text_structure.xml 14.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam parlamentarzystów i szanownych gości w nowym roku.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam panią Annę Moskwę podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, panią Monikę Niemiec-Butryn dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Pawła Krężla zastępcę dyrektora Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Bartosza Dziurlę naczelnika Wydziału Kształcenia i Kwalifikacji w Departamencie Edukacji Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Tomasza Emiljana dyrektora Departamentu Infrastruktury w Najwyższej Izbie Kontroli, panią Martynę Huszczę eksperta w Departamencie Edukacji Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Andrzeja Kaczorka głównego specjalistę w Departamencie Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Pawła Kowalskiego członka prezydium Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”i przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” przy PŻM, pana Henryka Piątkowskiego przewodniczącego Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy, pana Przemysława Rdesa naczelnika wydziału w Departamencie Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Kamila Wojnara zastępcę dyrektora Departamentu Rybołówstwa w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Przemysława Żukowskiego naczelnika w Departamencie Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 stycznia do 30 czerwca 2018 r. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu uznam, że Komisja przyjęła zaproponowany porządek dzienny.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nie słyszę sprzeciwu.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otrzymali państwo propozycję planu pracy w formie tabelarycznej. Tabela uwzględnia tematy, które nie zostały zrealizowane w drugim półroczu ubiegłego roku, są wynikiem decyzji podjętych na posiedzeniach Komisji oraz zgłoszone przez posłów: Jerzego Wilka, Kazimierza Kotowskiego i Arkadiusza Marchewkę. Plan pracy nie uwzględnia tematów, które będą zlecone przez Sejm i Marszałka Sejmu oraz spraw wynikających z bieżących potrzeb.</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym otwieram dyskusję. Mam dwie uwagi, ale najpierw oddam głos panu wiceprzewodniczącemu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszAziewicz">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, mam dwie uwagi, propozycje dotyczące materiału przygotowanego przez panią przewodniczącą.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszAziewicz">Proponuję, aby jeszcze w styczniu (najpóźniej w lutym) rozpatrzyć informację na temat realizacji skutków wejścia w życie ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego, popularnie mówiąc – chodzi o ustawę stoczniową. Pan minister Kowalczyk złożył deklarację, że do końca roku przygotuje stosowną informację. Wydaje się mi, że nie powinniśmy z tym czekać. Minął rok obowiązywania ustawy, zatem chcemy wiedzieć, co z niej wyniknęło.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TadeuszAziewicz">Natomiast, jeżeli chodzi o pkt 7: „Informacja na temat restrukturyzacji Polskiej Żeglugi Morskiej”, chcę poprosić, aby była to: „Informacja na temat restrukturyzacji PŻM, ze szczególnym uwzględnieniem zaangażowania portów morskich”.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TadeuszAziewicz">To wszystko, nie mam więcej uwag.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Krótko mówiąc, chodziłoby o realizację ustawy stoczniowej?</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nie wiem, czy damy radę w styczniu, gdyż mamy jedno posiedzenie. Skontaktujemy się z panem ministrem i spróbujemy podjąć temat w lutym.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy są jeszcze uwagi ze strony państwa parlamentarzystów?</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, ze względu na ważne sprawy, w kontekście ustawy o pracy na morzu i kwestii społecznych związanych nie tylko z marynarzami, ale i rybakami, chcę wrócić do tematu. Nie było osoby decyzyjnej z Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, a temat jest bardzo ważny, gdyż dotyczy rybaków, ubezpieczeń społecznych i świadczeń emerytalnych, których nie posiadają armatorzy rybaccy. Mamy do czynienia ze skomplikowaną sytuacją. Wydaje się mi, że to jest bardzo ważny element w chwili przechodzenia tych osób na emeryturę. Chcę zaproponować modyfikację, żeby punkt dotyczył właścicieli pływających kutrów i łodzi rybackich oraz pływających armatorów.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W grze słów jest zawartych bardzo dużo treści. I to jest również zasadnicza różnica, jeśli chodzi o konkretne zadawanie pytań i oczekiwanie na propozycje ze strony przedstawicieli Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej. To jest nam potrzebne, gdyż państwo, jako ministerstwo, ogarniają całość, stąd moja propozycja. Chcę odwrócić kolejność – najpierw zajęlibyśmy się ubezpieczeniami społecznymi. To nie jest nowy temat. Zatem, najpierw omówimy informację na temat ubezpieczeń społecznych, a temat nr 1 stałby się numerem 2. Reszta tematów pozostanie bez zmian, jak w tabeli.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę państwa, à propos informacji, o której mówiłam, że na bieżąco wpływają tematy wynikające z prac zleconych przez Sejm, dzisiaj otrzymaliśmy od marszałka dokument do rozpatrzenia. Jest to Sprawozdanie o pomocy publicznej udzielanej w sektorze rolnictwa lub rybołówstwa Rzeczypospolitej Polskiej w 2016 r. (druk nr 2171). Proponuję rozpatrzyć ten punkt również w styczniu. Nic się nie stanie, jeżeli poświęcimy kilka minut tak ważnej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z państwa chce zabrać głos?</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#HenrykPiątkowski">Dziękuję pani przewodniczącej.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#HenrykPiątkowski">Henryk Piątkowski, Ogólnopolski Związek Zawodowy Oficerów i Marynarzy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#HenrykPiątkowski">Chcę państwu posłom zaproponować, aby Komisja zechciała ująć w swoim planie jeszcze jeden punkt, tj. funkcjonowanie ustawy o pracy na morzu. Ustawa funkcjonuje już dwa lata. Jest kilka miejsc, które stronie pracowniczej zespołu trójstronnego wydają się funkcjonować co najmniej nie do końca dobrze lub w ogóle nie funkcjonować. Jednym z elementów jest art. 118, tj. kwestia podatków dochodowych. Jak rozumiem, jest to notyfikowane Komisji Europejskiej. Przyznam, że marynarze pływający pod polską banderą nie mogą dzisiaj korzystać z tego dobrodziejstwa. Myślę, że państwo bardzo by nam pomogli, gdyby – o taką informację od Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej – Komisja wystąpiła. Może potrzeba działań, aby ustawa w powyższym artykule rozpoczęła normalne funkcjonowanie i pomogła ludziom korzystać z zapisów ustawy.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#HenrykPiątkowski">Druga kwestia, nazywając kolokwialnie, to specyficzne podejście instytucji państwa, czyli administracji terenowej, dyrektorów, urzędów morskich i Państwowej Inspekcji Pracy, do swoich zadań i obowiązków wynikających z ustawy. Chodzi, między innymi, o realizację artykułów ustawy mówiących o dostępie związków zawodowych do dokumentów wydawanych przez urzędy morskie w zakresie certyfikowania statku w kontekście morskiej konwencji pracy i ustawy, czyli o morskich certyfikatach pracy. Z jednej strony otrzymujemy informacje od urzędów morskich, że mamy udać się do armatorów polskich. Z drugiej strony, armatorzy, w oparciu o wskazania tych samych urzędów morskich, odmawiają nam dostępu. Dokumenty mogą być w każdej chwili przedstawione Komisji.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#HenrykPiątkowski">Podobnie wygląda sytuacja w odniesieniu do rozdziału, który mówi o odpowiedzialności karnej. Są dwie instytucje mogące, zgodnie z ustawą, wykonać swoje zadania w zakresie wystąpienia o ukaranie armatora, jeśli na to zasługuje – Urząd Morski i Państwowa Inspekcja Pracy. Tutaj także napotykamy, z dużym zdziwieniem, na opór tych instytucji, które nie chcą zająć się zgłaszaną sprawą lub traktują ją jako błahą, udając, że nie istnieje.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#HenrykPiątkowski">Stąd prośba ze strony pracowników zespołu trójstronnego o ujęcie w planie pracy tematu pt. informacja na temat funkcjonowania ustawy o pracy na morzu.</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#HenrykPiątkowski">Będziemy wdzięczni, jeśli państwo znajdą czas i poświęcą temu uwagę.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#HenrykPiątkowski">Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie Henryku, jak pan wie, jesteśmy w kontakcie i w poprzedniej kadencji męczyliśmy ministra. Mam następującą propozycję. Nie zapisałam tego tematu, gdyż wiem, że ma powstać kompleksowe rozwiązanie, nad którym pracujemy.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Rzeczywiście, sytuacja trochę nam się skomplikowała, co nie oznacza, że z państwem nie pracujemy. Są dwie sprawy: nowy dokument, który ma nam umilić życie a także – jak on obecnie funkcjonuje. Ma pan rację. Natomiast, temat powinien brzmieć: kontrola realizacji ustawy o pracy na morzu. Na pewno o tym pamiętam.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jak państwo widzą, tematów jest bardzo dużo. Zależy mi, aby Komisja naprawdę zajmowała się nawet najmniejszym problemem, który do nas trafia. Powracamy cyklicznie, ponieważ nie jesteśmy często usatysfakcjonowani albo czekamy i dajemy sobie szansę na wypracowanie rozwiązania.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Gdybym mogła, umieściłabym jeszcze trzydzieści dodatkowych punktów i przerobiła je z państwem i przedstawicielami ministerstwa. Ubiegły rok pokazał, że mimo dużej liczby tematów, udało nam się wiele zrealizować. Wyrobiliśmy się w czasie i omówiliśmy wszystkie poważne kwestie.</u>
          <u xml:id="u-5.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Obiecuję, że jeśli pojawi się możliwość, na pewno temat wkomponuję w nasz program, moi koledzy tego dopilnują. To jest ważne z racji codziennych problemów.</u>
          <u xml:id="u-5.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Odnośnie do kwestii emerytalnych –jeśli będziemy gościć przedstawicieli Ministerstwa Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej, również poruszymy aktualne sprawy urzędów skarbowych. Ponownie wracamy do ręcznego sterowania – w poszczególnych kwestiach marynarze zgłaszają się do posłów, związków zawodowych, ministra, żeby wyjaśniać proste sprawy. Jesteśmy w kontakcie z panem Henrykiem i próbujemy sobie wzajemnie pomóc.</u>
          <u xml:id="u-5.7" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli nie ma sprzeciwu, przyjmujemy plan pracy, pamiętając o propozycji pana Henryka Piątkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-5.8" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeżeli państwo z ministerstwa chcą odnieść się do sprawy, bardzo proszę o zabranie głosu – bardzo proszę, pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#AnnaMoskwa">Oczywiście, jak najbardziej jesteśmy gotowi dyskutować w tym temacie na posiedzeniu Komisji. Chcę zwrócić uwagę, że zespół trójstronny miał spotkać się 25 stycznia, chociaż związki zawodowe proponują inny termin (zapewne koniec stycznia, początek lutego), ten temat będzie potraktowany jako priorytet i zajmiemy się nim kompleksowo. Ważne, że w grupie są przedstawiciele wszystkich zainteresowanych resortów a problem możemy rozwiązać szczegółowo i kompleksowo. Niemniej jednak, uważamy, że posiedzenie Komisji jest także miejscem do dyskusji. Jesteśmy otwarci.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#AnnaMoskwa">Mam jeszcze drobną uwagę do pkt 10. Jeśli chodzi o spółki Gryfia S.A. i ST3 Offshore, widzimy konieczność zaangażowania Ministerstwa Obrony Narodowej.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#AnnaMoskwa">Jeszcze techniczna uwaga – mamy nowe ministerstwo, co odnosi się do zmian w pkt 6.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#AnnaMoskwa">Poza tym nie mamy uwag, dziękujemy za kompleksowy i ambitny plan pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, dziękuję gościom za przybycie. Dzisiejsze posiedzenie Komisji było konkretne, chociaż krótkie. Dziękuję państwu za obecność.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Wyczerpaliśmy porządek dzienny, zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>