text_structure.xml 57.3 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenia Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam państwa parlamentarzystów oraz przybyłych gości. Stwierdzam kworum.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W porządku dziennym posiedzenia przewidujemy rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji Finansów Publicznych rządowego projektu ustawy budżetowej na rok 2017 – druk nr 871 – w zakresie działania Komisji. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Chciałam przywitać gości: pana ministra Jerzego Maternę – sekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz inne osoby z tego samego ministerstwa: panią Katarzynę Krzywdę – dyrektora departamentu oraz panią Monikę Zbrzeźniak-Sikorę – naczelnik Wydziału Organizacyjno-Budżetowego w Departamencie Gospodarki Morskiej, pana Marcina Białka – naczelnika Wydziału Transportu Wodnego i Śródlądowego w Departamencie Żeglugi Śródlądowej, panią Bożenę Pleczeluk – dyrektor oraz panią Jolantę Cak – naczelnika Wydziału Budżetu w Biurze Dyrektora Generalnego, pana Przemysława Kęczkowskiego – inspektora w Departamencie Edukacji Morskiej, pana Janusza Wronę – dyrektora oraz panią Edytę Kosobucką – naczelnika Wydziału Kontroli i Monitorowania Wykorzystania Funduszy Pomocowych w Departamencie Rybołówstwa.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam panią Monikę Banaszek – głównego specjalistę oraz panią Annę Sobczak – naczelnika Wydziału Finansowania Infrastruktury w Departamencie Finansowania Sfery Gospodarczej, panią Annę Karasińską – specjalistę w Departamencie Instytucji Płatniczej oraz pana Andrzeja Mielczarza – głównego specjalistę w Departamencie Budżetu Państwa Ministerstwa Finansów. Witam pana Tomasza Emiljana – dyrektora oraz pana Marka Maja – doradcę ekonomicznego w Departamencie Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Witam pana Czesława Kościerzyńskiego – członka prezydium Krajowej Rady Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy i przewodniczącego Przedstawicielstwa Międzyzakładowego przy Urzędzie Morskim i Okręgowym Inspektoracie Rybołówstwa Morskiego w Gdyni, pana Andrzeja Kościka – niezawodnego przewodniczącego oraz pana Pawła Kowalskiego – członka prezydium Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność” oraz przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej w Polskiej Żegludze Morskiej, pana Konstantego Michałowskiego – członka prezydium Krajowej Rady Ogólnopolskiego Związku Zawodowego Oficerów i Marynarzy i inspektora Inspektoratu w Szczecinie, pana Bolesława Zasadę – wiceprzewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków.</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję państwu za przybycie. Jak zwykle odpowiedzieli państwo pozytywnie na nasze zaproszenie. Miło państwa znów widzieć. Przechodzimy do rozpatrzenia budżetu. Przypominam, że każda zgłoszona poprawka do ustawy budżetowej musi zawierać źródło finansowania, a więc wskazanie pozycji, z której należy przesunąć środki oraz cel finansowania wraz z uzasadnieniem zmian.</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Punkt pierwszy – część budżetowa 21 – Gospodarka morska: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, dotacje podmiotowe i celowe z zał. nr 8, środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych z zał. nr 4 i 15. O zreferowanie tej części budżetowej, wraz z programami wieloletnimi, proszę pana ministra Jerzego Maternę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuje bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, część 21 – Gospodarka morska. W 2017 roku prognozuje się dochody na kwotę 11 444 tys. zł, co stanowi 116,2% w stosunku do wielkości wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2016. Źródła prognozowanych dochodów stanowią m.in. wpływy z tytułu różnych opłat, w tym za przeprowadzenie inspekcji statku, wystawianie dokumentów bezpieczeństwa żeglugi, opłaty za użytkowanie gruntów Skarbu Państwa pokrytych wewnętrznymi wodami morskimi oraz wypłaty dywidendy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#JerzyMaterna">W ustawie budżetowej na 2017 rok w części 21 – Gospodarka morska zaplanowano wydatki w wysokości 713 149 tys. zł. Z tego wydatki z budżetu państwa 442 922 tys. zł. Wydatki z udziałem środków europejskich stanowią 270 227 tys. zł. Wydatki bieżące bez wynagrodzeń, zaplanowane są w projekcie ustawy budżetowej na kwotę 144 921 tys. zł. Przeznaczone zostaną m.in. na: utrzymanie infrastruktury zapewniającej dostęp do portów i infrastruktury portowej – 12 950 tys. zł; utrzymanie torów wodnych i podejściowych 11 462 tys. zł; utrzymanie morskiego systemu łączności alarmowej i bezpieczeństwa na morzu – 9450 tys. zł; zapewnienie osłony meteorologicznej i hydrologicznej 6430 tys. zł; składki do organizacji międzynarodowych 899 tys. zł; pozostałe wydatki związane z funkcjonowaniem urzędów morskich, morskich służb poszukiwania i ratownictwa oraz ministerstwa 76 802 tys. zł; pochodne od wynagrodzeń oraz świadczenia na rzecz osób fizycznych 26 928 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe w projekcie ustawy budżetowej zaplanowano na kwotę 282 284 tys. zł, m.in. na modernizację układu falochronów osłonowych w Porcie Północnym w Gdańsku 192 423 tys. zł; modernizację wejścia do portu wewnętrznego w Gdańsku 11 951 tys. zł; modernizację toru wodnego dla Portu Północnego w Gdańsku 22 445 tys. zł; budowę umocnienia wzdłuż falochronu zachodniego w Porcie Łeba 2029 tys. zł; budowę zjazdu na plażę w Międzyzdrojach 500 tys. zł; tor wodny na Wiśle Śmiałej 2263 tys. zł; zadania inwestycyjne i zakupy związane z utrzymaniem urzędów 8153 tys. zł; budowę dwóch wielozadaniowych jednostek pływających 30 000 tys. zł; wymianę taboru pływającego 6977 tys. zł; zakup sprzętu dla Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa 5543 tys. zł. Na programy wieloletnie zaplanowano 38 130 tys. zł, z czego na Program Ochrony Brzegów Morskich 34 000 tys. zł, a na Program budowy drogi wodnej łączącej Zalew Wiślany z Zatoką Gdańską 4130 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#JerzyMaterna">Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenie roczne w 2017 roku, dla ministerstwa, trzech urzędów morskich, Morskiej Służby Poszukiwania i Ratownictwa oraz trzech izb morskich zaplanowano środki dla łącznej liczby 2350 etatów w wysokości 110 225 tys. zł. Wydatki z budżetu państwa stanowią 109 026 tys. zł. Wydatki z udziałem środków europejskich 1199 tys. zł, w tym współfinansowanie na kwotę 139 tys. zł, budżet środków Europejskich 1060 tys. zł. Dotacja celowa i podmiotowa zaplanowana została na kwotę 137 416 tys. zł dla Akademii Morskiej w Gdyni oraz Akademii Morskiej w Szczecinie, w szczególności z przeznaczeniem na zadania związane z kształceniem studentów studiów stacjonarnych, doktoranckich i kadry naukowej oraz utrzymaniem uczelni, w tym na remonty i świadczenia na rzecz osób fizycznych. Dodatkowo dla Akademii Morskiej w Szczecinie przeznaczone zostaną środki na współfinansowanie projektów realizowanych w zakresie transportu miejskiego w rejonie południowego Bałtyku w kwocie 173 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#JerzyMaterna">W ramach budżetu środków europejskich w części 21 zaplanowano wydatki na kwotę 229 609 tys. zł, przede wszystkim na wyżej wymienione zadania inwestycyjne, między innymi związane z modernizacją układu falochronów, wejścia do portu w Gdańsku i budowy wielozadaniowych jednostek pływających.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#JerzyMaterna">To wszystko, jeśli chodzi o część – Gospodarka morska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Bardzo proszę, głos ma pan poseł Marchewka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Nawiązując do tego, co pan minister przedstawił, chciałbym zwrócić się do niego z dwoma pytaniami i prośbą o uszczegółowienie pewnych kwestii. Pierwsze dotyczy środków, które powinny zostać zagwarantowane w budżecie na bieżące utrzymanie drogi wodnej Szczecin-Świnoujście. Chodzi o tor wodny. W tym roku środki, które zostały przekazane na rzecz Urzędu Morskiego w Szczecinie, zostały przelane chyba dopiero w drugiej połowie roku i pochodziły z rezerwy budżetowej. Wedle zapewnień, które padały w dyskusji o słuszności przekazania tych środków, pan minister i przedstawiciele ministerstwa zapewniali, że w kolejnych latach pieniądze na utrzymanie drogi wodnej Szczecin-Świnoujście będą wyodrębnione w projekcie budżetu. Czy tak się stało?</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#ArkadiuszMarchewka">Drugie pytanie dotyczy również tej kwestii. Mam na myśli wdrożenie programu wieloletniego na lata 2017–2020 w zakresie utrzymania dróg wodnych w rejonie ujścia Odry. Wedle informacji, które uzyskałem w odpowiedzi na interpelację sprzed kilku miesięcy, prace nad tym programem były na ukończeniu. W sumie środki finansowe, które były potrzebne na zrealizowanie tych prac wynosiły około 330 mln zł. Według zapewnień pana ministra w tym roku miała zostać zakończona praca nad tym programem i mógł być on gotowy do wdrożenia od roku przyszłego. W związku z tym pragnę zapytać, czy w budżecie na 2017 rok zostały zabezpieczone środki finansowe na wdrożenie tego programu, o którym pan minister kilka miesięcy temu wspominał? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję bardzo. Jeśli chodzi o pierwszy program – o kanał Świnoujście-Szczecin, spotkałem się w zeszłym tygodniu z panem ministrem Skibą i z departamentem. Ustaliliśmy dużo. Omawialiśmy finansowanie Malczyc oraz tor wodny. Dzień później dostałem od pana ministra źródła finansowania z tego budżetu, gdzie są rezerwy. Niezwłocznie wystąpiliśmy do pana premiera Morawieckiego o zapewnienie tzw. środków niewygasających na przyszły rok – 24 000 tys. zł. Przy okazji mówię też o Malczycach, która nie należy do naszych kompetencji. Chcemy przeznaczyć na to 170 000 tys. zł – 20 000 tys. zł w tym roku i 150 000 tys. zł w przyszłym, aby Malczyce w końcu ruszyły. Jeśli chodzi o program wieloletni, oddam głos pani dyrektor Krzywdzie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Przepraszam, panie ministrze, nie zrozumiałem. Czy środki potrzebne na bieżące utrzymanie toru wodnego są zabezpieczone w osobnym paragrafie, czy w ramach rezerwy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#JerzyMaterna">Chcemy w ramach rezerwy, jaka jest jeszcze niewykorzystana, w tzw. środkach niewygasających, mieć to zagwarantowane w przyszłym roku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Czyli w ramach rezerwy – to mi wystarczy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#JerzyMaterna">W związku z tym zwróciliśmy się do pana premiera i do ministra finansów z prośbą, aby to uwzględnić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Jaka to jest kwota?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#JerzyMaterna">To 24 mln zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Tylko na ten cel?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#JerzyMaterna">Był jeszcze drugi wniosek, ale obejmował on Malczyce. To dwa różne pisma.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#KatarzynaKrzywda">Panie ministrze, szanowna pani przewodnicząca, państwo posłowie, program wieloletni jest procedowany w dalszym ciągu. Oczekujemy na finalną decyzję środowiskową, która zakończy procedurę. Wyda ją RDOŚ. Odbyło się wiele spotkań z rybakami, aby określić wpływ tej inwestycji na środowisko. Chcę państwa zapewnić, że jeśli dostaniemy pieniądze z budżetu państwa – 24 mln zł, tak jak powiedział pan minister – uruchomienie w przyszłym roku programu utrzymania toru wodnego Szczecin-Świnoujście nie będzie konieczne. Dyrektorowi urzędu morskiego jest wszystko jedno z jakiego źródła będzie miał pieniądze – czy z programu wieloletniego, czy z budżetu, bezpośrednio planowanego co roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Jak państwo sądzą, czy ten program zostanie wdrożony, czy bardziej prawdopodobne będzie, że każdego roku z rezerwy te pieniądze będą przeznaczane w kwocie 24 mln zł, tak jak pani zapewniła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#KatarzynaKrzywda">Bardzo mi przykro, nie umiem odpowiedzieć na pytanie, co jest bardziej prawdopodobne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#JerzyMaterna">Na pewno dopilnujemy tej sprawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Głos ma pan poseł Zaremba.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#KrzysztofZaremba">Uspokajam pana posła Marchewkę. Tak jak obiecywaliśmy, pieniądze na pogłębienie toru wodnego Szczecin-Świnoujście sukcesywnie w każdym roku są i będą zapewniane w ten czy inny sposób. Pan dyrektor mówiła, że jest to rzecz drugorzędna, jeśli chodzi o pełną sumę. Nie zapominajmy, że będziemy dążyli do tego, aby pogłębić i udrożnić kanały w Porcie Szczecin. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję panie pośle, ad vocem…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Panie pośle, ja udzielam głosu. Aby nie być narażonym na złośliwe uwagi, proszę poczekać aż podziękuję jednej osobie i udzielę głosu drugiej. Bardzo proszę, pan poseł Marchewka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#ArkadiuszMarchewka">Dziękuję, pani przewodnicząca. Uzupełniając wypowiedź pana posła Zaremby, będę kibicował i wspierał te działania. Mam na myśli szczególnie to, co napisał do mnie pan minister jeszcze kilka miesięcy temu – że mając na uwadze planowany termin realizacji programu, jego ustanowienie powinno nastąpić jeszcze w 2016 roku. Mam na myśli plan wieloletni. Liczę, że to się ziści, tak jak zapowiadał pan minister. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie pośle. Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 21. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 21. Sprzeciwu nie słyszę. Najpierw przegłosujemy, a potem udzielę państwu głosu. Rozumiem, że przyjęliśmy część 21.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę zaproszonych gości o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#AndrzejKościk">Andrzej Kościk – przewodniczący Rady Krajowej Sekcji Morskiej Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”. Chcieliśmy zabrać głos w sprawie dotyczącej naszego środowiska, w szczególności jeśli chodzi o praktyki morskie. Zdaję sobie sprawę, ze to temat delikatny. Po raz pierwszy otrzymuję materiały – dziękuję za to pani przewodniczącej, że mogłem zapoznać się ze szczegółami budżetu naszego resortu. Po zapoznaniu się z kwotami – 137 000 tys. zł dla akademii morskich, 483 000 tys. zł dla urzędów morskich – mam świadomość, że dwie akademie morskie co roku wypuszczają kilkuset przyszłych oficerów, którzy zasilają floty zagraniczne, nie polskie. Stoimy przed pytaniem, skąd wziąć pieniądze na praktyki studentów. Wszyscy wiedzą, że jest powołany przez ministra zespół roboczy do spraw kadetów, za co bardzo dziękuję. On rozpatruje te sprawy szczegółowo. Nie chcę mówić na temat skali, bo się na tym nie znam. Jeśli szkoły morskie w swoich programach nauczania mówią o praktykach morskich, jeśli program zatwierdzony jest przez odpowiednie ministerstwo i wynika to z przepisów międzynarodowych, to powinny być zapewnione środki na szkolenie przyszłych polskich oficerów. Niezależnie od tego, czy pracują we flocie zagranicznej, czy w polskiej.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#AndrzejKościk">Trzeba zapytać, czy w bilansie płatniczym, w budżecie, uwzględniona jest kwota, którą polscy marynarze w liczbie 35–40 tys. przywożą do Polski. Z pobieżnych, niedokładnych analiz wynika, że jest to co najmniej 2 mld zł rocznie. Są to sumy, które powinny nas prowadzić do jakichś wniosków. Dlaczego nie mamy środków na szkolenie oficerów? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie przewodniczący. Nawiązując do pana wypowiedzi chciałabym dodać, że to wkomponowuje się w prace zespołu roboczego w zakresie pracy marynarzy na morzu. Musimy pamiętać, że 35 tys. marynarzy pływa w ramach kontraktów. Jeśli mówimy o odbudowie wizerunku, odbudowie polskiej bandery i stworzeniu warunków polskim marynarzom, aby mogli wreszcie godnie pracować i być traktowani sprawiedliwie przez wszelkie instytucje państwowe, które mają naliczać podatki, a Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej ma przekazywać pieniądze na praktyki, czas najwyższy, aby zaczęło ono współpracować z Ministerstwem Finansów. Nigdy tych sum w budżecie nie zobaczymy, jeśli Ministerstwo Finansów nie stanie do rozmowy z państwem uzbrojone w argumenty, przed którymi często się broniło. Ostatnio uczestniczyłam w pracach zespołu i prosiłam – mam nadzieję, że będzie to wzięte pod uwagę – aby Ministerstwo Finansów nauczyło się, jak funkcjonuje polski marynarz w świecie. Musi odrobić lekcje w tym zakresie.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">To, o czym powiedział pan Kościk, będzie na pewno pomocne w zdaniu sobie sprawy, jak ważnym elementem gospodarki są polscy marynarze. To są naczynia połączone. Nie możemy w oderwaniu rozpatrywać pozycji budżetowych, nie biorąc pod uwagę danych, o których mówi pan przewodniczący. Ministerstwo Finansów będzie nam potrzebne, aby to potwierdzić, albo zebrać informacje. Nie można wylewać dziecka z kąpielą, aby to nie obróciło się przeciwko marynarzom. To jest grupa zawodowa, która zawsze radziła sobie sama. Wiem, że trudno będzie pani dyrektor, czy panu ministrowi, odpowiedzieć na to pytanie, ale wypowiedź pana przewodniczącego jest bardzo ważna. Posiedzenie jest nagrywane. Proszę, aby Ministerstwo Finansów sięgnęło do tego stenogramu i wzięło do serca nasze prośby, jeśli chodzi o godne i sprawiedliwe traktowanie marynarzy polskich w rozwiązaniach skarbowych, szkoleniowych i wszelkiego rodzaju, w gospodarce morskiej. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#JerzyMaterna">Dziękuję. Może wypowie się pan inspektor Przemysław Kęczkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PrzemysławKęczkowski">Jestem przedstawicielem Departamentu Edukacji Morskiej. Pan przewodniczący wspominał, że ten temat od dłuższego czasu jest poruszany, lecz z Ministerstwa Edukacji Narodowej dostajemy stałą kwotę, która była rewaloryzowana. Mimo, iż ma ona taką wartość, to przyrostu z roku na rok nie było większego. Akademie nie bardzo mają środki na realizowanie praktyk. Odbyły się spotkania z nowo wybranymi rektorami. Prowadzimy działania na rzecz zwiększenia puli środków, które byłyby przyznane akademiom. Odnotowaliśmy tendencję, że środki na jednego marynarza, kształconego na naszych uczelniach, w stosunku do innych uczelni zmalały. Tak jak powiedziałem, obecnie próbujemy wypracować stanowisko, które przekonałoby Ministerstwo Finansów do zwiększenia środków przeznaczonych dla naszych akademii. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Mam prośbę do pana inspektora, aby zebrał pan argumenty i przekonywał wraz z nami Ministerstwo Finansów. Jeśli nie przedstawią państwo konkretnych cyfr, propozycji rozwiązań, które od lat nie są brane pod uwagę, to niczego nie osiągniemy. Informacje muszą być zebrane „do kupy” – przepraszam – i Ministerstwo Finansów powinno opracować plan, aby zadość uczynić uczelniom i ku chwale ojczyzny szkolić naszych oficerów i marynarzy. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PawełKowalski">Chciałem przypomnieć – bo poruszamy tę sprawę – że jedynym armatorem, który w odpowiedniej liczbie przyjmuje studentów na praktyki, jest Polska Żegluga Morska. W ubiegłym roku na długich rejsach, powyżej 6 miesięcy, które są potrzebne, aby student zakończył pracę dyplomową, było 170 osób, a 500 odbywało dwutygodniowe praktyki na promach. Sytuacja jest dramatyczna. Dopóki PŻM miała środki nie było dramatu i kryzysu, bo przyjmowaliśmy studentów. Teraz mamy umowę, którą podpisaliśmy jako „Solidarność” oraz związek marynarzy z dyrekcją, że do końca roku jeszcze studentów przyjmujemy. Jeśli akademia nie pozyska środków, aby choć w części partycypować w kosztach, to prostu nie będziemy przyjmowali studentów na praktyki do Polskiej Żeglugi Morskiej, bo nie będzie nas na to stać. Jedno miejsce dla studenta kosztuje 4 tys. zł – dokładnie wyliczone. Bardzo drogie są koszty samolotowe – 300 $. Podobnie cała otoczka – buty, kombinezony, żywienie, pościel – razem wychodzi 4 tys. zł. To bardzo poważna kwota. Mamy grupę roboczą, ale czasu jest mało. Pragnę przypomnieć jedno. To jest dramat dla studentów, że nie jesteśmy w stanie wszystkim zapewnić praktyk półrocznych, bo nie mamy miejsc na statkach, aby wszyscy studenci akademii mogli je odbyć. Przychodzą do nas jeszcze studenci z akademii w Gdyni i z Marynarki Wojennej. Tam też nie mają tych możliwości.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PawełKowalski">Chciałem przypomnieć, że w ubiegłym roku 40 osób nie ukończyło studiów w akademii w Szczecinie – nie obroniło pracy. Poszły one na urlopy dziekańskie, na bezrobocie czy też znalazły inną pracę. To poważna sytuacja. W projekcie napisane jest 134 416 tys. zł na kształcenie doktorantów. W jednym punkcie znajdują się zadania związane z utrzymaniem i eksploatacją statków szkolnych oraz utrzymaniem specjalistycznych ośrodków szkoleniowych dla kadr morskich i realizację obowiązkowych szkoleń studentów – praktykantów, załóg statków szkolnych. Proszę sobie wyobrazić, że my też jesteśmy statkami szkolnymi. Student ma 4 godziny praktyki i 4 godziny teorii. Oficerowie uczą obecnych studentów również teorii. Akademie dostają za to pieniążki, u nas tego nie ma. Nie o to nam jednak chodzi. Jest jednak praktyka i teoria – to wiedza, którą oficerowie przekazują studentów.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PawełKowalski">Pani przewodnicząca, spotkanie naszej grupy roboczej odbędzie się 16 listopada. Myślę, że Ministerstwo Finansów powinno partycypować w kosztach. Jeśli student z akademii morskiej idzie na STS Kruzenszterna, to tam jest płacone, Rosjanie ich nie przyjmują za darmo. Na Dar Młodzieży również jest dofinansowanie. U nas niestety nic. To poważna sprawa. Do końca roku mamy podpisaną umowę, że przyjmujemy studentów. Jeśli nie będzie jakiejś części środków, nie będziemy przyjmowali studentów, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy jest z nami pan Andrzej Mielczarz? Czy mogę prosić o pana refleksje w tym zakresie? Czy zna pan prace zespołu roboczego? Chcemy posunąć się do przodu. Propozycje pracodawców i pracobiorców były do państwa skierowane. Jak pan widzi, będzie się powtarzał element szkolenia na morzu w kontekście polskiej bandery, odbudowy przemysłu stoczniowego i dumy z polskiego marynarza. Chcielibyśmy, aby uchylili państwo rąbka tajemnicy, a jak nie, to powiedzieli coś o nadziei, jaką można wiązać z państwa podejściem do tematu. Bardzo proszę o refleksję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#AndrzejMielczarz">Bardzo proszę, aby pani dyrektor wypowiedziała się w tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Co wy byście zrobili bez pani dyrektor. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#ElżbietaMilewska">Elżbieta Milewska zastępca dyrektora Departamentu Finansowania Sfery Gospodarczej. Szanowni państwo, Wysoka Komisjo, zespół obecny w dniu dzisiejszym na posiedzeniu Komisji nie jest władny udzielenia informacji w tym zakresie. Niezwłocznie po posiedzeniu przekażemy informacje do właściwego departamentu. Pozwoli to na ewentualne odniesienie się – wspomniany został pan minister Skiba – przez właściwy departament Ministerstwa Finansów do tych zagadnień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję pani bardzo. Proszę, aby nastąpiła synchronizacja działań. Te dane są potrzebne do ustawy, nad którą pracujemy, a na pewno do rozwiązań podatkowych, które w naszym kraju nie przystają do rzeczywistości w Europie, nie mówiąc o świecie. Chcemy to uporządkować. Serdeczna prośba o wspólne działanie. Za każdym razem spotykamy się w innym gremium. To może dobrze, bo wszyscy państwo będą wiedzieli, w jakim kierunku chcemy zmierzać. Liczymy na dość szybką pomoc.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">W związku z tym przechodzimy do następnego punktu budżetu. Część budżetowa 62 – Rybołówstwo – dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6, dotacje celowe z zał. nr 8, środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych z zał. nr 4 i 15. O zreferowanie tej części budżetowej proszę pana ministra Maternę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#JerzyMaterna">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo, część 62 – Rybołówstwo: dochody. W części 62 w roku 2017 prognozuje się uzyskać dochody w kwocie 2074 tys. zł, co stanowi 121% ustawy budżetowej z 2016 roku. Źródłem dochodów będą głównie wpływy z tytułu opłat za połowy rekreacyjne, za wydawanie dzienników połowowych, druki dokumentów sprzedaży i deklaracji przejęcia.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#JerzyMaterna">W części 62 – Rybołówstwo, wydatki zaplanowano w kwocie 405 502 tys. zł, z czego z budżetu państwa 27 810 tys. zł, wydatki z udziałem środków europejskich 377 692 tys. zł, z Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze 2014–2020. Wydatki bieżące, bez wynagrodzeń, zaplanowano w ustawie budżetowej na 2017 rok na kwotę 26 001 tys. zł, na wspieranie rybołówstwa śródlądowego i rybołówstwa morskiego 2260 tys. zł, składki dla organizacji międzynarodowych 985 tys. zł, wydatki związane z funkcjonowaniem ministerstwa i trzech OIRM 19 051 tys. zł, pochodne od wynagrodzeń i świadczenia na rzecz osób fizycznych 3705 tys. zł. Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 4070 tys. zł, na zakup sprzętu teleinformatycznego dla ministerstwa, na zakup jednostki pływającej, sprzętu komputerowego i informatycznego oraz zakup środków transportu dla okręgowych inspektoratów rybołówstwa.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#JerzyMaterna">Dodatkowe wynagrodzenia roczne w 2017 roku dla ministerstwa i trzech okręgowych inspektoratów rybołówstwa morskiego zaplanowano dla łącznej liczby 278 etatów w wysokości 16 909 tys. zł. Wydatki z budżetu państwa stanowią 8699 tys. zł. Wydatki z udziałem środków europejskich to 8210 tys. zł, w ramach Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Morze 2014–2020, w tym współfinansowanie 7613 tys. zł i budżet środków europejskich 597 tys. zł. Dotacja celowa w części 62 została zaplanowana na kwotę 358 522 tys. zł. W ramach budżetu państwa zaplanowano dotację dla Morskiego Instytutu Rybackiego na zarybianie polskich obszarów morskich, która wynosi 5000 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#JerzyMaterna">Dotacje w ramach Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Morze na lata 2014–2020 wynoszą 353 252 tys. zł. W ich ramach zaplanowano dla: Agencji Modernizacji i Restrukturyzacji Rolnictwa – m.in. na wykonywanie zadań instytucji zarządczej oraz w ramach pomocy technicznej; Morskiego Instytutu Rybackiego na gromadzenie danych rybackich w kwocie 750 tys. zł. W ramach budżetu środków europejskich w części 62 zaplanowano wydatki na kwotę 244 852 tys. zł, w szczególności na wypłatę dotacji dla ARiMR, pełniącej funkcję instytucji zarządzającej, na wynagrodzenia oraz pozostałe wydatki bieżące. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Kto z państwa posłów chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#CzesławKościerzyński">Chciałem zwrócić się do pani przewodniczącej w kwestii formalnej. W pierwszej części…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy mógłby pan się przedstawić do stenogramu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#CzesławKościerzyński">Czesław Kościerzyński – Ogólnopolski Związek Oficerów i Marynarzy. Pierwszy punkt to gospodarka morska…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nie zgłosił się pan. Oczywiście wrócimy do tematu…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#CzesławKościerzyński">Bo przeskakujemy, teraz na drugi punkt…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nie przeskakujemy, punkt został zakończony. Idziemy częściami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#CzesławKościerzyński">Pierwszy raz jestem, dlatego pytam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przekazałam informacje, o których pan mówi, dlatego zdziwiłam się, że nie zabrał pan głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#CzesławKościerzyński">Bo nie było pytania, przeskoczyliśmy na drugi punkt.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nie. Wszystko zostało omówione. Może się pan troszkę w tym zagubił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#CzesławKościerzyński">Nie zagubiłem się. Jestem czujny.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dobrze. Zakończyliśmy rozpatrywanie części 21, w czasie którego omawialiśmy sprawy związane z wynagrodzeniami. W tej części głos zabierali panowie, którzy odnosili się do tematu szkoleń i przeszliśmy do następnej. Oczywiście udzielę panu głosu, gdyż wiąże się to z dokumentem, jaki przekazałam państwu posłom. Tamtą część jednak już zatwierdziliśmy. Bardzo proszę, udzielam panu głosu. Proszę przedstawić się do stenogramu, dla porządku.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#CzesławKościerzyński">Dziękuję bardzo pani przewodniczącej za udzielenie mi głosu. Kwestia jest taka – od kilku lat w urzędach morskich sprawa wynagrodzeń staje się priorytetowa, ze względu na to, że są niskie i nie są odpowiednio podnoszone. Najkrócej mówiąc, chcę odnieść się do propozycji przedstawionej przez podsekretarza stanu, pana Pawła Brzezickiego w zakresie planowanego wzrostu wynagrodzeń w roku 2017 o 1,3%. Nie zgadzamy się z tym i protestujemy przeciwko takim minimalnym wzrostom. Informacja w piśmie, o którym wspomniałem, dotyczy zwiększenia wstępnej kwoty wydatków na wynagrodzenia w 2017 roku o 1,3% dla pracowników urzędów morskich. Mamy wrażenie, że w ocenie ministerstwa sytuacja płacowa pracowników UM jest zadowalająca i wystarczy planowany wzrost płac.</u>
          <u xml:id="u-51.1" who="#CzesławKościerzyński">Zdaniem związków zawodowych planowany wzrost płac kształtujący się na poziomie inflacji jest żenująco niski i nie pokrywa nawet planowanych kosztów wzrostu utrzymania, jakie mają nastąpić w 2017 roku. Przewidywany wzrost wynagrodzeń o 1,3% np. w Urzędzie Morskim w Gdyni, przełoży się na wzrost płacy dla pracownika o około 50 zł brutto. Uważamy, że mamy do czynienia z dyskryminacją płacową pracowników terenowej administracji morskiej. Najbardziej zaniżone wynagrodzenia mają pracownicy niezatrudnieni na stanowiskach kierowniczych – dotyczy to około 70% osób zatrudnionych w każdym z urzędów, w których średnie zasadnicze wynagrodzenie brutto wynosi około 2600 zł, a więc tylko 600 zł powyżej minimalnego, jakie ma obowiązywać od 2017 roku. Należy pamiętać, że od tych niskich płac są i będą liczone głodowe emerytury. Aby przetrwać do końca miesiąca pracownicy ci muszą szukać wsparcia w zapomogach i pożyczkach zakładowego funduszu socjalnego, a także z pomocy finansowej związku zawodowego. Nadmieniamy, że na wyżej wymienionej grupie najmniej zarabiających pracowników, spoczywa główny ciężar wykonywania zadań statutowych urzędu. Po planowanej podwyżce na poziomie 1,3% średnia płaca w naszych urzędach nadal będzie zaniżona w stosunku do średniej płacy w służbie cywilnej o około 1 tys. zł, w zależności od średniej płacy w każdym urzędzie morskim.</u>
          <u xml:id="u-51.2" who="#CzesławKościerzyński">Jeśli chodzi o podane średnie płace w przedmiotowym piśmie, naszym zdaniem są one zawyżone. Według danych pracodawcy z dnia 17 października 2016 roku średnia płaca w Urzędzie Morskim w Gdyni wynosi…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przepraszam pana bardzo, ale dostaliśmy ten dokument.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#CzesławKościerzyński">Tak, ale mogę chyba dokończyć w pięć minut…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Gdyby był pan uprzejmy mnie wysłuchać…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#CzesławKościerzyński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dokument, który pan teraz czyta, jest posłom znany. Proszę o pana komentarz i zwrócenie ewentualnie uwagi na najbardziej istotne kwestie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#CzesławKościerzyński">Zbliżam się do tego. Proponujemy rozłożony na okres 3 lat wzrost wynagrodzeń w przeliczeniu na każdego pracownika w sposób podany poniżej: 2017 rok – zwiększenie kwoty podwyżki z 50 zł do 400 zł brutto; 2018 rok – 300 zł brutto; 2019 rok – 300 zł brutto. Nie oczekujemy od razu 1 tys. zł, bo rozumiemy sytuację i chcemy, aby to rozłożyć na raty. Są dalsze uzasadnienia, ale nie będę tego czytał. Tak jak sugerowała pani przewodnicząca, proponuję dyskusję na ten temat. Jeśli ktoś chciałby zabrać głos, odniosę się do pytań w tej sprawie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-58">
          <u xml:id="u-58.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Bardzo proszę, pan minister lub pani dyrektor – kto z państwa chciałby ustosunkować się do pisma, jakie wpłynęło do państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-59">
          <u xml:id="u-59.0" who="#JerzyMaterna">Pani dyrektor Katarzyna Krzywda, proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-60">
          <u xml:id="u-60.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-61">
          <u xml:id="u-61.0" who="#KatarzynaKrzywda">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Ministerstwo Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej otrzymało, jak co roku, limity na wynagrodzenia z Ministerstwa Finansów. Te wzrosty, o których pan przewodniczący mówił, zostały określone z góry przez Ministerstwo Finansów. Jest limit wydatków na wynagrodzenia. W związku z tym, gdybyśmy chcieli dać w urzędach morskich podwyżki w takiej wysokości, jak pan proponował, musielibyśmy zabrać środki albo izbom morskim, albo służbie SAR.</u>
          <u xml:id="u-61.1" who="#KatarzynaKrzywda">Chciałam jeszcze zwrócić uwagę, że kwoty, które pan przedstawił, dla Urzędu Morskiego w Słupsku – 2200 zł – to kwota średnia na etat, a nie wypłacana pracownikowi. Proszę państwa, liczba etatów i zatrudnionych pracowników w UM to dwie różne sprawy. Z informacji, którymi dysponujemy, średnie wynagrodzenie w 2016 roku wypłacone pracownikowi Urzędu Morskiego w Słupsku wynosiło 3860 zł. To wynagrodzenie z wszelkimi premiami, dodatkami itd., które pracownik otrzymuje w ciągu roku. To kwota znacznie wyższa, niż pan przytoczył. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-62">
          <u xml:id="u-62.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby zabrać głos w sprawie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-63">
          <u xml:id="u-63.0" who="#CzesławKościerzyński">Chciałbym się odnieść do uwag. Istnieją podejrzenia – mam potwierdzenie przez pracodawcę – że te dane odbiegają od podawanych przez ministerstwo. Każdy przypadek należy rozpatrywać indywidualnie, jeśli chodzi o urzędy. Proponowałem we wcześniejszym piśmie do pana ministra Brzezickiego, aby zorganizować spotkanie. Mam potwierdzone w dokumencie, który leży przede mną, że dane są takie, jak przytoczyłem. Inaczej mówiąc, urząd przedstawia rzeczywiste dane, a ministerstwo je zawyża, twierdząc że wszystko jest w porządku i nic złego się nie dzieje. Uważamy, że są nieścisłości finansowe. Proponujemy spotkanie, w tym piśmie, protestując przeciwko temu. Chodzi o spotkanie dyrektorów, związków zawodowych i głównych księgowych z osobami z ministerstwa, kompetentnymi w sprawach budżetu i wynagrodzeń. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-64">
          <u xml:id="u-64.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli można, nie wyobrażam sobie, aby ministerstwo nie było w kontakcie z urzędzie morskim i nie miało świadomości jak kształtują się płace, wynagrodzenia, ile jest etatów etc. Proszę wybaczyć. Jeśli chodzi o spotkanie, nie widzę przeciwskazań. Minister jest w kontakcie z dyrektorami urzędów. Mogą państwo bez mojego udziału również to sobie wyjaśnić, do czego zachęcam. Pan minister chciałby jeszcze odnieść się do tej kwestii.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-65">
          <u xml:id="u-65.0" who="#JerzyMaterna">Wypowiem się krótko. Oczywiście, przekażę inicjatywę tego spotkania panu ministrowi. Wiadomo, że trzeba sobie wszystko wyjaśnić. Uważam, że to słuszna procedura i spotkanie nastąpi niebawem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-66">
          <u xml:id="u-66.0" who="#CzesławKościerzyński">Ad vocem – nie odważyłbym się, jako związkowiec, napisać tych danych, nie mając akceptacji dyrektora, z podpisem. Wszelkie dane są zgodne z rzeczywistymi. Gdzie jest pies pogrzebany?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-67">
          <u xml:id="u-67.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, myślę że po posiedzeniu Komisji można umówić spotkanie. Pani dyrektor chciała jeszcze zabrać głos w tej kwestii. Proszę bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-68">
          <u xml:id="u-68.0" who="#KatarzynaKrzywda">Dziękuję bardzo, pani przewodnicząca. Chciałam jedynie zaznaczyć, że kwoty, które wyliczyło ministerstwo, powstały na podstawie sprawozdań RB-70 o zatrudnieniu i wynagrodzeniach w jednostkach budżetowych, przygotowywanych przez dyrektorów urzędów morskich. Te sprawozdania każdy z dyrektorów podpisał, przesyłając do ministerstwa. Z tego powodu nie ma potrzeby, aby na dokumencie, który podpisał pan minister, kierując go do pana przewodniczącego, znajdował się dodatkowy podpis dyrektora urzędu morskiego. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-69">
          <u xml:id="u-69.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Mimo to proszę państwa, abyście po Komisji porozmawiali. Może diabeł tkwi w szczegółach, jak zwykle. Aby nie było rozczarowania, gdy już pan pofatygował się przyjechać do Warszawy, o wymianę zdań bezpośrednio po posiedzeniu.</u>
          <u xml:id="u-69.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Pan poseł Szałabawka chciał zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-70">
          <u xml:id="u-70.0" who="#ArturSzałabawka">Pan przewodniczący mówił, że gdzieś jest pies pogrzebany. Mam prośbę do pana ministra i służb ministerialnych, aby sprawdziły, jak wygląda sytuacja. W wielu jednostkach budżetowych wygląda ona podobnie – jak przedstawia się kwestia etatyzacji, czyli etatów przydzielonych przez ministerstwo oraz faktycznie zatrudnionych osób. To wszystko wyjaśni, ale nie wiem, czy na korzyść zgłaszających uwagi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-71">
          <u xml:id="u-71.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Pozostawmy to bez odpowiedzi, nie chcę komentować, nie mam wiedzy w tym względzie. Przechodzimy do następnego punktu – pozycji 60 budżetu. Bardzo proszę, panie ministrze. Czy chciałby coś pan jeszcze dodać? Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-72">
          <u xml:id="u-72.0" who="#AndrzejKościk">Pytanie do pana ministra – czy w tym dziale przewidziana jest przez ministerstwo i rząd polski ratyfikacja konwencji nr 188 Międzynarodowej Organizacji Pracy, która dotyczy sektora rybołówstwa? Ta konwencja jest dość istotna i na pewno będą jakieś koszty związane z jej ratyfikacją. Trwają prace nad nowelizacją ustawy o pracy na morzu. Temat pracy rybaków wymaga osobnej ścieżki legislacyjnej, która powinna się zacząć od ratyfikacji konwencji o pracy w sektorze rybołówstwa. To moje pytanie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-73">
          <u xml:id="u-73.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Rozmawialiśmy o tym podczas prac zespołu. Mogą państwo zobaczyć, że zespół pracuje. Teraz pani dyrektor. Proszę o zabranie głosu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-74">
          <u xml:id="u-74.0" who="#KatarzynaKrzywda">Dziękuję. Pani przewodnicząca, ratyfikacja tej konwencji jest przygotowywana. Pojdzie za tym implementacja, czyli stosowne przepisy krajowe, jeśli chodzi o pracę na statkach rybackich. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-75">
          <u xml:id="u-75.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy jakiś przedział czasowy jest pani w stanie określić?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-76">
          <u xml:id="u-76.0" who="#KatarzynaKrzywda">Myślę, że ratyfikacja nastąpi na pewno w przyszłym roku. Zaczęliśmy prace i nie chcę państwu obiecywać, że one zakończą się w tym roku. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-77">
          <u xml:id="u-77.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Drodzy państwo, kto z państwa jest za pozytywnym zaopiniowaniem… Przepraszam, poszłam za daleko. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 62. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że pozytywnie zaopiniowaliśmy część 62 ustawy budżetowej.</u>
          <u xml:id="u-77.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Przechodzimy do części budżetowej 69 – Żegluga śródlądowa: dochody i wydatki z zał. nr 1 i 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6 oraz środki europejskie na finansowanie programów operacyjnych z zał. nr 4 i 15. Proszę o zreferowanie tej części budżetowej pana ministra Jerzego Maternę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-78">
          <u xml:id="u-78.0" who="#JerzyMaterna">Szanowna Komisjo, pani przewodnicząca, jeśli chodzi o dochody, w części 69, w 2017 roku prognozuje się uzyskać 643 tys. zł, co stanowi 108,7% w stosunku do wielkości wynikającej z ustawy budżetowej na rok 2016. Źródłem prognozowanych dochodów będą głównie opłaty za wydawanie świadectw zdolności żeglugowej i pomiarowych, wpisów do rejestru administracyjnego polskich statków żeglugi śródlądowej oraz przeprowadzania egzaminów.</u>
          <u xml:id="u-78.1" who="#JerzyMaterna">Wydatki w części 69 – żegluga śródlądowa zostały zaplanowane na 15 700 tys. zł, z czego z budżetu państwa 14 383 tys. zł, a z udziałem środków europejskich 1317 tys. zł. W ramach wydatków bieżących bez wynagrodzeń, na kwotę 7668 tys. zł zaplanowano zadania związane z działalnością 8 urzędów żeglugi śródlądowej oraz Ministerstwa Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej na: utrzymanie bazy informacji o statkach oraz o stanie śródlądowych dróg wodnych 45 tys. zł; wydatki związane z funkcjonowaniem systemu usług informacji rzecznej RIS na Dolnej Odrze 1346 tys. zł; wydatki związane z funkcjonowaniem ministerstwa i ośmiu urzędów 4721 tys. zł; pochodne od świadczeń na rzecz osób fizycznych 1556 tys. zł.</u>
          <u xml:id="u-78.2" who="#JerzyMaterna">Wydatki majątkowe zaplanowano na kwotę 1263 tys. zł – m.in. na pełne drożenie RIS granicznego i dolnego odcinka Odry. Głównym celem tego zadania jest realizacja usług informacyjnych, które pozwolą na zwiększenie bezpieczeństwa na śródlądowych drogach wodnych oraz w znacznie większym stopniu na harmonizację informacji żeglugowej.</u>
          <u xml:id="u-78.3" who="#JerzyMaterna">Na wynagrodzenia, w tym dodatkowe wynagrodzenia roczne w 2017 roku zaplanowano środki dla ministerstwa i ośmiu urzędów żeglugi śródlądowej w łącznej liczbie 104 etatów w wysokości 6769 tys. zł. Wydatki z budżetu państwa będą stanowiły 6564 tys. zł. Wydatki z udziałem środków europejskich wyniosą 205 tys. zł, współfinansowanie 31 tys. zł, a budżet środków europejskich 174 tys. zł. W ramach budżetu środków europejskich w części 69 zaplanowano wydatki na kwotę 1063 tys. zł, w szczególności na pełne wdrożenie RIS na granicznym i dolnym odcinku Odry. To wszystko, jeśli chodzi o część 69.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-79">
          <u xml:id="u-79.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę uwag. Czy ktoś z naszych gości chciałby się wypowiedzieć? Nie. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-79.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy w części 69. Sprzeciwu nie słyszę. Rozumiem, że pozytywnie zaopiniowaliśmy budżet w tej części.</u>
          <u xml:id="u-79.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Punkt 4 – część budżetowa 83 – Rezerwy celowe, w zakresie pozycji 8. Proszę pana ministra o zreferowanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-80">
          <u xml:id="u-80.0" who="#JerzyMaterna">Rezerwy celowe w części 83 – do rezerwy celowej na rok 2017, na realizację projektów w ramach programów operacyjnych nadzorowanych przez ministra rozwoju, z których finansowane są zadania w części – Gospodarka morska, zostały zgłoszone środki do rezerwy celowej w wysokości 290 123 tys. zł, co stanowi 52% wydatków z udziałem środków europejskich. Jest to m.in. związane z modernizacją układu falochronów, wejściem do portu w Gdańsku i budową wielozadaniowych jednostek pływających. Na realizację zadań w ramach Programu Operacyjnego Rybołówstwo i Morze 2014–2020, środki do rezerwy celowej zostały zgłoszone na kwotę 353 805 tys. zł. Środki zgłoszone do rezerwy stanowią połowę wydatków planowanych do realizacji z programu rybołówstwo i morze na zadania realizowane przez ARiMR oraz okręgowe inspektoraty rybołówstwa morskiego. Na zadania w ramach projektów unijnych realizowane przez Urząd Żeglugi Śródlądowej w Szczecinie zostały zgłoszone środki w kwocie 1308 tys. zł, na zadania: pełne wdrożenie RIS granicznego i dolnego odcinka Odry. To wszystko, jeśli chodzi o rezerwy celowe w części 83.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-81">
          <u xml:id="u-81.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa posłów chciałby zabrać głos? Ktoś z gości? Nie słyszę. Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy w części 83 w zakresie poz. 8. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 83 w zakresie poz. 8.</u>
          <u xml:id="u-81.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Punkt 5 – programy wieloletnie w układzie zadaniowym z zał. nr 10 już omówiliśmy.</u>
          <u xml:id="u-81.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Część budżetowa 85 – Budżety wojewodów ogółem, w zakresie działu 050 – Rybołówstwo i rybactwo: wydatki z zał. nr 2, wynagrodzenia w państwowych jednostkach budżetowych z zał. nr 6. Proszę o zreferowanie tematu, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-82">
          <u xml:id="u-82.0" who="#JerzyMaterna">To temat Ministerstwa Finansów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-83">
          <u xml:id="u-83.0" who="#ElżbietaMilewska">Jeżeli chodzi o budżet wojewodów, dochody w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo nie zostały zaplanowane.</u>
          <u xml:id="u-83.1" who="#ElżbietaMilewska">Wydatki w tym dziale zostały zaplanowane w wysokości 38 505 tys. zł, co stanowi 100% wydatków zaplanowanych w ustawie budżetowej na 2016 rok. Z kwoty 38 505 tys. zł, na bieżące wydatki przypada 22 415 tys. zł, majątkowe 466 tys. zł, zaś współfinansowanie projektów z udziałem środków Unii Europejskiej 15 624 tys. zł. Wydatki bieżące i majątkowe w łącznej wysokości 22 881 tys. zł przeznaczone są na funkcjonowanie Państwowej Straży Rybackiej, która kontroluje przestrzeganie ustawy o rybactwie śródlądowym oraz przepisów wydanych na jej podstawie, rozpoznaje, zapobiega i wykrywa przestępstwa i wykroczenia oraz ściga sprawców w zakresie właściwości państwa i straży rybackiej. Wydatki na współfinansowanie projektów z udziałem unii europejskiej zostaną przeznaczone na współfinansowanie Programu Operacyjnego Rybactwo i Morze na lata 2014–2020.</u>
          <u xml:id="u-83.2" who="#ElżbietaMilewska">Jeśli chodzi o zatrudnienie i wynagrodzenie w tym dziale, z wydatków zaplanowanych w części budżetu wojewodów w dziale 050 – Rybołówstwo i rybactwo, finansowana jest działalność Państwowej Straży Rybackiej. W projekcie ustawy budżetowej na 2017 rok na wynagrodzenia dla niej zaplanowano 14 784 tys. zł, z czego na wynagrodzenia osobowe 13 647 tys. zł, a na dodatkowe wynagrodzenia roczne 1137 tys. zł. Zatrudnienie w Państwowej Straży Rybackiej pozostało na poziomie roku 2016. Łącznie jest tam 378 etatów.</u>
          <u xml:id="u-83.3" who="#ElżbietaMilewska">Zmiany w wynagrodzeniach w państwowych jednostkach budżetowych wynikają przede wszystkim z tytułu przyznania dodatkowej kwoty na wynagrodzenia, tak jak we wszystkich pozostałych państwowych jednostkach budżetowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-84">
          <u xml:id="u-84.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję bardzo. Otwieram dyskusję. Nikt z państwa posłów nie chce zabrać głosu. Czy ktoś z zaproszonych gości ma ochotę? Nie. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-84.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zgłaszam wniosek o pozytywne zaopiniowanie projektu ustawy budżetowej w części 85 w zakresie działu 050. Nie słyszę sprzeciwu. Uznaję, że Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w części 85 w zakresie działu 050.</u>
          <u xml:id="u-84.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Komisja musi teraz przystąpić do przyjęcia opinii dla Komisji Finansów Publicznych oraz wyznaczyć posła upoważnionego do reprezentowania naszego stanowiska podczas jej posiedzenia. Rozumiem, że musimy odczytać treść stanowiska. Proponuję, aby tak jak ostatnio, reprezentował nas pan poseł Jerzy Wilk, jeśli się zgodzi. Czy zgłaszają państwo sprzeciw? Nie. Rozumiem, że Komisja wybrała sprawozdawcą posła Jerzego Wilka.</u>
          <u xml:id="u-84.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proponuję, by w konkluzji do opinii dla Komisji Finansów Publicznych napisać: „Rozpatrując rządowy projekt ustawy budżetowej na rok 2017 (druk nr 881), Komisja zapoznała się z przedłożonymi materiałami, wysłuchała informacji przedstawicieli Ministerstw: Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej oraz Finansów. W wyniku przeprowadzonej dyskusji, Komisja pozytywnie opiniuje projekt ustawy budżetowej w zakresie powyższych części i wnosi o jej przyjęcie. Do przedstawienia powyższego stanowiska na posiedzeniu Komisji Finansów Publicznych Komisja upoważniła posła Jerzego Wilka”.</u>
          <u xml:id="u-84.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje opinię dla Komisji Finansów Publicznych. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-84.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Wyczerpaliśmy porządek posiedzenia. Pan poseł jeszcze chciał zabrać głos. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-85">
          <u xml:id="u-85.0" who="#StefanStrzałkowski">Zostałem delegowany przez Komisję Finansów Publicznych, aby przysłuchać się państwa obradom i wydawanej opinii. Bardzo się cieszę, że dyskutowali państwo w tak dobrej atmosferze. Mamy już pewien ogląd budżetu i cieszymy się, że wszystko idzie w dobrym kierunku. Ministerstwo jest nową formą gospodarki tymi działami, które kiedyś były porozkładane po innych ministerstwach. Mam nadzieję, że przy ocenie wykonania budżetu będzie podobnie. Dobrze rokuje, że podejście MF i polskiego rządu jest tak dobre do tego – co powiedziałem już rok temu – bardzo ważnego działu, który będzie przynosił Polsce olbrzymie dochody, ale na to trzeba czasu. Bardzo dziękuję, pani przewodnicząca.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-86">
          <u xml:id="u-86.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję za uczestnictwo przedstawicielowi Komisji Finansów Publicznych. Wykorzystam to, aby potraktować pana posła jako ambasadora naszej Komisji, jeśli chodzi o przyspieszenie prac nad ustawą o pracy na morzu, dla polskich marynarzy, obojętnie pod jaką banderą. Proszę pilnować, aby informacje potrzebne do napisania dobrej ustawy pojawiły się w Ministerstwie Finansów i w Komisji Finansów Publicznych. Nie trzeba wyważać otwartych drzwi. Marynarze dobrze wiedzą, na jakiej zasadzie działają na świecie. Warto, abyśmy określili standardy tak, jak na wspaniałe państwo polskie przystało. Dziękuję państwu parlamentarzystom i zapraszam na przyszłe posiedzenia.</u>
          <u xml:id="u-86.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>