text_structure.xml
12.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 7 grudnia 1976 r. Komisja Górnictwa, Energetyki i Chemii, obradująca pod przewodnictwem posła Zofii Łęgowik (bezp.), rozpatrzyła projekty narodowego planu rozwoju społeczno-gospodarczego i budżetu państwa na rok 1977 i na lata 1976-1980 w częściach dotyczących: Ministerstwa Górnictwa, Centralnego Urzędu Geologii, Wyższego Urzędu Górniczego, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej i Ministerstwa Przemysłu Chemicznego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W obradach udział wzięli przedstawiciele: Ministerstwa Przemysłu Chemicznego z ministrem Henrykiem Konopackim, Ministerstwa Górnictwa z wiceministrem Mieczysławem Glanowskim, Centralnego Urzędu Geologii z prezesem Zdzisławem Dembowskim, Wyższego Urzędu Górniczego z wiceprezesem Mieczysławem Piątkiem, Ministerstwa Energetyki i Energii Atomowej z wiceministrem Tadeuszem Zastawnikiem.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W uwagach i wnioskach podkomisji górnictwa i geologii zreferowanych przez posłów: Ryszarda Najsznerskiego (PZPR), Stanisława Kamieniarza (PZPR) i Jana Koniecznego (PZPR) oraz w dyskusji podkreślano szczególne znaczenie węgla kamiennego dla rozwoju gospodarki narodowej, a zwłaszcza zbilansowania potrzeb energetycznych kraju i zaspokojenie potrzeb eksportu.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Resort górnictwa przewiduje zwiększenie wydobycie węgla kamiennego w 1977 r. do 186 mln ton (o 6,7 mln ton więcej niż w roku bieżącym). W latach 1976-1980 przewiduje się wzrost wydobycia węgla do 207,5 mln ton w 1980 r., wzrost wydobycia gazu ziemnego do 7.900 mln m³. Produkcja maszyn górniczych wzrośnie do wartości 22,8 mld zł w 1980 r., wobec 13,4 mld zł w 1975 r.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Dla realizacji tych poważnych zadań przewiduje się podjęcie prac modernizacyjnych i wielu zamierzeń organizacyjno-technicznych. Wysoki jest udział wzrostu wydajności pracy w planowanym przyroście produkcji. Znaczną część nakładów inwestycyjnych wynoszących 30,8 mld zł przeznacza się na utrzymanie i rozbudowę zdolności wydobywczych czynnych kopalni węgla kamiennego (19 zakładów górniczych objętych będzie generalną modernizacją). W ramach programu budowy nowych kopalń, kontynuowane będą prace w 7 kopalniach Górnośląskiego Zagłębia Węglowego oraz budowa kopalni pilotująco-wydobywczej w Bogdance w Lubelskim Zagłębiu Węglowym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Posłowie podkreślili, że program rozwoju wydobycia węgla w bieżącym 5-leciu jest trudniejszy niż w latach ubiegłych. Wymaga on utrzymania wydłużonego czasu pracy załóg górniczych, polepszenia zaopatrzenia w materiały, rozwoju zaplecza technicznego oraz większej troski o zapewnienie bezpieczeństwa pracy. Równolegle do zadań produkcyjnych powinny być rozwiązywane sprawy ochrony środowiska w regionach górniczych.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Wskazywano na potrzebę opracowania perspektywicznego bilansu paliwowo-energetycznego kraju oraz podjęcia niezbędnych decyzji w sprawie dalszej rozbudowy zdolności produkcyjnych przemysłu węglowego. Wiele zależeć będzie od mechanizacji prac górniczych oraz doskonalenia organizacji pracy. Resort górnictwa powinien jednocześnie podjąć starania o ograniczenie pracy załóg w czasie ponadnormatywnym, m.in. poprzez przesunięcie nakładów inwestycyjnych na bliższe lata bieżącej 5-latki i wprowadzenie 4-brygadowego systemu pracy.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Konieczne są pilne decyzje w sprawie rozwiązania problemu przewozu węgla, szczególnie z Górnośląskiego Zagłębia Węglowego. Ograniczona zdolność przewozowa kolei jest obecnie głównym utrudnieniem pracy kopalń.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W rezultacie postępującej głębokości eksploatacji pokładów, pogarszania się warunków geologiczno-wydobywczych oraz wzrostu cen maszyn i urządzeń wzrastają koszty wydobycia węgla. W tej sytuacji rachunek ekonomiczny nie odzwierciedla w pełni wysiłku załóg w zakresie zmniejszenia zużycia materiałów na jednostkę produkcji i wprowadzania usprawnień techniczno-organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Jednym z najważniejszych problemów górnictwa węglowego jest zaopatrzenie w podstawowe materiały, gwarantujące ciągłość produkcji i bezpieczeństwo pracy. Ogromne znaczenie ma terminowe kończenie prac modernizacyjnych i nowych inwestycji. Konieczne jest wykorzystanie wszelkich możliwości dalszej intensyfikacji prac górniczych przez wzrost mechanizacji i poprawę organizacji pracy.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Posłowie postulowali większe preferencje dla resortu górnictwa w zaopatrzeniu materiałowym, poparte odpowiednimi gwarancjami.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Postulowano także doskonalenie form naboru i stabilizacji załóg, począwszy od zasadniczych szkół górniczych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">Komisja oceniła, że przedłożony program działalności władz górniczych ujmuje kompleksowo całość problematyki związanej ze zwalczaniem zagrożeń, gospodarkę złożami oraz ochroną powierzchni i odpowiada aktualnym i przyszłym potrzebom górnictwa. Występujące zagrożenia wyrzutów skał i gazów w dolnośląskim Zagłębiu Węglowym dyktują potrzebę powołania w tym regionie placówki naukowo-badawczej, która by przystąpiła także do rozwiązania ważnych problemów operatywnych planów wydobycia. W programie ochrony filarów pod miastami należy uwzględnić także śródmieście Wałbrzycha.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">Zdaniem posłów należy zwiększyć skuteczność wniosków i postulatów Wyższego Urzędu Górniczego, dotyczących poprawy stanu bezpieczeństwa pracy w zakładach górniczych. Środki materialne i kadrowe są jeszcze niewspółmierne do zadań stojących przed władzami górniczymi w bieżącej 5-latce.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">Komisja wyraziła przekonanie, że realizacja programu i zadań ujętych planach resortu górnictwa, CUG i WUG gwarantuje dalszy dynamiczny rozwój gospodarki narodowej. Wymagać to jednak będzie poważnego wysiłku wszystkich zatrudnionych w tej ważnej gałęzi produkcji, jaką jest górnictwo. Niezbędna i konieczna będzie pomoc resortu komunikacji i komisji planowania w zaspokojeniu pilnych potrzeb zarówno górnictwa jak i geologii.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Gwarancją powodzenia wszystkich zamierzeń jest zaangażowanie i ofiarna praca załóg górniczych, którym Komisja postanowiła przesłać pozdrowienia i podziękowania za trud i poczucie odpowiedzialności, życząc zarazem, aby praca górnicza była jeszcze lepsza i bezpieczniejsza, a wyniki jej przyniosły dalsze efekty gospodarcze, na które liczy całe społeczeństwo.</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">W uwagach i wnioskach podkomisji energetyki i energii atomowej zreferowanych przez posła Jana Kubita (PZRR) oraz w dyskusji poselskiej stwierdzono, że plany resortu energetyki i energii atomowej zabezpieczają potrzeby gospodarki narodowej.</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">Podkreślano, że rozwój energetyki i zaopatrzenie gospodarki narodowej w energię elektryczną wymaga nie tylko koncentracji środków na rozbudowę mocy energetycznych, ale także efektywności wykorzystania paliw i energii, racjonalnego użytkowania wytwarzanej energii, co jest obowiązkiem wszystkich jej odbiorców. Reżim oszczędzania energii elektrycznej jest także ważnym nośnikiem postępu gospodarczego, gdyż zmusza przemysł do poszukiwania i wdrażania nowoczesnych rozwiązań technicznych i organizacyjnych zmniejszających zużycie paliw i energii.</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">Zdaniem posłów, należy z odpowiednim wyprzedzeniem opracować kompleksowy program prac remontowo-modernizacyjnych urządzeń energetycznych, uwzględniając dalszą poprawę jakości tych prac i dostawę części zamiennych dla urządzeń energetycznych. Resort górnictwa powinien opracować program poprawy jakości węgla kamiennego dostarczanego elektrowniom.</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">Z uwagi na napięty bilans paliwowo-energetyczny kraju konieczne jest zapewnienie odpowiednich środków inwestycyjnych dla zespołu górniczo-energetycznego w Bełchatowie, elektrowni Opalenie i Zatonie oraz elektrowni wodnej szczytowo-pompowej Młoty.</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">Należy dążyć do oparcia rozwoju energetyki na krajowych urządzeniach, co wymaga rozwoju produkcji urządzeń energetycznych podstawowych i pomocniczych.</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">Niezbędne jest opracowanie planu modernizacji i rozbudowy sieci średnich i niskich napięć w układzie branżowym i terenowym. Z uwagi na rangę i ogólnospołeczne znaczenie ochrony środowiska, należy w planach rocznych resortu szczegółowo wyspecyfikować przedsięwzięcia w tej dziedzinie oraz zapewnić konsekwentną ich realizację.</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">W uwagach i wnioskach podkomisji przemysłu chemicznego zreferowanych przez posłów: Adolfa Ojczyka (PZPR) i Zofię Łęgowik (bezp.) oraz w dyskusji poselskiej stwierdzono, że projekt planu 5-letniego w przemyśle chemicznym zgodny jest z celami ustalonymi w planie rozwoju społeczno-gospodarczego kraju. Położono szczególny nacisk na kwestię wyżywienia, zaopatrzenia rynku i eksport.</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">Założone w planach przemysłu chemicznego wskaźniki wzrostu produkcji są wyższe niż planowane dla całej gospodarki narodowej. Globalny wzrost produkcji resortu chemii na lata 1976-1980 wynosi około 70 proc. w stosunku do poprzedniej 5-latki.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">Mimo tak wysokiego tempa rozwoju, nie będzie jednak możliwe zaspokojenie wszystkich potrzeb rynku, innych gałęzi przemysłu i eksportu. Komisja uważa, że należy wykorzystać wszystkie możliwości dla przekroczenia zadań, zwłaszcza, w dziedzinie przerobu ropy naftowej, produkcji nawozów mineralnych, dodatków do pasz, wyrobów z tworzyw sztucznych i włókien chemicznych a także ogumienia dla transportu ciężkiego i ciągnikowego. Istnieją możliwości zwiększenia produkcji w tym zakresie w latach 1976-1980 drogą modernizacji istniejących zakładów oraz rozszerzenia programu inwestycyjnego poprzez kredytowanie przedsiębiorstw na tzw. zasadzie samospłaty. Na takiej zasadzie powstaje kombinat nawozów azotowych w Policach i inne.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Nakłady inwestycyjne na rok 1977 i na 5-latkę zapewniają pokrycie potrzeb rozwojowych chemii, zwłaszcza w zakresie kompleksu żywnościowego i produkcji rynkowej i eksportu, uwzględniają także rozwój bazy surowcowej przemysłu chemicznego. Koniecznym jest podjęcie skutecznych środków dla terminowej realizacji inwestycji i ich dochodzenia do projektowanej zdolności produkcyjnej.</u>
<u xml:id="u-1.26" who="#komentarz">Poważne trudności sprawia przemysłowi chemicznemu transport oraz dostawa odpowiednich surowców, materiałów, gazu, energii. Niezbędne jest podjęcie decyzji na szczeblu rządowym w celu poprawy sytuacji w transporcie, szczególnie kolejowym, gdyż trudności w tym zakresie powiększają się.</u>
<u xml:id="u-1.27" who="#komentarz">Komisja wyraziła przekonanie, że resort chemii przygotowany jest do wykonania trudnych zadań obecnej 5-latki. Operatywne kierowanie przemysłem chemicznym, pełne wykorzystanie środków inwestycyjnych, technicznych i organizacyjnych, postawionych do jego dyspozycji oraz zaangażowanych i wysokokwalifikowanych kadr stanowią gwarancję powodzenia realizacji zamierzeń.</u>
<u xml:id="u-1.28" who="#komentarz">Komisja zwróciła się do Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów o przyjęcie projektu narodowego planu społeczno-gospodarczego i budżetu państwa na rok 1977 oraz narodowego planu społeczno-gospodarczego na lata 1976-1980 w rozpatrywanych częściach, w brzmieniu przedłożenia rządowego.</u>
<u xml:id="u-1.29" who="#komentarz">Uwagi i wnioski Komisji przekazane zostaną Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>