text_structure.xml
12.7 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
64
65
66
67
68
69
70
71
72
73
74
75
76
77
78
79
80
81
82
83
84
85
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dzień dobry. Witam państwa bardzo serdecznie na posiedzeniu Komisji Zdrowia. Dzisiejszy punkt dotyczy rozpatrzenia propozycji tematów kontroli do planu pracy Najwyższej Izby Kontroli na rok 2022. Zanim przejdziemy do procedowania, sprawdzimy kworum. Bardzo proszę o naciśnięcie przycisków.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czy mamy kworum? Stwierdzam kworum. Zostawimy jeszcze możliwość zalogowania się i potwierdzenia kworum.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Szanowni państwo, do sekretariatu Komisji wpłynęły propozycje pana posła Rutki i pani poseł Zawiszy. Może przeczytam te propozycje.</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Czytam propozycję pana posła Rutki: „Diagnostyka i leczenie endometriozy w Polsce w latach 2015–2019”. Natomiast jeżeli chodzi o panią poseł Zawiszę, jest siedem propozycji: „Kontrola sposobu wykorzystania dostępnego czasu pracy personelu lekarskiego w trakcie specjalizacji – brak lekarzy…” a dalej jest po prostu uargumentowanie, więc to jest tytuł. Drugi punkt, to jest „Kontrola liczby, treści i wyników interwencji Państwowej Inspekcji Pracy w sprawie przestrzegania prawa pracy w podmiotach leczniczych, ze szczególnym uwzględnieniem warunków pracy w szpitalnictwie”. Trzeci – „Kontrola w zakresie egzekwowania przez NFZ zapisów podpisywanych umów z podmiotami leczniczymi, aptekami, w tym również ocena działań kontrolnych podejmowanych przez NFZ w związku z realizacją wyżej wymienionych umów”. Kolejny – „Kontrola aktywności AOTMiT w zakresie sporządzania wycen procedur medycznych i prawidłowości tworzonych przez agencję rekomendacji”. Piąty – „Kontrola działalności Rzecznika Praw Pacjenta w odniesieniu do jego interwencji podejmowanych w lecznictwie psychiatrycznym”. Szóste – „Kontrola realizacji art. 20a ustawy o prawach pacjenta w odniesieniu do bólu” i siódmy to „Kontrola funkcjonowania zakładów opiekuńczo-leczniczych, ze szczególnych uwzględnieniem mechanizmów niwelujących nierówne traktowanie pacjentów ZOL o niskich dochodach przy przyjęciach do tych placówek”.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Stwierdzam, że inne propozycje nie wpłynęły… Panie pośle, powiem tak. Oczywiście, ale ja jednak bym proponował – jeżeli pan pozwoli – pomijając to, że pan może oczywiście z własnej inicjatywy występować z propozycją kontroli… Przypominam, że to są tematy, które przekazujemy do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. Ona decyduje, co jest kierowane dalej do NIK-u. Nie ma więc żadnej pewności, co z tych propozycji zostanie przekazane. Zakładam, że pan zasiada w dwóch czy trzech komisjach, więc może pan w ramach swoich komisji kierować takie propozycje, bo to są propozycje Komisji Zdrowia, jak rozumiem, członków Komisji. Tak bym proponował. Chyba że są jakieś powody, że pan nie może uczestniczyć w innych posiedzeniach komisji i był tylko tutaj. Tak mi się wydaje byłoby najbardziej logicznie.</u>
<u xml:id="u-1.5" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo proszę, panie pośle. Poseł Joński.</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#PoselDariuszJonski">Jeśli mogę, panie przewodniczący. Oczywiście każda komisja zgłasza swoje propozycje, natomiast, choć nie jestem członkiem Komisji Zdrowia, chciałbym zgłosić trzy propozycje, dlatego że dotykają strefy ochrony zdrowia i są wprost powiązane z tematyką prac Komisji Zdrowia. Dlatego też pomyślałem, że dobrze by było złożyć je jednak przez Komisję Zdrowia. Jeżeli więc pan pozwoli, to chciałbym zgłosić takie trzy tematy.</u>
<u xml:id="u-2.1" who="#PoselDariuszJonski">Pierwszy dotyczy zakupów COVID przez Ministerstwo Zdrowia i Centralną Bazę Rezerw Sanitarno-Epidemiologicznych, ze szczególnym uwzględnieniem respiratorów, masek i testów antygenowych… Nawet w dwóch, myślę, mógłbym mieścić.</u>
<u xml:id="u-2.2" who="#PoselDariuszJonski">Drugi, to jest „Wydatkowanie środków publicznych przy budowie szpitali tymczasowych i organizacja tych szpitali”. Trzeci to „Kontrola wypłaty dodatków covidowych dla medyków”. To jest bardzo poważny problem, dlatego że część medyków nie otrzymuje dodatków covidowych. To jest związane z decyzją, a dokładnie z poleceniem, które wydał minister zdrowia Narodowemu Funduszowi Zdrowia, a ten w ramach kontraktów szpitalom. Nigdy wcześniej się nie zdarzyło, żeby minister zdrowia nie wydawał rozporządzenia a wydawał polecenie w tej sprawie. Ono nie jest jasne. Wielu medyków musi kierować się do sądów. Nie wiadomo, jak to wszystko się zakończy, dlatego że polecenie może nie być obligatoryjne i już są ogromne wątpliwości odnośnie do wypłaty. Po prostu część medyków jej nie otrzymała. Uważam, że dobrze byłoby również to skontrolować. Zatem takie trzy propozycje przedkładam. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję. Panie pośle, jeśli chodzi o tę trzecią sprawę, to jest również jej druga strona. Pan mówi, że część nie dostała, a z kolei część przepracowała w kontakcie z pacjentem covidowym pół dyżuru a oczekuje, i być może otrzymuje – a nawet nie być może tylko na pewno otrzymuje – takie sam dodatek jak ci, którzy pracują cały miesiąc. Zatem również ci pracownicy, którzy cały miesiąc pracują, zwracają uwagę na pewną nierówność w tym zakresie…</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#PoselDariuszJonski">Tak, tak. Być może są i takie sytuacje, natomiast chciałbym zwrócić uwagę, że to polecenie jest…</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Obie strony są…</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselDariuszJonski">Tak, tak, ale…</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Ja rozumiem, że chodzi panu o to, że ten przepis jest niejasny…</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselDariuszJonski">Bardzo niejasny. Jest już kilka stron wyjaśnień, a one i tak nie powodują rozjaśnienia tej sytuacji. Dlatego ci medycy nie dostają dodatków covidowych. Nawet ci, którzy pracowali przy chorych na COVID.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Rozumiem.</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselDariuszJonski">Gdyby to było rozporządzenie, to wszystko byłoby jasne i proste, a jeśli to jest na zasadzie polecenia, to powoduje, że ci medycy tego nie otrzymują.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Wydaje mi się, że o ile rozumiem kwestię kontrolnych potrzeb czy przesłanek w tych dwóch pierwszych punktach, o tyle tutaj nie jestem przekonany, bo to jest zdaje się kwestia oceny przez dyrektorów, którzy z kolei zwracają się do NFZ-u… No, ale przyjmuję…</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselRajmundMiller">Panie przewodniczący, jeżeli można…</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Jeżeli pan pozwoli, już udzielam głosu. Pan przewodniczący Miller, proszę uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-14">
<u xml:id="u-14.0" who="#PoselRajmundMiller">Ja akurat zgadzam się z panem przewodniczącym, bo tam, gdzie mamy zastrzeżenia, gdzie są możliwości ewentualnych nieprawidłowości, właśnie od tego jest Najwyższa Izba Kontroli, żeby tego typu sprawy rozpatrzyć. Nie chciałbym, żebyśmy dzisiaj rozpatrywali, gdzie ktoś dostał za dużo lub za mało. Do nas zgłaszane są wątpliwości. Do nas zgłaszają się związki zawodowe. Do nas zgłaszają się pracownicy, którzy – według nich – zostali pokrzywdzeni w czasie okresu COVID-u. Dlatego uważam, że najlepsze będzie – przecież nie będziemy prokuratury powoływali w każdym przypadku – zgłoszenie tego tematu do Najwyższej Izby Kontroli, żeby to sprawdziła. W przypadku pozostałych dwóch tematów, ponieważ dotyczą one środków publicznych, czyli środków całego społeczeństwa, sprawdzenie prawidłowości jest bardzo istotne. Bardzo dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-15">
<u xml:id="u-15.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dziękuję bardzo. Do mnie też się zgłaszają i jedni, i drudzy. I ci, którzy… Tak, jak powiedziałem i jedna, i druga grupa zawodowa, również do mnie się zgłaszają. Tylko, szanowni państwo, to nie tak, że ktoś sobie coś opowiedział – to wymaga zgłoszenia na piśmie. Zatem ja bardzo bym prosił, aby te tematy były zgłoszone na piśmie. Jak rozumiem, kolega przegotował to… Po to zresztą wydawaliśmy komunikat w obrębie Komisji, aby te tematy wpływały do sekretariatu Komisji właśnie na piśmie. Bardzo proszę, pan poseł Hardie-Douglas.</u>
</div>
<div xml:id="div-16">
<u xml:id="u-16.0" who="#PoselJerzyHardieDouglas">Chciałbym tylko powiedzieć, że zgadzam się z tymi wszystkimi propozycjami, również z tą trzecią. Miałem bardzo podobne zdanie do pana posła Millera, więc już nie będę tego rozwijał. Jeżeli są jakieś przeciwwskazania formalne, że pan poseł Joński nie powinien tego zgłaszać, ponieważ nie jest członkiem Komisji, to ja chętnie podpiszę się pod tymi wnioskami. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-17">
<u xml:id="u-17.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Przyjmuję to, oczywiście. Skądinąd uważam, że ta forma jest rzeczywiście lepsza. Szkoda, że pan poseł nie zaproponował chociażby panu posłowi zgłoszenia tego. Wydaje mi się, że tak byłoby rzeczywiście optymalnie. Bardzo proszę, jeszcze poseł Zawisza.</u>
</div>
<div xml:id="div-18">
<u xml:id="u-18.0" who="#PoselMarcelinaZawisza">Ja bym chciała jeszcze jeden temat… Już go wysyłam do Komisji. Otrzymałam go od wiceprzewodniczącej komisji do spraw senioralnych. To jest „Dostęp do usług świadczonych przez POZ osobom starszym, ze szczególnym uwzględnieniem teleporad i wizyt domowych”. Już wysyłam do Komisji.</u>
</div>
<div xml:id="div-19">
<u xml:id="u-19.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Gdyby pani była uprzejma jeszcze raz przeczytać dokładnie, jak to brzmi.</u>
</div>
<div xml:id="div-20">
<u xml:id="u-20.0" who="#PoselMarcelinaZawisza">„Kontrola dostępu do usług świadczonych przez POZ osobom starszym, ze szczególnym uwzględnieniem teleporad i wizyt domowych”.</u>
</div>
<div xml:id="div-21">
<u xml:id="u-21.0" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Dobrze. Dziękuję bardzo. Rozumiem, że to są wszystkie zgłoszone tematy. Jest ich w takim razie w sumie 12. Zawsze to było przyjmowane na zasadzie, czy nie ma głosu sprzeciwu, natomiast teraz, przy okazji pracy na odległość, musimy to poddać pod głosowanie.</u>
<u xml:id="u-21.1" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Jeszcze raz przypominam, że jest to zgłaszanie propozycji do Komisji do Spraw Kontroli Państwowej. A zatem… Tak? Dobrze, bardzo proszę o podanie kworum – 36 posłów bierze udział w posiedzeniu Komisji, a zatem mamy kworum. Przechodzimy do głosowania nad tematami dla Komisji do Spraw Kontroli Państwowej.</u>
<u xml:id="u-21.2" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Kto jest za? Kto jest przeciw? Kto się wstrzymał? Proszę o podanie wyników.</u>
<u xml:id="u-21.3" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Głosowało 26 posłów – za 22, przeciw 1, wstrzymały się 3 osoby. Stwierdzam, że Komisja przyjęła propozycje do przedstawienia Komisji do Spraw Kontroli Państwowej dotyczące kontroli Najwyższej Izby Kontroli w roku 2022. To tyle.</u>
<u xml:id="u-21.4" who="#PrzewodniczacyposelTomaszLatos">Bardzo państwu dziękuję za obecność. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>