text_structure.xml 15.6 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Otwieram posiedzenie Komisji. Witam wszystkich i stwierdzam kworum. Porządek dzienny został państwu doręczony na piśmie. Czy są do niego uwagi? Nie ma uwag. Stwierdzam, że porządek dzienny został przyjęty.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do realizacji porządku dziennego. Marszałek Sejmu w dniu 6 czerwca 2007 r. skierował rządowy projekt ustawy o zniesieniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych (druk nr 1779) do Komisji Finansów Publicznych do pierwszego czytania.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do pierwszego czytania projektu ustawy z druku nr 1779. Proszę przedstawiciela rządu o uzasadnienie projektu ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Ministerstwo Finansów wnosi projekt ustawy o zniesieniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Jak wiadomo w 2003 r. zostały powołane do życia Wojewódzkie Kolegia Skarbowe. Na mocy ustawy w skład Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych wchodzą: dyrektor izby skarbowej, dyrektor izby celnej,  dyrektor urzędu kontroli skarbowej oraz wojewoda, którzy, zgodnie z ustawą, raz w miesiącu musieli się spotykać i ustalać sprawy związane z polityką podatkową i kontrolną.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Po przeprowadzonej przez ministerstwo analizie działalności tej instytucji stwierdzamy, że jest to instytucja zbyt sformalizowana, zbyt sztywna, posiadająca kompetencje, ale tak naprawdę niewielkie uprawnienia. Uważamy ponadto, że sposób rozwiązywania spraw, o których mówi ta ustawa, nie musi być określony na poziomie ustawy.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieFinansowMarianBanas">Formalne wymogi, które zapisane zostały w ustawie, tworzą zbyt sztywny gorset utrudniający funkcjonowanie wszystkim organom skarbowym. Uznaliśmy, że sprawy, które są załatwiane na tym forum, mogą być załatwiane na spotkaniach organizowanych w zależności od potrzeb oraz na podstawie zwykłych umów. Pozwoli to wszystkim o wiele szybciej, prościej i w sposób racjonalny rozwiązywać pojawiające się problemy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przypominam, że pierwsze czytanie obejmuje debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy, następnie zadawanie pytań przez posłów oraz odpowiedzi przedstawicieli wnioskodawcy.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Otwieram debatę w sprawie zasad ogólnych projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Czekam na głosy w debacie.</u>
          <u xml:id="u-3.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Wobec braku chętnych do zabrania głosu, zamykam pierwsze czytanie. Proponuję przystąpienie do szczegółowego rozpatrzenia projektu ustawy.</u>
          <u xml:id="u-3.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Zaczynamy od tytułu ustawy. Czy są uwagi lub pytania do tytułu ustawy? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja tytuł ustawy przyjęła w brzmieniu zaproponowanym przez wnioskodawcę. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.6" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Stwierdzam, że Komisja przyjęła tytuł ustawy. Przechodzimy do art. 1 i 2. Czy są uwagi lub pytania? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.7" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 1 i 2 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-3.8" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 1 i 2. Przechodzimy do art. 3. Czy są uwagi lub pytania?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Proponujemy, aby art. 3 otrzymał następujące brzmienie: „Traci moc ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych”.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Rozwiązanie zaproponowane w projekcie, czyli nowelizacja tytułu oraz uchylenie art. 1, nie jest zgodne z zasadami techniki legislacyjnej. Ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, jak posłowie zapewne pamiętają, składa się z art. 1, który jest artykułem powołującym Wojewódzkie Kolegia Skarbowe, oraz 39 artykułów, które nowelizowały inne ustawy. Te nowelizacje, w momencie wejścia w życie ustawy, weszły do ustaw nowelizowanych.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jeśli teraz zapadnie decyzja o zniesieniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, to ustawa je powołująca powinna stracić moc. Chyba, że jakiś przepis przejściowy powinien zachować swoją moc jeszcze przez jakiś czas. Ale wówczas należy zapisać, że moc traci ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych z wyjątkiem jakiegoś wskazanego artykułu, który miałby pozostać jako obowiązujący.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekWikinski">Jeśli przyjmiemy zapis art. 3 w zaproponowanym brzmieniu, to co stanie się z dużymi urzędami skarbowymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#ZastepcadyrektoraDepartamentuAdministracjiPodatkowejwMFAndrzejProchnicki">Kształt tego projektu Ministerstwo Finansów szczegółowo uzgadniało z Rządowym Centrum Legislacyjnym. Zatem, jeżeli intencja projektu zostanie zrealizowana po uwzględnieniu uwagi wniesionej przez Biuro Legislacyjne KS, to jesteśmy skłonni przychylić się do niej. Jednak trzeba mieć na uwadze konsekwencje, czyli pozostawienie w mocy niektórych przepisów, np. przepisu powołującego do życia wyspecjalizowane urzędy skarbowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Nasza propozycja całkowicie realizuje cel ustawy. Duże urzędy skarbowe są w tym momencie zakotwiczone w ustawie o urzędach i izbach skarbowych, bo ustawa o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych znowelizowała ustawę o urzędach i izbach skarbowych. Nowelizacja weszła w życie w 2003 r. i dzisiaj podstawą obowiązywania przepisów o dużych urzędach skarbowych są przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych, a nie przepisy ustawy o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiach Skarbowych.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Chyba, że zdaniem posłów jakiś przepis przejściowy z tych, które są zapisane w ustawie o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, powinien nadal obowiązywać. Ale wtedy należy zapisać, że ustawa traci moc z wyjątkiem art. x, który traci moc z dniem późniejszym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFAndrzejProchnicki">Wszystkie przepisy przejściowe, które były w ustawie o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych, praktycznie zostały już skonsumowane w momencie wejścia w życie ustawy. Dlatego propozycja Biura Legislacyjnego KS jest propozycją do przyjęcia.</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#ZastepcadyrektoradepartamentuwMFAndrzejProchnicki">Jest to jednak problem typowo legislacyjny i trudno jest nam podjąć ostateczną decyzję. Dlatego proponujemy rozstrzygnięcie tego problemu na podstawie analizy legislatorów sejmowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarekWikinski">Przepraszam bardzo, chyba jeszcze jestem pod wrażeniem wspaniałego seminarium, które odbyło się w godzinach rannych w tej sali, ale nie usłyszałem odpowiedzi na moje pytanie. Co się stanie z dużymi urzędami skarbowymi?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">Odpowiedź na to pytanie padła z ust przedstawiciela Biura Legislacyjnego KS. Te sprawy regulują przepisy ustawy o urzędach i izbach skarbowych. Likwidacja Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych nie znosi dużych urzędów skarbowych. One funkcjonują nadal.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekWikinski">Przepraszam, panie ministrze, ale ja nie pytam o paragrafy. Ja pytam otwarcie i szczerze o to, co stanie się z dużymi urzędami skarbowymi – likwidujecie je czy też pozostawiacie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">My dyskutujemy o konkretnej ustawie i w tej sprawie udzieliliśmy odpowiedzi, że na bazie zmian, które wprowadzamy omawianą ustawą, nic się nie zmieni w statusie dużych urzędów skarbowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PoselPawelArndt">Chcę wrócić do wątku, który podniosło Biuro Legislacyjne KS. Wydaje się sprawą dziwną, że likwidując instytucję, pozostawiamy ustawę, która powołała tę instytucję. Tak chyba być nie może. Chyba, że rzeczywiście są w tej ustawie zapisane rzeczy dotyczące innych spraw niż instytucji, którą chcemy zlikwidować.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Mam więc pytanie do Biura Legislacyjnego KS. Czy zaproponowana poprawka, czyli brzmienie art. 3 przedstawione przez pana mecenasa, ma znamiona poprawki legislacyjnej?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#LegislatorWojciechBialonczyk">Jest to poprawka stricte legislacyjna, która nie zmienia rozwiązania zaproponowanego w projekcie rządowym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">W takim razie proszę o ponowne przedstawienie posłom brzmienia art. 3, które proponuje Biuro Legislacyjne KS.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#LegislatorKrzysztofKarkowski">Art. 3 zgodnie z propozycją Biura Legislacyjnego KS otrzymałby następujące brzmienie: „Traci moc ustawa z dnia 27 czerwca 2003 r. o utworzeniu Wojewódzkich Kolegiów Skarbowych oraz o zmianie niektórych ustaw regulujących zadania i kompetencje organów oraz organizację jednostek organizacyjnych podległych ministrowi właściwemu do spraw finansów publicznych”.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Panie ministrze, czy jest sprzeciw wobec brzmienia art. 3 w wersji przedstawionej przez Biuro Legislacyjne KS?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PodsekretarzstanuwMFMarianBanas">Nie ma sprzeciwu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja brzmienie art. 3 przedstawione przez Biuro Legislacyjne KS przyjęła.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#PoselMarekWikinski">Jest sprzeciw.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do głosowania. Kto jest za przyjęciem brzmienia art. 3 w wersji zaproponowanej przez Biuro Legislacyjne KS?</u>
          <u xml:id="u-22.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 3 w brzmieniu zaproponowanym przez Biuro Legislacyjne KS, przy 20 głosach za, 1 przeciwnym i 2 wstrzymujących się. Przechodzimy do art. 4. Czy są uwagi lub pytania do art. 4? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja art. 4 przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Stwierdzam, że Komisja przyjęła art. 4. Czy są uwagi lub pytania do całości ustawy? Nie słyszę uwag.</u>
          <u xml:id="u-22.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja projekt ustawy przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-22.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Stwierdzam, że Komisja przyjęła projekt ustawy w wersji przedłożenia rządowego z przyjętą poprawką brzmienia art. 3.</u>
          <u xml:id="u-22.6" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Komisja ze swojego składu powinna wybrać posła sprawozdawcę.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#PoselAleksandraNatalliSwiat">Proponuję kandydaturę posła Bartłomieja Szrajbera.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Czy pan poseł wyraża zgodę?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#PoselBartlomiejSzrajber">Tak, zgadzam się.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Czy są inne propozycje? Nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do głosowania. Jeśli nie usłyszę sprzeciwu, to uznam, że Komisja kandydaturę posła Bartłomieja Szrajbera przyjęła. Sprzeciwu nie słyszę.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Stwierdzam, że Komisja powierzyła funkcję sprawozdawcy posłowi Bartłomiejowi Szrajberowi. Termin przedstawienia opinii przez Urząd Integracji Europejskiej wyznaczam na 29 czerwca 2007 r.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Przystępujemy do realizacji drugiego punktu porządku dziennego. Komisja Finansów Publicznych w dniu 9 maja 2007 r. skierowała projekt ustawy z druku nr 1491 do podkomisji nadzwyczajnej w celu rozpatrzenia.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Proszę przewodniczącą podkomisji panią poseł Marię Zubę o ogólne omówienie prac podkomisji. Następnie przystąpimy do szczegółowego rozpatrzenia sprawozdania.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">Okazuje się, że pani poseł Maria Zuba nie jest obecna. Ogłaszam 5-minutową przerwę.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">[Po przerwie]</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PrzewodniczacyposelStanislawOzog">W związku z tym, że, jak zdołaliśmy ustalić, pani poseł Maria Zuba utknęła w korku z powodu wypadku i nie wiadomo kiedy – za godzinę, za półtorej lub za dwie godziny – zdoła dotrzeć do Sejmu, dzisiejsze posiedzenie zakończymy po rozpatrzeniu pierwszego punktu porządku dziennego. Drugi, zaplanowany na dzisiaj punkt rozpatrzony zostanie na posiedzeniu, które odbędzie się 27 czerwca o godz. 17.00. Zamykam posiedzenie Komisji.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>