text_structure.xml 19 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Dzień dobry państwu. Otwieram posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Witam serdecznie panią poseł i panów posłów – członków Komisji. Witam serdecznie przedstawicieli rządu. Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji reprezentuje dzisiaj pan minister Tomasz Siemoniak wraz ze swoimi współpracownikami. Witam serdecznie przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli na czele z panem Grzegorzem Buczyńskim, dyrektorem Departamentu Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego. Witam serdecznie przedstawicieli resortów rządu Rzeczypospolitej. Witam zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Szanowni państwo, porządek dzisiejszych obrad – a dzień mamy dosyć intensywny – państwo otrzymali. Czy jest sprzeciw wobec porządku? Nie słyszę, a wobec tego uważam, że porządek posiedzenia został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Przystępujemy do realizacji punktu pierwszego, a jest to rozpatrzenie i zaopiniowanie dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej sprawozdania z działalności Najwyższej Izby Kontroli w 2010 r. (druk nr 4327) w zakresie działania Komisji. Wobec tego proszę o zabranie głosu pana dyrektora Grzegorza Buczyńskiego. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Dziękuję bardzo. Proszę państwa, jak co roku przedstawiliśmy dość obszerne sprawozdanie. Właściwie jest to faktografia z tego, co udało nam się zrobić w ubiegłym roku, jak również są to zapowiedzi kontroli na przyszłość. Skoncentruję się więc tylko na takich rzeczach, których w pisemnym sprawozdaniu nie ma.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Otóż, po pierwsze, Departament Nauki, Oświaty i Dziedzictwa Narodowego jest jednym z mniejszych departamentów w NIK, ale wobec rosnącego znaczenia problemów napływających do nas i to napływających nie tylko ze strony parlamentu, ale również obywateli i grup obywateli oraz różnych organizacji, a także w zamyśle organizacyjnym, związanym z wprowadzeniem noweli do ustawy o NIK, nasz departament ma się wzmocnić, również kadrowo.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Po drugie, chcę też powiedzieć, że ubiegły rok był rokiem bardzo intensywnej pracy z naszej strony. Dość powiedzieć, że przeprowadziliśmy o kilkadziesiąt procent więcej kontroli. Pracowaliśmy tak trochę pod napięciem, ale chcieliśmy się wywiązać ze wszystkich zobowiązań. Większa liczba kontroli, które angażowały dość duże moce przerobowe departamentu, wiązała się również z nasilonymi przygotowaniami do organizacji EURO. Z drugiej strony trzeba też powiedzieć, że te raporty są – przynajmniej takie odnosimy wrażenie – przydatne i dość nośne społecznie.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Bardzo szerokim echem odbiły się również te kontrole, które przeprowadziliśmy we współpracy z Komisją, chociażby duża kontrola realizacji zadań ustawowych. Chcę też państwu powiedzieć bardzo ciekawą rzecz. Była to jedna z nielicznych informacji NIK, zwanych powszechnie raportami, która zainteresowała rządy różnych państw. Pomimo tego, że właściwie wszystkie nasze raporty idą do Brukseli – są zresztą w Biuletynie Informacji Publicznej – wysłaliśmy ten raport do bardzo wielu krajów, bo interesował różne grupy mniejszościowe albo instytucje rządowe, które się tymi zagadnieniami interesują w innych państwach. To nas cieszy, bo czy wykorzystano raport lub nie, ale zapoznano się z naszymi problemami, które – jak pamiętamy – zostały ocenione pozytywnie mimo różnych nieprawidłowości, które na tej sali nie tak dawno omawialiśmy. Za współpracę przy tej kontroli chcę bardzo podziękować zarówno MSWiA, które właściwie – jak można powiedzieć – współprzyczyniało się do ustaleń, uczestnicząc w panelach ekspertów, jak również organizacjom mniejszości, które w tym okresie – że tak powiem – bardzo się z nami zaprzyjaźniły.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Chciałbym też powiedzieć, że konstatacja jest dość przykra, bo pomimo tego, że jesteśmy przecież coraz bardziej przygotowani po stronie urzędników, rośnie liczba zawiadomień o naruszeniu dyscypliny finansów publicznych. Szeroko znane od wielu lat są zasady rachunkowości i ustawa o finansach publicznych, zmieniająca się właściwie tylko w szczegółach, a jednak ciągle nastręcza to pewne problemy, które skutkują właśnie takim, a nie innym stanowiskiem NIK.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#DyrektorDepartamentuNaukiOswiatyiDziedzictwaNarodowegoNajwyzszejIzbyKontroliGrzegorzBuczynski">Staramy się i będziemy się nadal starali uczestniczyć we wszystkich posiedzeniach Komisji, jak również reagować na propozycje tematów kontroli czy też nawet sami będziemy sugerowali pewne tematy, które będą się mieściły w kręgu zainteresowania Komisji. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Dziękuję bardzo, panie dyrektorze. Pierwszy raz widzę, że przedstawiciele NIK z uśmiechem i radośnie przedstawiają informację do zaopiniowania. Panie ministrze, to też jest pewnego rodzaju ocena sprawności działania MSWiA, a wobec tego serdecznie gratuluję i dziękuję. Panie ministrze, gdyby pan chciał dodać słowo, to bardzo proszę, bo wydaje się, że to jest ważna ocena i osobiście też wyrażam zadowolenie. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękuję bardzo za te słowa, które są pewnym komentarzem i odniesieniem się do naszej współpracy na linii NIK–administracja. Tę współpracę określiłbym jako bezprecedensową w tym sensie, że mieliśmy okazję do wielu rozmów, spotkań, dyskusji. Chcę też podkreślić, że NIK zaangażowała się w nasze wspólne przedsięwzięcie, tj. przedsięwzięcie Komisji sejmowej, Komisji Wspólnej Rządu i Mniejszości Narodowych i Etnicznych oraz ministerstwa, a mianowicie konferencję lubelską. Na ręce pana dyrektora składam za to podziękowanie. Rzeczywiście, mam poczucie – mam je nie tylko ja, ale także współpracownicy z ministerstwa – wartości tej współpracy. To nie jest tylko tak, że prawimy sobie komplementy na tych spotkaniach, bo rozmawiamy też o konkretnych rzeczach. Wysoka Komisja zdaje sobie sprawę z tego, że problemów jest bardzo dużo, natomiast – jak myślę – udaje się te problemy wspólnie rozwiązywać i wspólnie o nich dyskutować w takiej atmosferze, która później przynosi dobre rezultaty. Bardzo doceniamy też to, że NIK rozmawiała bezpośrednio z organizacjami mniejszości. Wiem, że nasi partnerzy z tych organizacji bardzo sobie cenią możliwość takiego kontaktu.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSprawWewnetrznychiAdministracjiTomaszSiemoniak">Wydaje się też, że ostatnie lata tak naprawdę były dość pozytywne dla spraw organizacyjno-finansowych, które są na styku rząd – mniejszości narodowe i etniczne. Państwo posłowie pamiętają pierwsze posiedzenia Komisji. W tej kadencji Sejmu martwiliśmy się głównie terminami, finansami, procedurami itd. Teraz właściwie tego problemu nie ma. Udaje się to wszystko w duchu współpracy rozwiązywać. Dość wcześnie ustalamy kryteria, a przedstawiciele organizacji i członkowie KWRiMNiE są włączeni bardzo głęboko w ten proces. Jeszcze raz dziękując, chcę potwierdzić z naszej strony taki tryb partnerstwa w bardzo trudnej i delikatnej dziedzinie. Jak państwo wiedzą, dzieje się tutaj bardzo dużo rzeczy niewymiernych, wymagających kontaktu i rozmowy. Uważam, że bezprecedensowe otwarcie się NIK na te problemy warto docenić.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Dziękuję bardzo, panie ministrze. Otwieram dyskusję. Czy ktoś z państwa chciał zabrać głos? Nie słyszę zgłoszeń.</u>
          <u xml:id="u-5.1" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Wobec tego, drodzy państwo, jeśli nie będzie sprzeciwu, to uznam, że Komisja rozpatrzyła i pozytywnie zaopiniowała sprawozdanie z działalności NIK w 2010 r. w zakresie działania Komisji.</u>
          <u xml:id="u-5.2" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Sprzeciwu nie słyszę, za zatem Komisja nie zgłasza uwag i pozytywnie opiniuje przedłożone sprawozdanie.</u>
          <u xml:id="u-5.3" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Panie dyrektorze, jeszcze raz dziękuję bardzo. Przystępując do punktu drugiego, czyli rozpatrzenia informacji o wynikach kontroli wykonania w 2010 r. budżetu państwa w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne, bardzo proszę o zabranie głosu pana Dariusza Talarka, głównego specjalistę w Departamencie Administracji Publicznej NIK. Proszę uprzejmie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#GlownyspecjalistakontrolipanstwowejwDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKDariuszTalarek">Wysoka Komisjo, NIK oceniła wykonanie budżetu państwa w części 43 pozytywnie. Kontrola, która została przeprowadzona wyłącznie w MSWiA, objęła ponad 22% dochodów oraz blisko 88% wydatków budżetu krajowego zrealizowanego w części 43. Przeprowadzone badania wykazały, że MSWiA rzetelnie zaplanowało i zrealizowało dochody budżetowe, a wydatków dokonywano w sposób celowy i zgodny z obowiązującymi przepisami. Jedyne uwagi, jakie były sformułowane w tym zakresie w wyniku kontroli NIK, dotyczyły zbyt późnego zdaniem NIK publikowania obwieszczenia o podmiotach, dla których udzielono dotacji. Ta sytuacja się powtarza, bo miała już miejsce w zeszłym roku.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#GlownyspecjalistakontrolipanstwowejwDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKDariuszTalarek">Dochody zrealizowano w kwocie 68,7 tys. zł, tj. o 44% mniej niż kwota planowana. Niższa realizacja planu dochodów wynikała z mniejszych niż planowano zwrotów wskutek lepszego wykorzystania udzielonych w 2009 r. dotacji oraz świadczeń z Funduszu Kościelnego. Świadczy to o poprawie działalności ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#GlownyspecjalistakontrolipanstwowejwDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKDariuszTalarek">Zaległości na koniec roku stanowiły 152,1 tys. zł. Dotyczyły one głównie orzeczonych przez ministra spraw wewnętrznych i administracji zwrotów kwot świadczeń udzielonych z Funduszu Kościelnego oraz dotacji. Zdaniem NIK w MSWiA podjęto prawidłowe działania celem wyegzekwowania tych należności.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#GlownyspecjalistakontrolipanstwowejwDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKDariuszTalarek">Wydatki zrealizowane w kwocie 111.229,3 tys. zł stanowiły 97,4% kwoty określonej w planie po zmianach. NIK nie stwierdziła nieprawidłowości w realizacji wydatków budżetowych. Charakterystyczne dla tej części budżetowej wydatki na dotacje budżetowe oraz świadczenia w ramach Funduszu Kościelnego – składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne duchownych – zostały zrealizowane zgodnie z obowiązującymi przepisami i przyjętymi w MSWiA procedurami.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#GlownyspecjalistakontrolipanstwowejwDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKDariuszTalarek">Z budżetu środków europejskich na realizację 27 projektów wydatkowano kwotę 8396,8 tys. zł, tj. 84,2% planu po zmianach. Należy tutaj zaznaczyć, że wydatków dokonywała wyłącznie jednostka nieobjęta kontrolą, tj. Władza Wdrażająca Programy Europejskie – instytucja pośrednicząca w realizacji tych projektów. Niemniej jednak niższa realizacja tych wydatków wynikała głównie z późniejszego wydania przez ministra finansów decyzji zwiększających budżet środków europejskich, skutkiem czego część zaplanowanych przez beneficjentów zadań została przesunięta do realizacji w 2011 r.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#GlownyspecjalistakontrolipanstwowejwDepartamencieAdministracjiPublicznejNIKDariuszTalarek">Pozostałe ustalenia kontroli pozwoliły na wydanie pozytywnej opinii o rzetelności i prawidłowości rocznych sprawozdań budżetowych oraz pozytywną ocenę wiarygodności ksiąg rachunkowych. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Dziękuję bardzo. Wykorzystanie środków niższe od planowanego – przynajmniej w części – wynika bardziej z Funduszu Kościelnego, tak? Określił pan to w ten sposób, że w ponad 40% nie wykonano pierwotnych założeń budżetowych. To niewykonanie wynika z…</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">W części dochodowej. Planowano około 156 tys. zł, a uzyskano prawie 69 tys. zł.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Dobrze. Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciałby może zabrać głos w tej sprawie? Proszę uprzejmie, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, dziękując za tę ocenę, przyjmujemy uwagę. To jest działanie wewnątrz ministerstwa. Będziemy się starali, żeby w dzienniku urzędowym ministra jak najszybciej znajdowało się stosowne obwieszczenie. Co do liczb, to państwo posłowie je usłyszeli. Mamy tutaj takie same liczby. Mam nadzieję, że wyjaśniliśmy wątpliwość pana przewodniczącego. To dotyczyło części dochodowej i kwot w tej skali niedużych, bo plan dochodów wynosił 156 tys. zł, a faktycznie uzyskano 69 tys. zł. W przypadku takich departamentów te dochody to jest tak naprawdę kategoria…</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Poseł Ryszard Galla (niez.):</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Z zawyżonej dotacji lub źle wykorzystanej.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#SekretarzstanuwMSWiATomaszSiemoniak">Tak. Konstrukcja części budżetowej 43 jest znana państwu posłom. Fundusz Kościelny jest tutaj najpoważniejszą pozycją, obejmującą głównie składki na ubezpieczenia społeczne i zdrowotne osób duchownych. Od kilku lat decyzjami Wysokiego Sejmu nie ma pozycji związanej z dofinansowaniem remontu zabytków. W czasie kryzysu takie decyzje państwo podjęli, więc pozycja 88.807 tys. zł stanowi blisko ¾ wydatków w tej części budżetowej. Jest to pozycja mało elastyczna w tym sensie, że zależy po prostu od liczby osób duchownych objętych tymi składkami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Dziękuję bardzo. Czy ktoś z państwa chciał jeszcze zabrać głos? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Wobec tego, jeśli nie będzie sprzeciwu, to uznam, że informacja o wynikach kontroli wykonania w 2010 r. budżetu państwa w części 43 – Wyznania religijne oraz mniejszości narodowe i etniczne została przyjęta. Sprzeciwu nie słyszę, a wobec tego informacja została przyjęła.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Przechodzimy do realizacji punktu trzeciego, czyli rozpatrzenia propozycji tematów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych NIK w 2012 r. Szanowni państwo, pragnę państwa poinformować, że marszałek Sejmu zwrócił się do Komisji z prośbą o przekazanie propozycji tematów co do spraw i problemów, które mogą być przedmiotem badań kontrolnych NIK w przyszłym roku, w terminie do 30 czerwca.</u>
          <u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Pan poseł Marek Plura zaproponował następujący temat kontroli, który pozwolę sobie odczytać: Kontrola prawidłowości przeprowadzenia badań przez Główny Urząd Statystyczny w Narodowym Spisie Powszechnym Ludności i Mieszkań w roku 2011, a w szczególności sytuacji związanych z odmawianiem przez rachmistrzów możliwości deklarowania przez respondentów przynależności do narodowości zgodnej z własną tożsamością, jak i deklarowania się jako użytkownika określonego przez siebie języka. To jest jedna propozycja złożona w tej chwili przez członka Komisji. Zapytam państwa o to, czy byłyby uwagi do tej propozycji. Skoro nie ma uwag, to pozwolę sobie państwu zakomunikować, że taka propozycja przez Komisję została przyjęta. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.4" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Drodzy państwo, w sprawach różnych pragnę państwa poinformować, że uchwała, którą skierowaliśmy do pana marszałka, związana z 2 sierpnia jako Dniem Pamięci o Zagładzie Romów i Sinti – dniem upamiętnienia tragedii romskiej w Auschwitz – została już skierowana w druku nr 4358 do pierwszego czytania i do zaopiniowania przez Komisję Kultury i Środków Przekazu. Sądzę, że ona do nas też powinna trafić. Jeżeli chcielibyśmy przyjąć tę uchwałę, to należałoby tego dokonać – oczywiście – w lipcu, bo dzień upamiętnienia wyznaczyliśmy na 2 sierpnia.</u>
          <u xml:id="u-11.5" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Pragnę też państwa poinformować, że w dniach 20-21 lipca odbędzie się wizytacja Komisji w województwie zachodniopomorskim. Gdyby ktoś z państwa miał chęć wzięcia udziału w tej wizytacji, to proszę zgłosić się do sekretariatu Komisji i zrobić to pilnie.</u>
          <u xml:id="u-11.6" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Informuję ponadto, że wczoraj zakończyła się ostatnia debata opiniująca strategię rozwoju oświaty ukraińskiej w Polsce, w zasadzie przyjętą przez zespół. Ten ważny dokument, że tak to określę, będzie wkrótce podpisany i opublikowany.</u>
          <u xml:id="u-11.7" who="#PrzewodniczacyposelMironSycz">Jeśli nie ma uwag, drodzy państwo, wobec tego dziękuję wszystkim za przybycie. Zamykam posiedzenie Komisji Mniejszości Narodowych i Etnicznych. Serdecznie dziękuję.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>