text_structure.xml 29 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#AgnieszkaPomaska">Witam państwa na posiedzeniu Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Kworum już jest, więc możemy zaczynać drugie w dniu dzisiejszym posiedzenie. Witam ponownie państwa posłów i panów ministrów. Chciałabym przypomnieć o propozycji ograniczeń czasowych, pięć minut dla posła sprawozdawcy, trzy minuty dla posła zabierającego głos w dyskusji po raz pierwszy oraz jedna minuta dla posła zabierającego głos w dyskusji po raz drugi. Czy są uwagi do takiego sposobu procedowania? Nie słyszę. Uważam taki sposób procedowania za przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy do porządku obrad są jakieś uwagi? Nie słyszę. Chciałam tylko poinformować, że salę mamy zarezerwowaną do godziny 14:00. Pan przewodniczący Gałażewski podpowiada, że mamy dużo czasu, ale czasu jest mało i w związku z tym proszę o dyscyplinę czasową.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do punktu pierwszego, czyli pierwszego czytania komisyjnego projektu uchwały w sprawie uznania projektu dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi oraz udzielania licencji wieloterytorialnych dotyczących praw do utworów muzycznych na potrzeby ich wykorzystania na internetowym polu eksploatacji na rynku wewnętrznym za niezgodny z zasadą pomocniczości. Jest to druk nr 791.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#AgnieszkaPomaska">Informuję, że w dniu wczorajszym nasza Komisja podjęła inicjatywę uchwałodawczą w sprawie tego projektu. Także w dniu wczorajszym projekt z druku nr 791 został skierowany przez Marszałka Sejmu do naszej Komisji do pierwszego czytania. Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje uzasadnienie przez wnioskodawcę, pytania posłów i odpowiedzi wnioskodawcy oraz debatę w sprawie ogólnych zasad projektu.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#AgnieszkaPomaska">Teraz poproszę pana posła Tomasza Kamińskiego, który został przez Komisję wyznaczony do reprezentowania nas w pracach nad tym projektem, o krótkie uzasadnienie projektu uchwały z druku nr 791. Bardzo proszę panie pośle.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#TomaszKamiński">Dziękuje pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Omawiana dyrektywa określa między innymi zasady działania organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi. Muszą one dostosować, we wszystkich sektorach, usługi świadczone na rzecz swoich członków i użytkowników do wymagań w zakresie wydajności, dokładności, przejrzystości i odpowiedzialności. Uwaga ma być skierowana na taką modyfikację ich działań, które ułatwiłyby pozyskiwanie licencji na korzystanie z utworów muzycznych dostawcom muzyki w Internecie. Dziś zdarza się, że dostawcy długo czekają na tego rodzaju zgody. OZZ mają też uprawnienia do pobierania tantiem od operatorów płatnych telewizji.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#TomaszKamiński">Polskie regulacje, to należy podkreślić, w dużym stopniu odpowiadają zaproponowanym wymaganiom. Komisja Europejska deklaruje, że celami dyrektywy są: konieczność usprawnienia funkcjonowania organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, ochrona interesów członków organizacji zbiorowego zarządzania, podmiotów praw autorskich oraz osób trzecich, koordynacja krajowych przepisów dotyczących warunków podejmowania działalności w zakresie zarządzania prawami autorskimi i prawami pokrewnymi, a także usprawnienie mechanizmu udzielania licencji wieloterytorialnej.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#TomaszKamiński">Warto nadmienić, iż analiza projektu nie prowadzi do wniosku, by państwa członkowskie nie były w stanie wystarczająco dobrze regulować albo nadzorować wewnętrznych cywilnoprawnych stosunków łączących organizacje zbiorowego zarządzania z twórcami lub wewnętrznego ustroju tych organizacji. Cel stawiany przez Komisję Europejską, który jest celem dobrym, co należy podkreślić, związanym z zapewnieniem przejrzystości organizacji zbiorowego zarządzania i może równie dobrze być osiągnięty na poziomie prawa krajowego, chociaż w praktyce może to wymagać wprowadzenia w nim zmian. Na to należy skierować uwagę, gdyż w sytuacji obecnej, niestety, rynek Unii Europejskiej przegrywa, jeżeli chodzi o muzykę on-line i prawa do korzystania z tej muzyki, z rynkiem amerykańskim. W Europie potrzeba uzgodnień wszystkich poszczególnych państw, natomiast tam jest jedno ustalenie, dlatego zarówno Komisja, jak i cała Unia Europejska musi się tym zająć.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#TomaszKamiński">Chciałbym natomiast podkreślić, iż wymagamy również od rządu Rzeczypospolitej Polskiej, aby pochylił się nad tym problemem, wychodząc w tym właśnie kierunku, w którym wychodzi Komisja Europejska i również zmodyfikował nasze polskie prawo. Rynek polski nie jest rynkiem tak intratnym, jak na przykład rynek brytyjski czy też niemiecki, ale warto żeby rząd tak dostosował prawo, żebyśmy nie przegrywali w konkurencji z państwami Unii Europejskiej. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję panie pośle. Czy ktoś z posłów ma pytania? Nie słyszę. Stwierdzam, w związku z tym, zakończenie pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#AgnieszkaPomaska">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu uchwały w Komisji. Rozumiem, że pan poseł Kamiński nie będzie ponownie zabierał głosu, bo mam obowiązek zapytać.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#TomaszKamiński">Nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy Biuro Legislacyjne ma uwagi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzemysławSadłoń">Biuro Legislacyjne nie zgłasza żadnych uwag. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję bardzo. Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy do tytułu uchwały są uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#AgnieszkaPomaska">Czy są uwagi do pkt 1? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#AgnieszkaPomaska">Czy do całości uchwały są jakieś uwagi? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#AgnieszkaPomaska">Więcej głosów w dyskusji również nie słyszę. Przechodzimy w związku z tym do głosowania nad całością uchwały. Kto jest za przyjęciem sprawozdania Komisji o przyjęciu projektu uchwały z druku nr 791? (22) Kto jest przeciw? (0) Kto się wstrzymał? (0)</u>
          <u xml:id="u-7.5" who="#AgnieszkaPomaska">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-7.6" who="#AgnieszkaPomaska">Przystępujemy do wyboru posła sprawozdawcy. Proponuję, żeby nadal był to pan poseł Tomasz Kamiński. Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-7.7" who="#AgnieszkaPomaska">Czy pan poseł się zgadza?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#TomaszKamiński">Tak.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#AgnieszkaPomaska">Czy jest jakiś sprzeciw wobec tej kandydatury? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#AgnieszkaPomaska">Stwierdzam, że Komisja wybrała posła sprawozdawcę bez głosu sprzeciwu. Na tym zamykam rozpatrywanie pkt I.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#AgnieszkaPomaska">Przystępujemy do rozpatrywania pkt II, dokument COM 458. Bardzo proszę pana ministra Kazimierza Plocke o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#KazimierzPlocke">Dziękuję pani przewodnicząca. Wysoka Komisjo. Chciałbym się odnieść do propozycji zawartych w dokumencie COM 458, dotyczących przede wszystkim uprawnień do połowów na 2013 r. dla pewnych stad i grup ryb w Morzu Bałtyckim. W przypadku Polski, jeżeli chodzi o poszczególne gatunki, to kształtują się one następująco. W przypadku dorsza z obszaru zachodniego jest to redukcja o 2% i na 2013 r. jest to kwota łączna 2429 ton. W przypadku Bałtyku wschodniego redukcja wynosi 9%, a łączna kwota to jest 16.285 ton. W przypadku łososia redukcja wynosi 11%. Przypomnę, że Komisja wnioskowała o większą redukcję, bo o 50%. Taka była również rekomendacja Międzynarodowej Rady Badań Morza. Ostatecznie Komisja ustaliła redukcję na poziomie 11%, a łącznie dla Polski będzie to kwota 6837 sztuk łososia. Jeżeli chodzi o śledzie z obszaru zachodniego, to jest wzrost o 23%, a łączna kwota to 3357 ton. W przypadku śledzia wschodniego jest to wzrost o 9%, a łączna kwota to 21.216 ton. Z zadowoleniem witamy zwiększoną kwotę, jeżeli chodzi o gładzice, wynosi ona 511 ton, oraz szprota, dla którego wzrost również wynosi 11% i jest to łącznie 73.392 tony. Chciałem zwrócić uwagę, że rząd poparł propozycję Komisji Europejskiej w sprawie ustalenia kwot połowowych głównych stad ryb poławianych w Morzu Bałtyckim na rok 2013.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#KazimierzPlocke">Chcę zwrócić uwagę Wysokiej Komisji, że niepokoi nas to, że na rok 2013 nastąpiła redukcja kwot dorsza, zwłaszcza na obszarze wschodniego Bałtyku o 9%. W poprzednich latach była to zwyżka o 15%. To oczywiście będzie jeszcze wymagało negocjacji na posiedzeniu Rady Ministrów państw członkowskich, a będziemy także dyskutować na ten temat w relacjach bilateralnych z Komisją Europejską. Od samego początku Polska uznawała, że na podstawie badań naukowych prowadzonych przez Międzynarodową Radę Badań Morza jest szansa na zwiększanie kwoty rocznej o więcej niż 15%. Niestety te propozycje nie były brane pod uwagę i zwykle ostatecznie przyjmowano wzrost o 15%. Na dziś sytuacja jest taka, że mamy, po pierwsze, więcej ryby, która jest pozbawiona pożywienia, a po drugie, to co jest istotne i ważne, zmniejszony jest wskaźnik śmiertelności, który według danych z planu długoterminowego określony był na poziomie 0,3, a faktycznie wynosi on 0,27. To powoduje, że tej ryby jest zdecydowanie więcej. Niepokoi nas to i będziemy chcieli tę kwestię wyjaśnić.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#KazimierzPlocke">Co do pozostałych gatunków, tak jak powiedziałem, mamy wzrosty, ale to jest do wyjaśnienia. Pewnie będzie poruszana jeszcze sprawa dotycząca łososia, choć jak powiedziałem, jest redukcja o 11% i jest to rekomendacja Komisji, choć Międzynarodowa Rada Badań Morza wnioskowała o redukcję o 50%.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#KazimierzPlocke">Podsumowując, to są nasze propozycje, które będą pewnie ulegały jeszcze modyfikacjom w trakcie posiedzenia Rady Ministrów, które odbędzie się 22 i 23 października w Luxemburgu. To tyle, dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję panie ministrze. Proszę o zabranie głosu sprawozdawcę do tego dokumentu, pana posła Marka Sawickiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#MarekSawicki">Dziękuję bardzo. Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Na wstępie pragnę zaproponować Komisji poparcie stanowiska rządu. Polska z pewnym opóźnieniem, ale wprowadza wspólną politykę rybacką od początku członkostwa Polski w Unii Europejskiej. O jej szczegółach bardzo dobrze powiedział pan minister Plocke. Natomiast ja chcę jeszcze zwrócić uwagę na jedną rzecz, że warto, aby polski rząd w tych dyskusjach i negocjacjach bardzo mocno podnosił kwestię wiarygodności badań i pomiarów stad poszczególnych ryb. O tej kwestii ciągle na forach Unii Europejskiej są dyskusje wśród państw członków wspólnoty. Padają pytania, czy ICES rzeczywiście podaje wiarygodne poziomy stad. Ta informacja, dotycząca chociażby dorsza, jego śmiertelności i przełowień u nas, wydaje się nie do końca wiarygodna. Pewne środowiska naukowe stwierdzają w tym stadzie odwrotne zjawisko, a to wskazywałoby na to, że odłowy są zbyt małe i jest zbyt mało pokarmu w Bałtyku, żeby takie stado wyżywić. Generalnie należałoby poprzeć to stanowisko i cieszyć się z tego, że w gatunkach pelagicznych mamy zdecydowany wzrost kwot. Jest to szansa na dodatkowe dochody rybaków.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#MarekSawicki">Jeśli chodzi o dorsza i łososia, to w przypadku łososia wydaje się, że oceny te są prawidłowe, a w przypadku dorsza warto, żeby rząd jeszcze o tej kwestii dyskutował podczas obrad Rady Ministrów ds. Rolnictwa i Rybołówstwa, po to, żeby bardziej szczegółowe badania potwierdziły hipotezę wygłoszoną przez ministra Plocke, że obniżanie kwoty połowowej dla dorsza nie jest konieczne.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#MarekSawicki">Przy tej okazji chcę także powiedzieć, że oprócz polityki morskiej warto również myśleć o akwakulturze i wspierać inicjatywy środkowoeuropejskie dotyczące zwiększenia wydatków na akwakulturę. Warunki do jej rozwoju w Polsce są, można powiedzieć, doskonałe. Mamy ogromne zasoby wód śródlądowych, natomiast środki na rozwój i inwestycje w tym obszarze są nadal zbyt małe. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Czy ktoś z pań i panów posłów chciałby zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#AgnieszkaPomaska">Czy pan minister chciałby zabrać głos?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#KazimierzPlocke">Chcę podziękować panu posłowi sprawozdawcy i powiedzieć, że w ubiegłym roku, kiedy prowadziliśmy wspólnie naszą prezydencję, dyskusja dotycząca kwot połowu na Bałtyk na rok 2012 była bardzo gorąca. Z informacji, które mamy dziś z różnych gremiów w Komisji Europejskiej, te propozycje są dość dobrze przyjmowane, z wyjątkiem, tak jak powiedzieliśmy, kwoty dorsza. Będzie ona wymagała rewizji, ponieważ w planach długoterminowych osiągnęliśmy zakładane wskaźniki, dlatego będziemy to weryfikować.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#KazimierzPlocke">Kwestia podniesiona przez pana posła Marka Sawickiego, dotycząca wiarygodności badań, jest sprawą, która zawsze budzi wiele wątpliwości. Natomiast cała sprawa polega na tym, że Komisja Europejska, rekomendując Radzie Ministrów określone propozycje kieruje się wynikami badań. W tym przypadku mamy dość klasyczną sytuację, która powoduje, że z naszych badan i wyników naszych analiz eksperckich, które miała Polska, wynika, że to my mieliśmy rację wnioskując w poprzednich latach o zwiększenie połowu dorsza więcej niż o 15%. Były nawet propozycje 25% podwyżki, co też miałoby dziś inne skutki. Rozumiemy natomiast, że ta sytuacja będzie wymagała jeszcze analiz, będziemy o tym dyskutować w przyszłym tygodniu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję panie ministrze. Zakończyliśmy dyskusję. Proponuję przyjąć następującą konkluzję: „Komisja rozpatrzyła w trybie art. 8 ust. 2 ustawy wniosek, dokument COM(2012) 458, oraz odnoszący się do niego projekt stanowiska RP. Komisja podzieliła stanowisko rządu odnoszące się do tego dokumentu”. Czy jest sprzeciw? Nie słyszę. Uznaję konkluzję za przyjętą. Bardzo dziękuję panie ministrze.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt III, dokument COM(2012) 461. Proszę pana ministra Pawła Orłowskiego o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PawełOrłowski">Pani przewodnicząca, Wysoka Komisjo. Wniosek zawarty w dokumencie COM(2012) 461 dotyczy uruchomienia kwoty 11.949.666 euro z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji. Jest to wniosek francuski, a konkretniej mówiąc, dotyczy grupy PSA Peugeot Citroën i firm od niej należących: Peugeot Citroën Automobiles i Sevelnord. Wniosek został złożony w maju 2010 r. ale był uzupełniony, stąd ten dosyć długi czas oceny i decyzji. Uzupełniony był dodatkowymi informacjami w kwietniu 2012 r. Został złożony w terminie i sporządzony zgodnie z kryteriami, które określone są w Europejskim Funduszu Dostosowania do Globalizacji. Przypomnę też, że został złożony w czasie, gdy obowiązywały łagodniejsze zasady dotyczące wsparcia z tego Funduszu. Dzisiaj, w 2012 r., to wsparcie jest możliwe do 50% wartości zawartej we wniosku. W latach 2009–2011 było to 65% i na taką proporcję opiewa ten wniosek. Wspomniane kryteria, to co najmniej 500 zwolnień w przedsiębiorstwie w jednym państwie członkowskim w okresie 4 miesięcy, włącznie z pracownikami zwalnianymi u dostawców czy producentów znajdujących się w tzw. łańcuchu dostaw. Jak powiedziałem, wniosek ten został złożony w terminie i zgodnie z wymienionymi kryteriami. Może on dotyczyć także pracowników zwolnionych poza 4-miesięcznym okresem odniesienia, o ile podstawą utraty zatrudnienia jest ta sama przyczyna, co u pracowników w 4-miesięcznym okresie odniesienia. Warunkiem jest także wykazanie, że każdorazowo podstawą zwolnień jest kryzys finansowy.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PawełOrłowski">Europejski Fundusz Dostosowania do Globalizacji dotyczy takich sytuacji. Jest gospodarczy kryzys finansowy, który powoduje w tym wypadku spadek sprzedaży pojazdów. Wykazano poza tym, zostało to udokumentowane odpowiednimi danymi, że zwolnienia te miały charakter niespodziewany. Faktycznie, w latach poprzednich, przed złożeniem tego wniosku, firmy z grupy PSA Peugeot Citroën notowały bardzo dobre wyniki finansowe. Poza tym była bardzo czytelna i widoczna próba, podjęta przez zarząd firmy, zmniejszania zatrudnienia pracowników, wprowadzenia rozwiązań tymczasowych, między innymi rocznego wymiaru godzin pracy, czy pracy w zmniejszonym wymiarze, celem niepodejmowania decyzji o zwolnieniach. Jednakże te mechanizmy nie były wystarczające i ostatecznie podjęto decyzję o zwolnieniach, a właściwie podjęto decyzję o wprowadzeniu planu zwolnień dobrowolnych.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PawełOrłowski">Ostatecznie 2089 osób zostało zwolnionych i przewidzianych do wsparcia w ramach Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji. Firma przewidziała trzy z możliwych opcji dofinansowania w ramach tego Funduszu. Warto pamiętać, że są to tylko metody aktywne, a nie metody pasywne. Pasywnych metod ten Fundusz nie finansuje. Nie finansuje także działań związanych z restrukturyzacją przedsiębiorstwa. Tylko i wyłącznie osoby, które tracą zatrudnienie w sposób aktywny, tak jak jest to w tym wypadku, mają możliwość skorzystania z opcji tzw. projektu zawodowego lub osobistego. Opcja ta przeznaczona jest dla tych pracowników, którzy mają już plan dotyczący przyszłego zatrudnienia, wybrali już sektor lub przyszłego pracodawcę. To jest przede wszystkim doradztwo, szkolenia lub pomoc przy tworzeniu przedsiębiorstwa lub działalności gospodarczej w okresie od 1 do 3 miesięcy. Taką opcję wybrało 113 pracowników. Największa liczba pracowników wybrała opcję urlopu przeznaczonego na zmianę kwalifikacji i jest to okres trwający maksymalnie 9 miesięcy. W tym czasie realizowane są szkolenia i poradnictwo zawodowe dla tych osób, które nie mają jeszcze konkretnego planu i nie mają wybranego konkretnego pracodawcy. Z tej opcji skorzystało 1369 pracowników. Pozostała jeszcze jedna opcja wspierana z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji. W tym wypadku to tworzenie lub, jak to jest określone w zasadach Funduszu, przejęcie przedsiębiorstwa. Chodzi o rozpoczęcie działalności gospodarczej. Taką opcję wybrało 607 pracowników.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PawełOrłowski">Rząd akceptuje wniosek Komisji zawarty w dokumencie COM(2012) 461. On umożliwi, jak już wspomniałem wcześniej, sfinansowanie 65% wartości wsparcia dla wspomnianych 2089 zwolnionych w grupie Peugeot. Jeśli chodzi o udział Polski jako kraju członkowskiego, to odnosi się on do procentowego wkładu Polski do budżetu Unii Europejskiej. Przyjmując wysokość około 3,2% rocznie, można dziś założyć, że udział budżetu państwa w sfinansowaniu tej decyzji to będzie około 382.389 euro. Mówię, że można założyć, dlatego, że praktyka i doświadczenie pokazuje, że bardzo często te kwoty bywają przeszacowane i wykorzystanie tego wsparcia jest mniejsze. Mówię o tym także na przykładzie trzech wniosków Polski, które były realizowane z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji i wszystkie trzy z bardzo wysoką efektywnością zatrudnieniową zostały zrealizowane i rozliczone w 2011 r. W tej chwili, jeśli chodzi o polskie wnioski, to nie mamy takich informacji. Takie wnioski nie zostały złożone, aczkolwiek warto o tym pamiętać, że budżet tego Funduszu wciąż jest zaplanowany w dużej wysokości. Jeśli takie wnioski się pojawią, to oczywiście będziemy je wspierać. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#AgnieszkaPomaska">Poproszę o zabranie głosu pana posła Tomasza Makowskiego, który jest sprawozdawcą tego dokumentu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#TomaszMakowski">Dziękuje pani przewodnicząca. Pan minister bardzo szczegółowo omówił ten dokument, nie chciałbym się powtarzać. Natomiast faktycznie wniosek dotyczył decyzji Parlamentu Europejskiego i Rady w sprawie uruchomienia środków z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji, zgodnie z pkt 28 Porozumienia międzyinstytucjonalnego z dnia 17 maja 2006 roku pomiędzy Parlamentem Europejskim, Radą i Komisją w sprawie dyscypliny budżetowej i należytego zarządzania finansami. Chcę tylko dopowiedzieć, że od 1 maja do 30 grudnia 2009 roku możliwe było takie uzyskanie pomocy w ramach EFG dla pracowników zwalnianych wskutek światowego kryzysu finansowego.</u>
          <u xml:id="u-18.1" who="#TomaszMakowski">Natomiast celem tego wniosku jest uruchomienie środków dla Francji w wysokości 11.949 tys. euro. To, co powiedział pan minister, stanowiło to 65% całkowitych kosztów ujętych we wniosku, to jest 18.384 tys. euro. W 2009 roku Francja złożyła wniosek do EFG w związku ze zwolnieniem 3582 pracowników w przedsiębiorstwie Renault. Pomoc ta została wypłacona w pierwszym kwartale 2012 roku, czyli bieżącego roku, w wysokości 24 mln euro. Chciałbym zaznaczyć, że w 2011 roku Francja nie występowała już o pomoc z tego Funduszu.</u>
          <u xml:id="u-18.2" who="#TomaszMakowski">Konkludując, brak jest krajowych regulacji prawnych odnoszących się do analizowanej materii. Przyjęcie wniosku nie spowoduje skutków społecznych i gospodarczych w Polsce. Projekt tej decyzji nie podlega ocenie zgodności z zasadą pomocniczości. Zgodnie z art. 1 projektowanej decyzji, w ramach budżetu ogólnego Unii Europejskiej na rok budżetowy 2012 zostaną uruchomione środki, tak jak mówiłem na samym początku, w wysokości 11.949.666 euro w formie środków na zobowiązania i płatności dla pracowników. Przyjęcie tej decyzji nie wymaga podjęcia przez Polskę działań ustawodawczych o charakterze implementacyjnym. Projekt decyzji nie budzi wątpliwości legislacyjnych, takie stanowisko rządu jest w tej materii przedstawione. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#AgnieszkaPomaska">Bardzo dziękuję. Otwieram dyskusję. Pan przewodniczący Gałażewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#AndrzejGałażewski">Mam pytanie związane z tym dokumentem, ale nie bezpośrednio. Pan minister mówił o pewnym łańcuchu firm zależnych, że z reguły pomoc dotyczy pracowników właśnie z tego łańcucha. Są takie firmy, które produkują komponenty do samochodów różnych marek, na przykład części karoserii, zderzaki itd., między innymi w Polsce. Taka firma traci zamówienia na przykład z Peugeota lub Citroena. Jak to jest uwzględnione w tym łańcuchu nieszczęść, jakie spotykają przemysł motoryzacyjny we Francji?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Jeszcze pan poseł Makowski chciał zadać pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#TomaszMakowski">Chciałbym dopytać pana ministra, chociaż pan reprezentuje Ministerstwo Rozwoju Regionalnego, a powinienem pytać ministra gospodarki. Swego czasu była w Polsce Fabryka Samochodów Osobowych, później Daewoo Polska, dzisiaj FSO–AvtoZAZ, spółka, która już praktycznie nie ma kapitału Skarbu Państwa. Czy pan minister posiada wiedzę, jeżeli chodzi o rynek motoryzacyjny całkowity, czyli o produkcji samochodów i komponentów do samochodów, a zwłaszcza o tych kontraktach, które mają być podpisane z Kanadą. Nie wiem, czy pan wie, bo to jakby skutkuje spadkiem bezrobocia, bo około 15 tys. osób byłoby zatrudnionych. Czy grupa, powiedzmy, FSO, obecnie Avto-ZAZ, składała jakiekolwiek wnioski w sprawie udzielenia pomocy z Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania do pana ministra? Nie słyszę. Oddaję głos panu ministrowi z prośbą o odpowiedź.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PawełOrłowski">Pani przewodnicząca, panie przewodniczący, Wysoka Komisjo. Jeśli chodzi o pierwsze pytanie, to zasady Funduszu mówią o tak zwanym łańcuchu dostaw. Jeśli wnioskodawca udowodni, że dany wykonawca, dany producent czy firma, która w tym łańcuchu dostaw się mieści, jest rzeczywiście bezpośrednio powiązana i spadek zatrudnienia, zwolnienia wynikają z tego łańcucha dostaw, to oczywiście może w ramach wniosku również finansować wsparcie dla zwalnianych pracowników. Kryterium nieprzekraczalnym, warunkiem koniecznym jest udowodnienie istnienia spadku zatrudnienia, zwolnień w ramach łańcucha dostaw. Nie spotkaliśmy się jeszcze nigdy w historii, nie dotyczy to oczywiście tylko przypadku Polski, ale również innych krajów członkowskich, aby taki wniosek był składany równolegle w kilku państwach. Co do zasady dotyczy to kraju członkowskiego jako takiego, wnioskodawcy, więc takiej sytuacji po prostu nie było. Gdyby taki wniosek został złożony, to należałoby go rozważać, aczkolwiek wydaje się, że sytuacją uzasadniającą złożenie wniosku byłaby indywidualna sytuacja w danym kraju członkowskim, czyli spełnienie tych kryteriów, które są w zasadach Funduszu odnośnie do danego kraju członkowskiego.</u>
          <u xml:id="u-24.1" who="#PawełOrłowski">Jeśli chodzi o to drugie pytanie, to w kwestiach motoryzacji nie bardzo jestem w stanie się wypowiedzieć. Natomiast w kontekście Europejskiego Funduszu Dostosowania do Globalizacji mogę tylko powiedzieć, że jeśli chodzi o FSO, to takie wnioski nie były składane, nie zasięgano również informacji w instytucji zarządzającej Funduszem w Polsce, a więc w Ministerstwie Rozwoju Regionalnego. Nie sądzę również, żeby taki wniosek był przygotowywany, ale nie mam wiedzy w tym zakresie, w każdym razie nie był składany.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#AgnieszkaPomaska">Dziękuję. Czy są jeszcze jakieś pytania? Nie słyszę. Zamykam dyskusję.</u>
          <u xml:id="u-25.1" who="#AgnieszkaPomaska">Proponuję przyjęcie konkluzji o następującej treści: „Komisja rozpatrzyła w trybie art. 8 ust. 2 ustawy wniosek, dokument COM(2012) 461, oraz odnoszący się do niego projekt stanowiska Rzeczpospolitej. Komisja nie zgłosiła uwag do tych dokumentów”. Czy są jakieś uwagi do tej konkluzji? Nie słyszę. Uznaję, że Komisja przyjęła tę konkluzję.</u>
          <u xml:id="u-25.2" who="#AgnieszkaPomaska">Przechodzimy do pkt IV, czyli spraw bieżących. Jutro posiedzenie Komisji odbędzie się o godzinie 13:15 w trakcie debaty nad wystąpieniem Prezesa Rady Ministrów, natomiast mam serdeczną prośbę o obecność, bo to jest okazja do tego, żeby porozmawiać na temat Rady Europejskiej. Będzie gościł pan minister Piotr Serafin. Bardzo proszę o obecność na tym posiedzeniu. Czy są jeszcze jakieś inne głosy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-25.3" who="#AgnieszkaPomaska">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>