text_structure.xml
9.01 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">W dniu 9 lutego 1966 r. Komisja Oświaty i Nauki, obradująca pod przewodnictwem posła Andrzeja Werblana (PZPR), rozpatrzyła informację o stanie realizacji reformy szkolnictwa ogólnokształcącego i zawodowego, uchwaliła plan pracy Komisji na 1966 r. oraz rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">W posiedzeniu udział wzięli:</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">- przedstawiciele sejmowych Komisji: Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów, Przemysłu Lekkiego, Rzemiosła i Spółdzielczości Pracy, Przemysłu Ciężkiego, Chemicznego i Górnictwa oraz Rolnictwa i Przemysłu Spożywczego;</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">- przedstawiciele Ministerstwa Oświaty z Ministrem Wacławem Tułodzieckim, wicedyrektor Zespołu NIK - Tadeusz Sztejnert, przedstawiciele Komisji Planowania przy Radzie Ministrów, Ministerstwa Finansów i Urzędu Rady Ministrów.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">W obszernej informacji Minister Oświaty - Wacław Tułodziecki stwierdził m.in., że resort oświaty przygotował program nauczania 8-klasowej szkoły podstawowej i nowe podręczniki dla tej szkoły; program ten jest już obecnie realizowany w klasach I-VII, a od września br. realizowany będzie w całej szkole podstawowej. Przygotowano już także program nauczania 4-letnlego liceum ogólnokształcącego opartego na 8-klasowej szkole. Przygotowuje się nowe podręczniki dla liceum, które wprowadzone będą od 1 września 1967 r. Obecnie opracowywane są programy nauczania dla 210 zawodów nauczanych w zasadniczych szkołach zawodowych i dla 243 zawodów nauczanych w technikach, liceach zawodowych i szkołach przysposobienia rolniczego. Prace te zakończone zostaną w roku bieżącym.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">Informacja Ministra Tułodzieckiego dotyczyła także zadań w dziedzinie rozwoju sieci szkolnej, problemów związanych z podwyższaniem kwalifikacji nauczycieli w związku z reformą szkolną, przewidywanych zmian w programach i w pracy liceów ogólnokształcących; naświetliła ona najbliższe plany w dziedzinie rozwoju szkolnictwa zawodowego i zmian programowych w tym zakresie. Tematem informacji były również warunki materialne szkół i warunki nauki.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Pełna realizacja zadań związanych z reformą szkolną wymaga usunięcia braków w bazie lokalowej szkół, rozbudowy internatów w takim zakresie, by przynajmniej 30 proc. uczniów zasadniczych szkół zawodowych i 50 proc. uczniów techników mogło z nich korzystać, a także poważnego uzupełnienia wyposażenia szkół w pomoce naukowe, maszyny i narzędzia. Niezbędne jest opracowanie długofalowego planu szkolenia kadr zarówno z punktu widzenia potrzeb poszczególnych regionów kraju, jak również z punktu widzenia potrzeb różnych dziedzin gospodarki.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Należałoby wprowadzić obowiązkowe praktyki śródroczne i wakacyjne w dobrze zorganizowanych, nowoczesnych zakładach pracy dla wszystkich uczniów szkół zawodowych - także dla uczniów szkół przysposobienia rolniczego. Realizacja reformy szkolnej wymaga szybszego podnoszenia poziomu kwalifikacji nauczycieli szkół podstawowych i zapewnienia zwiększonego dopływu do szkolnictwa specjalistów z wyższym wykształceniem - przede wszystkim nauczycieli języków obcych, fizyki i chemii, jak również agro- i zootechniki. Trzeba również opracować plan zajęć poza lekcyjnych, na wzór planu lekcyjnego, przedłużyć czas pobytu ucznia w szkole i lepiej organizować czynny wypoczynek uczniów po zajęciach lekcyjnych.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">W dyskusji udział wzięli posłowie: Henryk Jabłoński (PZPR), Bolesław Piasecki (bezp. „PAX”), Jerzy Bukowski (bezp.), Franciszek Wasążnik (bezp.), Kazimierz Barcikowski (PZPR), Łucja Matuszewska (bezp. - Kom. Przem. Cięż., Chemii i Górnictwa), Władysław Ozga (ZSL), Stanisław Trzaska (SD), Marta Lankamer (ZSL), Tadeusz Mazowiecki (bezp. „Znak”), Bronisław Kawałek (PZPR), Antoni Daniel (PZPR), Eugenia Krassowska (SD), Kamila Kurowska (bezp.), Maria Augustyn (PZPR), Andrzej Werblan (PZPR), Stanisław Jodłowski (SD), Leon Budzynowski (PZPR), Bolesław Iwaszkiewicz (PZPR), Elżbieta Kraska (bezp.) i Zuzanna Kościjańska (bezp.), dodatkowych wyjaśnień udzielił Minister Oświaty - Wacław Tułodziecki.</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">Dyskusja dotyczyła m.in. programu nauczania w 8-letniej szkole podstawowej oraz w szkołach średnich ogólnokształcących i zawodowych, a także podstaw organizacyjnych związanych z realizacją reformy systemu kształcenia i wychowania. Zwracano uwagę na konieczność jak najlepszego dostosowania struktury i sieci szkół zawodowych do potrzeb gospodarki narodowej. W dyskusji poruszono zagadnienia związane z realizacją powszechnego obowiązku nauczania, poziomem nauki w zasadniczych szkołach zawodowych i problemem mieszkań dla nauczycieli. Posłowie zajmowali się również sprawą obciążenia uczniów szkół różnych typów, różnicami w poziomie nauczania w szkołach wiejskich i miejskich, problemem podręczników i pomocy szkolnych, a także nauką języków obcych w szkołach. Zwrócono również uwagę na konieczność opracowania perspektywicznych planów rozwoju oświaty.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">Przewodniczący Komisji - poseł Andrzej Werblan (PZPR) zwrócił uwagę na konieczność długofalowego planowania rozwoju szkolnictwa różnych dziedzin. W opracowaniu tego planu brać trzeba bowiem pod uwagę zapotrzebowanie na fachowców wynikające nie tylko z 5-letniego planu gospodarczego, lecz również z zamierzeń gospodarczych na okres przynajmniej o 5 lat dłuższy.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">Wśród problemów poruszonych w dyskusji szczególną uwagę ma zagadnienie unowocześnienia szkoły - dostosowanie jej do wymagań współczesnego życia kraju. Powinno to znaleźć wyraz w nowo opracowanych programach szkolnych, które dawać mają gwarancje wysokiej jakości nauczania, które zabezpieczyć mają młodzieży nie tylko odpowiedni poziom wykształcenia w zakresie przedmiotów ogólnych i specjalistycznych, lecz również wychować ją na wartościowych obywateli i nauczyć umiejętności współżycia w społeczeństwie.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja uchwaliła plan pracy na rok 1966. Przewiduje on m.in. rozpatrzenie następujących problemów:</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- wyniki nowego systemu matur;</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- nowy system przyjęć do szkół wyższych;</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">- system szkół i kursów pomaturalnych;</u>
<u xml:id="u-1.16" who="#komentarz">- współpraca między Polską Akademią Nauk i jej placówkami a szkolnictwem wyższym;</u>
<u xml:id="u-1.17" who="#komentarz">- system kształcenia nauczycieli;</u>
<u xml:id="u-1.18" who="#komentarz">- organizacja roku szkolnego 1966/67;</u>
<u xml:id="u-1.19" who="#komentarz">- zaopatrzenie szkół w pomoce naukowe (produkcja, dystrybucja, fundusze na zakup, wykorzystanie);</u>
<u xml:id="u-1.20" who="#komentarz">- problem internatów i domów studenckich;</u>
<u xml:id="u-1.21" who="#komentarz">- problem wydawnictw naukowych (polityka wydawnicza, finansowanie, dystrybucja, baza poligraficzna);</u>
<u xml:id="u-1.22" who="#komentarz">- organizacja i formy pracy placówek zajęć pozaszkolnych - sytuacja w dziedzinie poradnictwa zawodowego młodzieży;</u>
<u xml:id="u-1.23" who="#komentarz">- współpraca resortów gospodarczych ze szkołami wyższymi i placówkami PAN w zakresie przygotowania prac naukowo-badawczych i ich wykorzystania.</u>
<u xml:id="u-1.24" who="#komentarz">W kolejnym punkcie porządku obrad Komisja rozpatrzyła odpowiedzi resortów na dezyderaty uchwalone w rezultacie debaty nad projektem planu i budżetu na 1966 r. Jak stwierdził sprawozdawca poseł Andrzej Werblan z odpowiedzi tych wynika, że resorty uwzględniły postulaty zawarte w dezyderatach Komisji. I tak, przewodniczący Komitetu Nauki i Techniki poinformował, że Komitet Nauki i Techniki zabezpieczy środki finansowe na zakup aparatury naukowej dla Ministerstwa Szkolnictwa Wyższego; Minister Finansów w odpowiedzi swej zakomunikował, że środki na realizację telewizyjnych wyższych studiów technicznych zostały zabezpieczone z rezerwy budżetowej.</u>
<u xml:id="u-1.25" who="#komentarz">Komisja przyjęła odpowiedzi resortów na dezyderaty.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>