text_structure.xml
18.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Witam wszystkich. Otwieram posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. Porządek dzienny przewiduje zaopiniowanie dla Komisji nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo” do spraw związanych z ograniczeniem biurokracji projektu inicjatywy ustawodawczej w przedmiocie umożliwienia powiatom prowadzenia działalności gospodarczej w kapitałowych spółkach prawa handlowego.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy są uwagi do porządku obrad? Nie ma. Stwierdzam, że Komisja przyjęła porządek dzienny posiedzenia. Kto jest przygotowany do referowania tego projektu? Może przedstawiciel Komisji nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo”? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wobec tego informuję, że posłowie Komisji otrzymali projekt tej ustawy na piśmie. Sądzę, że na ten temat powinniśmy rozpocząć dyskusję. Do zabrania głosu zgłosił się pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Z treści pisma, które otrzymaliśmy od starosty powiatu Pszczyny i z analizy przepisów obowiązujących w tym zakresie, moim zdaniem, tak naprawdę, nie wynika konieczność dokonywania zmian, o których pisze pan starosta pszczyński. Te kompetencje i możliwości o które mu chodzi, już posiada w pełni, bo znajdują one odbicie w obowiązujących już przepisach.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Jednakże należy przyznać, że po pierwsze, sprawa rzeczywiście wykracza poza kompetencje Komisji nadzwyczajnej „Przyjazne Państwo”. Po drugie, po rozmowie z przedstawicielami Biura Legislacyjnego przyznaję, że warto byłoby upewnić się co do sposobu rozpatrzenia tej propozycji. Wydaje się, że słusznym byłoby zasięgnięcie opinii prawników z Biura Analiz Sejmowych odnośnie do celowości przeprowadzenia postulowanej zmiany, bądź ewentualnie poszukania innych rozwiązań, które mogłyby towarzyszyć propozycji przedstawionej przez starostę pszczyńskiego.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Stąd proponuję, o ile nie ma pośpiechu w przygotowywaniu projektu tej ustawy, żeby wystąpić do Biura Analiz Sejmowych, ewentualnie innych ekspertów o wyrażenie kompetentnej opinii na ten temat. Po uzyskaniu tejże opinii, proponowałbym przyjęcie stosownych rozstrzygnięć prawnych, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Czy są inne zgłoszenia? Pan Marek Wójcik, Związek Powiatów Polskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałem przedstawić historię tej sprawy. Dzisiaj jest następujący stan prawny. Samorządy gminne mogą prowadzić działalność gospodarczą i prowadzą ją w bardzo szerokim zakresie. W myśl regulacji ustrojowych, każde zadanie, które nie znajduje swojego wykonawcy, może być zadaniem gminy. Wobec tego, gminy podejmują działalność gospodarczą w szerokim zakresie, często sporo ryzykując. Tak było, na przykład w przypadku realizacji przedsięwzięć dotyczących „społeczeństwa informatycznego”. Nie mówię o tym bez powodu.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">W myśl obowiązujących dzisiaj przepisów prawa powiaty nie mogą prowadzić działalności gospodarczej. Natomiast samorządy województw mogą prowadzić działalność w ściśle ograniczonym zakresie i określonych kierunkach.</u>
<u xml:id="u-4.2" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">Związek Powiatów Polskich od wielu lat występował z inicjatywą ustawodawczą zniwelowania tych, niczym nieuzasadnionych, różnic między jednostkami samorządu terytorialnego, tym bardziej, że powiaty wręcz obligowane były do podejmowania działań gospodarczych. Podam jeden przykład. Od dłuższego czasu powiaty są właścicielami spółek, które prowadzą niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej. Wręcz w wielu programach zachęca się samorządy powiatowe do prowadzenia tego rodzaju działalności gospodarczej.</u>
<u xml:id="u-4.3" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">Dodatkowo, w trakcie prac nad ustawą o sieci szerokopasmowej wprowadzono dodatkowe obowiązki dla wszystkich kategorii samorządów. Wprowadzała ona także wprost obowiązki związane z działalnością gospodarczą. W wyniku regulacji zapisanej w projekcie tej ustawy, samorządy będą miały obowiązek taką działalność prowadzić, jeśli tylko znajdą się zainteresowane podmioty.</u>
<u xml:id="u-4.4" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">W tej sprawie na posiedzeniu Komisji wspólnej rządu i samorządu uznaliśmy jednomyślnie, że należy wprowadzić, przy okazji tej ustawy o sieci szerokopasmowej regulacji, które spowodują wyrównanie szans. Rozwiązania te uregulują ponadto kwestie dotyczące zakresu działalności gospodarczej prowadzonej przez samorządy gminne.</u>
<u xml:id="u-4.5" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">Tego typu kompleksowe rozwiązanie znalazło się w projekcie ustawy o sieci szerokopasmowej. Zostało ono pozytywnie zaopiniowane przez Komisję wspólną rządu i samorządu. Niestety, w ostatecznym rozstrzygnięciu, które przyjęła Rada Ministrów, regulacja ta nie została uwzględniona. Została przyjęta w pewnym szczątkowym wymiarze dotyczącym samorządów województw. Rozszerzono też katalog zadań samorządów terytorialnych, właśnie w zakresie kwestii budowy „społeczeństwa informatycznego”.</u>
<u xml:id="u-4.6" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">W związku z tym mam prośbę do pań i panów posłów o to, żeby w tym przypadku zaopiniować pozytywnie ten, w moim przekonaniu, bardzo właściwy kierunek rozwiązań, umożliwiający samorządom powiatowym prowadzenie działalności gospodarczej. Tym bardziej, że według mojej wiedzy, przygotowywane są dwa kolejne projekty aktów prawa, które będą pozwalały na prowadzenie działalności gospodarczej przez jednostki samorządu terytorialnego. Jeden projekt dotyczy funduszy poręczeniowych i pożyczkowych, drugi projekt obejmuje wspieranie przedsiębiorczości. Oba odnoszą się do tej samej ustawy.</u>
<u xml:id="u-4.7" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">Gdyby posłowie pozytywnie zaopiniowali ten projekt umożliwiający powiatom prowadzenie działalności gospodarczej i uregulowania precyzyjnie zakresu tej działalności, oczywiście do zadań publicznych, byłby to dobry kierunek dla prac legislacyjnych przy innych regulacjach prawnych, które dotyczą problematyki samorządów.</u>
<u xml:id="u-4.8" who="#DyrektorBiuraZwiazkuPowiatowPolskichMarekWojcik">Zdaję sobie sprawę z tego, że inicjatywa przyjęta przez Komisję nadzwyczajną „Przyjazne Państwo” jest inicjatywą fragmentaryczną, bo wybiera pewne elementy z całości tej problematyki. Stąd mój apel do państwa posłów o pozytywne zaopiniowanie tego projektu, nie odnosząc się do samej treści. Uważam bowiem, że byłoby lepiej zaproponować zmiany kompleksowe. Taką nadzieję mieliśmy przy okazji dyskusji projektu ustawy o sieci szerokopasmowej. To się nie udało. Wczoraj wieczorem dostaliśmy wiadomość, że są inne rozwiązania, niż te, które proponowaliśmy w projekcie ustawy o sieci szerokopasmowej. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję, pani poseł Magdalena Kochan.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Dziękuję, panie przewodniczący. To jest głos na tak dla tej inicjatywy. Myślę o skomplikowanym odniesieniu się do tych problemów w przypadku miast na prawach powiatów. Gmina ma zezwolenie na prowadzenie działalności, powiat nie ma, miasto gmina na prawach powiatu ma takie zezwolenie.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselMagdalenaKochan">W związku z tym te kompetencje trzeba uporządkować. Jestem także za propozycją pana przewodniczącego Witolda Gwintowt-Dziewałtowskiego, ponieważ opinia Biura Analiz Sejmowych w tej sprawie byłaby dla nas bardzo cenna. Być może będzie ona też powodem dla komisyjnego projektu ustawy, która będzie regulować zakres tych uprawnień dla powiatów, bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję, pan poseł Jan Kochanowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJanKochanowski">Chciałem zwrócić uwagę na to, że ten problem pojawia się w wielu miejscach. Rzeczywiście jest potrzebne tutaj uregulowanie generalne. Pragnę też zauważyć, że w tej chwili Sejm pracuje nad ustawą o sporcie. W przepisach tej ustawy jest możliwość tworzenia spółek z udziałem samorządów. Znosi ona podział na sport dzieci, młodzieży i sport kwalifikowany. Jako podmioty gospodarcze wymienia się udziały gminy, powiatu i województwa. Nie można robić takiego wyłomu w odniesieniu tylko do sportu. To musi obejmować także inne dziedziny życia gospodarczego, bo inaczej będzie duży bałagan legislacyjny.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselJanKochanowski">W związku z tym jest potrzeba takiego rozwiązania, tym bardziej, że w przypadku sportu mamy dwa projekty – poselski i rządowy i rząd wspiera tę inicjatywę. Z uwagi na to sprawa istotnie wymaga pilnego uregulowania, bo w przeciwnym przypadku te sprawy będą załatwiane „bokiem”, poza Komisją Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej. My nie mamy w naszej Komisji projektu ustawy o sporcie. Jest ona już na pewno po pierwszym czytaniu, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję, pan poseł Jerzy Rębek.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselJerzyRebek">Panie przewodniczący, szanowni państwo. Chciałbym jeszcze dodać jeden argument. Jest wniosek, żeby Biuro Analiz Sejmowych przygotowało stosowną opinię w tej sprawie. Popieram tę propozycję. Dobrze byłoby, aby także Związek Powiatów Polskich przedstawił swoje oficjalne stanowisko na ten temat. Jak rozumiem, mamy na razie tylko dokument w tej sprawie, który pochodzi z powiatu pszczyńskiego. Będzie lepiej, gdy swoją opinię wyrazi przedstawicielstwo szersze, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję, pan poseł Norbert Raba.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselNorbertRaba">Panie przewodniczący, pani minister, szanowni państwo. Ustawa o sporcie i każda inna ustawa w jakiś sposób dotykać będzie przedmiotu, którym zajmuje się samorząd powiatowy. Będzie on tym bardzo zainteresowany, żeby rzeczywiście te zmiany weszły w życie. Te regulacje będą mieć zastosowanie także, na przykład w przypadku prawa geodezyjnego i prowadzenia ośrodków dokumentacji wydziałów geodezji i katastru w formie wydziałów lub w postaci innych wyodrębnionych jednostek organizacyjnych.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PoselNorbertRaba">Chciałbym poprzeć wniosek, o jego pozytywne zaopiniowanie. Następnie skierowali projekt na właściwą ścieżkę legislacyjną w taki sposób, żeby te rozwiązania jak najszybciej wprowadzić w życie, dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję, pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Generalnie trzeba pamiętać, że jednostki samorządu terytorialnego w Polsce, tak jak w całej Europie, mają zakaz prowadzenia działalności gospodarczej. Jest jeden wyjątek, ten wyjątek dotyczy sfery działalności publicznej.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">W moim przekonaniu, na ile znam przepisy, wszystkie jednostki samorządu terytorialnego, w tym także powiaty, mają w sferze działalności publicznej swobodę prowadzenia działalności gospodarczej. Być może to było przyczyną odmowy rządu spełnienia waszego postulatu w odniesieniu do ustawy, która mówiła o Internecie szerokopasmowym.</u>
<u xml:id="u-14.2" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Poza tym chciałbym zwrócić uwagę na to, że jest pewna różnica pomiędzy gminą a powiatem. To są zupełnie inne jednostki samorządu terytorialnego. I stąd jeszcze raz wnoszę o zasięgnięcie opinii z Biura Analiz Sejmowych, zanim to ostatecznie rozstrzygniemy.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Nie ma więcej zgłoszeń. Czy przedstawiciel Ministra Finansów chciałby zabrać głos w tej sprawie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#DyrektorDepartamentuFinansowSamorzaduTerytorialnegoMinisterstwaFinansowZdzislawaWasaznik">Panie przewodniczący, z uwagi na fakt, że to nie jest właściwość Ministra Finansów, my nie zgłaszamy zastrzeżeń.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Wobec tego mam pytanie do pana Marka Wójcika, przedstawiciela Związku Powiatów Polskich, czy zdarzył się gdzieś taki przykład, że powiat wystąpił o rejestrację spółki realizującej zadania publiczne i doszło do odmowy? Mam też prośbę do pana przewodniczącego Witolda Gintowt-Dziewałtowskiego, aby ewentualnie przygotował pytanie do Biura Analiz Sejmowych. Głos ma pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWitoldGintowtDziewaltowski">Panie przewodniczący, zaraz będę musiał opuścić posiedzenie Komisji. O godzinie 12:30 rozpoczyna się Konwent Seniorów. Przyjmuję zobowiązanie. Wspólnie z sekretariatem Komisji przygotuję takie zapytanie do Biura Analiz Sejmowych.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Pan Marek Wójcik.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#DyrektorBiuraZPPMarekWojcik">Nie jestem wstanie wskazać państwu tego typu przypadków, ponieważ powiaty nie podejmowały w ogóle prób rejestracji podmiotów w sytuacji, gdy były jakiekolwiek wątpliwości. Praktycznie rzecz biorąc, znam dwa przypadki odmowy dotyczące spółek, które miały prowadzić niepubliczne zakłady opieki zdrowotnej.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#DyrektorBiuraZPPMarekWojcik">Nie mogę odpowiedzialnie powiedzieć, czy jedyną przyczyną odmowy rejestracji była kwestia możliwości prowadzenia lub nieprowadzenia działalności gospodarczej. Dlatego wahałbym się z jednoznaczną odpowiedzią w tej sprawie.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Dziękuję. Myślę, że będzie to pomocne w opracowywaniu pytań. Bo gdyby się już zdarzył przypadek odmowy, to mielibyśmy podstawę prawną takiej decyzji. Natomiast w tej chwili takiej podstawy prawnej nie mamy. W związku z tym musimy to uwzględnić przy formułowaniu pytań. Czy obecnie powiaty mogą prowadzić działalność gospodarczą i w jakim zakresie? Na podstawie jakich przepisów? Kolejne pytania przygotowałby pan przewodniczący Witold Gintowt-Dziewałtowski. Z takimi pytaniami zwrócilibyśmy się do Biura Analiz Sejmowych. Czy ktoś jeszcze zabrać głos w tej sprawie? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Chciałbym też dodać, że tutaj przydałby się jednolity przepis dla wszystkich samorządów, jak mają prowadzić działalność gospodarczą. Tak naprawdę samorządy różnią się między sobą zakresem działań, natomiast nie różnią się co do swojej istoty. Jest podstawowy samorząd gminny, następnie mamy samorząd powiatowy i wojewódzki. Każdy z nich ma swoje zadania. Na pewno powinno się wprowadzić regulacje prawne zmierzające do ujednolicenia, w sensie zasady, bo cele będą różne.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Drugą sprawą wymagającą rozstrzygnięcia jest kwestia, czy decydujemy się na to, że samorządy mogą prowadzić działalność gospodarczą i w jakim zakresie. Na pewno nie będzie to szeroki zakres takiej działalności. Byłoby źle, gdyby samorządy z pieniędzy publicznych chciały, na przykład inwestować w akcje jakichś przedsiębiorstw. Byłoby to niecelowe. Ale czy samorząd może utworzyć spółkę z innymi samorządami, która zbuduje obiekty geotermalne i będzie tam, na przykład prowadzić działalność turystyczną? Tego typu pytania też musimy sobie postawić, ale są to już pytania, na które musi odpowiedzieć Komisja, a nie Biuro Analiz Sejmowych.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Czy są jeszcze inne sprawy wymagające omówienia? Nie ma. Czy jest zgoda na to, że zwracamy się o opinię do Biura Analiz Sejmowych, w sprawach, które były przedmiotem dzisiejszego posiedzenia? Sprzeciwu nie słyszę. Czy jest zgoda na to, że pytania przygotuje pan przewodniczący Witold Ginowt-Dziewałtowski, wspólnie z sekretariatem Komisji? Sprzeciwu nie słyszę. Pewne sugestie na ten temat można przedstawić po posiedzeniu Komisji. Nie ma więcej zgłoszeń do dyskusji.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelBronislawDutka">Wobec tego stwierdzam wyczerpanie porządku dziennego. Zamykam posiedzenie Komisji Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>