text_structure.xml
87.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
251
252
253
254
255
256
257
258
259
260
261
262
263
264
265
266
267
268
269
270
271
272
273
274
275
276
277
278
279
280
281
282
283
284
285
286
287
288
289
290
291
292
293
294
295
296
297
298
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">(Dnia 14 grudnia 1983 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Ludomira Stasiaka (ZSL), rozpatrzyła: projekt budżetu państwa na 1984 rok w częściach dotyczących: Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa, Urzędu Rady Ministrów, Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej oraz Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.)</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">(W obradach uczestniczyli: szef Kancelarii Sejmu minister Kazimierz Świtała, szef Kancelarii Rady Państwa minister Edmund Boratyński, szef Urzędu Rady Ministrów, gen. Michał Janiszewski, kierownik Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Stefan Jarzębski, minister administracji i gospodarki przestrzennej gen. dyw. Włodzimierz Oliwa, prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii Zdzisław Adamczewski oraz przedstawiciele NIK, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów oraz PRON.)</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">(Uwagi do projektu budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa na 1984 rok przedstawił poseł Stanisław Olecki.)</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#StanisławOlecki">Projekt budżetu przewiduje, że dochody Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa w 1984 r. ukształtują się na poziomie 1700 tys. zł natomiast wydatki wyniosą 1971 mln zł. Są to więc kwoty wyższe niż w 1983 r.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#StanisławOlecki">W budżecie Kancelarii Sejmu najpoważniejsze pozycje wzrostu stanowią występujące po raz pierwszy dotacje na PRON. Na wzrost wydatków bieżących wpływa również fundusz płac (znacznie wyższy w związku ze zmianą wynagrodzeń w administracji) oraz wydatki pochodne od niego, jak ubezpieczenia społeczne, zakładowy fundusz mieszkaniowy, socjalny itp.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#StanisławOlecki">Dotacja na PRON zgłoszona w kwocie 279521 tys. zł została w wyniku ustaleń na Prezydium Sejmu pomniejszona; proponuje się ustalenie jej wysokości na poziomie 205447 tys. zł, przy czym 60 mln zł z proponowanej pierwotnie kwoty zostanie przeniesionych do rezerwy Kancelarii Sejmu, a o pozostałą sumę 14 mln zł dotacja zostanie zmniejszona.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#StanisławOlecki">Na znaczny wzrost wydatków budżetowych Kancelarii Rady Państwa wpłynęły nowe zadania postawione przed Kancelarią, związane z finansowaniem działalności Społecznej Komisji Konsultacyjnej i Centrum Studiów Związkowych międzyregionalnych ośrodków szkolenia związkowego oraz wyborów do rad, jak też działalności Społecznego Komitetu Odnowy Zabytków Krakowa. Wzrasta również osobowy fundusz płac w związku z podwyższeniem wynagrodzeń w administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#StanisławOlecki">Zadania Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa mają wszechstronny charakter, od pomocy merytorycznej w działalności Sejmu i Rady Państwa aż po równie odpowiedzialne, ale noszące już inny charakter zadania organizacyjne, techniczne i gospodarcze. Należy przewidywać, że w roku przyszłym działalność Sejmu i Rady Państwa będzie się rozwijała w tych samych kierunkach co w roku bież., z tym że w 1984 r. będą miały miejsce doniosłe wydarzenia i prace w związku z 40-leciem Polski Ludowej oraz wyborami do rad narodowych. Realizacja nowej polityki gospodarczej, intensyfikacja i podniesienie efektywności gospodarki oraz działalności aparatu państwowego, wzmożone kontakty międzynarodowe Sejmu - wszystko to stawia przed Sejmem i Radą Państwa oraz ich komisjami odpowiedzialne zadania.</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#StanisławOlecki">W działalności Kancelarii Sejmu coraz większą rolę odgrywa merytoryczna pomoc dla Prezydium Sejmu, komisji sejmowych oraz posłów. W ciągu 11 miesięcy br. sesje Sejmu trwały 236 dni. W tym czasie odbyło się 11 posiedzeń Sejmu, które trwały 16 dni. Sejm uchwalił 18 ustaw i podjął 48 uchwał. Posłowie złożyli 64 interpelacje i zgłosili 17 zapytań. Kancelaria nie tylko obsługiwała prace komisji, z reguły długotrwałe i głęboko wchodzące w treść przedkładanych ustaw, ale brała również aktywny udział w opracowywaniu szeregu istotnych projektów ustaw, zgłoszonych z inicjatywy poselskiej.</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#StanisławOlecki">Utrzymywała się intensywność prac komisji sejmowych; obecnie funkcjonuje 25 komisji stałych i 1 nadzwyczajna. Kancelaria obsłużyła do końca listopada br. 410 posiedzeń komisji, 318 posiedzeń podkomisji oraz 125 wyjazdów w teren. Komisje uchwaliły 68 dezyderatów i 57 opinii.</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#StanisławOlecki">Rada Społeczno-Gospodarcza przy Sejmie PRL odbyła 7 posiedzeń, na których przyjęła 15 opinii. Zespoły Rady odbyły 30 posiedzeń. Merytoryczna i organizacyjno-techniczna obsługa tych posiedzeń obciążała Kancelarię Sejmu.</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#StanisławOlecki">Wydano 262 biuletyny z posiedzeń komisji, 9 informatorów sejmowych oraz 5 innych wewnętrznych biuletynów informacyjnych. Sprawozdania stenograficzne z posiedzeń Sejmu liczą ok. 3,5 tys. stron.</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#StanisławOlecki">Do 30 listopada br. na zaproszenie Prezydium Sejmu oraz Polskiej Grupy Unii Międzyparlamentarnej przybyło 12 delegacji zagranicznych. Za granicą przebywało 19 delegacji.</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#StanisławOlecki">Intensywność prac w roku przyszłym znacznie wzrośnie w związku z nowymi zadaniami stawianymi przed Sejmem.</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#StanisławOlecki">Poważnie wzrósł zakres zadań Kancelarii Rady Państwa. Obsługując Radę Państwa i jej komisje Kancelaria Rady Państwa zapewniła pod względem przygotowawczo-wykonawczym i organizacyjnym 26 posiedzeń Rady Państwa oraz ponad 130 posiedzeń komisji. Łącznie przygotowano do decyzji Rady Państwa ok. 3.900 projektów uchwał, w tym ok. 3.700 dotyczących odznaczeń państwowych. W okresie do końca listopada br. w sposób wyraźny wzrósł zakres obowiązków prawotwórczych Rady Państwa. Kancelaria Rady Państwa przygotowała materiały informacyjne i projekty rozwiązań prawnych, podejmowanych przez Radę Państwa w ponad 200 przypadkach, dotyczących tak węzłowych spraw, jak przepisy wykonawcze do ustawy o radach narodowych i systemie samorządu terytorialnego, zniesienia stanu wojennego, wybór społecznych inspektorów pracy, zasady wynagradzania pracowników organów podległych Radzie Państwa.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#StanisławOlecki">Realizując podjęte przez Radę Państwa i jej komisje decyzje i ustalenia w zakresie wdrażania ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego, Kancelaria Rady Państwa przygotowała propozycje i wstępne projekty 14 różnego rodzaju aktów wykonawczych. Zapewniono ponadto pomoc prawną, metodyczną i organizacyjną radom narodowym poprzez zorganizowanie 5 krajowych narad, zapewniono bieżącą informację radom narodowym o aktualnych przepisach prawnych o charakterze wykonawczym. Kancelaria Rady Państwa przygotowała na rzecz Rady Państwa i jej komisji oraz organów jednostek centralnych szereg materiałów informacyjnych i analitycznych, dotyczących działalności rad narodowych. Ponadto Kancelaria Rady Państwa kontynuowała program prac dotyczących prawa wyborczego, przygotowując szereg materiałów problemowych i prawno-porównawczych z tej dziedziny. Przygotowała również materiały problemowe dotyczące szeroko rozumianej działalności Państwowej Inspekcji Pracy, zadań wynikających z rejestracji przez Radę Państwa federacji związków zawodowych oraz zapewniła działalność Społecznej Komisji Konsultacyjnej i przejęcie przez Radę Państwa konkursu „Mistrz Gospodarności”.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#StanisławOlecki">W roku 1984 kontynuowane będą prace o charakterze legislacyjnym. Do ważniejszych zadań należy zaliczyć prace nad prawem wyborczym. Zwiększone zadania związane z nadzorem Rady Państwa nad radami narodowymi wynikać będą z potrzeby szybkiego wdrażania ustawy o radach narodowych i samorządzie terytorialnym. Przewiduje się szkolenie radnych i aktywu rad narodowych oraz samorządu mieszkańców miast i wsi, przeprowadzenie społecznej dyskusji nad statutami samorządów mieszkańców miast i wsi, nawiązanie współpracy z przewodniczącymi rad narodowych stopnia wojewódzkiego oraz podjęcie środków nadzoru i udzielenie pomocy samorządowi mieszkańców miast i wsi i radom narodowym.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#StanisławOlecki">Projekt budżetu obu kancelarii uznać należy za opracowany prawidłowo, uwzględniający najpilniejsze potrzeby roku 1984. Zasługuje na przyjęcie z poprawką dotyczącą dotacji dla Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#StanisławOlecki">Szef Kancelarii Sejmu, minister Kazimierz Świtała rozszerzając informację na temat dotacji budżetowej dla Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego zwrócił uwagę na zadania programowe ruchu. W 1984 r. rady PRON wszystkich szczebli oraz działające przy nich komisje problemowe prowadzić będą ożywioną działalność. Wśród najważniejszych zadań znajduje się kampania wyborcza do rad narodowych oraz samorządu mieszkańców, umacnianie samorządności oraz udział w opracowaniu ustawy o konsultacjach społecznych.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#StanisławOlecki">Patriotyczny Ruch Odrodzenia Narodowego skupia ponad 400 tys. uczestników w 10.600 ogniwach, w tym ponad 150 tys. w środowisku wiejskim, 170 tys. w zakładach pracy i ponad 85 tys. w osiedlach mieszkaniowych.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#StanisławOlecki">Istotnym elementem pracy PRON jest uczestnictwo w jego pracach 6.800 aktywistów działających w 49 radach wojewódzkich PRON, a przede wszystkim w komisjach problemowych. Komisji takich powołano już 326. Natomiast przy Radzie Krajowej działa 15 komisji podzielonych na 42 robocze zespoły problemowe.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#StanisławOlecki">PRON, jako nowe zjawisko w życiu społeczno-politycznym kraju, systematycznie powiększa swoją bazę społeczną, coraz mocniej wyrażając potrzeby i dążenia narodu. Istotnym składnikiem działalności PRON są jego liczne agendy. Jest wśród nich Rada Towarzystw Przyjaźni z Narodami. W jej ramach działa 39 różnych towarzystw. W 1984 r. przewiduje się powołanie czterech nowych towarzystw jako efekt rosnącej aktywności ruchu przyjaźni z narodami. Działalność Rady skorelowana będzie w pełni z wymogami i potrzebami polskiej polityki zagranicznej.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#StanisławOlecki">W ramach PRON działa również Krajowy Komitet Dziecka i Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci. W planach na rok 1984 przewidują one kontynuację działań zapewniających dzieciom prawidłowe warunki życia i rozwoju, a w szczególności poprawę wyżywienia, ochronę zdrowia, rozszerzenie dostępu do kultury i oświaty. Krajowy Fundusz na Rzecz Dzieci w czwartym roku swego istnienia zamierza zebrać od społeczeństwa dalsze 25 mln zł. Suma ta przeznaczona zostanie na pomoc materialną dla dzieci z najbiedniejszych rodzin, domów dziecka oraz zakładów specjalnych dla dzieci niepełnosprawnych i przewlekle chorych.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#StanisławOlecki">Istotnym elementem działalności PRON jest Narodowy Fundusz Ochrony Zdrowia. Na fundusz ten w 1984 r. przewiduje się zebranie od społeczeństwa kwoty ok. 4 mld zł. W ten sposób dotychczasowe wpływy na ten fundusz osiągną ponad 45 mld zł. Fundusze te przeznaczone zostaną - podobnie jak w latach poprzednich - na budowę nowych obiektów. Przewiduje się oddanie w 1984 r. 180 obiektów służby zdrowia, w tym przychodnie lekarskie, wiejskie ośrodki zdrowia, domy opieki społecznej, żłobki, szpitale i pawilony szpitalne. Obecnie w budowie znajduje się około 560 obiektów finansowanych z Narodowego Funduszu Ochrony Zdrowia. Ich kontynuacja wymaga wydatkowania około 30 mld zł. Głównymi inwestycjami realizowanymi w ramach planu centralnego NFOZ są Centrum Onkologii w Warszawie, Instytut Medycyny Morskiej i Chorób Tropikalnych w Gdyni oraz Instytut Pediatrii w Lublinie.</u>
<u xml:id="u-2.21" who="#StanisławOlecki">Minister Kazimierz Świtała wyjaśniając motywy zmian dokonanych w wysokości dotacji na rzecz PRON stwierdził, że wynikają one z uznania realnej sytuacji i potrzeb tego ruchu. Niewątpliwie jednym z podstawowych elementów działalności PRON w roku przyszłym będzie kampania wyborcza do rad narodowych. Wynikać z tego będą określone wydatki, których wielkość trudno dzisiaj przewidzieć. Stojąc na tym stanowisku Prezydium Sejmu w porozumieniu z Krajową Radą PRON proponuje poprawkę do budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa. Poprawka ta z jednej strony polega na przeniesieniu do rezerwy kwoty 60 mln zł, z drugiej - zmniejsza część budżetu centralnego o kwotę ponad 14 mln. Wśród kwot ulegających zmniejszeniu znajdują się m.in. środki na fundusz osobowy, koszty podróży, wyjazdy zagraniczne i inne pozycje. W ramach proponowanej rezerwy budżetowej, kwotę ok. 10 mln zł przewiduje się na koszty związane z obchodami 40-lecia PRL. Kwoty wydatków uściślone zostaną niewątpliwie po Ⅰ kwartale roku przyszłego.</u>
<u xml:id="u-2.22" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
<u xml:id="u-2.23" who="#StanisławOlecki">Poseł Helena Galus (bezp.) zaproponowała, aby komisja dokonywała oceny wykonania budżetu Kancelarii Sejmu raz na kwartał.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#StanisławCzerniej">Propozycja dotowania PRON zasługuje na poparcie. Jednakże konieczne byłoby większe skoncentrowanie się tego ruchu na działalności społecznej. Pozwoliłoby to zmniejszyć wydatki na PRON w budżecie centralnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#JanLembas">Przychylam się do wniosku referenta, aby przyjąć projekt budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa na rok 1984. Uwagę zwraca niepokojąca sytuacja sejmowego Biura Prawnego, którego obsada kadrowa jest niepełna, co ma istotne znaczenie dla pracy samych posłów. Poprawka dotycząca dotacji dla PRON zasługuje na poparcie. Ruch ten z całą pewnością rozszerzy swoją działalność i aktywność w związku z wyborami do rad narodowych. Przeniesienie części dotacji do rezerwy budżetowej, zgodnie z sugestią Prezydium Sejmu i PRON, pozwoli łatwiej uruchomić te środki finansowe, kiedy będą one potrzebne. W każdym razie godna uznania jest inicjatywa poszukiwania oszczędności również i na tym odcinku działalności, jaką prowadzi PRON.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#TadeuszKlofik">Przedłożone posłom dokumenty dotyczące projektu budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa opracowane zostały rzetelnie i w pełni nadają się do akceptacji, łącznie z poprawkami dotyczącymi dotacji dla PRON.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#KazimierzCłapka">Z wypowiedzi posła S. Czernieja przebija troska o rozszerzenie działalności i oddziaływania Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego. Nie zależy to jednak wyłącznie od samych działaczy togo ruchu, ale od szerokiej bazy społecznej. Uczestnictwo w ruchu nosi charakter uczestnictwa indywidualnego w odróżnieniu od zbiorowego uczestnictwa we Froncie Jedności Narodu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#KazimierzCłapka">Istnieją trzy rodzaje uczestnictwa w PRON: indywidualne; uczestnictwo sygnatariuszy - partii politycznych oraz organizacji katolików świeckich; uczestnictwo organizacji społecznych, które w ilości ponad stu zgłosiły swój akces do PRON. Rada Krajowa PRON dostrzegła możliwości oszczędniejszego gospodarowania środkami budżetowymi, które po uzgodnieniu z Prezydium Sejmu, nabrały charakteru przedłożonej dzisiaj propozycji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#FelicjaTomiak">Czy posłowie jeszcze w tej kadencji skorzystają z możliwości zamieszkania w nowym domu poselskim?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#JerzyGołaczyński">Społeczna Komisja Konsultacyjna ds. Związków Zawodowych finansowana jest ze środków centralnych? W terenie natomiast działają komisje szczebla wojewódzkiego. Czy nie byłoby celowe, aby ich działalność uwzględnić w budżetach wojewódzkich rad narodowych?</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#MieczysławBurkacki">Najwyższa Izba Kontroli nie zgłasza uwag do przedłożonych dzisiaj posłom projektów budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa na rok 1984. Znaczne zadania, jakie zostały wykonane w roku 1983, jak i proponowana działalność obu kancelarii w roku przyszłym, w pełni uzasadniają przyjęcie zgłoszonych propozycji z poprawkami referenta.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#MieczysławBurkacki">Szef Kancelarii Sejmu minister Kazimierz Świtała: Podzielam nadzieje wyrażane przez posłów na temat rozszerzenia działalności i umocnienia pozycji Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego. Optymizm ten oparty jest na konkretnych przesłankach i wyraźnych celach programowych wypracowanych i uchwalonych na I Kongresie PRON. Szczególne miejsce w tej działalności zajmuje jednoczenie społeczeństwa w pracy dla ojczyzny, dla rozumienia polskiej racji stanu i zasad politycznego realizmu oraz ochrony godności narodowej. W obecnej sytuacji PRON dokłada szczególnych starań, aby skojarzyć wysiłki społeczeństwa oraz władzy na przezwyciężaniu skutków kryzysu społeczno-gospodarczego oraz urzeczywistnianiu socjalistycznej odnowy. Możemy być więc w pełni przekonani, że środki kierowane z budżetu centralnego dla PRON służyć będą słusznej sprawie.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#MieczysławBurkacki">Minister Kazimierz Świtała zwrócił uwagę na nieporównywalność wydatków na PRON i na Front Jedności Narodowej w minionych latach. Proponowane wydatki z dotacji budżetowych wydają się minimalne w stosunku do potrzeb, a poszukiwanie oszczędności jest ze wszech miar godne uznania.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#MieczysławBurkacki">Sytuacja Biura Prawnego Sejmu jest istotnie krytyczna. Obsada kadrowa jest trzykrotnie mniejsza niż to wynoszą niezbędne potrzeby. Mimo starań trudno znaleźć właściwych ludzi na te stanowiska. Będziemy nadal poszukiwać kadr dla tego biura, służącego posłom istotną pomocą. Świadczy o tym znaczny zakres konsultacji prawnych udzielanych posłom przez biuro.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#MieczysławBurkacki">W 1983 r. udało się częściowo nadrobić powstałe opóźnienia w budowie hotelu sejmowego. Niedawno odbyło się spotkanie z ministrem budownictwa i przemysłu materiałów budowlanych Stanisławem Kukuryką, na którym przyjęto nowe harmonogramy budowy. Są one obecnie realizowane poza pewnymi opóźnieniami przy budowle centrali telefonicznej. Harmonogram przewiduje, że jako pierwszy przekazany zostanie do końca 1984 r. budynek przy ul. Wiejskiej. Główny korpus hotelu sejmowego ma być gotowy, zgodnie z harmonogramem, w rok później, natomiast ostatnie skrzydło zespołu hotelowego - hotel dla gości zagranicznych w końcu 1986 r. Nieco wcześniej powinna być gotowa centrala telefoniczna mieszcząca się w podziemnej części tego skrzydła hotelowego. Zważywszy propozycje przedłużenia obecnej kadencji Sejmu będziemy mieli możność wspólnie wziąć udział w uroczystości przecięcia wstęgi przy otwarciu pierwszych obiektów nowego zespołu sejmowych obiektów.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#TadeuszKociszewski">Sprawa finansowania działalności wojewódzkich komisji konsultacyjnych do spraw związków zawodowych została już rozstrzygnięta - sądzę że po myśli posła J. Gołaczyńskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#LudomirStasiak">Na podstawie przebiegu obrad można wnioskować o przyjęcie projektu budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa wraz ze zgłoszonymi poprawkami. W dwóch sprawach chciałbym przy tej okazji wyrazić swój pogląd. Swego czasu nasza komisja zajmowała się sprawą przekazania lokali zajmowanych przez różne instytucje a niezbędnych dla funkcjonowania Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa. W wyniku naszej działalności część pomieszczeń została już przekazana, ale jeszcze nie wszystkie. Przygotowywana jest obecnie osobna opinia w tej kwestii - proponuję całą sprawę odłożyć do czasu sformułowania wniosków powołanego zespołu.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#LudomirStasiak">Na marginesie dzisiejszej dyskusji i wypowiedzi nt. działalności PRON nasuwa się jedna refleksja. Otóż podzielam sugestię wyrażoną przez posłów, aby w większym niż dotychczas stopniu PRON urzeczywistniał swoje cele wysiłkiem społecznym przy mniejszym zaangażowaniu środków finansowych państwa. Sądzę, że wyrażając troskę o działalność PRON posłowie w tym też kierunku kierowali swoje propozycje.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#komentarz">(Uwagi do projektu budżetu na 1984 r. w części dotyczącej Urzędu Rady Ministrów przedstawił poseł Jan Lembas.)</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#JanLembas">Na podkreślenie zasługuje, że zrealizowane zostały przez URM wnioski zawarte w uchwale podjętej przez komisję w wyniku rozpatrzenia sprawozdania z wykonania budżetu urzędu w 1982 r. Jeden z wniosków dotyczył zmniejszenia deficytu wydawnictwa „Rzeczpospolita”. Przewiduje się, że deficyt ten zmniejszy się w roku bież. o 32 mln zł w stosunku do założeń planu na 1983 r.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#JanLembas">W drugim wniosku postulowano szersze wykorzystanie bazy wczasowej URM. W wyniku szeregu przedsięwzięć organizacyjnych udostępniono ośrodki URM znacznie większej ilości osób, co wpłynęło na zwiększenie wykorzystania bazy wczasowej o 21,5%. Ten kierunek działania należy kontynuować.</u>
<u xml:id="u-12.2" who="#JanLembas">W trzecim wniosku komisja wskazywała na potrzebę podniesienia rangi kontroli sprawowanej przez URM. Rada Ministrów podjęła w maju 1983 r. uchwałę nr 57 dotyczącą koordynacji działań kontrolnych organów administracji. Funkcje koordynacyjne na szczeblu terenowym sprawują wojewodowie, a na szczeblu centralnym - szef Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-12.3" who="#JanLembas">Projekt budżetu Urzędu Rady Ministrów na 1984 r. przewiduje, że wydatki związane z bezpośrednią obsługą finansową Rady Ministrów, Prezydium Rządu i Prezesa Rady Ministrów stanowią zaledwie 1/3 ogólnej kwoty preliminowanych na 1984 r. wydatków. Wydatki Instytutu Organizacji Zarządzania i Doskonalenia Kadr będą o 14% wyższe. W pozostałych jednostkach naukowych wzrost wydatków na 1984 r. wynosi 42,3%. Wśród tych jednostek znajduje się Centrum Podyplomowego Kształcenia Pracowników Administracji Państwowej, które rozpoczęło działalność w marcu 1983 r. W 1983 r. studia podyplomowe odbywało 102 słuchaczy na 18-miesięcznych kursach. Wśród nich jest 85 osób wytypowanych przez wojewodów i naczelników. Wydaje się konieczne utworzenie drugiego kierunku studium podyplomowego dla kształcenia kadry rezerwowej na stanowiska kierownicze i samodzielne w administracji gospodarczej. Doniosłą rolę odgrywa Centrum Badania Opinii Społecznej, które wyznaczyło sobie na 1984 r. ambitny plan działania obejmujący ok. 50 badań problemowych. Wśród nich znajdują się takie tematy jak: badanie opinii społecznej na temat działania organów władzy, społeczeństwo wobec podstawowych problemów gospodarczych, a zwłaszcza reformy gospodarczej, polityki cen i płac, polityki rolnej, polityki świadczeń społecznych, w tym szczególnie funkcjonowanie służby zdrowia i inne.</u>
<u xml:id="u-12.4" who="#JanLembas">W lipcu 1983 r. prezes Rady Ministrów powołał Instytut Badań Problemów Młodzieży, który powstał z przekształcenia Instytutu Badań nad Młodzieżą, podporządkowanego poprzednio ministrowi oświaty i wychowania. Instytut ten obowiązany jest badać problematykę nurtującą wszystkie środowiska młodzieży, a nie tylko młodzieży szkolnej.</u>
<u xml:id="u-12.5" who="#JanLembas">W dyspozycji ministra ds. młodzieży pozostaje fundusz interwencyjny, który przeznaczony jest na finansowanie m.in. inicjatyw organizacji społecznych, działających na rzecz młodzieży i czynów społecznych podejmowanych przez młodzież. Projekt budżetu na 1984 rok przewiduje zwiększenie o 40% środków funduszu interwencyjnego, tj. do kwoty 105 mln zł. Wnioskuję o utrzymanie w budżecie kwoty 75 mln zł, tj. na poziomie roku bież., a przeniesienie 30 mln zł do rezerwy Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-12.6" who="#JanLembas">Z uznaniem należy odnieść się do działań Urzędu, mających na celu pogłębienie szeroko rozumianej oszczędności. Na podstawie dokonanych analiz w poszczególnych komórkach organizacyjnych opracowano program zadań oszczędnościowych, który dotyczy wszystkich obszarów działalności URM.</u>
<u xml:id="u-12.7" who="#JanLembas">Zadania, jakie stawia sobie Urząd Rady Ministrów na 1984 r., są ambitne i rozległe. Na pierwszym miejscu stawia się działania związane z prawidłowym wdrażaniem reformy gospodarczej. Eksponowane miejsce zajmuje nadzór nad realizacją rządowego programu rozwoju rolnictwa i gospodarki żywnościowej.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#Sprawozdawca">Poseł J. Lembas zaproponował przyjęcie projektu budżetu URM na 1984 r. wraz z wnioskami dotyczącymi:</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#Sprawozdawca">- podejmowania jeszcze bardziej skutecznych działań zmierzających do ograniczenia deficytu wydawnictwa „Rzeczpospolita”;</u>
<u xml:id="u-13.2" who="#Sprawozdawca">- kontynuowania działań programowych na rzecz realizacji zadań oszczędnościowych;</u>
<u xml:id="u-13.3" who="#Sprawozdawca">- utrzymania funduszu interwencyjnego w dyspozycji ministra ds. młodzieży w wysokości 75 mln zł i przeniesienia 30 mln zł do rezerwy budżetu URM;</u>
<u xml:id="u-13.4" who="#Sprawozdawca">- podjęcia działań na rzecz zorganizowania pracowniczej spółdzielni mieszkaniowej dla pracowników URM.</u>
<u xml:id="u-13.5" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#JerzyGołaczyński">Chciałbym prosić o przedstawienie nam zakresu podejmowanych działań z funduszu interwencyjnego, będącego w dyspozycji ministra ds. młodzieży. Sama idea utworzenia takiego funduszu jest - moim zdaniem - słuszna. Chcielibyśmy, ażeby służył on stymulowaniu aktywności społecznej młodzieży. Opowiadam się za utrzymaniem w budżecie URM pełnej kwoty na ten cel, tj. w wysokości 105 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#StanisławCzerniej">Fundusz interwencyjny jest rzeczywiście potrzebny. Trzeba tylko wykorzystać go tak, ażeby był on pewnego rodzaju wsparciem inicjatywy młodzieżowej, a nie zastępował działań młodzieży. Należy pomagać, a nie dawać.</u>
<u xml:id="u-15.1" who="#StanisławCzerniej">Na terenie wsi fundusz ten często jest niewłaściwie wykorzystywany. Przyjeżdża np. instruktor, który ma pomóc w organizacji dożynek na danym terenie. Jednakże wyręcza on całkowicie młodzież, przywozi kostiumy, organizuje całą imprezę.</u>
<u xml:id="u-15.2" who="#StanisławCzerniej">Popieram przeznaczanie funduszu interwencyjnego na organizowanie różnego rodzaju konkursów pomiędzy poszczególnymi grupami młodzieży. Nie należy żałować pieniędzy dla tych, co coś rzeczywiście robią, wspierać należy twórcze inicjatywy.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Urząd Rady Ministrów powinien wzmóc działania na rzecz poprawy warunków życia ludności.</u>
<u xml:id="u-16.1" who="#KrystynaWawrzynowicz">Rok temu, w czasie dyskusji nad budżetem URM, podnosiłam sprawę prawidłowego rozmieszczenia w kraju artykułów przemysłowych. W tym zakresie nadal nie widać znaczącej poprawy. Zdarzają się przypadki, że niektórzy wojewodowie wydają zakaz wywożenia towarów produkowanych na ich terenie do innych województw, tłumacząc się tym, że potrzeby danego województwa nie zostały w pełni zaspokojone. Konieczne jest opracowanie systemu zaopatrzenia ludności w artykuły przemysłowe. Nie wiem, czy mają być to talony, które będą rozprowadzane w zakładach pracy, czy też inna jakaś forma, ale trzeba sobie zdawać sprawę, że obecnie pewne grupy społeczne nie mają właściwie możliwości zaopatrzenia. Po dwóch latach kryzysowych, niedostatku zaopatrzenia, w znacznej części rodzin odczuwa się już brak odzieży, bielizny osobistej, bielizny pościelowej. O ile zdołaliśmy jako tako rozwiązać problem zaopatrzenia w odzież dzieci do lat 15, poprzez objęcie tej produkcji programami operacyjnymi, to uzyskanie bielizny i odzieży dla pozostałych grup ludności jest trudne.</u>
<u xml:id="u-16.2" who="#KrystynaWawrzynowicz">Powstaje pytanie, czy Urząd Rady Ministrów kontroluje w jakiejkolwiek formie różnego rodzaju decyzje i porozumienia międzyresortowe. Ostatnio np. podjęto decyzję w sprawie skupu opakowań szklanych. Okazuje się jednak, że decyzja ta nie ma żadnego wpływu na praktykę.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#ZenonaKuranda">Wśród kierunków działań Urzędu Rady Ministrów na uwagę zasługują przedsięwzięcia związane z ochroną zdrowia i ochroną środowiska naturalnego. Zbyt małe znaczenie przywiązuje się w naszym kraju do oświaty zdrowotnej i sanitarnej. Jest to jedna z przyczyn szerzenia się chorób cywilizacyjnych i zakaźnych. W sklepach spożywczych nagminne są przykłady przyjmowania przez tę samą ekspedientkę pieniędzy i wydawania artykułów spożywczych. Personel sklepów spożywczych należy objąć szkoleniem w dziedzinie oświaty zdrowotnej i higieny. Poważny problem w całym kraju stanowi stan sanitarny szaletów miejskich i kolejowych. W uzdrowiskach szczególnie chronionych ze względu na walory klimatyczne i zdrowotne należałoby wprowadzać stopniowo ogrzewanie gazowe. Przyczyniłoby się to do zmniejszenia zapylenia powietrza.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#TadeuszKlofik">Dobrze się stało, że podejmowane są działania zmierzające do lepszego zaopatrzenia rolnictwa. Problemy rolnictwa powinny zawsze stać w centrum uwagi ze względu na znaczenie tego działu gospodarki narodowej dla społeczeństwa. Zapowiedziano dalsze doskonalenie środków masowego przekazu, zwłaszcza w sferze obiegu informacji. Jest to działanie słuszne, gdyż szybka informacja zapobiega niepokojom społecznym. Środki masowego przekazu powinny jednak unikać wyolbrzymiania pewnych spraw, kreowania tzw. afer z problemów często niewiele znaczących.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#TadeuszKlofik">Pozytywnie należy ocenić zamierzenia w sferze ochrony środowiska, w tym zwłaszcza ochrony wód. Stan sanitarny naszych wód jest wręcz katastrofalny.</u>
<u xml:id="u-18.2" who="#TadeuszKlofik">W budżetach URM co roku pojawiają się wydatki na gospodarstwo rolne w Rybakach. Czy gospodarstwo to istotnie jest potrzebne Urzędowi Rady Ministrów? Czy nie lepiej byłoby oddać?</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#BronisławWięcek">Jedną z pozycji wydatków budżetowych URM jest fundusz kościelny. Nie stanowi on dużej kwoty - 117 mln zł. Z budżetu tego finansuje się m.in. remonty, konserwacje obiektów sakralnych. Byłoby słuszne, aby społeczeństwo zostało o tym poinformowane. Z ambon słyszy się bowiem wyłącznie narzekania na trudności Kościoła we współpracy z państwem.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#LudomirStasiak">Od pewnego czasu obserwuje się wielki rozrost budownictwa sakralnego i towarzyszącej mu infrastruktury w postaci okazałych domów parafialnych. Skąd Kościół bierze materiały budowlane? Wiadomo przecież, że budownictwo świeckie natrafia wciąż na bariery materiałowe. Czy istnieje jakiś rozdzielnik centralny, uwzględniający budownictwo kościelne?</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#LudomirStasiak">Podsekretarz stanu w Urzędzie Rady Ministrów Zdzisław Drozd: Fundusz interwencji ministra ds. młodzieży pomyślany został jako instrument aktywizacji środowiska młodzieżowego i ma służyć rozmaitym celom, m.in. wykorzystuje się go na działania związane z wychowaniem i kształceniem. W 1983 r. z tego funduszu czerpano środki na utrzymanie substancji materialnej uniwersytetów ludowych, utrzymanie uniwersytetów otwartych, resocjalizację młodzieży, w tym zwłaszcza przeciwdziałanie narkomanii itd. Z funduszu finansuje się ruch artystyczny młodzieży. W 1983 r. udało się m.in. reaktywować festiwal kultury studenckiej „FAMA-83”, zorganizować festiwal ZHP „Kielce-83” oraz festiwal ZMW „Krynica-83”. Z funduszu finansowane są prace społecznie użyteczne podejmowane przez młodzież, m.in. finansowano wiosnę inicjatyw społecznych młodzieży, remonty domów kultury, internatów i dróg podejmowane przez młodzież. Fundusz służy również finansowaniu działalności sportowo-turystycznej. Ze środków stąd uzyskanych zorganizowano m.in. turnusy rehabilitacyjne dla młodzieży niepełnosprawnej. W 1983 r. z funduszu interwencyjnego wydatkowano na kształcenie i wychowanie 19 mln zł, na prace społecznie użyteczne - 17 mln zł, na kulturę i ruch artystyczny młodzieży - 16 mln zł, na sport i rekreację - 16 mln zł. W roku 1984 fundusz zaplanowano w wysokości 105 mln zł. Przyjmujemy wniosek posła koreferenta, aby z tej sumy 30 mln zł przenieść do rezerwy budżetowej. Będzie to miało znaczenie dyscyplinujące wydatki.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#LudomirStasiak">Gospodarstwo w Rybakach ma zróżnicowany charakter. Stanowi ono zaplecze gospodarcze dla ośrodków wypoczynkowych pozostających w gestii URM. Dotacje, jakie dostajemy na finansowanie ośrodków wypoczynkowych, są niewielkie. Ceny usług również są niewysokie, podczas gdy ich poziom bardzo wysoki. Umożliwia nam to właśnie gospodarstwo w Rybakach. Stamtąd bierzemy warzywa oraz mięso. Nie musimy korzystać z żadnych przydziałów państwowych. W gospodarstwie tym rozwijamy hodowlę i uprawę warzyw. Poza tym mamy tam kilka warsztatów. Gospodarstwo założone jest na bardzo złych ziemiach i niemożliwe jest wykorzystanie go pod uprawy rolnicze.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#LudomirStasiak">Fundusz kościelny wynosi 117 mln zł, z czego tylko 14 mln zł przeznacza się na konserwację i remonty obiektów sakralnych. Przystępując do budowy nowych obiektów Kościół musi uzyskać zgodę władz urbanistyczno-budowlanych oraz akceptację Urzędu ds. Wyznań.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#LudomirStasiak">Wykonawstwo nie obciąża firm państwowych, gdyż Kościół zleca z reguły prace budowlane i wykończeniowe firmom prywatnym i rzemieślnikom. Nie ma żadnego centralnego rozdzielnika, który uwzględniałby zapotrzebowanie Kościoła na materiały budowlane. O materiały deficytowe Kościół stara się na normalnych zasadach, a część zakupuje wręcz za dewizy. Inne materiały kupuje bez większych trudności wprost u producenta, co w warunkach reformy gospodarczej jest całkowicie dopuszczalne.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#LudomirStasiak">Szef Urzędu Rady Ministrów gen. Michał Janiszewski: Dobrze się stało, że punktem wyjścia do dyskusji stał się materiał informacyjny prezentujący kierunki pracy rządu w roku 1984. Część uwag, jakie padły w dyskusji, przekażemy kompetentnym ministrom i w miarę możliwości będą one brane pod uwagę. Ostatnio rząd rozpatrywał sprawy związane z realizacją programu wykorzystania płodów rolnych. Zwrócono uwagę na konieczność budowy małych zakładów przetwórstwa oraz rozwoju przechowalnictwa.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#LudomirStasiak">W dyskusji sugerowano, aby tam, gdzie jest to możliwe, zwłaszcza w uzdrowiskach przechodzić na ogrzewanie gazowe. Będzie to bardzo trudne, gdyż gaz pozostaje surowcem deficytowym. Ostatnio podpisano porozumienie z ZSRR w sprawie budowy dodatkowego gazociągu. Będziemy więc mieli nieco więcej gazu, ale gospodarka nim musi być w dalszym ciągu oszczędna.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#LudomirStasiak">W dalszym ciągu utrzymuje się spekulacja artykułami przemysłowymi. Rząd ma świadomość tego, że artykuły przemysłowe nie trafiają do najbardziej potrzebujących. Ostatnio powołano nowy Komitet Rady Ministrów ds. Przestrzegania Prawa, Porządku Publicznego i Dyscypliny Społecznej pod przewodnictwem ministra spraw wewnętrznych. Komitet obecnie konstytuuje się i tworzy wewnętrzne komisje. Obejmie on m.in. dotychczasową Krajową Komisję do Walki ze Spekulacją. Można przypuszczać, że Komitet skuteczniej i energiczniej będzie walczył ze spekulacją.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#LudomirStasiak">Rząd przyjął ostatnio nowy dokument dotyczący węzłowych kierunków prac rządu w 1984 r. W najbliższym czasie dokonane też zostanie rozliczenie poszczególnych ministrów z realizacji zadań roku 1983. W Urzędzie Rady Ministrów opracowano skomputeryzowaną ewidencję zadań poszczególnych członków rządu. W odpowiednim czasie komputer przypomni o zbliżającym się terminie wywiązania się z określonych obowiązków. W razie zaniedbań i lekceważenia obowiązków wyciągamy surowe konsekwencje. Urząd Rady Ministrów skrupulatnie przestrzega programu oszczędności. Już od ub.r. ograniczyliśmy np. wydatki na upominki dla delegacji zagranicznych.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#LudomirStasiak">Podzielam opinię posła, że środki masowego przekazu często kreują różnego rodzaju afery, bulwersujące opinię społeczną. Za przykład może posłużyć sprawa związana z objazdem przez ministra komunikacji trasy Krynica - Nowy Sącz - Tarnów i spotkania z kolejarzami w Nowym Sączu.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#LudomirStasiak">Utworzone ostatnio Centrum Badania Opinii Społecznej służy nam m.in. do badania opinii o pracy administracji. Okazuje się, że opinia ta nie jest taka tragiczna. Reprezentatywne badania wykazały, że 10% ludności ocenia swoją administrację jako bardzo dobrą, 10% - jako złą, 20% - dobrą i 60% - wystawia ocenę dostateczną.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">W pracach naszej komisji i wielu innych problemy będące w sferze działania Urzędu Rady Ministrów są wszechstronnie dyskutowane. Bardzo dobrze, że rząd wzmaga działania zmierzające do zapewnienia większego ładu i porządku, do poprawy stanu sanitarnego, do zwalczania spekulacji. Chodzi jednak w większym stopniu, aby nie tylko walczyć ze spekulantami, ale przeciwdziałać źródłom jej powstawania.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#ZenonaKuranda">URM powinien spowodować, aby stanem sanitarnym na terenach publicznych a także w obiektach podległych poszczególnym resortom gospodarczym i instytucjom centralnym zajmowali się bezpośrednio ich szefowie, a nie tylko Ministerstwo Zdrowia. Dotyczy to zwłaszcza dworców kolejowych - niech za stan sanitarny na kolei odpowiedzialność ponosi minister komunikacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#HenrykKostecki">Sprawa spotkania w Nowym Sączu została niepotrzebnie wyolbrzymiona przez prasę, a zwłaszcza przez „Politykę”. Odpowiedź rzecznika prasowego rządu w pełni mnie satysfakcjonowała, była obiektywna, co mogę potwierdzić jako uczestnik spotkania z kolejarzami węzła nowosądeckiego. Nadal jednak kolejarze tego węzła oczekują na przyjazd ministra komunikacji.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#HenrykKostecki">Posłowie naszej komisji mają okazję częstego kontaktu z przedstawicielami wojska. Upoważnia to do wyrażenia uznania za operatywność działania.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#JanLembas">Projekt budżetu Urzędu Rady Ministrów na 1984 r. opracowany został niezwykle oszczędnie. Nie oznacza to jednak, że nie można jeszcze poczynić pewnych oszczędności. Takim pociągnięciem byłoby przeznaczenie do rezerwy 30 mln zł z funduszu inwestycyjnego. Powinniśmy przyzwyczaić naszą młodzież, że nie za wszystko państwo będzie płacić. Czy rzeczywiście niektóre obozy letnie muszą być finansowane z funduszu interwencyjnego? Młodzież powinna wykazywać się większą inicjatywą, która może być wsparta funduszem interwencyjnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#JerzyGołaczyński">Minister ds. młodzieży powinien mieć środki na wsparcie szczególnych form aktywności młodzieży, np. na budownictwo mieszkaniowe, obozy dla młodzieży niepełnosprawnej. Kwota 105 mln zł przeznaczona na ten cel jest dosyć skromna, ale jeśli można jej część przenieść do rezerwy budżetowej, to chyba trzeba to uczynić. Fundusz interwencyjny nie powinien być jedynym źródłem finansowania działalności młodzieży, ale powinien wspierać jej aktywność.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#LudomirStasiak">Rozumiem, że poseł J. Gołaczyński wycofał swój poprzedni wniosek, tak więc opinia w sprawie funduszu interwencyjnego jest zgodna tzn., aby 30 mln zł przeznaczyć do rezerwy budżetowej. Byłaby to jedyna zmiana w proponowanym projekcie budżetu URM na rok przyszły i w związku z tym wnioskuję o jego przyjęcie. Chciałbym jednocześnie wyrazić uznanie dla pracy URM, czemu zresztą wielokrotnie komisja dawała wyraz.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#LudomirStasiak">Uwagi do projektu budżetu na rok 1984 Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej przedstawiła poseł Helena Galus (bezp.): Projekt budżetu powstał w drodze przeniesienia części zadań i środków budżetowych z trzech innych części budżetu centralnego, a mianowicie z Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej, Ministerstwa Komunikacji oraz Ministerstwa Budownictwa i Przemysłu Materiałów Budowlanych. Utworzenie nowego urzędu odbyło się w zasadzie bez dodatkowych stanowisk pracy i związanych z tym wydatków budżetowych. Preliminarz budżetowy nie uwzględnia żadnych wydatków budżetu państwa ponoszonych na ochronę środowiska, koncentrując się głównie na resortowej problematyce gospodarki wodnej, zarówno w aspekcie robót i kosztów eksploatacyjno-remontowych, spraw przeciwpowodziowych jak i nakładów inwestycyjnych. Jest to wynikiem struktury organizacyjnej nowego resortu. Pożądana byłaby więc informacja obrazująca wielkość i strukturę nakładów inwestycyjnych planowanych w budżecie państwa na 1984 r. w zakresie ochrony środowiska i gospodarki wodnej wraz z określeniem udziału urzędu w nakładach na gospodarkę wodną.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#LudomirStasiak">Urząd awizował w przedłożonej informacji ewentualność dokonania w trybie roboczym uzgodnień z Ministerstwem Finansów zmian w zakresie przyjętych wielkości, sugerując pozostawienie całej amortyzacji w dyspozycji przedsiębiorstw budownictwa wodnego, a także zwolnienie w połowie z opodatkowania podatkiem dochodowym. Środki te miały być przeznaczone na zakupy pogłębiarek, środków transportu i sprzętu oraz na uzupełnienie funduszy własnych w obrocie. Wyjaśnienia wymagają wyniki podjętych uzgodnień.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#LudomirStasiak">Rzeczowe wydatki tego działu dotyczą realizacji zadań w zakresie utrzymania i eksploatacji rzek, kanałów i obiektów hydrotechnicznych, zabezpieczania przeciwpowodziowego oraz finansowania zadań hydrologiczno-meteorologicznych. Wysoką dynamikę tych wydatków Urząd uzasadnia głównie wzrostem zadań w zakresie usuwania szkód powodziowych i poprawy bezpieczeństwa przeciwpowodziowego.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#LudomirStasiak">Następne pozycje wydatków odnoszą się głównie do dotacji budżetu państwa na fundusz prac badawczych, który w całości ma być przeznaczony na finansowanie sfery gospodarki wodnej, w tym prac naukowo-badawczych objętych programem rządowym PR-7. Charakterystyczny jest tutaj brak jakichkolwiek zadań z dziedziny ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#LudomirStasiak">Dalsze wydatki dotyczą głównie usuwania szkód górniczych i są w analogicznej wysokości bilansowane wpłatami przedsiębiorstw górniczych. W gruncie rzeczy mają więc one raczej charakter pozabudżetowych środków specjalnych niż wydatków budżetowych i w przyszłości należałoby je tak przekwalifikować.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#LudomirStasiak">W materiale dla komisji Urząd informuje o czynionych staraniach zwiększenia liczby etatów i związanych z tym wydatków w Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska o 31 etatów i w centrali Urzędu o 13 etatów. Należałoby zatem poinformować komisję o wynikach tych starań i podjętych decyzjach.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#LudomirStasiak">Wojewódzkie ośrodki badań i kontroli środowiska miał przejąć Urząd, co byłoby korzystne. Wyjaśnienia wymagają relacje między Państwową Inspekcją Ochrony Środowiska a Urzędem.</u>
<u xml:id="u-26.8" who="#LudomirStasiak">Z ogólnej kwoty 6.329 mln zł wydatków na działalność inwestycyjną i remonty kapitalne, na centralne inwestycje imienne przypada 4.018 mln zł, na inwestycje jednostek budżetowych 1.800 mln zł, na zakupy inwestycyjne 461 mln zł oraz 50 mln zł na remonty kapitalne.</u>
<u xml:id="u-26.9" who="#LudomirStasiak">W kategorii inwestycji centralnych realizuje się 7 kompleksowych zbiorników wodnych, ważnych dla gospodarki narodowej. W tym przypadku Urząd sygnalizował istotną rozbieżność pomiędzy limitem nakładów a środkami. Rozbieżność ta miała być przedmiotem uzgodnień z Komisją Planowania. Chodzi o niedobór środków w stosunku do przyjętego w projekcie CPR na 1984 r. limitu. Sprawa ta wymaga wyjaśnienia.</u>
<u xml:id="u-26.10" who="#LudomirStasiak">W grupie inwestycji jednostek budżetowych przewidziana jest realizacja ok. 50 zadań, przejętych z resortów rolnictwa i gospodarki żywnościowej oraz komunikacji. Do najważniejszych zaliczono modernizację drogi wodnej na Odrze, zabudowę trzema stopniami górnej Wisły oraz przeciwpowodziowe roboty regulacyjne na Wiśle środkowej i Bugu. W tej grupie inwestycji Urząd w materiale sygnalizował starania o wyższy limit nakładów. Należałoby więc wyjaśnić, jakie są ostateczne ustalenia.</u>
<u xml:id="u-26.11" who="#LudomirStasiak">Urząd nie precyzuje, jaki udział stanowią własne, resortowe zadania inwestycyjne w ogólnych nakładach inwestycyjnych w dziedzinie gospodarki wodnej, finansowanych z budżetu państwa.</u>
<u xml:id="u-26.12" who="#LudomirStasiak">Brak jest informacji o zakresie nakładów na ochronę środowiska, finansowanych z budżetu państwa i planowanych efektach z tego tytułu. Interesująca byłaby też informacja o efektach rzeczowych planowanych inwestycji w gospodarce wodnej.</u>
<u xml:id="u-26.13" who="#LudomirStasiak">Wydaje się również, że choć środki obydwu funduszy celowych, tj. Funduszu Gospodarki Wodnej i Funduszu Ochrony Środowiska, mają charakter środków pozabudżetowych, to jednak celowym byłoby poinformowanie o zamierzonych kierunkach zagospodarowania w 1984 r. tych środków.</u>
<u xml:id="u-26.14" who="#LudomirStasiak">Reasumując: proponuję po wyjaśnieniach sygnalizowanych rozbieżności kwot w niektórych działach - zaakceptować projekt budżetu Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej na 1984 r.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#HenrykKostecki">Urząd Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej dobrze rozpoczął swoją działalność występując z konkretnymi propozycjami również w sprawach finansowych. Jak wynika jednak z przedłożonej informacji, postulaty Urzędu nie zostały uwzględnione przez ministra finansów. Nakłady na inwestycje centralne natomiast zostały wstępnie tylko uzgodnione z Komisją Planowania przy Radzie Ministrów i jedynie w tej części propozycje do planu inwestycyjnego ochrony środowiska mają charakter dyrektywny, obowiązujący. Nakłady przedsiębiorstw mają - jak to zapisano w informacji - wyłącznie charakter prognozy. Jest to określenie bardzo enigmatyczne i dobrze byłoby, aby w tej kwestii minister udzielił szerszej informacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#ZenonaKuranda">W informacji Urzędu dosyć szeroko potraktowano nakłady na inwestycje w 1984 r. Natomiast niewiele, a właściwie prawie nie się nie mówi o środkach finansowych na kapitalne remonty. Tymczasem dekapitalizacja majątku trwałego przybrała groźne rozmiary i przeznaczenie niewielkich tylko środków na remonty może ten proces tylko przyspieszyć.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#JanLembas">W informacji Urzędu, kiedy jest mowa o inwestycjach własnych przedsiębiorstw, brakuje konkretów. Pisze się natomiast, że zwiększenie tych nakładów będzie uzależnione od skuteczności bodźców ekonomicznych stosowanych w 1984 r.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#JanLembas">Duże zakłady przemysłowe to bardzo mocny atut w ręku Urzędu Ochrony Środowiska i dobrze byłoby, aby go właściwie wykorzystać w interesie społecznym.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#JanLembas">Lektura materiałów przedłożonych przez Urząd skłania do refleksji, że jest to jedynie zbiór informacji zebranych albo przyjętych w spadku po resortach zajmujących się dotąd tą problematyką. Wyraźnie brakuje nowej koncepcji, modelu działania nowo utworzonego urzędu. W informacji wymienia się Ligę Walki z Hałasem, nie wyjaśniając bliżej, jakie są cele i zadania tej organizacji.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#FelicjaTomiak">W roku przyszłym kontynuowana ma być budowa 9 zbiorników wielozadaniowych. Jak daleko są zaawansowane prace przy ich budowie i w jakiej kolejności inwestycje te przekazywane będą do użytku.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#TadeuszKlofik">Działania na rzecz ochrony środowiska w 1984 r. będą się koncentrowały, co jest zupełnie zrozumiałe, na terenie dużych aglomeracji miejsko-przemysłowych oraz w rejonach silnie uprzemysłowionych. W informacji znalazłem stwierdzenie, że w zakresie ochrony powietrza atmosferycznego proponowane nakłady finansowe prawie wyłącznie zostaną przeznaczone na odpylanie. Chciałbym się dowiedzieć, w jakim stopniu program ten ma szansę realizacji?</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#JanLembas">Nie dostrzegłem w informacji danych na temat potencjału wykonawczego znajdującego się obecnie w gestii nowego urzędu. Ma to podstawowe znaczenie dla skuteczności rozwiązań proponowanych w programie działania Urzędu na rok przyszły.</u>
<u xml:id="u-32.1" who="#JanLembas">Kierownik Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej Stefan Jarzębski: Główne zadania Urzędu koncentrują się na zahamowaniu procesu pogarszania się środowiska naturalnego w Polsce. Postęp urbanizacji i cywilizacji, rozwój przemysłu powodują stały wzrost zanieczyszczeń środowiska. Ponadto musimy odrabiać 40-letnie zaniedbania. Nie możemy rozwiązać wszystkich tych problemów bez podjęcia nadzwyczajnych środków. Zdają sobie z tego sprawę nasze władze, toteż problematyka ochrony środowiska zajmuje poważne miejsce we wszystkich dokumentach partii, stronnictw politycznych, rządowych. IX Zjazd PZPR uznał tę problematykę za jedną z najważniejszych. Podstawową dewizą naszego Urzędu stała się walka o ochronę środowiska na wszystkich frontach.</u>
<u xml:id="u-32.2" who="#JanLembas">W najbliższym okresie skoncentrujemy swoją działalność na wybranych celach. Przede wszystkim chcemy doprowadzić do tego, ażeby wykorzystano to, co już posiadamy, a co nie zawsze jest właściwie użytkowane. Wiele urządzeń oczyszczających powietrze, oczyszczalni ścieków nie spełnia swojego zadania.</u>
<u xml:id="u-32.3" who="#JanLembas">Za drugie poważne zadanie uznaliśmy szukanie poprawy istniejącego stanu u źródeł, tam gdzie powstają zanieczyszczenia. Nie leży to wprawdzie w gestii Urzędu, ale mamy nadzieję, że przy pomocy Sejmu i opinii społecznej będziemy mogli oddziaływać znacząco w tym zakresie. Wielkie nadzieje pokładane są np. w lepszym wykorzystaniu technologii odpadowych, które, zdaniem wybitnych fachowców, mogą w poważnej mierze przyczynić się do przekształcenia środowiska.</u>
<u xml:id="u-32.4" who="#JanLembas">Chcielibyśmy dla realizacji naszych celów wykorzystać wszystkie dostępne źródła budżetowe, zarówno centralne, jak i terenowe oraz wpływy pochodzące z wymierzanych kar za odstępstwa w zakresie stosowania przepisów o ochronie środowiska naturalnego. Będziemy konsekwentnie przestrzegać tych przepisów, widzimy potrzebę zaostrzenia ich.</u>
<u xml:id="u-32.5" who="#JanLembas">Chcielibyśmy odchodzić od praktyki powszechnego stosowania ulg w zakresie korzystania ze środowiska naturalnego i zasobów wodnych. Prowadzimy na ten temat dyskusje z Generalną Prokuraturą i Najwyższym Sądem Administracyjnym i mamy nadzieję, że dojdzie do uzgodnienia stanowiska i bardziej konsekwentnego przestrzegania obowiązujących przepisów prawnych.</u>
<u xml:id="u-32.6" who="#JanLembas">Istotne znaczenie dla poprawy stanu ochrony środowiska mają inwestycje. Nowoczesne urządzenia z dobrą obsługą i zabezpieczeniem konserwacji, części zamiennych powinny stać się podstawowym elementem ochrony środowiska.</u>
<u xml:id="u-32.7" who="#JanLembas">Stały wzrost zużycia wody, a w związku z tym odprowadzania ścieków wymaga rozbudowy zbiorników wodnych. Będziemy dążyli do odbudowy wszystkich zbiorników wodnych małych i dużych, nawet tych przy młynach oraz do zabezpieczenia całego systemu wodociągowego i kanalizacyjnego.</u>
<u xml:id="u-32.8" who="#JanLembas">W 1984 r. przeznacza się na ochronę środowiska 35 mld zł, jest to o 30% więcej niż wykonanie br. Środki te pochodzą z budżetu centralnego w wysokości 3,1 mld zł, z budżetów wojewódzkich w wysokości 13,4 mld zł oraz ze środków przedsiębiorstw w wysokości 18,8 mld zł.</u>
<u xml:id="u-32.9" who="#JanLembas">Środki pochodzące z budżetu centralnego wykorzystywane będą przede wszystkim na budowę dużych oczyszczalni ścieków. Kwoty, jakie mają pochodzić z budżetów terenowych, wymagają jeszcze potwierdzenia przez uchwały rad narodowych. Natomiast nakłady przedsiębiorstw są tylko prognozą opartą o deklaracje i możliwości realizacyjne. Mamy nadzieję, że nakłady te w toku realizacji zostaną jeszcze podwyższone. Zależne to jest od skuteczności działania bodźców ekonomicznych, które mają pobudzać działalność przedsiębiorstw, oraz skuteczności podjętych działań w zakresie rozwijania potencjału wykonawczego. Będziemy dążyli do zintensyfikowania działalności spółek wodnych.</u>
<u xml:id="u-32.10" who="#JanLembas">Na ochronę wód przeznacza się ok. 20 mld zł, tj. 59% planowanych nakładów, na ochronę powietrza - 7 mld zł, tj. 19% planowanych nakładów, a na ochronę powierzchni ziemi i zużycie odpadów - 8 mld zł, tj. 21%.</u>
<u xml:id="u-32.11" who="#JanLembas">Odrębną grupę nakładów stanowią środki przeznaczone na poprawę gospodarki wodnej. Jest to łączna kwota 49 mld zł, co stanowi 5% ogólnych nakładów inwestycyjnych. Jest to 20% więcej od nakładów wykorzystanych w br. Nie powinno więc brakować środków na ochronę środowiska.</u>
<u xml:id="u-32.12" who="#JanLembas">8,9 mld zł przeznacza się na kontynuację inwestycji związanych z rozbudową zbiorników wodnych, ograniczających straty wody. Są to m.in. zbiorniki w Dobczycach, Czorsztynie, Hańczy, Jeziorsku, Mietkowie, Bukówce i Dobromierzu oraz na magistrale wodociągowe w Warszawie, Krakowie i na Górnym Śląsku. Przewiduje się również budowę dwóch zbiorników wielozadaniowych w Łące i Klimkowie oraz budowę trzech stopni wodnych na dolnej Wiśle i wielu innych inwestycji.</u>
<u xml:id="u-32.13" who="#JanLembas">Projekt budżetu Urzędu opracowywany był równolegle z tworzeniem struktur organizacyjnych. Proces ten trwa do dziś. Należy podkreślić, że Urząd tworzy się bez zwiększenia liczby etatów i środków przeznaczonych na wydatki rzeczowe.</u>
<u xml:id="u-32.14" who="#JanLembas">Dochody Urzędu szacuje się na kwotę 1,5 mld zł. Jest to wzrost o 2,6% w stosunku do wykonania br.</u>
<u xml:id="u-32.15" who="#JanLembas">W stadium rozmów z Ministerstwem Finansów i Komisją Planowania przy Radzie Ministrów są wnioski w sprawie przyznania Urzędowi pewnych preferencji i ulg w podatkach oraz wysokości odpisów amortyzacyjnych. Mamy zapewnienia, że poszczególne sprawy będą indywidualnie rozpatrywane.</u>
<u xml:id="u-32.16" who="#JanLembas">Z upoważnienia Rady Ministrów możemy prowadzić rozmowy na temat obsady etatowej poszczególnych stanowisk oraz obsady Państwowej Inspekcji Ochrony Środowiska. Postulaty nasze, jeżeli zostaną uwzględnione, będą dodatkowo pokryte z budżetu państwa. Wielkość nakładów na inwestycje własne Urzędu będzie rozpatrywana oddzielnie.</u>
<u xml:id="u-32.17" who="#JanLembas">Reasumując stwierdzić należy, że na najbliższe lata zadania Urzędu koncentrować się będą na:</u>
<u xml:id="u-32.18" who="#JanLembas">- działalności koordynacyjnej w zakresie ochrony środowiska, zgodnie z obowiązującą ustawą;</u>
<u xml:id="u-32.19" who="#JanLembas">- usprawnianiu gospodarki wodnej;</u>
<u xml:id="u-32.20" who="#JanLembas">- realizacji robót związanych z usuwaniem zagrożenia przeciwpowodziowego;</u>
<u xml:id="u-32.21" who="#JanLembas">- usuwaniem szkód górniczych;</u>
<u xml:id="u-32.22" who="#JanLembas">- rozwijaniem współpracy naukowej i międzynarodowej.</u>
<u xml:id="u-32.23" who="#JanLembas">Przyjmujemy wnioski dotyczące usytuowania i współpracy ośrodków zajmujących się kontrolą ochrony środowiska. Dokonanie zmian w tej dziedzinie wymaga jednak uzgodnień z ministrem administracji.</u>
<u xml:id="u-32.24" who="#JanLembas">Ochrona środowiska wymaga aktywnego współuczestnictwa całego społeczeństwa. Na każdym stanowisku pracy musimy się troszczyć o to, aby otaczające nas środowisko - powietrze, woda i ziemia - pozostało nienaruszone.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#HelenaGalus">W 1934 r. nakłady na zmniejszenie zagrożenia powodziowego w Ziemi Płockiej będą zwiększone. Najkosztowniejszą w tym przedsięwzięciu inwestycją jest regulacja zbiornika włocławskiego. Dotychczas jednak nie udało się zakupić niezbędnych urządzeń. Czy w tej sytuacji realne jest wykorzystanie nakładów przewidzianych na 1984 r.?</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#StefanFiuk">Szwankuje wykonawstwo melioracyjnych spółek wodnych. Brakuje urządzeń typu „Kormoran”. Rolnicy płacą składki na spółki i nie mają z tego żadnej korzyści.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#HenrykKostecki">Niepokoi brak postępu przy budowie oczyszczalni na zbiorniku w Rabce. Jakie będą losy tej inwestycji?</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#JanuszŻurek">Wszystkie zbiorniki retencyjne aktualnie realizowane (7) będą oddane ze znacznym opóźnieniem. Najkrótszy okres realizacji wynosi 10 lat, a najdłuższy 21. Na świecie zbiorniki tej klasy buduje się w ciągu 5–6 lat. W kraju też już budowaliśmy takie zbiorniki w ciągu 6 lat. Wszystkie obecnie realizowane zbiorniki pozostają w gestii resortu budownictwa. Najszybciej, bo w 1984 r. oddany zostanie zbiornik Hańcza. W 1986 r. zbiornik Dobrzyce, Mietków i Dobromierz. W 1987 r. - Bukówka, a w latach 1990–1991 dwa największe, tj. Jeziorko i Czorsztyn. Zbiornik Klimkówka nie trafił na listę przedsięwzięć finansowanych centralnie. Będziemy go realizować w 1984 r. ze środków Funduszu Gospodarki Wodnej. Nie trafiła również na listę inwestycji centralnych oczyszczalnia w Rabce, która realizowana jest ze środków wojewódzkich. Mamy świadomość niezwykłej wagi tej inwestycji i dlatego też będziemy ją wspomagać wszystkimi dostępnymi środkami.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#JanuszŻurek">Liga Walki z Hałasem dotowana była z budżetu państwa. Zamierzamy przeprowadzić kompleksową kontrolę działalności Ligi, w wyniku której podejmiemy decyzję, czy powinna ona w dalszym ciągu korzystać z dotacji. Liga prowadzi własną działalność gospodarczą i czerpie stąd określone dochody.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#JanuszŻurek">Spółki wodne typu melioracyjnego nie znajdują się w gestii naszego Urzędu. Za ich wyposażenie odpowiedzialny jest resort rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#JanuszŻurek">Nie wszystkie zadania wynikające z tzw. uchwały płockiej realizowane są zgodnie z harmonogramem. Najwięcej trudności mamy z zakupem pogłębiarek. W 1984 r. przewidujemy zakup sprzętu pływającego oraz zwiększymy zakres robót.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#ZbigniewPeszko">Kwestionowana podczas dyskusji wysokość nakładów na remonty kapitalne nie dotyczy obiektów gospodarki wodnej. Te ostatnie remontowane są ze środków ujętych w osobnej pozycji w budżecie państwa i ustalonych na 1984 r. w kwocie 12 mld zł.</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#ZbigniewPeszko">Kary i opłaty z tytułu przekroczenia norm zanieczyszczenia środowiska naturalnego nie stanowią środków budżetowych, lecz są podstawą tworzenia funduszów celowych.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#ZbigniewPeszko">W gestii naszego Urzędu znajdują się 3 biura projektowe oraz 14 przedsiębiorstw budownictwa wodnego, zatrudniających łącznie 9,5 tys. osób. Wartość produkcji sprzedanej w ciągu roku osiąga kwotę 11 mld zł. Nasze przedsiębiorstwa mają poważne kłopoty z zakupem niezbędnego sprzętu pływającego. Jedna pogłębiarka kosztuje od 120 do 300 mln zł, podczas gdy środki odprowadzane przez przedsiębiorstwo do budżetu osiągają najwyżej wartość kilkudziesięciu milionów złotych. Są to przedsiębiorstwa rentowne, lecz sfera ich działalności, choć bardzo doniosłej dla kraju, jest niezbyt duża. Dlatego też wystąpiliśmy do ministra finansów, aby pozostawić do dyspozycji przedsiębiorstw budownictwa wodnego amortyzację. Nie ma innego wyjścia. Przedsiębiorstwa te nie mogą zostać rozwiązane, gdyż nikt ich nie zastąpi. W ciągu roku przedsiębiorstwa te są zdolne do wydobycia, przy pomocy dostępnego im sprzętu, ok. 2,5 mln m³ piasku. Potrzeby są natomiast dwukrotnie większe.</u>
<u xml:id="u-37.3" who="#ZbigniewPeszko">Zasadniczym celem naszego posiedzenia jest zaopiniowanie projektu budżetu w części dotyczącej Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Nie ma przeszkód, aby przyjąć w tej kwestii pozytywną uchwałę. Wiele problemów, które wynikły na tle dzisiejszej dyskusji, omówimy w terminie późniejszym na odpowiednich posiedzeniach problemowych.</u>
<u xml:id="u-37.4" who="#ZbigniewPeszko">Uwagi do projektu budżetu na rok 1984 w części dotyczącej Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej przedstawił poseł Jerzy Gołaczyński (PZPR): Projekt budżetu Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej przewiduje dochody w kwocie 17.814 mln zł oraz wydatki w kwocie 17.027 mln zł. W stosunku do przewidywanego wykonania w 1983 r. zakłada się wzrost dochodów o ok. 34%, a wydatków o ok. 18%. Po raz pierwszy w 1984 r. przewiduje się dochody wyższe od wydatków, mimo że wydatkami objęte są scentralizowane zakupy taboru komunikacji miejskiej na kwotę 13,5 mld zł.</u>
<u xml:id="u-37.5" who="#ZbigniewPeszko">Założone w projekcie budżetu wydatki dostosowane są do aktualnego stanu organizacyjnego ministerstwa i jego zadań. W ciągu 1983 r. nastąpiło wiele zmian w zakresie działania resortu. Zadania z zakresu ochrony środowiska zostały przekazane do Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Od 1 kwietnia 1983 r. powołano w Ministerstwie Administracji Główną Inspekcję Terenową, co wiązało się z koniecznością zwiększenia zatrudnienia o 44 etaty. Od 1 lipca 1983 r. ministerstwo przejęło zadania kontroli wydziałów budżetowo-gospodarczych wojewódzkich urzędów, w związku z czym nastąpił dalszy wzrost zatrudnienia.</u>
<u xml:id="u-37.6" who="#ZbigniewPeszko">Decydujący wpływ na wzrost wydatków budżetowych ministerstwa w 1984 r. ma: wzrost wydatków na scentralizowane zakupy taboru komunikacji miejskiej, zabezpieczenie kwoty 770 mln zł na remonty kapitalne dróg szybkiego ruchu w miastach, zwiększenie wydatków z tytułu rozliczeń kredytów bankowych, dotyczących różnicy między oprocentowaniem kredytów bankowych a oprocentowaniem pokrywanym przez realizatorów indywidualnego budownictwa mieszkaniowego o kwotę 200 mln zł.</u>
<u xml:id="u-37.7" who="#ZbigniewPeszko">Projekt budżetu na 1984 r. został opracowany z uwzględnieniem zasad oszczędnego gospodarowania. Projekt ten jednak nasuwa kilka uwag.</u>
<u xml:id="u-37.8" who="#ZbigniewPeszko">Biorąc pod uwagę fakt, że dokonywanie zmian w budżecie jest bardzo skomplikowane i wymaga czasu, należałoby rozważyć potrzebę zapewnienia pewnych rezerw w budżecie centralnym pozostających w dyspozycji ministra administracji i gospodarki przestrzennej, uruchomienie których pozwoliłoby na bardziej efektywne wykorzystanie możliwości gospodarczych. Dotyczy to w szczególności kapitalnych remontów urządzeń komunalnych. W obecnych warunkach nie ma właściwie możliwości dokonywania przerzutów wolnych środków na remonty z jednych województw, w których nie można ich wykorzystać do innych, które mają wolne moce przerobowe a brakuje im środków. To samo dotyczy również inwestycji komunalnych. Na te cele należałoby zabezpieczyć rezerwy budżetowe w wysokości po 500 mln zł.</u>
<u xml:id="u-37.9" who="#ZbigniewPeszko">Uchwalona przez Sejm ustawa o pracownikach urzędów państwowych stanowi, że urzędnik państwowy obowiązany jest pogłębiać wiedzę i podnosić kwalifikacje zawodowe. Minister administracji i gospodarki przestrzennej wydał szczegółowe zasady doskonalenia zawodowego urzędników zatrudnionych w urzędach terenowych organów administracji państwowej. Wynika z nich, że każdy urzędnik oprócz permanentnego uczestnictwa w samokształceniu kierowanym powinien przynajmniej raz na dwa lata uczestniczyć w szkoleniu specjalistycznym organizowanym w ośrodkach doskonalenia kadr administracji państwowej. Z otrzymanych materiałów wynika, że środki na szkolenie pracowników terenowej administracji państwowej nie są zabezpieczone w budżecie centralnym. Nie ma również żadnej pewności, że środki te zostaną zabezpieczone w budżetach terenowych. W tych warunkach musi budzić się niepokój o realizację zadań nakreślonych ustawą sejmową. Szacuje się, że koszty szkolenia w ciągu roku wyniosą ok. 1 mld zł.</u>
<u xml:id="u-37.10" who="#ZbigniewPeszko">Projekt budżetu przewiduje utworzenie rezerwy 440 etatów do dyspozycji ministra administracji i gospodarki przestrzennej, przy czym rezerwa ta powstała w wyniku redukcji stanu zatrudnienia w urzędach terenowych organów administracji państwowej o 0,5%. Rezerwa ta przeznaczona byłaby m.in. na uruchomienie z dniem 1.Ⅰ.1984 r. nowych gmin. Utworzenie tej rezerwy w drodze redukcji etatów budzi poważne wątpliwości. Od wielu lat dokonywana jest corocznie redukcja etatów w administracji terenowej. Jednocześnie rosną zadania stawiane administracji terenowej, zwiększają się wymagania stawiane urzędnikom państwowym, rośnie złożoność problemów rozstrzyganych przez administrację. Wejście w życie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego wymagać będzie od administracji państwowej zwiększonych działań na rzecz organów rady i samorządu terytorialnego. W tej sytuacji każde zmniejszenie liczby etatów odczuwane jest szczególnie dotkliwie, wpływa niekorzystnie na operatywność działania i nie sprzyja wytwarzaniu poczucia stabilizacji w administracji terenowej. Należy zatem rozważyć, czy utworzenie rezerwy etatów dla ministra administracji i gospodarki przestrzennej - rezerwy niewątpliwie potrzebnej - nie powinno nastąpić w drodze zwiększenia limitu etatów.</u>
<u xml:id="u-37.11" who="#ZbigniewPeszko">W dalszym ciągu wymaga porządkowania kwalifikacja służb administracji terenowej. Istniejący stan nie jest klarowny i budzi wątpliwości. W związku z wejściem w życie ustawy o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego zajdzie potrzeba uporządkowania organizacji urzędów terenowych organów administracji państwowej, co niezależnie od zmian organizacyjnych wymagać będzie również przesunięcia etatów niektórych jednostek finansowanych dotychczas z innych działów do działu „administracja państwowa”. Podejmowane w tym zakresie działania sprowadzać się będą do dwukierunkowych rozwiązań: formalnego usankcjonowania aktualnego stanu w odniesieniu do jednostek stanowiących obecnie integralną część urzędów terenowych organów administracji państwowej oraz przesunięcie do działu „administracja państwowa” w części lub w całości etatów z tych jednostek lub zakładów budżetowych, których zadania przejmą nowo tworzone lub już istniejące wydziały urzędów terenowych organów administracji państwowej. Zmiana kwalifikacji formalnej dotyczyłaby pracowników gminnej służby rolnej, którzy po dokonanych zmianach organizacyjnych wchodzą w skład urzędu gminy, wykonują typowo administracyjne funkcje, ale finansowani są z działu rolnictwa oraz pracowników zarządów budownictwa, rolnictwa, gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, pracowników cywilnych wojewódzkich komend straży pożarnych, pracowników obsługi reglamentacyjnej i pracowników punktów preorientacji i poradnictwa zawodowego. W sumie zabieg ten objąłby ok. 18.500 etatów. Przesunięcia merytoryczne dotyczyłyby ok. 11.500 etatów i związane byłyby z określonymi koncepcjami organizacyjnymi. W związku z przewidywanym utworzeniem z dniem 1 stycznia 1984 r. wydziałów geodezji i gospodarki gruntami zachodzi potrzeba przemieszczenia etatów i środków z aktualnych wojewódzkich biur geodezji i kartografii oraz zarządów gospodarki terenami. Do wydziałów tych przejdzie również część etatów z wojewódzkich biur geodezji i terenów rolnych.</u>
<u xml:id="u-37.12" who="#ZbigniewPeszko">Zachodzi potrzeba utworzenia z dniem 1 lipca 1984 r. wydziału urbanistyki, architektury i nadzoru budowlanego jako terenowego organu administracji państwowej. Dotychczas kompetencje z tego zakresu należały do jednostek o charakterze gospodarczym, tj. biur planowania przestrzennego. Zachodzi więc potrzeba przesunięcia części etatów z tych biur.</u>
<u xml:id="u-37.13" who="#ZbigniewPeszko">Ustawa o systemie rad narodowych i samorządu terytorialnego nie przewiduje wykonywania przez naczelnika gminy zadań z zakresu oświaty przy pomocy gminnego dyrektora szkół, sprawującego nadzór nad działalnością szkół na terenie gminy. Sprawy z tej dziedziny będą realizowane przez urzędy gminne.</u>
<u xml:id="u-37.14" who="#ZbigniewPeszko">Należy zaznaczyć, że przesunięcie tych etatów nie oznacza zwiększenia w ogóle etatów administracji terenowej, lecz jedynie uporządkowanie istniejącego obecnie stanu, polegającego na wykonywaniu funkcji administracji państwowej przez jednostki gospodarcze opłacane z innych działów.</u>
<u xml:id="u-37.15" who="#ZbigniewPeszko">Przeprowadzenie tych propozycji wymagać będzie upoważnienia ministra finansów do dokonania w porozumieniu z ministrem administracji i gospodarki przestrzennej odpowiednich zmian w toku wykonywania budżetu.</u>
<u xml:id="u-37.16" who="#ZbigniewPeszko">Projekt budżetu Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej został opracowany w sposób właściwy z uwzględnieniem rzeczywistych potrzeb resortu. Wnoszę o jego przyjęcie wraz ze zgłoszonymi uwagami i wnioskami.</u>
</div>
<div xml:id="div-38">
<u xml:id="u-38.0" who="#FelicjaTomiak">W projekcie budżetu przewidziano po stronie wydatków 420 mln zł zgromadzonych na Funduszu Ogródków Działkowych. Na co konkretnie będą wydane te pieniądze?</u>
</div>
<div xml:id="div-39">
<u xml:id="u-39.0" who="#JanLembas">Począwszy od 1980 r. sytuacja w dziedzinie kapitalnych remontów ulega systematycznie pogorszeniu. Podstawową trudność stanowi zaopatrzenie materiałowe. Jakie działania resort zamierza podjąć w celu poprawy sytuacji? Czy nie byłoby słuszne wprowadzenie bodźców ekonomicznych, które czyniłyby remonty bardziej opłacalnymi niż inwestycje.</u>
<u xml:id="u-39.1" who="#JanLembas">W projekcie budżetu przewidziano sumę 770 mln zł na remonty dróg szybkiego ruchu w miastach. Kto będzie wykonywał inwestycje w tym zakresie?</u>
</div>
<div xml:id="div-40">
<u xml:id="u-40.0" who="#StanisławCzerniej">W małych miasteczkach podejmuje się na koszt państwa remonty małych kamieniczek, podobno zabytkowych. W rzeczywistości z zabytkami nie mają nic wspólnego. Są to małe, nieciekawe budyneczki. Jeżeli mają być one remontowane z naszych środków, to lepiej byłoby je rozebrać i budować nowe.</u>
<u xml:id="u-40.1" who="#komentarz">(Uwagi do projektu budżetu na 1984 r. w części dotyczącej Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii przedstawił poseł Tadeusz Klofik.)</u>
</div>
<div xml:id="div-41">
<u xml:id="u-41.0" who="#TadeuszKlofik">Projekt planu na 1984 r. GUGiK zakłada wartość produkcji sprzedanej ogółem w kwocie 8,3 mld zł, co stanowi wzrost o 11% do przewidywanego wykonania w br. Zatrudnienie przyjęto na poziomie br. Planuje się dalsze doskonalenie struktur organizacyjnych i lepsze wykorzystanie czasu pracy.</u>
<u xml:id="u-41.1" who="#TadeuszKlofik">Wpłaty do budżetu z tytułu działalności gospodarczej przedsiębiorstw podległych GUGiK będą wyższe o 38% w stosunku do wykonania 1983 r.</u>
<u xml:id="u-41.2" who="#TadeuszKlofik">Przedsiębiorstwa geodezyjno-kartograficzne będą brały udział w przekształcaniu struktury rolnej. Mają one również zapewnić mapy i osnowy dla potrzeb melioracji i zaopatrzenia w wodę, będą uczestniczyć w procesie inwestycyjnym budownictwa przemysłowego i mieszkaniowego wraz z infrastrukturą techniczną oraz przeprowadzą prace związane z ewidencją gruntów.</u>
<u xml:id="u-41.3" who="#TadeuszKlofik">Na 1984 r. przyjęto zwiększenie rozmiarów działalności wydawniczej dla potrzeb szkół, turystyki i ogółu obywateli. Dotyczy to m.in. atlasów, tak bardzo poszukiwanych na rynku.</u>
<u xml:id="u-41.4" who="#TadeuszKlofik">W zakresie eksportu dokumentacji i usług geodezyjno-kartograficznych zakłada się wzrost produkcji sprzedanej w stosunku do wykonania w 1983 r. o 62,3%. Pomimo to planowana kwota sprzedaży w wysokości 870 mln zł nie osiągnie założeń NPSG.</u>
<u xml:id="u-41.5" who="#TadeuszKlofik">Pełna realizacja zadań przyszłorocznych GUGiK uzależniona jest od zahamowania ubytku kadry technicznej, co ma obecnie miejsce z powodu trudnych warunków pracy oraz stosunkowo niskich uposażeń. Obowiązujące zasady obciążeń na rzecz PFAZ nie odpowiadają szczególnemu charakterowi wykonawstwa geodezyjnego. Prace geodezyjne polegają głównie na sprzedaży pracy ludzkiej, duża jest pracochłonność, a mała materiałochłonność.</u>
<u xml:id="u-41.6" who="#TadeuszKlofik">Środki transportu samochodowego, niezbędnego w pracy terenowej przedsiębiorstw geodezyjno-kartograficznych są już znacznie wyeksploatowane. Remontów wymaga również specjalistyczny sprzęt. Zmniejszenie zysku przedsiębiorstw wskutek wzrostu podatku dochodowego oraz dużych obciążeń na PFAZ uniemożliwia sfinansowanie reprodukcji środków trwałych.</u>
<u xml:id="u-41.7" who="#TadeuszKlofik">Referent wniósł o przyjęcie projektu budżetu Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii na 1984 r. w brzmieniu przedłożenia rządowego. Zwrócił również uwagę na konieczność poprawy warunków lokalowych Państwowego Przedsiębiorstwa Wydawnictw Kartograficznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-42">
<u xml:id="u-42.0" who="#KrystynaWawrzynowicz">Zgodnie z projektem nowelizacji niektórych przepisów reformy gospodarczej wpłata 60% podatku dochodowego od zysku miała nastąpić w ciągu 3 lat. Dlaczego przedsiębiorstwa kartograficzne mają płacić tak wysoki podatek już w roku przyszłym?</u>
<u xml:id="u-42.1" who="#KrystynaWawrzynowicz">Prosiłabym o scharakteryzowanie schematu organizacyjnego jednostek geodezyjno-kartograficznych, które będą pracowały w terenie.</u>
<u xml:id="u-42.2" who="#KrystynaWawrzynowicz">Czy w roku przyszłym przewiduje się przeprowadzenie ewidencji budynków?</u>
</div>
<div xml:id="div-43">
<u xml:id="u-43.0" who="#FelicjaTomiak">Na jakich warunkach drukowany będzie u nas atlas geograficzny dla Afganistanu?</u>
<u xml:id="u-43.1" who="#FelicjaTomiak">Wiceminister administracji i gospodarki przestrzennej Bogdan Łysak: Remonty dróg, na które w projekcie budżetu przewidziane są środki, dotyczą przede wszystkim robót kontynuowanych na głównych szlakach i wyjazdach z miast.</u>
<u xml:id="u-43.2" who="#FelicjaTomiak">Uchwała Rady Ministrów z 1982 r. zobowiązuje nas do znacznego zwiększenia terenów pod działki pracownicze. Do 1985 r. ma nastąpić podwojenie gruntów przeznaczonych pod działki pracownicze, co oznacza zwiększenie tych terenów o 31 tys. ha. Na niektórych terenach działania w tym kierunku zostały pomyślnie zrealizowane, natomiast w większych aglomeracjach występują duże trudności z uzyskaniem terenów pod działki pracownicze. Podjęliśmy z Zarządem Ogródków Pracowniczych odpowiednie działania dla pełnej realizacji postanowień uchwały Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-43.3" who="#FelicjaTomiak">420 mln zł przeznaczonych na rozwój działek pracowniczych, ma być wydatkowane na urządzenia terenów pod ogródki działkowe (roboty związane z siecią zewnętrzną dróg dojazdowych, rekultywacją gruntów itp.). W br. wykorzystaliśmy na ten cel 370 mln zł.</u>
</div>
<div xml:id="div-44">
<u xml:id="u-44.0" who="#CzesławKotela">Środki przeznaczone na remonty budynków w br. nie będą w pełni wykorzystane. Główną przyczyną tego stanu rzeczy jest brak materiałów do wykonywania remontów oraz mocy wykonawczych przedsiębiorstw remontowych. Obecnie przedsiębiorstwa budowlane przeznaczają zaledwie 5–6% swego potencjału na wykonywanie remontów. Są to dla nich prace zbyt pracochłonne, nieatrakcyjne. W roku przyszłym podejmować będziemy działania na rzecz organizowania nowych jednostek remontowych, rozszerzymy również front robót wykonywanych sposobem gospodarczym.</u>
<u xml:id="u-44.1" who="#CzesławKotela">Przewiduje się wprowadzenie pewnych modyfikacji w zakresie rozdziału materiałów. Oddane one będą w gestię wojewody i ten będzie rozdzielał dla poszczególnych przedsiębiorstw i grup remontowych.</u>
<u xml:id="u-44.2" who="#CzesławKotela">Przedsiębiorstwa remontowe w roku przyszłym mają mieć przyznane pewne ulgi we wpłatach na PFAZ.</u>
<u xml:id="u-44.3" who="#CzesławKotela">Podejmujemy działania na rzecz zintensyfikowania prac remontowych. Do 1990 r. przewiduje się bowiem sukcesywny wzrost nakładów na remonty.</u>
<u xml:id="u-44.4" who="#CzesławKotela">Ustawa o ochronie zabytków przewiduje, że o tym czy budynek jest zabytkowy decyduje konserwator zabytków i on określa klasę zabytku. Przy remontach budynków zabytkowych inwestor może korzystać z pomocy finansowej resortu kultury i sztuki, który pokrywa 25% kosztów remontu. Innymi źródłami wpływów na remonty są środki przeznaczane na ten cel przez prywatnych właścicieli budynków, którzy mogą korzystać z pomocy państwa oraz środki resortu gospodarki komunalnej.</u>
<u xml:id="u-44.5" who="#CzesławKotela">Prezes Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii, wiceminister administracji i gospodarki przestrzennej Zdzisław Adamczewski: W roku przyszłym stawki podatku dochodowego od zysku wynosić będą od 40 do 60%. Przedsiębiorstwa geodezyjne płaciły w br. podatek w wysokości 44%, a więc na rok przyszły ustalono od razu 60%.</u>
<u xml:id="u-44.6" who="#CzesławKotela">Mamy uporządkowaną ewidencję gruntów, obecnie przystępujemy do porządkowania ewidencji budynków. Prace te będą finansowane z funduszu postępu technicznego jako wdrożenia pilotażowe.</u>
<u xml:id="u-44.7" who="#CzesławKotela">Atlas geograficzny dla Afganistanu jest darem Polski dla tego kraju. W tej sprawie jest odpowiednia decyzja rządu. Umowa przewiduje dostarczenie przez Afganistan wszystkich niezbędnych danych i materiałów, my natomiast wykonujemy prace redakcyjne i wydawnicze. Jest to dar, który przynosi nam określone efekty polityczne i gospodarcze.</u>
<u xml:id="u-44.8" who="#CzesławKotela">Wydziały geodezji i kartografii będą usytuowane w urzędach wojewódzkich. Jest opracowana struktura organizacyjna jednostek odpowiadających wydziałom geodezji i kartografii w terenie. Będą to biura geodezji i kartografii usytuowane na szczeblu podstawowym gminy i miasta. Ponadto w dyspozycji wydziałów geodezji i kartografii będą tzw. ośrodki geodezji i kartografii, które powstaną z połączenia dotychczasowych wydziałów geodezji i wydziałów gospodarki rolnej podlegających resortowi rolnictwa.</u>
<u xml:id="u-44.9" who="#CzesławKotela">Minister administracji i gospodarki przestrzennej Włodzimierz Oliwa: Koreferat dotyczący budżetu naszego resortu został opracowany bardzo rzetelnie, ukazuje się w nim obiektywnie wszystkie trudności organizacyjne i finansowe z jakimi boryka się nasz resort. Wszyscy zdajemy sobie sprawę, że przybywa zadań naszemu resortowi, a natomiast przyrost środków jest niewspółmierny do przyrostu zadań.</u>
<u xml:id="u-44.10" who="#CzesławKotela">Zaplanowana jest rezerwa na remonty, która jest w dyspozycji ministra finansów. Jeśli tylko zaistnieją realne warunki do zwiększenia zakresu prac remontowych, środki te będą sukcesywnie uruchamiane. Nie trzeba będzie na to dodatkowych decyzji rządu. Otrzymaliśmy 1 mld zł na szkolenie kadry dla administracji terenowej. Chcielibyśmy, ażeby kwota ta była bezpośrednio w dyspozycji resortu, wtedy moglibyśmy swobodnie prowadzić szkolenie w ośrodkach międzywojewódzkich. Teraz wojewoda przekazuje ze swoich środków odpowiednie kwoty na pokrycie szkolenia i doszkalania w ośrodkach międzywojewódzkich kadry zatrudnionej w urzędach wojewódzkich.</u>
<u xml:id="u-44.11" who="#CzesławKotela">Na rok przyszły zmniejszono nam ilość etatów o 440, mimo że od 1 stycznia 1984 r. powołane zostanie 12 nowych gmin. Trzeba jednak wyjaśnić, że obecnie mamy niewykorzystane 3 tys. etatów. Były więc podstawy do obniżenia nam ilości etatów.</u>
<u xml:id="u-44.12" who="#CzesławKotela">Podejmujemy prace mające na celu doskonalenie struktur administracji państwowej. Od stycznia przyszłego roku wprowadzać będziemy opracowany, nowy model urzędów gminnych. Ujednolici to organizację tej podstawowej jednostki administracji państwowej. Obecnie podjęto prace nad modelem urzędu wojewódzkiego. Schemat tego urzędu, jak i urzędów gminnych, musi być skorelowany z postanowieniami ustawy o radach narodowych. Chcemy oczyścić organizację administracji państwowej m.in. poprzez przejęcie ok. 30 tys. etatów administracyjnych, które obecnie umieszczone są w innych działach gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-44.13" who="#CzesławKotela">Planowane w budżecie środki powinny wystarczyć ha zaspokojenie naszych najpilniejszych potrzeb. Nawet na wykonywanie remontów nie brak nam środków, a czynnikiem ograniczającym jest przede wszystkim brak mocy wykonawczych i niektórych podstawowych materiałów.</u>
<u xml:id="u-44.14" who="#CzesławKotela">W br. występuje zjawisko przepływu części materiałów z puli remontowej na inne cele, m.in. na rzecz wielkiego budownictwa mieszkaniowego. Toteż o ile realizacja planów wielkiego budownictwa mieszkaniowego przebiega dosyć sprawnie, to wiele do życzenia pozostawia wykonawstwo budownictwa indywidualnego. Przewiduje się, że plan tego budownictwa wykonany będzie w br. zaledwie w 60%. Środki przeznaczone na realizację zadań przez Urząd Geodezji i Kartografii zabezpieczają podstawowe potrzeby tego urzędu.</u>
<u xml:id="u-44.15" who="#CzesławKotela">Domagamy się, ażeby Urząd opracował mapę gospodarczą, która mogłaby być szeroko rozpowszechniana, abyśmy mogli odejść od nadmiernie uszczegółowionej mapy wojskowej.</u>
<u xml:id="u-44.16" who="#CzesławKotela">Komisja postanowiła wystąpić z wnioskiem do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o przyjęcie:</u>
<u xml:id="u-44.17" who="#CzesławKotela">- projektu budżetu Kancelarii Sejmu i Kancelarii Rady Państwa wraz ze zmianami dotyczącymi przemieszczenia planowanych wydatków pomiędzy poszczególnymi paragrafami w związku z koniecznością finansowania działalności Patriotycznego Ruchu Odrodzenia Narodowego;</u>
<u xml:id="u-44.18" who="#CzesławKotela">- projektu budżetu Urzędu Rady Ministrów z przeniesieniem do rezerwy budżetowej tego Urzędu kwoty 30 mln zł z funduszu interwencyjnego, pozostającego w dyspozycji ministra ds. młodzieży;</u>
<u xml:id="u-44.19" who="#CzesławKotela">- projektu budżetu Ministerstwa Administracji i Gospodarki Przestrzennej z przeniesieniem do rezerwy budżetowej kwoty 1 mld zł z przeznaczeniem 500 mln zł na kapitalne remonty urządzeń komunalnych i 500 mln zł na inwestycje komunalne;</u>
<u xml:id="u-44.20" who="#CzesławKotela">- projektu budżetu Urzędu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej;</u>
<u xml:id="u-44.21" who="#CzesławKotela">- projektu budżetu Głównego Urzędu Geodezji i Kartografii.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>