text_structure.xml
7.92 KB
<?xml version='1.0' encoding='utf-8'?>
<teiCorpus xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0" xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude">
<xi:include href="PPC_header.xml" />
<TEI>
<xi:include href="header.xml" />
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#komentarz">Dnia 18 kwietnia 1969 r. Komisja Planu. Gospodarczego, Budżetu i Finansów, obradująca pod przewodnictwem posła Wiktora Obolewicza (PZPR)/uchwaliła sprawozdanie z działalności Komisji w okresie IV kadencji Sejmu.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#komentarz">Realizując swoje zadania, Komisja przeprowadzała analizę projektów budżetów i rocznych planów gospodarczych oraz planów wieloletnich, jak i kontrolę realizacji tych planów i budżetów; w tej dziedzinie Komisja koordynowała całokształt prac wszystkich komisji sejmowych.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#komentarz">W toku prac nad projektami planu i budżetu Komisja dążyła do wyodrębniania pewnych problemowych zagadnień wiodących (np. inwestycje, spożycie, produkcja materialna, postęp techniczny) i kompleksowego ich rozpatrywania. W tym celu zapraszano na posiedzenia Komisji poświęcone analizie projektów planów przedstawicieli prezydiów zainteresowanych komisji sejmowych, a delegowani członkowie Komisji Planu Gospodarczego, Budżetu i Finansów brali udział w posiedzeniach innych komisji, poświęconych omawianiu planów gospodarczych.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#komentarz">Obok pracy nad projektami planów i budżetów oraz nad analizą wykonania planu i budżetu, Komisja rozpatrywała poszczególne problemy, mające zasadnicze znaczenie dla rozwoju gospodarczego kraju. Na tych posiedzeniach problemowych omówiono sytuację w dziedzinie inwestycji wraz z analizą wniosków wojewódzkich zespołów poselskich dotyczących możliwości wzrostu produkcji materiałów budowlanych, stan prac nad planami regionalnymi, stan prac nad przygotowaniem 5-cioletniego planu na lata 1966-1970 na przykładzie 3-ch wybranych regionów, problematykę kar umownych, funkcjonowanie kredytowego systemu finansowania niektórych inwestycji, eksperymenty w zakresie systemu zarządzania i planowania, rolę kredytu bankowego w finansowaniu i kontroli przedsiębiorstw, niektóre problemy poprawy zaopatrzenia rynku wewnętrznego, funkcjonowanie nowego systemu finansowego w przemyśle, rozwój drobnej wytwórczości rzemiosła i usług.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#komentarz">Niektóre z tych problemów były omawiane na wspólnych posiedzeniach z innymi komisjami, lub przy udziale ich przedstawicieli.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#komentarz">W okresie IV kadencji przyjęto i rozwijano metodę pracy polegającą na kolektywnym opracowywaniu przez kilkuosobowe zespoły tematów, które następnie stawały się przedmiotem obrad Komisji; zespoły te niejednokrotnie przeprowadzały wizytacje terenowe, badając dane zagadnienie w wybranych gałęziach gospodarki i w radach narodowych. Ta metoda pracy przyczyniła się do wzbogacenia i pogłębienia analiz, ocen i wniosków podejmowanych przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.6" who="#komentarz">Ogółem Komisja odbyła w toku kadencji 59 posiedzeń. Rozpatrzono i przyjęto 11 projektów ustaw.</u>
<u xml:id="u-1.7" who="#komentarz">Komisja uchwaliła 65 dezyderatów oraz wprowadziła szereg zmian do projektów ustaw budżetowych, uchwał o narodowych planach gospodarczych oraz innych projektów ustaw rozpatrywanych przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.8" who="#komentarz">Z problemów poruszonych w dezyderatach i ujętych we wprowadzonych zmianach do projektów ustaw wymienić należy:</u>
<u xml:id="u-1.9" who="#komentarz">- w toku rozpatrywania projektu planu 5-letniego na lata 1966-1970 Komisja zwróciła uwagę na konieczność poważniejszego doinwestowania hutnictwa, jako jednego z podstawowych fundamentów dalszego rozwoju całej gospodarki narodowej, na potrzebę zwiększenia mocy przerobowej przemysłu rolno-spożywczego oraz pojemności magazynów i punktów skupu artykułów rolnych - ze względu na szybki wzrost produkcji rolnej i konieczność jej planowego zagospodarowania. Również w dziedzinie budownictwa mieszkaniowego Komisja postulowała zwiększenie jego rozmiarów w miarę posiadanych środków. Postulaty te zostały przez rząd zrealizowane w granicach, na które pozwoliły posiadane rezerwy i możliwe do przeprowadzenia przesunięcia w planie.</u>
<u xml:id="u-1.10" who="#komentarz">- Przeprowadzona przez Komisję ocena wyników eksperymentów w zakresie planowania i zarządzania przeprowadzanych w różnych zjednoczeniach i przedsiębiorstwach stała się podstawą do sformułowania szeregu dezyderatów; jak wynika z odpowiedzi rządu, dezyderaty te były podnietą do szybszego wyciągania wniosków z przeprowadzonych eksperymentów i do wprowadzania wypróbowanych i pozytywnie ocenionych rozwiązań do systemu zarządzania i planowania.</u>
<u xml:id="u-1.11" who="#komentarz">- Pracom nad rocznymi i wieloletnimi planami gospodarczymi powinny - zdaniem Komisji - towarzyszyć prace nad przygotowaniem plam perspektywicznego oraz planów regionalnych; temu zagadnieniu poświęciła Komisja posiedzenia problemowe z udziałem przedstawicieli prezydiów WRN, a wnioski z nich przyczyniły się do podniesienia rangi planów regionalnych w pracach Komisji Planowania przy Radzie Ministrów oraz prezydiów wojewódzkich rad narodowych. Wioski te posłużyły również do zorganizowania bardzo interesującego publicznego przeglądu tych prac i wielu poświęconym im sesji i narad naukowych.</u>
<u xml:id="u-1.12" who="#komentarz">- Komisja wiele uwagi zwracała na poprawę zaopatrzenia rynku wewnętrznego. Dezyderaty Komisji w tej sprawie, dotyczące m.in. konieczności stałej kontroli ze strony rządu realizacji planowych zadań w zakresie rozwoju produkcji, stałego rozszerzania zakresu umów między przemysłem i handlem, lepszego rozeznania ze strony handlu potrzeb konsumentów, rozszerzenia programu produkcji opakowań itp. - zostały przyjęte do realizacji i stopniowo są wprowadzane w życie.</u>
<u xml:id="u-1.13" who="#komentarz">- W związku ze swym merytorycznym zakresem pracy Komisja dużo uwagi poświęciła sprawie stałego doskonalenia systemu planowania i zarządzania gospodarką narodową. Takie problemy jak ocena nowych mierników działalności przedsiębiorstw, ocena nowego systemu finansowania działalności produkcyjnej i inwestycyjnej przedsiębiorstw przemysłowych i budowlanych badane były przez Komisję w wytypowanych zakładach, branżach przemysłowych i w budownictwie.</u>
<u xml:id="u-1.14" who="#komentarz">- Realizacja wniosków pokontrolnych Najwyższej Izby Kontroli, umocnienie poczucia osobistej odpowiedzialności za prawidłowe wykonanie nakreślonych planem zadań gospodarczych, przestrzeganie ustaw i rozporządzeń oraz innych aktów prawnych, umacnianie dyscypliny finansowej - były stale przedmiotem troski Komisji. Między in. z inicjatywy Komisji rząd poświęca co roku jedno posiedzenie Rady Ministrów analizie realizacji wniosków pokontrolnych NIK przez resorty i centralne ogniwa administracji państwowej.</u>
<u xml:id="u-1.15" who="#komentarz">Szereg problemów podejmowanych przez Komisję powinno stać w centrum zainteresowania Komisji następnej kadencji Sejmu. Należą do nich zagadnienia związane z wprowadzonymi w okresie przygotowań do opracowania nowego planu 5-letniego zmianami w systemie planowania i zarządzania, zmiany w organizacji przemysłu, zwłaszcza w związku z zapowiedzianą organizacją kombinatów, realizacja programów rozwoju i rekonstrukcji branż. Komisja V kadencji powinna również stale śledzić przebieg procesów inwestycyjnych w gospodarce narodowej, funkcjonowanie polityki licencyjnej jak również czuwać nad wprowadzaniem zaleceń kontrolnych NIK w życie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>