text_structure.xml
21.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 27 lutego 1986 r. Komisja Budownictwa, Gospodarki Przestrzennej, Komunalnej i Mieszkaniowej oraz.Komisja Regulaminowa i Spraw Poselskich, obradujące pod kolejnym przewodnictwem: posłów Mieczysława Serwińskiego (bezp.) i Elżbiety Rutkowskiej (PZPR) rozpatrzyły:</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">- informacje ministra budownictwa, gospodarki przestrzennej i komunalnej o wnioskach dotyczących zakończenia realizacji inwestycji „Dom Poselski” w Warszawie;</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- odpowiedź przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów na dezyderat w sprawie budowy Domu Poselskiego.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli: minister budownictwa, gospodarki przestrzennej i komunalnej Józef Niewiadomski, p. o. szefa kancelarii Sejmu Jan Babiński oraz przedstawiciele: Najwyższej Izby Kontroli, Urzędu Rady Ministrów i Komisji Planowania RM.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dyrektor przedsiębiorstwa „Budopol” Łódź Witold Sidewicz: Ogólna wartość inwestycji „Dom Poselski” wynosi 8,5 mld zł. Jest to jeden z ważniejszych obiektów, realizowanych przez moje przedsiębiorstwo, jednak na tej budowie występują duże opóźnienia. Przedsiębiorstwo boryka się z dużymi kłopotami, wynikającymi z konieczności likwidacji zaplecza hotelowego.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Widzimy zainteresowanie posłów jak najszybszym zakończeniem tej inwestycji. Przekazano nam też informację z poprzedniego posiedzenia komisji. Zainteresowanie posłów mobilizuje nas do pracy.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Zapewnieniu sprawnej realizacji inwestycji służyła też wizyta jaką złożył 10 lutego br. na budowie minister J. Niewiadomski. Pozwoliła ona przełamać pewien impas w pracach, wynikający z faktu, że „Budopol” Łódź jest generalnym wykonawcą, ale oprócz nas na budowie pracują załogi z 18 przedsiębiorstw - podwykonawców. Materiały dostarczone na dzisiejsze obrady tylko w przybliżeniu informują o trudności zadania. Mimo podpisania wielu umów i uzgodnienia harmonogramów dalszy ciąg prac jest nadal limitowany przez wiele czynników Przy budowie Domu Poselskiego używane są kamienne okładziny i schodów oraz kamienne parapety. Potrzeba jest prawie 5 tys. m2 tych wykładzin, ale ich dostawca realizuje plany z opóźnieniem.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">W części hotelowej zaawansowanie prac tynkarskich wynosi 85%, ceramiki - 15%, instalacji centralnego ogrzewania - 85%, instalacji wodno-kanalizacyjnej - 75%, a robót kamieniarskich tylko - 2%.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Obiekt „D”, w którym będą 44 pokoje zostanie wykonany do końca czerwca br. Przewidujemy również zakończenie prac w części budynku „C” tzw. łączniku, co pozwoli udostępnić do końca roku co najmniej 163 miejsca hotelowe.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Łącznie w Domu Poselskim będzie 329 pokoi hotelowych i 9 apartamentów, czyli 588 łóżek. Aby rozładować trudną sytuację z zakwaterowaniem, posłów w obecnym hotelu poselskim i zrezygnować z konieczności wynajmowania im pokoi w hotelach miejskich, do czasu oddania do użytku właściwej części hotelowej, będzie można korzystać z pomieszczeń w obiekcie „D”.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">”Budopol” zrobi wszystko, aby przyśpieszyć budowę, ale przecież wiele zależy od podwykonawców. Przed dzisiejszym posiedzeniem komisji rozważaliśmy wszystkie możliwości przyspieszenia prac, aby nie dawać deklaracji bez pokrycia. Realnie oceniając, całość budowy zostanie zakończona w listopadzie przyszłego roku.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wysoko cenimy inspiracyjne oddziaływanie i pomoc komisji sejmowej. Obecnie najbardziej potrzebne byłoby wydzielenie z rezerwy przewodniczącego Komisji Planowania 8 mln zł na dodatkowe wypłaty dla pracowników. Pieniądze te przeznaczone byłyby nie tylko dla nas, ale również dla podwykonawców. Propozycja ta uzyskała już akceptację ministra J. Niewiadomskiego, co znacznie ożywiło podwykonawców.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">”Budopol” przez ok. pół roku nie miał kierownictwa, m. in nie było dyrektora generalnego i głównego księgowego. Spowodowało to niekorzystne konsekwencje finansowe, co~ ~jednak nie oznacza, iż przedsiębiorstwo utraciło zdolność kredytową.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Chciałbym zaproponować, aby członkowie komisji złożyli wizytę na budowie i mogli się bezpośrednio zapoznać z tym co już zrobiono i z trudnościami na jakie natrafiamy. Sądzę, że najlepszym czasem na taką wizytę byłby czerwiec lub lipiec, kiedy będziemy oddawać do użytku część” D”.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Pragniemy również zapewnić, że będziemy na bieżąco informowali przewodniczącego komisji o przebiegu prac na budowie.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Dyskusja:</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MieczysławSerwiński">Zgodnie z dokonanymi ostatnio uzgodnieniami między generalnym wykonawcą, a podwykonawcami proponowane terminy przekazania poszczególnych obiektów kształtują się następująco: czerwiec 1986 r. obiekt „D”, wrzesień 1987 r. obiekt „C”' i listopad 1987 r. obiekt „B”. Uzyskanie stu kilkudziesięciu miejsc hotelowych w końcu czerwca br. pozwoli niewątpliwie poprawić bardzo trudną sytuację z zakwaterowaniem posłów.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#TadeuszStadniczeńko">Powinniśmy przyjąć proponowane terminy przekazania poszczególnych obiektów. Są one dość odległe, ale wszelkie próby wydatniejszego skrócenia budowy mogą doprowadzić do obniżenia jakości przeprowadzonych prac.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#TadeuszStadniczeńko">Dyrektor „Budopolu” wspomniał o sytuacji ekonomiczno-finansowej przedsiębiorstwa. Celowe byłoby otrzymanie szerszej informacji na ten temat, gdyż, może to rzutować na przebieg realizacji inwestycji. Skoro mamy jeszcze współdziałać przez prawie dwa lata to pragnęlibyśmy orientować się w jego sytuacji finansowo-ekonomicznej.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#ZenonŻmudziński">Na poprzednim posiedzeniu postulowaliśmy, aby inwestycja ta została objęta zamówieniem rządowym. Komisja Planowania nie uznała tego wniosku za słuszny, stwierdzając, że inwestycja tu znajduje się już w końcowym etapie realizacji, zaś w celu mobilizacji załogi widzi się możliwość przyznania specjalnej premii za wykonanie zadań rzeczowych, wolnej od obciążeń podatkiem od ponadnormatywnego wynagrodzenia. Co o tym sądzi minister J. Niewiadomski?</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#ZenonŻmudziński">Myślę, że powinniśmy przyjąć propozycję zgłoszoną tutaj przez dyrektora „Budopol” i w czerwcu złożyć wizytę na budowie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#KazimierzModzelewski">W budownictwie pracuję już od 35 lat i ciągle mam czynienia z różnymi reorganizacjami. Aby budownictwo wyszło z impasu i nastąpiło przyspieszenie cykli budowlanych trzeba najpierw bilansować materiały, a dopiero później przystępować do prac. Obecnie dzieje się odwrotnie. Po drugie, potrzebny nam jest przemysł materiałów budowlanych z prawdziwego zdarzenia. Chodzi przede wszystkim o chemię i hutnictwo. Jeżeli tego nie zrobimy to budownictwo po prostu się rozleci. Podobnie wygląda sprawa z załogami budowlanymi. Jeżeli są materiały, to ludzie pracują bez przerwy. Ale jak ich nie ma, to ludzie nudzą się i zaczynają pić. Jest to margines budownictwa, ale nie oznacza to, iż na tego typu zjawiska należy przymykać oczy.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#KazimierzModzelewski">W przeszłości jedno przedsiębiorstwo robiło wszystko, od robót budowlanych do zakładania instalacji elektrycznych, czy centralnego ogrzewania. Nie było wtedy podwykonawcy. Natomiast teraz podwykonawca albo chce podjąć się robót, albo nie i na jego decyzje nie można mieć większego wpływu. Dyrektor „Budopolu” powiedział, że zrobi wszystko co do niego należy, aby jak najbardziej przyspieszyć prace i nakłonić do tego samego podwykonawców, jednak nie bardzo wierzę w to.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#KazimierzModzelewski">Warunki w jakich mieszkają posłowie odpowiadają standardowi hotelu V czy VI kategorii. Tymczasem, przedsiębiorstwo łódzkie buduje w Warszawie, zaś warszawskie gdzie indziej. Jest to sytuacja nieprawidłowa, zwiększająca koszty budowy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#MieczysławSerwiński">Podzielam pogląd posła K. Modzelewskiego, że brak materiałów jest jednym z podstawowych hamulców rozwoju budownictwa. Proponuję jednak, aby trzymać się tematu dzisiejszych obrad, tym bardziej, że sprawy zasygnalizowane nam przez posła K. Modzelewskiego planujemy podjąć na następnych posiedzeniach Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#JózefOzgaMichalski">Na ostatnim posiedzeniu postulowaliśmy objęcie inwestycji zamówieniem rządowym, na co otrzymaliśmy negatywną odpowiedź przewodniczącego Komisji Planowania. Posłowie mieszkają w bardzo złych warunkach, więc sądzę, że nie świadczy o ich nieskromności to, że się domagają, aby mogli mieszkać na średnim, wcale nie najwyższym poziomie. Dobrze świadczy o Sejmie, że chciał tak długo czekać na zakończenie budowy, ale nie można jej przedłużać w nieskończoność.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#ElżbietaRutkowska">Czy łódzki „Budopol” prowadzi również budowy za granicą?</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#ElżbietaRutkowska">Nie sądzę, aby ktoś z nas domagał się przyspieszenia prac na budowie hotelu poselskiego kosztem innych, ważnych z punktu widzenia społecznego inwestycji, prowadzonych przez „Budopol”. Jak to się jednak dzieje, że takie przedsiębiorstwo przyjmuje zlecenia bez żadnej gwarancji dotrzymania umowy?</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#ElżbietaRutkowska">Czy te 8 mln zł, o których mówił dyrektor zagwarantuje wykonanie inwestycji, czy też tylko załatwi sprawę w tym roku. Sądzę bowiem, że nie należy zgodzić się, że od otrzymania tej sumy uzależnione jest oddanie w tym roku stu kilkudziesięciu łóżek, a w przyszłym roku okaże się, iż terminowego zakończenia inwestycji nie gwarantuje się, chyba że zostaną przyznane kolejne, dodatkowe środki.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#ElżbietaRutkowska">Zaproszenie na czerwiec przyjmujemy z dużą przyjemnością.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#WincentyLewandowski">W wyniku dzisiejszego posiedzenia uzyskujemy przyspieszenie terminu oddania obiektu o 1 miesiąc. Poprzednio planowano zakończenie inwestycji na grudzień przyszłego roku, a teraz na listopad. Prawdę mówiąc niczego to nie zmienia. W chwili przystępowania do budowy hotelu poselskiego, cykl budowy planowany był na 3 lata. Czy znaczy to, że od początku prac termin ten był nierealny? Teraz po zrealizowaniu 60% budowy mamy jeszcze czekać 2 lata. Sytuacja jest bowiem paradoksalna, gdyż cykle budowy coraz bardziej się wydłużają i wszystkie autorytety twierdzą, iż tak musi być. Nie można tego dłużej tolerować. Zdarza się, też, iż w Sieradzu „Budopol” twierdzi, że cykl im się wydłuża, bo buduje w Warszawie, a w stolicy argumentuje, iż zwlekanie z oddaniem Domu Poselskiego do użytku wynika z faktu budowy szpitala w Sieradzu.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#WincentyLewandowski">Czy warto się starać o dodatkowe środki dla budowlanych, jeżeli nastąpi tylko miesięczne skrócenie terminu zakończenia prac. Uważam, że przyspieszenie powinno być znacznie większe. Wiele bowiem zależy od organizacji pracy. Obserwuję np. remont Mostu Poniatowskiego, obok którego mieszkam. Przez kilka miesięcy nic się praktycznie nie robiło, a później wyraźny był brak koordynacji. Np. było za mało maszyn kruszących i ciężarówki, które miały wywozić gruz, długo czekały na swoją kolejkę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#WincentyLewandowski">Budownictwo się degraduje. Jakość się nie poprawia, a cykle budowy są coraz dłuższe.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#WacławWojciechowski">Intencją poprzedniego spotkania było skrócenie terminu realizacji budowy. Osobiście z dużym niezadowoleniem przyjąłem odpowiedź przewodniczącego Komisji Planowania na nasz dezyderat i popieram w tym zakresie opinię posła W. Lewandowskiego.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#WacławWojciechowski">Mam też pytanie do inwestora. Czy pokoje w obiekcie D i łączniku będą przeznaczone dla posłów oraz czy będzie w tym nowym budynku restauracja?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#BolesławManowiec">Nie satysfakcjonuje nas skrócenie o 1 miesiąc terminu oddania do użytku hotelu poselskiego. Jeżeli nie możemy się uporać z tym jednym problemem, to co mamy mówić na spotkaniach poselskich, gdy do najczęściej podejmowanych należą właśnie sprawy budownictwa. To, że przez ponad pół roku nie było dyrektora „Budopolu” nie powinno nas obchodzić. Niezrozumiałe jest, iż tak poważna inwestycja nie znalazła wykonawcy wśród przedsiębiorstw warszawskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JózefSzawiec">Planowane terminy oddania obiektu do użytku są zagrożone, bo przedsiębiorstwo „Kombud” nie będzie w stanie dostarczyć potrzebnej ilości kamienia.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JózefSzawiec">Chciałbym zaproponować, aby raz w kwartale generalny wykonawca składał sprawozdanie z postępu prac prezydium Komisji Budownictwa albo informował o tym prezydia obydwu komisji, które będą decydowały, czy mamy zająć się tym tematem na posiedzeniu plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#wŁodzi">Przedsiębiorstwu nie grozi upadłość i mamy zdolność kredytową. Przyjęte przez nas rozwiązania organizacyjno-kadrowe, w tym także zmniejszenie liczby pracowników umysłowych sprawiają, że koniec roku widzimy optymistycznie. Jednakże konieczność wypłacania dodatków za rozłąkę i różnych zasiłków sprawiła, iż przekroczyliśmy próg PFAZ o 5 mln zł i to zaważyło na kłopotach z którymi mamy teraz do czynienia.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#wŁodzi">W przedstawionej informacji są wymienione podstawowe materiały, potrzebne na budowie. Nie wszystkie są zbilansowane. Chodzi np. o armaturę, która jest produkowana tylko na potrzeby eksportu wewnętrznego. Kłopoty mamy także ze stolarką drzwiową.</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#wŁodzi">Wspomniano tutaj o angażowaniu mocy budowlanych spoza Warszawy w stolicy. Domagano się, aby „Budopol” wyniósł się z Warszawy, ale my przypuszczamy, iż innego zdania są inwestorzy, np. Instytutu Onkologii, którzy by bardzo chętnie zaangażowali wykonawców spoza Warszawy. Nasze przedsiębiorstwo nie wysyła pracowników na zagraniczne budowy. Jednak w przyszłym roku wystąpimy o to, gdyż ludzie chętniej idą do pracy do tych przedsiębiorstw, które mogą im zapewnić wyjazd na zagraniczny kontrakt.</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#wŁodzi">Zapewniam, że przedsiębiorstwo nigdy nie tłumaczyło się i nie będzie się tłumaczyć opóźnieniami na jednej budowie faktem, iż wykonuje również szpital w Sieradzu.</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#wŁodzi">Czy 8 mln zł odegra rolę mobilizującą? Na pewno tak i to już w tym roku.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#wŁodzi">Zaproponowaliśmy skrócenie terminu o 1 miesiąc. Własnym potencjałem jesteśmy gotowi wykonać wszystkie roboty, które do nas należą do końca tego roku. Jednak nie wszystko zależy od nas. Ostatnio „Kombud” przysłał nam aneks do umowy z terminami opiewającymi na 1988 r. Przed dzisiejszym posiedzeniem rozpatrywaliśmy wszystkie możliwości i muszę powiedzieć, że to co proponujemy jest jedynie realne.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#StanisławJuszczak">Zgodnie z pierwotnymi założeniami w 1976 r. przekazaliśmy teren pod budowę zaplecza. Wykonawcą został łódzki „Budopol”, bowiem w statucie tego przedsiębiorstwa zapisane jest, iż jego działania prowadzono prace wstępne i faktycznie roboty zaczęto dopiero w tym roku. Pierwotnie zakładany cykl budowy wynosił 48 miesięcy i kończył się w czerwcu 1983 r. O przesunięciu terminu oddania inwestycji do użytku zadecydowały trudności gospodarcze i zakaz budowania obiektów administracyjnych w kraju. Wyeliminowało to Ministerstwo Handlu Zagranicznego, które miało pierwotnie objąć budynek „A”. Konieczne również stało się w takiej sytuacji likwidowanie powiązań konstrukcyjnych tego gmachu z budynkiem MHZ.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#StanisławJuszczak">Jest dla nas jasne, że w czerwcu, gdy oddany zostanie do użytku budynek „D”, to przeznaczony on zostanie tylko dla posłów, przy czym apartamenty będą wykorzystane jako pokoje trzyosobowe. W pierwszej fazie da to ok. 110 miejsc hotelowych. Pozwoli to na odejście od praktyki wykupywania miejsc dla posłów w hotelach miejskich. Następne 33 pomieszczenia znajdą się w tzw. łączniku. W budynku „B” przewidujemy pomieszczenie zapewniające możliwość zjedzenia śniadania i kolacji. Natomiast restauracja znajdować się będzie w starym budynku. Po opróżnieniu hotelu w starym budynku podjęte zostaną prace nad zlokalizowaniem nowej sali restauracyjnej piętro wyżej od obecnej. Rozbudowa pójdzie więc w pionie.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#StanisławJuszczak">Dokładnie poznaliśmy sytuację przedsiębiorstwa „Kombud”. 4,7 tys.m2 okładziny to jest mniej więcej półtora - dwumiesięczna produkcja zakładów kamieniarskich w Pińczowie. Faktem jest natomiast, że „Kombud” wszędzie zalega z dostawami.</u>
<u xml:id="u-14.3" who="#StanisławJuszczak">W pierwszej wersji wystrój hotelu poselskiego był bardzo bogaty i wiele jego elementów miało być importowanych z II obszaru płatniczego. W obecnej sytuacji wszystko co znajdzie się w Domu Poselskim będzie pochodzenia krajowego. Producenci przyjęli takie zobowiązania, chociaż nie obyło się bez wielu trudności, np. w Hucie „Łabędy” koniecznym się stało uruchomienie walcarki z 1905 r. bowiem tylko przy jej pomocy można było uzyskać elementy odpowiedniej szerokości. Generalnie rzecz biorąc, zaopatrzenie materiałowe zapewnione jest w 95%.</u>
<u xml:id="u-14.4" who="#StanisławJuszczak">Minister budownictwa, gospodarki przestrzennej i komunalnej Józef Niewiadomski: Obecnie w kraju prowadzonych jest 19 tys. budów, co oznacza, że statystycznie rzecz biorąc na 1 plac przypada 22 pracowników. Jeżeli jednak odjąć 3 wielkie inwestycje, to na pozostałych placach budów pracuje po 6 osób. Istnienie tak ogromnego frontu inwestycyjnego jest podstawową przyczyną wydłużenia cyklów budowlanych. Jednocześnie władze wszystkich praktycznie województw postulują nowe inwestycje. Stąd też działania resortu zmierzające do wstrzymania nowych decyzji. Uważamy, że należy zatrzymać wzrost liczby budów, bo w przeciwnym razie nastąpi dalsze wydłużanie się cyklów. Jeżeli chodzi o materiały budowlane, to został w resorcie opracowany program wyjścia z obecnej sytuacji.</u>
<u xml:id="u-14.5" who="#StanisławJuszczak">W 1981 r. jako prezydent Łodzi wchodziłem w skład komisji, która rozpatrywała nietrafne inwestycje. Domagano się wtedy również zmiany przeznaczenia hotelu poselskiego. Do końca 1982 r. nie było politycznego wsparcia dla zamiaru kontynuowania tej inwestycji.</u>
<u xml:id="u-14.6" who="#StanisławJuszczak">Sytuacja w budownictwie warszawskim jest bardzo trudna. Są ogromne kłopoty z siłą roboczą i bez pomocy z zewnątrz nie byłoby możliwe wykonanie zadań. Dodatkowy problem to decyzja o przeznaczaniu hoteli robotniczych zajmowanych przez budowlanych dla pracowników innych resortów, np. dla pielęgniarek.</u>
<u xml:id="u-14.7" who="#StanisławJuszczak">Standard hotelu poselskiego, aczkolwiek dość wysoki nie jest jeszcze standardem najwyższym. Nie będzie w nim przepychu. Sądzę, że powinien być on wyposażony zgodnie z projektem. Wszelki pośpiech byłby z tego punktu widzenia niewskazany, bowiem mógłby wpłynąć na obniżenie jakości. Zaproponowane terminy są realne, chociaż musimy czuwać nad podwykonawcami. Odradzałbym również objęcie budowy na ostatnim etapie zamówieniem rządowym.</u>
<u xml:id="u-14.8" who="#StanisławJuszczak">Komisje przyjęły do wiadomości odpowiedź przewodniczącego Komisji Planowania przy Radzie Ministrów na dezyderat w sprawie budowy Domu Poselskiego.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>