text_structure.xml
37.8 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
181
182
183
184
185
186
187
188
189
190
191
192
193
194
195
196
197
198
199
200
201
202
203
204
205
206
207
208
209
210
211
212
213
214
215
216
217
218
219
220
221
222
223
224
225
226
227
228
229
230
231
232
233
234
235
236
237
238
239
240
241
242
243
244
245
246
247
248
249
250
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zostałem poproszony o sprawne poprowadzenie posiedzenia Komisji ze względu na trwającą debatę budżetową. Proszę o wybaczenie, że zaczynamy z pewnym opóźnieniem, ale mieliśmy jedną dodatkową istotną wątpliwość w ustawie, która ma być dzisiaj rozstrzygana przez Komisję.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Serdecznie witam na posiedzeniu Komisji Polityki Społecznej i Rodziny. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia obejmuje dwa punkty: rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw osób niepełnosprawnych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych – druk nr 308 oraz rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw rodziny i praw kobiet o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych – druk nr 473.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do tak zaproponowanego porządku posiedzenia? Uwag nie słyszę. Stwierdzam, że porządek dzisiejszego posiedzenia został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do rozpatrywania punktu pierwszego, a więc rozpatrzenie sprawozdania podkomisji stałej do spraw osób niepełnosprawnych o poselskim projekcie ustawy o zmianie ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych, druk nr 308. Sprawozdawcą podkomisji jest przewodniczący Mieczysław Kasprzak.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Po szerokiej debacie, która odbyła się na posiedzeniu Komisji, i wątpliwościach, które zrodziły się w czasie tej debaty, usiedliśmy jeszcze raz na posiedzeniu podkomisji i szczegółowo przeanalizowaliśmy sprawozdanie, na temat którego odbyła się debata na posiedzeniu Komisji. Nastąpiło kilka drobnych zmian. Jedna zmiana dotyczy tego, że zostały wykreślone obiekty sakralne; zmieniono również tryb wydawania rozporządzenia oraz dopisano jeden artykuł o podatkach i opłatach lokalnych znoszący opłaty dla psów opiekunów i przewodników. Wprowadzono także jednolity termin wejścia w życie ustaw – nie tak zróżnicowany, jak w pierwszej wersji. Jest to więc obecnie 6 miesięcy ze względu na to, że jest to dość skomplikowana materia, a wydanie rozporządzeń i ich wdrożenie wymaga sporo czasu. Skoro pracowaliśmy tak długo nad tą ustawą, to również teraz niewskazany jest pośpiech.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy przedstawiciel wnioskodawców pani poseł Jaruga-Nowacka chciałaby się odnieść do kwestii sprawozdania?</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym jedynie podziękować członkom podkomisji wraz z panem przewodniczącym, Ministerstwu Pracy i Polityki Społecznej, a w szczególności panu ministrowi za ogromną pomoc i debatę. Była to trudna ustawa, łamiąca nasze bariery i stereotypy w postrzeganiu i pokonywaniu trudności związanych z akceptacją i integracją osób niepełnosprawnych.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Przystępujemy do szczegółowego rozpatrywania sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy ktoś zgłasza uwagi do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec propozycji przyjęcia tytułu ustawy? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do art. 1.</u>
<u xml:id="u-5.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zdanie wstępne. Czy są uwagi do zdania wstępnego? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-5.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zdania wstępnego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zdanie wstępne zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-5.8" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana pierwsza. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany pierwszej? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.9" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy ktoś zgłasza sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany pierwszej? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-5.10" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-5.11" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przystępujemy do zmiany drugiej. Czy Biuro Legislacyjne coś sygnalizowało?</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#LegislatorUrszulaSek">Mamy wątpliwości dotyczące brzmienia dotychczasowego ust. 9 i w ogóle konstrukcji tego przepisu. Wydaje nam się, że powinny wyraźnie zostać wskazane warunki, jakie muszą spełniać podmioty, które przeprowadzają szkolenie psów. Musi zostać powiedziane, kto wydaje certyfikat, jakie warunki musi spełniać podmiot, aby móc wydawać takie certyfikaty. W naszym przekonaniu dotychczasowy ust. 9 nie daje ministrowi wystarczającego upoważnienia do uregulowania tych wszystkich kwestii, dlatego ust. 8 i ust. 9 powinny zostać zmodyfikowane. Mamy propozycję, żeby dodać jeszcze dwa inne ustępy, które uszczegółowiłoby te kwestie.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">BL przygotowało konkretną propozycję uszczegółowienia. Propozycję tę przejęła pani poseł Kochan. Bardzo proszę o jej szczegółowe przedstawienie.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Art. 20a ust. 8 miałby następujące brzmienie: Certyfikat wydaje podmiot prowadzący szkolenie, a koszta jego wydania finansowane są ze środków Funduszu.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselMagdalenaKochan">Po ust. 8 dodajemy ust. 8a i 8b. Ust. 8a: Szkolenia, o których mowa w ust. 7, mogą prowadzić podmioty spełniające warunki określone w przepisach wydanych na podstawie ust. 9 oraz wpisane do rejestru prowadzonego przez pełnomocnika.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselMagdalenaKochan">Ust. 8b Pełnomocnik prowadzi rejestr podmiotów uprawnionych do prowadzenia szkoleń, o których mowa w ust. 7. Pełnomocnik może przeprowadzać kontrolę tych podmiotów pod kątem spełniania warunków określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 9 oraz może dokonywać wykreślenia z rejestru w przypadku niespełniania tych warunków.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselMagdalenaKochan">Ust. 9 Minister właściwy do spraw zabezpieczenia społecznego, mając na uwadze sprawność szkolenia i certyfikacji, określi, w drodze rozporządzenia, warunki, jakie muszą spełniać podmioty prowadzące szkolenia, o których mowa w ust. 7, tryb przeprowadzania kontroli tych podmiotów, warunki wydawania certyfikatów potwierdzających status psów asystujących oraz sposób oznaczenia psów asystujących i psów w trakcie szkolenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Mam uwagę nie do ust. 9 tylko do art. 20a ust. 1. Może skończmy jedno, a ja za chwilę zgłoszę swoją poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Na razie jesteśmy jeszcze w art. 1?</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Rozumiem, że uwagi dotyczą ust. 9? Ja mam zaś uwagi do ust. 1. Jeżeli pan przewodniczący pozwoli, to je przedstawię. Nie chciałabym wprowadzać zamieszania.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy do propozycji poprawki zgłoszonej przez panią poseł Kochan są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wróćmy zatem do uwag dotyczących zmiany drugiej w art. 1.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym prosić Wysoką Komisję – a jeżeli nie będzie akceptacji, to zgłaszam to jako wniosek mniejszości – o przywrócenie brzmienia, które było w pierwotnym projekcie, a mianowicie, żeby osoby niepełnosprawne nie były dyskryminowane i mogły wstępować do obiektów sakralnych nie tylko z tego powodu, że mają prawo korzystać z urody architektury i dziedzictwa, ale również z tego, że w świetle Konstytucji RP nie można dyskryminować osób niepełnosprawnych i ograniczać im udziału w kultywowaniu wiary. Mówię to na podstawie głębokiego przeświadczenia, że poprzez wyłączenie możliwości wstępu do obiektów kultu religijnego będziemy nadal dyskryminować osoby niepełnosprawne.</u>
<u xml:id="u-13.1" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">W rozporządzeniu Ministra Infrastruktury znajdował się przepis, który definiował i rozwijał to, co minister rozumie poprzez termin „obiekty użyteczności publicznej”. Tam również były obiekty sakralne, chciałabym więc prosić Wysoką Komisję o to, żeby do tego katalogu wpisać także te obiekty.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Panie przewodniczący, temat, który poruszyła pani poseł Jaruga-Nowacka, był przedmiotem obrad trzech posiedzeń podkomisji. Uznaliśmy za właściwe inne rozstrzygnięcie, w związku z czym zgłaszam wniosek przeciwny – o utrzymanie przepisu proponowanego przez podkomisję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Mam pytanie do pani poseł Jarugi-Nowackiej. Czy jest propozycja poprawki na piśmie?</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselIzabelaJarugaNowacka">Chciałabym usłyszeć jakieś merytoryczne argumenty, oczywiście poza tym, że mając większość, przegłosują państwo wszystko.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Nigdy nie słyszałem – i mam nadzieję, że nie usłyszę – aby w kościołach były jakiekolwiek problemy związane z wchodzeniem. Na mszach świętych psy biegają po kościele, a jako ministrant byłem tego świadkiem. Kościół jest w swojej istocie zwrócony do chorych, słabych.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy pan minister chciałby się do tego odnieść? Nie.</u>
<u xml:id="u-18.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">W takim razie proszę o poprawkę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PoselMagdalenaKochan">Pani poseł, pamiętam dyskusję w czasie obrad podkomisji i wydaje mi się, że zna pani doskonale wszystkie argumenty, które wytoczyliśmy. Wprowadzamy trochę „teatru”, kiedy wracamy do przepisów, które zostały bardzo szczegółowe omówione z wielkim szacunkiem zarówno dla niepełnosprawnych, jak i dla włodarzy miejsc, które służą modlitwie – zarówno kościoła katolickiego, muzułmańskiego czy innych. Uznaliśmy, że jeśli gospodarzem obiektów sakralnych jest Kościół, to powinien on te sprawy regulować – i na dzień dzisiejszy nie wprowadza zakazów. Są nawet msze w intencji zwierząt. W niejednym kościele w dniu św. Franciszka zbierają się ludzie ze wszystkimi swoimi zwierzętami – nie tylko z psami. Tak więc jest niegrzeczne i niestosowne wyznaczanie prawa tam, gdzie nie sięga władza państwa.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Rozumiem, że będzie poprawka na piśmie? W takim razie zostawmy zmianę drugą do rozstrzygnięcia, kiedy będziemy mieli konkretną propozycję poprawki.</u>
<u xml:id="u-20.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do art. 2. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 2? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do art. 3. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 3? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do art. 4. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 4? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.8" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 4? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.9" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.10" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do art. 5. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 5? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-20.11" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 5? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.12" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że art. 5 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-20.13" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wracamy do zmiany drugiej w art. 1. Jest propozycja poprawki zgłoszona przez panią poseł Jarugę-Nowacką, aby w art. 20a ust. 1 po słowach „wymiaru sprawiedliwości, kultury, oświaty” dodać słowa „obiektów sakralnych”.</u>
<u xml:id="u-20.14" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poddaję tę poprawkę pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-20.15" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto jest za przyjęciem tej poprawki?</u>
<u xml:id="u-20.16" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja nie zaakceptowała poprawki, przy 1 głosie za, 21 głosach przeciwnych i braku głosów wstrzymujących się.</u>
<u xml:id="u-20.17" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poddaję zatem całą zmianę drugą pod głosowanie wraz z poprawką zaproponowaną wcześniej przez panią poseł Kochan.</u>
<u xml:id="u-20.18" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto jest za przyjęciem zmiany drugiej w art. 1?</u>
<u xml:id="u-20.19" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana druga została przyjęta, przy 25 głosach za, braku głosów przeciwnych i 1 głosie wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-20.20" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-20.21" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto jest za poparciem całego projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-20.22" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy jednogłośnie.</u>
<u xml:id="u-20.23" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pozostaje nam wybór posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim pan przewodniczący podkomisji stałej pan poseł Mieczysław Kasprzak.</u>
<u xml:id="u-20.24" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-20.25" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PoselMieczyslawKasprzak">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec takiej kandydatury? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że sprawozdawcą został pan poseł Mieczysław Kasprzak.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wyznaczam termin dla Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej na przedstawienie opinii do dnia jutrzejszego do godziny 13.</u>
<u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zakończyliśmy rozpatrywanie punktu pierwszego. Przechodzimy do rozpatrzenia punktu drugiego, czyli sprawozdania podkomisji stałej do spraw rodziny i praw kobiet o rządowym projekcie ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych. Jest to druk nr 473.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwiePracyiPolitykiSpolecznejJaroslawDuda">Panie przewodniczący, proszę o 3 minuty przerwy. Czekamy na panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Ogłaszam więc 3 minuty przerwy.</u>
<u xml:id="u-24.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">[Po przerwie]</u>
<u xml:id="u-24.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Możemy kontynuować posiedzenie, ale ponieważ trwa debata budżetowa, wielu posłów chciałoby się na nią udać.</u>
<u xml:id="u-24.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Bardzo proszę pana posła o zreferowanie sprawozdania przedłożonego Komisji w druku nr 473.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselTadeuszCymanski">W podobnym trybie i analogicznych okolicznościach druk nr 473 na skutek pogłębionej dyskusji na posiedzeniu Komisji został zwrócony do ponownego rozpatrzenia. Podkomisja stała ds. rodziny i praw kobiet 10 lipca br. rozpatrywała wraz przedstawicielami rządu ten projekt, który został w tej chwili dostarczony w takim brzmieniu. Przypomnę tylko, że główna dyskusja odbyła się na temat art. 3, a mianowicie sposobu ustalania okresu zasiłkowego – od propozycji konsekwentnego wydłużania czy przesuwania terminu rozpoczęcia tego okresu po propozycję całkowitej liberalizacji. Ta dyskusja toczyła się w kontekście systemu i zasad, na jakich przysługują zasiłki w całym systemie opieki. Rząd potwierdził, są prowadzone prace we współpracy z Ministerstwem Finansów, aby można było usprawnić system transmisji danych na podstawie poprzedniego roku podatkowego bądż na podstawie oświadczeń. Na dzień dzisiejszy mamy jednak konkretną ustawę o zmianie ustawy o świadczeniach rodzinnych i przedkładamy propozycję, aby ten dzień rozpoczynał się od 1 listopada.</u>
<u xml:id="u-25.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Były także inne uwagi o mniejszym znaczeniu, ale przy wsparciu BL przyjęliśmy taki projekt.</u>
<u xml:id="u-25.2" who="#PoselTadeuszCymanski">W imieniu podkomisji proszę pana przewodniczącego i Komisję o przyjęcie naszego sprawozdania w przedłożonej w wersji.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Przystępujemy zatem do szczegółowego rozpatrywania przedłożonego sprawozdania.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Tytuł ustawy. Czy są jakieś uwagi? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że tytuł ustawy został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Art. 1 zdanie wstępne. Czy są jakieś uwagi do zdania wstępnego? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zdania wstępnego? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zdanie wstępne zostało przyjęte.</u>
<u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zmiana pierwsza. Czy są uwagi?</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselJoannaKluzikRostkowska">Mam strasznie duży problem z zaakceptowaniem przesunięcia tego terminu do 1 listopada. Rozmawialiśmy długo na ten temat na posiedzeniu podkomisji i została tam złożona obietnica ze strony rządowej, że zostanie nam przedstawiony plan, jak to będzie wyglądało w przyszłości. Miały być rozmowy z Ministerstwem Spraw Wewnętrznych i Administracji, które zajmuje się kwestiami informatyzacji kraju.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselJoannaKluzikRostkowska">Przypomnę tylko w czym rzecz. Ktoś, kto ma dostęp do świadczenia zdrowotnego od 1 września 2008 r., ma do niego dostęp na podstawie dochodów i danych, które uzyskał w 2007 r. Tak więc jesteśmy bardzo znacznie opóźnieni wobec tego, jak wyglądała kondycja finansowa tej rodziny w 2007 r. W tej chwili propozycja rządowa idzie jeszcze dalej, bo 1 wrzesień został zamieniony na 1 listopad. Tak więc jeszcze bardziej się oddalamy od roku, na podstawie którego weryfikujemy dostęp do świadczeń rodzinnych. 1 listopada jest głównie podyktowany tym, że 1 września nakładał bardzo dużo pracy na ośrodki pomocy społecznej w okresie wakacyjnym, i ja to rozumiem i szanuję, ale jest pytanie co zrobić w przyszłości. Była propozycja, aby nie wydłużać tego okresu tylko skracać i żeby był to 1 kwietnia albo maja, czyli żeby zaufać obywatelowi, żeby mógł on mieć dostęp do świadczenia na podstawie oświadczenia, bo w marcu czy w kwietniu wiadomo już, jakie się uzyskiwało dochody za poprzedni rok. Jedyny kłopot był taki, że trzeba byłoby potrafić dobrze to weryfikować, aby wyeliminować wszelkiego rodzaju nadużycia. W związku z tym, czy instrumenty państwa będą przygotowane na to, aby z jednej strony potrafić zaufać obywatelowi, a z drugiej strony bardzo sprawnie kontrolować oświadczenia? Czy coś się wydarzyło w tej kwestii, bo nie jestem po prostu w stanie zagłosować za 1 listopada?</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są inne uwagi do propozycji zmiany pierwszej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Proszę więc o odpowiedź panią minister.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSAgnieszkaChlonDominczak">Dzięki systemowi pilotażowemu e-pułap w Białymstoku, który służy przetestowaniu elektronicznej wymiany informacji pomiędzy urzędami skarbowymi a instytucjami zajmującymi się obsługą świadczeń rodzinnych i pomocy społecznej i który będzie wdrażany od stycznia, będziemy mogli zobaczyć, jak ten system funkcjonuje i jak to usprawnia system wymiany informacji. Problem jest z hektarem przeliczeniowym, bo dotyczą tego nie tylko reguły statystyki polskiej, ale i unijnej, i przyśpieszenie tego terminu nie jest łatwe.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSAgnieszkaChlonDominczak">Chciałabym także zauważyć, że nie mówimy o przyśpieszeniu czy skróceniu, tylko przesunięciu okresu zasiłkowego. Biorąc pod uwagę to, że dochody ludności raczej się powiększają, a nie zmniejszają, to działamy właściwie na szkodę finansów publicznych, bo będziemy wypłacać świadczenia osobom, których dochody są nieco większe. Jeżeli się pomniejszy dochód, to zawsze istnieje możliwość wystosowania wniosku o świadczenie. Tak więc taka propozycja oznacza, że będziemy wydawać trochę więcej pieniędzy na świadczenia rodzinne. Tym bardziej będziemy się więc starać szukać rozwiązań, które pozwalają na to, aby jednak do tego nie doprowadzać.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSAgnieszkaChlonDominczak">Rozmawialiśmy z panem Krzysztofem Paterem o rozwiązaniach, które mogłyby w inny sposób to zorganizować, opierając się na świadczeniach, ale żeby nie wprowadzać rozwiązania „na szybko”, chcielibyśmy zasugerować przyjęcie ustawy w brzmieniu zaproponowanym przez podkomisję, z deklaracją, że będziemy się starali wypracować rozwiązania, które przedyskutujemy w przyszłym roku i wtedy wyjdziemy z kompleksową zmianą w tym zakresie, biorąc pod uwagę wszystkie systemy informatyczne, które można byłoby tutaj zastosować.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PoselJoannaKluzikRostkowska">Wiem, że jest to trudne, a pani dyrektor Wiśniewska próbowała tego ze mną. Pewne sprawy ruszyły do przodu, ale nie udało się doprowadzić tego do końca. Jednak z jednej strony mówimy ciągle o tym, że nie mamy zbyt wielu środków finansowych po to, aby skutecznie pomagać polskim rodzinom, a z drugiej strony dosyć lekką ręką trwonimy pieniądze. Sytuacja finansowa rzeczywiście się zmienia, bezrobocie w ostatnim czasie malało, ale mając „poślizg” w wypłacaniu tych świadczeń, rozpraszamy pieniądz zamiast kumulować go tam, gdzie jest on potrzebny. Mam w związku z tym pytanie. Jeżeli się rozpoczyna pilotaż, to kiedy on się kończy i kiedy możemy się spodziewać konkretnych wniosków. Czy w momencie, kiedy będzie mowa na temat weryfikacji ustawy o świadczeniach rodzinnych, do czego jesteśmy zobowiązani ustawą? Czy możemy już kompetentnie rozmawiać o tych propozycjach? Chciałabym po prostu uzyskać konkretne obietnice rządu, w którym miesiącu przyszłego roku możemy się pochylić nad propozycjami w tej sprawie. Wiem, że nie jest to wyłącznie kwestia dobrej woli MPiPS. Jest to kwestia związania paru resortów, ale jeżeli się nie uprzemy, to nic się nie wydarzy.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSAgnieszkaChlonDominczak">Powiedziałam, że w styczniu rozpoczyna się pilotaż i tak, jak podpowiada mi pani dyrektor, będzie on trwał około 3 miesięcy. Tak więc myślę, że w połowie przyszłego roku będziemy do tej dyskusji przygotowani i będziemy mieli stan wiedzy, który na to pozwoli. Jeżeli weryfikacja progów i świadczeń uruchamiana jest od listopada, to w momencie kiedy będziemy dyskutować o tym, jak ta weryfikacja progów i świadczeń na wyglądać, będziemy mieli wiedzę na temat tego, jak się sprawdziły rozwiązania, które są testowane pilotażem.</u>
<u xml:id="u-31.1" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSAgnieszkaChlonDominczak">Trzeba jednak pamiętać o tym, że te progi faktycznie nie były weryfikowane od 2004 r., to teraz i tak nie mamy sytuacji, abyśmy szastali pieniędzmi publicznymi w systemie świadczeń rodzinnych. Jest to akurat taki moment, kiedy mogą się zbiec wszystkie elementy, ale chcemy przestrzegać przed rozwiązaniami, które są wprowadzane bez przemyślania wszystkich skutków także z punktu widzenia implementacji.</u>
<u xml:id="u-31.2" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSAgnieszkaChlonDominczak">Deklarujemy pełną gotowość i myślę, że w połowie przyszłego roku…</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PoselJoannaKluzikRostkowska">W takim razie przed wakacjami?</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PodsekretarzstanuwMPiPSAgnieszkaChlonDominczak">Myślę, że tak.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję bardzo. Czy są dalsze uwagi do zmiany pierwszej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany pierwszej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana pierwsza została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany drugiej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany drugiej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany drugiej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.5" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana druga została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.6" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany trzeciej. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji zmiany trzeciej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.7" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany trzeciej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.8" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana trzecia została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.9" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany czwartej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany czwartej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.10" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany czwartej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.11" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana czwarta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.12" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany piątej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany piątej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.13" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany piątej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.14" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana piąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.15" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany szóstej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany szóstej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.16" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany szóstej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.17" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana szósta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.18" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany siódmej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany siódmej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.19" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany siódmej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.20" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana siódma została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.21" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany ósmej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany ósmej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.22" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany ósmej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.23" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana ósma została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.24" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany dziewiątej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany dziewiątej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.25" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dziewiątej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.26" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana dziewiąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.27" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany dziesiątej. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji zmiany dziesiątej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.28" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dziesiątej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.29" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana dziesiąta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.30" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany jedenastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany jedenastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.31" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany jedenastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.32" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana jedenasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.33" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany dwunastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany dwunastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.34" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany dwunastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.35" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana dwunasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.36" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany trzynastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany trzynastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.37" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany trzynastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.38" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana trzynasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.39" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany czternastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany czternastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.40" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany czternastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.41" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana czternasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.42" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany piętnastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany piętnastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.43" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany piętnastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.44" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana piętnasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.45" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do zmiany szesnastej. Czy ktoś zgłasza uwagi do zmiany szesnastej? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.46" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia zmiany szesnastej? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.47" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że zmiana szesnasta została przyjęta.</u>
<u xml:id="u-34.48" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do art. 2. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 2? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.49" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 2? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.50" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że art. 2 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.51" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do art. 3. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 3? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.52" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 3? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.53" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że art. 3 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.54" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Przechodzimy do art. 4. Czy ktoś zgłasza uwagi do propozycji art. 4? Nie ma uwag.</u>
<u xml:id="u-34.55" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy jest sprzeciw wobec zamiaru przyjęcia art. 4? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.56" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że art. 4 został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-34.57" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Poddaję pod głosowanie cały projekt ustawy.</u>
<u xml:id="u-34.58" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Kto jest za przyjęciem proponowanego projektu ustawy?</u>
<u xml:id="u-34.59" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że Komisja jednogłośnie przyjęła projekt ustawy przy 25 głosach za.</u>
<u xml:id="u-34.60" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Pozostaje nam wyznaczenie posła sprawozdawcy. Proponuję, aby został nim przewodniczący podkomisji stałej, pan poseł Tadeusz Cymański. Czy są inne propozycje? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-34.61" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Tak, wyrażam.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Dziękuję. Czy jest sprzeciw wobec takiej propozycji? Nie ma.</u>
<u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Stwierdzam, że pan poseł Cymański został wyznaczony na posła sprawozdawcę Komisji.</u>
<u xml:id="u-36.2" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Wyznaczam termin dla UKIE do jutra do godziny 13.</u>
<u xml:id="u-36.3" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Na tym wyczerpaliśmy porządek dzisiejszego posiedzenia.</u>
<u xml:id="u-36.4" who="#PrzewodniczacyposelSlawomirPiechota">Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>