text_structure.xml 72.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Otwieram posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu. Stwierdzam kworum. Serdecznie witam panią Patrycję Wolińską, sekretarza stanu w Ministerstwie Infrastruktury wraz ze współpracownikami, pana Zbigniewa Pacelta sekretarza stanu w Ministerstwie Sportu i Turystyki wraz ze współpracownikami, pana Andrzeja Krama z Najwyższej Izby Kontroli oraz wszystkich zaproszonych gości.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Porządek dzienny przewiduje: pkt 1 – informacja ministra infrastruktury nt. harmonogramu realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z przygotowaniem Polski do organizacji Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012, pkt 2 – informacja ministra sportu i turystyki o działaniach zmierzających do wzmocnienia nadzoru nad wydatkowaniem środków finansowych, w szczególności poprzez zwiększenie roli kontroli wewnętrznej, a w tym komisji rewizyjnych organizacji będących beneficjentami tych środków. Pkt 2 jest efektem dyskusji nad planem pracy Komisji. Został zgłoszony przez pana Andrzeja Krama i przeze mnie. Pkt 3 – sprawy różne.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do porządku dziennego? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Przystępujemy do realizacji pkt 1 – informacja ministra infrastruktury nt. harmonogramu realizacji przedsięwzięć infrastrukturalnych związanych z przygotowaniem Polski do organizacji EURO 2012. Nie wiem jak państwo, ale ja po przejrzeniu materiałów uznaję, że one są dosyć szczegółowe, zatem dobrze byłoby, aby pani minister potraktowała skrótowo swoje wystąpienie, później przeszlibyśmy do pytań, bo one może będą bardziej interesujące dla nas wszystkich.</u>
          <u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Proszę panią minister o zabranie głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyPatrycjaWolinska">Dziękuję, panie przewodniczący. Dzień dobry państwu. Jak bardzo słusznie zauważył pan przewodniczący, materiał jest dosyć szczegółowy. Jest to materiał oparty na tym, co znajduje się – i zostało przygotowane w ubiegłym roku – w rządowym „Programie budowy dróg na lata 2008–2012” oraz na tym, co zostało zapisane jako programy inwestycyjne w programie operacyjnym „Infrastruktura i środowisko”, dla którego instytucją pośredniczącą jest Ministerstwo Infrastruktury. Ten program został tak zoptymalizowany, żeby do 2012 r., do momentu rozpoczęcia Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej została wybudowana sieć dróg i połączeń kolejowych pomiędzy najważniejszymi w Polsce miastami i aglomeracjami, ze szczególnym uwzględnieniem miast organizatorów Mistrzostw.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyPatrycjaWolinska">Przedstawiony materiał zawiera dokładny harmonogram realizowanych już inwestycji oraz przygotowywanych inwestycji z uwzględnieniem następnych lat, kiedy będą podejmowane poszczególne decyzje, zgromadzona odpowiednia dokumentacja oraz rozpoczęcie inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyPatrycjaWolinska">Jeśli chodzi o projekty kolejowe, to przedstawiono informację o wszystkich inwestycjach zgłoszonych jako ważne z punktu widzenia EURO 2012. Następna informacja dotyczy inwestycji na dworcach kolejowych w trzech miastach: Warszawa Centralna, Kraków Główny i Wrocław Główny. Te inwestycje będą finansowane ze środków programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Nie wymieniono tutaj innych dworców, które będą realizowane wyłącznie ze środków PKP SA.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyPatrycjaWolinska">Kolejna informacja zawarta w materiale dotyczy zakupu taboru kolejowego dla poszczególnych operatorów na liniach kolejowych dedykowanych m.in. dla EURO 2012, projektów lotniczych, projektów z zakresu infrastruktury taboru szynowego i rozwoju sieci szynowych w miastach oraz budowy drugiej linii metra w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyPatrycjaWolinska">Do informacji załączono wykaz projektów związanych z EURO 2012, przewidywanych do finansowania w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Dodam, że w pierwszej tabeli jedynym projektem ujętym w rządowym „Programie budowy dróg na lata 2008–2012”, a niefinansowanym ze środków programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” jest projekt nr 22 – Budowa zachodniej obwodnicy Poznania w ciągu drogi ekspresowej S11.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieInfrastrukturyPatrycjaWolinska">Myślę, że bardzo skrótowo przedstawiłam przedłożony materiał. Zgodnie z sugestią pana przewodniczącego oczekuję na pytania państwa posłów. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Prosimy o pytania.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Pan Jakub Rutnicki, proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselJakubRutnicki">Dziękuję bardzo. Mam pytanie dotyczące bardzo ważnej inwestycji, jeżeli chodzi o powodzenie EURO, a mianowicie dokończenia autostrady Nowy Tomyśl – Świecko. Tam powinny już rozpocząć się pewne prace, ale jakoś tego nie widać. Chciałbym uzyskać konkretne informacje, kiedy przewidywane jest ukończenie tego odcinka, tak żebyśmy mieli komunikację z Europą Zachodnią. To będzie łączyło przede wszystkim Poznań, a także Warszawę.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselJakubRutnicki">Druga kwestia dotyczy drogi ekspresowej Poznań – Wrocław, czyli bodajże S5. Jak w tej chwili przedstawia się sytuacja? Czy jest realna szansa, że na EURO 2012 te ważne miasta będą połączone drogą ekspresową? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Proszę o zadanie pytania pana posła Kłopotka.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Dziękuję bardzo. Pani minister, w tym materiale dotyczącym infrastruktury drogowej nie tyle niepokoją mnie możliwości wykonawcze, bo one zapewne się znajdą, podobnie pieniądze, choć tu mogą wystąpić problemy z samorządami, zwłaszcza z samorządem warszawskim, ale bardzo niepokoi mnie ostatnia kolumna – zero, zero, zero, zero. Chodzi o dostępność terenów pod inwestycje.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Skoro jest zero, to znaczy – jeżeli jest inaczej, to proszę mnie wyprowadzić z błędu – że jest to nadal teren prywatny, niewykupiony jeszcze przez Skarb Państwa. Najbardziej obawiam się tego elementu. Pani minister doskonale wie, że często sądowe sprawy, to przeciąganie liny, pomimo specustaw może zahamować – czego najbardziej się obawiam – wykonanie kolejnego zweryfikowanego planu. Bo to jest kolejny zweryfikowany plan. To jest bardzo ważna uwaga ogólna.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Natomiast mam dwa pytania szczegółowe. Co oznacza „Dworzec Centralny w Warszawie – I etap do 2012 r.”? Na czym miałby polegać remont czy modernizacja w ramach pierwszego etapu? I drugi odcinek metra – to jest drugi element bardzo istotny, szczególnie dla Warszawy. To tyle z mojej strony.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Proszę o zadanie pytania pana posła Tomaszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, szanowni państwo, przedłożona informacja ilustruje, jak olbrzymie wyzwania stoją przed Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad oraz przed naszym państwem, jeżeli chodzi o sieć drogową związaną z „Narodowym projektem EURO 2012”.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wśród projektów, których dostępność terenu pod inwestycje wynosi 0% na wszystkich odcinkach budowy, jest droga ekspresowa S-5 łącząca Nowe Marzy docelowo z Wrocławiem m.in. poprzez Poznań. Czy to jest normalna procedura? Czy też dzisiaj można powiedzieć, iż jest pewne niebezpieczeństwo w związku z zaplanowaniem tej inwestycji?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Druga kwestia – w przedłożonym materiale jest mowa o tym, iż kolejny odcinek tej drogi ekspresowej z Poznania do Wrocławia znajduje się na liście rezerwowej. Czy z powodu braku środków finansowych? Czy z powodu możliwości wykonania tego odcinka?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Pani minister wspomniała, że część inwestycji kolejowych została umieszczona na liście, natomiast część jest wykonywana w ramach własnych środków PKP. Chodzi mi o część inwestycji dotyczącej przebudowy węzła kolejowego w Poznaniu. Ta inwestycja jest realizowana. Natomiast czy przewiduje się inwestycje dotyczące dworca w Poznaniu? Czy ta inwestycja będzie realizowana ze środków PKP? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Proszę o zabranie głosu pana posła Matuszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekMatuszewski">Panie przewodniczący, szanowna pani minister, w związku z zerami przy trasach S-1 i kolejnych oznaczonych literą S mam pytanie. Wydaje mi się, że trasy S-2, S-3, S-5 mogą nie zostać wybudowane do 2012 r., mimo że informacje są bardzo optymistyczne. Największe szanse są na wybudowanie autostrad A-1, A-2 i A-4. Czy państwo traktują te autostrady jako pierwszoplanowe? To znaczy, że w przypadku gdyby nie udało się wybudować tras oznaczonych literą S, to przynajmniej dojedziemy z Poznania autostradą A-2 do autostrady A-1 i następnie w górę. Analogicznie z Gdańska można będzie przejechać przez Stryków i następnie do Warszawy. Gdyby drogi S traktowano równorzędnie jak autostrady, to powstałby pewien problem w sytuacji niezrealizowania dróg S.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselMarekMatuszewski">Korzystając z obecności pani minister mam również pytanie szczegółowe dotyczące odcinka drogi Nowe Marzy –Toruń. Na jakim etapie jest ta inwestycja? Czy będzie ją realizować prywatna firma GTC, czy też nie? Pojawiły się bowiem informacje, że to ma być droga ekspresowa na jakimś odcinku trasy A-1. Czy to są tylko dziennikarskie domysły, czy też są konkretne plany?</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselMarekMatuszewski">Druga sprawa dotyczy odcinka Toruń – Stryków. Jaki jest stan inwestycji? Z przedłożonych materiałów wynika, że w 2010 r. cała autostrada będzie ukończona. Niedawno minister Grabarczyk powiedział, że termin może się przesunąć do 2011 r. Czy te materiały nie są – nie powiem, że archiwalne, ale sprzed pół roku? Chodzi o precyzyjne wyjaśnienie tej sprawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Dziękuję bardzo. Pozwolę sobie teraz zabrać głos. Pani minister, chciałem zapytać o drogę S-1 Bielsko-Biała węzeł „Suchy Potok” – Mysłowice węzeł „Kosztowy”. Ta droga jest w zainteresowaniu Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad oddział w Katowicach. Była podana do listy priorytetów na EURO 2012. Jednocześnie pan marszałek w ramach swoich priorytetów związanych z EURO 2012 podał ten odcinek drogi. Jest to o tyle istotne, ponieważ ten odcinek jest niejako komponentem kończącym całą trasę drogi S-69, czyli Zwardoń – Żywiec – Bielsko-Biała i następnie Mysłowice oraz do Pyrzowic na dworzec lotniczy. Inwestycja jest na etapie po ustaleniach środowiskowych. Ma istotne znaczenie dla EURO 2012 ze względu na komunikację ze Czechami i Słowacją.</u>
          <u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Chciałbym również zapytać o dworce. Wiem, że Śląsk aspiruje również do generalnych remontów dworców w Katowicach, Gliwicach i Chorzowie-Batorym. Te inwestycje również były zgłaszane. Nie zostały jednak ujęte w przedłożonym materiale. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Zapewne będzie jeszcze więcej pytań. Proponuję, żeby obecnie została udzielona odpowiedź na zadane już pytania, chyba że są inne propozycje z państwa strony. Chciałbym jednak zwrócić uwagę, że niektórzy posłowie PiS będą musieli wcześniej opuścić posiedzenie i dobrze byłoby, aby uzyskali odpowiedź na pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselEugeniuszKlopotek">Trzeba szczerze mówić dlaczego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Jak ktoś pyta, to mówimy. Nie było pytania, nie było odpowiedzi. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PrzewodniczacyposelJacekFalfus">Prosiłbym o udzielenie odpowiedzi.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Dziękuję bardzo. Rzeczywiście, już teraz zauważam, że pytania są dosyć podobne i w pewnej części uzupełniają się. Będę odpowiadać na pytania według kolejności zgłaszania.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o odcinek autostrady A-2 Nowy Tomyśl – Świecko, to – jak państwo dobrze wiecie – są prowadzone negocjacje z koncesjonariuszem „Autostradą Wielkopolską”. Nie chciałabym, żebyście państwo myśleli, że w tej sprawie nic się nie dzieje. Negocjacje mają zakończyć się do końca maja br. To jest realny termin. Jeżeli zakończą się powodzeniem, to jeszcze w tym roku rozpoczną się pierwsze prace na tym odcinku. Jest to jeden z najważniejszych odcinków, jeśli chodzi o połączenia drogowe, z punktu widzenia organizacji EURO 2012. Wszyscy o tym dobrze wiemy. Dlatego ta inwestycja jest traktowana priorytetowo.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Odpowiadając na następne pytanie, chciałabym stwierdzić, że odcinki autostradowe traktowane są priorytetowo. Autostrady A-1, A-2 i A-4 muszą być wybudowane do EURO 2012, żeby była sprawa komunikacja między aglomeracjami, miastami organizatorami EURO 2012. Zapewne państwo zdają sobie sprawę, że część gości na Mistrzostwach Europy w Piłce Nożnej nie będzie korzystała z dróg, tylko z samolotów i kolei. Ale bez wątpienia osie autostradowe A-1, A-2, A-4 muszą być wybudowane. Zatem są to priorytety, jeżeli chodzi o EURO 2012, w Ministerstwie Infrastruktury i w Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad realizującej te odcinki, które nie są odcinkami koncesyjnymi.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Droga S-5 Poznań – Wrocław jest jedną z najważniejszych dróg ekspresowych z punktu widzenia EURO 2012. Ten projekt jest wpisany na listę rezerwową w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”, aczkolwiek jest ujęty jako priorytet do wybudowania w ramach EURO 2012. Przedłożony materiał zawiera informację na ten temat.</u>
          <u xml:id="u-14.4" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o dostępność terenów pod inwestycje i wskaźnik 0% w ostatniej kolumnie tabeli, to chciałabym wyjaśnić, że specustawa drogowa, która jest podstawowym narzędziem w realizacji inwestycji drogowych w Polsce od dwóch lat, zawiera przepis, który w momencie wydania decyzji lokalizacyjnej – jest to druga decyzja w procesie inwestycyjnym – przenosi własność gruntu na Skarb Państwa lub innego zarządcę dróg (ze specustawy mogą korzystać też samorządy). Co to oznacza? Oznacza to, że z chwilą wydania decyzji lokalizacyjnej dla odcinka drogi mamy przejęte z mocy prawa grunty na własność Skarbu Państwa lub innego zarządcy z momentem wywłaszczeniowym.</u>
          <u xml:id="u-14.5" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Do tej pory stosowane było tutaj postępowanie egzekucyjno-administracyjne. Dostrzegamy nieskuteczność tego postępowania ze względu na dużą liczbę odwołań od decyzji wywłaszczeniowych. Przygotowany przez resort projekt nowelizacji specustawy, który był już rozpatrywany przez Komitet Stały Rady Ministrów i wkrótce zostanie skierowany do parlamentu, przewiduje zastosowanie trybu negocjacyjnego. Ten tryb już funkcjonował.</u>
          <u xml:id="u-14.6" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad stosowała tryb negocjacyjny na początku 2000 r. Urzędnicy Generalnej Dyrekcji mają dobre doświadczenie w stosowaniu tego instrumentu. Chcemy do tego wrócić, co pozwoli na przyśpieszenie procesu i oddzielenie procesu wywłaszczeniowego od realizacji inwestycji drogowych. Dzięki temu nie będzie zahamowany proces inwestycyjny oraz spowoduje to szybką egzekucję z jednoczesnym zapewnieniem osobom wywłaszczanym odpowiedniego odszkodowania i miejsca zamieszkania. Trzeba bowiem pamiętać, że ludzie, którzy podlegają wywłaszczeniu, muszą mieć zapewnione mieszkanie. Jest to nasz obowiązek. Projekt nowelizacji specustawy drogowej przewiduje to. Mam nadzieję, że dostępność terenu pod inwestycje znacznie się poprawi.</u>
          <u xml:id="u-14.7" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Proszę zwrócić uwagę na wymieniony w tabeli odcinek autostrady A-4 Tarnów – Rzeszów. Decyzja lokalizacyjna została uzyskana w 1998 r., nie obowiązywała wówczas specustawa. Na mocy decyzji lokalizacyjnej wywłaszczono grunty. Dlatego wskaźnik dostępności terenu wynosi w tym przypadku 45%. Natomiast wszędzie tam, gdzie przewidziane jest uzyskanie decyzji lokalizacyjnej np. dla autostrady A-4 odcinek Przeworsk – Korczowa w III kwartale 2008 r. dostępność terenu pod inwestycję obecnie wynosi 0%, ale w III kwartale 2008 r. będzie wynosić 100%. To jest bardzo dobre rozwiązanie. Myślę, że tutaj nie ma zagrożenia.</u>
          <u xml:id="u-14.8" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Następne pytanie dotyczyło dworców. Modernizacja dworca Warszawa Centralna I etap. Ten etap obejmuje nie halę dworcową, lecz halę peronową, czyli to, co znajduje się pod ziemią. Jest to najważniejsze ze względu na zapewnienie operacyjności kolei i przepustowości torów. Wiem, że trwają dyskusje dotyczące estetyki dworców kolejowych w Polsce. PKP SA powołała specjalny zespół, który zajmie się opracowaniem programu poprawienia estetyki i zapewnienia, żeby dworce były bardziej przyjazne dla pasażera. W tym programie ujęte są trzy dworce do finansowania ze środków funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. To jest Warszawa Centralna, Kraków Główny – budowa przejścia podziemnego i Wrocław Główny – rewitalizacja zabytkowego dworca. Pozostałe inwestycje dworcowe będą realizowane ze środków własnych spółki PKP. Dworzec w Poznaniu jest ujęty w programie PKP SA. Ta inwestycja nie będzie finansowana ze środków programu operacyjnego. Dlatego nie została umieszczona w przedłożonej informacji, ale to nie oznacza, że nie została objęta programem inwestycyjnym.</u>
          <u xml:id="u-14.9" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o odcinek Nowe Marzy – Toruń i spółkę Gdańsk Transport Company, to sytuacja jest analogiczna jak w przypadku odcinka autostrady A-2 Nowy Tomyśl – Świecko. Są prowadzone negocjacje. Termin ich zakończenia przewidujemy na koniec maja br., może nawet wcześniej. Rozmowy są obiecujące. Należy jednak pamiętać, że mamy dosyć trudną pozycję negocjacyjną po wyroku sądowym, który był niekorzystny dla ówczesnego resortu transportu. Minister Polaczek podjął pewną decyzję, którą sąd uznał za niewłaściwą. Dlatego rozmowy z GTC nie są w tym momencie najprostsze. Musicie państwo mieć to na uwadze.</u>
          <u xml:id="u-14.10" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Natomiast sam system partnerstwa publiczno-prywatnego jest najlepszym rozwiązaniem dla realizacji tej inwestycji. Dotyczy to stanu przygotowania spółki GTC, jeżeli chodzi o wykonawstwo tej inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-14.11" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Odcinek autostrady A-1 Toruń – Stryków nie jest objęty systemem koncesyjnym. Jest realizowany ze środków własnych Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, czyli z budżetu państwa.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselMarekMatuszewski">Na jakim etapie jest ta inwestycja?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Na etapie decyzji środowiskowej. Trwają prace przygotowawcze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselMarekMatuszewski">Czy są wykupione tereny pod inwestycję?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Decyzja środowiskowa jest pierwszą decyzją w procesie inwestycyjnym. Następną jest decyzja lokalizacyjna wydana na podstawie decyzji środowiskowej. Wówczas będą pozyskane grunty w 100%.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselMarekMatuszewski">Mam informację, że 90% tej drogi jest wykupione.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Panie pośle, proszę zgłaszać chęć zabrania głosu. Nie możemy w ten sposób prowadzić dyskusji na posiedzeniu Komisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMarekMatuszewski">Liczę na wyrozumiałość pana przewodniczącego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Ona jest olbrzymia. Ale przypominam paniom i panom posłom o zgłaszaniu chęci zabierania głosu.</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Proszę panią minister o odpowiedź na doprecyzowujące pytanie pana posła Matuszewskiego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Nie pamiętam w tej chwili procentu pozyskanych gruntów. Są wydane wcześniej decyzje lokalizacyjne. Natomiast co do zasady jest to odcinek objęty dopiero opracowaniem decyzji środowiskowej. Czyli decyzja lokalizacyjna może się jeszcze zmienić w tym momencie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Było jeszcze pytanie pana przewodniczącego o S-1.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Odcinek Bielsko-Biała – Mysłowice jest bardzo ważny, jak również odcinek drogi S-69. Są to odcinki łączące granice państwa z siecią dróg w Polsce. Ten odcinek jest przewidziany do realizacji w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko” na lata 2011–2013. I będzie realizowany w tym terminie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo, pani minister.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Będą kolejne pytania. Pani Iwona Guzowska, następnie ja zadam pytanie i później panowie posłowie.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, pani poseł Iwona Guzowska zadaje pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselIwonaGuzowska">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, pani minister, mam pytanie dotyczące projektów miejskich w kontekście trasy Sucharskiego w Gdańsku. Czy pani minister ma wiedzę na temat realizacji tego projektu?</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselIwonaGuzowska">Trasa Sucharskiego ma połączyć port lotniczy z portem morskim i docelowo przez most wantowy ma połączyć A-1 z S-7. Czy ta inwestycja jest ujęta w projektach miejskich przeznaczonych do finansowania ze środków Funduszu Spójności? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pani minister, koleżanki i koledzy, chciałbym zdać bardziej ogólne pytanie. Chciałbym usłyszeć, co jest ważne dla realizacji wszystkich inwestycji, szczególnie tych związanych z EURO. Jak – zdaniem resortu – wpłyną na skrócenie okresu przygotowania inwestycji propozycje nowelizacji ustawy o zamówieniach publicznych i specustawy drogowej, które niebawem zostaną skierowane do Sejmu? Jakie są szacunki Ministerstwa Infrastruktury dotyczące skrócenia tego najdłuższego i napotykającego często na problemy okresu przygotowawczego?</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pytam o to, dlatego, że usłyszałem informację – proszę resort o weryfikację – iż Ministerstwo Środowiska dokonuje pewnych zmian. Dotychczas przy uzgodnieniach drogowych – zgodnie z ustawą – tylko raz odbywało się uzgodnienie środowiskowe na etapie warunków zabudowy (WZ). Obecnie propozycja, która ma zostać skierowana do Sejmu, powraca do starego rozwiązania, które przywraca dwustopniowe uzgodnienia środowiskowe – na etapie warunków zabudowy i pozwolenia – co jest największym problemem. Jak resort infrastruktury postrzega tę propozycję? Jak przebiega dyskusja w tej sprawie na forum rządu? Obawiam się, że ta propozycja może skomplikować proces inwestycji.</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Proszę o zabranie głosu pana posła Wontora.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselBoguslawWontor">Dziękuję bardzo. Panie przewodniczący, pani minister, Wysoka Komisjo, w przedłożonym materiale została zapisana budowa drogi ekspresowej S-3 na odcinku Szczecin – Gorzów. Inwestycja jest realizowana od iluś lat. Została też rozpoczęta realizacja odcinka Gorzów – Zielona Góra, ale nie widać jej efektów. Czy realizacja tego odcinka ma być wstrzymana? Jeżeli tak, to proszę panią minister o odpowiedź dlaczego.</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselBoguslawWontor">Były również wykonywane prace nad odcinku Zielona Góra – Legnica. Z przedłożonego materiału wynika, że ta droga ma być budowana od Legnicy w dół. Zatem co dzieje się z odcinkiem Gorzów – Legnica? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo. Proszę bardzo o zadanie pytania pana posła Garbowskiego.</u>
          <u xml:id="u-30.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Proszę o zgłaszanie się kolejnych chętnych do zabrania głosu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselTomaszGarbowski">Dziękuję, panie przewodniczący. Pierwsza sprawa ma charakter bardzo ogólny. Może członkowie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu nie wiedzą, ale materiały o podobnym zakresie członkowie Komisji Infrastruktury otrzymali w styczniu br. Czyli od trzech miesięcy nic się nie zmieniło. Stopień wykonalności był na poziomie zero, w maju jest również na poziomie zero. Pytał o to pan poseł Kłopotek.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselTomaszGarbowski">Na posiedzeniu w styczniu dyskutowaliśmy na temat infrastruktury, barier związanych z inwestycjami. Ministerstwo Infrastruktury zapewniało nas o nowelizacji aktów prawnych. Pani minister wspomniała o projekcie nowelizacji jednej ustawy, który był już rozpatrywany przez Komitet Stały Rady Ministrów. Chciałbym zapytać o inne bardzo ważne ustawy, o których mówili przedstawiciele PKP, Dyrekcji Generalnej Dróg Krajowych i Autostrad i Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na jakim etapie są te ustawy, które mają przyśpieszyć procesy inwestycyjne?</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselTomaszGarbowski">Następne moje pytanie dotyczy – mówiła o tym pani poseł Guzowska – współpracy z samorządami. Samorządy miast organizatorów EURO 2012 zgłosiły kluczowe projekty inwestycyjne na kwotę ok. 20 mld zł. Zapytuję panią minister, na jakim etapie jest ta współpraca. Czy te wszystkie projekty zostały uwzględnione w programie operacyjnym „Infrastruktura i środowisko”? Czy samorządy miast organizatorów EURO 2012 wiedzą, czy te projekty będą projektami głównymi, czy rezerwowymi?</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselTomaszGarbowski">Kolejna sprawa dotyczy dworców. Jak będzie wyglądało połączenie między dworcami kolejowymi i terminalami lotniczymi?</u>
          <u xml:id="u-31.4" who="#PoselTomaszGarbowski">Następne pytanie odnosi się do raportów UEFA. Dobrze wiemy, że pomimo, iż przez  najbliższe 4-6 lat będą realizowane inwestycje rozbudowy terminali, to i tak będzie deficyt związany z przepustowością pasażerów na EURO 2012. Czy Ministerstwo Infrastruktury nie rozważa możliwości przygotowania koncepcji przewidującej wprowadzenie tzw. namiotów terminalowych na czas EURO 2012?</u>
          <u xml:id="u-31.5" who="#PoselTomaszGarbowski">Kolejna bardzo szczegółowa kwestia odnosi się do PKP. Jeżeli mówimy, że Polskie Koleje Państwowe będą sprawnymi i szybkimi kolejami, to proszę zwrócić uwagę, że średnia wieku pracownika PKP wynosi 46 lat. W 2012 r. średnia będzie wynosić ponad 50 lat. Jak Ministerstwo Infrastruktury postrzega problem pracowników PKP, który ma być głównym narzędziem transportowym kibiców, widzów, turystów na EURO 2012?</u>
          <u xml:id="u-31.6" who="#PoselTomaszGarbowski">Następna sprawa dotyczy tzw. siły roboczej. Pamiętamy, że EURO 2012 zbiega się z olimpiadą w Londynie. Czy pani minister nie obawia się, iż nie będziemy mieć dużej siły roboczej? W tym zakresie jest bowiem duża konkurencja związana z olimpiadą w Londynie. Czy Ministerstwo Infrastruktury nie podjęło działań w sprawie współpracy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej w zakresie przygotowania spraw związanych z siłą roboczą? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu posłowi. Pan poseł Wontor, jeszcze jedno krótkie pytanie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselBoguslawWontor">Panie przewodniczący, zapomniałem zapytać – kolega mi przypomniał – o linię kolejową.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselBoguslawWontor">Trochę dla mnie jest niezrozumiałe, że będzie modernizacja linii E-20 Poznań – Warszawa – Terespol, a nie będzie zmodernizowana linia Rzepin – Poznań. To znaczy, że kibice, którzy będą jechać na pierwszym odcinku, będą wolniej przemieszczali się do Poznania, a dopiero później będą jechać szybciej. Bo praktycznie biorąc tej prędkości, która planowana jest w modernizacji na odcinku pierwszym nie osiąga się. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu posłowi. Bardzo proszę, pan poseł Sopliński.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PoselAleksanderSoplinski">Panie przewodniczący, pani minister, proszę odpowiedzieć szczerze na pytanie dotyczące budowy autostrad. Media przez cały czas informują, że mamy olbrzymie opóźnienie inwestycyjne. Ile wynosi to opóźnienie – rok, dwa lata? Czy pani minister wierzy w program, który dzisiaj przedstawiła? Jeżeli przeprowadzono by ankietę wśród Polaków, to chyba 80% odpowiedziałoby, iż nie wierzy w ten program. Chciałbym, żeby pani minister to zdementowała.</u>
          <u xml:id="u-35.1" who="#PoselAleksanderSoplinski">Druga sprawa – kolega przed chwilą mówił o współpracy z samorządami. Chciałbym również zapytać o współpracę z samorządami, ale w zakresie lotnisk. Przypominam, że właścicielami części lotnisk są samorządy. Jak układa się współpraca z samorządem mazowieckim, jeżeli chodzi o lotnisko w Modlinie? Czy realne jest zakończenie tej inwestycji na EURO 2012?</u>
          <u xml:id="u-35.2" who="#PoselAleksanderSoplinski">Jeżeli jesteśmy przy portach lotniczych, to chciałbym również zadać pytanie bardziej szczegółowe – na czym będzie polegała integracja terminalu 1 i terminalu 2 wraz z modernizacją terminalu T-1 w Warszawie.</u>
          <u xml:id="u-35.3" who="#PoselAleksanderSoplinski">Następne szczegółowe pytanie dotyczy modernizacji drogi ekspresowej S-7. Szczególnie interesuje mnie odcinek od Łomianek do Warszawy, ze względu na to, że ten odcinek często jest całkowicie zakorkowany. Czy wojewoda wydał już projekt, jak będzie przebiegała trasa Łomianki – Warszawa? Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Zanim oddam głos pani minister, chcę przypomnieć panu posłowi znany cytat biblijny: „błogosławieni, którzy nie widzieli, a uwierzyli”. Pani minister zapewne zgadza się z tym cytatem w tym zakresie. Wierzy w ten program i ma nadzieję, że on się ciałem stanie.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Bardzo proszę, pani minister o odniesienie się do tych pytań. Myślę, że na tym zakończymy turę pytań. Czy to będzie ostatni głos w tej części posiedzenia Komisji? Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Dziękuję bardzo. Odpowiem po kolei na pytania państwa posłów.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Odpowiadając na pytanie pani poseł Guzowskiej, chciałabym wyjaśnić, że trasa Sucharskiego jest jedną z ważniejszych inwestycji w zakresie EURO 2012. Przy styczniowych porządkach na liście indykatywnej, które w resorcie infrastruktury nie były takie szczegółowe jak w innych programach, dodaliśmy nawet 50 mln euro na realizację tego projektu. W piątek spotkamy się z przedstawicielami miasta Gdańska, będziemy rozmawiać również o tym projekcie. Jest to projekt priorytetowy w zakresie EURO 2012.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Dziękuję za uwagę dotyczącą projektów ustaw przygotowywanych przez inne resorty, zwłaszcza przez Ministerstwo Środowiska. Proszę państwa, proces inwestycyjny w zakresie inwestycji liniowych nie jest krótki. Aczkolwiek pojawiają się głosy, że można go skrócić, to nie jest to możliwe w świetle obowiązującego prawa. Polska od 4 lat jest członkiem Unii Europejskiej. Nie jest możliwe skrócenie tego okresu do 2 lat zgodnie z prawem Unii Europejskiej. Przygotowanie inwestycji musi uwzględniać prawodawstwo unijne. Zwracam uwagę, że niektóre dyrektywy obowiązują od 1985 r.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">W sierpniu 2007 r. Polska otrzymała bardzo poważne ostrzeżenie od Komisji Europejskiej w zakresie niezgodności Prawa ochrony środowiska m.in. z dyrektywami obowiązującymi w Unii od 1985 r. Jest to tzw. uzasadniona opinia, która stanowi pierwszy krok do postępowania przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości w zakresie niezgodności polskiego prawa.</u>
          <u xml:id="u-37.4" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Nie jest to nowy temat. Pierwsza ustawa dotycząca ochrony środowiska uchwalona została w 2001 r. Zatem, jak przypuszczam, państwo znają ten temat nie od dzisiaj. Odnoszę jednak wrażenie, że u nas chodzi się „na skróty”. W parlamencie dokonywano zmian tej ustawy, które miały skrócić czas przygotowania i realizacji inwestycji. W efekcie Polska prawie że jest pozwana przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości. Grożą nam wielomilionowe kary. Komisja Europejska postępuje w ten sposób, że nie żąda od nas pieniędzy, tylko zabiera to, co zostało nam przyznane w ramach funduszy europejskich. Jeżeli nie dostosujemy naszego prawa, to możemy pożegnać się z jakimikolwiek funduszami i wsparciem finansowym.</u>
          <u xml:id="u-37.5" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Dlatego projekt Ministerstwa Środowiska zakładający poprawę polskiego prawa i dostosowanie go do dyrektyw unijnych jest dla nas korzystny. Chciałabym podkreślić, żebyście państwo mieli świadomość, że przepis przewidujący jednorazowe ustalenia środowiskowe i konsultacje społeczne przeprowadzane na bardzo wczesnym etapie planowania inwestycji został zaskarżony. Odnotowaliśmy przypadki przygotowanych inwestycji, gdzie niestety będziemy musieli od nowa przeprowadzać cały proces. Wynika to z tego, że w pewnym sensie zapomnieliśmy – i tu jest taka trochę ogólnonarodowa schizofrenia, zdaję sobie sprawę, że jest to mocne słowo, ale czasami odnoszę wrażenie, że chodzenie na skróty jest naszą polską domeną. Musimy dostosować prawo, musimy po raz drugi uzgadniać projekty środowiskowo. Niestety, to wymaga czasu.</u>
          <u xml:id="u-37.6" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Niedostosowanie polskich przepisów na pewno spowoduje opóźnienia. Mam nadzieję, że działania, które podjęliśmy we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad i Ministerstwem Środowiska – od bardzo dawna nie było tak dobrej współpracy jak obecnie między resortem infrastruktury a resortem środowiska, z czego osobiście bardzo się cieszę, teraz rzeczywiście mamy silnie działającą grupę – będą miały pozytywne skutki.</u>
          <u xml:id="u-37.7" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Spotykamy się praktycznie codziennie, żeby rozwiązać problem inwestycji liniowych, który występuje nie od wczoraj. Tutaj wielki ukłon w stronę Ministerstwa Środowiska, że wynegocjowało tekst przyszłej ustawy z Komisją Europejską, która – o czym wspomniałam wcześniej – chce nas pozywać przed Europejski Trybunał Sprawiedliwości. To jest bardzo ważna sprawa. Jeżeli projekt ustawy zostanie skierowany do parlamentu, to proszę państwa o potraktowanie go w sposób priorytetowy. Prawdopodobnie będą potrzebne jakieś poprawki, ale nie dotyczące zasady.</u>
          <u xml:id="u-37.8" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Muszą być dwa postępowania w zakresie znaczącego oddziaływania inwestycji na środowisko. Obwodnica Augustowa nie jest jedynym przypadkiem, kiedy inwestycje już praktycznie realizowane są niezgodne z prawem i Komisja Europejska żąda od nas wyjaśnień. Zagrożone są też dwa odcinki na sieci TEN-T, które miały być w założeniu dwa lata temu bardzo szybko wybudowane. Nie chcę przytaczać szczegółów, ale czasami włos się jeży, jak to było robione.</u>
          <u xml:id="u-37.9" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Mam nadzieję, że nie będzie postępowania przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości. Nie ma dróg na skróty.</u>
          <u xml:id="u-37.10" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o drogę S-3 odcinek Szczecin – Gorzów, to jest to inwestycja w trakcie realizacji. Jest ujęta jako inwestycja priorytetowa dla EURO 2012. Natomiast pozostałe odcinki drogi S-3 są ujęte w programie operacyjnym „Infrastruktura i środowisko”. Będą realizowane zgodnie z przyjętym harmonogramem.</u>
          <u xml:id="u-37.11" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Było też wiele pytań dotyczących stanu przygotowania innych ustaw mających usprawnić inwestycje. Oprócz specustawy drogowej, ustawy – Prawo zamówień publicznych, które są po konsultacjach międzyresortowych i rozpatrzeniu przez Komitet Stały Rady Ministrów, są projekty tzw. specustawy kolejowej i Prawa lotniczego, które są poddawane konsultacjom i są na dalszych etapach postępowania legislacyjnego.</u>
          <u xml:id="u-37.12" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o współpracę z samorządami, to projekty miast zostały zgłoszone na kwotę przekraczającą znacznie możliwości finansowe programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. W przedłożonym materiale jest informacja o puli 600 mln euro wydzielonych w ramach Działania 7.3 na transport miejski w aglomeracjach. Prowadzimy tutaj procedurę wyłaniania najlepszych projektów. Współpracujemy bardzo ściśle. W ostatnim tygodniu mieliśmy spotkanie z samorządami województwa mazowieckiego i miasta stołecznego Warszawy oraz Poznania. Jutro mamy spotkanie z samorządem miasta Wrocław, pojutrze – z samorządem miasta Gdańsk, w przyszłym tygodniu – Kraków i aglomeracja śląska. Współpraca przebiega bardzo dobrze. Projekty są urealniane. Wiadomo, że miasta chcą przy okazji EURO 2012 niejako dodać inne inwestycje. Niestety, nie ma na to wystarczających środków.</u>
          <u xml:id="u-37.13" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Współpracując bardzo dobrze ze spółką PL 2012, z panem prezesem Boguckim odpowiedzialnym za inwestycje omawiamy zakres inwestycji, tak żeby był dostosowany do warunków, jakie stawia nam UEFA.</u>
          <u xml:id="u-37.14" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o lotniska i lotniska samorządowe, to w niektórych regionach, gdzie lotniska ujęte są w transeuropejskiej sieci transportowej będzie realizowana modernizacja i rozbudowa tych lotnisk w ramach programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”. Natomiast pozostałe regiony mają porty lotnicze finansowe z regionalnych programów operacyjnych.</u>
          <u xml:id="u-37.15" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Następna kwestia – to PKP, siła robocza i wiek pracowników. O ile wiem, wiek emerytalny w Polsce wynosi 65 lat, zatem średnia wieku 46 lat nie przeraża mnie. PKP PLK na projekty inwestycyjne otrzymała 400 nowych etatów, które będą finansowane z programu operacyjnego „Infrastruktura i środowisko”.</u>
          <u xml:id="u-37.16" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o siłę roboczą, potencjał wykonawczy i ewentualne kolizje z olimpiadą w Londynie, to współpracujemy z Ministerstwem Pracy i Polityki Społecznej. Określaliśmy swoje zapotrzebowanie we współpracy z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, PKP PLK oraz innymi beneficjentami podlegającymi resortowi. Myślę, że nie będzie problemu z zapewnieniem siły roboczej. To jest otwarty rynek. Zamówienia publiczne mają to do siebie, że wyłaniają tego, kto przedstawi lepsze warunki. Jeżeli firma stająca do przetargu zgłasza ofertę, to jest świadoma, iż musi zapewnić siłę roboczą. Myślę, że tutaj nie będzie żadnego problemu.</u>
          <u xml:id="u-37.17" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Następna sprawa dotyczy odcinka linii kolejowej E-20 Rzepin – Poznań. Jest to odcinek już zrealizowany rzeczowo w ramach Funduszu Spójności w perspektywie 2004–2006. Obecnie trwa końcowe rozliczanie finansowe tej inwestycji. Inwestycja została zakończona.</u>
          <u xml:id="u-37.18" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o opóźnienia, to jeszcze raz podkreślam, że wierzę w ten program inwestycyjny. Jest to program bardzo napięty. Natomiast wydaje mi się, że większość zakresu rzeczowego tego programu będzie zrealizowana.</u>
          <u xml:id="u-37.19" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeśli chodzi o lotnisko w Modlinie, to jego ukończenie jest realne przed 2012 r. Pan marszałek województwa mazowieckiego deklarował ukończenie tego lotniska. Resort infrastruktury w ramach środków transportu aglomeracyjnego zapewnił finansowanie, jeżeli projekt będzie dobrze przygotowany, bocznicy kolejowej łączącej lotnisko w Modlinie z centrum Warszawy.</u>
          <u xml:id="u-37.20" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Projekt łączenia terminalu 1 i 2 oraz modernizacji terminalu 1 ma funkcjonalnie połączyć oba terminale poprzez wybudowanie tzw. pirsów, aby była zapewniona funkcjonalność obu budynków terminali. Wymaga to nakładów finansowych. Ten projekt jest jednym z priorytetowych, ma być wkrótce ukończony.</u>
          <u xml:id="u-37.21" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o S-7 odcinek Łomianki – Warszawa, to jest to tzw. trasa północ – południe Czosnów o długości 25 km. Obecnie jest na etapie oczekiwania na decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach realizacji przedsięwzięcia, czyli jeszcze nie ma decyzji lokalizacyjnej.</u>
          <u xml:id="u-37.22" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Odpowiedziałam chyba na wszystkie pytania. Trzeba sobie zdawać sprawę, że jest to bardzo napięty program. Jeżeli nie będzie niespodzianek w postaci postępowań przed Europejskim Trybunałem Sprawiedliwości, do czego może dojść, jeśli nie dostosujemy Prawa ochrony środowiska, co z kolei wywoła bunty ekologów i społeczności lokalnych, bo nie będą prowadzone konsultacje społeczne, to ten program może zostać opóźniony.</u>
          <u xml:id="u-37.23" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Myślę, że nie tylko w interesie Ministerstwa Infrastruktury, lecz wszystkich Polaków jest szybkie uchwalenie ustawy zmieniającej Prawo ochrony środowiska, przygotowanej przez resort środowiska oraz pozostałych ustaw: specustawy drogowej, kolejowej, Prawa lotniczego i Prawa zamówień publicznych. Zwracam się do państwa z prośbą o traktowanie tych ustaw jako priorytetowych. Jeżeli te akty prawne nie zostaną uchwalone, to niemożliwe będzie zrealizowanie programu w terminie. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję pani minister. Dziękuję za udział w posiedzeniu Komisji Kultury Fizycznej i Sportu oraz wyczerpujące – mam nadzieję – odpowiedzi. Słuchaliśmy z zaciekawieniem wypowiedzi pani minister. Musimy zgodzić się na podwójne opiniowanie środowiskowe.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Chciałbym zwrócić uwagę, że rozwinięte kraje Unii Europejskiej po zachodniej stronie granicy i na południu dawno przeprowadziły wielkie inwestycje, szczególnie ważne dla komunikacji. W związku z tym dbając dzisiaj o ochronę środowiska są na innym etapie. My, niestety, mierzymy się niejako w innej rzeczywistości. Ale jeżeli mielibyśmy płacić kary, to lepiej nie chodzić na skróty, chociaż tam, gdzie ten skrót jest możliwy, to trzeba go stosować.</u>
          <u xml:id="u-38.2" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Zgłasza się jeszcze pani minister.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Nie wspomniałam, że w tzw. specustawach kolejowej czy drogowej jest łączenie decyzji lokalizacyjnej z pozwoleniem na budowę. Zatem projekt przewiduje skracanie procedowania, tam gdzie jest to możliwe. Skracanie procedowania nie dotyczy jednak środowiskowego aspektu inwestycyjnego, lecz typowo budowlanego. To jest założenie, które będzie wymagało znacznego wsparcia sił urzędniczych wydających te decyzje, ponieważ one będą o wiele bardziej skomplikowane. Natomiast nie będzie ich kilka. To będzie jedna decyzja, której wydanie może zająć miesiąc lub dwa.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli chodzi o postępowanie dotyczące środowiska, to Ministerstwo Środowiska zaproponowało zmianę struktury organizacyjnej administracji wydającej decyzje. Prace przygotowawcze są na zaawansowanym etapie.</u>
          <u xml:id="u-39.2" who="#SekretarzstanuwMIPatrycjaWolinska">Jeżeli uda nam się to połączyć, to bardzo szybko się uporamy. To, co teraz trwa bardzo długo z powodu opóźnień w administracji, uda nam się to wyeliminować. To są też ważne sprawy. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselIreneuszRas">Pani minister, myślę, że co najmniej kwartał, a nieraz pół roku zyskamy na tym manewrze skracającym. Dziękuję bardzo.</u>
          <u xml:id="u-40.1" who="#PoselIreneuszRas">Przechodzimy do punktu drugiego – informacja ministra sportu i turystyki o działaniach zmierzających do wzmocnienia nadzoru nad wydatkowaniem środków finansowych, w szczególności poprzez zwiększenie roli kontroli wewnętrznej, a w tym komisji rewizyjnych organizacji będących beneficjentami tych środków. Punkt te został wprowadzony do planu pracy Komisji w tym roku.</u>
          <u xml:id="u-40.2" who="#PoselIreneuszRas">Bardzo proszę pana ministra Pacelta o przedstawienie informacji, a państwa posłów o zadawanie potem pytań. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, szanowni państwo wobec tak ważnego tematu, jakim zajmowaliśmy się przed chwilą, to nasz temat też jest bardzo ważny. Przygotowaliśmy państwu na piśmie informację o działaniach zmierzających do wzmocnienia nadzoru. W posiedzeniu Komisji uczestniczą dwaj panowie dyrektorzy, którzy bezpośrednio realizują te zadania: dyrektor Departamentu Prawno-Kontrolnego pan Rafał Wosik i dyrektor Departamentu Sportu Kwalifikowanego i Młodzieżowego pan Tomasz Marcinkowski, którzy będą pomocni, jeżeli chodzi o odpowiedzi na pytania.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiZbigniewPacelt">W przedłożonym materiale przedstawiliśmy państwu pewne elementy usprawnienia i przykłady czasami niewłaściwego postępowania. Natomiast chciałbym dodać – czego nie ma w materiale – że prowadzimy szkolenie z głównymi księgowymi. Pan dyrektor Marcinkowski powie później o szczegółach. Chciałbym tylko wskazać, że na szkolenia głównych księgowych i członków komisji rewizyjnych przygotowujemy zawsze materiał, który zawiera wszystkie akty ustawowe, prawne, regulacje, propozycje zmiany itp. Ten materiał jest zatem swoistą kopalnią wiedzy dla instytucji kontrolnych.</u>
          <u xml:id="u-41.2" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiZbigniewPacelt">Kolejną sprawą, która jest dla nas swego rodzaju zmorą, ale uznajemy, że niezbędną, są aneksy. Jest to wewnętrzna kontrola każdego zadania zmieniającego swój zakres. Samokontrola poszczególnych zadań realizowanych przez stowarzyszenia jest chyba dosyć istotnym i ważnym elementem, bo wiele rzeczy niekorygowanych na bieżąco umyka, a później okazuje się, iż pewne kwestie są niedopracowane.</u>
          <u xml:id="u-41.3" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiZbigniewPacelt">Następna istotna sprawa dotyczy ustawy o sporcie kwalifikowanym. Jesteśmy na etapie opracowania założeń do tej ustawy. Chcemy wzmocnić rolę kontroli wewnętrznej polskich związków sportowych, czyli wzmocnić rolę komisji rewizyjnych. A jednocześnie dokonać wyraźnego podziału instytucji zarządzającej w polskim związku sportowym, tworzącej prawo związkowe, statutowe, czyli tę konstytucję stowarzyszenia i instytucji kontrolnej, czyli komisji rewizyjnej.</u>
          <u xml:id="u-41.4" who="#SekretarzstanuwMinisterstwieSportuiTurystykiZbigniewPacelt">Tyle tytułem wprowadzenia. Prosiłbym teraz o zabranie głosu pana dyrektora Wosika, a później pana dyrektora Marcinkowskiego. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#DyrektorDepartamentuPrawnoKontrolnegoMinisterstwaSportuiTurystkiRafalWosik">Panie przewodniczący, szanowna Komisjo, w materiale przedłożonym Komisji wskazano na pewne instrumenty, które są w gestii ministra sportu i turystyki dotyczące sprawowania kontroli nad wydatkowaniem środków publicznych. Z tego materiału oraz z praktyki wynika, że minister sportu i turystyki ma wystarczające instrumenty do sprawowania skutecznego nadzoru.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#DyrektorDepartamentuPrawnoKontrolnegoMinisterstwaSportuiTurystkiRafalWosik">Niemniej jednak niedoceniana wydaje się rola komisji rewizyjnych, a zwłaszcza ich praca i efektywność działania. Wynika to głównie z tego, że kontrole przeprowadzone przez służby kontrolne Ministerstwa Sportu i Turystyki wykazują częstokroć niedostateczne przygotowanie członków komisji rewizyjnych. Niestety, są to przeważnie osoby pracujące społecznie, bez gruntownego przygotowania merytorycznego i wiedzy ekonomicznej. Stąd wniosek, że szkolenia, o których mówił pan minister, są niezbędne, ponieważ uregulowania ustawowe dotyczące komisji rewizyjnych są bardzo lakoniczne, jest tylko jeden przepis w ustawie o sporcie kwalifikowanym, który dotyczy komisji rewizyjnych. Z tego względu służby Ministerstwa Sportu i Turystki bardzo ściśle współpracują z komisjami rewizyjnymi. Ale o tym powie pan dyrektor Tomasz Marcinkowski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-43">
          <u xml:id="u-43.0" who="#PoselIreneuszRas">Dziękuję. Bardzo proszę, panie dyrektorze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-44">
          <u xml:id="u-44.0" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoiMlodziezowegoMSiTTomaszMarcinkowski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, chciałbym uzupełnić tę informację o dwa istotne elementy.</u>
          <u xml:id="u-44.1" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoiMlodziezowegoMSiTTomaszMarcinkowski">Kontrola, która jest realizowana przez Departament Prawno-Kontrolny zgodnie z regulaminem i zadaniami własnymi Departamentu jest również prowadzona przez poszczególne departamenty Ministerstwa Sportu i Turystyki. Departament Sportu Kwalifikowanego i Młodzieżowego prowadzi wizytacje zgrupowań i wizytacje bieżącej działalności związków. Ta zasada postępowania została ustalona z Najwyższą Izbą Kontroli.</u>
          <u xml:id="u-44.2" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoiMlodziezowegoMSiTTomaszMarcinkowski">Chciałbym uzupełnić tę informację o prowadzone szkolenia dla głównych księgowych i przewodniczących komisji rewizyjnych. Polska Konfederacja Sportu rozpoczęła tę działalność. Zatem nie musimy tego robić, ale chcemy, aby rozwiązania stosowane w rozliczaniu środków publicznych były jednakowe dla wszystkich. Swego czasu przygotowaliśmy materiały szkoleniowe. Natomiast w 2008 r. w dniach od 9 do 11 czerwca po raz czwarty będzie przeprowadzona konferencja dla głównych księgowych i komisji rewizyjnych. W pierwszym dniu konferencji będzie prezentowany materiał związany z działalnością antykorupcyjną prowadzoną przez Ministerstwo Spraw Wewnętrznych Niemiec w ramach programu unijnego. Będą również wystąpienia przedstawicieli Najwyższej Izby Kontroli i Departamentu Prawno-Kontrolnego Ministerstwa Sportu i Turystyki.</u>
          <u xml:id="u-44.3" who="#DyrektorDepartamentuSportuKwalifikowanegoiMlodziezowegoMSiTTomaszMarcinkowski">Po raz kolejny realizujemy ten program. Chcemy, aby osoby, które zostały wybrane na przewodniczących komisji rewizyjnych, a nie są do końca przygotowane uzyskały odpowiednią wiedzę. Tematyka dotycząca płatności VAT, rozliczania środków z dotacji celowych, środków z Funduszu Rozwoju Kultury Fizycznej będzie przedmiotem obrad konferencji i zapewne burzliwej dyskusji głównych księgowych. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-45">
          <u xml:id="u-45.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję bardzo. Czy państwo posłowie chcą zadać pytania?</u>
          <u xml:id="u-45.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pan poseł Tomaszewski, jak pamiętam, zgłaszający ten punkt do planu pracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-46">
          <u xml:id="u-46.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, to jest bardzo ważny temat z dwóch powodów. Pierwszy – to legalność wydawania środków publicznych. W relacji między partnerem pozarządowym a rządem organizacja pozarządowa, głównie polski związek sportowy realizuje zadanie państwa. Realizuje to zadanie zgodnie z umową, która wynika z przepisów prawa. Obecnie ze strony związków sportowych i stowarzyszeń słychać sygnały dotyczące znacznej ilości dokumentacji, która jest związana z całą operacją realizacji zadania publicznego. Sprawa, o której mówię, nie dotyczy tylko obszaru sportu. Chodzi generalnie o zadania publiczne, które realizowane są przez sektor pozarządowy. Stąd zapewne trzeba dążyć – i tu jest serdeczna prośba do kierownictwa resortu, żeby chciało się włączyć w proces pracy nad nowelizacją ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Bo to jest kanon, na podstawie którego są zlecane zadania publiczne podmiotom pozarządowym, w tym związkom sportowym. Obecnie trwają w rządzie prace nad tą ustawą.</u>
          <u xml:id="u-46.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Szanowni państwo, dane, które podam, pokazują, jak ważne miejsce zajmuje sport w działalności trzeciego sektora. Z ponad 140 tys. organizacji pozarządowych, które uczestniczyły w badaniu, 60% jako pierwsze pole swojej aktywności wymienia kulturę fizyczną i sport. Z osobami obecnymi na dzisiejszym posiedzeniu uczestniczyliśmy w spotkaniu na temat 5 lat funkcjonowania tej ustawy. Okazało się, że jeśli chodzi o zlecanie zadań publicznych, to największa ilość zadań publicznych – 90% wskazanych przez organizacje realizujące te zadania – to kultura fizyczna i sport. Czyli można powiedzieć, że ten obszar konstytucyjnie przypisany ministrowi sportu i turystyki jest bardzo ważny w życiu publicznym. Wynika z tego, że władza publiczna realizuje swoje zadania we współpracy z partnerami pozarządowymi. Znaczna część środków trafia do organizacji na realizację tych zadań.</u>
          <u xml:id="u-46.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wprowadziliśmy ten temat do planu pracy Komisji, aby razem zastanowić się, jak najlepiej realizować wspólne działania, aby dobrze – nie tylko od strony merytorycznej, ale od strony formalnoprawnej zgodnie z prawem wykorzystywać środki publiczne. Czyli pierwszy wniosek dotyczy uproszenia procedury. Zatem nowelizacja ustawy powinna przewidywać uproszczenie procedury.</u>
          <u xml:id="u-46.3" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ale trzeba też zwrócić uwagę – o czym dobrze wiedzą przedstawiciele związków – że państwo sami wytwarzacie wiele własnych dokumentów w relacjach, które są niezbędne, poza tymi, które wynikają ze specyfiki ustawy.</u>
          <u xml:id="u-46.4" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Druga kwestia dotyczy organu kontroli wewnętrznej, jakim są komisje rewizyjne. Zgodnie z Prawem o stowarzyszeniach każdy podmiot tego rodzaju musi mieć minimum organ kontrolny, nie musi mieć sądowego. Wzmocniliśmy rolę tego organu stosownymi zapisami, jeśli chodzi o polskie związki sportowe, w ustawie o sporcie kwalifikowanym. Moim zdaniem ustawowe umocowanie jest wystarczające. Czy iść dalej? W przedłożonym materiale jest sugestia, iż trzeba postawić wymagania kwalifikacyjne wobec kandydatów do organów wewnętrznych. Chciałbym zwrócić uwagę, że jest to delikatna materia. Bowiem jest to wewnętrzna sprawa autonomicznego, niezależnego stowarzyszenia. To jest rzecz dyskusyjna.</u>
          <u xml:id="u-46.5" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Wolałbym, żebyśmy jednak kontynuowali prace – nie czekając na nową ustawę o sporcie, bo prace nad nią zapewne trochę potrwają – nad krótką nowelizacją z inicjatywy prezydium, dotyczącą obowiązku audytu w polskich związkach sportowych. Jest to prosta rzecz do przeprowadzenia w nowelizacji ustawy. Określimy wyraźnie kwotę, od której będzie wymagany obowiązek audytu. Np. w przypadku 500 tys. zł przeprowadza się audyt.</u>
          <u xml:id="u-46.6" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Audyt będzie przeprowadzany przez wybraną firmę. Za tę czynność zapłaci minister sportu i turystyki. Albo minister zleci Polskiemu Komitetowi Olimpijskiemu lub innemu podmiotowi, który będzie spełniał odpowiednie warunki. Jest to kwestia do zastanowienia. Natomiast chciałbym, żeby audyt nie obciążał, a jeśli ma obciążać, to koszty obsługi zadania zostaną zwiększone o kwotę kosztów audytu. To jest techniczna rzecz, jak to dopracować. Chodzi przede wszystkim o audyt dokonywany przez niezależne podmioty będące na liście audytorów. To będzie dla ministra bardzo wiarygodne przy zawieraniu kolejnych umów. Ale organ wewnętrzny też jest potrzebny. Bo audytor może nie dostrzec wszystkiego przez cały rok. Będzie sprawdzał legalność funkcjonowania itp. Natomiast ze względów merytorycznych komisja rewizyjna jest potrzebna.</u>
          <u xml:id="u-46.7" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Działania, które podjął resort, dotyczące prac z członkami komisji rewizyjnych są jak najbardziej zasadne. Myślę, że trzeba tworzyć pewien obyczaj w działalności związkowej polegający na tym, że szkolenia dla członków komisji rewizyjnych powinny kończyć się wydaniem pewnego zaświadczenia, żebyśmy „tworzyli” grupę ludzi, którzy przeszli takie szkolenia kompleksowe dla komisji rewizyjnych. Kiedy w polskich związkach sportowych rozpocznie się kampania sprawozdawczo-wyborcza, to powinniśmy sugerować delegatom: bierzcie pod uwagę tych ludzi, którzy mają stosowne uprawnienia, a na tej sali są 22 osoby, które mają certyfikaty ukończenia takich kursów, dających gwarancję właściwego wykonywania funkcji statutowych komisji rewizyjnych, a także ustawowych kompetencji określonych w ustawie o sporcie kwalifikowanym.</u>
          <u xml:id="u-46.8" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ostania kwestia, która też jest do rozważenia, dotyczy głównych księgowych. Komisja rewizyjna jest organem niezależnym. Główni księgowi uczestniczą w szkoleniach, uzupełniają wiedzę.</u>
          <u xml:id="u-46.9" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Ale należałoby rozważyć, czy w związku, który w 99% realizuje zadania państwowe, główny księgowy nie powinien być powoływany w relacji z Ministerstwem Sportu i Turystyki? Czy nie mogłoby być specjalnej komórki, która byłaby umiejscowiona w SOS lub w innym miejscu, gdzie byliby fachowcy, pracownicy ministra, niezależni od zarządu? Musiałby to być jednak zgodne z literą prawa. Tę kwestię podnoszę jako pewnego rodzaju obszar do dyskusji, na którym będą poszukiwane rozwiązania umożliwiające efektywne, zgodne z prawem wykorzystywanie środków publicznych przez polskie związki sportowe. Natomiast kwestia dotycząca audytu na pewno w znacznej mierze rozwiązałaby ten problem. Dziękuję bardzo.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-47">
          <u xml:id="u-47.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu posłowi. Proszę pana ministra o ustosunkowanie się do koncepcji pana posła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-48">
          <u xml:id="u-48.0" who="#SekretarzstanuwMSiTZbigniewPacelt">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, bardzo serdecznie dziękuję za te wypowiedzi. Myślimy o obowiązkowym, niezależnym, zewnętrznym audycie. Będzie to zawarte w projekcie nowej ustawy. Czy Komisja podejmie się szybkiego wprowadzenia do istniejących ustaw tych zapisów, to trudno mi tutaj przewidywać. Ale cieszę się, że pan poseł Tomaszewski podniósł ten temat. Taki jest nasz sposób myślenia i kierunki działania.</u>
          <u xml:id="u-48.1" who="#SekretarzstanuwMSiTZbigniewPacelt">Jeśli chodzi o uproszczenie procedury, to nie wszystko można przeprowadzić. Pewne rzeczy eliminujemy, pewne rzeczy wprowadzamy – choćby w sporcie młodzieżowym chcemy uprościć zlecanie pewnych zadań, jeśli chodzi o dokumentację.</u>
          <u xml:id="u-48.2" who="#SekretarzstanuwMSiTZbigniewPacelt">Natomiast z jednej strony pan poseł niejako zakwestionował nasze dążenie – co wynika z przedłożonego dokumentu – do określenia warunków, których spełnienie byłoby wymagane od członków komisji rewizyjnej. A z drugiej strony sugerował, aby wpływać na osoby, które będą głównymi księgowymi.</u>
          <u xml:id="u-48.3" who="#SekretarzstanuwMSiTZbigniewPacelt">Jeżeliby powstał Dom Sportu, to w tym momencie można mówić o takim rozwiązaniu – jedna księgowość, jednorodny przepływ dokumentów, funkcjonowanie, obsługa itp. Przewiduje się powstanie Domu Sportu w Narodowym Centrum Sportu. Prezes spółki zwrócił się do nas, żebyśmy zapytali polskie związki sportowe o zapotrzebowanie na metraż, jaki jest im potrzebny, aby można było zrealizować tę koncepcję. Trudno nam powiedzieć w tej chwili, jak to się zakończy. Niektóre polskie związki sportowe mają własne wykupione pomieszczenia i zapewne nie będą chciały z tego korzystać, ale są inne związki, które odnajmują i w tym przypadku postawilibyśmy jakieś twarde – mam nadzieję – warunki do wspólnego Domu Sportu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-49">
          <u xml:id="u-49.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu ministrowi. Chęć do zabrania głosu zgłosił jeszcze pan poseł Wontor. Bardzo proszę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-50">
          <u xml:id="u-50.0" who="#PoselBoguslawWontor">Panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, panie ministrze, zgadzam się z przedmówcami. Chciałbym do wypowiedzi pana posła Tomaszewskiego dodać istotną kwestię, o której wspomniał pan dyrektor Marcinkowski. Chodzi o wydawnictwa i szkolenia nie tylko członków komisji rewizyjnych, ale praktycznie wszystkich osób funkcjonujących w stowarzyszeniach, takich jak np. związki sportowe. Tam też jest rotacja ludzi. Zatem szkolenia nie tylko głównych księgowych i członków komisji rewizyjnych powinny odbywać się cyklicznie. Liczba szkoleń powinna być jak największa. Szkolenia powinny być wspierane wydawnictwami, po które mogłyby sięgać i czerpać wiedzę osoby, które pełnią konkretne funkcje. Tak było, jak powiedział pan dyrektor Marcinkowski, za czasów Polskiej Konfederacji Sportu. Przez ostatni okres ta kwestia była nieco zaniedbana.</u>
          <u xml:id="u-50.1" who="#PoselBoguslawWontor">Apeluję do pana ministra i pana dyrektora o położenie większego nacisku na tę kwestię. Wówczas będzie łatwiej rozwiązywać problemy. Bowiem wiele błędów popełnia się z niewiedzy, a nie celowo czy świadomie i z premedytacją. Ktoś po prostu nie do końca wie, jak daną kwestię powinien rozwiązać. Zatem proszę o zwrócenie większej uwagi na szkolenia nie tylko organów kontrolnych, ale także różnych ciał funkcjonujących w związkach sportowych oraz wzmocnienie działalności szkoleniowej wydawnictwami. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-51">
          <u xml:id="u-51.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję panu posłowi. O głos poprosił jeszcze pan Andrzej Kram – Najwyższa Izba Kontroli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-52">
          <u xml:id="u-52.0" who="#DoradcaprezesaNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejKram">Byłem inicjatorem wprowadzenia tego punktu do planu pracy Komisji. Z satysfakcją muszę odnotować, iż widać duże zainteresowanie i praktyczną działalność resortu, zwłaszcza w aspekcie szkolenia komisji rewizyjnych.</u>
          <u xml:id="u-52.1" who="#DoradcaprezesaNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejKram">Chciałbym zgłosić dwie propozycje. Pierwsza – poddaję pod rozwagę resortu, czy nie byłoby celowe i możliwe zobowiązywanie beneficjentów – czyli stowarzyszeń i związków sportowych, w zawieranych z nimi umowach w sprawie zadań zleconych – do dołączania do rozliczeń z otrzymanych środków finansowych obligatoryjnej opinii komisji rewizyjnej, zawierającej ocenę wydatkowania tych środków z punktu widzenia celowości, gospodarności, rzetelności i legalności. Z jednej strony pobudzi to komisje rewizyjne do działania, a z drugiej – będzie to poszerzenie rzeczywistej kontroli wewnętrznej. Proszę państwa, do tej pory komisje rewizyjne są na ogół listkiem figowym, nie prowadzą praktycznej działalności. A tu otrzymałby konkretne zadanie.</u>
          <u xml:id="u-52.2" who="#DoradcaprezesaNajwyzszejIzbyKontroliAndrzejKram">Druga propozycja – uważam, że konieczne jest obecnie opracowanie przez resort wytycznych, w jaki sposób komisje rewizyjne mają przeprowadzać i dokumentować kontrole, w szczególności jak ma wyglądać protokół pokontrolny. Później, podczas wprowadzania zmian ustawowych można by wprowadzić odpowiednie zarządzenie ministra. Ze swojej strony – pisałem na ten temat do trzech kolejnych wiceministrów – oferuję społecznie pomoc – jako trener, karnista i pracownik NIK – w opracowaniu tego dokumentu. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-53">
          <u xml:id="u-53.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Dziękuję, również za tę deklarację, myślę, że ważną dla resortu.</u>
          <u xml:id="u-53.1" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Pan minister Pacelt na zakończenie. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-54">
          <u xml:id="u-54.0" who="#SekretarzstanuwMSiTZbigniewPacelt">Dziękuję bardzo. Szanowny panie przewodniczący, szanowni państwo, w dniach 9-11 czerwca br. organizujemy – można to różnie nazywać – spotkanie, konferencję, naradę, szkolenie łącznie ze stowarzyszeniami kultury fizycznej wojewódzkich związków sportowych. Z panem ministrem Adamem Gierszem wymieniliśmy poglądy, że nawet w kolejnych procedurach podpisywania umów – nie czekając na ustawowe zapisy – można zawrzeć, że do rozliczenia musi być dołączony audyt. Jeżeli to jest prawnie możliwe, to myślę, że jest to najszybsza droga do wyegzekwowania audytu przez polskie związki sportowe. Dziękuję za uwagę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-55">
          <u xml:id="u-55.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">Jeszcze pan poseł Tomaszewski.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-56">
          <u xml:id="u-56.0" who="#PoselTadeuszTomaszewski">W odniesieniu do ostatniej – jak rozumiem – na gorąco sformułowanej propozycji pana ministra, myślę, że tutaj należałoby się zastanowić, dlatego że – po pierwsze – może być tak, że niektóre związki sportowe realizują 32 umowy, chyba że państwo macie na myśli jedną umowę całoroczną. Chodzi o to, żebyśmy nie nakręcili spirali dodatkowych kosztów związanych z audytem. Ta sprawa musi być przemyślana. Chodzi o to, aby audyt pokazywał całokształt działalności związku. Jeżeli bowiem skupimy się na wycinku związanym z umową, to jest zawężenie sprawy. Dla mnie wiarygodna jest instytucja, której całokształt działalności jest poddany audytowi.</u>
          <u xml:id="u-56.1" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Propozycja przedstawiciela NIK dotycząca komisji rewizyjnych jest do rozważenia. Ale przestrzegałbym przed rozwojem kolejnej biurokracji. Jeżeli np. Polski Związek Lekkiej Atletyki realizuje zadanie za 5 mln zł, 10 mln zł, czy 15 mln zł przez rok, to obowiązkowo z umową z wykonania powinien być protokół komisji rewizyjnej. Ale jeżeli jakiś związek w ramach sportowych wakacji realizuje zadanie za 36 tys. zł, to nie wiem, czy w tym przypadku potrzebna jest ta opinia.</u>
          <u xml:id="u-56.2" who="#PoselTadeuszTomaszewski">Byłbym za tym, żeby zachęcać komisję rewizyjną do działalności instrumentami wewnętrznymi, ale w określonych proporcjach. Nie ma potrzeby umieszczania tego w systemie. Dziękuję.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-57">
          <u xml:id="u-57.0" who="#PrzewodniczacyposelIreneuszRas">I tą uwagą pro memoria pana posła Tomaszewskiego, wobec wyczerpania się porządku dziennego posiedzenia Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, wobec niezgłoszenia spraw bieżących, zamykam posiedzenie Komisji Kultury Fizycznej i Sportu, dziękując wszystkim państwu za uwagę. Do widzenia.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>