodziło mi o kolejny punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#BogdanRzońca">Tak, właśnie tak mi się wydawało.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#BogdanRzońca">Teraz państwo zostali narażeni na stres, ale na razie nikt nie zemdlał na sali. Dawno się nie widzieliśmy i mamy pewne problemy komunikacyjne.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#BogdanRzońca">Pani minister, czy chciałaby pani jeszcze coś dodać?</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#BogdanRzońca">W takim razie mam propozycję. Odbyła się dyskusja. Z uwagi na zapis w odpowiedzi, że ustawa po raz pierwszy wprowadza do polskiego systemu prawnego definicję uniwersalnego projektowania jako kluczowego narzędzia zapewnienia dostępności, proponuję przyjąć odpowiedź na dezyderat. Rzeczywiście, jest to pierwszy krok. Pewnie będą dalsze uściślenia.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#BogdanRzońca">Była dyskusja, czy jest sprzeciw wobec przyjęcia odpowiedzi na dezyderat?</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#BogdanRzońca">Nie ma sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#BogdanRzońca">Bardzo dziękuję pani minister wraz z zespołem, można powiedzieć, z tandemem za przedstawione stanowisko.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#BogdanRzońca">Nie ma sprzeciwu, wobec tego Wysoka Komisja przyjmuje odpowiedź na dezyderat nr 9.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#BogdanRzońca">Teraz przechodzimy do dezyderatu nr 10, chodzi o rozpatrzenie odpowiedzi Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji na dezyderat nr 10 dotyczący rozporządzenia w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów. Odpowiedź na dezyderat nr 10 została przedstawiona. Może rozpocznijmy turę pytań. Panie ministrze, jeżeli są pytania, bardzo proszę – zwracam się do pana posła Grabarczyka, czy powtarza pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#CezaryGrabarczyk">Powtarzam swoje pytanie do przedstawicieli Państwowej Straży Pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#CezaryGrabarczyk">Moim zdaniem, jeżeli chodzi o odpowiedź zawartą w części, którą omówiliśmy, jest to związane. Projektowanie musi uwzględniać odpowiedź na zagrożenia dotyczące osób niepełnosprawnych.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#CezaryGrabarczyk">Może to być także w tej części.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#CezaryGrabarczyk">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#BogdanRzońca">Bardzo proszę.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#BogdanRzońca">Mamy panią starszą brygadier Marzenę Pytlowaną.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#AndrzejŚwiderek">Odpowie pan brygadier Ziębaczewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#BogdanRzońca">Dobrze, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#ErnestZiębaczewski">Brygadier Ernest Ziębaczewski, dyrektor Biura Rozpoznawania Zagrożeń w Komendzie Głównej Państwowej Straży Pożarnej.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#ErnestZiębaczewski">Naturalnie, dwie kwestie, które zostały poruszone w dezyderatach, są bardzo istotne i są ze sobą bezpośrednio powiązane. Warunki ewakuacji to przede wszystkim wymagania przepisów techniczno-budowlanych. Rozpoczęcie procesu wdrażania do projektowania potrzeb osób niepełnosprawnych będzie wiązało się również z tym, że trzeba będzie uwzględniać nie tylko dostępność, ale w ramach dostępności również możliwość skutecznej ewakuacji. Działania, które obecnie podejmuje rząd, wpisują się również w nasze działania.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#ErnestZiębaczewski">W kwestii organizacji ewakuacji – jest to druga część obszaru, jakim jest ewakuacja w budynku – jesteśmy w pełni świadomi tego, że w ramach zmian, które będą podejmowane, my również będziemy realizować kompleksowe zmiany w tym zakresie. Na dzień dzisiejszy stoimy na stanowisku, że ogólne przepisy dotyczące ochrony przeciwpożarowej obejmują tę kwestię. Dostosujemy się natomiast do rozwiązań, które będą projektowane w ramach przedmiotowej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#BogdanRzońca">Proszę bardzo, panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#CezaryGrabarczyk">Mam uzupełniające pytanie.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#CezaryGrabarczyk">Czy eksperci Państwowej Straży Pożarnej wypracowują jakieś wytyczne, jakieś wskazówki, które powinny być uwzględnione przy projektowaniu przepisów?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#CezaryGrabarczyk">My tutaj tworzymy prawo, ale na tej sali chyba nie ma ekspertów z dziedziny pożarnictwa, którzy mogliby podpowiedzieć jak kształtować normy, będą to czysto techniczne kwestie. Myślę, że wiedza ekspercka, która wynika z doświadczeń Państwowej Straży Pożarnej, byłaby tutaj czymś bardzo wskazanym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#BogdanRzońca">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#StanisławŻmijan">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, jest to zasadnicza kwestia.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#StanisławŻmijan">Zapytam wprost: czy przedstawiciele, niewątpliwie eksperci, jak przed chwilą powiedział pan minister Grabarczyk, uczestniczą w pracach nad Projektem Dostępność Plus. Jest to zasadnicza kwestia. Projekt rzeczywiście może być przygotowany w jednym czy w drugim resorcie. Oczywiście, my tutaj odbędziemy dyskusję – zawsze jest pytanie, czy rozwiązujemy problemy, czy załatwiamy poważne sprawy społeczne. Wobec tego jest pytanie wprost. Zresztą i w jednej, i w drugiej odpowiedzi resort odwołuje się do wspomnianego dokumentu.</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#StanisławŻmijan">Nasze pytanie jest takie: czy państwo, którzy na co dzień, w realu ćwiczycie te problemy, czy państwa przedstawiciele uczestniczą w tych pracach?</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#BogdanRzońca">Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#ErnestZiębaczewski">Naturalnie, uczestniczymy na zasadzie udziału w konsultacjach międzyresortowych. Jesteśmy angażowani do owych prac przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji. Dzisiaj dostaliśmy kolejną wersję dokumentu. Przedstawimy swoje stanowisko w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#BogdanRzońca">Czy są jeszcze inne uwagi?</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, jeżeli nie ma, proponuję przyjąć odpowiedź, tym bardziej, że – jak napisano w odpowiedzi – Komendant Główny Państwowej Straży Pożarnej polecił komendantom wojewódzkim pewne wzmożone działania w zakresie nadzoru. A więc jest informacja i orientacja w tej problematyce. Odpowiedź jest taka a nie inna, stąd moje pytanie. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#StanisławŻmijan">Właśnie chodzi między innymi o stwierdzenie, które przywołał pan przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#StanisławŻmijan">Nie chcemy rozwiązania, w którym – rzecz jasna, w ramach obowiązującego prawa – straż pożarna wykona swoje obowiązki. Jednostki w terenie oczywiście wykonają to, do czego zobowiąże je komendant główny, tylko że będzie to, jak zresztą państwo podkreślacie, w granicach obowiązującego prawa. A my chcemy, żebyście państwo uczestniczyli w kształtowaniu prawa, które później będziecie państwo nadzorować, dlatego że, jak powiedziałem, znacie problemy od podszewki. To jest istota rzeczy. Wszyscy będziemy usatysfakcjonowani – a chodzi przede wszystkim o bezpieczeństwo ludzi – wtedy, kiedy będziemy mieli przekonanie, że jest to najlepsze rozwiązanie legislacyjne, prawne i, rzecz jasna, że jest nadzorowane, egzekwowane przez profesjonalną służbę.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#StanisławŻmijan">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#BogdanRzońca">Bardzo proszę, udzielam panu głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#AndrzejŚwiderek">Dziękuję, panie przewodniczący.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#AndrzejŚwiderek">Andrzej Świderek, dyrektor Departamentu Ochrony Ludności i Zarządzania Kryzysowego.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#AndrzejŚwiderek">Właśnie w tym kontekście chciałbym poinformować Wysoką Komisję, że Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji zwrócił się do Ministra Inwestycji i Rozwoju, że najlepszą platformą w zakresie wypracowania wytycznych czy kierunków działania jest Rada Dostępności. W ramach rady komendant główny wyznaczył swojego przedstawiciela, żeby intensywnie pracować w tym zakresie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#BogdanRzońca">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#BogdanRzońca">Proszę państwa, a zatem po dyskusji zadam pytanie: czy jest sprzeciw wobec przyjęcia odpowiedzi na dezyderat nr 10 Komisji Infrastruktury?</u>
          <u xml:id="u-42.2" who="#BogdanRzońca">Nie ma sprzeciwu, przyjęliśmy odpowiedź na dezyderat nr 10.</u>
          <u xml:id="u-42.3" who="#BogdanRzońca">Wobec powyższego wyczerpaliśmy porządek obrad.</u>
          <u xml:id="u-42.4" who="#BogdanRzońca">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
          <u xml:id="u-42.5" who="#BogdanRzońca">Zapraszam państwa na godz. 19.30 do tej samej sali, dziękuję państwu bardzo.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>