text_structure.xml 83.5 KB
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
  <xi:include href="PPC_header.xml"/>
  <TEI>
    <xi:include href="header.xml"/>
    <text>
      <body>
        <div xml:id="div-1">
          <u xml:id="u-1.0" who="#PoselMarekOlewinski">Zgodnie z porządkiem obrad mamy rozpatrzyć informację ministra skarbu o zadaniach resortu do 1 stycznia 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-1.1" who="#PoselMarekOlewinski">Czy ktoś z państwa zgłasza uwagi do zaproponowanego porządku obrad lub chce go uzupełnić? Nie widzę.</u>
          <u xml:id="u-1.2" who="#PoselMarekOlewinski">Poproszę teraz pana ministra Pietrewicza o zabranie głosu. Po wysłuchaniu przedstawionych informacji, posłowie będą zadawali pytania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-2">
          <u xml:id="u-2.0" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Proszę mi wybaczyć, że w dużym stopniu będę korzystał z materiałów pisanych, choćby dlatego, aby być bardziej precyzyjnym. Pozwolę sobie nie zabierać państwu czasu informacjami o tym, co było robione. Zostało nam jeszcze do końca roku niecałe 3 miesiące. W tym czasie minister skarbu państwa ma do wykonania wiele prac i o tym chciałbym dzisiaj poinformować Komisję.</u>
          <u xml:id="u-2.1" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Chyba najważniejszym zadaniem ministra skarbu państwa w 1996 r. jest zorganizowanie urzędu ministra oraz przygotowanie wszelkich spraw umożliwiających powołanie agencji prywatyzacji z dniem 1 stycznia 1997 r. W ten sposób będzie można realizować zadania ustawowe ministra skarbu państwa, które zostały określone w ustawie o Urzędzie Ministra Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.2" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Zakładamy że do końca br. osiągnięta zostanie docelowa struktura tego urzędu. W dniu 2 października br. nadany został statut Ministerstwu Skarbu Państwa. W statucie tym określono tylko komórki organizacyjne wchodzące w skład ministerstwa oraz jego delegatury terenowe. W tym dokumencie zawarta została delegacja  dla ministra skarbu, na podstawie której określi, w drodze regulaminu, organizację wewnętrzną i szczegółowy zakres zadań poszczególnych komórek oraz tryb pracy ministerstwa. Jeśli chodzi o prace organizatorskie, to w  roku bieżącym konieczne jest podjęcie następujących działań:</u>
          <u xml:id="u-2.3" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">- Uzgodniony zostanie z pełnomocnikiem rządu do spraw reformy centrum gospodarczego i administracyjnego tryb opracowywania aktów wykonawczych do ustawy o Urzędzie Ministra Skarbu oraz ustawy wprowadzającej reformę. Zostanie wyjaśnione, czy minister, czy pełnomocnik przygotuje i przedstawi projekty odpowiednich aktów wykonawczych. W przypadku przyznania tego uprawnienia ministrowi skarbu państwa, konieczne będzie opracowanie tychże projektów aktów wykonawczych, w tym określenie szczegółowego zakresu działania ministra skarbu państwa. Pełna lista niezbędnych w pierwszej kolejności projektów aktów wykonawczych obejmuje 8 rozporządzeń Rady Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.4" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">- Zostanie opracowany regulamin organizacyjny, co jest zadaniem bardzo pilnym.</u>
          <u xml:id="u-2.5" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">- Nastąpi oszacowanie skali działań, jakie muszą być podjęte w związku z nałożeniem zadań, które do tej pory nie były wykonywane przez organy administracji rządowej. Jest to niezbędne, aby mogły zostać oszacowane potrzeby kadrowe poszczególnych komórek organizacyjnych ministerstwa i delegatur krajowych. Ustawa o Urzędzie Ministra Skarbu Państwa nakłada na niego zadania dotąd nierealizowane, takie jak: prowadzenie zbiorczej ewidencji majątku skarbu państwa, prowadzenie ewidencji podmiotów, którym przysługuje prawo wykonywania uprawnień wynikających z praw majątkowych skarbu państwa i działania w imieniu skarbu państwa, kontrola wykonywania ww. uprawnień, zgłaszanie sprzeciwu wobec czynności prawnych państwowych osób prawnych, jeśli ich przedmiot przekracza równowartość 50 tys. ECU.</u>
          <u xml:id="u-2.6" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Skala działań, jakie muszą być podjęte w tym zakresie, nie jest w pełni rozpoznana, tym bardziej, że brak jest definicji prawnych pojęć zawartych w ustawie, choćby takich, jak "państwowa osoba prawna". Nie jest zatem znana liczba podmiotów, których działanie powinno być przedmiotem kontroli ministra skarbu państwa. Nie ma też ustawy o skarbie państwa, a więc nie jest określona istota tego, czym my się zajmujemy.</u>
          <u xml:id="u-2.7" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Pilnym zadaniem ministra skarbu państwa w 1996 r. będzie więc oszacowanie potrzeb dla realizacji tego typu zadań, które są niedookreślone. Pewne jest to, że ze względu na bardzo szeroki zakres zadań ustawowych ministra skarbu państwa, niezbędna będzie decentralizacja oraz dekoncentracja ich wykonywania, poprzez wzmocnienie istniejących już delegatur terenowych, które miało Ministerstwo Przekształceń Własnościowych. Delegatury te służyły realizacji nieco innym celom niż te, które będą konieczne w nowych warunkach prawa.</u>
          <u xml:id="u-2.8" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Wśród zadań o charakterze organizatorskim niezbędne będzie podjęcie decyzji w sprawie składu osobowego kierownictwa. Mogę już poinformować Komisję, że współpracuje ze mną 5 osób w randze sekretarza stanu i podsekretarzy stanu. Mam nadzieję, że ten zespół zostanie skompletowany już w niedługim czasie. Podzielę się z państwem moim niepokojem, bowiem napotykamy na trudności z obsadzeniem stanowiska podsekretarza stanu, który by był odpowiedzialny za całą problematykę legislacyjną i kierował trzema departamentami prawnymi.</u>
          <u xml:id="u-2.9" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Podjęcie decyzji kadrowych polega na zatrudnieniu w Ministerstwie Skarbu Państwa byłych pracowników Ministerstwa Przekształceń Własnościowych do 14 października br., zatrudnieniu pracowników innych urzędów likwidowanych, w związku z reformą centrum gospodarczego, do 31 grudnia br. Ponieważ na ministra skarbu państwa zostały nałożone zadania dotąd nie wykonywane przez organy administracji państwowej, podjęta zostanie decyzja o zatrudnieniu osób innych niż wymienione wyżej, również do 31 grudnia 1996 r.</u>
          <u xml:id="u-2.10" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Ministerstwo Przekształceń Własnościowych dysponowało 463 etatami cywilnymi i 2 etatami wojskowymi. Ministerstwo Skarbu Państwa oraz agencja prywatyzacji docelowo dysponować będzie 730 etatami kalkulacyjnymi cywilnymi oraz 20 etatami wojskowymi. Przewiduje się, że w ramach tych liczb, agencja prywatyzacji będzie zatrudniała około 80 osób. Trzeba też wzmocnić, o czym wspomniałem wcześniej, delegatury terenowe ministerstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.11" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Zadania ustawowe ministra skarbu państwa, a w szczególności wykonywanie zastępstwa procesowego, wymagają doboru pracowników o bardzo wysokich kwalifikacjach, wyłącznie prawników. Z jednej strony, ze względu na ograniczone środki finansowe, z drugiej strony, przy bardzo silnej konkurencji pracodawców na rynku pracy, może być to bardzo trudne do zrealizowania.</u>
          <u xml:id="u-2.12" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Podjęte zostaną zadania organizacyjne przygotowujące ministerstwo do przejęcia udziałów i akcji, które przekazane zostaną zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów w sprawie trybu przejęcia przez ministra skarbu państwa należących do skarbu państwa akcji i udziałów, w których prawa wykonywali ministrowie, o których mowa w art. 10 ust. 1 ustawy pt. Przepisy wprowadzające. W tej sprawie będzie także drugie rozporządzenie Rady Ministrów dotyczące trybu przejęcia akcji i udziałów, w których prawa wykonywały inne niż wymienione w art. 10 ust. 1 organy administracji rządowej.</u>
          <u xml:id="u-2.13" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Kolejne działanie polegać będzie na przejęciu kompetencji organu założycielskiego w stosunku do przedsiębiorstw państwowych, określonych w rozporządzeniu Rady Ministrów z 30 września 1996 r. w sprawie listy przedsiębiorstw, w których zadanie i kompetencje organu założycielskiego wykonywać będzie minister skarbu państwa. Lista ta zawiera 92 przedsiębiorstwa.</u>
          <u xml:id="u-2.14" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Następne działanie - przejęcie wykonywania praw i obowiązków skarbu państwa wynikające z umów o oddaniu mienia przedsiębiorstwa państwowego do odpłatnego korzystania, zawartych przed 1 październikiem br. Ma to określić Rada Ministrów.</u>
          <u xml:id="u-2.15" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Zadania w zakresie organizowania agencji prywatyzacji są stosunkowo proste a jednocześnie skomplikowane. Trzeba powołać pełnomocnika do utworzenia tej agencji, opracować statut agencji, powołać prezesa agencji oraz przewodniczącego i członków rady nadzorczej agencji do 31 grudnia br.</u>
          <u xml:id="u-2.16" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Konieczne są także działania w zakresie materialnych warunków funkcjonowania Ministerstwa Skarbu Państwa oraz agencji prywatyzacji. Niezbędne jest zapewnienie odpowiedniej powierzchni użytkowej, czyli lokali dla potrzeb Ministerstwa Skarbu Państwa oraz agencji prywatyzacji poprzez odpowiednie działania. Nie będę państwu zabierał czasu wyjaśnieniem, o jakie działania chodzi. Poinformuję tylko że do końca 1996 r. minister skarbu państwa może jedynie podjąć działania polegające na rozplanowaniu wykorzystania znanej mu powierzchni użytkowej. Natomiast działania praktyczne mogą być podjęte dopiero na początku 1997 r. Do tego czasu trwać będzie sytuacja niezwykle trudna. Zadaję sobie pytanie, czy możliwe będzie w tej sytuacji osiągnięcie docelowej struktury i rozpoczęcie w styczniu pełnego zakresu pracy.</u>
          <u xml:id="u-2.17" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Jeszcze raz powtórzę, iż problem polega na tym, że musimy stworzyć strukturę do końca roku, podczas gdy nie dysponujemy ani jednym dodatkowym lokalem ponad to, czym dysponowało Ministerstwo Przekształceń Własnościowych. Dodatkowe lokale w sensie fizycznym otrzymamy dopiero od 1 stycznia 1997 r.</u>
          <u xml:id="u-2.18" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Kontynuowane będą działania niezbędne, aby mogły być zrealizowane zadania wynikające z kierunków prywatyzacji na 1996 r., oraz z innych dokumentów rządowych. Działania te będą polegać na zakończeniu procesu uzgodnień międzyresortowych aktów wykonawczych do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych oraz na naszym udziale w pracach parlamentarnych nad projektami ustaw: o zrekompensowaniu okre-sowego nie podwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent; o funduszach inwestycyjnych; o wygaśnięciu roszczeń reprywatyzacyjnych i rekompensatach za utracone mienie oraz rekompensatach z tytułu mienia przejętego z naruszeniem prawa na podstawie przepisów wydanych w latach 1944-1962.</u>
          <u xml:id="u-2.19" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Ponadto będziemy brali udział w pracach nad: nowelizacją ustawy o publicznym obrocie papierami wartościowymi i funduszach powierniczych, nowelizacją ustawy o regulacji rynku cukru i przekształceniach własnościowych w przemyśle cukrowniczym.</u>
          <u xml:id="u-2.20" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Nadal będą prowadzone przygotowania do wprowadzenia do publicznego obrotu akcji narodowych funduszy inwestycyjnych. Udzielana będzie pomoc przy wprowadzaniu do publicznego obrotu akcji spółek uczestniczących w Programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-2.21" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Kontynuowane będą prace związane z wdrożeniem pilotażowego Programu Stabilizacja, Restrukturyzacja, Prywatyzacja.</u>
          <u xml:id="u-2.22" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Realizowane będzie rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie określenia zasad i harmonogramu prywatyzacji spółek cukrowniczych. Przygotowany zostanie jednolity tekst ustawy o spółkach z udziałem zagranicznym, uwzględniający zmiany wynikające z nowelizacji tej ustawy z dnia 29 marca br. oraz pakietu ustaw o reformie centrum gospodarczego i administracyjnego rządu.</u>
          <u xml:id="u-2.23" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Kontynuowane będą prace nad projektami prywatyzacyjnymi. Na różnych etapach zaawansowania znajduje się obecnie 50 takich projektów. Chociaż budżet Ministerstwa Przekształceń Własnościowych w części "dochody z prywatyzacji" został już zrealizowany, to jednak możliwe jest zakończenie projektów dotyczących spółek, których sprzedaż, ze względu na ich wielkość lub kondycję finansową, nie będzie źródłem znaczących dochodów dla skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-2.24" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Na tym zakończę prezentowanie w telegraficznym skrócie informacji, spraw i problemów. Mają one różną rangę, ale z naszego punktu widzenia, wszystkie są bardzo absorbujące, a wiele z nich trudno będzie zrealizować w tak krótkim czasie i warunkach w jakich działamy.</u>
          <u xml:id="u-2.25" who="#MinisterskarbupanstwaMiroslawPietrewicz">Chcę wyrazić nadzieję, że nasza obecność w dniu dzisiejszym, na zaproszenie pana przewodniczącego Marka Olewińskiego, będzie traktowana nie tylko jako wyraz zainteresowania, ale także gotowości do współpracy w rozwiązywaniu tych problemów. Nie wykluczam, że ich rozwiązanie będzie wymagało inicjatyw ustawodawczych i pilnego trybu uchwalania ustaw. W związku z tym z góry proszę - we wspólnym interesie - o ułatwienie tych działań, które umożliwią sprawne funkcjonowanie nowoutworzonego organu, który w Polsce nie ma wzorów możliwych do bezpośredniego wykorzystania. Choćby dlatego jest tak trudny do uruchomienia.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-3">
          <u xml:id="u-3.0" who="#PoselMarekOlewinski">Sądzę, że jestem wyrazicielem nas wszystkich deklarując że w takiej samej mierze, w jakiej włączaliśmy się do prac nad ustawami dotyczącymi reformy centrum gospodarczego i administracyjnego rządu, włączymy się we wdrażanie tych ustaw w życie. Między innymi temu ma służyć to pierwsze spotkanie z przedstawicielami nowego organu, jakim jest Ministerstwo Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-3.1" who="#PoselMarekOlewinski">Mam jeszcze prośbę do pana ministra, aby poprzednie wystąpienie uzupełnił informacją, jak obecnie przedstawiają się sprawy kadrowe. Wiemy, że pan Kaczmarek pełnił funkcję sekretarza stanu. Jak pozostałe stanowiska ścisłego kierownictwa resortu zostały obsadzone? Czy są obsadzone stanowiska kierownicze poszczególnych komórek organizacyjnych, wchodzących w skład całego resortu?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-4">
          <u xml:id="u-4.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Oprócz sekretarza stanu pana Kaczmarka, premier powołał już na podsekretarzy stanu panów: Piotra Czyżewskiego oraz Józefa Kowalczyka. Pan premier wyraził już zgodę na powołanie dwu kolejnych osób, tj. pana Leszka Juchniewicza i pana Andrzeja Śmietankę. Jest to ten 5-osobowy skład kierownictwa, o którym wcześniej wspomniałem.</u>
          <u xml:id="u-4.1" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Liczę na to, że Ministerstwo Skarbu Państwa będzie mogło być zarządzane przez większą liczbę członków kierownictwa niż Ministerstwo Przekształceń Własnościowych, w którym było 7 osób ścisłego kierownictwa. Proszę zwrócić uwagę na to, że mamy o wiele szerszy zakres zadań.</u>
          <u xml:id="u-4.2" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Jeśli chodzi o kadrę dyrektorów, to uznałem, że nie jest możliwe odpowiedzialne powołanie wszystkich dyrektorów i ostateczne ich umocowanie w dysponowanym czasie. Podjąłem więc decyzję o powierzeniu osobom proponowanym na stanowiska dyrektorów tej funkcji kierowniczej. Umożliwi im to działanie, uruchomi odpowiednie jednostki, które mają funkcjonować w ministerstwie. Natomiast mnie stworzy warunki do bardziej odpowiedzialnego podejmowania ostatecznych decyzji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-5">
          <u xml:id="u-5.0" who="#PoselMarekOlewinski">Proszę zadawać pytania skierowane do pana ministra.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-6">
          <u xml:id="u-6.0" who="#PoselJanWyrowinski">Chcę powiedzieć panu ministrowi, że rozmowa z członkami tej Komisji nie jest łatwa, bo też problematyka przekształceń własnościowych jest trudną problematyką. Na posiedzeniach tej Komisji, ministrowie przekształceń własnościowych nigdy nie byli "rozpieszczani". Zawsze posiedzenia dotyczące konkretnych spraw były bardzo gorące.</u>
          <u xml:id="u-6.1" who="#PoselJanWyrowinski">Życzę panu ministrowi sukcesów.</u>
          <u xml:id="u-6.2" who="#PoselJanWyrowinski">W  związku z tym, co już nam pan powiedział, a także ze względu na ogrom zadań, które stoją przed Ministerstwem Skarbu Państwa, chcę zadać panu kilka pytań, a niektóre z nich będą szczegółowe.</u>
          <u xml:id="u-6.3" who="#PoselJanWyrowinski">Jeden z załączników do ustawy budżetowej na 1996 r. traktuje o kierunkach prywatyzacji. Śledziłem nadawane informacje w dniu, w którym został pan powołany na urząd ministra. W dzienniku telewizyjnym wymieniono jeden z pana obowiązków, a mianowicie realizowanie kierunków prywatyzacji na rok 1997. Najpierw trzeba zakończyć realizację kierunków prywatyzacji wyznaczonych na ten rok. To zostało pominięte.</u>
          <u xml:id="u-6.4" who="#PoselJanWyrowinski">W dokumencie jest zobowiązanie rządu, które zostało nałożone przez Sejm, iż w 1996 r. ma być sprywatyzowanych 5-7 przedsiębiorstw w drodze oferty publicznej. Do dnia dzisiejszego żadne przedsiębiorstwo nie zostało sprywatyzowane tą metodą. Czy pan minister dostrzega szansę nadrobienia tych zaległości? Zdaję sobie sprawę z tego, że nie uda się już sprywatyzować w drodze oferty publicznej 7 przedsiębiorstw, ale może przynajmniej jedno bądź dwa przedsiębiorstwa zostaną sprywatyzowane tą metodą.</u>
          <u xml:id="u-6.5" who="#PoselJanWyrowinski">Pan minister wspomniał o Programie Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Z pewnością pan wie, że ta sprawa budzi dużo emocji, które już w tej chwili nieco opadły. Myślę, że nie od rzeczy będzie poznać pana stosunek do tego programu. Chciałbym także dowiedzieć się, jak pan ocenia to co działo się z tym programem do dnia, w którym objął pan urząd ministra skarbu państwa?</u>
          <u xml:id="u-6.6" who="#PoselJanWyrowinski">Wspomniał pan minister także o reprywatyzacji. Polska jest jedynym krajem spośród państw poskomunistycznych, który nie posiada  ustawy reprywatyzacyjnej. Jakie są szanse na to, by podkomisja rozpoczęła intensywną pracę nad projektami ustaw dotyczących tego zagadnienia?</u>
          <u xml:id="u-6.7" who="#PoselJanWyrowinski">Przypomnę, że rząd zapowiedział zgłoszenie autopoprawki do projektu rządowego.</u>
          <u xml:id="u-6.8" who="#PoselJanWyrowinski">Pan minister zapowiedział kontynuowanie prac nad wdrożeniem Programu Stabilizacja, Restrukturyzacja, Prywatyzacja. W kierunkach prywatyzacji na 1996 r. były określone terminy, które nie zostały dotrzymane. Do końca lutego br. banki miały wykonać określone zadanie. Został określony także termin, w którym Rada Ministrów ma podjąć decyzję o wniesieniu przez skarb państwa wkładów do spółek inwestycyjnych.</u>
          <u xml:id="u-6.9" who="#PoselJanWyrowinski">Sejm przyjął rezolucję, w której wzywa rząd do tego, aby w terminie do 30 listopada br., czyli za 1,5 miesiąca, przedstawił program prywatyzacji do 2000 r. z uwzględnieniem możliwości powszechnego uwłaszczenia. Myślę, że na resorcie, którym pan kieruje, spoczywa obowiązek realizacji tego zadania. Czy możemy się spodziewać, że w wyznaczonym terminie otrzymamy dokument rządowy z programem prywatyzacji do 2000 r.?</u>
          <u xml:id="u-6.10" who="#PoselJanWyrowinski">W tej samej rezolucji zostało zapisane, że do 1 stycznia 1997 r. mają być przygotowane projekty uregulowań prawnych dotyczących wykorzystania majątku państwowego na zreformowanie systemu emerytalnego. Czy pana zdaniem ten termin będzie dotrzymany?</u>
          <u xml:id="u-6.11" who="#PoselJanWyrowinski">Mam jeszcze jedno pytanie dosyć szczegółowe. Na skutek bardzo konsekwentnego stawiania sprawy przez posłów poprzedniej kadencji - posłów opozycyjnych wobec obecnej koalicji rządowej - wymuszono na ministrze przekształceń własnościowych i zrobiono to bardzo słusznie, obowiązek opracowywania w każdym roku raportu o stanie przekształceń własnościowych. Komisja otrzymała dwa raporty dotyczące 1993 r. i 1994 r. W zasadzie  jest już czas na to, abyśmy otrzymali raport za rok 1995. Czy otrzymamy taki raport, uwzględniający wszelkie sugestie, które zostały zgłoszone przez naszą Komisję oraz Radę Przekształceń Własnościowych w trakcie rozpatrywania poprzednich raportów.</u>
          <u xml:id="u-6.12" who="#PoselJanWyrowinski">Nie spodziewam się konkretnych odpowiedzi na te pytania, ale chcę, aby pan minister znał to, co nurtuje mnie w kwestii prywatyzacji, jako posła opozycyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-7">
          <u xml:id="u-7.0" who="#PoselBoguslawKaczmarek">Zapewne pan minister wie, że Trybunał Konstytucyjny stwierdził niezgodność ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i prywatyzacji z konstytucją, w części dotyczącej uprawnień do nabywania świadectw udziałowych. Jak zamierza pan tę sprawę załatwić. Nie sądzę, aby parlament zdecydował się na odrzucenie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-8">
          <u xml:id="u-8.0" who="#PoselJadwigaBloch">Co pan minister sądzi o reprywatyzacji? Jakie są realne szanse uchwalenia przez obecny parlament ustawy reprywatyzacyjnej, skoro podkomisja ciągle oczekuje na stanowisko rządu do projektu poselskiego oraz na zapowiadane autopoprawki do projektu rządowego z 2 czerwca 1995 r.?</u>
          <u xml:id="u-8.1" who="#PoselJadwigaBloch">Jak pan minister ocenia przebieg prywatyzacji nadzorowanej i prowadzonej przez obecną koalicję?</u>
          <u xml:id="u-8.2" who="#PoselJadwigaBloch">Jakie są według pana ministra perspektywy procesu przekształceń własnościowych w najbliższych latach?</u>
          <u xml:id="u-8.3" who="#PoselJadwigaBloch">Czy mając na względzie strategię i docelowy model funkcjonowania naszej gospodarki, mógłby pan wskazać te lata, w których poziom sprywatyzowania wyniósłby 80%, 90% i 100% przedsiębiorstw przewidzianych do prywatyzacji?</u>
          <u xml:id="u-8.4" who="#PoselJadwigaBloch">Co pana zdaniem stanowić będzie najpoważniejsze zagrożenie dla prywatyzacji w kolejnych latach?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-9">
          <u xml:id="u-9.0" who="#PoselMarekOlewinski">Na tym zakończymy pierwszą turę pytań, bowiem jest ich już sporo.  Proszę, aby pan minister udzielił odpowiedzi na nie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-10">
          <u xml:id="u-10.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Proszę mi pozwolić skorzystać z pomocy obecnych na tym posiedzeniu wiceministrów. Mam nadzieję, że taki tryb jest akceptowany przez Komisję, zwłaszcza w takiej sytuacji, kiedy znajdujemy się u progu  pojmowania zadań w tym resorcie.</u>
          <u xml:id="u-10.1" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pozwolę sobie na wstępie wypowiedzieć refleksję o charakterze ogólnym. Jednak minister skarbu państwa został sprowadzony do ministra przekształceń własnościowych i nie dotyczy to tylko przeszłości, bo oczywiście minister skarbu państwa dziedziczy ją, ale również przyszłości. Zapewniam państwa, że zadania, które wykonywał minister przekształceń własnościowych stanowią mniejszą część zadań Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-10.2" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Oceniamy, że kierunki prywatyzacji na rok 1996 są w pełni realizowane. Jeśli chodzi o konkretne zadanie dotyczące prywatyzacji w drodze oferty publicznej, to nie jestem pewien czy możemy podać jakieś liczby, czy też nie możemy. Nie jestem przygotowany, by odpowiedzieć na pytanie pana posła.</u>
          <u xml:id="u-10.3" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Następne pytanie dotyczyło mojego stosunku do narodowych funduszy inwestycyjnych. Uważam, że program ten musi być realizowany, przede wszystkim dlatego, że zaangażowało się weń ponad 19 mln Polaków. Druga przyczyna to ta, że jest on obserwowany dosyć pilnie, również z zewnątrz. Na razie wydaje się, że ten program nam się uda, może z pewnymi zastrzeżeniami, wątpliwościami: czy do czasu wszystko przebiegało tak jak przebiegać powinno. Przeszłości nie skorygujemy. Myślmy o przyszłości, która wymaga realizacji pewnych działań według wcześniej wyznaczonych terminów. Chciałbym w zasadzie dotrzymać tych terminów.</u>
          <u xml:id="u-10.4" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Sądzę, że na początku obawy były nadmierne. To co dotyczy Sejmu w zakresie prac nad projektami ustaw traktujących o reprywatyzacji, nie dotyczy mojego urzędu. Proszę wybaczyć, ale nie mogę zająć się pracami należącymi do podkomisji sejmowej.</u>
          <u xml:id="u-10.5" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Uważam, że pomysłów w sprawie reprywatyzacji nie brakuje. Rząd przygotował projekt ustawy, który przedstawił Sejmowi już dawno. Tekst autopoprawki był rozpatrywany przez Komitet Ekonomiczny Rady Ministrów. Pełniąc wówczas funkcję ministra - kierownika Centralnego Urzędu Planowania miałem pewne wątpliwości co do proponowanej treści autopoprawki. W związku z tym jeszcze raz wrócę do tej sprawy.</u>
          <u xml:id="u-10.6" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Stan realizacji Programu Stabilizacja, Restrukturyzacja, Prywatyzacja przedstawi pan minister Kowalczyk.</u>
          <u xml:id="u-10.7" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pan poseł Wyrowiński przypomniał także, że Sejm przyjął rezolucję, w której nałożył na rząd zadanie przygotowania programu prywatyzacji do 2000 r. Nie znam w jakim stopniu są zaawansowane prace nad przygotowaniem tego programu. Sądzę, że będę zmuszony wystąpić do Prezydium Sejmu z prośbą o przedłużenie wyznaczonego terminu. Od 2 października do 30 listopada br. wszystkie departamenty, nawet te, które formalnie kontynuują pracę Ministerstwa Przekształceń Własnościowych , nie są tymi samymi departamentami co poprzednio. Następuje przemieszczanie pracowników ze względu na podział departamentów na części. Ci pracownicy tworzą zalążki nowych departamentów. Dotyczy to także kadry kierowniczej. Nawet jeśli zaawansowane są prace nad programem prywatyzacji do 2000 r., to trudno będzie je kontynuować w takim tempie, aby stał się on dokumentem rządowym po przejściu przez całą wymaganą procedurę i był przedstawiony Sejmowi w wyznaczonym terminie.</u>
          <u xml:id="u-10.8" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">We wspomnianej przez pana posła rezolucji jest także zapis o projekcie ustawy o funduszach emerytalnych, który miałby być opracowany do końca b. roku.</u>
          <u xml:id="u-10.9" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Projekt ustawy o funduszach inwestycyjnych był rozpatrywany na forum rządu. Nie wiem, czy ten projekt już wpłynął do Sejmu. Uważam, że nie załatwia on kwestii fu-nkcjonowania funduszy emerytalnych i przeznaczenia zasobów majątkowych skarbu państwa na uzupełnienie tych funduszy. Jest to więc sprawa nadal nie rozwiązana, a zatem terminu, o którym mowa jest w rezolucji, będzie niezwykle trudno dotrzymać, jeśli w ogóle będzie to możliwe.</u>
          <u xml:id="u-10.10" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Raport o stanie przekształceń własnościowych w 1995 r. jest już przygotowywany. Mam informację, że za około 2 tygodni będzie mógł być zaprezentowany komitetom Rady Ministrów. W odpowiednim czasie, po spełnieniu tej procedury, dokument zostanie przedstawiony Sejmowi.</u>
          <u xml:id="u-10.11" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pytanie, które zadał pan poseł Kaczmarek jest dla mnie kłopotliwe. Dlatego też w sprawie orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego stwierdzającego niezgodność ustawy o narodowych funduszach inwestycyjnych i ich prywatyzacji z konstytucją wypowie się pani dyrektor Boniuszko.</u>
          <u xml:id="u-10.12" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Także pani poseł Błoch zadała pytania w sprawie reprywatyzacji. Na te pytania starałem się już odpowiedzieć, w sensie ogólnym.</u>
          <u xml:id="u-10.13" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Przebieg prywatyzacji prowadzonej przez rząd koalicyjny i koalicję oceniam generalnie pozytywnie. Jeśli zadane by zostało pytanie, czy są potrzebne korekty, to odpowiem: nie wykluczam ich. Uważam, że należy dokonać przeglądu pewnych procedur i to zrobimy. Po przeanalizowaniu wyników tego przeglądu, trzeba będzie większy nacisk kłaść na niektóre ścieżki prywatyzacyjne, a mniejszy na inne.</u>
          <u xml:id="u-10.14" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Nie chciałbym już w tej chwili wypowiadać się dokładnie w tej sprawie. Uważam natomiast, że program prywatyzacji powinien być realizowany zgodnie z przesłankami ekonomicznymi, przy uwzględnieniu uwarunkowań społecznych. Jest to główne kryterium, które powinno być brane pod uwagę.</u>
          <u xml:id="u-10.15" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Aby ktoś mi nie zarzucił, że pomijam interes nadrzędny państwa, wyjaśniam że nie zawsze można go skwantyfikować. Troska o nadrzędny interes narodowy musi być tym elementem, który w jakimś stopniu może korygować kryteria wcześniej przeze mnie wymienione.</u>
          <u xml:id="u-10.16" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Na pytanie dotyczące konkretnych wskaźników obrazujących dokonania prywatyzacyjne, nie tylko nie mogę odpowiedzieć, bowiem uważam, że nigdy nie będę stawiał takich zadań, iż na przykład w danym roku zostanie sprywatyzowanych 60% przedsiębiorstw przeznaczonych do prywatyzacji, a w następnym roku 70%.</u>
          <u xml:id="u-10.17" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Prywatyzacja musi być prowadzona i będzie prowadzona zgodnie z zasadą efektywności. Ten proces ma służyć poprawie efektywności funkcjonowania polskiej gospodarki, poprzez poprawienie efektywności funkcjonowania poszczególnych przedsiębiorstw. Prywatyzacja ma służyć Polsce i narodowi - uzyskiwaniu ciągłego postępu w poprawie konkurencyjności w stosunku do innych krajów, Unii Europejskiej, Europy, świata. Ma być to jeden z ważnych metod na drodze do realizacji tego celu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-11">
          <u xml:id="u-11.0" who="#PoselMarekOlewinski">Zanim udzielę głosu panom wiceministrom, chcę wyjaśnić, odpowiadając na pytanie pana posła Kaczmarka, że sprawa orzeczenia Trybunału Konstytucyjnego będzie rozpatrzona jeszcze w tym miesiącu przez Komisję Przekształceń Własnościowych, Komisję Ustawodawczą oraz Komisję Sytemu Gospodarczego i Przemysłu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-12">
          <u xml:id="u-12.0" who="#PoselJanWyrowinski">Myślę, że potrzebne jest stanowisko rządu w tej sprawie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-13">
          <u xml:id="u-13.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJozefKowalczyk">Tytułem uzupełnienia wypowiedzi pana ministra dodam, że nigdy nie  traktowaliśmy prywatyzacji jako dyscypliny sportowej i nie uważaliśmy, że najważniejsza jest dynamika. Niemniej jednak poinformuję, zwłaszcza pana posła Wyrowińskiego i panią poseł Błoch, że dynamika w roku bieżącym nie jest najgorsza. Jeśli chodzi o prywatyzację bezpośrednią, to do końca września zrealizowaliśmy 164 projekty, czyli więcej niż w poprzednich 2 latach. Do końca tego roku zrealizujemy więcej projektów prywatyzacji bezpośredniej niż w 1993 r., kiedy prywatyzacja tą metodą wykazywała niezwykle wysoką dynamikę.</u>
          <u xml:id="u-13.1" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJozefKowalczyk">Dynamikę prywatyzacji można wyrażać w liczbach bądź w wartości prywatyzowanego majątku. Jeśli uwzględnimy fakt, że do końca września br. zrealizowane zostały zakładane na 1996 r. wpływy z prywatyzacji, to świadczy, iż dynamika nie jest najgorsza. Natomiast kapitałowa prywatyzacja będzie wyglądała nieco skromniej w wymiarze statystycznym.</u>
          <u xml:id="u-13.2" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJozefKowalczyk">Zawsze plany koryguje życie. Także i w przypadku planów prywatyzacji kapitałowej życie je zweryfikowało in minus. Aby transakcje doszły do skutku, to musi być sprzedający i kupujący. Sprzedający jest - wystawiamy każdego miesiąca po 6-8 spółek. Gorzej jest z drugą stroną - kupującym. Na razie zrealizowaliśmy w trybie przetargu sześć transakcji. Do końca roku będzie ich kilkanaście. Wystawiliśmy do sprzedaży 40 spółek, ale niektóre z nich wystawiamy po 2-3 razy.</u>
          <u xml:id="u-13.3" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJozefKowalczyk">O dynamice prywatyzacji nie decyduje tylko minister - obecnie minister skarbu państwa. Na mapie decyzyjnej polskiej prywatyzacji ogromną rolę odgrywają załogi, w tym rady pracownicze, związki zawodowe itd. W niektórych dziedzinach wręcz one dyktują dynamikę prywatyzacji. Jesteśmy przekonani, że w następnym roku nie damy satysfakcji wszystkim tym, którzy sądzą, że prywatyzacja zostanie spowolniona. Nic takie się nie stanie, choć oczywiście prywatyzacja nie może być celem samym w sobie. Jest ona sposobem na osiągnięcie celów. Jakie są te cele - przed chwilą pan minister je wymienił.</u>
          <u xml:id="u-13.4" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwieSkarbuPanstwaJozefKowalczyk">Gdy wejdzie w życie ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, to zawarte w niej zachęty dla załóg prywatyzowanych przedsiębiorstw są na tyle atrakcyjne, że muszą wpłynąć na dynamikę prywatyzacji oraz na tempo komercjalizacji. Również ci, których interesuje statystyka prywatyzacji, będą mieli więcej satysfakcji.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-14">
          <u xml:id="u-14.0" who="#DyrektorwMinisterstwieSkarbuPanstwaElzbietaBoniuszko">Prace nad Programem Stabilizacja, Restrukturyzacja, Prywatyzacja trwały dość długo, bo prawie 4 lata. Zakończyły się one w tym roku przyjęciem wszystkich aktów dotyczących tego programu. W sumie zostały podpisane 3 umowy przez wszystkie strony biorące udział w realizacji tego programu. Podpisał się Bank Światowy, minister przekształceń własnościowych i minister finansów.</u>
          <u xml:id="u-14.1" who="#DyrektorwMinisterstwieSkarbuPanstwaElzbietaBoniuszko">Obecnie ma miejsce wstępna faza realizacji tego programu. Dokonane zostały pierwsze uzgodnienia z bankami, które są kluczowym uczestnikiem programu. Trwają przygotowania do zawiązania tzw. spółki inwestycyjnej. Do tej spółki minister skarbu państwa wniesie akcje i udziały przedsiębiorstw przekształconych w tym celu w jednoosobowe spółki skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-14.2" who="#DyrektorwMinisterstwieSkarbuPanstwaElzbietaBoniuszko">Weryfikowana jest lista przedsiębiorstw i spółek, które będą uczestnikami Programu Stabilizacja, Restrukturyzacja, Prywatyzacja, bowiem w czasie gdy trwały bardzo trudne negocjacje z Bankiem Światowym, część przedsiębiorstw wstępnie zakwalifikowanych do tego programu albo się wycofały, albo ich sytuacja uległa na tyle korzystnej poprawie, że nie ma potrzeby, by w nim uczestniczyły.</u>
          <u xml:id="u-14.3" who="#DyrektorwMinisterstwieSkarbuPanstwaElzbietaBoniuszko">Sądzimy, że w tym roku dojdzie do zawiązania spółki inwestycyjnej, wniesienia do niej akcji spółek przygotowanych do uczestniczenia w programie, czyli można powiedzieć, że wszystko wskazuje na to, iż uda nam się uruchomić ten program.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-15">
          <u xml:id="u-15.0" who="#PoselStanislawBartoszek">Z całym zrozumieniem odnoszę się do tego, co powiedział pan premier na temat kontynuacji zadań realizowanych poprzednio przez Ministerstwo Przekształceń Własnościowych i podjęcia się zupełnie nowych zadań. Z ustawy o Urzędzie Ministra Skarbu Państwa wynika, że zakres zadań został znacznie rozszerzony, bowiem oprócz typowej prywatyzacji jest jeszcze cały szereg bardzo ważnych problemów związanych ze skarbem państwa.</u>
          <u xml:id="u-15.1" who="#PoselStanislawBartoszek">Chcę zauważyć, że powstała luka prawna, w której znalazły się przedsiębiorstwa o znaczeniu strategicznym. Nie wiem, czy ta luka jest zamierzona, czy wynikła z niedopatrzenia. Ustawa z 1990 r. o prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych przestała już funkcjonować. Zastąpiła ją ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, która jeszcze nie weszła w życie, a to właśnie w tej ustawie jest przepis zobowiązujący Radę Ministrów do określenia przedsiębiorstw strategicznych.</u>
          <u xml:id="u-15.2" who="#PoselStanislawBartoszek">Chcę zwrócić uwagę na to, że obecnie jest okres interregnium prawnego w zakresie problemów dotyczących przedsiębiorstw o znaczeniu strategicznym.</u>
          <u xml:id="u-15.3" who="#PoselStanislawBartoszek">Zwracam się do pani dyrektor z prośbą, aby udostępniła bądź wszystkim członkom Komisji bądź tylko członkom prezydium Komisji zestaw wszystkich przepisów dotyczących funkcjonowania Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-15.4" who="#PoselStanislawBartoszek">Na zakończenie, w imieniu swoich kolegów chcę stwierdzić, że definicję prywatyzacji, cele prywatyzacji sformułowane przez pana ministra, całkowicie popieramy. Życzymy panu ministrowi wzajemnego, obustronnego zrozumienia i dobrej współpracy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-16">
          <u xml:id="u-16.0" who="#PoselBogdanPek">Na wstępie chcę wyrazić aprobatę dla sformułowanej przez pana ministra definicji prywatyzacji. Jest ona niezwykle trafna i tylko należałoby sobie życzyć, aby nią się kierowano przy podejmowaniu procesów prywatyzacyjnych. Jako jeden ze współautorów ustawy o skarbie państwa wiem, że obecnie pan minister jest w rządzie jednym z najważniejszych ministrów. Mam nadzieję, że ze swej władzy zechce pan korzystać w interesie szeroko rozumianego dobra narodowego, a nie z pobudek ideologicznych, jak dotąd często bywało.</u>
          <u xml:id="u-16.1" who="#PoselBogdanPek">Przejdę teraz do kilku szczegółowych spraw. Znany "przyspieszacz" procesów prywatyzacyjnych, pan poseł Wyrowiński powiedział, że opadły już nieco emocje, które wzbudzają narodowe fundusze inwestycyjne. Radzę poczekać do zakończenia kontroli podjętej przez Najwyższą Izbę Kontroli. Kontrola ta jest kompleksowa a zarazem szczegółowa. Dopiero po jej zakończeniu będzie można wyciągać dalej idące wnioski.</u>
          <u xml:id="u-16.2" who="#PoselBogdanPek">W związku z Programem Narodowych Inwestycyjnych chcę zadać panu ministrowi pytanie, czy widzi pan potrzebę renegocjacji umów o zarządzaniu w części dotyczącej firm zarządzających? Przypomnę, że opinie prawne były jednoznacznie negatywne.</u>
          <u xml:id="u-16.3" who="#PoselBogdanPek">Pojawił się znowu temat, który przez jakiś czas był przemilczany. Tym tematem jest rozszerzenie puli firm objętych Programem Narodowych Funduszy Inwestycyjnych. Wprawdzie wyniki referendum, które niedawno się odbyło, nie są wiążące, ale jeśli chcielibyśmy z nich wyciągać wnioski, to bezsporny jest fakt, że większość tych, którzy uczestniczyli w referendum opowiedzieli się przeciwko rozszerzeniu tego programu. Jakie jest stanowisko pana ministra w tej sprawie?</u>
          <u xml:id="u-16.4" who="#PoselBogdanPek">Nie jest jeszcze sprywatyzowana kluczowa część majątku narodowego, najbardziej dochodowego typu "Polska Miedź", "Polska Nafta", zakłady spirytusowe, Telekomunikacja Polska SA. Nie wymagam od pana ministra udzielenia szczegółowej odpowiedzi. Wystarczy mi odpowiedź na pytanie czy zakłada pan, że część tych firm znajdzie się w funduszach rentowo-emerytalnych?</u>
          <u xml:id="u-16.5" who="#PoselBogdanPek">Większość fachowców twierdzi, nie bez racji, że bez włączenia rentownych podmiotów do funduszy emerytalnych, nie uda się przeprowadzić w miarę bezboleśnie zabiegu - reformy systemu rent i emerytur. Przedwczesne sprzedanie rentownych przedsiębiorstw, bez względu na metodę prywatyzacji, spowoduje, że nie będzie już przedsiębiorstw, które ze względu na ich realną wartość, stanowiłyby zabezpieczenie funkcjonowania funduszy emerytalnych.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-17">
          <u xml:id="u-17.0" who="#PoselJanWyrowinski">Pan poseł Pęk był łaskaw przypisać mi - moim zdaniem - bardzo pozytywne znamię. W momencie, kiedy pan poseł jest zadowolony z definicji prywatyzacji, przedstawionej przez pana ministra, uruchamiano "czerwone światło". Nie będę nazywał pana posła Pęka, tak jak on mnie nazwał, ale a rebours, natomiast chcę zauważyć, że wymienione przez pana ministra cele prywatyzacji nie współgrają ze sobą.</u>
          <u xml:id="u-17.1" who="#PoselJanWyrowinski">Powiedział pan, że interesem strategicznym Polski jest podnoszenie efektywności naszej gospodarki, zaś prywatyzacja jest jedną z metod osiągania tego celu. Interes strategiczny jest również interesem narodowym. Sądzę, że wszelkie działania podejmowane w tym kierunku, aby uzdrowić strukturę własności, zminimalizować zakres władzy pana ministra, czyli doprowadzić do niezbędnego minimum ten majątek, nad którym będzie pan panował, są celem strategicznym i celem narodowym. Nie wchodźmy jednak w te debaty podstawowe.</u>
          <u xml:id="u-17.2" who="#PoselJanWyrowinski">Zarzuca się posłom z Unii Wolności, że mówimy o prywatyzacji ze względów ideologicznych. Już tylko przez to, że posłowie z PSL powtarzają, jak zaklęcie, iż prywatyzacja nie może być sprawą ideologiczną, również uprawiają swego rodzaju ideologię.</u>
          <u xml:id="u-17.3" who="#PoselJanWyrowinski">Na koniec zadam bardzo konkretne pytanie. Chodzi mi o obecny stan w ministerstwie. Czy najbliższe 3-miesiące nie sprawią, że wówczas gdy przyjdzie do rozliczenia wykonania zadań zawartych w kierunkach prywatyzacji, pan minister Kowalczyk jeszcze mniej optymistycznie przedstawi to co się stało w 1996 r.?</u>
          <u xml:id="u-17.4" who="#PoselJanWyrowinski">Pan minister powiedział, że zostanie dopiero ustalone, kto ma przygotować akty wykonawcze do ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, tzn. czy minister skarbu państwa, czy pełnomocnik ds. Ministerstwa Skarbu Państwa?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-18">
          <u xml:id="u-18.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzeksztalcenWlasnosciowychPiotrCzyzewski">Pan minister mówił o innym pełnomocniku, a mianowicie o pełnomocniku ds. reformy centrum gospodarczego i administracyjnego rządu, czyli o panu ministrze Polu.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-19">
          <u xml:id="u-19.0" who="#PoselJanWyrowinski">Pan minister skarżył się, że w prozaicznej sprawie, rozplanowania przyznanej powierzchni biurowej, jest pan ubezwłasnowolniony. Pan poseł Pęk powiedział, że jest pan najpotężniejszym ministrem, a w kwestii rozporządzenia majątkiem ma pan związane ręce do 1 stycznia 1997 r. Uważam, że coś tu nie jest w porządku.</u>
          <u xml:id="u-19.1" who="#PoselJanWyrowinski">Ucieszyło mnie sformułowane przez pana ministra stwierdzenie, że obawy co do Programu Narodowych Funduszy Inwestycyjnych były nadmierne. Zgadzam się z tym całkowicie.</u>
          <u xml:id="u-19.2" who="#PoselJanWyrowinski">Zrozumiałem z pana wypowiedzi, że chciałby pan wnieść zmiany do autopoprawki. Mam na myśli projekt ustawy o rekompensatach dotyczących dawnych właścicieli.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-20">
          <u xml:id="u-20.0" who="#PoselLeslawPodkanski">Swoją wypowiedź chcę rozpocząć od refleksji a nawet prośby, którą kieruję do tych posłów, którzy będą zabierali głos po moim wystąpieniu. Przypominam, że dzisiaj rozmawiamy z ministrem skarbu państwa. Pytania, które do tej pory zostały zadane, są właściwe dla b. ministra przekształceń własnościowych. Bardzo szanuję pana posła Wyrowińskiego, ale pierwsza tura jego pytań była adresowana do pana ministra Kaczmarka, jako b. ministra przekształceń własnościowych.</u>
          <u xml:id="u-20.1" who="#PoselLeslawPodkanski">Moje pytania będą dotyczyły wyłącznie systemu skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-20.2" who="#PoselLeslawPodkanski">Chcę wyrazić radość, aczkolwiek jest ona spóźniona o kilka lat, aż w końcu mamy instytucję skarbu państwa. Była ona oczekiwana nie tylko przez posłów tej kadencji.</u>
          <u xml:id="u-20.3" who="#PoselLeslawPodkanski">Moje pierwsze pytanie o charakterze systemowym brzmi: od czego zaczął pan pracę, jako minister skarbu państwa? Uważam, że odpowiedź na to pytanie wskaże na kierunek w jakim idziemy.</u>
          <u xml:id="u-20.4" who="#PoselLeslawPodkanski">Jakie pan widzi zagrożenia dla zrealizowania ustawowych zapisów dotyczących skarbu państwa?</u>
          <u xml:id="u-20.5" who="#PoselLeslawPodkanski">Czy akceptuje pan minister dotychczasowe prace w zakresie wyceny majątku narodowego? Jeśli tak, to z którymi pan się zgadza? Jeśli nie, to czy planuje pan powołanie czegoś na wzór komisji zaufania publicznego, która oceniałaby dokonywane wyceny majątku będącego dorobkiem wielu pokoleń Polaków?</u>
          <u xml:id="u-20.6" who="#PoselLeslawPodkanski">Czy pan minister posiada wiedzę, jakie są skutki dotychczasowych procesów prywatyzacji i jaki jest ich wpływ na gospodarkę, na wzrost konkurencyjności, na wzrost polskiego eksportu? Co przyniosły dotychczasowe przekształcenia własnościowe Polsce, jako krajowi i jako gospodarce?</u>
          <u xml:id="u-20.7" who="#PoselLeslawPodkanski">Czy pana ministra zadowala fakt, że dotychczasowe wpływy do budżetu państwa z tytułu prywatyzacji kształtowały się wyłącznie na poziomie 0,8-2,5% dochodów budżetu państwa? Proszę o ocenę tego zjawiska.</u>
          <u xml:id="u-20.8" who="#PoselLeslawPodkanski">Proszę odpowiedzieć na pytanie, jak pan minister widzi przyszłą relację dotyczącą proporcji własności publicznej i własności prywatnej? Jaka pana zdaniem powinna być ta relacja za 5, 10 lat?</u>
          <u xml:id="u-20.9" who="#PoselLeslawPodkanski">Dotychczas zadawałem pytania ministrowi skarbu państwa. Teraz mam pytanie do pana premiera Mirosława Pietrewicza. Czy w nowym rządzie, wprowadzanym na podstawie ustaw dotyczących zmiany centrum gospodarczego i administracyjnego rządu, będzie stosowana zasada, że każdy nowy minister będzie powoływany wraz z sekretarzem stanu i odbywać się to będzie w świetle jupiterów? Czy jest to nowy obyczaj w tym rządzie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-21">
          <u xml:id="u-21.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Zacznę od ostatniego pytania dotyczącego powołania ministra wraz z sekretarzem stanu. Ta sprawa nie należy do ministra skarbu państwa i każdego innego ministra. Kto inny o tym decyduje. Tylko tyle mogę odpowiedzieć na to pytanie.</u>
          <u xml:id="u-21.1" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pan poseł Bartoszek mówił o luce prawnej dotyczącej przedsiębiorstw o strategicznym znaczeniu. Pani dyrektor Boniuszko, jako specjalista odniesie się do tej kwestii.</u>
          <u xml:id="u-21.2" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Zgodnie z życzeniem pana posła Bartoszka, przygotujemy zestaw aktów prawnych i przekażemy go Komisji.</u>
          <u xml:id="u-21.3" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Bardzo dziękuję panu posłowi za deklarację, którą pan złożył - mam nadzieję, że nie tylko we własnym imieniu ale przynajmniej w imieniu grupy posłów. Chciałbym liczyć na zrozumienie i pomoc nie tylko w rozwiązywaniu problemów, które zarysowałem w swoim zagajeniu, a które mają charakter techniczno-organizacyjny. Rozwiązanie bardziej zasadniczych kwestii będzie możliwe tylko we współpracy z tą Komisją, najważniejszą z punktu widzenia Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-21.4" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">W pełni podzielam opinię pana posła Pęka, że minister skarbu państwa, wraz z jego urzędem, powinni pracować dla dobra narodowego - ogólnego. Po to właśnie ten urząd został powołany, gdyż jego głównym zadaniem jest ochrona mienia skarbu państwa i właściwe nim gospodarowanie. Prywatyzacja jest elementem gospodarowania mieniem skarbu państwa, takim, aby uzyskany z tego efekt był jak największy.</u>
          <u xml:id="u-21.5" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Jeśli chodzi o kontrolę prowadzoną przez Najwyższą Izbę Kontroli, to w tej sprawie nic nie mogę powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-21.6" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Renegocjacja umów o zarządzanie - nie mogę złożyć deklaracji w tej sprawie. Podejrzewam, że jest to w ogóle bardzo delikatna sprawa o charakterze nie tylko organizacyjno-ekonomicznym. Ma ona duży wydźwięk zewnętrzny, nie tylko poza ministerstwem, ale także poza krajem.</u>
          <u xml:id="u-21.7" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Na funkcjonowanie narodowych funduszy inwestycyjnych zwrócone są oczy wielu i dlatego powinniśmy postępować ostrożnie, odpowiedzialnie, co nie znaczy, że mamy zamykać oczy na wszystko co się dzieje. Chcę iść tą trudną ścieżką, ale nie nadto ją prostując.</u>
          <u xml:id="u-21.8" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Jeśli pan poseł przyjąłby taką na razie ogólną odpowiedź, to byłbym za to wdzięczny. Im bardziej byśmy teraz wchodzili w szczegóły, tym więcej moglibyśmy popełnić błędów, a ponadto o pewnych szczegółach nie byłbym w stanie powiedzieć.</u>
          <u xml:id="u-21.9" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Myślę, że wyniki referendum, o którym mówił pan poseł Pęk, powinny być brane pod uwagę w sensie politycznym. Podzielam więc sugestię pana posła Pęka.</u>
          <u xml:id="u-21.10" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Wykorzystanie dużych i bardzo wartościowych sektorów oraz przedsiębiorstw dla wsparcia funduszy emerytalnych - uważam, że tę kwestię należy wiedzieć w ten sposób, iż mogą być wykorzystane pewne pakiety akcji, a więc część wartości tych, czy innych przedsiębiorstw. Nie muszą być one w całości przekazywane na rzecz zasilenia funduszy emerytalnych.</u>
          <u xml:id="u-21.11" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">W tej sprawie mówię dosyć refleksyjnie czy ideologicznie, gdyż nie jest ona jeszcze na warsztacie. Natomiast uważam, że zasilenie funduszy emerytalnych majątkiem prywatyzowanych przedsiębiorstw będzie niezbędne.</u>
          <u xml:id="u-21.12" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pytania pana posła Wyrowińskiego także tym razem dotyczyły generaliów. Myślę, że nie powinniśmy przesadzać. Interes narodowy wymaga efektywnego prywatyzowania. Proces ten ma ułatwiać nam realizację zasadniczego celu ekonomicznego, jakim jest poprawa efektywności gospodarowania. Samo zmniejszanie majątku państwowego nie nie przyniesie takiego efektu.</u>
          <u xml:id="u-21.13" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Podejrzewam, że pan poseł Wyrowiński równolegle postawił te dwie kwestie, gdy tymczasem są one uwarunkowane, tzn. wtedy następować powinno zmniejszanie majątku państwowego, na rzecz podmiotów prywatnych, kiedy to zmniejszanie będzie efektywne. Efektywność mikroekonomiczna jest najczęściej elementem efektywności makroekonomicznej. Nie zawsze jest proste przełożenie efektywności mikro na efektywność makro, ale nie będziemy dyskutowali o mechanizmach ekonomicznych.</u>
          <u xml:id="u-21.14" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Jeśli chodzi o zadania, które należy zrealizować w 1996 r., a które zostały nałożone na ministra przekształceń własnościowych, to sądzę, że nie całe 3-miesiące zostaną wykorzystane dla poprawienia stanu realizacji tych zadań. A z tego co wiem, stan realizacji już jest bardzo dobry. Rozumiem, że intencją pana posła jest ułatwienie mi pochwalenia się za 3-miesiące tym, co zostanie jeszcze w tej materii zrobione.</u>
          <u xml:id="u-21.15" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Uwaga pana posła dotycząca wszechmocy ministra skarbu państwa nie jest trafna, natomiast trafna jest druga uwaga dotycząca niemocy w kwestiach lokalowych. Ta niemoc jest w jakimś sensie uwarunkowana obiektywnie. Otóż nie zsynchronizowane zostały terminy wprowadzania poszczególnych etapów reformy centrum gospodarczego i administracyjnego rządu. Pewne uprawnienia co do dysponowania lokalami będzie miał minister spraw wewnętrznych i administracji, ale uzyskuje je od 1 stycznia 1977 r. W związku z tym otrzymujemy tylko propozycje w sprawie pomieszczeń. Bardzo się cieszymy, że będziemy mieli pomieszczenia, ale jeśli ten urząd ma funkcjonować to już teraz musimy intensywnie pracować i wykonywać zadania tych departamentów, których jeszcze nie ma, a do których powołania potrzebne byłyby dodatkowe lokale.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-22">
          <u xml:id="u-22.0" who="#PoselJanWyrowinski">Gdzie pan minister ma gabinet?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-23">
          <u xml:id="u-23.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pan minister Kaczmarek był na tyle uprzejmy, że opuścił swój pokój zanim przyszedłem do budynku ministerstwa. Jeżeli pan poseł zna pomieszczenia b. Ministerstwa Przekształceń Własnościowych, to przyzna pan, że nie są one godne ministerstwa, a tym bardziej Ministerstwa Skarbu Państwa. Sekretariat pana ministra Kaczmarka przeszedł wraz z nim do innego gabinetu, natomiast mój gabinet obsługują sekretarki, które pracowały ze mną w Centralnym Urzędzie Planowania. Panie te stwierdziły, że w takim rozgardiaszu w ogóle nie można pracować. Rozgardiasz polega na tym, że przez sekretariat ministra przechodzą wszyscy interesanci do dyrektora i wicedyrektora gabinetu, a więc wszyscy ci, którzy mają bieżące sprawy związane z funkcjonowaniem urzędu. Świadczy to o warunkach pracy, z którymi długo jeszcze będziemy mieli do czynienia.</u>
          <u xml:id="u-23.1" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Autopoprawka do projektu ustawy o rekompensatach - powiedziałem poprzednio, że projekt tej poprawki był przedmiotem obrad Komitetu Ekonomicznego Rady Ministrów. Właściwie jest on już własnością komitetu. Za tym nie wiem czy będę mógł wprowadzić zmiany do tego tekstu. W związku z tym nie mogę oficjalnie powiedzieć, że zostaną wprowadzone jakieś korekty. Autopoprawka przechodzi przez określone procedury.</u>
          <u xml:id="u-23.2" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pracę zacząłem od rozejrzenia się w sytuacji, również w tej, od której zależy uru-chomienie resortu skarbu państwa. Chcę jeszcze raz przypomnieć, że zastałem pewne struktury, które od początku umożliwiały kontynuację zadań Ministerstwa Przekształceń Własnościowych, w tym zakresie, w jakim przeszły one do Ministerstwa Skarbu Państwa. Podstawową troską jest zorganizowanie tego co dotyczy skarbu państwa, łącznie z zatrudnieniem pracowników, zaczynając od członków ścisłego kierownictwa poprzez wszystkich członków kierownictwa resortu. Mam na myśli dyrektorów, wicedyrektorów, naczelników i doradców. Nie będzie to łatwe, jak też nie łatwo będzie można pozyskać pracowników szczebla wykonawczego, zwłaszcza z wykształceniem ekonomicznym i prawniczym.</u>
          <u xml:id="u-23.3" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Jeśli chodzi o wycenę majątku, to jest tworzony Departament Ewidencji Mienia Skarbu Państwa. Jego zadaniem będzie również zaproponowanie kierownictwu metody i wprowadzenie odpowiednich procedur. Ponieważ są to sprawy metodyczne, fachowe, a więc nie mogę powiedzieć w tej chwili, jak to będzie.</u>
          <u xml:id="u-23.4" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Wiedza o skutkach prywatyzacji - moim zdaniem - jest znaczna. Prowadzone były badania naukowe, także przez niezależne ośrodki naukowe i nie tylko na zlecenie ministra przekształceń własnościowych, ale także z własnej inicjatywy. Myślę, że możemy nawet syntetyzować tę wiedzę.</u>
          <u xml:id="u-23.5" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Nie sądzę, aby można było jednoznacznie powiedzieć, że są wyłącznie sukcesy, ale taka jest właśnie generalna linia. Wskazują na to badania, zwłaszcza prowadzone wśród załóg prywatyzowanych zakładów. Na podstawie tych badań można wyciągnąć wniosek, że przeważają efekty pozytywne o charakterze ekonomicznym i pozaekonomicznym.</u>
          <u xml:id="u-23.6" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Ponieważ badania dotyczą różnych ścieżek, różnych procedur prywatyzacji, uważam, że powinny być one wykorzystane jako podstawa dla dokonania korekt po to, aby umocnić sprawdzające się metody, a niesprawdzające się eliminować lub zmniejszać zakres ich zastosowania.</u>
          <u xml:id="u-23.7" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Udział dochodów z prywatyzacji w dochodach z budżetu państwa nie musi być najlepszym wskaźnikiem oceny efektów prywatyzacji i ważyć na stosunku do prywatyzacji. Raczej chodzi o efektywność w skali mikro - każdego przypadku i ocenę co to daje w szerszym wymiarze, niż dochód ze sprzedaży.</u>
          <u xml:id="u-23.8" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Wskaźniki relacji dochodu z prywatyzacji do dochodu budżetu ogółem, aczkolwiek nie są imponujące, to także nie są wcale małe. Poza tym trzeba wziąć pod uwagę, że niektórzy autorzy - nie bez racji - mówią, iż powinno się utworzyć drugi budżet, budżet majątkowy. Przychody z prywatyzacji powinny służyć budowaniu majątku publicznego i tworzeniu warunków dla aktywizacji podmiotów prywatnych.</u>
          <u xml:id="u-23.9" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Czy może pan poseł powtórzyć przedostatnie pytanie?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-24">
          <u xml:id="u-24.0" who="#PoselLeslawPodkanski">Chodzi mi o perspektywiczny model proporcji własności publicznej do własności prywatnej w Polsce.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-25">
          <u xml:id="u-25.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Myślę, że nie powinniśmy ulegać pokusie opracowania takiego modelu. Chodzi raczej o strukturę zróżnicowaną. Nie ma zasadniczego znaczenia czy udział majątku państwowego w majątku narodowym będzie kształtował się na poziomie 15% czy 25%. Wskazują na to dobre przykłady, zwłaszcza państw europejskich wysokorozwiniętych. Sądzę, że stawianie celów ilościowych jest niepoprawne metodycznie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-26">
          <u xml:id="u-26.0" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Zwracam się do pana posła Wyrowińskiego, który wyraził obawę, że moje wypowiedzi w przyszłym roku będą jeszcze bardziej pesymistyczne. Sądzę, że powiedziałem coś optymistycznego. Przynajmniej taki był mój zamiar, gdyż chciałem wyrazić przekonanie, że resort kierowany przez ministra z PSL nie da satysfakcji wszystkim tym, którzy oczekują, że prywatyzacja zostanie spowolniona.</u>
          <u xml:id="u-26.1" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Dodam kilka zdań tytułem uzupełnienia odpowiedzi udzielonej przez pana ministra. Program Narodowych Funduszy Inwestycyjnych stał się faktem. Dyskusji o tym programie było już tyle, że trudno jest coś więcej powiedzieć na ten temat. Natomiast jeszcze jest za wcześnie na rzetelną ocenę efektów wdrożenia tego programu.</u>
          <u xml:id="u-26.2" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Czasami zastanawiam się, dlaczego Komisja Przekształceń Własnościowych - przepraszam, że pozwalam sobie na taką ocenę - nie interesuje się np. przedsiębiorstwami państwowymi. Wiele jest takich przedsiębiorstw, które "przejadają" fundusze rozwojowe, czyli zysk i amortyzację. Zamiast produktów, sprzedają swój majątek i z tego żyją. Skala zjawiska jest ogromna i pomimo to nie wzbudza ono zainteresowania. Odnoszę wrażenie, że zainteresowanie Komisji koncentruje się na dwóch sprawach czyli na NFI i na prywatyzacji kapitałowej, podczas gdy procesy prywatyzacji są znacznie bogatsze.</u>
          <u xml:id="u-26.3" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">W gronie nowego kierownictwa nie dyskutowaliśmy o rozszerzeniu Programu Naro-dowych Funduszy Inwestycyjnych. Osobiście nie ukrywam, że jestem zwolennikiem pry-watyzacji case by case. Może ta metoda jest trudna, ale daje wyniki.</u>
          <u xml:id="u-26.4" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Pan poseł Pęk mówią o potrzebie zasilenia przyszłych funduszy emerytalnych majątkiem najbardziej rentownych spółek czy przedsiębiorstw. Do tego nadaje się "Polska Miedź", ale nie sektor naftowy, gdyż potrzebuje on dużego dokapitalizowania przez kilka lat. Gdy znikną bariery celne, to sektor ten upadnie, gdyż na Zachodzie jest nadwyżka mocy produkcyjnych a ponadto tam się produkuje benzynę i inne produkty o 40-50% taniej niż u nas. Bez dokapitalizowania tego sektora za lat kilka przestanie istnieć.</u>
          <u xml:id="u-26.5" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Nie jest więc tak, że wszystko można wnieść do funduszy. Można wnieść  akcje tych spółek, które nie wymagają pilnego dokapitalizowania.</u>
          <u xml:id="u-26.6" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Można jeszcze przyspieszyć prywatyzację w rozsądnych granicach zwłaszcza gdy wejdzie w życie ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych. Mam na myśli kontrakty menadżerskie, które mogłyby odciążyć podaż spółek oferowanych do sprzedaży. Nadal jednak pozostaję przy ocenie, że nasz rynek kapitałowy nie stwarza wielkich możliwości dla przyspieszenia prywatyzacji.</u>
          <u xml:id="u-26.7" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Pan poseł Podkański pytał, jakie są zagrożenia? Zagrożeniem jest skala zadań, jakie stoją przed ministrem skarbu państwa. Jeżeli uwzględnimy fakt, że nadzór resortu skarbu państwa będzie sprawowany nad majątkiem produkcyjnym i nieprodukcyjnym i gdy uwzględnimy udział majątku państwowego w naszej gospodarce, to zgodzimy się z tym, że skala zadań jest ogromna, natomiast instrumenty służące realizowaniu skutecznie polityki, są anemiczne. Nawet w resorcie przekształceń własnościowych 40-osobowy zespół pracowników był za mały w stosunku do potrzeb prywatyzacji, która jest prywatyzacją przypadek po przypadku i wymaga zaangażowania większej liczby pracowników niż prywatyzacja prowadzona w Czechach czy w Rosji. Można powiedzieć, że nowe zadania będą realizowane przez 300 pracowników. Moim zdaniem, skala zadań jest co najmniej kilka razy większa niż możliwości kadrowe i finansowe resortu skarbu państwa.</u>
          <u xml:id="u-26.8" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Z tego względu liczymy na wsparcie Komisji przy ustalaniu budżetu na przyszły rok, gdyż od środków przyznanych resortowi będą zależały również efekty prywatyzacyjne.</u>
          <u xml:id="u-26.9" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Pan minister Podkański pytał także o wycenę majątku. Wycena majątku kosztuje. Oceniliśmy wartość przedsiębiorstw państwowych, instytucji finansowych i banków na podstawie wartości księgowej. Ta wartość wyniosła prawie 75 mld zł, ale przed przeszacowaniem majątku trwałego. Po przeszacowaniu wartość ta wzrosła do 140 mld zł. Pamiętam, że eksperci ekonomiczni Państwowej Akademii Nauk wycenili ten majątek na 200 mld zł, a eksperci "Solidarności" na 500 mld zł, ale nie wiem na jakiej podstawie.</u>
          <u xml:id="u-26.10" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Moim zdaniem, procedura przetargowa, którą uruchomiliśmy w tym roku, w jakimś stopniu obala mit o wyprzedaży za bezcen majątku narodowego. Jeśli wystawia się do sprzedaży akcje lub udziały 8, spółek a oferenci są zainteresowani tylko jedną spółką, to świadczy to o słabości rynku kapitałowego, choć być może, także o tym, że mamy zbyt duże wymagania w stosunku do potencjalnych inwestorów.</u>
          <u xml:id="u-26.11" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Nie oceniam jednostkowych przypadków lecz mówię o zjawisku, które trzeba dostrzegać. Co w takiej sytuacji można zrobić? Można powiedzieć, że skoro nie ma chętnych na nabycie majątku, to nie trzeba go prywatyzować. Czemu to jednak ma służyć?</u>
          <u xml:id="u-26.12" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Można też zastosować wariant czeski lub rosyjski, który, moim zdaniem, nie jest godny do naśladowania.</u>
          <u xml:id="u-26.13" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Jeżeli chcemy realizować prywatyzację, która sprowadza się do poszukiwania właściciela i idącej w ślad za tym restrukturyzacji spółek, to musimy mieć świadomość tego, jakie bariery tkwią w rynku kapitałowym. Z niecierpliwością oczekuję wejścia w życie ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, która pozwala na sprzedaż polskim inwestorom - osobom prawnym akcje, udziały prywatyzowanych spółek na raty.</u>
          <u xml:id="u-26.14" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Powiem jeszcze kilka słów na temat "potężnego" ministerstwa. Może państwo nie podzielą mojego poglądu, ale moim zdaniem, minister przekształceń własnościowych nigdy nie był "potężnym" ministrem. Miał on władzę dużą w stosunku do przedsiębiorstw już skomercjalizowanych, ale nie miał takiej władzy w stosunku do reszty podmiotów gospodarczych.</u>
          <u xml:id="u-26.15" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Jeśli chodzi o warunki pracy, to chcę podkreślić, że Ministerstwo Przekształceń Własnościowych było najgorzej wyposażone w środki techniczne w stosunku do innych ministerstw. Wynika to stąd, że resort przekształceń własnościowych funkcjonuje od niedawna. Nawet nie ma pieniędzy na remont wind. Budynek nie jest reprezentatywny, jak na skarb państwa.</u>
          <u xml:id="u-26.16" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Sam fakt, że na resort nakłada się nowe zadania, zaś minister nie może zatrudnić nowych pracowników, by zorganizować dodatkowe departamenty, gdyż nie ma na to odpowiednich lokali, sprawia, że warunki startu są trudne.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-27">
          <u xml:id="u-27.0" who="#PoselMarekOlewinski">Nawiązując do pana wypowiedzi chcę wyjaśnić, że Komisja Przekształceń Własnościowych zajmuje się tym, czym ma się zajmować w świetle regulaminu Sejmu, tzn. przekształceniami i prywatyzacją. Pan minister nie uczestniczył we wszystkich naszych posiedzeniach i nie wie czym się zajmujemy. W tej kadencji odbyliśmy ponad 130 posiedzeń podejmując szeroką gamę tematów.</u>
          <u xml:id="u-27.1" who="#PoselMarekOlewinski">Wszyscy zdajemy sobie z tego sprawę, jakie nowe zadania stoją przed ministrem skarbu państwa i jakie zadania stoją przed naszą Komisją. Wystąpiliśmy o zmianę jej nazwy, ale także o zmianę zakresu działania, dostosowując go do tego co się wydarzyło po przyjęciu wszystkich ustaw dotyczących reformy centrum gospodarczego i administracyjnego rządu. Obecnie wniosek jest przekazany do Komisji Regulaminowej i Spraw Poselskich w celu wyrażenia opinii przez tę komisję, a następnie trafi pod obrady plenarne Sejmu.</u>
          <u xml:id="u-27.2" who="#PoselMarekOlewinski">Niedługo czeka nas debata budżetowa. Komisja Przekształceń Własnościowych będzie dyskutowała o projekcie budżetu na 1997 r. Ministerstwa Skarbu Państwa. Myślę, że dyskusja będzie burzliwa.</u>
          <u xml:id="u-27.3" who="#PoselMarekOlewinski">Także nam zależy, aby jak najszybciej zaczęła funkcjonować ustawa o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, która umożliwi sprawne funkcjonowanie Ministerstwa Skarbu Państwa.</u>
          <u xml:id="u-27.4" who="#PoselMarekOlewinski">Być może Komisja za mało czasu poświęca sprawom, o których wspomniał pan minister Pietrewicz, a które leżą w zakresie zadań resortu skarbu państwa. Mam na myśli sprawy dotyczące ewidencji majątku, wykonywanie funkcji właścicielskich. Natomiast przedsiębiorstwami państwowymi zajmują się inne komisje sejmowe, np. Komisja Systemu Gospodarczego i Przemysłu. Jej przedmiotem zainteresowania są przedsiębiorstwa państwowe.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-28">
          <u xml:id="u-28.0" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Z przyjemnością wysłuchałam informacji, jak pan minister ma zamiar realizować funkcję ministra skarbu państwa. Szczególnie miło mi było usłyszeć, że będzie się pan skupiał na ochronie mienia skarbu państwa i właściwym gospodarowaniu tym mieniem.</u>
          <u xml:id="u-28.1" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Natomiast zaniepokoiło mnie jedno zdanie. Powiedział pan minister, że interesuje go efektywne prywatyzowanie, aby uzyskać cele zasadnicze. W związku z tym chcę zapytać, jakimi kryteriami będzie się kierował pan minister podczas sprawowania funkcji właścicielskich i przenoszenia udziałów pewnych spółek do innych spółek? Czy będzie to wyłącznie kryterium uzyskania celów zasadniczych, a jeżeli tak, to jakich celów?</u>
          <u xml:id="u-28.2" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Czy uwzględni pan minister przy stosowaniu kryterium tego rodzaju sytuację, iż będzie można wystąpić do ministra skarbu państwa, w imieniu danego województwa, o to, aby część udziałów spółek, funkcjonujących na terenie danego województwa, mogła zasilać procesy przekształceniowe firm znajdujących się także na terenie danego województwa? W tej sprawie trwa spór z Ministerstwem Przemysłu i Handlu, które dość dowolnie tymi udziałami dysponuje, deklaruje, że będzie uwzględniał interes województwa, ale tego nie robi. Mogę podać kilka przykładów z woj. elbląskiego.</u>
          <u xml:id="u-28.3" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Zwracam się do pana ministra Kowalczyka. Każdy członek Komisji Przekształceń Własnościowych interesuje się przedsiębiorstwami państwowymi podczas wykonywania mandatu poselskiego. Sądzę, że każdy z nas może się pochwalić tym, że przedsiębiorstwa państwowe są w obszarze jego zainteresowania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-29">
          <u xml:id="u-29.0" who="#PoselBoleslawHerudzinski">Pytania kieruję do pana ministra Pietrewicza jako wicepremiera. Czy podlega panu już spółka Polskie Sieci Energetyczne? Kiedy może nastąpić demonopolizacja elektroenergetyki, reprezentowanej przez tę spółkę?</u>
          <u xml:id="u-29.1" who="#PoselBoleslawHerudzinski">Czy można się spodziewać systemowego kształtowania ceny energii elektrycznej uw-zględniającej koszt nośników służących do wytworzenia tej energii?</u>
          <u xml:id="u-29.2" who="#PoselBoleslawHerudzinski">W "Rzeczpospolitej" przeczytałem, że przekształceniom własnościowym podlegają elektrownie i kopalnie węgla brunatnego. Elektrownie te produkują najtańszą energię elek-tryczną. Chcę zapytać dlaczego ten sektor elektroenergetyki, strategiczna dziedzina, ma podlegać przekształceniom własnościowym w sytuacji, gdy pracuje prawidłowo i produkuje najtańszą energię elektryczną?</u>
          <u xml:id="u-29.3" who="#PoselBoleslawHerudzinski">Bardzo zaniepokoiła mnie wypowiedź pana ministra, że załogi przekształcanych przedsiębiorstw mają pozytywną opinię o tym procesie. Posłużę się przykładem zakładu, który bardzo dobrze pracuje lecz na skutek niewłaściwych systemów kształtowania ceny surowca, sprzedawanego przez ten zakład, po pół roku wygenerował on straty. Tym zakładem jest Kopalnia Węgla Brunatnego Bełchatów.</u>
          <u xml:id="u-29.4" who="#PoselBoleslawHerudzinski">Bardzo niepokoi wielu ludzi wysokość wynagrodzeń członków zarządów. Po przekształceniu przedsiębiorstwa w spółkę, płace dyrektorów pozostają na mniej więcej tym samym poziomie, ale płace zarządów przekraczają możliwości spółek. Wtedy udowadnia się, że zatrudnienie jest za wysokie  i zwalnia się ludzi po to, aby można było znaleźć dodatkowe pieniądza na wynagrodzenia członków zarządów. Czy pan minister będzie tolerował tego typu mechanizmy?</u>
        </div>
        <div xml:id="div-30">
          <u xml:id="u-30.0" who="#PoselMarekOlewinski">Zanim udzielę głosu panu ministrowi, chcę poinformować pana posła, że w ubiegłym tygodniu Komisja Przekształceń Własnościowych odbyła wyjazdowe posiedzenie do Konina, podczas którego zajmowaliśmy się przyszłą demonopolizacją i prywatyzacją sektora elektroenergetycznego. Proponuję, abyśmy nie obarczali pana ministra udzieleniem odpowiedzi na pytania pana posła, natomiast przedstawimy panu protokół z tego posiedzenia Komisji. Znajdzie pan w nim opinie prezesów spółek, a także opinie członków Komisji na temat przekształceń własnościowych w sektorze elektroenergetycznym.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-31">
          <u xml:id="u-31.0" who="#PoselWladyslawWrona">Ogromnie się cieszę, że dyskusja przebiega bardzo spokojnie i jest dyskusją merytoryczną. Jestem przekonany o tym, że nawet gdyby pan minister włożył maksimum wysiłku, aby uzasadnić swoją rację, to i tak nie dotrze to do niektórych posłów. Jednym z takich posłów jest pan poseł Wyrowiński, który rozumie to co chce zrozumieć.</u>
          <u xml:id="u-31.1" who="#PoselWladyslawWrona">Już pierwszy raz zabierając głos, pan Wyrowiński skierował pewną aluzję pod adresem Polskiego Stronnictwa Ludowego, a zwłaszcza pod adresem pana posła Pęka. Jako polityk, pan poseł doskonale powinien wiedzieć, że Polskie Stronnictwo Ludowe od początku opowiadało się za prywatyzacją, ale za prywatyzacją normalną - prowadzoną według zdrowych zasad. Unia Wolności oczywiście opowiada się za inną prywatyzacją. Nawet gotowa jest za darmo i jak najszybciej oddać przedsiębiorstwa w ręce obcego kapitału.</u>
          <u xml:id="u-31.2" who="#PoselWladyslawWrona">Na to nie możemy się zgodzić. Mam więc nadzieję, że Ministerstwo Skarbu Państwa będzie prowadziło normalną prywatyzację.</u>
          <u xml:id="u-31.3" who="#PoselWladyslawWrona">Dlaczego do pana posła nie dociera nawet taki fakt, że naszą wizję prywatyzacji popierają nawet pana przyjaciele z ROP, Akcji Wyborczej "Solidarność" oraz z innych partii prawicowych? Nie mówię już o naszych koalicjantach, którzy są zawsze zgodni z nami co do stylu prywatyzacji. Proszę pamiętać o tym, że tylko negowana jest koncepcja Unii Wolności. Inne opcje polityczne zgadzają się z tym sposobem prywatyzacji, jaki przyjmuje PSL, jaki już się odbywa. Mam nadzieję, że ten sposób będzie kontynuowany przez resort skarbu państwa pod przewodnictwem ministra Pietrewicza.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-32">
          <u xml:id="u-32.0" who="#PoselMarekOlewinski">Sądziłem, że jednak uda nam się uniknąć tych akcentów politycznych. Chcemy prowadzić nasze obrady merytorycznie a nie politycznie. W wypowiedzi pana posła Wyrowińskiego nie widziałem tylu akcentów politycznych, które pan poseł podniósł w swojej wypowiedzi. Widocznie mamy na ten temat różne oceny i opinie.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-33">
          <u xml:id="u-33.0" who="#PoselLeslawPodkanski">Nie wiem czy się przesłyszałem, iż minister Kowalczyk powiedział, że nasza prywatyzacja to przypadek po przypadku? Proszę to potwierdzić lub zaprzeczyć.</u>
          <u xml:id="u-33.1" who="#PoselLeslawPodkanski">Jeśli tak pan powiedział, to chcę zapytać, w jakim okresie będzie prowadzona w ten sposób prywatyzacja?</u>
          <u xml:id="u-33.2" who="#PoselLeslawPodkanski">Moją propozycję zgłaszam gwoli relaksu. Jeśli nie ma godnych pomieszczeń dla Mi-nisterstwa Skarbu Państwa, to proponuję Pałac Kultury i Nauki.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-34">
          <u xml:id="u-34.0" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Rzeczywiście prywatyzujemy "przypadek po przypadku", bowiem prywatyzujemy przedsiębiorstwa zajmując się nimi po kolei. Inne kraje, np. Czechy czy Rosja, zdecydowały się na prywatyzację masową.</u>
          <u xml:id="u-34.1" who="#PodsekretarzstanuJozefKowalczyk">Proszę sformułowania "przypadek po przypadku" nie kojarzyć z przypadkowością, lecz z prywatyzowaniem kolejnych przedsiębiorstw. Sądzę, że pan poseł właściwie zrozumiał moją wypowiedź, ale zinterpretował ją według własnego uznania.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-35">
          <u xml:id="u-35.0" who="#PodsekretarzstanuwMinisterstwiePrzeksztalcenWlasnosciowychLeszekJuchniewicz">Lepsze byłoby określenie: projekt za projektem.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-36">
          <u xml:id="u-36.0" who="#PoselJanWyrowinski">Swoją wypo-wiedź chciałem utrzymać w tonie tego posiedzenia, ale przed wystąpieniem pana posła Wrony. Nie mogę się jednak powstrzymać od pewnej  refleksji.</u>
          <u xml:id="u-36.1" who="#PoselJanWyrowinski">Mimo szacunku, jakim darzę stuletnią partię, uważam, że nie powinno się na tym posiedzeniu wymieniać jej z nazwy. Wydaje mi się, że akurat dzisiaj trzeba dać panu ministrowi Pietrewiczowi chwilę oddechu, z uwagi na ogrom problemów, z jakimi się spotyka, do tego problemów nietypowych.</u>
          <u xml:id="u-36.2" who="#PoselJanWyrowinski">Skoro jednak pan poseł Wrona wywołał kwestie sporne, to powiem w ten sposób: darzę szacunkiem pańską partię ze stuletnią tradycją, natomiast nie darzę szacunkiem polityki prywatyzacyjnej, którą państwo proponujecie. Gdyby ta polityka była rzeczywiście realizowana, to bylibyśmy jeszcze bardzo daleko "w polu".</u>
        </div>
        <div xml:id="div-37">
          <u xml:id="u-37.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Pani poseł Ostrowska zbyt wiele oczekuje ode mnie dzisiaj, oczekując że przedstawię konkretne kryteria, które będą podstawą oceny konkretnych projektów. Efektywne prywatyzowanie dla realizacji celów zasadniczych można rozumieć w ten sposób, że celem zasadniczym jest stworzenie warunków dla właściwego naszego uczestnictwa w Unii Europejskiej. Chodzi o takie warunki, w których polska gospodarka będzie konkurencyjna w stosunku do innych krajów. Oznacza to, że musi ona być odpowiednio sprawnie zarządzana i jednostki gospodarcze powinny być efektywne ekonomicznie.</u>
          <u xml:id="u-37.1" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Może są to ogólne kryteria, ale dają one się przełożyć na bardziej szczegółowe kryteria. Wśród nich jest przyzwolenie społeczne na prywatyzację. Społeczeństwo musi widzieć sens w dokonywaniu tego procesu. Nie można ich dokonywać w sposób rewolucyjny, lecz należy je przeprowadzać dostosowując je do wymogów ekonomicznych, z uwzględnieniem ewolucji postaw. Te postawy będą tym bardziej sprzyjające, im będą lepsze efekty ekonomiczne. Ponadto efekty te nie mogą być związane tylko z pojedynczymi projektami, ale również z uzyskiem, jaki można mieć w dłuższym czasie z pewnych form prywatyzacji. Z tym się wiąże relacja pomiędzy popytem a podażą.</u>
          <u xml:id="u-37.2" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Ogólnie rzecz ujmując, chodzi o wężej rozumiany efekt ekonomiczny, czyli mikroekonomiczny i o efekt szerokorozumiany, w kontekście zasadniczych celów narodowych, o których wspomniałem na początku.</u>
          <u xml:id="u-37.3" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Nie znam bliżej na czym polega zasilenie procesów przekształceń w województwach udziałami.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-38">
          <u xml:id="u-38.0" who="#PoselJanWyrowinski">W ustawie jest zapis, że 5% tego co sprywatyzuje wojewoda, zostaje na terenie województwa na cele restrukturyzacji.</u>
          <u xml:id="u-38.1" who="#PoselJanWyrowinski">Powiedział pan minister, że nie ma jeszcze "na warsztacie" projektów związanych z systemem emerytalnym. Otóż w ustawie, w art. 43 przewidziano, że co najmniej 10% akcji każdej prywatyzowanej spółki, od momentu, kiedy ustawa wejdzie w życie, jest przeznaczone na zasilenie systemu ubezpieczeń społecznych. Wobec tego stanie pan przed tym problemem w momencie, kiedy będzie pan prywatyzował kapitałowo pierwszą spółkę pod rządami nowej ustawy.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-39">
          <u xml:id="u-39.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Trzeba tę kwestię zostawić dopóki nie będzie odpowiednich precyzyjnych aktów wykonawczych.</u>
          <u xml:id="u-39.1" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Jeśli chodzi o tę pierwszą sprawę, to jeżeli jest zapis ustawowy, to trzeba go realizować, a jeżeli są spory - trzeba je wyjaśnić. Być może jestem optymistą, ale uważam, że po to Sejm ustanawia prawo, aby rząd go realizował. Gdyby wystąpiły jakieś przeszkody, to należy je usunąć. Nie wiem tylko ile czasu potrzeba na usunięcie tych przeszkód.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-40">
          <u xml:id="u-40.0" who="#PoselMalgorzataOstrowska">Z zadowoleniem wysłuchałam odpowiedzi, w której podkreślał pan, że podstawowym kryterium będzie efektywność ekonomiczna. Ta odpowiedź mnie satysfakcjonuje, natomiast pytałam o takie przypadki, kiedy udziały skarbu państwa są wnoszone do różnego rodzaju spółek, nie zawsze według tego kryterium, o którym pan mówił.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-41">
          <u xml:id="u-41.0" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Jeżeli w takich sytuacjach kryterium efektywności ekonomicznej nie jest stosowane, to dzieje się źle. Po to skarb państwa wchodzi we współwłasność, aby majątek skarbu państwa dawał odpowiedni efekt, a więc kryterium ekonomiczne jest tutaj właściwym kryterium.</u>
          <u xml:id="u-41.1" who="#MinisterMiroslawPietrewicz">Wiem, że płace zarządów spółek budzą wątpliwości, ale w tej chwili nie chcę deklarować komu obniżę płacę. Tę sprawę należy delikatnie traktować. Wiem o inicjatywie poselskiej, która idzie we właściwym kierunku. Trzeba pracować nad generalniejszym uregulowaniem tych spraw. Ułatwi nam to konkretne poczynania w tym obszarze.</u>
        </div>
        <div xml:id="div-42">
          <u xml:id="u-42.0" who="#PoselMarekOlewinski">Sądzę, że to spotkanie było celowe. Przyniosło ono nam wszystkim satysfakcję. Do końca tego roku Komisja będzie realizowała harmonogram wcześniej przyjęty, ale sądzę, że wspólnymi siłami opracujemy harmonogram na rok przyszły taki, który nas będzie wszystkich satysfakcjonował i pozwoli na wypełnienie wszystkich obowiązków, które ciążą na Komisji, jak i na resorcie.</u>
          <u xml:id="u-42.1" who="#PoselMarekOlewinski">Dziękując wszystkim za rzeczową i merytoryczną dyskusję, zamykam posiedzenie.</u>
        </div>
      </body>
    </text>
  </TEI>
</teiCorpus>