text_structure.xml 12 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
  <xi:include href="PPC_header.xml" />
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml" />
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 5 maja 1976 r. Komisja Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska, obradująca pod przewodnictwem posła Edwarda Dudy (ZSL), rozpatrzyła informację o zadaniach planu i węzłowych problemach działalności Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska w 1976 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Administracji, Gospodarki Terenowej i Ochrony Środowiska z ministrem Emilem Wojtaszkiem, Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Najwyższej Izby Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">Informację o zadaniach planu i węzłowych problemach działalności resortu administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska z 1976 r. przedstawił minister Emil Wojtaszek.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Z informacji tej wynika, że resort skoncentrować zamierza uwagę głównie na:</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">- dalszym doskonaleniu działania terenowych organów administracji państwowej;</u>
          <u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">- koordynacji zamierzeń i działań w zakresie ochrony środowiska naturalnego;</u>
          <u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">- pełnej realizacji programu budownictwa mieszkaniowego;</u>
          <u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">- pełnej realizacji inwestycji komunalnych.</u>
          <u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">(Dyskusja.)</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#AleksanderZarajczyk">Przedstawiony Komisji plan działania resortu na 1976 r. należy uznać za prawidłowy.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#AleksanderZarajczyk">Jednym z ważnych zadań jest doskonalenie działania terenowych organów administracji państwowej. W tym zakresie jest jeszcze wiele do zrobienia. Potwierdza się zawarte w informacji stwierdzenie, że większość naczelników gmin i miast coraz lepiej wykorzystuje przyznane im uprawnienia koordynacyjne, zwłaszcza na odcinku rolnictwa. Działalność koordynacyjna wojewodów jest jednak ograniczona. Wypływa to m.in. z nadmiernej centralizacji planowania i podstawowych decyzji w wielu dziedzinach życia gospodarczego i społecznego, np. w zakresie handlu, przemysłu, rolnictwa, oświaty. Urząd wojewódzki ma w swojej dyspozycji zaledwie kilka procent realizowanych na terenie województwa nakładów inwestycyjnych, nie ma dostatecznego wpływu na decyzje w sprawie rozdziału robót między poszczególne wojewódzkie przedsiębiorstwa budowlane. Z uwagi na złożoną strukturę organizacyjną spółdzielczości i rzemiosła nie jest on również w stanie bilansować w pełni działalności usługowej na swym terenie. W tych warunkach plan na szczeblu województwa jest sumą życzeń i informacji a nie rzeczywistym planem społeczno-gospodarczego rozwoju.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#AleksanderZarajczyk">Konieczne jest przyspieszenie prac nad projektem ustawy o planowaniu przestrzennym, w której metody planowania lepiej dostosować trzeba do nowej struktury organizacyjnej administracji państwowej. Niezbędne jest również dostosowanie do nowych potrzeb statystyki gospodarczej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#AleksanderZarajczyk">Intensyfikacji wymagają działania, jakie podejmujemy na rzecz ochrony środowiska naturalnego; konieczność taką stwarzają stale zwiększające się zagrożenia.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#AleksanderZarajczyk">Nadal zbyt niski jest udział poszczególnych resortów i przedsiębiorstw w świadczeniach na rzecz odbudowy i rozbudowy infrastruktury komunalnej. Wojewodowie nie mają uprawnień do egzekwowania zobowiązań od resortów i przedsiębiorstw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#LeonJanczak">Ważnym zadaniem jest umacnianie funkcji koordynacyjnych poszczególnych ogniw administracji terenowej. Sprecyzować trzeba np. miejsce i rolę tej administracji przy opracowywaniu planu społeczno-gospodarczego rozwoju poszczególnych regionów.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#LeonJanczak">Doświadczenia lat ubiegłych wskazują na duże znaczenie sił społecznych w realizacji wielu zadań planu terenowego, wszystkie dobre inicjatywy w tym zakresie należy nadal wykorzystywać.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#LeonJanczak">Wyłania się szereg nowych problemów, które nie mogą ujść uwadze resortu. Trzeba np. pomóc w przyspieszeniu rozwoju nowych miast wojewódzkich, które wykazują duże ambicje i prężność w tym zakresie, ale równocześnie nie można dopuścić do degradacji dawnych miast powiatowych, dla których niegdyś ważnym czynnikiem miastotwórczym był fakt, że były one siedzibą powiatowych władz administracyjnych.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#LeonJanczak">Z uznaniem powitać należy zamierzenia legislacyjne resortu; prace nad projektami ustaw o zagospodarowaniu przestrzennym kraju i o ochronie środowiska naturalnego powinny być prowadzone w szerokiej konsultacji z aktywem administracji państwowej i z aktywem społecznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#JózefMarchewka">Zadania w zakresie remontów budynków mieszkalnych oraz urządzeń komunalnych stale rosną. Niewspółmiernie niski jest przyrost mocy przerobowych przedsiębiorstw remontowych i specjalistycznych gospodarki komunalnej; czynić trzeba wszystko, by jak najefektywniej wykorzystywać ich potencjał. Dużą pomoc stanowić mogłoby tu lepsze zaopatrzenie tych przedsiębiorstw w materiały oraz sprzęt i narzędzia.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#JózefMarchewka">Wiele uwagi poświęcić należy szkoleniu kadr specjalistów dla jednostek administracji terenowej oraz dokształcaniu zatrudnionych w tej administracji pracowników.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#BogdanŁysak">Ostatnia 5-latka przyniosła widoczny postęp w porządkowaniu gospodarki komunalnej w miastach; wiele jest tu jeszcze do zrobienia.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#BogdanŁysak">Jeśli w budownictwie mieszkaniowym dopracowaliśmy się już nowych, lepszych form organizacyjnych, to w zakresie organizacji prac remontowych — postęp jest jeszcze niezadowalający. Stosujemy przestarzałe metody pracy, zbyt wolno postępuje mechanizacji prac remontowych. Dążyć trzeba do doskonalenia systemu wykonawstwa prac remontowych, większej koncentracji potencjału wykonawczego. Nie opracowano dotychczas metod konserwacji remontów budynków z wielkich płyt.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#BogdanŁysak">Wiele jeszcze pozostawia do życzenia poziom pracy administracji budynków mieszkalnych. Sprawność administracji w osiedlach spółdzielczych jest lepsza.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#BogdanŁysak">Mimo instalowania nowych pompowni i modernizacji sieci wodnej, straty wody z powodu złej jakości instalowanych urządzeń są nadal duże.</u>
          <u xml:id="u-5.4" who="#BogdanŁysak">Powiatowe zarządy dróg lokalnych zostały wchłonięte przez rejonowe zarządy dróg publicznych. Nie przejawiają one dostatecznego zainteresowania czynami społecznymi. W rezultacie obserwuje się spadek wartości wykonywanych dróg w ramach czynów społecznych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#JerzyKusiak">W nowym systemie organizacji administracji terenowej gmina jest jego podstawowym ogniwem. W okresie przejściowym opracowano dla gmin uproszczone plany zagospodarowania przestrzennego. Opracowanie pełnych planów zagospodarowania przestrzennego powinno być kolejnym etapem. W tej chwili nie ma warunków natury formalnej i prawnej do opracowania tych planów.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#JerzyKusiak">W swoim czasie uchwałą rządu powołanych zostało 100 gmin wzorcowych. Należałoby przeprowadzić kontrolę realizacji tej uchwały.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#JerzyKusiak">W związku ze wzrastającymi zadaniami rolnictwa i zwiększającym się obrotem ziemią, zapewnić trzeba gminom stanowiska i obsadę gminnych geodetów.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#JerzyKusiak">Nakłady na inwestycje komunalne są niewystarczające. Świadczenia przemysłu na rozwój infrastruktury i utrzymanie należytej sprawności urządzeń komunalnych są niewystarczające. W przyszłym planie 5-letnim należałoby dokładnie sprecyzować wysokość nakładów na gospodarkę komunalną dla każdego resortu.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#JerzyKusiak">Przedsiębiorstwom remontowo-budowlanym i specjalistycznym gospodarki komunalnej zapewnić trzeba planowe dostawy sprzętu i materiałów niezbędnych dla realizacji zadań.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#HenrykKostacki">Rozwój społeczno-gospodarczy województwa nowosądeckiego opiera się w dużej mierze na rozbudowie bazy rekreacyjno-turystycznej. W związku z tym władze terenowe szczególnie wiele uwagi poświęcają rozbudowie odpowiedniej infrastruktury oraz ochronie środowiska naturalnego. Niezbędne jest zapewnienie warunków kompleksowej realizacji inwestycji służących temu celowi. Jeśli chcemy zapewnić czystość wód na terenie województwa nowosądeckiego, to wszystkie miasta i zakłady przemysłowe tego województwa muszą mieć oczyszczalnie ścieków. Ograniczać trzeba budowę na tym terenie zakładów przemysłowych stwarzających zagrożenie dla środowiska naturalnego, szybciej instalować sieć gazową.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZenonaKuranda">Nierozwiązanym dotychczas problemem jest unicestwianie odpadów tworzyw sztucznych. Rozpoczęliśmy produkcję strzykawek i igieł do jednorazowego użycia właśnie z tworzyw sztucznych. Jak unicestwiać te odpady, biorąc dodatkowo pod uwagę fakt, że są to odpady, które z uwagi na obowiązujące przepisy sanitarne muszą być w sposób szczególny likwidowane.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#StefaniaAdamczak">W województwie pilskim zaledwie 17 proc. wsi ma zainstalowane urządzenia wodne. Nakłady na ten cel z ciężącym 5-leciu były niewystarczające. Istnieje również problem rozszerzenia zakresu badań nad przydatnością wody pitnej. W związku ze stosowaniem nawozów sztucznych i niektórych środków ochrony roślin następuje zakażenie wód powierzchniowych.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#StefaniaAdamczak">Podatkowych wyjaśnień udzielili: minister administracji, gospodarki terenowej i ochrony środowiska - Emil Wojtaszek i wiceminister - Zdzisław Drozd.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#StefaniaAdamczak">Jak wynika z tych odpowiedzi wszystkie uwagi, spostrzeżenia i wnioski zgłoszone w toku dyskusji będą wzięte pod uwagę w bieżącej działalności resortu.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#StefaniaAdamczak">Przewodniczący Komisji poseł Edward Duda (ZSL) stwierdził, że szereg problemów poruszonych w dyskusji będzie uwzględnione w planie pracy Komisji.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#StefaniaAdamczak">Komisja uchwaliła plan pracy do końca października 1976 r. Plan ten przewiduje rozpatrzenie m.in.:</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#StefaniaAdamczak">- stanu i kierunków rozwoju przemysłu mieszkaniowego, - programu działania na rzecz poprawy jakości budownictwa mieszkaniowego, - kierunków rozwoju komunikacji miejskiej.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#StefaniaAdamczak">Komisja powołała 3 stałe podkomisje:</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#StefaniaAdamczak">- do spraw administracji terenowej, - do spraw zagospodarowania przestrzennego oraz gospodarki komunalnej i mieszkaniowej, - do spraw ochrony środowiska.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>