text_structure.xml
12.4 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam panie i panów posłów. Witam przybyłych gości. Porządek dzienny dzisiejszego posiedzenia został państwu przedstawiony na piśmie. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie słyszę uwag. Zatem uznaję porządek dzienny za przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Przystępujemy do jego realizacji. Proszę pana ministra o omówienie projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Dwa lata funkcjonuje ustawa o handlu uprawnieniami do emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji i przez te dwa lata zostały zebrane uwagi, informacje o mankamentach tej ustawy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Dodam, że podobny proces odbywa się w skali Unii Europejskiej. Handel emisjami to jeden z miękkich mechanizmów finansowania Protokołu z Kioto, w którym są trzy elementy. Jeden to wspólne przedsięwzięcia, drugi to mechanizm czystego rozwoju, a trzeci handel emisjami.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Unia Europejska przywiązuje ogromną wagę do tego, aby zastosować sprawnie funkcjonujący system handlu emisjami do redukcji gazów cieplarnianych.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Mogę powiedzieć, że na szczeblu Unii ten handel emisjami nie zdał egzaminu do tej pory. Dlatego z jednej strony Komisja Europejska pracuje nad tym, aby usprawnić system handlu emisjami – w związku z tym mamy pewne kłopoty związane z drugim planem alokacyjnym – natomiast z drugiej strony my też musimy dopracować naszą ustawę, aby zaczęła dobrze funkcjonować i żeby była zgodna prawem Unii Europejskiej.</u>
<u xml:id="u-2.4" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Przedłożony projekt ustawy ma na celu:</u>
<u xml:id="u-2.5" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">– doprecyzowanie przepisów i wyjaśnienie problemów wynikających z różnej interpretacji przepisów pojawiających się w trakcie funkcjonowania systemu,</u>
<u xml:id="u-2.6" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">– porządkowanie przepisów dotyczących funkcjonowania wspólnotowego i krajowego systemu handlu uprawnieniami do emisji,</u>
<u xml:id="u-2.7" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">– stworzenie możliwości prawnych zbywania uprawnień do emisji w drodze aukcji z wykorzystaniem środków z tego zbywania na osiąganie celów,</u>
<u xml:id="u-2.8" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">– ograniczenie emisji substancji wprowadzanych do powietrza, w tym w szczególności gazów cieplarnianych odpowiedzialnych za zmiany klimatu, w sposób efektywny kosztowo,</u>
<u xml:id="u-2.9" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">– ustalenie poziomów emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji,</u>
<u xml:id="u-2.10" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">– utworzenie Krajowego Systemu Inwentaryzacji Emisji,</u>
<u xml:id="u-2.11" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">– opracowanie prognoz emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.</u>
<u xml:id="u-2.12" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Chciałbym podkreślić, iż przedłożony projekt ustawy wnosi nowy element, w stosunku do poprzedniej ustawy. Otóż, zgodnie z Protokołem z Kioto proponujemy, by włączyć pochłanianie do systemu handlu emisjami.</u>
<u xml:id="u-2.13" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Są dwa sposoby, żeby można było zmniejszyć emisję gazów cieplarnianych do atmosfery. Pierwszy – to wykorzystanie nowych źródeł energii, nowych technologii. Drugi – to naprawianie tego, co człowiek spowodował w przeszłości, gdy stosował nieodnawialne źródła energii, takie jak: węgiel, gaz, ropa naftowa i powodował koncentrację gazów cieplarnianych w atmosferze. Poza tym użytkując ziemię spowodował to, że węgiel, który jest zawarty w żywych systemach przyrodniczych, zaczął funkcjonować w atmosferze.</u>
<u xml:id="u-2.14" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Podam drobny przykład. Otóż taki system przyrodniczy stworzony przez naturę, jak lasy w Białowieży, to około 300 ton węgla na hektarze, czyli ponad 1000 ton dwutlenku węgla na hektarze.</u>
<u xml:id="u-2.15" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Poprzez zmianę sposobu użytkowania, czyli poprzez wylesianie i zamianę na pola orne, jak również złą gospodarkę leśną, związaną z uproszczeniem tego systemu, spowodowaliśmy, że mamy mniej węgla na hektarze, a dwutlenek węgla w atmosferze.</u>
<u xml:id="u-2.16" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Dlatego tak ważną sprawa jest pochłanianie. Prowadzenie odpowiedniej gospodarki leśnej może powodować, że zaczniemy absorbować dwutlenek węgla z atmosfery, co też bardzo mocno związane jest z ochroną bioróżnorodności.</u>
<u xml:id="u-2.17" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">W związku z tym wprowadzamy ten system, zgodnie z założeniami Protokołu z Kioto. To pochłanianie ma również nam stworzyć pewne możliwości. Z jednej strony ochrony bioróżnorodności, z drugiej – stymulacji rozwoju i tworzenie miejsc pracy w terenach niezurbanizowanych.</u>
<u xml:id="u-2.18" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">To tyle, co chciałem powiedzieć tytułem wstępu. Jednocześnie serdecznie dziękuję panu przewodniczącemu za wprowadzenie tego punktu pod obrady Komisji. Jest to rzeczywiście fundamentalna ustawa, która konsumuje i naprawia nasze błędy odnośnie dyrektywy w zakresie emisji gazów cieplarnianych do atmosfery. Ustawa, która powinna mieć duży wpływ na rozwój terenów niezurbanizowanych a także na ochronę bioróżnorodności.</u>
<u xml:id="u-2.19" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Dodam, że te sprawy w tej chwili stają się niezwykle ważne i modne na szczeblu Komisji Europejskiej. Dwie wielkie konwencje: Konwencja Klimatyczna i Konwencja Ochrony Bioróżnorodności, które będą się odbywały w przyszłym roku, będą również poświęcone sprawom związanym z pochłanianiem.</u>
<u xml:id="u-2.20" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Na tym zakończę. Oczywiście, jesteśmy gotowi odpowiedzieć na każde szczegółowe pytanie. Jesteśmy tu w silnej grupie. Jest moja zastępczyni, która zajmuje się bezpośrednio ustawa o handlu emisjami – pani minister Agnieszka Bolesta. Jest dyrektor generalny „Lasów Państwowych” wraz z całą ekipą. Niestety, ja za 10 minut będę musiał państwa opuścić, bowiem jestem proszony do pana premiera.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Oczywiście, zdajemy sobie sprawę, że ten projekt ustawy jest bardzo istotny nie tylko z punktu widzenia ministerstwa, Lasów Państwowych, ale również z punktu widzenia interesów Polski. Zresztą obecność tak szerokiego grona gości właśnie o tym świadczy.</u>
<u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Otwieram dyskusję.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselJolantaHibner">Mam tylko jedno pytanie do pana ministra. Czy mógłby pan wskazać, który z krajów Unii Europejskiej stosuje taki sam zapis w sprawie pochłaniania emisji i czy są to podobne warunki?</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Konwencja Klimatyczna jest tą konwencją, która jest mi niezwykle bliska sercu i jest dobrze przeze mnie znana. Jak pani pewnie wie, byłem prezydentem V Konferencji Stron Konwencji Klimatycznej ONZ w latach 1999 – 2000. Odbyłem specjalne studia i byłem szkolony przez autorów Protokołu z Kioto i Konwencji Klimatycznej.</u>
<u xml:id="u-5.1" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Z pełną otwartością mogę powiedzieć, iż Polska jest liderem w tym zakresie. Polska w pewnym sensie przeciera szlaki, konsumując Protokół z Kioto.</u>
<u xml:id="u-5.2" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Dodam, że to co przedkładamy w projekcie ustawy było również tematem warsztatów Komisji Europejskiej w maju br. Warsztaty organizowane były na terenie Polski przez Komisję Europejską.</u>
<u xml:id="u-5.3" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Pochłanianiem interesuje się 8 państw Unii Europejskiej. Starają się one włączyć pochłanianie do systemu handlu emisjami.</u>
<u xml:id="u-5.4" who="#MinistersrodowiskaJanSzyszko">Jeszcze raz podkreślam – Polska jest liderem i cieszę się z tego, że Polska narzuca to, by zobowiązania Protokołu z Kioto wprowadzić w życie.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselStanislawGawlowski">Wypada tylko wyrazić zadowolenie, że w końcu, po bardzo długich zapowiedziach, ten projekt ustawy trafił do Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselStanislawGawlowski">Myślę, że dzisiaj powinniśmy powołać podkomisję, która podejmie merytoryczną, szczegółową pracę nad przedłożonym projektem. Im szybciej podejmiemy tą pracę, tym lepiej dla handlu emisjami i spraw z tym związanych.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselStanislawGawlowski">Zgłaszam wniosek o powołanie podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos? Nie słyszę. Zatem zamykam pierwsze czytanie projektu ustawy o instrumentach wspomagających redukcję emisji do powietrza gazów cieplarnianych i innych substancji.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Chcę państwa poinformować, że nie wpłynął wniosek o wysłuchanie publiczne. Dodam, że projekt wpłynął do Sejmu już wcześniej, natomiast marszałek Sejmu przekazał go do naszej Komisji dopiero przed kilkoma dniami, wyznaczając nam termin przedstawienia sprawozdania na pierwszym posiedzeniu po wakacjach. W związku z tym czasu nie ma zbyt dużo.</u>
<u xml:id="u-7.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Zgłoszono wniosek o powołanie podkomisji. Sądząc z reakcji posłowie przychylają się do tej propozycji.</u>
<u xml:id="u-7.3" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">W dniu wczorajszym odbyło się posiedzenie prezydium Komisji, na którym poruszaliśmy sprawę tego projektu ustawy. Prezydium rekomenduje następujący skład podkomisji: z KP PiS – poseł Piotr Cybulski, z KP PO – poseł Jolanta Hibner, z KP SLD – poseł Władysław Stępień, z KP Samoobrona – poseł Waldemar Starosta, z KP LPR – poseł Edward Ciągło. Czy wymienieni posłowie wyrażają zgodę na pracę w podkomisji? Słyszę, że tak.</u>
<u xml:id="u-7.4" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Czy są jeszcze inne kandydatury?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselJacekKrupa">Ponieważ ustawa jest bardzo szeroka i będzie wymagała dużej pracy proponuję, by poszerzyć skład podkomisji o posła Stanisława Gawłowskiego z PO.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PoselStanislawZajac">Proponuję, by w skład podkomisji wszedł jeszcze poseł Jerzy Gosiewski z PiS.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Czy zgłoszeni posłowie wyrażają zgodę na pracę w podkomisji? Słyszę, że tak. Zatem wybraliśmy skład 7-osobowej podkomisji. Proszę wymienionych członków podkomisji o pozostanie na sali po zakończeniu posiedzenia Komisji, w celu ukonstytuowania się podkomisji.</u>
<u xml:id="u-10.1" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Dodam, że podkomisja ustalając harmonogram prac przekaże tę informację do wiadomości ministerstwa.</u>
<u xml:id="u-10.2" who="#PrzewodniczacyposelWaldemarStarosta">Na tym wyczerpaliśmy porządek obrad posiedzenia – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>