text_structure.xml 8.7 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Podkomisja przedstawiła sprawozdanie, w którym wnosi o odrzucenie w całości poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselJanSzczepaniak">Proszę przewodniczącego podkomisji, aby krótko omówił jej prace oraz poinformował nas, dlaczego doszła ona do takiej konkluzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#PoselKazimierzWilk">Podkomisja zebrała się w dniach: 18 maja, 29 czerwca, 24 sierpnia, 28 września oraz 13 grudnia ubiegłego roku. Przypomnę, że projekt poselski sprowadzał się do zastąpienia w art. 10 ust. 2 wyrazów: "po konsultacjach" wyrazami "po uzgodnieniu". Przytoczę treść ust. 2.: "Producenci cukru do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego zbiór buraka cukrowego ustalą cenę minimalną skupu buraka cukrowego po konsultacjach ze związkami zawodowymi rolników i społeczno-zawodowymi organizacjami rolników".</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#PoselKazimierzWilk">Podkomisja zaprosiła przedstawicieli rządu, którzy byli przeciwni wprowadzeniu tej poprawki. Takiego samego zdania byli przedstawiciele Rady Cukrownictwa, plantatorów roślin okopowych, natomiast przedstawiciele "Solidarności" rolników poparli projekt poselski. W trakcie prac podkomisji przedstawiciel wnioskodawców wniósł autopoprawkę. Ust. 2 w art. 10 otrzymał brzmienie: "Producenci cukru do dnia 31 sierpnia roku poprzedzającego zbiór buraka cukrowego ustalą cenę minimalną skupu buraka cukrowego po uzgodnieniu ze związkami zawodowymi rolników i społecznymi organizacjami rolników". Zaproponował on także dodanie ust. 3 w brzmieniu: "Przy braku uzgodnienia, o którym mowa w ust. 2, ostatecznym rozstrzygnięciem jest zarządzenie Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej po zasięgnięciu opinii Ministerstwa Finansów".</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#PoselKazimierzWilk">Członkowie podkomisji uważali, że taki zapis spowoduje powrót do decyzji admini-stracyjnych, czyli do starego porządku. W czasie ostatniego posiedzenia podkomisja podjęła decyzję i przedstawi sprawozdanie, w którym wnosić będzie o odrzucenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym.</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#PoselKazimierzWilk">Informuję, że w trakcie prac podkomisji posłowie R. Bondyra i M. Zajączkowska wnieśli poprawki do ustawy. Nie będę omawiał tych poprawek, ponieważ podkomisja nie podjęła szerszej nowelizacji ustawy ze względów formalnych.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#PoselKazimierzWilk">Informuję także, że przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zapowiedzieli, że rząd przygotowuje nowelizację ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselJanSzczepaniak">Konkluzja podkomisji jest czytelna.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#PoselRyszardBondyra">Chciałbym uzupełnić sprawozdanie z prac podkomisji, które przedstawił pan poseł Wilk.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#PoselRyszardBondyra">Na posiedzeniu podkomisji powstał spór natury regulaminowej. Wniosłem około 12 poprawek, które nie zostały rozpatrzone, a to z tego powodu, że przedstawiciel Biura Legislacyjnego Kancelarii Sejmu poinformował podkomisję, że w przypadku przyjęcia wniosku o odrzucenie poselskiego projektu ustawy o zmianie ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym dalsze procedowanie nad poprawkami jest niezgodne z regulaminem.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#PoselRyszardBondyra">Bardzo proszę, aby obecna na posiedzeniu przedstawicielka Biura Legislacyjnego KS ustosunkowała się do art. 42 regulaminu Sejmu i poinformowała nas, czy posłowie mają prawo zgłaszać poprawki, które wykraczają poza projekt ustawy, która została skierowana do podkomisji?</u>
          <u xml:id="u-4.3" who="#PoselRyszardBondyra">W przypadku pozytywnej odpowiedzi wnoszę o ponowne odesłanie projektu ustawy do podkomisji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMariaZajaczkowska">Dodam jeszcze, że w trakcie posiedzenia podkomisji poprawki zgłosili również przedstawiciele Ministerstwa Przekształceń Własnościowych oraz Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PrzedstawicielkaBiuraLegislacyjnegoKancelariiSejmu">Chciałam przeprosić za mojego kolegę, który mnie zastępował i wprowadził państwa w błąd. Sytuacja była następująca. Państwo odrzuciliście w całości proponowaną nowelizację. Przestrzegałam, że w momencie odrzucenia kończy się procedowanie i wtedy nie można składać poprawek rozszerzających nowelizację ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Niepotrzebnie komplikujemy sprawę, która jest oczywista. Przedłożenie poselskie dotyczy jednej instytucji zawartej w art. 10 ust. 2. Ustawodawca nie jest skrępowany zakresem nowelizacji. Może dokonywać zmian w trakcie postępowania ustawodawczego, takie, jakie uzna za konieczne i właściwe.</u>
          <u xml:id="u-7.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Odpowiedź na pytanie pana posła Bondyry brzmi: podkomisja nie jest związana zakresem przedłożenia. Po pierwszym czytaniu może wyjść poza ten zakres.</u>
          <u xml:id="u-7.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Przytoczę najbardziej wyraźny przykład, który nazywam lex Jaskiernia. W ustawie o zmianie ustawy konstytucyjnej o trybie przygotowania i ustalania konstytucji poseł Jaskiernia zaproponował, po tym, jak Sejm odrzucił przedłożenie prezydenckie, aby z inicjatywy ludowej, a więc po uzyskaniu poparcia 500 tys. obywateli, mógł być złożony projekt społeczny. Ta regulacja, pomimo że Sejm odrzucił przedłożenie prezydenta, weszła do projektu ustawy konstytucyjnej o zmianie ustawy konstytucyjnej.</u>
          <u xml:id="u-7.3" who="#PoselJanuszSzymanski">W związku z tym, jeżeli pan poseł Bondyra zgłasza wniosek o ponowne skierowanie do podkomisji projektu ustawy celem przedyskutowania wszelkich koniecznych zmian, to należy poprzeć ten wniosek.</u>
          <u xml:id="u-7.4" who="#PoselJanuszSzymanski">Chcę zapytać przedstawiciela Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej, czy rząd chce również złożyć poprawki do ustawy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#WicedyrektorDepartamentuPrzetworstwaRolnoSpozywczegoiPrzeksztalcenWlasnosciowychBogumilaKasperowicz">Obecni na posiedzeniach podkomisji przedstawiciele rządu byli upoważnieni do wyrażenia stanowiska w sprawie poselskiego projektu. Pan poseł Wilk powiedział już, że to stanowisko było negatywne. Natomiast w toku spotkań przedstawiciele Ministerstwa Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej zgłosili swoje propozycje nowelizacji ustawy. Propozycje te były konsultowane i w każdej chwili mogą być przekazane Komisji. Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej nadal pracuje nad projektem rządowym nowelizacji ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym. Gdyby prace podkomisji zostały wznowione, to ministerstwo włączy się do tych prac.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselKazimierzWilk">Chcę zauważyć, że poprawki, które wniósł pan poseł Bondyra, dotyczą przekształceń własnościowych w przemyśle cukrowniczym. Z tego względu uważam, że do prac podkomisji należy włączyć przedstawicieli Komisji Przekształceń Własnościowych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#PoselJanuszSzymanski">Nic nie stoi na przeszkodzie, aby podkomisja współpracowała z Komisją Przekształceń Własnościowych, ale nie ma obowiązku rozszerzania składu podkomisji. Prezydium Sejmu skierowało projekt poselski do dwóch komisji.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#PoselJanuszSzymanski">Czy ktoś się sprzeciwia temu, aby poselski projekt ustawy skierować ponownie do podkomisji?  Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#PoselJanuszSzymanski">Zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>