text_structure.xml
10.6 KB
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
48
49
50
51
52
53
54
55
56
57
58
59
60
61
62
63
<?xml version='1.0' encoding='UTF-8'?>
<teiCorpus xmlns:xi="http://www.w3.org/2001/XInclude" xmlns="http://www.tei-c.org/ns/1.0">
<xi:include href="PPC_header.xml"/>
<TEI>
<xi:include href="header.xml"/>
<text>
<body>
<div xml:id="div-1">
<u xml:id="u-1.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, otwieram posiedzenie Komisji do Spraw Unii Europejskiej. Dzisiaj w porządku obrad mamy jeden punkt. Jest to rozpatrzenie uchwały Senatu w sprawie ustawy o zmianie ustawy o współpracy Rady Ministrów z Sejmem i Senatem w sprawach związanych z członkostwem Rzeczypospolitej Polskiej w Unii Europejskiej oraz ustawy o Komitecie do Spraw Europejskich, druk nr 3622. Marszałek Sejmu, zgodnie z art. 54 ust. 1 regulaminu Sejmu, skierowała powyższą uchwałę w dniu 30 sierpnia br. do Komisji w celu rozpatrzenia. Senat na swoim posiedzeniu podjął uchwałę o odrzuceniu ustawy. Przystępujemy do rozpatrzenia tejże uchwały.</u>
<u xml:id="u-1.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Nie widzę przedstawiciela Senatu w tej sprawie. Nikt się nie zgłasza jako przedstawiciel Senatu, w związku z czym poproszę pana ministra vel Sęka o stanowisko rządu. Bardzo proszę, panie ministrze.</u>
<u xml:id="u-1.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Minister do spraw Unii Europejskiej w Kancelarii Prezesa Rady Ministrów Szymon Szynkowski vel Sęk:</u>
<u xml:id="u-1.3" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Rząd, panie przewodniczący, szanowni państwo, wspiera rozwiązania zawarte w zaproponowanym projekcie ustawy. Rozwiązania te wzmocnią kooperację pomiędzy najważniejszymi organami państwa w kontekście przygotowywanej przez nas prezydencji Polski w UE, która odbędzie się w pierwszej połowie 2025 r. Proponowane rozwiązania włączają prezydenta RP jako najwyższego przedstawiciela RP w proces przygotowań do prezydencji, jak też wyróżniają okres prezydencji w sposób szczególny poprzez przewidziane uczestnictwo pana prezydenta reprezentującego Rzeczpospolitą w spotkaniach najwyższego szczebla. Biorąc pod uwagę powyższe, mogę wyrazić stanowisko niezgodne z propozycją Senatu, natomiast wspierające zaproponowane w projekcie ustawy rozwiązania.</u>
<u xml:id="u-1.4" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie ministrze. Czy ktoś z Biura Legislacyjnego jest z nami? Nie ma pan uwag, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-2">
<u xml:id="u-2.0" who="#LegislatorPrzemyslawSadlon">Dziękuję bardzo. Przemysław Sadłoń, Biuro Legislacyjne. Panie przewodniczący, szanowni państwo, Senat w uchwale przedstawił wniosek o odrzucenie. Argumentacja zawarta w uchwale ma charakter merytoryczny, więc w odniesieniu do takiej uchwały Biuro nie przedstawia uwag. Dziękuję.</u>
</div>
<div xml:id="div-3">
<u xml:id="u-3.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Drodzy państwo, czy ktoś z państwa posłów albo może pani minister chciałaby zabrać głos? Bardzo proszę.</u>
</div>
<div xml:id="div-4">
<u xml:id="u-4.0" who="#SekretarzstanuwKancelariiPrezydentaRzeczypospolitejPolskiejMalgorzataPaprocka">Szanowny panie przewodniczący, Wysoka Komisjo, podzielając stanowisko przedstawione przez pana ministra vel Sęka, chciałabym jeszcze dodać, że uchwała Senatu, jak również debata, która wczoraj została przeprowadzona w Senacie, zarówno podczas posiedzenia Komisji, jak i na posiedzeniu plenarnym, w dużej mierze odwoływała się do przedstawionych opinii prawnych. Natomiast należałoby Wysokiej Komisji wskazać, i pozwalam sobie to uczynić, że te opinie przedstawione i zamówione przez Senat mało miały wspólnego z dokumentem, który nazywamy opinią prawną, ponieważ w zdecydowanej większości były po prostu manifestami politycznymi. Opierały się na hipotezach i na ewentualnych przewidywaniach zarówno wyników wyborów, jak również potencjalnych zachowań prezydenta. Nie ma to żadnego odzwierciedlenia w dotychczasowej praktyce. Trudno mi też zrozumieć, na jakiej podstawie eksperci takie tezy stawiają. One zostały przez Senat powtórzone w uchwale. Tak jak wskazywał pan minister, i jak ja miałam również zaszczyt prezentować Wysokiej Komisji, jest to ustawa potrzebna, wspierająca kooperację, również w tych trudnych czasach, w których nasza ojczyzna się znajduje. Uprzejmie proszę Wysoką Komisję o rekomendowanie Sejmowi odrzucenie uchwały Senatu. Dziękuję uprzejmie.</u>
</div>
<div xml:id="div-5">
<u xml:id="u-5.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję pani minister. Bardzo proszę, panie pośle.</u>
</div>
<div xml:id="div-6">
<u xml:id="u-6.0" who="#PoselMariuszWitczak">Dziękuję, panie przewodniczący. Ja w odróżnieniu od pani minister byłem dwie kadencje w Senacie i chcę pani powiedzieć, że pracują tam wybitni legislatorzy i wybitni prawnicy. Bez względu na to, czy marszałkiem był pan senator Karczewski, czy jest pan profesor Grodzki, to Biuro Legislacyjne Senatu słynęło z bardzo pryncypialnych opinii. Tak naprawdę nigdy nie kierowało się żadnymi opiniami zewnętrznymi, tylko niezwykle profesjonalnie dbało o literę prawa i o wszystkie działania, które miały na celu czy były nacechowane łamaniem konstytucji.</u>
<u xml:id="u-6.1" who="#PoselMariuszWitczak">Tak jest też w tym przypadku. Opinie mają charakter dodatkowy. Natomiast nawet wtedy, kiedy marszałkiem był senator Karczewski, kiedy państwo wprowadzaliście neo-KRS-owskie rozwiązania, łamaliście konstytucję w innych aspektach, Senat zawsze był bezwzględnie pryncypialny i wytykał państwu, mówiąc językiem kolokwialnym, łamanie prawa albo naciąganie konstytucji.</u>
<u xml:id="u-6.2" who="#PoselMariuszWitczak">Cenię również Biuro Legislacyjne Sejmu i to, co powiedział przed chwilą pan mecenas, też jest dla mnie istotną wskazówką. Nie będzie zabierał głosu, ponieważ opinia Senatu ma charakter merytoryczny. I to jest najlepsze podsumowanie tego, co jest zawarte w decyzji Senatu, jako izby wyższej naszego parlamentu, która jest w jakimś sensie skorelowana również z opinią Biura Legislacyjnego Sejmu.</u>
<u xml:id="u-6.3" who="#PoselMariuszWitczak">Chcę państwu serdecznie zarekomendować, tak żebyśmy nie ośmieszali Polski, nie ośmieszali urzędu prezydenta RP, podtrzymanie decyzji Senatu. Dziękuję bardzo.</u>
</div>
<div xml:id="div-7">
<u xml:id="u-7.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję, panie pośle. Czy jeszcze ktoś z państwa? Pan poseł Cymański, tak?</u>
</div>
<div xml:id="div-8">
<u xml:id="u-8.0" who="#PoselTadeuszCymanski">Tak. Chciałbym tylko przywołać i przypomnieć, co było mówione na poprzednich posiedzeniach, kiedy to omawialiśmy. Rozumiem, że pani minister nie kwestionowała wybitności ani kwalifikacji, tylko zwróciła uwagę, że oceny mogą być bardzo merytoryczne czy prawnicze, ale mające silny aspekt polityczny. I dotknęła tematu warunkowości rozważań, co będzie, jak będzie. A jak będzie tak, to będzie siak i inaczej. Można tak rozmawiać.</u>
<u xml:id="u-8.1" who="#PoselTadeuszCymanski">Natomiast, konkludując, powiem jedną rzecz. Przywołam opinię profesora Gardockiego. Już raz to przedstawiałem. Komentując kluczowy, najważniejszy artykuł konstytucji, który mówi o współpracy organów, zwraca uwagę, po pierwsze, że wszystkie organy państwa powinny unikać – nie napisał „jak ognia”, ale napisał: – powinny unikać wszelkiej formy konfrontacji i rywalizacji. To po pierwsze.</u>
<u xml:id="u-8.2" who="#PoselTadeuszCymanski">Po drugie, to może nie jest napisane wprost, ale w domniemaniu jest oczywiste, że w interesie społeczeństwa, narodu i państwa, i tam jest to napisane, zachęca się i nalega, wręcz zobowiązuje, że organy państwa mają niepisany moralny i inny obowiązek jak najdalej posuniętej współpracy. Napisane jest: w granicach możliwych.</u>
<u xml:id="u-8.3" who="#PoselTadeuszCymanski">To, co tu teraz mamy przyjąć, to jest nic innego, jak właśnie wpisanie współpracy. Można mówić o łamaniu konstytucji, można mówić różne rzeczy, ale nic nie zastąpi logiki pragnienia pokoju i współpracy. Jeżeli obywatel widzi, jak Sejm konkuruje z Senatem, z prezydentem czy z premierem, to co ma czuć? A to dzisiaj mamy w Polsce. I niezależnie kto wygra te wybory, kto będzie rządził, to ma głęboki sens. Bo to w jakimś sensie – ktoś może powiedzieć, że – wymusza. Daj Boże, żeby pokój i współpraca były wymuszone, skoro rozum i charaktery na to nie pozwalają.</u>
</div>
<div xml:id="div-9">
<u xml:id="u-9.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dziękuję. Czy ktoś jeszcze? Nie słyszę. Szanowni państwo, składam wniosek o rekomendowanie Sejmowi odrzucenie uchwały Senatu. W związku z tym, że pojawiały się w toku dyskusji głosy przeciwne, to przejdziemy do głosowania. Proponuję głosować tradycyjnie. Ręka do góry. Jaka jest klasyka pani marszałek?</u>
</div>
<div xml:id="div-10">
<u xml:id="u-10.0" who="#PoselMarekKrzakala">Komu nie działa.</u>
</div>
<div xml:id="div-11">
<u xml:id="u-11.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dobrze. Szanowni państwo, przystępujemy do głosowania. Kto z pań i panów posłów jest za przyjęciem uchwały Senatu zawartej w druku nr 3622? Kto jest za przyjęciem wniosku o odrzucenie ustawy? Dobrze. Powtórzę.</u>
<u xml:id="u-11.1" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Kto jest za przyjęciem uchwały Senatu zawartej w druku nr 3622? Innymi słowy, kto popiera stanowisko Senatu? (11) Kto jest przeciw? (14) Kto się wstrzymał? (0) Nikt się nie wstrzymał.</u>
<u xml:id="u-11.2" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Szanowni państwo, Komisja rekomenduje Sejmowi odrzucenie uchwały Senatu.</u>
<u xml:id="u-11.3" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Na tym zakończyliśmy dzisiejszy porządek obrad. Proponuję, aby misję posła sprawozdawcy kontynuował poseł przewodniczący Sylwester Tułajew. Czy jest inna kandydatura? Nie słyszę. Dziękuję bardzo. Pan poseł się zgadza?</u>
</div>
<div xml:id="div-12">
<u xml:id="u-12.0" who="#PoselSylwesterTulajew">Tak jest.</u>
</div>
<div xml:id="div-13">
<u xml:id="u-13.0" who="#PrzewodniczacyposelKacperPlazynski">Dobrze. Wyczerpaliśmy porządek. Dziękuję bardzo. Zamykam posiedzenie.</u>
</div>
</body>
</text>
</TEI>
</teiCorpus>