text_structure.xml 22.2 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Otwieram posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej. Witam państwa parlamentarzystów oraz zaproszonych gości. Witam pana Pawła Brzezickiego podsekretarza stanu w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Przemysława Dacę dyrektora Departamentu Żeglugi Śródlądowej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Tomasza Emiljana dyrektora Departamentu Infrastruktury Najwyższej Izby Kontroli, pana Andrzeja Kościka przewodniczącego Rady Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, pana Pawła Kowalskiego członka Prezydium Rady Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w PŻM, panią Katarzynę Krzywdę dyrektor Departamentu Gospodarki Morskiej w Ministerstwie Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej, pana Kazimierza Sikorę członka Prezydium Rady Krajowej Sekcji Marynarzy i Rybaków NSZZ „Solidarność”, przewodniczącego Komisji Międzyzakładowej NSZZ „Solidarność” w PŻB S.A. oraz pana Bolesława Zasadę wiceprzewodniczącego Federacji Związków Zawodowych Marynarzy i Rybaków.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Stwierdzam kworum. W porządku dziennym posiedzenia mamy rozpatrzenie projektu planu pracy Komisji na okres od 1 sierpnia do 31 grudnia 2016 r. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, uznam, że Komisja przyjmuje zaproponowany porządek dzienny. Sprzeciwu nie słyszę. Dziękuję.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Członkowie Komisji otrzymali propozycję planu pracy w formie tabelarycznej. Tabela uwzględnia także tematy, które zostały zrealizowane w I półroczu, ale są one przede wszystkim efektem decyzji podjętych na wcześniejszym posiedzeniu oraz wynikiem zgłoszeń dokonanych przez pana posła Horałę oraz pana posła Kobylarza. Propozycje pana posła Kobylarza są ujęte osobno, ponieważ dotarły nieco później. Proponowane tematy zawierają także moje propozycje. Już po tabelarycznym przygotowaniu planu pracy propozycje swoich tematów, jak już powiedziałam nadesłał pan poseł Andrzej Kobylarz. Jak widzę, również dzisiaj wielu z państwa zgłasza swoje tematy do planu pracy, dlatego mam następującą propozycję. Ponieważ chcielibyśmy powrócić także do spraw, które zostały już przez nas rozpoczęte, zależy nam aby nie zostawiać ich w trakcie realizacji, ale żeby posuwać się do przodu, dlatego sugeruję, abyśmy teraz przedstawili wspomniane propozycje, także te zgłoszone przez przedstawicieli ministerstw, a następnie jeszcze raz na nowo ułożyli plan naszej pracy.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Wiele pomysłów do planu pracy zostało zgłoszonych po wyznaczonym terminie, pojawiły się też nowe sugestie ze strony ministerstwa, a wiadomo, że prace w resorcie trwają i chcielibyśmy na przykład zorientować się, jak wygląda sytuacja, jeśli chodzi o rozporządzenia, ustawy i wdrażanie w życie pewnych założeń i pomysłów. Są to ważne kwestie i powinny zostać przez nas uwzględnione. W związku z tym proponuję, abyśmy teraz przedyskutowali nowe pomysły zgłoszone do planu pracy i upoważnili prezydium Komisji do przedstawienia państwu nowego zestawu tematów na II półrocze. Konkretnie chodzi o okres od sierpnia do grudnia. W sierpniu co prawda Sejm ma przerwę wakacyjną i okres jest w sumie krótszy niż pół roku, ale przecież kadencja parlamentu trwa nadal i co się odwlecze w tym roku, to nie uciecze. Z pewnością w przyszłości będziemy wracać do kwestii związanych z przemysłem stoczniowym, z rozwojem żeglugi śródlądowej oraz zająć się bardzo ważnymi sprawami, jeżeli chodzi o pracę marynarzy na morzu. Ta kwestia jest niezwykle ważna, wiąże się także z edukacją, a konkretnie rzecz ujmując chodzi o finansowanie funkcjonowania szkolnictwa morskiego.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Kto z pań posłanek lub panów posłów chciałby zabrać głos? Pan wiceprzewodniczący Aziewicz, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TadeuszAziewicz">Dziękuję, pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo, mam dwie propozycje, jak się wydaje niekontrowersyjne. Pierwsza propozycja przewiduje wprowadzenie do planu pracy informacji o aktualnej sytuacji i perspektywach rozwoju portów morskich. Drugi proponowany temat to informacja o aktualnej sytuacji i perspektywach rozwoju przemysłu stoczniowego.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TadeuszAziewicz">Myślę, że nie trzeba uzasadniać tych propozycji ze względów oczywistych. Obydwa tematy są bardzo ważne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Zgadzam się z panem wiceprzewodniczącym. Tematy są bardzo ważne, a jeśli chodzi o sprawę portów, to uwzględniłam ją we wcześniejszej propozycji. Jest zaplanowana na wrzesień.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TadeuszAziewicz">Chodzi mi też o informację ze strony pana ministra. Przypominam, że port w Gdyni jest cały czas bez prezesa. Jest więc, jak widać, kilka kwestii, o których warto porozmawiać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Miejmy nadzieję, że prezes już niedługo będzie. Myślę, że bardziej powinniśmy martwić się o dokumenty, którymi niektórzy się posługują, a nie wiadomo skąd te dokumenty wypływają. Na wspomniane dokumenty powołano się w interpelacji, a więc ta kwestia też powinna zostać wyjaśniona.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli natomiast chodzi o osobę prezesa, to zapewniam, że z pewnością niedługo stanowisko zostanie obsadzone. Ta rzecz leży w gestii pana ministra i innych osób, które ten obszar nadzorują. Głęboko wierzę, że niebawem wszystko się w tej materii wyjaśni. Jeśli chodzi o nasze wrześniowe posiedzenie, to mianowanie prezesa nie może obyć się bez komentarza pana ministra i jego obecności na naszych obradach już we wrześniu. Obiecuję to panu, panie pośle.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z państwa posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Pan poseł Misiło, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PiotrMisiło">Dziękuję, pani przewodnicząca. Szanowni państwo, chciałbym poprosić, aby pani przewodnicząca rozesłała materiał, który przedstawiłem, do wszystkich członków Komisji. Nie chciałbym teraz odczytywać wszystkich punktów, jakie w nim zawarłem. Tego jest za dużo. Za moment prześlę wszystko elektronicznie do sekretariatu Komisji, żeby było nam wszystkim łatwiej procedować. Prosiłbym o dystrybucję materiałów. Jeśli członkowie Komisji zapoznają się z ich treścią, wówczas będą mogli się odnieść do sprawy merytorycznie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję za wypowiedź, panie pośle, ale zupełnie niepotrzebnie prosi nas pan o coś, czego realizację dopiero zaczęliśmy. Zwracam uwagę, że pan dopiero co dostarczył swój materiał. Naszym obowiązkiem jest go rozesłać i poinformować o nim członków Komisji. Bardzo proszę, aby nie wybiegać zanadto w przyszłości i nie prosić o rzeczy, które jeszcze nie mogły mieć miejsca. Działanie, o którym pan mówił, jest czymś całkowicie normalnym, jeśli chodzi o procedurę. Wszyscy członkowie Komisji otrzymają ten materiał.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">A tak na marginesie, mam do pana posła prośbę. Jeżeli umawiamy się wszyscy na jakiś termin, to bardzo proszę, abyście państwo zgłaszali wasze propozycje w określonym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PiotrMisiło">Przepraszam, czy ten termin nie przypada dziś?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Nie, panie pośle. Mówiłam o tym zresztą na poprzedniej Komisji. Dziś mieliśmy już tylko zaakceptować złożone propozycje. Na naszym ostatnim posiedzeniu przypominałam szanownym państwu, że czekamy na wasze propozycje. Zwracam uwagę, że czasu było dość, bo aż prawie dwa miesiące. Aby ułatwić pracę sekretariatu Komisji zależało mi na tym, aby wcześniej dysponować gotowym materiałem. Ta uwaga dotyczy także ministerstwa. Stąd wynikała moja prośba o wcześniejsze dostarczenie propozycji do planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Kto z państwa chciałby jeszcze zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PiotrMisiło">Jeśli można, to chciałbym w tym momencie przeprosić. Nie byłem do końca poprzedniego posiedzenia, musiałem wcześniej wyjść, dlatego bardzo przepraszam za to zamieszanie. Jednocześnie wnoszę o uwzględnienie w planie pracy punktów, które zawarłem w moim materiale. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy ktoś z pań posłanek lub panów posłów chciałby jeszcze zabrać głos? Pani poseł Kloc, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#IzabelaKloc">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, chciałabym zgłosić propozycję odbycia wyjazdowego posiedzenia Komisji, ale tym razem, dla odmiany, na południu naszego kraju. Czy jest możliwość, abyśmy pojechali do Raciborza i zwizytowali zbiornik Racibórz? Ta inwestycja wyjątkowo się ślimaczy i wymaga chyba interwencji z naszej strony. Taka jest moja propozycja do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Oczywiście, jest to możliwe. O ile się orientuję, nie ma jakichś ograniczeń, jeśli chodzi o posiedzenia wyjazdowe. Pierwotnie posiedzenia wyjazdowe planowaliśmy w portach. Rozmawialiśmy o rybołówstwie i ewentualnym wyjeździe do Ustki, na środkowe wybrzeże. Skoro jednak padła propozycja związana z żeglugą śródlądową, która stanowi także obszar naszych zainteresowań, postaram się ją również uwzględnić w planie na II półrocze.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli państwo posłowie nie zgłaszacie więcej chęci wypowiedzenia się, poproszę teraz o zabranie głosu pana ministra. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PawełBrzezicki">Pani przewodnicząca, szanowni państwo, prosilibyśmy o uzupełnienie planu pracy o pewne elementy, które my, jako resort, uważamy za istotne. Zaproponuję zatem brzmienie tematu i mniej więcej czas, kiedy mógłby on zostać zrealizowany. Oczywiście, ostateczna decyzja w tej kwestii leży po państwa stronie.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#PawełBrzezicki">Wysoka Komisjo, w październiku chcielibyśmy przedstawić państwu informację i podyskutować na temat obowiązkowych praktyk studenckich dla marynarzy. Jest z tym problem, ponieważ marynarze, a w zasadzie chłopcy po szkole morskiej, muszą odbyć praktykę, a prawdę mówiąc, nie mają gdzie tego uczynić. Żeby zostać zatrudnionym na statku, młody człowiek musi mieć wcześniej określoną liczbę tzw. wypływania, przynajmniej jedno zaokrętowanie.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#PawełBrzezicki">Również w październiku chcielibyśmy poinformować Komisję o aktach wykonawczych do ustawy o aktywizacji przemysłu okrętowego i produkcji komplementarnej. Myślę, że wtedy będziemy się przygotowywać do implementacji tej ustawy. Także na październik, może na przełom października i listopada, planujemy przedstawienie informacji na temat przyszłości morskich średnich szkól zawodowych.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#PawełBrzezicki">Pozostając niejako in line z wypowiedzią pani poseł Izabeli Kloc chcemy zaproponować, aby na przełomie października i listopada zorganizować wyjazdowe posiedzenie Komisji dotyczące problematyki rozwoju żeglugi śródlądowej. Mogłoby się ono odbyć w Kędzierzynie Koźlu i/lub w Raciborzu. Mówię i/lub, ponieważ niczego w tej chwili nie przesądzamy. Wszystko zależy od państwa decyzji.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#PawełBrzezicki">Kolejna kwestia jest związana z Komitetem Sterującym do Spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych. Planujemy informację na temat składu, zadań i aktualnych działań. Także na przełomie października i listopada.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jak się dokładnie nazywa ten komitet?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PawełBrzezicki">Komitet Sterujący do Spraw Inwestycji na Śródlądowych Drogach Wodnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">I chodziłoby o skład, zadania i aktualne działania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PawełBrzezicki">Tak, pani przewodnicząca. W listopadzie chcielibyśmy także przedstawić kwestię finansowania akademii morskich. Nic nie planujemy na grudzień, ale mamy świadomość, że jest to okres przedświąteczny.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#PawełBrzezicki">Tak przedstawiają się nasze zamierzenia. Warto jeszcze powiedzieć, że na przełomie listopada i grudnia chcielibyśmy przedstawić informację na temat potrzeby powołania Funduszu Rozwoju Śródlądowych Dróg Wodnych w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#PawełBrzezicki">Podsumowując, proponujemy uzupełnienie planu pracy o zagadnienia, które dotyczą szkolnictwa i dróg śródlądowych wraz z kwestią ustawy, która w tej chwili znajduje się w Senacie i dotyczy sprawy aktywizacji przemysłu okrętowego. W przypadku tej ustawy będą potrzebne właściwe akty wykonawcze i chcielibyśmy je wspólnie z państwem omówić. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję, panie ministrze. Chcę jeszcze pana poprosić o jedną rzecz. Ostatnio odbyliśmy merytoryczne spotkanie, tak je oceniam. Cieszę się, że wielu gości na nie przyjechało. Mam na myśli kwestie opodatkowania i pracy marynarzy na statkach. Problem nie jest tylko nasz, polski. Uważam, że generalnie powinniśmy się temu przyjrzeć. Niestety, na spotkaniu nie pojawił się nikt z Ministerstwa Finansów. Napisałam pismo w tej sprawie, w którym stwierdziłam, iż szkoda, że nikogo z resortu finansów nie było. Moim zdaniem, to trochę nie tak, jeśli ktoś do nas przyjeżdża z całej Polski, a Ministerstwo Finansów trochę nasze działania lekceważy. Sprawa jest bardzo ważna, w mojej ocenia i całkowicie w tej chwili leży odłogiem. Myślę, że resort finansów powinien wreszcie zobaczyć, jak wygląda rzeczywistość funkcjonowania marynarzy we współczesnym świecie i wziąć pod uwagę propozycje zgłaszane w tym zakresie przez marynarzy, którzy są praktykami w tej dziedzinie i doskonale wiedzą, w jaki sposób na świecie rozwiązuje się kwestie podatkowe związane z zawodem marynarza. To bardzo ważna sprawa.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Równie ważne są kwestie dotyczące rybaków, ich rent, emerytur itd. Cały morski świat ma te sprawy uregulowane, tylko my jakoś nie możemy sobie z tym poradzić. Dlatego chcę pana ministra prosić o pomoc we wpłynięciu na Ministerstwo Finansów, aby nie tylko byli obecni, ale również aby odpowiednio się przygotowali i byli w stanie przedstawić swoje zdanie na temat przedłożonych propozycji. Przypominam, że te propozycje już padły, można je znaleźć w stenogramie. Całą teczkę dokumentów z tym związanych przekazaliśmy także do pańskiego ministerstwa, panie ministrze. Można się nimi spokojnie podzielić z Ministerstwem Finansów. Są tam osoby, które powinny, moim zdaniem, zerknąć na te dokumenty, o ile w ogóle zależy nam na tym, żeby posunąć sprawę do przodu.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jak powiedziałam, jest to problem. Nasi marynarze nie zasilają jednak urzędów pracy, tylko radzą sobie na własną rękę. Niestety, efekt jest taki, że nie pływają pod polską banderą. Nawet jak jest zawarty kontrakt, to bandera też nie jest polska, mimo że przedsiębiorstwo jest nasze. Dlatego bardzo proszę o pomoc w tej sprawie, panie ministrze. Jako przewodnicząca Komisji będę także starała się wpłynąć na Ministerstwo Finansów, ale z pewnością nie zaszkodzi, jeżeli poproszę państwa o interwencję w tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-19.3" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Szanowni państwo, proponuję następujący dalszy sposób procedowania. Prezydium Komisji jeszcze raz przyjrzy się zgłoszonym tematom. Jest ich rzeczywiście sporo. Nie będę ukrywać, że niektóre sprawy powracają, a nie chciałabym, abyśmy znowu powtarzali to samo. Musimy iść do przodu. Niewykluczone, że niektóre tematy uda się połączyć, niektóre zostaną natomiast odłożone na później. Wynika to z faktu, iż żadnego problemu nie chcemy traktować po macoszemu. Sprawy są poważne, niektóre wymagają dłuższej dyskusji i aby nie pracować byle jak i żeby nie mieć wrażenia traconego czasu, pewne rzeczy być może przesuniemy na kolejne półrocze. Proszę się o to nie gniewać. Jak widać po zgłoszonych propozycjach, wszystko wydaje się ważne. Wiele wątków zdołaliśmy już poruszyć, ale zakres prac Komisji jest dość szeroki i dlatego, jeżeli oczywiście wyrazicie państwo zgodę, jeszcze raz roześlemy członkom Komisji kolejną wersję propozycji planu pracy.</u>
          <u xml:id="u-19.4" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Żeby sprawę zamknąć, ewentualnie we czwartek rano możemy zwołać kolejne posiedzenie w celu zatwierdzenia planu, po wcześniejszym jego rozesłaniu do członków Komisji.</u>
          <u xml:id="u-19.5" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Czy na ten temat są jakieś uwagi lub głosy z państwa strony? Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejLis">Andrzej Lis, doradca wicemarszałka Sejmu Joachima Brudzińskiego. Mam następujące pytanie: czy w ramach żeglugi śródlądowej mógłby zostać rozpatrzony problem zbiorników retencyjnych na terenie kraju, ale również w dużych aglomeracjach miejskich? Sprawa jest aktualna, zwłaszcza w świetle ostatnich wydarzeń w Gdańsku. Jak wiemy, w mieście doszło do katastrofy. Gdańsk posiadał 18 zbiorników retencyjnych, ale w wyniku polityki prowadzonej w ostatnich latach zostały one zabetonowane. Stworzono nowe arterie, postawiono duże markety i teraz woda nie ma dokąd uchodzić.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#AndrzejLis">Czy to nie jest związane z problematyką żeglugi śródlądowej? A może powinno się problem przesunąć na forum Komisji Ochrony Środowiska, Zasobów naturalnych i Leśnictwa? Obszar, którego dotyczy pytanie, leży w sferze gospodarki wodnej. Popełnione zaniedbania dają takie, a nie inne skutki. 20% ogólnego budżetu przeznaczane na gospodarkę morską doprowadziło do dewastacji nie tylko żeglugi śródlądowej, ale także zdewastowano gospodarkę wodną na terenie dużych aglomeracji miejskich. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Proszę o odpowiedź przedstawicieli ministerstwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzemysławDaca">Szanowni państwo, poruszona kwestia jest, w mojej ocenie, materiałem dla Komisji Ochrony Środowiska, ponieważ mamy w jej przypadku do czynienia z klasyczną gospodarką wodną. Zbiorniki retencyjne służą głównie celom gospodarki wodnej, zabezpieczają ludność w wodę, są wykorzystywane w prewencyjnych działaniach przeciwpowodziowych itd. Alimentacja na rzecz żeglugi śródlądowej jest jedynie ich elementem. A zatem, jak powiedziałem wcześniej, sprawa jest związana z gospodarką wodną i powinna znaleźć się w gestii Ministerstwa Środowiska.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Dziękuję. Od siebie dodam, że pan minister Gajda był ostatnio obecny na posiedzeniu naszej Komisji i wypowiadał się na ten temat, a jak pamiętam, omawialiśmy kwestie generalne, dyskutowaliśmy o zbiornikach i budowlach hydrotechnicznych znajdujących się na terytorium Polski, w zlewiskach naszych rzek. Myślę, że takie pytanie, jak to które padło, można zadać panu ministrowi przy okazji. Nie przesądzam jednak w tej chwili, czy nie zwołamy wspólnego posiedzenia obydwu komisji, są bowiem zagadnienia, które wymagają wspólnej dyskusji i wspólnych decyzji. Poza tym, jeśli chodzi o tematy dotyczące na przykład marynarzy lub zagadnień socjalnych i społecznych, planowałam wstępnie wspólne obrady z Komisją Polityki Społecznej i Rodziny. Ta sprawa jest już ustalona. Potrzebne są jeszcze konsultacje z ministrem finansów. Mam nadzieję, że uda się przygotować spotkanie w takim poszerzonym gronie.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#DorotaArciszewskaMielewczyk">Jeśli nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji, chciałabym zamknąć dzisiejsze posiedzenie. Zgodnie z ustaleniami, jeszcze raz roześlemy państwu propozycje planu pracy i powiadomimy o terminie następnego posiedzenia. Dziękuję wszystkim za udział w obradach. Zamykam posiedzenie Komisji Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>