text_structure.xml
11.9 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam państwa serdecznie w imieniu przewodniczącego Komisji Sprawiedliwości i Praw Człowieka i oczywiście również w swoim imieniu w ramach prac w Komisji Gospodarki. Serdecznie witamy, panie ministrze. Proszę państwa, przed nami praca nad poselskim projektem ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz niektórych innych ustaw (druk nr 2265). Uzasadnia pan poseł Robert Kropiwnicki. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselRobertKropiwnicki">Dziękuję bardzo, panie przewodniczący. W imieniu grupy posłów mam zaszczyt przedstawić Wysokim Komisjom projekt ustawy o zmianie ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze oraz niektórych innych ustaw zawarty w druku nr 2265. Projekt jest tak naprawdę nowelizacją, która wychodzi naprzeciw oczekiwaniom środowisk prawniczych, ale również osób, których on dotyczy, czyli zazwyczaj nie ze swojej winy wpadających w duże tarapaty finansowe i zmuszonych do pozbywania się swojego majątku. Projekt niesie kilka istotnych regulacji. Nie będę go szczegółowo omawiał, bo jesteśmy w trybie pierwszego czytania. Przedłożę tylko główne założenia, które proponujemy w projekcie.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselRobertKropiwnicki">Zwrócę państwu uwagę, że dotychczasowe regulacje, bardzo sformalizowane i rygorystyczne powodowały, że większość z tych, którzy złożyli wniosek o upadłość konsumencką nie mogła z niej skorzystać w żaden sposób, ponieważ nie spełniała bardzo wyśrubowanych przepisów ustawowych. W związku z tym proponujemy przede wszystkim wzmocnienie roli sądów, aby sędziowie mogli mieć większy wpływ na postępowanie upadłościowe, żeby mieli większą decyzyjność w tym zakresie. Proponujemy wprowadzenie układu z wierzycielami, który może zawrzeć osoba zainteresowana upadłością. Proponujemy rozwiązanie, które umożliwi osobie zwracającej się z wnioskiem o upadłość (żeby nie używać sformułowania osoby upadłej) wynajęcie mieszkania i pozostawienie jej z masy upadłościowej środków na 24 miesiące, jak również proponujemy, aby osoba składająca wniosek mogła samodzielnie sprzedawać majątek po uzgodnieniu z syndykiem. Proponujemy także, aby sędzia-komisarz mógł ustanowić opiekunem referendarza sądowego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselRobertKropiwnicki">To jest szereg nowelizacji, które proponujemy, aby ułatwić postępowanie upadłościowe, żeby więcej osób mogło z niego skorzystać i szybciej wrócić na rynek pracy, rynek nieruchomości, odzyskać zdolność kredytową i mogło normalnie funkcjonować. Uważam, że zabezpiecza to interesy wierzycieli, jak również osoby, która jest w kłopotach finansowych. Podkreślam, że proponujemy pozostawienie regulacji, że tylko z przyczyn niezamierzonych, czyli regulacja nie będzie dotyczyła osoby, która z własnej winy, świadomie doprowadzi do nadmiernego zadłużenia.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselRobertKropiwnicki">Jeżeli będą pytania, to chętnie odpowiem. To tyle w skrócie, ale myślę, że w trybie pierwszego czytania nie należy też uzasadniać zbyt szczegółowo poszczególnych norm prawnych. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, panie pośle. Proszę państwa, za chwilę poproszę pana ministra o odniesienie się do propozycji projektu, natomiast w międzyczasie prezydium ustaliło z kolei propozycję dla państwa posłów powołania podkomisji po zamknięciu pierwszego czytania. Jest to dobry moment na chwilę refleksji. Jeżeli ktoś spośród państwa posłów chciałby się zgłosić do prac w podkomisji, to proszę o zastanowienie się i zgłaszanie niebawem kandydatur. Jeżeli chodzi natomiast o sam projekt, to rzeczywiście jest on istotny z punktu widzenia prawa upadłościowego, stosunkowo skomplikowanego, wymagającego specjalizacji, ale w podkomisji będzie przed państwem stało dość trudne zadanie rozstrzygnięcia występujących w kolizji wartości związanych z jednej strony z pewnością obrotu, a z drugiej strony z ochroną interesów wierzycieli. Między innymi referendarz sądowy, o którym mówił przed chwilą przedstawiciel wnioskodawców, to też jest temat, który będzie pewnie niejeden raz szerzej omawiany przed państwa w podkomisji. Z analiz, które mamy w dyspozycji Komisji wynika, że będzie to wymagało na pewno sporej pracy. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawiedliwosciJerzyKozdron">Panie przewodniczący, szanowni państwo, chciałbym serdecznie podziękować wnioskodawcom i obu Komisjom za to, że w tak szybkim trybie zajęły się nowelizacją ustawy – Prawo upadłościowe i naprawcze w części dotyczącej upadłości konsumenckiej, a więc w tytule V. Dlaczego jest to tak istotne?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Przepraszam na sekundę, panie ministrze. Proszę państwa, kiedy państwo zagłuszacie przedstawiciela wnioskodawców, jestem w stanie nie reagować. Mnie, również, ale gościmy na sali przedstawiciela rządu, więc proszę w szczególności posłów koalicji o to, żeby zachowali ciszę. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#SekretarzstanuwMSJerzyKozdron">Ci z państwa, którzy byli posłami poprzedniej kadencji i jeszcze wcześniejszej pamiętają z jakimi problemami borykaliśmy się przy upadłości konsumenckiej. Przygotowany w poprzedniej kadencji przez komisję kodyfikacyjną projekt był bardzo dobry w tym sensie, że został bardzo dobrze przygotowany od strony prawnej. Tylko cóż z tego, skoro nie funkcjonował? Na 2 tys. złożonych wniosków, tylko 60 zostało uwzględnionych. Tak wąskie były przyjęte przesłanki ogłoszenia upadłości, że w zasadzie nikt się w tych przesłankach nie mieścił.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#SekretarzstanuwMSJerzyKozdron">W związku z tym doszliśmy do wniosku, że cel samej nowelizacji jest taki – przywrócić ludzi wykluczonych społecznie, ponieważ ludzie niewypłacalni, ludzie którzy funkcjonują w szarej strefie mają prawo do powrotu na rynek i normalnego obrotu prawnego. Przecież ci ludzie są niejako skazani na śmierć cywilną: żadnych zdolności kredytowych, żadnych możliwości zarobku itd. W związku z tym trzeba przewidzieć instytucję normalnego oddłużenia tych ludzi, która funkcjonuje na całym świecie. Trzeba poluzować przesłanki ogłoszenia upadłości. Wychodzimy z zasady normalnej staranności konsumenta, a te przesłanki mówią, że w każdej sytuacji dłużnik może wnosić o ogłoszenie upadłości, tylko za wyjątkiem, gdy z winy umyślnej lub rażącego niedbalstwa doprowadził do swojej niewypłacalności.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#SekretarzstanuwMSJerzyKozdron">Po drugie, utrzymujemy zasadę upadłości likwidacyjnej, ale przewidujemy jako wyjątek możliwość zawarcia układu. Często dochodzimy do takiej sytuacji – co powstrzymuje dłużników przed składaniem wniosków? To, że ma mieszkanie i boi się, że to mieszkanie straci. Tutaj dajemy możliwość zawarcia układu z wierzycielami – sprzedam majątek pod kontrolą syndyka, ale zachowam mieszkanie czy podstawowe miejsce, gdzie mogę żyć i funkcjonować. Na wypadek sytuacji, kiedy taka możliwość nie będzie istniała, kiedy wierzyciele się na to nie zgodzą, zwiększyliśmy możliwość odłożenia większej sumy na opłacenie czynszu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#SekretarzstanuwMSJerzyKozdron">Szanowni państwo, uważamy, że projekt poselski jest ze wszech miar uzasadniony i należy jak najszybciej przystąpić do procedowania, ponieważ w mojej ocenie jest to dalsza część realizacji ustaw konsumenckich. Komisja Sprawiedliwości i Praw Człowieka chyba opiniowała, a Komisja Gospodarki rozpatrywała projekt ustawy o prawach konsumenta. Dzisiaj mielibyśmy rozpatrzenie sytuacji upadłości konsumenckiej, a więc idziemy w kierunku zwiększenia uprawnień obywatelskich w tym zakresie. To wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję, panie ministrze. Proszę państwa, to dobry moment, żeby się zgłaszać. Jesteśmy w pierwszym czytaniu, chodzi więc o kwestie ogólne. Szczegółowe będzie można omawiać w czasie prac podkomisji. Jeżeli są jakieś pytania i państwa uwagi, to bardzo proszę. Nie ma. Proszę państwa, wobec tego zamykam pierwsze czytanie.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Proszę o zgłaszanie kandydatur, bo rozumiem, że nie ma sprzeciwu ze strony państwa posłów na tryb pracy, który zaproponowałem w imieniu prezydiów obydwu Komisji, żebyśmy powołali podkomisję? Nie ma. W takim razie proszę o zgłaszanie kandydatur. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselRobertKropiwnicki">W imieniu Platformy Obywatelskiej proponuję panią poseł Ligię Krajewską, panią poseł Irenę Tomaszuk-Zesiuk i pana posła Antoniego Mężydło.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Tak, bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselRobertBiedron">W imieniu Twojego Ruchu chciałbym zgłosić panią posłankę Annę Grodzką, która – jak państwo widzicie – bardzo chce być w tej podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Tak, fajnie. Bardzo dobrze, dziękuję. Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselIrenaTomaszakZesiuk">Chciałam powiedzieć, że nazywam się Tomaszak-Zesiuk.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselRobertKropiwnicki">Przepraszam.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMalgorzataSekulaSzmajdzinska">Mogę? W imieniu SLD pan poseł Zbigniew Matuszczak.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Bardzo dziękuję. I w imieniu Prawa i Sprawiedliwości pani poseł Ewa Malik. Dobrze, proszę państwa, mamy siedmiu kandydatów uzgodnionych pomiędzy klubami. Pytam państwa posłów, czy osoby wymienione… Tak, jeszcze jedna osoba z PSL, ale nie mamy przedstawiciela PSL, któryby się zgłosił.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselRobertKropiwnicki">Pan poseł Dera?</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelMaksKraczkowski">Pan poseł Dera nie chce. Dobrze, proszę państwa, jest zgłoszonych sześciu kandydatów. Chcącemu nie dzieje się krzywda. Jeżeli ktoś nie chce się zgłosić, to nie ma problemu. Proszę państwa, czy osoby zgłoszone wyrażają zgodę na kandydowanie do prac w podkomisji? Tak. Czy jest sprzeciw wobec zaproponowanego składu podkomisji, która zajmie się projektem? Nie ma, bardzo dziękuję. Zapraszam członków podkomisji do stołu prezydialnego po zakończeniu prac Komisji. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>