text_structure.xml 40.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Cieszę się, że są z nami referenci – pani Jolanta Golińczak i pan Krzysztof Tomaszewski. Proszę, aby ktoś z państwa przypomniał krótko meritum tego projektu ustawy. Przypomnę, że jest to ustawa, którą chcemy zmienić ustawę z 11 marca 2004 roku o podatku od towarów i usług, czyli tę, którą już wielokrotnie próbowaliśmy poprawiać. W większości przypadków nam się to udało. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PrzedstawicielPremierTaxFreePolandKrzysztofTomaszewski">System polega na tym, że turysta dokonuje zakupu towaru w cenie zawierającej VAT, uzyskuje w sklepie dokument potwierdzający dokonanie takiego zakupu. Z tym dokumentem oraz z towarem zakupionym w sklepie udaje się na granicę, gdzie okazuje celnikowi zakupiony towar oraz dokument potwierdzający dokonanie zakupu. Celnik potwierdza wywóz tego towaru poza granice Unii Europejskiej a turysta staje się upoważniony do odbioru VAT zapłaconego w cenie towaru.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PrzedstawicielPremierTaxFreePolandKrzysztofTomaszewski">System ten działa na dwóch płaszczyznach. Może być realizowany bezpośrednio przez sprzedawcę i wtedy VAT zostaje zwracany turyście wtedy, kiedy on wróci do tego sprzedawcy lub za pośrednictwem operatora, który posiada punkty refundacyjne, dzięki czemu turysta może odebrać sobie pieniądze od razu na granicy a dokumenty później trafiają do sprzedawcy.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PrzedstawicielPremierTaxFreePolandKrzysztofTomaszewski">System stosowany w tej chwili Polsce jest bardzo specyficzny. Można powiedzieć nawet, że jest jedyny w swoim rodzaju na świecie. Chcieliśmy spróbować wprowadzić kilka zmian do tego systemu, w szczególności są to zmiany dotyczące form zwrotu podatku. W tej chwili jesteśmy jedynym krajem na świecie, gdzie zwrotu podatku dokonuje się jedynie w gotówce. W innych krajach można dokonywać tego zwrotu przelewem, czekiem bankowym lub na przykład uruchomieniem karty kredytowej.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PrzedstawicielPremierTaxFreePolandKrzysztofTomaszewski">Druga kwestia – to terminy i konieczność otrzymania licencji przez operatora zwrotu podatku VAT. Nie uważamy, żeby działalność operatora zwrotu podatku VAT była tak skomplikowana, żeby trzeba było ją licencjonować.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PrzedstawicielPremierTaxFreePolandKrzysztofTomaszewski">Kolejna rzecz to dokument zwrotu podatku VAT. Jest on w tej chwili bardzo skomplikowany i proponujemy wprowadzić pewne zmiany, aby ułatwić sprzedawcom wystawianie takich dokumentów a turystom realizację tych zwrotów oraz termin zwrotu podatku VAT, który w tej chwili wynosi 6 miesięcy. W ciągu tych 6 miesięcy sprzedawca musi otrzymać od turysty dokument z potwierdzeniem wywozu towaru poza granice Unii Europejskiej.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#PrzedstawicielPremierTaxFreePolandKrzysztofTomaszewski">Są pewne argumenty, które prawdopodobnie będą w stanie państwa przekonać, że ten termin należałoby zmienić, aby ułatwić pracę sklepom, ułatwić możliwość odbioru podatku turystom.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#PrzedstawicielPremierTaxFreePolandKrzysztofTomaszewski">Są to podstawowe zmiany, o których chcielibyśmy powiedzieć jako że wprowadzone zostały pewne zmiany do projektu, który wcześniej prezentowałem. Chciałbym oddać głos, jeśli pan przewodniczący pozwoli, paniom siedzącym obok mnie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#EkspertPolskiejKonfederacjiPracodawcowPrywatnychLewiatanJolantaGolinczak">Pierwszy punkt to jest licencja, a właściwie nie licencja a zaświadczenie, ale powszechnie mówi się licencja na dokument potwierdzający prawo firmy pośredniczącej do prowadzenia tej działalności.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#EkspertPolskiejKonfederacjiPracodawcowPrywatnychLewiatanJolantaGolinczak">Mówię tu o zaświadczeniu ministra finansów i warunki, które należy spełnić, aby to zaświadczenie otrzymać. Budzą one nasz sprzeciw i tak naprawdę, są przyczyną, dla której można powiedzieć, że właściwie nie ma w Polsce firm pośredniczących. Jest tylko jedna firma pośrednicząca od początku istnienia ustawy o VAT, pozwalającej na dokonywanie zwrotu podatku podróżnym w Polsce.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#EkspertPolskiejKonfederacjiPracodawcowPrywatnychLewiatanJolantaGolinczak">Mija już prawie 10 lat obowiązywania tych przepisów i cały czas mamy tylko tę jedną firmę. Nie wiem, czy wszyscy z państwa wiedzą jak wygląda taki dokument? Nie wiem, czy pan przewodniczący uważa za zasadne, abyśmy przedstawili państwu ten dokument?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Warunek zawiadomienia jest spełniony tak naprawdę w momencie rejestracji firmy, bo musi on wynikać z dokumentów rejestracyjnych. Nie kwestionujemy też warunku, że podmiotami, które mogą być uprawnione do takiej działalności mogą być tylko spółki z o.o. i spółki akcyjne ze względu na charakter tej działalności.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">To nie może być działalność krótkoterminowa. Sam sposób funkcjonowania systemu wymusza długoterminowe planowanie tej działalności i jej kontynuację. Forma spółki akcyjnej i spółki z ograniczoną odpowiedzialnością daje pewien rodzaj gwarancji, że ten wymóg zostanie spełniony. Tego warunku, oczywiście, też nie kwestionujemy.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Natomiast, uważamy, że należy zrezygnować z wymogu uzyskiwania podatkowego zaświadczenia, które będzie potwierdzać przyjęcie tych warunków. To, czy one są spełnione, czy nie urząd skarbowy jest w stanie stwierdzić w każdym momencie na podstawie dokumentów, które firma była zobowiązana złożyć w momencie rejestracji swojej działalności.</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Druga grupa zagadnień to zagadnienia operacyjne. Mamy tu jeden punkt, o którym pan Krzysztof Tomaszewski wspominał, to są formy zwrotu.</u>
          <u xml:id="u-4.4" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Obecnie, rzeczywiście, jedyną formą zwrotu dozwoloną zgodnie z ustawą jest gotówka w polskich złotych. Proponujemy tutaj ogólnie, ale możemy przejść do szczegółów, żeby ten zwrot mógł być dokonywany w formie bezgotówkowej.</u>
          <u xml:id="u-4.5" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Jest to wymóg jak najbardziej zasadny, ponieważ na świecie coraz rzadziej posługujemy się gotówką. Pamiętajmy o tym, że osobami korzystającymi z tej usługi i adresatem tej usługi są podróżni spoza Unii Europejskiej. W ich przypadku uzyskiwanie zwrotu podatku w gotówce w polskich złotych bardzo często odbija się w postaci skarg i ogólnie mówiąc – niezadowolenia, ponieważ co ten podróżny może zrobić ze złotówkami, które dostał na lotnisku na pięć minut przed odlotem do domu, czy na granicy?</u>
          <u xml:id="u-4.6" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Nie mówię już o tym, że przedmiotem tego zwrotu czasami mogą być dość wysokie kwoty, więc powstaje kwestia przewożenia gotówki poza granice, deklaracji tej gotówki, potem trzeba oddać złotówki i wymienić je na swoją lokalną walutę – to są te zupełnie niezrozumiałe problemy. Należy do nich także problem bezpieczeństwa tego obrotu.</u>
          <u xml:id="u-4.7" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Z tej zmiany, która jest bardzo ważna dla funkcjonowania tego systemu, wynikają zmiany powiedzmy techniczne, ale, bez których to nie może być wprowadzone, mianowicie obowiązujący wzór dokumentu nie przewiduje takiej formy zwrotu i tak naprawdę przewiduje tylko jedną formę zwrotu jaką jest gotówka w polskich złotówkach, potwierdzenie otrzymania tej gotówki przez podróżnego. Nie ma innej opcji.</u>
          <u xml:id="u-4.8" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">To jest jeden z powodów, dla których dokument powinien być zmieniony. Kwestia zmiany wzoru dokumentu i w ogóle wykluczenie wzoru jako dokumentu, który obowiązuje tylko w jednej jedynej dopuszczalnej formie jest, jak sądzimy, niezbędne do tego, aby mogły na rynku funkcjonować różne podmioty, dlatego że jeden dokument wyklucza możliwość identyfikacji, który dokument należy do jakiego systemu.</u>
          <u xml:id="u-4.9" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Czy jest to dokument należący do systemu, w którym sprzedawca sam dokonuje zwrotu podatku VAT, czy jest to dokument należący do systemu z pośrednikiem?</u>
          <u xml:id="u-4.10" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Dla podróżnych może to być w ogóle nieczytelne. Oni podróżują po Europie, zbierają takie dokumenty z różnych krajów, z różnych firm w różnych systemach. Najczęściej jest tak, że wracają do domu, wysyłają te dokumenty do różnych krajów, prosząc o zwrot podatku VAT, niezależnie od tego, w jakim systemie dokonali zakupu.</u>
          <u xml:id="u-4.11" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">W Polsce, nie mając możliwości rozróżnienia tych dokumentów, możliwości zidentyfikowania, o jaki system chodzi, mogą popełniać błędy. Dokument w systemie z pośrednikiem może przez pomyłkę zostać wysłany do sklepu albo odwrotnie. Przy ograniczonej ważności dokumentu do wypłaty i również do zastosowania stawki 0% rodzi to, oczywiście, sytuacje, w których ten zwrot nie będzie nigdy możliwy. Nie będzie czasu na odesłanie dokumentu, na wyjaśnienie nieporozumienia, itd.</u>
          <u xml:id="u-4.12" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Kolejną przyczyną, dla której dokument powinien być zmieniony jest kwestia minimalnej kwoty zakupu. W Polsce jest to 200 zł brutto upoważniające podróżnego do otrzymania takiego dokumentu. Obecnie obowiązujący dokument przewiduje jedynie siedem pozycji na wpisanie zakupionych towarów, na specyfikację tych towarów i może być dołączony do niego tylko jeden paragon z kasy fiskalnej.</u>
          <u xml:id="u-4.13" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">To znów sprawia, że jeżeli jest więcej niż siedem pozycji towarów – jeżeli towar jest w tej samej cenie może być wpisany w jednej pozycji – i sytuacje, że wykluczenie, którejkolwiek z tych pozycji spowoduje, że kwota zakupu będzie mniejsza niż 200 zł, podróżny nie dostanie tego dokumentu, mimo że spełnił podstawowe wymogi zgodnie z obowiązującym prawem unijnym, dokonał zakupów, jest uprawnionym podróżnym, ale, niestety tego dokumentu nie dostanie.</u>
          <u xml:id="u-4.14" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Sama forma graficzna tego dokumentu jest również trudna i powoduje, że sprzedawcy mają bardzo poważne problemy z jego wypełnianiem. Jest on bardzo trudny do kopiowania, ma zielone tło, bardzo trudne do przesyłania w celu weryfikacji na przykład faxem, czy w jakiejś innej formie.</u>
          <u xml:id="u-4.15" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Nie ma miejsca na umieszczenie informacji bardzo istotnej dla podróżnego, na przykład, jaki jest termin ważności tego dokumentu, czy jakichś dodatkowych wskazówek, które mogłyby mu w czymś pomóc. Jest tylko polski i angielski tekst, czasami są dodane jakieś informacje jeszcze w innym języku.</u>
          <u xml:id="u-4.16" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Jednym z wymogów ustawowych jest zapewnienie podróżnym ulotek informacyjnych w czterech językach: polskim, angielskim, niemieckim i rosyjskim. Oczywiście, robimy to jako jedyna firma pośrednicząca. Przygotowujemy takie ulotki w większej liczbie języków, bo podróżni są z wielu różnych krajów, także z Japonii i dla nich też muszą być zamieszczane informacje.</u>
          <u xml:id="u-4.17" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Niemniej jest to tylko ulotka. Pamiętajmy, że w praktyce ktoś, kto dokonuje zakupu, zwłaszcza, jeśli są to zakupy dokonywane na terytorium całej Europy, nie będzie zbierał tych ulotek czy przepisywał z nich do konkretnych dokumentów. W najlepszym razie zostawi sobie jedną, a więc ulotki, co do zasady, powinny być wszędzie mniej więcej takie same.</u>
          <u xml:id="u-4.18" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Pozostałe informacje ma, co do zasady, na dokumencie upoważniającym do odbioru VAT. W naszym przypadku, podróżny pozostawiony sam na sam z dokumentem naprawdę nie wie, co ma z tym zrobić.</u>
          <u xml:id="u-4.19" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Powodów, dla których należałoby ten dokument zmienić jest wiele. My proponujemy, aby rozporządzenie nie wprowadzało jednego wzoru dokumentu tylko wprowadzenie wzoru, który mógłby być uniwersalny, do zaakceptowania przez wszystkich oraz dodatkowo wskazanie, w formie rozporządzenia, wymogów dotyczących dokumentu stosowanego przez firmę pośredniczącą.</u>
          <u xml:id="u-4.20" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">W październiku podczas posiedzenia Komisji rozmawialiśmy, że tych firm pośredniczących nigdy nie jest wiele w jednym kraju. Ich liczba zależy od wielkości kraju i atrakcyjności tego kraju dla podróżnych. Nie ma zatem ryzyka, że może się pojawić wiele, na przykład setki takich dokumentów w obrocie. W najlepszym razie będzie kilka takich dokumentów.</u>
          <u xml:id="u-4.21" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Można też przeanalizować wymóg zawiadamiania organów sklepowych, że takie konkretne dokumenty będzie się stosowało. Oczywiście, muszą one być zgodne z wymogami wynikającymi z przepisów, ale to już kwestia techniczna.</u>
          <u xml:id="u-4.22" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">W każdym razie narzucenie firmie pośredniczącej jednego wzoru, w którym nie tylko treść jest narzucona ale także forma, czyli tabelki, wielkość liter, miejsce na wprowadzenie różnych informacji, dokładnie wskazane miejsce na postawienie pieczęci celnej, na podpisy różnych osób uczestniczących w tym systemie, jest zbędnym zbiurokratyzowaniem tej usługi.</u>
          <u xml:id="u-4.23" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Nawet taka sprawa jak miejsce na pieczęć celną w wielu krajach na przejściach granicznych pieczęć celną przystawia się automatem do tego przeznaczonym, a nie ręcznie. W tej sytuacji, nie ma takiej możliwości, aby pieczęć znalazła się w miejscu do tego wskazanym, na środku dokumentu. Na dokumentach z innych krajów miejsce na pieczęć jest zawsze z brzegu u dołu, a nie na środku.</u>
          <u xml:id="u-4.24" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Kolejną kwestią jest sprawa terminu ważności dokumentu. Przez ważność dokumentu rozumiemy tutaj termin, w którym sprzedawca musi otrzymać ten dokument, już po potwierdzeniu na nim eksportu towarów na nim wyszczególnionych. Musi to być dokument wystawiony uprawnionej osobie, ze wszystkimi wymaganymi danymi przez rozporządzenie czy ustawę.</u>
          <u xml:id="u-4.25" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Obecnie ten termin wynosi 6 miesięcy niezależnie od tego, w jakim systemie jest wykonywany. Proponujemy wydłużenie tego terminu do 8 miesięcy w przypadku sklepu dokonującego samodzielnie zwrotu i do 10 miesięcy, jeżeli zwrot jest dokonywany przez pośrednika.</u>
          <u xml:id="u-4.26" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Osiem miesięcy to jest podstawowy termin. Ten drugi termin wynika bardziej z potrzeby sprzedawcy niż firmy pośredniczącej. Oczywiście, wszystko, co dotyczy sprzedawcy, wpływa też na działalność takiej firmy, bo przecież te firmy współpracują ze sobą. Chodzi tu o to, w jaki sposób sprzedawca stosuje stawkę 0% do sprzedaży wykazanej na tym dokumencie.</u>
          <u xml:id="u-4.27" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Obecnie przepisy mówią o tym, że sprzedawca ma prawo do zastosowania stawki, 0% jeżeli otrzymał dokument nie później niż w ciągu 6 miesięcy licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiła sprzedaż. Forma, w jakiej może tę stawkę 0% stosować jest tylko jedna. Jest to korekta sprzedaży za miesiąc, w którym ta sprzedaż była dokonana, przy czym – przypominam – dokument może być ważny kilka miesięcy.</u>
          <u xml:id="u-4.28" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">To powoduje konieczność dokonywania wielu korekt do tego samego miesiąca do tego samego okresu rozliczeniowego, jeżeli tych dokumentów jest na przykład dużo. Jest to bardzo kłopotliwe. Dodajmy do tego obowiązujące od dawna, ale rozszerzone na wszystkich podatników coraz powszechniejsze zasady składania deklaracji kwartalnych podatników VAT i wielokrotne robienie korekt do deklaracji kwartalnych jest naprawdę bardzo poważnym problemem.</u>
          <u xml:id="u-4.29" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Pamiętajmy, że przy rozliczeniu kwartalnym płaci się miesięczne zaliczki wynikające z poprzedniego rozliczenia. W tej sytuacji zrobienie jakiejkolwiek korekty powoduje konieczność wielu innych jeszcze korekt wynikających z tej jednej korekty. Jest to technicznie naprawdę karkołomna operacja finansowa dla służb księgowych takiego podmiotu.</u>
          <u xml:id="u-4.30" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Również, jeżeli zostawimy termin sześciomiesięczny, będzie to oznaczało, że podatnik rozliczający się kwartalnie, tak naprawdę tylko za pierwszy kwartał będzie mógł, po otrzymaniu tego dokumentu, dokonać bieżącego rozliczenia, bo potem musi zrobić korektę. Nawet jeżeli dostanie te dokumenty w pierwszym miesiącu, to będzie to za późno do dokonania obliczenia podatku VAT i zastosowania stawki 0%.</u>
          <u xml:id="u-4.31" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Naszym zdaniem ten sześciomiesięczny termin i obowiązek składania korekt do miesiąca, w którym dokonano sprzedaży, jest niespójny z obowiązującymi przepisami dotyczącymi rozliczeń kwartalnych podatku VAT i także prawa do wykonywania korekt, który tak naprawdę jest dłuższy niż jest to przewidziane przy zwrocie VAT. Jest to swego rodzaju wyjątek.</u>
          <u xml:id="u-4.32" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Jeśli chodzi o termin ważności, przedłużyliśmy ten termin w przypadku systemu z firmą pośredniczącą, ponieważ taka firma potrzebuje więcej czasu, żeby dostarczyć sprzedawcy dokumenty. Jeżeli turysta odbiera podatek bezpośrednio od sprzedawcy, to przychodzi on i od razu jest ten dokument.</u>
          <u xml:id="u-4.33" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">W przypadku pośrednika ten zwrot może być dokonywany na granicy, za granicą, w różnych punktach w Polsce. Wymaga to czasu. Po pierwsze, na zgromadzenie tych dokumentów z różnych punktów w centrali takiej firmy, sprawdzenie ich, przetworzenie informacji w nich zawartych, rozliczenie i wysłanie z tymi oryginalnymi dokumentami do sprzedawcy.</u>
          <u xml:id="u-4.34" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">W praktyce potrzeba na to od jednego do dwóch miesięcy, dlatego że te podmioty, które dokonują zwrotu w tym terminie, to jest normalna praktyka. Taka firma również miesięcznie zbiera te dokumenty i przesyła do sprzedawcy, a to wymaga czasu. Nie mówiąc już o samej konieczności weryfikacji treści tych dokumentów, sprawdzenia czy są one prawidłowe.</u>
          <u xml:id="u-4.35" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Funkcją pośrednika i jakby wartością dodaną do tej transakcji jest właśnie to, że pośrednik zapewnia bezpieczeństwo takiego systemu. Jest dodatkowym ogniwem weryfikującym prawidłowość wystawienia tych dokumentów, prawidłowość potwierdzenia eksportu, prawidłowość wyliczeń.</u>
          <u xml:id="u-4.36" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Pośrednik musi dopilnować terminu dostarczenia dokumentu do sprzedawcy, bo w przeciwnym razie sprzedawca mu nie zapłaci podatku VAT. Specyfika tej usługi wymusza na pośredniku wysoką jakość świadczenia usługi, terminowość i skuteczną, szybką, rzetelną weryfikację otrzymywanych dokumentów. Może państwo mają na tym etapie jakieś pytania, to chętnie odpowiem. To, co najważniejsze, w skrócie już powiedziałam.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Tylko na tym dokumencie można dokonywać ewidencji transakcji tax free. Jest to wymóg ustawowy. Ustawa daje delegację ministrowi finansów do wydania rozporządzenia i ustalenia w nim odpowiedniego wzoru dokumentu i minister finansów taki wzór ustalił. Natomiast my proponujemy, aby nie narzucać tego wzoru ustawowo, a rozporządzenie żeby dawało wymogi, jakim musi sprostać taki dokument, a nie jego jeden wzór.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselWieslawWoda">Szanowni państwo, ręce opadają na bezmyślność, głupotę i nie wiem, co jeszcze. Czy to znaczy, że minister i jego służby nie bywają na granicy i nie wiedzą, gdzie może automat przybić taką pieczęć?</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselWieslawWoda">Kto wystawił taki dokument? Może to wszystko nieprawda, co pani mówiła?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#ZcadyrektoraDepartamentuPodatkuodTowarowiUslugMinisterstwaFinansowJolantaGumienna">Jest on ściśle określony i nic nie wiem, nie mam żadnych sygnałów, żeby którykolwiek urząd celny, przez który dokonywany jest wywóz miał kłopot ze znalezieniem tam zapisanego miejsca na przystawienie pieczęci.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#ZcadyrektoraDepartamentuPodatkuodTowarowiUslugMinisterstwaFinansowJolantaGumienna">To, co pani powiedziała jest odniesieniem się do wielu innych dokumentów obowiązujących w różnych krajach i systemach prawnych obowiązujących w tychże krajach, gdzie są przyjęte bardzo różne zarówno systemy techniczne jak i systemy prawne, chociażby na przykład kraje trzecie, które nie są zobligowane do dostosowywania prawa do prawa unijnego i mają pewną dowolność.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#ZcadyrektoraDepartamentuPodatkuodTowarowiUslugMinisterstwaFinansowJolantaGumienna">W zakresie podbijania tej pieczęci nie było ani jednego sygnału przez 10 lat funkcjonowania, żeby gdzieś był jakiś problem przybicia pieczęci czy jakikolwiek inny. Pojawiły się natomiast problemy z fałszowaniem tychże pieczęci.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#ZcadyrektoraDepartamentuPodatkuodTowarowiUslugMinisterstwaFinansowJolantaGumienna">Może nie od początku zaczęłam swoją wypowiedź, ale jeżeli już zaczęliśmy od pieczęci, to …</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Powtórzę tu, że ten system oparty na wzajemnym zaufaniu podmiotów ma zabezpieczać interesy zarówno turystów jak i sprzedawców. Sytuacja poluzowania, kiedy podmiot pośredniczący, który powinien być takim podmiotem, nie chce spełniać warunków, które są niewygórowane a zawarte w tej ustawie, pozostawia wiele do życzenia.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Likwiduje się nawet zaświadczenia, że osoby w zarządzie spółki mają być niekarane za przestępstwa karno-skarbowe. To też jest trochę dziwne.</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Poza tym sprowadzanie dokumentów, które nie wiadomo, jak miałyby wyglądać i zawierałyby wymagania, powodowałoby właśnie takie trudności, o które pytał pan poseł, gdyż nigdy te organy celne nie wiedziałyby, który dokument jest którym dokumentem i czy jest właściwym dokumentem do potwierdzenia wywozu tych towarów.</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Trzeba pamiętać, że aby sprzedawca mógł zastosować stawkę 0%, przede wszystkim muszą być spełnione warunki wywozu, powrotu tego dokumentu do sprzedawcy i dokonania zwrotu tego podatku. Nie wystarczy, żeby był wystawiony dokument, musi być dokonanie zwrotu.</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Nawet, jeżeli państwo proponują tutaj inne formy dokonywania tego zwrotu, oczywiście, my się nad tym możemy pochylić, ale to wymaga głębszej analizy i wymaga szerszych zapisów. Proszę zobaczyć. W uzasadnieniu wnioskodawcy piszą, że będzie można zwracać podatek nie tylko w złotych polskich, ale i w przeliczeniu na inne waluty. Tymczasem projekt tego nie zawiera, co więcej, są przecież koszty takich przewalutowań i dokonywanych przelewów. Kto będzie ponosił te wszystkie koszty?</u>
          <u xml:id="u-8.5" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">To wszystko musi być uregulowane. Podsumowując, co do tych punktów, które wymieniłam wcześniej, stanowisko Ministerstwa Finansów jest zdecydowanie negatywne, natomiast w kwestii różnych form zwrotu możemy się zastanowić i w projekcie rządowym, który będzie przygotowywany ewentualnie coś takiego rozważyć.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Natomiast, kiedy Niemcy przyjeżdżali do Polski i pytałem, czy nie chcą zwrotu VAT, machali ręką i mówili, przepraszam, ale z Polską się nie da.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Teraz, kiedy jesteśmy w Unii Europejskiej ten sam eksperyment przeprowadziłem z Amerykanami, którzy byli w Polsce. Powiedzieli, daj spokój z polskim państwem i urzędami. Wolę stracić te pieniądze niż się z nimi użerać.</u>
          <u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Proszę więc nie mówić, że jest dobrze, bo jest fatalnie. Po prostu jest fatalnie. I to, że minister finansów w tej sprawie nie interweniował przez tyle lat, to jest po prostu powód, że my się tym zajmujemy, bo w zasadzie nie powinniśmy się tym zajmować.</u>
          <u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Proszę nie mówić teraz, że jedyne, co macie nam do powiedzenia to tylko to, że jesteście przeciwni temu projektowi i jedyne, co będziecie robić to rozważać pochylenie się z troską, bo to już znamy na pamięć.</u>
          <u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Nie mamy wyjścia. Albo państwo nam pomożecie i w miarę szybko uzupełnicie ten projekt w ten sposób, żeby on był do przyjęcia, albo po prostu, puszczamy go w ten sposób i mówimy Komisji Finansów Publicznych, że przykro nam, ale nie jesteśmy w stanie porozumieć się z Ministerstwem Finansów i będziemy to robić poza Ministerstwem Finansów. Mamy tylko takie wyjście, ponieważ nie ulega wątpliwości, że musimy to zrobić.</u>
          <u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Dla nas nie ulega także wątpliwości, że nie możemy czekać aż państwo w swoim departamencie pochylicie się z troską nad tym problemem, bo – przepraszam, ale boję się, że będzie to trwało tak długo, że na pewno wyjdziemy poza tę kadencję. Wiemy jak przebiegają prace nad poszczególnymi projektami w Ministerstwie Finansów.</u>
          <u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Powiem też, że jestem nadzwyczaj zawiedziony, że w nowelizacji ustawy o VAT, która odbyła się w poprzednim roku, a która była szeroką nowelizacją, nad którą pracowaliśmy razem z Komisją Finansów Publicznych i z Ministerstwem Finansów, to nie zostało naprawione. Teraz staramy się robić kolejną protezę, kolejną poprawkę do zadania domowego, którego państwo nie odrobiliście. My tak na to patrzymy.</u>
          <u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">W związku z tym prosimy tutaj o daleko idącą współpracę albo będziemy to musieli robić bez państwa, ale wtedy z informacją, że na państwa pomoc nie możemy liczyć. Ja oczywiście, chcę od razu zakończyć swoją wypowiedź i zgłaszam wniosek, aby ten projekt poddać dalszym pracom. Jeżeli nie będziemy mieli pomocy ze strony Ministerstwa Finansów, poszukamy innych zewnętrznych ekspertów, którzy nam w tym pomogą. Proszę, pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Natomiast, nie mogę tu deklarować nie wiadomo jakiej współpracy, ponieważ mnie obowiązują procedury, które są określone. Jest uchwała Rady Ministrów co do procedowania nad projektem. My wyrażamy i rząd wyraża swoją opinię i trudno oczekiwać, abyśmy teraz dawali państwu jakieś nowe przepisy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Wiem, że są różne sytuacje życiowe i nie chcę eskalować tej sytuacji. Proponuję, abyśmy zamknęli tę dyskusję na tym etapie, zakwalifikowali ten projekt do dalszych prac. Jeżeli Ministerstwo Finansów nam nie może pomóc, to może pomogą nam eksperci sejmowi. Mam nadzieję, że państwo się włączycie do tych prac na kolejnym etapie.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Jeszcze Biuro Legislacyjne, bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Pewne kwestie omówiła już pani dyrektor. Pierwsza kwestia, czy na pewno legislacyjną konsekwencją wprowadzonych zmian jest propozycja uchylenia ust. 11, który statuuje zakaz zasiadania w organach spółek osób karanych za przestępstwa skarbowe. Czy rzeczywiście jest konieczne dla prowadzenia tej działalności uchylenie tego przepisu? Wiadomo, że osoby skazane za przestępstwa skarbowe nie mogą zasiadać w zarządach spółek.</u>
          <u xml:id="u-12.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Druga kwestia, nie bardzo rozumiemy sformułowanie proponowane w art. 129 ust. 1, gdzie częściowo jest powtórzone obecne brzmienie: „Do dostawy towarów, od których podróżny nabył prawo do uzyskania zwrotu podatku.” Nie bardzo rozumiemy, co się pod tym kryje.</u>
          <u xml:id="u-12.2" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Odnosząc się do konkluzji zaproponowanej w art. 130. Państwo proponują nadanie nowego brzmienia punktowi 2 w ust. 1, gdzie ma być określony wzór dokumentu, a następnie z zastrzeżeniem ust. 5 dodają państwo ust. 5 w nowym brzmieniu: „Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi w drodze rozporządzenia wymagania dotyczące dokumentu odrębnego od wzoru…”. Jaka będzie relacja wzoru do tego dokumentu i do tych wymagań? Czy tu nie powstanie pewna sprzeczność?</u>
          <u xml:id="u-12.3" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">To jest trochę dziwne w konstrukcji. Z jednej strony będzie wzór, z drugiej strony będą wymagania i co, i kiedy będzie stosowane? Mówię o ust. 5. Pomijam już to, że nie ma wytycznych do tego przepisu upoważniającego, jak również w uzasadnieniu nie ma założeń do projektu aktu wykonawczego, który miałby być wydany na podstawie ust. 5.</u>
          <u xml:id="u-12.4" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Odnosząc się do treści uzasadnienia ,chcę zauważyć jedną rzecz, mianowicie państwo wskazują tu, że obecne przepisy są niezgodne z kilkoma artykułami konstytucji. Ośmielam się twierdzić, że jest to zbyt daleko posunięte twierdzenie, gdyż przepisy te nie zostały uznane przez Trybunał Konstytucyjny za niezgodne z konstytucją. Stąd są objęte domniemaniem konstytucyjności.</u>
          <u xml:id="u-12.5" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jeżeli państwo przyjęliby ten projekt i w uzasadnieniu projektu komisyjnego stwierdzili, że przepisy te są niezgodne z konstytucją, to w naszej ocenie byłoby to zbyt daleko posunięte twierdzenie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Nam zależy, jako Komisji, na tym, żeby sformułować taką wersję nowelizacji tej ustawy, która byłaby do zaakceptowania przez ministra finansów, nie powodowała jakichś dziur w budżecie ani jakichś niebezpieczeństw, ale jednocześnie uruchomiła to, co w Polsce nie istnieje, a co powinno istnieć, czyli normalną procedurę według standardów międzynarodowych zwrotu podatku VAT.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Na takich podpowiedziach nam zależy o wiele bardziej niż na opinii. Jeszcze pan przewodniczący Woda.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">W tej sytuacji zrobienie od razu idealnego projektu, do którego nikt nie będzie miał zastrzeżeń jest po prostu niemożliwe. Sądzę, że jedynym rozwiązaniem jest jednak przekazanie tego projektu do dalszych prac i ewentualne dalsze rozmowy nad dopracowaniem poszczególnych punktów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">My nie mówimy, że to musi być taki termin, jaki zaproponowaliśmy, czyli 8 i 10 miesięcy. To może być nawet rok, bo są kraje, gdzie taki dokument jest ważny pięć, dziesięć lat a są kraje, w których w ogóle jest on bezterminowo ważny.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Zrobiliśmy po prostu niezbędne minimum techniczno-operacyjne, które naszym zdaniem pozwoli temu systemowi zaistnieć w takiej najbardziej standardowej formie spotykanej na świecie. To jest taka ogólna uwaga.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Pana uwagi są oczywiście słuszne. Nie mamy nic przeciwko temu punktowi, który mówi o niekaralności osób w kierowniczych organach spółki. Po prostu sądziliśmy, że jest on zbędny, ponieważ co do zasady takim osobom nie wolno zasiadać w zarządach, co wynika z Kodeksu spółek handlowych. Jest oczywiste, że ten punkt może zostać, z pewnością nie będziemy tego kwestionowali.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Jeśli chodzi o wzór dokumentu, chciałam się ustosunkować do wypowiedzi pani dyrektor. W samym projekcie nawiązujemy do tego, że ten wzór ma uwzględniać zasadne wypłaty i konieczność udokumentowania zakupów.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Nie mówimy dokładnie jak to należy zrobić, dlatego że jeżeli zaczniemy wnikać w szczegóły, to właściwie każda propozycja może być zakwestionowana. Na świecie jest wiele dokumentów i wiele wzorów dokumentów tax free. Są różne formy i dlatego nie możemy powiedzieć, że ta jedna jest słuszna. W rozporządzeniu można ten temat rozwinąć na wiele sposobów.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">W ten sposób decydujemy o dalszej pracy nad tym projektem. Kierujemy ten projekt do Biura Analiz Sejmowych i prosimy Ministerstwo Finansów, aby na spotkaniu, które odbędzie się za miesiąc, termin będzie dokładnie ustalony, ktoś z członków kierownictwa Ministerstwa Finansów przedstawił nam swoje propozycje rozwiązania tego problemu według Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PrzewodniczacyposelMiroslawSekula">Może wtedy będziemy w stanie doprowadzić projekt do następnej wersji – B, która chociaż trochę poluzuje ten problem. Mam jednak nadzieję, że docelowo go rozwiąże. Bardzo proszę, najpierw pani, potem pani dyrektor.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Skoro jednak pani dyrektor poruszyła ten temat szerzej, to nie chciałabym, aby w biuletynie z tego spotkania były informacje nieskorygowane, także na ten temat. Przed wejściem Polski do Unii jedynymi pieczęciami, jakie mogły występować w polskim dokumencie tax free, były pieczęcie polskie.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Polskie sklepy duty free przystawiają wyłącznie polskie pieczęcie. Temat wtedy w ogóle nie istniał. Był jeden wzór pieczęci polskich a pieczęcie występujące w krajach trzecich nie mają u nas znaczenia, dlatego, że po wejściu do Unii z kolei mogą być to wyłącznie pieczęcie występujące w krajach unijnych, bo tylko ten podróżny może granice Unii opuścić.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Otóż, nieprawdą jest, że Ministerstwo Finansów nie otrzymywało sygnałów, że ten wzór nie spełnia swojej roli. Sama pisałam kilkakrotnie w tej sprawie, ponieważ po wejściu Polski do Unii, załączając kopie przykładowych sytuacji, pytaliśmy Ministerstwo Finansów, co mamy zrobić w takiej sytuacji jako firma pośrednicząca, bo te pieczęcie były przeróżne i stawiane w przeróżnych miejscach. Prosiliśmy o stanowisko w tej sprawie. Pytaliśmy Ministerstwo Finansów, co mamy z tym zrobić, czy może należy znaleźć jakieś inne dokumenty, czy jakieś wytyczne, itd.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Niestety, nigdy nie dostaliśmy odpowiedzi na te pytania i nadal ten temat jest cały czas omijany. To było pod koniec 2004 roku. Z końcem grudnia 2004 roku firma straciła prawo do prowadzenia tej działalności za opóźnienie w zapłacie podatku od wynagrodzeń w kwocie 3800 zł przez okres jednego miesiąca. To a propos wiarygodności firm, bo tak się ocenia wiarygodność firm w tej części ustawy.</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Jeśli chodzi o późniejszą aktywność firm pośredniczących tax free, to chciałam powiedzieć, że od roku 2006, od lutego, co roku osobiście prowadziłam korespondencję z Ministerstwem Finansów właśnie w sprawie problemów związanych z praktycznym stosowaniem tej usługi, wyczerpałam całą drogę legislacyjną wraz z umieszczeniem swoich propozycji w biuletynie a nasz projekt był jednym z dwóch pierwszych projektów umieszczonych po stronie Ministerstwa Finansów.</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Na wszystkie nasze propozycje, po wielu miesiącach otrzymaliśmy odpowiedzi negatywne. Szczerze mówiąc, nie mam żadnych zastrzeżeń do merytorycznej pracy departamentu podatku od towarów i usług, nie mam takiego prawa i nie jestem osobą powołaną do oceniania tej pracy.</u>
          <u xml:id="u-16.6" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Natomiast przez ponad trzy lata nawet raz nie dostaliśmy merytorycznego uzasadnienia odmowy Ministerstwa Finansów zajęcia się tym tematem w ogóle. Argumenty, które przytaczało Ministerstwo Finansów mówiące o tym, że przepisy są dobre są na przykład takie, że działalność dotycząca zwrotu podatku VAT nie jest działalnością obowiązkową, w związku z tym firmy prowadzące tę działalność nie muszą jej prowadzić. Ja taką odpowiedź dostałam z Ministerstwa Finansów na piśmie. Jest to argument na to, dlaczego obowiązujące przepisy są dobre.</u>
          <u xml:id="u-16.7" who="#EkspertPKPPLewiatanJolantaGolinczak">Jest jeszcze jedna myśl przewijająca się we wszystkich pismach, że podatki należy płacić. Nigdy nie kwestionowaliśmy tego, że podatki należy płacić. Natomiast, jeśli chodzi o merytoryczną odpowiedź, nigdy jej nie dostaliśmy. Na żadne z pytań do żadnego z punktów dotyczących art. 127.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Nieprawdą jest również, że system nie działa, gdyż z danych, które posiadamy wynika, że jest około 500 tys. sprzedawców, którzy dokonują takiej sprzedaży a z deklaracji podatkowych wynika, że sprzedano w tym systemie na kwotę 700 mln zł, trudno więc mówić, że jest to jakaś brzegowa i nieznacząca kwota.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#ZcadyrektoradepartamentuMFJolantaGumienna">Panie przewodniczący, my oczywiście jesteśmy gotowi tutaj przekazać na pana ręce nasze stanowisko w tym zakresie. Tak jak powiedziałam, co do zasady jest ono negatywne, a w niektórych przypadkach możemy to rozważyć. I to podtrzymuję. Dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>