text_structure.xml
26.5 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
86
87
88
89
90
91
92
93
94
95
96
97
98
99
100
101
102
103
104
105
106
107
108
109
110
111
112
113
114
115
116
117
118
119
120
121
122
123
124
125
126
127
128
129
130
131
132
133
134
135
136
137
138
139
140
141
142
143
144
145
146
147
148
149
150
151
152
153
154
155
156
157
158
159
160
161
162
163
164
165
166
167
168
169
170
171
172
173
174
175
176
177
178
179
180
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam przybyłych gości oraz posłów. Stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Poinformuję tylko, że w pierwszej kolejności zakończymy pracę na sprawozdaniem podkomisji o senackim projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości, czyli nad drukiem 602. Czy są uwagi do porządku dziennego? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do procedowania.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Zanim przejdziemy do rozpatrzenia projektu, przedkładam dwie poprawki do sprawozdania, które przedstawił przewodniczący podkomisji poseł Wojciech Romaniuk. O tych poprawkach wstępnie mówiliśmy na poprzednim posiedzeniu Komisji. Są to rozwiązania, które omawialiśmy na posiedzeniach podkomisji.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Tak się złożyło, że na ostatnim etapie prac podkomisji zostały wprowadzone pewne rozstrzygnięcia dotyczące określonych grup zawodowych – np. pracowników PKP, Lasów Państwowych – ale nie uwzględniono, co okazało się dopiero po przejrzeniu sprawozdania, grupy pracowników sił zbrojnych.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Przedkładam więc poprawkę, aby w art. 3 w zmianie nr 1 lit. b dotyczącej art. 57 dodać ust. 4 w brzmieniu przedstawionym w zestawieniu poprawek, a w art. 8 w zmianie 1 dotyczącej art. 59 ust. 4 dodać wyrazy zawarte w zestawieniu poprawek, które to zestawienie posłowie mają przed sobą.</u>
<u xml:id="u-2.3" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Wydaje mi się, że jest to uzupełnienie pewnej logiki przyjętych przez podkomisję rozstrzygnięć.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy są uwagi lub pytania do przedstawionych poprawek? Nie słyszę. Proszę o stanowisko rządu.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieBudownictwaElzbietaJaniszewskaKuropatwa">Trudno mi jest ustosunkować się do poprawek, które dotyczą właściwości ministra obrony narodowej. Tym bardziej, że poprawki te zostały przedstawione ze względów oczywistych.</u>
<u xml:id="u-4.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieBudownictwaElzbietaJaniszewskaKuropatwa">Natomiast ja nie mogę zająć innego stanowiska niż to, które było zaprezentowane w stanowisku rządu, i to stanowisko podtrzymuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Zanim rozpoczniemy procedowanie nad poszczególnymi artykułami proszę pana przewodniczącego, aby zapytał stronę rządową jakie jest stanowisko rządu wobec całości projektu ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselAldonaMlynczak">Przepraszam, panie przewodniczący, ale nie było mnie na sali, kiedy podejmowana była decyzja o tym, że pierwszy rozpatrywany będzie projekt z druku 602. Czy możemy zrobić reasumpcję tego głosowania?</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Pani poseł, jesteśmy już bardzo zaawansowani w pracach. Nie możemy ich teraz przerwać.</u>
<u xml:id="u-7.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Proszę stronę rządową o odpowiedź na pytanie posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PodsekretarzstanuwMBElzbietaJaniszewskaKuropatwa">Popieramy samą ideę, uznajemy jej słuszność, jednak propozycje regulacji zgłoszone w toku prac podkomisji wzbudzają wiele wątpliwości. Te wątpliwości nie zostały usunięte i dlatego rząd podtrzymuje swoje stanowisko. Wynika to również z orzeczeń Trybunału Konstytucyjnego.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PodsekretarzstanuwMBElzbietaJaniszewskaKuropatwa">Powtarzam, wątpliwości nie zostały rozwiane i w tej sytuacji rząd podtrzymuje swoje stanowisko, które zostało przedstawione Komisji na piśmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do rozpatrzenia projektu ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych. Przechodzimy do art. 1. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 1. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1. Przechodzimy do art. 2. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.3" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 2. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.4" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 2. Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.5" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 3 wraz z poprawką zgłoszoną przez posła Grzegorza Tobiszowskiego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.6" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3 wraz z poprawką. Przechodzimy do art. 4. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.7" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 4. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.8" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4. Przechodzimy do art. 5. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.9" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 5. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.10" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 5. Przechodzimy do art. 6. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.11" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 6. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.12" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 6. Przechodzimy do art. 7. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.13" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 7. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.14" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 7. Przechodzimy do art. 8. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.15" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 8 wraz z poprawką zgłoszoną przez posła Grzegorza Tobiszowskiego. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.16" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 8 wraz z poprawką. Przechodzimy do art. 9. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.17" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 9. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.18" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 9. Przechodzimy do art. 10. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.19" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 10. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.20" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 10. Przechodzimy do art. 11. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.21" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 11. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.22" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 11. Przechodzimy do art. 12. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.23" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 12. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.24" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 12. Przechodzimy do art. 13. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.25" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła art. 13. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.26" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 13. Tym samym Komisja przyjęła wszystkie artykuły. Teraz musimy przegłosować całość projektu.</u>
<u xml:id="u-9.27" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Jeżeli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja przyjęła sprawozdanie podkomisji o senackim projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości z druku nr 602. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
<u xml:id="u-9.28" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła sprawozdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Zgłaszam wniosek formalny, aby przed trzecim czytaniem uzyskać ekspertyzę co do konstytucyjności przyjętych przepisów.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Dobrze, wystąpimy o taką ekspertyzę.</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#SenatorAdamBiela">Chcę poinformować posła Wiesława Szczepańskiego, że już dwukrotnie ten projekt był przedmiotem oceny ekspertów konstytucjonalistów, więc po raz trzeci oddawanie go do ekspertyzy uważam za niecelowe.</u>
<u xml:id="u-12.1" who="#SenatorAdamBiela">Jest to projekt senacki, więc mogę powiedzieć, że żaden inny projekt nie był tak szczelnie obwarowany ekspertyzami. Proszę wziąć to pod uwagę.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Proszę o zgłaszanie kandydatów na sprawozdawcę.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Na sprawozdawcę zgłaszam posła Grzegorza Tobiszowskiego.</u>
<u xml:id="u-14.1" who="#PoselAntoniMezydlo">A posła Wiesława Szczepańskiego informuję, że uzyskanie ekspertyzy będzie niemożliwe, ponieważ drugie czytanie ustawy odbędzie się już jutro.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PoselAndrzejFedorowicz">Ja zgłaszam kandydaturę posła Wiesława Szczepańskiego.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselGrzegorzTobiszowski">Wobec tego wycofuję swoją kandydaturę. Uważam, że poseł Wiesław Szczepański dobrze przedstawi projekt na posiedzeniu plenarnym.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Czy poseł Wiesław Szczepański wyraża zgodę?</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Tak, wyrażam zgodę.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Potrzebna nam jest jeszcze opinia Urzędu Komitetu Integracji Europejskiej. Proszę o przedstawienie opinii na temat projektu, nad którym procedowaliśmy w pierwszej części posiedzenia.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PrzedstawicielUrzeduKomitetuIntegracjiEuropejskiejGrzegorzLang">Projekt ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących przekształceń własnościowych nieruchomości w brzmieniu nadanym przez Komisję nie jest objęty prawem Unii Europejskiej, czyli jest zgodny z prawem Unii Europejskim.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przechodzimy do rozpatrzenia sprawozdania podkomisji nadzwyczajnej o poselskim projekcie ustawy o zmianie niektórych ustaw dotyczących procesu inwestycyjnego w budownictwie mieszkaniowym oraz niektórych innych ustaw z druku nr 2092.</u>
</div>
<div xml:id="div-22">
<u xml:id="u-22.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Zgłaszam wniosek formalny. Art. 36 pkt 6 regulaminu Sejmu brzmi: „Rozpatrywanie ustaw (uchwał), których przyjęcie może powodować zmiany w funkcjonowaniu samorządu terytorialnego, obejmuje zasięganie opinii organizacji samorządowych, tworzących stronę samorządową Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego”. Na tej podstawie proszę o odroczenie procedowania nad projektem ustawy zawartym w druku 2092 do czasu uzyskania takiej opinii.</u>
<u xml:id="u-22.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">Rozumiem i uznaję, że takie zmiany są potrzebne, ale przedstawiony projekt jest mocno niedopracowany. Do parlamentu już trafiły negatywne opinie na temat zaproponowanych rozwiązań, choć sama idea jest aprobowana.</u>
<u xml:id="u-22.2" who="#PoselWieslawSzczepanski">Na podstawie art. 36 regulaminu Sejmu wnoszę o poddanie pod głosowanie wniosku o zasięgnięcie opinii Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego. Nie da się bowiem zaprzeczyć, iż przygotowywana ustawa w znacznym stopniu dotyczy funkcjonowania samorządów terytorialnych poprzez podejmowanie określonych decyzji, m.in. przy zmianie planów zagospodarowania przestrzennego.</u>
</div>
<div xml:id="div-23">
<u xml:id="u-23.0" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Mój głos proszę potraktować jako głos przeciwny.</u>
<u xml:id="u-23.1" who="#PoselAndrzejAdamczyk">Pragnę poinformować wszystkich zebranych, że w toku prac nad przedłożeniem, nad którym teraz debatujemy, strona samorządowa wielokrotnie mogła wyrażać swoje stanowisko. Nie spotkałem się w trakcie pracy podkomisji w dniu wczorajszym z jakąkolwiek negatywną opinią przedstawiciela strony samorządowej, który wczoraj był obecny na posiedzeniu podkomisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-24">
<u xml:id="u-24.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Chcę poprzeć wniosek formalny i nieco jego uzasadnienie rozszerzyć. W sposób oczywisty ta ustawa dość silnie ingeruje we władztwo gmin, a więc w odpowiedzialność za ład przestrzenny i za inwestycje celu publicznego. W wielu przypadkach dramatycznie podnosi koszty inwestycji celu publicznego – dróg, stadionów, szkół – z powodu dwóch wprowadzanych mechanizmów. Po pierwsze, automatyczne odrolnienie terenów, na których w planach gminy zawartych w studium uwarunkowań i rozwoju przestrzennego przewidywano budowę drogi, stadionu czy szkoły, spowoduje wzrost ceny tych gruntów.</u>
</div>
<div xml:id="div-25">
<u xml:id="u-25.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Odrolnienie nie następuje automatycznie, musi być złożony wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-26">
<u xml:id="u-26.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Zgadza się, na wniosek, ale właściciela gruntu, a przecież bardzo często jest tak, że gmina nie jest właścicielem tych gruntów, na których planuje inwestycje celu publicznego. To oczywiste. Gminy bardzo rzadko mają duże areały na terenie miast. Planując inwestycje, uwzględniają wszystkie tereny, niekoniecznie tylko swoje. Jak wiemy, w miastach plany pokrywają co najwyżej dwadzieścia kilka procent powierzchni miasta.</u>
<u xml:id="u-26.1" who="#PoselStanislawHuskowski">Po drugie, twierdzę, że ta ustawa spowoduje dramatyczne spowolnienie procesu tworzenia planów zagospodarowania. Odrolnienie gruntów spowoduje zasadniczą zmianę w spojrzeniu na projekt planu. Ponadto ciągłe wydawanie decyzji uniemożliwi zamrożenie wniosków o decyzje lokalizacyjne w przypadku takich niedużych budynków, czyli do 5000 m2. Należy się spodziewać skokowego wzrostu dynamiki wydawania takich decyzji, wobec czego próba stworzenia planu zagospodarowania przestrzennego wydaje się całkiem niemożliwa. Niemożliwe jest bowiem przystąpienie do sporządzenia planu, kiedy tak dynamicznie zmienia się sytuacja, bo nie można jej zamrozić na rok lub chociażby na 6 miesięcy.</u>
<u xml:id="u-26.2" who="#PoselStanislawHuskowski">Po trzecie, twierdzę, że ta ustawa jest głęboko niesprawiedliwa społecznie, ponieważ przynosi ogromne profity właścicielom gruntów. Twierdzę, że ta ustawa jest robiona pod developerów i właścicieli gruntów i powstała dzięki ich silnemu lobby, przynosząc im ogromne profity, a gminom ogromne straty.</u>
<u xml:id="u-26.3" who="#PoselStanislawHuskowski">Dlaczego? A no dlatego, że grunty na inwestycje gminne muszą być wykupione przez gminę, a po odrolnieniu ich cena gwałtownie skoczy do góry. Wtedy tworzenie jakiejkolwiek infrastruktury miejskiej na terenach odrolnionych łączyć się będzie z ogromnym wysiłkiem finansowym dla gmin, czyli dla wszystkich mieszkańców gminy, którzy będą musieli te koszty ponieść. Wynika z tego jednoznacznie, że ustawa ta ogromne profity przynosi bogatym, a biednym odbiera, bo więcej będą musieli płacić. Nie rozumiem, dlaczego Prawo i Sprawiedliwości nie zauważa rzeczy oczywistych.</u>
<u xml:id="u-26.4" who="#PoselStanislawHuskowski">W moim przekonaniu należy te ustawę nie tylko skierować do komisji trójstronnej, ale również do organizacji samorządowych. Mnie nie satysfakcjonuje obecność jednego samorządowca, który zresztą także wypowiadał się krytycznie, na posiedzeniu podkomisji. Chodzi o to, aby instytucjonalne organizacje samorządowe zajęły stanowisko w tej sprawie.</u>
<u xml:id="u-26.5" who="#PoselStanislawHuskowski">Mój wniosek polega na tym, aby do momentu uzyskania tych opinii wstrzymać prace nad projektem ustawy.</u>
</div>
<div xml:id="div-27">
<u xml:id="u-27.0" who="#PoselAldonaMlynczak">Chcę poinformować, że otrzymałam pisemne stanowisko Krajowej Izby Urbanistyki oraz Krajowej Izby Architektów. Zarówno urbaniści, jak i architekci protestują przeciwko trybowi uchwalania tych zmian. Ten protest był wyrażony wczoraj na posiedzeniu podkomisji ustnie. W tej chwili mam te stanowiska na piśmie i gotowa jestem je przekazać panu przewodniczącemu.</u>
<u xml:id="u-27.1" who="#PoselAldonaMlynczak">To jest odpowiedź na pytanie, czy były jakieś głosy przeciwne ze środowisk społecznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-28">
<u xml:id="u-28.0" who="#PoselWieslawSzczepanski">Ja mam przed sobą stanowisko Związku Miast Polskich, który protestuje przeciw takiej formule procedowania. Projekt, który wpłynął do Sejmu 23 sierpnia, dopiero 29 sierpnia Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego przekazała stronie samorządowej.</u>
<u xml:id="u-28.1" who="#PoselWieslawSzczepanski">W swym stanowisku strona samorządowa zwraca się z prośbą o zachowanie 14 dniowego terminu, który wynika z regulaminu Sejmu, na przedłożenie ich stanowiska. Strona samorządowa protestuje przeciwko takiemu trybowi procedowania.</u>
<u xml:id="u-28.2" who="#PoselWieslawSzczepanski">Chcę powiedzieć także, że na poprzednim posiedzeniu Sejmu prezydium Komisji nie poinformowało posłów, że naruszony został regulamin. Zgodnie z regulaminem nie można bowiem – bez zgody Sejmu lub komisji – wprowadzać pod obrady projektu, jeżeli od momentu jego wpłynięcia do Sejmu nie upłynęło siedem dni.</u>
<u xml:id="u-28.3" who="#PoselWieslawSzczepanski">Art. 37 regulaminu Sejmu mówi wyraźnie, że pierwsze czytanie może się odbyć nie wcześniej niż siódmego dnia od doręczenia posłom druku projektu, chyba że Sejm lub komisja postanowią inaczej. Przypomnę – druk wpłynął 23 sierpnia, a w dniu 28 sierpnia – czyli w piątym dniu – odbyło się pierwsze czytanie, a nikt nie poinformował, że nie został zachowany termin wynikający z regulaminu Sejmu.</u>
</div>
<div xml:id="div-29">
<u xml:id="u-29.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Bardzo się dziwię, że członkowie Komisji Infrastruktury mówią takie rzeczy. Rozumiałem je w zeszłej kadencji, kiedy nad ustawą o zagospodarowaniu przestrzennym pracowaliśmy wspólnie z Komisją Samorządu Terytorialnego. Bo wtedy takie głosy się pojawiały. Ale dzisiaj, kiedy chcemy ułatwić proces inwestycyjny i to tylko w budownictwie mieszkaniowym, nie rozumiem tych sprzeciwów ze strony członków Komisji Infrastruktury. To jest bardzo dziwne.</u>
<u xml:id="u-29.1" who="#PoselAntoniMezydlo">Panie poślę Huskowski, dziwię się, że pan tak nielogicznie myśli. Przecież po to zwalniamy odrolnione grunty z konieczności uzyskania wszystkich tych decyzji, żeby zmniejszyć korupcję, proponujemy tryb zawiadomienia, żeby nie trzeba było oczekiwać na decyzję samorządowców.</u>
<u xml:id="u-29.2" who="#PoselAntoniMezydlo">Kiedy zwiększa się podaż gruntów, to cena się zmniejsza, a nie zwiększa. Ja zupełnie nie rozumiem logiki, którą pan poseł w swoim uzasadnieniu zawarł. Bo przez to, że zwiększymy podaż gruntów odrolnionych, ich cena się zmniejszy.</u>
<u xml:id="u-29.3" who="#PoselAntoniMezydlo">Jeżeli mówi pan, że ustawa ta jest w interesie właścicieli gruntów, to znaczy, że jest ona w interesie rolników. Rolnicy są chyba najmniej zorganizowaną grupą społeczną w Polsce. Chce nam pan powiedzieć, że to rolnicy lobbowali, żeby taka ustawa powstała? Przecież pan wie doskonale dlaczego przyjęte są takie a nie inne rozwiązania. Po to, aby nie nic nie zależało od decyzji urzędników. A ustawa ta zmniejsza ilość decyzji urzędników.</u>
<u xml:id="u-29.4" who="#PoselAntoniMezydlo">Muszę powiedzieć, że przyjęte rozwiązania są podobne do tych, które funkcjonują w telekomunikacji. Tam też nie trzeba czekać na zgodę, wystarczy zgłoszenie, żeby móc prowadzić przedsiębiorstwo telekomunikacyjne. Tutaj jest podobnie. Te rozwiązania są bardzo liberalne.</u>
<u xml:id="u-29.5" who="#PoselAntoniMezydlo">Nawet pytali mnie posłowie, czy pan jest z Samoobrony, że występuje przeciwko takim liberalnym rozwiązaniom.</u>
<u xml:id="u-29.6" who="#PoselAntoniMezydlo">Nie dziwię się, że poseł Wiesław Szczepański występuje przeciw tym rozwiązaniom, ale że pan to robi, tego zrozumieć nie potrafię. Podaje pan całkowicie nielogiczne argumenty, co jest dla mnie najdziwniejsze.</u>
</div>
<div xml:id="div-30">
<u xml:id="u-30.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przechodzimy do głosowania, bo wniosek został zgłoszony. Dyskusja nie zmieni już nic. Nie zdarzy się nic, co przekonałoby jedną ze stron. Sądzę, że w głosowaniu każdy wyrazi swoje zdanie.</u>
</div>
<div xml:id="div-31">
<u xml:id="u-31.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Przepraszam, ale zostałem obrażony i chciałbym mieć możliwość riposty.</u>
</div>
<div xml:id="div-32">
<u xml:id="u-32.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Dobrze, wstrzymamy się więc z głosowaniem.</u>
</div>
<div xml:id="div-33">
<u xml:id="u-33.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Nie odpowiem pięknym za nadobne, panie pośle Mężydło, bo pana bardzo szanuję i lubię. Ale tego nie spodziewałem się po panu, nie użył pan argumentów, tylko inwektyw, a to nie przystoi panu.</u>
<u xml:id="u-33.1" who="#PoselStanislawHuskowski">Podtrzymuję swój wniosek.</u>
</div>
<div xml:id="div-34">
<u xml:id="u-34.0" who="#PoselAntoniMezydlo">Przepraszam, ale proszę mi powiedzieć, w jaki sposób pana posła obraziłem. Ja też pana lubię. Odnoszę jednak wrażenie, że pan poseł zagalopował się w uzasadnianiu swojej tezy i użył argumentów zupełnie nielogicznych.</u>
</div>
<div xml:id="div-35">
<u xml:id="u-35.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Na tym zakończyliśmy dyskusję. Przechodzimy do głosowania nad wnioskiem posła Wiesława Szczepańskiego, który to wniosek dotyczy dostarczenia opinii środowisk samorządowych do druku nr 2092.</u>
</div>
<div xml:id="div-36">
<u xml:id="u-36.0" who="#PoselStanislawHuskowski">Proponuję, aby mój postulat również ująć w tym samym wniosku, niech to będzie jeden wniosek. Chodzi o to, aby opinię wyraziły także Związek Miast Polskich i Unia Metropolii Polskich. A także Związek Powiatów Polskich.</u>
</div>
<div xml:id="div-37">
<u xml:id="u-37.0" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem wniosku zgłoszonego przez posła Wiesława Szczepańskiego i Stanisława Huskowskiego o dostarczenie opinii środowisk samorządowych ?</u>
<u xml:id="u-37.1" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Stwierdzam, że Komisja przyjęła wniosek przy 16 głosach za, 7 przeciwnych oraz 1 wstrzymującym się.</u>
<u xml:id="u-37.2" who="#PrzewodniczacyposelJanuszKolodziej">Wyczerpaliśmy porządek dzienny dzisiejszych obrad – zamykam posiedzenie Komisji.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>